epämääräiset nivelkivut

paraneeko vai paheneeko????

Minulla on ollut epämääräisiä nivelkipuja nyt parisen vuotta. Reumapolilla tutkittiin tarkkaan ja onneksi ei ole mitään reumaan viittaavaa. Oireina oli lisäksi hivenen kohonnut senkka ja pientä kuumeilua ja väsymys. Nivelissä itsessään ollut tulehdusta. Löydettiin tämä hbla-27 kudostyyppi. Ilmeisesti tulehdusta on nivelten ympäristössä, limapussissa tai jossain sellaisessa.
Olen nyt syönyt salazopyriiniä ja vajaan vuoden lisäksi oxiclorinia (meniköhän nimet oikein)Lisäksi jalkaterään pistetään tarvittaessa kortisonia. Lääkitys on tehonnut, mutta aina välillä niveliä vihloo enemmän. Juuri nyt sormen niveliä vihloo, ihan kuin pistettäs naulaa läpi. Kipu ei onneksi ole mitään kauhean kovaa, selviää ihan ilman kipulääkettä.
Onko jollain samanlaista ja miten tilanne on kehittynyt? Paraneeko tämä joskus vai paheneeko. Tai eihän sitä tietenkään tiedä, mutta miten teillä?

75

37422

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kirsi

      Onko kilpirauhastasi tutkittu? Minulla on ollut myös jo vuosia nivelsärkyjä, eikä vikaa kuitenkaan löytynyt. Tänä syksynä astui kuvaan myös väsymys ja kuumeilu, anemiakin löydettiin. ja niin siinä kävi, että minulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta. Nyt oirelistan nähtyäni tunnistan monta muutakin juttua, joita en ole osannut yhdistää näihin vaivoihin, mm. kuivat limakalvot. Itselläni aloitettiin juuri lääkitys ja toivon, että pääsen kaikista oudoista oireita pikkuhiljaa. Toivottavasti sinäkin löydät avun.

      • apllllllll

        kaikki mahdolliset kokeet on tehty.
        No, toisaalta lääkitys on auttanut ja pieniin kolotuksiin ja kipuihin olen jo tottunut. Ei siis yleensä ole suurta kipua.
        Se keljuttaa,että liikkumisesta kipeytyy. Ja kun tuota ylipainoa on kertynyt ja pitäisi sitä alas saada. Liikunta jäi tosi vähään, kun päkiät kipeyty tosi kipeiksi. Pitääpä taas kokeilla, kun tosiaan lääkkeet on auttaneet.


      • jalbe
        apllllllll kirjoitti:

        kaikki mahdolliset kokeet on tehty.
        No, toisaalta lääkitys on auttanut ja pieniin kolotuksiin ja kipuihin olen jo tottunut. Ei siis yleensä ole suurta kipua.
        Se keljuttaa,että liikkumisesta kipeytyy. Ja kun tuota ylipainoa on kertynyt ja pitäisi sitä alas saada. Liikunta jäi tosi vähään, kun päkiät kipeyty tosi kipeiksi. Pitääpä taas kokeilla, kun tosiaan lääkkeet on auttaneet.

        itse liikuntahan ei pudota painoa vaan ruoka. itse olen alle viisikymppinentöitä tekevä mies ja olen alkanut huomaamaan että varsinkin kädet on varsinkin aamuisin todella kipeät,ja turvoksissa ja joka paikkaa todella kiristää.
        onko teille tuttuja tääläiset oireet ja kannattaako mennä lääkäriin vai menisikö ohi lisäämällä jotain ruokacalioon tai ottamalla pois sieltä jotain. olen kanssa hieman ylipainiinen 174/81 .


      • Anonyymi

    • vihloo ja juilii

      Minulla on ollut juuri samantyyppisiä oireita kuin sinulla. Vaivani alkoivat noin 10 vuotta sitten, kun raajoissani alkoi esiintyä nivelkapselitulehduksia, mm. varpaiden ja sormien nivelissä sekä ranteissa. Akuutteihin tulehduksiin sain minäkin kortisonipiikkejä tai särkylääkettä kuuriluonteisesti (3kpl päivässä 10 päivän ajan). Salazopyriiniä käytin noin viisi vuotta, mutta lopetin sen käytön muusta syystä. Syytä tulehduksiin ei löytynyt, ei mitään reumaan viittaavaa. Lääkäri epäili nivelpsoriaasin mahdollisuutta ja antoi ennusteen, että tauti tulee etenemään aaltoliikkeinä välillä pahentuen, välillä helpottaen.

      Nivel- ja jännetulehduksia on edelleen silloin tällöin, mutta ei niin rajuina eikä montaa tulehdusta yhtä aikaa. Vihlomisia esiintyy päivittäin eri asteisina, etenkin varpaita ja sormia jäytää. Syön särkylääkettä enää vain pahimpiin kipuihin.

      Toivon, että paranet ja että kipusi hellittää!
      Leppoisaa talven jatkoa!

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Jos veriarvot on ok niin voi olla spondylartropatiaa.


    • Simowaari

      Aina pitää muistaa, ettei niin köyhää ole, etteikö olisi useampiakin sairauksia yhtäaikaa. Minulla on sormissa nivelrikko. Kipuvaihe on jo ohi, mutta nivelet liikkumattomina, paitsi rystyset. Varpaissa alkaa sama. Kuitenkin lonkkien ja polvien kipujen aihettaja on nivelruston loppuunkuluminen.
      Erikoistumaton ja kokematon lääkäri hakee oireryhmälle yhtä nimikettä. Jos hoksaa hajoitta sen osin, saa selkeän diagnoosin kahdella eri nimikkeellä.Mietipä tätä.

    • Muilainen

      Löysin tämän aiheen etsiskellessäni nivelkipuja koskevia artikkeleita. Itse olen kärsinyt nivelkivuista vasta puolisen vuotta, mutta tunnistin heti pistävän tunteen sormien nivelissä. Miten hoito on edennyt? Itse söin vain Napromexiä lyhyen kuurin. Ei auttanut. Toivottavasti voit vaihtaa kokemuksiasi kanssani, koska tällä hetkellä olen epätoivoinen. Kukaan ei tunnu kuuntelevan. Reumaa tämä ei ole, turvotus ja muut reumalle ominaiset piirteet puuttuvat. Mahtavaa jos pystyisit vastaamaan. T: Epätoivoinen nuori nainen

      • epätoivoinen nuori mies

        sama juttu täälläkin ei mitään reumaan viittaavaa muta...


      • Muilainen
        epätoivoinen nuori mies kirjoitti:

        sama juttu täälläkin ei mitään reumaan viittaavaa muta...

        Nyt mulla alkaa ilmeisesti oikeen kunnon tutkimukset, on verikokeet, röntgenet ja ultraääni... Toivottavasti syy kipuun selviää.


      • retarted life

        Omalla kohdallani tilanne on hyvin samanlainen kuin mitä olette kuvailleet.

        Olin aikaisemmin hyvin terve nuori ihminen. Ylipainoa ei ole ja kaikki veriarvot, ravinteet, kilpirauhasarvot yms. on ollut aina kohdillaan. Olen ollut hyvin urheillullinen, harrastan (tai siis harrastin) mm. taistelulajeja.

        Sitten eräänä päivänä n. vuosi sitten kaikki vain muuttui. Eräänä aamuna vain heräsin siihen että molempiin polviini särki oudolla tavalla. Tämä ei ollut seurausta loukkaantumisesta tai muusta vastaavasta, sillä olin juuri pitänyt kuukauden lomaa treeneistäni. Vähitellen polveni vain tulivat entistä kipeämmiksi. Pahimmillaan en meinannut pystyä kulkemaan edes rappusissa.

        Lääkärit vähättelivät asiaa aluksi "kyllä se kohta ohi menee, jonkin flunssan seurausta vaan". Muutaman kuukauden kuluttua kipu alkoi levitä myös muihin niveliin. Lähinnä suuriin niveliin kuten kyynerpäihin ja ranteisiin. Minut lähetettiin lopulta reumapolille. Tehtiin suuri määrä verikokeita ja koko keho "skannattiin" röntgenillä ja gamma-kuvauksella. Mitään ei löydetty. Lopulta lääkärit kyllästyivät tutkimaan minua ja lähettivät minut pois kun en kuolemassakaan kerran ollut. "Jokin jälkitauti se kai vaan on... ne voi kestää vuosia ne... voi kai niissä tuollaisiakin oireita olla... niin että älä tuu takasin ellei nivelet oikeesti turpoo ja tulehdu."

        Viimeisestä sairaalavisiitistäni on nyt n. 3kk. Kukaan ei siis hoida enää sairauttani. Nivelet ovat välillä parempana, välillä suoraan helvetistä. Itse en usko paskan vertaa jälkitauti-teoriaan, sillä terve järkikin jo kertoo, että jälkitautiin tarvittaisiin se tauti, joka sen olisi aiheuttanut. Ennen nivelien kipeytymistä olin yli puolivuotta täysin terveenä. Ei edes flunssaa.

        Olen kuullut myös muista, samalla alueella elävistä nuorista ihmisistä, joilla on alkanut ilmetä vastaavia oireita viimeisten vuosien aikana. Voisiko kyseessä siis olla jokin tunnistamaton virustauti? Tai kenties tauti tunnetaan, mutta sitä ei vaan jakseta tutkia potilaista... "kun niitä virustauteja on niin paljon"... olen kuullut että keski-euroopassa on alueellisia virustauteja, joiden vuoksi ihmiset joutuvat olemaan jopa vuoden poissa työpaikaltaan. Liekkö jokin vastaava olisi vaeltanut tänne koto-suomeenkin.

        Kysyisinkin siis kaikilta teiltä, joilla on vastaavia oireita

        eli siis:
        * Nivelkipuja, jotka välillä paranevat, välillä pahenevat
        * Kuumeilua
        * väsymystä

        mistä päin suomea olette?
        Itse olen Pohjois-Karjalasta.


      • retarted life

        Napromex on tulehduskipulääke. KIPULÄÄKE. Se on lumelääke, jota lääkärit antavat, kun eivät tiedä mitä muuta antaa. Kipulääke lamauttaa hermoja poistaen kivun tuntemukset. Kipulääke EI OLE oikea lääke, eikä se paranna yhtään mitään.

        Jos ette tunne olevanne todellisissa tuskissa, älkää syökö kipulääkkeitä. Erityisesti tulehduskipulääkkeitä. Niiden pitkäaikaiskäytöllä voi olla erittäin vakavia seurauksia (haittaavat mm. raskaaksi tulemista). Silti lääkärit määräävät niitä vaivaan kuin vaivaan automaattisesti sen enempää ajattelematta.

        Valitettavasti jokaisen on huolehdittava itse itsestään... joten katsokaa tarkkaan mitä lääkkeitä teille annetaan.


      • sniinas
        retarted life kirjoitti:

        Omalla kohdallani tilanne on hyvin samanlainen kuin mitä olette kuvailleet.

        Olin aikaisemmin hyvin terve nuori ihminen. Ylipainoa ei ole ja kaikki veriarvot, ravinteet, kilpirauhasarvot yms. on ollut aina kohdillaan. Olen ollut hyvin urheillullinen, harrastan (tai siis harrastin) mm. taistelulajeja.

        Sitten eräänä päivänä n. vuosi sitten kaikki vain muuttui. Eräänä aamuna vain heräsin siihen että molempiin polviini särki oudolla tavalla. Tämä ei ollut seurausta loukkaantumisesta tai muusta vastaavasta, sillä olin juuri pitänyt kuukauden lomaa treeneistäni. Vähitellen polveni vain tulivat entistä kipeämmiksi. Pahimmillaan en meinannut pystyä kulkemaan edes rappusissa.

        Lääkärit vähättelivät asiaa aluksi "kyllä se kohta ohi menee, jonkin flunssan seurausta vaan". Muutaman kuukauden kuluttua kipu alkoi levitä myös muihin niveliin. Lähinnä suuriin niveliin kuten kyynerpäihin ja ranteisiin. Minut lähetettiin lopulta reumapolille. Tehtiin suuri määrä verikokeita ja koko keho "skannattiin" röntgenillä ja gamma-kuvauksella. Mitään ei löydetty. Lopulta lääkärit kyllästyivät tutkimaan minua ja lähettivät minut pois kun en kuolemassakaan kerran ollut. "Jokin jälkitauti se kai vaan on... ne voi kestää vuosia ne... voi kai niissä tuollaisiakin oireita olla... niin että älä tuu takasin ellei nivelet oikeesti turpoo ja tulehdu."

        Viimeisestä sairaalavisiitistäni on nyt n. 3kk. Kukaan ei siis hoida enää sairauttani. Nivelet ovat välillä parempana, välillä suoraan helvetistä. Itse en usko paskan vertaa jälkitauti-teoriaan, sillä terve järkikin jo kertoo, että jälkitautiin tarvittaisiin se tauti, joka sen olisi aiheuttanut. Ennen nivelien kipeytymistä olin yli puolivuotta täysin terveenä. Ei edes flunssaa.

        Olen kuullut myös muista, samalla alueella elävistä nuorista ihmisistä, joilla on alkanut ilmetä vastaavia oireita viimeisten vuosien aikana. Voisiko kyseessä siis olla jokin tunnistamaton virustauti? Tai kenties tauti tunnetaan, mutta sitä ei vaan jakseta tutkia potilaista... "kun niitä virustauteja on niin paljon"... olen kuullut että keski-euroopassa on alueellisia virustauteja, joiden vuoksi ihmiset joutuvat olemaan jopa vuoden poissa työpaikaltaan. Liekkö jokin vastaava olisi vaeltanut tänne koto-suomeenkin.

        Kysyisinkin siis kaikilta teiltä, joilla on vastaavia oireita

        eli siis:
        * Nivelkipuja, jotka välillä paranevat, välillä pahenevat
        * Kuumeilua
        * väsymystä

        mistä päin suomea olette?
        Itse olen Pohjois-Karjalasta.

        oulusta itse. vuosi sitten kolmen nielutulehduksen jälkeen keväällä alkoi jumalaton sorminivelten vihlominen ja särku, kuumeista oloa ollu varmaan vuoden verran. reumaa ei ole todettu,reuamfaktori yli sen rajan kuitenki. välillä ei mitään kipuja eikä oireita,välillä taas tuntuu että itku tulee ku särkee. eipä ne lääkärit osaa sanoa mikä on..


      • Erkkikin
        retarted life kirjoitti:

        Omalla kohdallani tilanne on hyvin samanlainen kuin mitä olette kuvailleet.

        Olin aikaisemmin hyvin terve nuori ihminen. Ylipainoa ei ole ja kaikki veriarvot, ravinteet, kilpirauhasarvot yms. on ollut aina kohdillaan. Olen ollut hyvin urheillullinen, harrastan (tai siis harrastin) mm. taistelulajeja.

        Sitten eräänä päivänä n. vuosi sitten kaikki vain muuttui. Eräänä aamuna vain heräsin siihen että molempiin polviini särki oudolla tavalla. Tämä ei ollut seurausta loukkaantumisesta tai muusta vastaavasta, sillä olin juuri pitänyt kuukauden lomaa treeneistäni. Vähitellen polveni vain tulivat entistä kipeämmiksi. Pahimmillaan en meinannut pystyä kulkemaan edes rappusissa.

        Lääkärit vähättelivät asiaa aluksi "kyllä se kohta ohi menee, jonkin flunssan seurausta vaan". Muutaman kuukauden kuluttua kipu alkoi levitä myös muihin niveliin. Lähinnä suuriin niveliin kuten kyynerpäihin ja ranteisiin. Minut lähetettiin lopulta reumapolille. Tehtiin suuri määrä verikokeita ja koko keho "skannattiin" röntgenillä ja gamma-kuvauksella. Mitään ei löydetty. Lopulta lääkärit kyllästyivät tutkimaan minua ja lähettivät minut pois kun en kuolemassakaan kerran ollut. "Jokin jälkitauti se kai vaan on... ne voi kestää vuosia ne... voi kai niissä tuollaisiakin oireita olla... niin että älä tuu takasin ellei nivelet oikeesti turpoo ja tulehdu."

        Viimeisestä sairaalavisiitistäni on nyt n. 3kk. Kukaan ei siis hoida enää sairauttani. Nivelet ovat välillä parempana, välillä suoraan helvetistä. Itse en usko paskan vertaa jälkitauti-teoriaan, sillä terve järkikin jo kertoo, että jälkitautiin tarvittaisiin se tauti, joka sen olisi aiheuttanut. Ennen nivelien kipeytymistä olin yli puolivuotta täysin terveenä. Ei edes flunssaa.

        Olen kuullut myös muista, samalla alueella elävistä nuorista ihmisistä, joilla on alkanut ilmetä vastaavia oireita viimeisten vuosien aikana. Voisiko kyseessä siis olla jokin tunnistamaton virustauti? Tai kenties tauti tunnetaan, mutta sitä ei vaan jakseta tutkia potilaista... "kun niitä virustauteja on niin paljon"... olen kuullut että keski-euroopassa on alueellisia virustauteja, joiden vuoksi ihmiset joutuvat olemaan jopa vuoden poissa työpaikaltaan. Liekkö jokin vastaava olisi vaeltanut tänne koto-suomeenkin.

        Kysyisinkin siis kaikilta teiltä, joilla on vastaavia oireita

        eli siis:
        * Nivelkipuja, jotka välillä paranevat, välillä pahenevat
        * Kuumeilua
        * väsymystä

        mistä päin suomea olette?
        Itse olen Pohjois-Karjalasta.

        Työpaikallani on ihmeellisiä nivel- ja lihaskipuja sekä jatkuvaa pientä kuumeilua ihmisillä. Löydettiin kosteusvaurio eli homeita ym. mikrobeja. ...Myös nk. flunssat on yleisiä ja niistä oireet alkoikin.


      • ...
        retarted life kirjoitti:

        Omalla kohdallani tilanne on hyvin samanlainen kuin mitä olette kuvailleet.

        Olin aikaisemmin hyvin terve nuori ihminen. Ylipainoa ei ole ja kaikki veriarvot, ravinteet, kilpirauhasarvot yms. on ollut aina kohdillaan. Olen ollut hyvin urheillullinen, harrastan (tai siis harrastin) mm. taistelulajeja.

        Sitten eräänä päivänä n. vuosi sitten kaikki vain muuttui. Eräänä aamuna vain heräsin siihen että molempiin polviini särki oudolla tavalla. Tämä ei ollut seurausta loukkaantumisesta tai muusta vastaavasta, sillä olin juuri pitänyt kuukauden lomaa treeneistäni. Vähitellen polveni vain tulivat entistä kipeämmiksi. Pahimmillaan en meinannut pystyä kulkemaan edes rappusissa.

        Lääkärit vähättelivät asiaa aluksi "kyllä se kohta ohi menee, jonkin flunssan seurausta vaan". Muutaman kuukauden kuluttua kipu alkoi levitä myös muihin niveliin. Lähinnä suuriin niveliin kuten kyynerpäihin ja ranteisiin. Minut lähetettiin lopulta reumapolille. Tehtiin suuri määrä verikokeita ja koko keho "skannattiin" röntgenillä ja gamma-kuvauksella. Mitään ei löydetty. Lopulta lääkärit kyllästyivät tutkimaan minua ja lähettivät minut pois kun en kuolemassakaan kerran ollut. "Jokin jälkitauti se kai vaan on... ne voi kestää vuosia ne... voi kai niissä tuollaisiakin oireita olla... niin että älä tuu takasin ellei nivelet oikeesti turpoo ja tulehdu."

        Viimeisestä sairaalavisiitistäni on nyt n. 3kk. Kukaan ei siis hoida enää sairauttani. Nivelet ovat välillä parempana, välillä suoraan helvetistä. Itse en usko paskan vertaa jälkitauti-teoriaan, sillä terve järkikin jo kertoo, että jälkitautiin tarvittaisiin se tauti, joka sen olisi aiheuttanut. Ennen nivelien kipeytymistä olin yli puolivuotta täysin terveenä. Ei edes flunssaa.

        Olen kuullut myös muista, samalla alueella elävistä nuorista ihmisistä, joilla on alkanut ilmetä vastaavia oireita viimeisten vuosien aikana. Voisiko kyseessä siis olla jokin tunnistamaton virustauti? Tai kenties tauti tunnetaan, mutta sitä ei vaan jakseta tutkia potilaista... "kun niitä virustauteja on niin paljon"... olen kuullut että keski-euroopassa on alueellisia virustauteja, joiden vuoksi ihmiset joutuvat olemaan jopa vuoden poissa työpaikaltaan. Liekkö jokin vastaava olisi vaeltanut tänne koto-suomeenkin.

        Kysyisinkin siis kaikilta teiltä, joilla on vastaavia oireita

        eli siis:
        * Nivelkipuja, jotka välillä paranevat, välillä pahenevat
        * Kuumeilua
        * väsymystä

        mistä päin suomea olette?
        Itse olen Pohjois-Karjalasta.

        mulla vähän sama stoori, alkoi ihan yhtenä aamuna polvikivut, olin tosin sitä ennen juossut 3 päivää n 10 km lenkkejä, mutta se oli normaalia. levolla ei helpottanut, siitä levisi muihin isoihin niveliin..lonkat, nilkat ranteet ja ennen kaikkea alaselkä. tästä aikaa neljä vuotta. söin alkuun kortisoni ja nyt oxiklorinia, kivut ovat vähintäänkin puolittuneet. nyt vaan jonkin verran uutena oireena sormia vihloo.
        tulehdusarvot eivät ikinä koholla, ei lämpöä, vain pelkkä kipu.

        mene yksityiselle reumalääkärille ja vaadi lääkitysaloitus, esim oxiklorin joka suht turvallinen.

        ei ole jälkitauti ei.


      • ?
        sniinas kirjoitti:

        oulusta itse. vuosi sitten kolmen nielutulehduksen jälkeen keväällä alkoi jumalaton sorminivelten vihlominen ja särku, kuumeista oloa ollu varmaan vuoden verran. reumaa ei ole todettu,reuamfaktori yli sen rajan kuitenki. välillä ei mitään kipuja eikä oireita,välillä taas tuntuu että itku tulee ku särkee. eipä ne lääkärit osaa sanoa mikä on..

        Muistatko, mitkä lukemat olivat näiden kahden osalta?


      • jnhbjknjl
        retarted life kirjoitti:

        Omalla kohdallani tilanne on hyvin samanlainen kuin mitä olette kuvailleet.

        Olin aikaisemmin hyvin terve nuori ihminen. Ylipainoa ei ole ja kaikki veriarvot, ravinteet, kilpirauhasarvot yms. on ollut aina kohdillaan. Olen ollut hyvin urheillullinen, harrastan (tai siis harrastin) mm. taistelulajeja.

        Sitten eräänä päivänä n. vuosi sitten kaikki vain muuttui. Eräänä aamuna vain heräsin siihen että molempiin polviini särki oudolla tavalla. Tämä ei ollut seurausta loukkaantumisesta tai muusta vastaavasta, sillä olin juuri pitänyt kuukauden lomaa treeneistäni. Vähitellen polveni vain tulivat entistä kipeämmiksi. Pahimmillaan en meinannut pystyä kulkemaan edes rappusissa.

        Lääkärit vähättelivät asiaa aluksi "kyllä se kohta ohi menee, jonkin flunssan seurausta vaan". Muutaman kuukauden kuluttua kipu alkoi levitä myös muihin niveliin. Lähinnä suuriin niveliin kuten kyynerpäihin ja ranteisiin. Minut lähetettiin lopulta reumapolille. Tehtiin suuri määrä verikokeita ja koko keho "skannattiin" röntgenillä ja gamma-kuvauksella. Mitään ei löydetty. Lopulta lääkärit kyllästyivät tutkimaan minua ja lähettivät minut pois kun en kuolemassakaan kerran ollut. "Jokin jälkitauti se kai vaan on... ne voi kestää vuosia ne... voi kai niissä tuollaisiakin oireita olla... niin että älä tuu takasin ellei nivelet oikeesti turpoo ja tulehdu."

        Viimeisestä sairaalavisiitistäni on nyt n. 3kk. Kukaan ei siis hoida enää sairauttani. Nivelet ovat välillä parempana, välillä suoraan helvetistä. Itse en usko paskan vertaa jälkitauti-teoriaan, sillä terve järkikin jo kertoo, että jälkitautiin tarvittaisiin se tauti, joka sen olisi aiheuttanut. Ennen nivelien kipeytymistä olin yli puolivuotta täysin terveenä. Ei edes flunssaa.

        Olen kuullut myös muista, samalla alueella elävistä nuorista ihmisistä, joilla on alkanut ilmetä vastaavia oireita viimeisten vuosien aikana. Voisiko kyseessä siis olla jokin tunnistamaton virustauti? Tai kenties tauti tunnetaan, mutta sitä ei vaan jakseta tutkia potilaista... "kun niitä virustauteja on niin paljon"... olen kuullut että keski-euroopassa on alueellisia virustauteja, joiden vuoksi ihmiset joutuvat olemaan jopa vuoden poissa työpaikaltaan. Liekkö jokin vastaava olisi vaeltanut tänne koto-suomeenkin.

        Kysyisinkin siis kaikilta teiltä, joilla on vastaavia oireita

        eli siis:
        * Nivelkipuja, jotka välillä paranevat, välillä pahenevat
        * Kuumeilua
        * väsymystä

        mistä päin suomea olette?
        Itse olen Pohjois-Karjalasta.

        onko borrelioosi otettu huomioon?


      • Kipuihin vihtaantunu
        retarted life kirjoitti:

        Omalla kohdallani tilanne on hyvin samanlainen kuin mitä olette kuvailleet.

        Olin aikaisemmin hyvin terve nuori ihminen. Ylipainoa ei ole ja kaikki veriarvot, ravinteet, kilpirauhasarvot yms. on ollut aina kohdillaan. Olen ollut hyvin urheillullinen, harrastan (tai siis harrastin) mm. taistelulajeja.

        Sitten eräänä päivänä n. vuosi sitten kaikki vain muuttui. Eräänä aamuna vain heräsin siihen että molempiin polviini särki oudolla tavalla. Tämä ei ollut seurausta loukkaantumisesta tai muusta vastaavasta, sillä olin juuri pitänyt kuukauden lomaa treeneistäni. Vähitellen polveni vain tulivat entistä kipeämmiksi. Pahimmillaan en meinannut pystyä kulkemaan edes rappusissa.

        Lääkärit vähättelivät asiaa aluksi "kyllä se kohta ohi menee, jonkin flunssan seurausta vaan". Muutaman kuukauden kuluttua kipu alkoi levitä myös muihin niveliin. Lähinnä suuriin niveliin kuten kyynerpäihin ja ranteisiin. Minut lähetettiin lopulta reumapolille. Tehtiin suuri määrä verikokeita ja koko keho "skannattiin" röntgenillä ja gamma-kuvauksella. Mitään ei löydetty. Lopulta lääkärit kyllästyivät tutkimaan minua ja lähettivät minut pois kun en kuolemassakaan kerran ollut. "Jokin jälkitauti se kai vaan on... ne voi kestää vuosia ne... voi kai niissä tuollaisiakin oireita olla... niin että älä tuu takasin ellei nivelet oikeesti turpoo ja tulehdu."

        Viimeisestä sairaalavisiitistäni on nyt n. 3kk. Kukaan ei siis hoida enää sairauttani. Nivelet ovat välillä parempana, välillä suoraan helvetistä. Itse en usko paskan vertaa jälkitauti-teoriaan, sillä terve järkikin jo kertoo, että jälkitautiin tarvittaisiin se tauti, joka sen olisi aiheuttanut. Ennen nivelien kipeytymistä olin yli puolivuotta täysin terveenä. Ei edes flunssaa.

        Olen kuullut myös muista, samalla alueella elävistä nuorista ihmisistä, joilla on alkanut ilmetä vastaavia oireita viimeisten vuosien aikana. Voisiko kyseessä siis olla jokin tunnistamaton virustauti? Tai kenties tauti tunnetaan, mutta sitä ei vaan jakseta tutkia potilaista... "kun niitä virustauteja on niin paljon"... olen kuullut että keski-euroopassa on alueellisia virustauteja, joiden vuoksi ihmiset joutuvat olemaan jopa vuoden poissa työpaikaltaan. Liekkö jokin vastaava olisi vaeltanut tänne koto-suomeenkin.

        Kysyisinkin siis kaikilta teiltä, joilla on vastaavia oireita

        eli siis:
        * Nivelkipuja, jotka välillä paranevat, välillä pahenevat
        * Kuumeilua
        * väsymystä

        mistä päin suomea olette?
        Itse olen Pohjois-Karjalasta.

        Terve!

        Minullakin vastaavat oireet, kävin tänään lääkärissä. Lääkärin määräsi jatkotutkimuksiin ja mittaviin verikokeisiin. Saa nähdä löytyykö syytä, pahoin pelkään ettei.

        Olen myös Pohjois-Karjalasta


      • eijaksa....
        retarted life kirjoitti:

        Omalla kohdallani tilanne on hyvin samanlainen kuin mitä olette kuvailleet.

        Olin aikaisemmin hyvin terve nuori ihminen. Ylipainoa ei ole ja kaikki veriarvot, ravinteet, kilpirauhasarvot yms. on ollut aina kohdillaan. Olen ollut hyvin urheillullinen, harrastan (tai siis harrastin) mm. taistelulajeja.

        Sitten eräänä päivänä n. vuosi sitten kaikki vain muuttui. Eräänä aamuna vain heräsin siihen että molempiin polviini särki oudolla tavalla. Tämä ei ollut seurausta loukkaantumisesta tai muusta vastaavasta, sillä olin juuri pitänyt kuukauden lomaa treeneistäni. Vähitellen polveni vain tulivat entistä kipeämmiksi. Pahimmillaan en meinannut pystyä kulkemaan edes rappusissa.

        Lääkärit vähättelivät asiaa aluksi "kyllä se kohta ohi menee, jonkin flunssan seurausta vaan". Muutaman kuukauden kuluttua kipu alkoi levitä myös muihin niveliin. Lähinnä suuriin niveliin kuten kyynerpäihin ja ranteisiin. Minut lähetettiin lopulta reumapolille. Tehtiin suuri määrä verikokeita ja koko keho "skannattiin" röntgenillä ja gamma-kuvauksella. Mitään ei löydetty. Lopulta lääkärit kyllästyivät tutkimaan minua ja lähettivät minut pois kun en kuolemassakaan kerran ollut. "Jokin jälkitauti se kai vaan on... ne voi kestää vuosia ne... voi kai niissä tuollaisiakin oireita olla... niin että älä tuu takasin ellei nivelet oikeesti turpoo ja tulehdu."

        Viimeisestä sairaalavisiitistäni on nyt n. 3kk. Kukaan ei siis hoida enää sairauttani. Nivelet ovat välillä parempana, välillä suoraan helvetistä. Itse en usko paskan vertaa jälkitauti-teoriaan, sillä terve järkikin jo kertoo, että jälkitautiin tarvittaisiin se tauti, joka sen olisi aiheuttanut. Ennen nivelien kipeytymistä olin yli puolivuotta täysin terveenä. Ei edes flunssaa.

        Olen kuullut myös muista, samalla alueella elävistä nuorista ihmisistä, joilla on alkanut ilmetä vastaavia oireita viimeisten vuosien aikana. Voisiko kyseessä siis olla jokin tunnistamaton virustauti? Tai kenties tauti tunnetaan, mutta sitä ei vaan jakseta tutkia potilaista... "kun niitä virustauteja on niin paljon"... olen kuullut että keski-euroopassa on alueellisia virustauteja, joiden vuoksi ihmiset joutuvat olemaan jopa vuoden poissa työpaikaltaan. Liekkö jokin vastaava olisi vaeltanut tänne koto-suomeenkin.

        Kysyisinkin siis kaikilta teiltä, joilla on vastaavia oireita

        eli siis:
        * Nivelkipuja, jotka välillä paranevat, välillä pahenevat
        * Kuumeilua
        * väsymystä

        mistä päin suomea olette?
        Itse olen Pohjois-Karjalasta.

        Hei. Minulla juuri smat oireet. Polvissa, kyynerpäissä. olkapäissä kovakipu. Varsinkin yöt ovat pahoja. Pientä kuumetta, väsymystä. Minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta.
        Oireet tuli viime syksynä. Tuntuu että lääkärit pitää vähäjärkisenä:(
        Reumaaei ole. On tutkittu. Kortisoni piikkejä olen saanut olkapäihin ja polviin. Joka tuo hetken helpotuksen. Väsymys painaa jatkuvan kivun takia.
        Tietäiskö joku mitään luontaistuotetta mitä vois kokeilla ja jost olisi ollut jollekin apua.


      • APUA!
        retarted life kirjoitti:

        Omalla kohdallani tilanne on hyvin samanlainen kuin mitä olette kuvailleet.

        Olin aikaisemmin hyvin terve nuori ihminen. Ylipainoa ei ole ja kaikki veriarvot, ravinteet, kilpirauhasarvot yms. on ollut aina kohdillaan. Olen ollut hyvin urheillullinen, harrastan (tai siis harrastin) mm. taistelulajeja.

        Sitten eräänä päivänä n. vuosi sitten kaikki vain muuttui. Eräänä aamuna vain heräsin siihen että molempiin polviini särki oudolla tavalla. Tämä ei ollut seurausta loukkaantumisesta tai muusta vastaavasta, sillä olin juuri pitänyt kuukauden lomaa treeneistäni. Vähitellen polveni vain tulivat entistä kipeämmiksi. Pahimmillaan en meinannut pystyä kulkemaan edes rappusissa.

        Lääkärit vähättelivät asiaa aluksi "kyllä se kohta ohi menee, jonkin flunssan seurausta vaan". Muutaman kuukauden kuluttua kipu alkoi levitä myös muihin niveliin. Lähinnä suuriin niveliin kuten kyynerpäihin ja ranteisiin. Minut lähetettiin lopulta reumapolille. Tehtiin suuri määrä verikokeita ja koko keho "skannattiin" röntgenillä ja gamma-kuvauksella. Mitään ei löydetty. Lopulta lääkärit kyllästyivät tutkimaan minua ja lähettivät minut pois kun en kuolemassakaan kerran ollut. "Jokin jälkitauti se kai vaan on... ne voi kestää vuosia ne... voi kai niissä tuollaisiakin oireita olla... niin että älä tuu takasin ellei nivelet oikeesti turpoo ja tulehdu."

        Viimeisestä sairaalavisiitistäni on nyt n. 3kk. Kukaan ei siis hoida enää sairauttani. Nivelet ovat välillä parempana, välillä suoraan helvetistä. Itse en usko paskan vertaa jälkitauti-teoriaan, sillä terve järkikin jo kertoo, että jälkitautiin tarvittaisiin se tauti, joka sen olisi aiheuttanut. Ennen nivelien kipeytymistä olin yli puolivuotta täysin terveenä. Ei edes flunssaa.

        Olen kuullut myös muista, samalla alueella elävistä nuorista ihmisistä, joilla on alkanut ilmetä vastaavia oireita viimeisten vuosien aikana. Voisiko kyseessä siis olla jokin tunnistamaton virustauti? Tai kenties tauti tunnetaan, mutta sitä ei vaan jakseta tutkia potilaista... "kun niitä virustauteja on niin paljon"... olen kuullut että keski-euroopassa on alueellisia virustauteja, joiden vuoksi ihmiset joutuvat olemaan jopa vuoden poissa työpaikaltaan. Liekkö jokin vastaava olisi vaeltanut tänne koto-suomeenkin.

        Kysyisinkin siis kaikilta teiltä, joilla on vastaavia oireita

        eli siis:
        * Nivelkipuja, jotka välillä paranevat, välillä pahenevat
        * Kuumeilua
        * väsymystä

        mistä päin suomea olette?
        Itse olen Pohjois-Karjalasta.

        Siis huh meinaa ihan itku tulla ku lukee tota sun tekstiä olen käyny ihan samaa rumbaa lääkäreitenkans mulla on ihan samat oireet kun sulla ja on ollu nykyään ihan joka päivä kauheet kivut ja ne pahenee en pysty nosta mun vasenta kättä esim laittaan hiuksia kun toi olkapää on niin saatanan kipee käveleminen on aika vaikeeta aamusin lonkkien takia noin 4-5v sitten nää kivut ei todellakaan ollu näin pahoja en saa mitään apua koska nivelet ei oo turvoksissa ja röntgen kuvissa ei näy mitään..:'(


      • Anonyymi
        retarted life kirjoitti:

        Omalla kohdallani tilanne on hyvin samanlainen kuin mitä olette kuvailleet.

        Olin aikaisemmin hyvin terve nuori ihminen. Ylipainoa ei ole ja kaikki veriarvot, ravinteet, kilpirauhasarvot yms. on ollut aina kohdillaan. Olen ollut hyvin urheillullinen, harrastan (tai siis harrastin) mm. taistelulajeja.

        Sitten eräänä päivänä n. vuosi sitten kaikki vain muuttui. Eräänä aamuna vain heräsin siihen että molempiin polviini särki oudolla tavalla. Tämä ei ollut seurausta loukkaantumisesta tai muusta vastaavasta, sillä olin juuri pitänyt kuukauden lomaa treeneistäni. Vähitellen polveni vain tulivat entistä kipeämmiksi. Pahimmillaan en meinannut pystyä kulkemaan edes rappusissa.

        Lääkärit vähättelivät asiaa aluksi "kyllä se kohta ohi menee, jonkin flunssan seurausta vaan". Muutaman kuukauden kuluttua kipu alkoi levitä myös muihin niveliin. Lähinnä suuriin niveliin kuten kyynerpäihin ja ranteisiin. Minut lähetettiin lopulta reumapolille. Tehtiin suuri määrä verikokeita ja koko keho "skannattiin" röntgenillä ja gamma-kuvauksella. Mitään ei löydetty. Lopulta lääkärit kyllästyivät tutkimaan minua ja lähettivät minut pois kun en kuolemassakaan kerran ollut. "Jokin jälkitauti se kai vaan on... ne voi kestää vuosia ne... voi kai niissä tuollaisiakin oireita olla... niin että älä tuu takasin ellei nivelet oikeesti turpoo ja tulehdu."

        Viimeisestä sairaalavisiitistäni on nyt n. 3kk. Kukaan ei siis hoida enää sairauttani. Nivelet ovat välillä parempana, välillä suoraan helvetistä. Itse en usko paskan vertaa jälkitauti-teoriaan, sillä terve järkikin jo kertoo, että jälkitautiin tarvittaisiin se tauti, joka sen olisi aiheuttanut. Ennen nivelien kipeytymistä olin yli puolivuotta täysin terveenä. Ei edes flunssaa.

        Olen kuullut myös muista, samalla alueella elävistä nuorista ihmisistä, joilla on alkanut ilmetä vastaavia oireita viimeisten vuosien aikana. Voisiko kyseessä siis olla jokin tunnistamaton virustauti? Tai kenties tauti tunnetaan, mutta sitä ei vaan jakseta tutkia potilaista... "kun niitä virustauteja on niin paljon"... olen kuullut että keski-euroopassa on alueellisia virustauteja, joiden vuoksi ihmiset joutuvat olemaan jopa vuoden poissa työpaikaltaan. Liekkö jokin vastaava olisi vaeltanut tänne koto-suomeenkin.

        Kysyisinkin siis kaikilta teiltä, joilla on vastaavia oireita

        eli siis:
        * Nivelkipuja, jotka välillä paranevat, välillä pahenevat
        * Kuumeilua
        * väsymystä

        mistä päin suomea olette?
        Itse olen Pohjois-Karjalasta.

        Voi olla verenhyytymistekijlöiden vajeen aiheuttama nivelverenvuotoa tai spondylartropatias.


      • Anonyymi
        APUA! kirjoitti:

        Siis huh meinaa ihan itku tulla ku lukee tota sun tekstiä olen käyny ihan samaa rumbaa lääkäreitenkans mulla on ihan samat oireet kun sulla ja on ollu nykyään ihan joka päivä kauheet kivut ja ne pahenee en pysty nosta mun vasenta kättä esim laittaan hiuksia kun toi olkapää on niin saatanan kipee käveleminen on aika vaikeeta aamusin lonkkien takia noin 4-5v sitten nää kivut ei todellakaan ollu näin pahoja en saa mitään apua koska nivelet ei oo turvoksissa ja röntgen kuvissa ei näy mitään..:'(

        Nivelverenvuoto voi tota aiheuttaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi olla verenhyytymistekijlöiden vajeen aiheuttama nivelverenvuotoa tai spondylartropatias.

        >>Voi olla verenhyytymistekijlöiden vajeen aiheuttama nivelverenvuotoa tai spondylartropatias<<


        Voisiko johtua todella tuosta syystä? Itsellä pahat jalkakivut reisien ylänivelissä ja kävely tuskallista jo muutaman sadan metrin jälkeen ja seisominen. Käytän Xarelto 15mg lääkettä, joka estää veren hyytymisen. Sydänlääkäri ei ole tuollaista epäilyäkään esittänyt, vaikka olen kertonut tilanteen vakavuuden jo muutamaankin kertaan.


      • Anonyymi
        retarted life kirjoitti:

        Omalla kohdallani tilanne on hyvin samanlainen kuin mitä olette kuvailleet.

        Olin aikaisemmin hyvin terve nuori ihminen. Ylipainoa ei ole ja kaikki veriarvot, ravinteet, kilpirauhasarvot yms. on ollut aina kohdillaan. Olen ollut hyvin urheillullinen, harrastan (tai siis harrastin) mm. taistelulajeja.

        Sitten eräänä päivänä n. vuosi sitten kaikki vain muuttui. Eräänä aamuna vain heräsin siihen että molempiin polviini särki oudolla tavalla. Tämä ei ollut seurausta loukkaantumisesta tai muusta vastaavasta, sillä olin juuri pitänyt kuukauden lomaa treeneistäni. Vähitellen polveni vain tulivat entistä kipeämmiksi. Pahimmillaan en meinannut pystyä kulkemaan edes rappusissa.

        Lääkärit vähättelivät asiaa aluksi "kyllä se kohta ohi menee, jonkin flunssan seurausta vaan". Muutaman kuukauden kuluttua kipu alkoi levitä myös muihin niveliin. Lähinnä suuriin niveliin kuten kyynerpäihin ja ranteisiin. Minut lähetettiin lopulta reumapolille. Tehtiin suuri määrä verikokeita ja koko keho "skannattiin" röntgenillä ja gamma-kuvauksella. Mitään ei löydetty. Lopulta lääkärit kyllästyivät tutkimaan minua ja lähettivät minut pois kun en kuolemassakaan kerran ollut. "Jokin jälkitauti se kai vaan on... ne voi kestää vuosia ne... voi kai niissä tuollaisiakin oireita olla... niin että älä tuu takasin ellei nivelet oikeesti turpoo ja tulehdu."

        Viimeisestä sairaalavisiitistäni on nyt n. 3kk. Kukaan ei siis hoida enää sairauttani. Nivelet ovat välillä parempana, välillä suoraan helvetistä. Itse en usko paskan vertaa jälkitauti-teoriaan, sillä terve järkikin jo kertoo, että jälkitautiin tarvittaisiin se tauti, joka sen olisi aiheuttanut. Ennen nivelien kipeytymistä olin yli puolivuotta täysin terveenä. Ei edes flunssaa.

        Olen kuullut myös muista, samalla alueella elävistä nuorista ihmisistä, joilla on alkanut ilmetä vastaavia oireita viimeisten vuosien aikana. Voisiko kyseessä siis olla jokin tunnistamaton virustauti? Tai kenties tauti tunnetaan, mutta sitä ei vaan jakseta tutkia potilaista... "kun niitä virustauteja on niin paljon"... olen kuullut että keski-euroopassa on alueellisia virustauteja, joiden vuoksi ihmiset joutuvat olemaan jopa vuoden poissa työpaikaltaan. Liekkö jokin vastaava olisi vaeltanut tänne koto-suomeenkin.

        Kysyisinkin siis kaikilta teiltä, joilla on vastaavia oireita

        eli siis:
        * Nivelkipuja, jotka välillä paranevat, välillä pahenevat
        * Kuumeilua
        * väsymystä

        mistä päin suomea olette?
        Itse olen Pohjois-Karjalasta.

        Minulla on melkolailla asiat näin. Todella hankala tilanne ja vituttaa. Nivelrikot polvissa ja olkapäissä. Alaselkä jäykkä ja kipeä, sorminivelet kipeät. Ei reumaa, lääkäri kysyi onko psoriasta suvussa, sanoin ei. Ei löytynyt selitystä, selässä mra kuvaus eikä mitään ihmeellistä. Ikä 57, hieman ylipainoa, kuntoilen ja kukaan ei voi auttaa. Omasta mielestä borreoloosi, arvot viittaavat vanhaan punkin puremaan, mutta lääkärit eivät suostu tähän päätelmään.


    • klklm

      onko vatsaoireita? keliakia ei useinkaan kovin ärhäkästi oireile, vaan nivelkivut voi olla ainoitakin oireina. kannattaa ottaa tuo esille kun lääkärissä käyt.

    • jarski-gemini

      napromexin käyttäjien kokemuksia ja mielipiteitä eli auttaako vai ei ja mitä se naprometin oikeestaan on...

    • Jokueräs

      Mulle napromex auttaa kipuun tosi hyvin. On yksi parhaista kokeilemistani tulehduskipulääkkeistä. Alkuun aiheutti pöhnäisen olon, mutta helpotti muutamassa päivässä. Vähän oli hakemista, että löysi sopivan lääkkeiden ottoajankohdan, mutta opettelemalla sekin löytyi.

      Ikävä kyllä ärsytti sen verran paljon vatsaa, että oli pakko vaihtaa pois. Pahinpina kipukausina käytän Napromexia vatsasuojalääkkeen kanssa, niin pysyy kivut paremmin hallinnassa kuin vatsaystävällisemmillä kipulääkkeillä.

    • PutsiGirl

      Itse kärsin yliliikkuvista nivelistä, minkä seurauksena pitkien työpäivien (kävelytyö) jälkeen särkee lonkkia, polvia ja nilkkoja. Mikään kipulääke ei auta..

    • itellaaan

      MInulla on fibromyalgia diagnoosi, naisten luulosairaus johon kukaan ei ota oikeastaan mitään kantaa. Omaan samat oireet kuin edellä mainitut ja olen Pohjois-Karjalasta, tällähetkellä erittäin kipeänä. Olen tullut siihen tulokseen että kipu tulee nivelpussin alueelta. Olen sairastanut penikkatautia ja siinä on samanlainen kipu. Joskus yöllä ja aamulla en saa raajoja liikutettua ollenkaan. Aamujäykkyys kestää jopa 3 h. Vaihdoin itse uuden ammatin kun sanottiin suoraan ettei tämä ole mikään sairaus. Fyysinen työ ja urheilu tekee kipuja. Olen huono nukkumaan ja syön Somacia jatkuvasti. Paino nousee ja mieli laskee. Kirjottaminen on vaikeaa ja auton rattia ei voi kauan pitää sormissa tuntuvien kipujen takia. Olen jo menettänyt toivoni.

    • Fiibro aina matkassa

      Lainaus: "Olen huono nukkumaan ja syön Somacia jatkuvasti" ??? Kuulostaa siltä, että syöt Somacia unettomuuteen :DD

    • nivelongelmainen

      Täällä myös yksi nivelvammainen. Olen kärsinyt jo noin kuusi vuotta erilaisista kivuista.. sinä aikana asunut kolmessa eri kaupungissa, joissa kaikissa käynyt lääkärissä. Ainut apu mitä olen saanut on reseptit buranaan ja Napromexiin.. ainiin ja viimeisin, jossa kävin ehdotti ennen masennuslääkkeenä käytettyä kipukynnystä nostavaa lääkettä. Sitä en ottanut vastaan. Erikoislääkäri Vaasassa sanoi, että kaikki johtuu yliliikkuvista nivelistäni.. vaikka ne ovat yliliikkuvat vain sormissa ja kyynerpäissä ja kivut ovat pahimmat aina polvissa ja olkapäissä. Reumaa ei kuulemma ole.

      Kivut tulevat noin 4-10 kertaa vuodessa kestäen aina noin kahdesta viikosta kuukauteen. Nyt oli pitkä kausi, n9kk ilman kipuja, mutta jälleen olen kolme viikkoa kärvistellyt kipujen kanssa. Olen 24 -vuotias ja asun pohjois-pohjanmaalla. Hohhoijaa sanon minä. Ärsyttää kun kipukaudet vaikeuttavat liikkumista niin paljon. Välillä olen aamuisin ollut niin kipeä ja epätoivoinen, että märyä on pitänyt vääntää.

      Kuitenkin.. pärjäilen, koska kivut eivät tosiaan ole jatkuvasti läsnä. Tsemppiä muille kanssasisarille.

    • kipupiikki

      Hei olen 50 v nainen ja minulla alkoivat kivut vasta 2 viikkoa sitten. Ensin jalkaterät olivat kipeät. Tuntui kuin ois murtuneilla jaloilla lähtenyt aamulla käveleen. Sitten tulivat mol polvet kipeäksi ja samalla ranteet. Myöh sormet ja sitten olkapäät. Aamulla ei ylös tahdo päästä kun kädet ei toimi ja on niin kipeät ettei peittoa jaksa/pysty nostamaan. jalat räjähtää ensimmäisistä askelista vähän helpottuu myöh. Kortisonia sain ja se alkoi helpottaa, mutta aamulla on kipuja ennen läkkeen ottoa. Crp nousee saas nähdä onko yhtään laksenut kortisonin myötä.

    • helpottaa
    • pohojanmaalta

      Mitä teille tähän ketjuun kirjoittaneille kuuluu?
      Olisi mukava kuulla oletteko saaneet apua lääkäriltä!

      Itsellänikin hirveitä nivelkipuja ja aamukankeutta.
      Nyt turvotus on tullut sormiin, niin etten enää saa sormuksia pois.
      Selkä on erittäin jäykkä aamuisin, kumartuminen hankalaa. Selkä on jäykkä kokopäivän niin etten pysty taivuttamaan taaksepäin. Kudostyyppi tutkittu hlab27 .
      Ei reumatekijää ja tulehdusarvot otettu keväällä, jotka olivat silloin normaalit.
      Olen lisännyt D-vitamiinin ottamisen päivittäin.
      Työterveyslääkärin mielestä odotamme, josko oireet pahenee... tai jopa katoaa.
      Tuntuu vain menevän väärään suuntaan.

    • HBLA-27

      Mistä ihmeestä te ihmiset olette saaneet käsityksen, että oireenne eivät voi olla reumaa ? Tai siis no joo tiedän, että lääkäriltä :D Mutta ilmeisesti sekä te että lääkäri tarkoittaa nivelreumaa. Itse reumatautejahan on vaikka paljon muitakin. Ja aina ei todellakaan ole helppoa löytää juuri sitä oikeaa diagnoosia. Itse ole olen mennyt jo vuosia diagnoosilla:" tarkemmin määrittelemätön niveltulehdus" tai "tarkemmin määrittelemätön reuma". Niin ja se fibrokin löytyy, mutta perustaudin tuomana. Sairausvuosia on siis takana tällä hetkellä 19..Ens vuonna olis kai "juhlavuosi"..jokohan sitä vaikka saisi oikean diagnoosinkin ?

    • mikä tyyppi

      Mikä reumatyyppi voisi olla sellainen, jossa nivelet eivät turpoa? Sormien nivelet ja lonkkanivelet todella kiepeät ja selkä ihan *** kipeä.
      Vihdoinkin pääsen reumalääkärille :)
      Sitä odotellessa toivon saavani vinkkejä.

      • Jepsd

        Selkärankareuma.


    • Elämä on tuskaa

      Sama täällä "mikä tyyppi"... Lonkat, selkä, vas. olkapää, niska ja nyt polvetkin tuskaisen kipeät. Mikään paikka ei turpoa, lab.arvot ok, mutta kipu rajoittaa joka päiväistä elämää ja liikunta on pakosta jäänyt minimiin. Tätä jatkunut kuudetta vuotta.

      Kerrohan, miten reumalääkärillä meni, kun sinne pääset:)

    • xanttu1

      Olen selaillut paljon tämäntapaisia keskusteluja, mutten ole koskaan törmännyt samanlaisiin oireisiin joita minulla on. Ajattelimpa siis liittyä jonon jatkoksi, jos täältä vaikka sattuisi löytymään jokunen kohtalon toveri :)

      Oireeni alkoivat noin kolmisen vuotta sitten, kun aloitin työt tätä nykyä entisessä työpaikassani. Työ oli fyysisesti _erittäin_ raskasta. Ensin käsien niveliä alkoi särkeä, ja myöhemmin myös varpaiden niveliä. Kädet olivat koko ajan "koppuraisen" oloiset ja nivelten kohdalta punaiset. Aamuisin olin jäykkä kuin puukapula. Kävelyni aamuisin oli kuin vanhuksilla, sellaista "töpöttelyä". Tuntui kuin en taipuisi mihinkään suuntaan. Puolisen vuotta sitten lopetin työssäni ja ajattelin myös oireiden loppuvan siihen, koska olin automaattisesti yhdistänyt ne työn aiheuttamaan rasitukseen.

      Oireet kuitenkin jatkuivat. Kipua/särkyä on _vain_ rasituksen jälkeen. Kipua kestää aina seuraavaan aamuun asti, jolloin rupeaa pikkuhiljaa helpottamaan. Kipu tuntuu käsissä lähinnä rystysissä ja keskimmäisissä nivelissä, varpaissa sama juttu, keski- ja tyvinivelissä. Sormet ovat myös usein turvonneet seuraavana aamuna. Turvotusta on vaikea seurata, koska olen kärsinyt huonosta verenkierrosta koko elämäni ja sormeni ovat senkin vuoksi ajoittain todella turvonneet (silloin kun veri kiertää paremmin). Tänään huomasin oikean jalan keskivarpaan olevan keskinivelestä turvonnut ja punainen - muttei ollenkaan kipeä.

      Nyt kun olen ruvennut asiaan kiinnittämään enemmän huomiota, tajusin, että myös polvissani on särkyä esim. sen jälkeen jos istun lattialla polvet ristissä tms muussa erikoisemmassa asennossa. Myös kyynärpäitäni särkee jos pidän käsiäni pitkään koukkuasennossa. Ja tuntuu, että polvet ja kyynärpäät ikäänkuin jumittuvat koukkuasentoon ja joudun hitaasti suoristamaan ne.

      Kävin kuukausi sitten lääkärissä, epäili tietysti heti reumaa. Ottivat verikokeet - negatiivinen. Lähete reumatologille ja käsien ja jalkaterien röntgeniin. Parin viikon päästä pääsen kuulemaan tulokset. Toisaalta toivon, että jotakin löytyisi, että saisi tälle epätietoisuudelle lopun. Ja siis, tosiaan olen vasta 23-vuotias.

      Onko kellään ollut vastaavaa?

    • ninni1231

      Itselläni alkoivat nivelkivut polvissa,sormissa,rystysissä ja jalkaterissä ja varpaissa n. vuosi sitten. Kävin lääkärillä,ottivat testejä reuma ym...ei löytynyt mitään. Määräsi lääkkeeksi rauhottavia ja masennuslääkkeitä. Nivelkivut alkaneet taas ja pahempina. Pieniä lapsia on hankala hoitaa,koska aamu on niin surkea niveljäykkyyden vuoksi. Kipua on joka nivelessä,mutta eniten nilkasta alaspäin ja ranteista sormiin. Kävin lääkärissä. Määräsi masennuslääkettä ja ataraxia unilääkkeeksi,mutta sanoi että voi ottaa myös illalla jos vituttaa :D Jännä juttu kun mielialasta tai vitututksesta en ole maininnitukaan :D Tulehdusarvot koholla 94,ei reumatekijää. Laittoi lisäkokeisiin,kilpirauhanen ja tulehdusarvot uudestaan ja pari muutakin tais olla. Soittaa 2 viikon päästä...Ja täytin 22vuotta...

      • Turhautunut

        Moi "reumaoireilijat"! Olen kärsinyt samoista epämääräisistä nivelkivuista kuin monet edelliset ja kaikki mahd.kokeet otettu. Lääkäri luetteli yksi kerrallan syitä miksi mulla ei ole reumaa. Oireet vaan jatkuu ja syö elämänlaadun minimiin. Turhauttava sairaus tämmönen reumailu ilman diagnoosia. Onkohan tietyllä prosentilla väestöstä ollut aina tämmösiä sairauksia vai voiko esim. Sikainfluenssarokotteella olla vaikutusta? Itse olen 34.v


      • Anonyymi
        Turhautunut kirjoitti:

        Moi "reumaoireilijat"! Olen kärsinyt samoista epämääräisistä nivelkivuista kuin monet edelliset ja kaikki mahd.kokeet otettu. Lääkäri luetteli yksi kerrallan syitä miksi mulla ei ole reumaa. Oireet vaan jatkuu ja syö elämänlaadun minimiin. Turhauttava sairaus tämmönen reumailu ilman diagnoosia. Onkohan tietyllä prosentilla väestöstä ollut aina tämmösiä sairauksia vai voiko esim. Sikainfluenssarokotteella olla vaikutusta? Itse olen 34.v

        Moi.. minä jouduin työnantajan vaatimuksesta ottamaan sikapiinin, vaikka olin jo sairastanut silaflunsssn (tulokset kokeista viipyivät niin kauan, että ehdin parantua ja saada rokotteen).
        Seuraavana päivänä piikin jälkeen alkoi nivelkivut.
        Muutamiin niveliin ilmeistyi pieniä, noin haulikon haulen kokoisia pyöreitä kuulia ihon alle, jotka saattoivat kadota yöllä ja / tai ilmestyä taas eri niveleen!! Siitä saakka tullut aika ajoin näitä kipukausia ja sain jopa fibromyalgia diagnoosin.. olen 50v mies.
        Sitten sain ruokamyrkytyksen, jonka seurauksena ei mikään ruokakaan pysynyt yli 2. viikkoon sisällä.. ja kivut poistuivat?
        Kysyin lääkäriltä puoli vuotta sitten, onko se koskaan ennen kuullut, että fibromyalgian voi oksentaa ulos 😎.
        Yksi vaiva jäi.. joka haaverista parantuminen kestää vuoden, mikään esmes kaatumisesta tuleva pikku kipukohta tai mustelma ei parane millään.. toki näkyvä mustelma poistuu, mutta arkuus jää vuodeksi vähintään.


    • Synko P.

      Oletteko te nivelkipuilijat joutuneet syömään Roaccutania akneen? Itselläni alkoivat nivelkivut Roa-kuurin aikana eivätkä ´ne ole sittemmin poistuneet, vaikka kuurin lopettamisesta on aikaa pari vuotta. Minulla jäi kyseisestä kuurista muitakin pysyviä haittavaikutuksia, siksi uskon nimenomaan tuon myrkyn aiheuttaneen nämäkin kettumaiset oireet. :-(

      Oireena minulla on moninivelkipua eli polvet, lonkat, nilkat, alaselkä ja viimeisimpänä sormet ja kyynärpäätkin ovat alkaneet kipuilla. Ei turvotusta tai suoristamisvaikeutta toista polvea lukuunottamatta. Minulla kivut ovat kovimmat, jos joudun pitämään niveliä koukistuksessa esim. istuessani risti-istunnassa tai ahtaassa tilassa kuten lentokoneessa. Nivelten suoristaminen helpottaa ja samalla ne usein naksuvat äänekkäästi.

      Röntgenkuvissa ei ole toistaiseksi näkynyt muutoksia. Vastikään fyssarilla käydessäni sain kuulla kipeimmän niveleni eli polven jo menneen 10 asteen virheasentoon. Aiemmin olen saanut fysioterapeuteilta kehuja täydellisen suorista jaloistani. Terveys on katoavaista, sen olen saanut huomata vaikka olenkin vasta parikymppinen. :( Pääkaupunkiseudulta olen itse.

      Kovasti tsemppiä kaikille! Toivotaan että lääketiede kehittyy ja saamme joskus vielä apua vaivoihimme. ;)

    • ninni1231

      Kävinpä uudestaan lääkärissä,koska kipu on pahentunut ja sitä on enimmäkseen ranteissa ja sormissa. Sormia on vaikea suoristaa ja toinen ranne ollut niin kipeä että uunipellin uunista pois ottaminen on tuottanut vaikeuksia. Lääkäri laittoi jotain buranan tyyppistä lääkettä respalle (josta ei ole ollut apua) Ja lisäksi laittoi lähetteen sisätautien pkl:lle,mutta sieltä tuli vastaus,että lähete on palautettu,koska eivät kato tarpeelliseksi mun menoa sinne lääkärin lähetetietojen perusteella. Soitin uudestaan lääkäriin ja sain ajan huomiseksi ku itkua tirautin. Ja VASTA tuon itkun jälkeen aika suostuttiin antamaan jo huomiselle,muutoin tarjolla olisi ollut vasta 2kk päähän. Jos aamu alkaa suoraan sanottuna päin persettä niin miten koko päivästä voisi tulla hyvä kun on vaikea saada kolmen ihmisen asiat aamusin hoidettua ja kädet on todella kipeät...Tulehdusarvot aiemmin olivat 94 mutta uusissa kokeissa oli palannut normaaliksi. Kilpirauhanen vain niin vähän koholla,ettei lääkitys ole tarpeen.

    • ninni1231

      Eilen kävin lääkärissä uudestaan,vasemman käden ranne on tosi kipeä ja myöskin molempien käsien sormet ovat olleet kipeitä eikä viimeksi määrätystä lääkkeestä ole ollut tähän apua (Naproxen.) Noh,lääkäri totesi vain,että määrää mulle cymbaltaa. Olin ihan shokeeraantunut,koska en halua masennuslääkettä,kun en pelkän kivun takia ala aivojani sotkemaan. Kuulema epämääräisiin kiputiloihin määrätään usein masennuslääkkeitä. Ja sanoi myös että jos et tätä ota niin ei voida muulla tavoin auttaa,muita vaihtoehtoja ei ole. En aio syödä näitä lääkkeitä. En tiedä enää mitä pitäisi sanoa...kokeilla saako toisen lääkärin? Mielialassani ei ole vuosiin ollut mitään pielessä ja elämäntilanteenikin on hyvä,ainoa mikä on ongelma on tämä kipuisuus päivittäin. Nyt ollut ihan kokopäiväistä eikä pelkästään aamujäykkyyttä. Kysyin että eikö tällaisessa tilanteessa oteta röntgeniä ja hänen mielestä ei koska näin nuorella ei voi olla esim. nivelrikkoa.

    • Ällistynyt

      Voi sua ninni1231:( Minullekin määrättiin muutama vuosi sitten tuota Cymbaltaa, koska eivät viitsineet selvittää työterveydessä, mikä niveliäni vaivaa. Viisi vuotta ramppasin siellä, kunnes tajusin, ettei ainakaan meidän kaupungin työterveyden intresseissä edes ole auttaa työntekijöitään työkuntoisiksi:(

      En ottanut Cymbaltaa, jota tt-lääkäri tarjosi hermokipuun. Minulla kun ei edes ole hermokipua. Käsittämätöntä, ettei viitsitä nuoria tutkia vaan odotetaan vuosia, kunnes mahdollinen sairaus on jo pitkällä. Mielestäni on myös ala-arvoista sanoa, että joku Cymbalta on se viimeinen keino. Minullekin sanottiin, ettei voi olla reumaa ja kipeät nivelet, koska olen niin nuori. Myöhemmin, ettei ainakaan reuma, koska olen liian vanha. Välillä tuntuu, että lääkärit pitävät potilaita ihan idiootteina.

      Pyydä toinen lääkäri tai mene yksityiselle. Tavallinene rtg-kuva ei maltaita maksa. Tsemppiä:)

    • nykyinensuuntaus?

      Meitä pidetään pellenä kyllä.. Minäkin olen pompotuksen uhri. Kipuja ristiselässä vuodesta-2010. Alkoi virtsatietulehduksella ja jatkui 2-vuoden ripuloinneilla.

      Ompa hauskaa ja vieläkään ei kukaan halua diagnosoida. Miten voisi pakottaa lääkäriä jos ikä tai pärstäkerroin ei heitä miellytä??

    • ninni1231

      Nyt nivelkivut lähteneet,mutta oikea käsi on lähes toimintakyvytön. Pikkurilli ollut puutununeena 4 päivää. Jos kättä yrittää kohdistaa esim. hampaita harjatessa,kenkiä lapselle laittaessa,siitä loppuu voima jo ihan samantien. Kipua ei ole. Ihan älyvapaata. Jos nyt ei oteta jotain kuvia tästä kädestä niin sanon kyl jo pari valittua sanaa. Tai sit lähettäkööt vaikka kotiin jonku palvelijan,jotta selvitytysin 5kk ja juuri 2v täyttäneiden lasten kanssa.. Onko teille määrätty kenellekää Lyricaa?

    • aravaharava

      Vaatikaa lähete magneettiin - rötgenissä ei alkumuutokset valitettavasti näy.
      Lääkäri kyllä kirjoittaa lähetteen jos teillä on (ja toivottavasti on) vakuutukset kunnossa.
      Itsellä kipuili käsien nivelet kauan. Otettiin reumakokeet jotka oli negatiivisia rötgenissä ei mitään... Magneetti kuvista sitten selvä nivelreuma ja ohessa myös luukasvain.

      Ei niitä särkylääkkeitä (buranaa mitä aina tuputtavat) kannata määräänsä enempää syödä. Avun olen saanut vasta kunnollisilla reumalääkkeillä (arava) kortisoni piikeillä ja kortisonilla suun kautta :)

    • ninni1231

      Joo. Nivelkivut lähti ja tilalle sain hermopinteen kädessä,ilmeisesti ranteessa. Fysioterapeutille aika vasta kesäkuun puolivälissä,jossa koitetaan vapauttaa hermo elikkä siinä vaiheessa vasta apua tulossa ..Päivystyksessä kävin ja olis määränny hermokipuun Lyricaa,mutta päivystävä lääkäri ei voi kuulemma kirjoittaa reseptiä ja ensiapupakkauksesta oli lääkkeet loppu.

    • ninni1231

      Nonni..nytku oon lyhyen ajan sisällä käyny 5 kertaa lekurissa niin määrättiin jo jotain lääkkeitä,siis tähän hermopinteeseen. Kaularangan röntgenissä löytyi lihasjännityksestä johtuvaa ahtaumaa et kaularanka on menny jotenki tikkusuoraksi. Määräs sirdaludia ja panacodeja otettavaks 3 kertaa päivässä. Kyselin et miksei se määrää lyricaa mitä päivystävä lääkäri ois määränny,niin se vaan sano että oot käyny täällä vasta niin vähän että ei vielä määrätä sitä ku on se riippuvuusmahdollisuus. Mut eiköhän se noissa muissakin ole :D

    • rähämä

      .....hei vaan. luin koko pitkän pötkön sillä minäkin kärsin näistä kummallisista nivelkivuista. Jalkaterät jatkuvasti kipuilevat sekä kädet ja ranteet. en ole käynyt lääkärissä....epäilen että siellä tk:ssa ei mitään tapahdu!
      Ehkä menenkin oikealle lääkärille....!

    • Iekkuliina

      Minäkin luin koko stoorin ja olishan tuohon kommenttia jos jonkinlaista mutta, tärkein ensin... Itselläni on erilaiset oireilut alkaneet työpaikan home ja kosteusongelmista.Ensin kipeytyi oikean käden olkapää ja kyynärnivel jotka hoidettiin olkapää 2 leikkauksella (liekö ollut yhteensattumaa) oli tenniskyynärpäätä ym diagnooseissa. Sitten tuli silmien rähmintää, päänsärkyä, väsymystä, paleltamista,ihottumaa vartalon alueelle. Söin kortisonia ainakin 5kk ja kun lähdin lomalle työstäni kolmannen päivän jälkeen en tarvinnut enää kortisonia. Palattuani töihin alkoi poskiontelotulehdukset ja kaikki muu entinen takaisin.SItten vaihdettiin työpistettä toiseen taloon. Siellä oltuani reilun 2vuotta sama oireilu palasi takaisin.Nyt olen pois töistä vuorotteluvapaalla koska en halua sairastua enempää. Kaikki reumakokeet otettu ja SLE yms. jotka voisivat olla taustalla,on oireiden vuoksi tutkittu.Löydös ei mitään.Kuitenkin sormet ja sormien välit kädenselästä niin turvoksissa että on isot nestepallerot, jalat kipeät ja koskee jokapaikkaan.Aamusta ja yöllä ei juurikaan kärsi mitään tehdä.Alkuun kävelykin on töpöttävää kuin olisin joku 85v!! Toinen päivä parempi toinen huonompi.Olisin saanut Oxiklorinia yms nivelrikon lääkkeitä sekä särkylääkkeitä mutta, kantani on miksi syön kipuun ja peitän sen, jos kivun aiheuttajaa ei saada selvitettyä? Lääkärissä pitää pitää itse paljon "puoliaan" miksi? nehän on verorahoilla ansaittua palvelua...
      Noh mutta kaiken kaikkiaan ajattelen ja sis.tautilääkärikin oli sitä mieltä että olisin allergisoitunut ja altistunut homeelle ja 2kk poissa töistä ei vielä anna oikeeta viitettä siitä että home olisi elimistösät poistunut.Sellasta ;(

    • pattisormi

      Epämääräisten nivelkipujen kanssa ei pitäisi jäädä odottamaan tilanteen kehittymistä niinkuin lääkärit aina ehdottavat, koska kroonistuessaan ongelmat pahenevat.
      Ensimmäiseksi pitäisi poissulkea kroonisen borrelioosin mahdollisuus testeillä ja oirediagnoosilla, ja jos on jotain siihen viittaavaa, niin silloin antibioottikuuri päälle. Toiseksi kannattaisi kokeilla gluteenitonta-maidotonta ruokavaliota kuukauden pari.

    • iekkuliina

      kaikki vaivat kun tuohon luettelin niin jäi mainitsematta että keliakia minulla on ja siihen on tarkka dieetti,ollut jo 20v...mutta nyt selvisi että verikokeissani on ollut keväästä asti kilpirauhasen arvo hiukan koholla 4.28 -minusta se on korkea! ja sainkin kun väänsin ja halusin alkaa koettaa siihen lääkitystä... ihme kyllä reilun viikon syömäni thyroxin lääke on vähentänyt kipuja,ei turvotusta -mutta toivoa on ;)
      täytyy olla vaan sitkeä ja kysyä,pyytää yms. lääkäreiltä.

    • Itselläni on kilpirauhasen vajaatoiminta, ja olen pohtinut, voisivatko nilkkojen ja jalkapöytien oudot, pistävät kivut johtua kilpparista. Nilkan alapuolelle pistää yhtäkkiä ja jalkaterä ei kanna. Tämä on aivan silmänräpäyksen kestävä tila. Samaa tapahtuu jalkapöydän luissa/nivelissä/nikamissa- mitä ne nyt sitten ovatkaan; eli pistää aivan penteleesti, kuin joku painaisi piikin sinne koipeen.
      Nilkan osalta kivut ovat lisääntyneet koko ajan. Tätä tapahtuu töissä monia, monia kertoja päivässä, sillä joudun kävelemään paljon.

    • määrittelemätönN

      Hei, olen parikymppinen hoikka (alipainoinen, laittoivat lihotuskuurille) nainen ja viime kesällä huomasin satunnaisia kipuja polvissa, esim. kesken pyöräilyn polvi saattoi "lukittua". Syksyn mittaan kävellessäni yliopistolle n. 3km aamuin illoin, huomasin taas usein kipuja, mutta kiirehdin kouluun turhia miettimättä. Portaissa sattui myös, toisinaan en saanut nukuttua kipujen takia. Välillä helpotti, välillä ei, kunnes joulun jälkeen kivut pahenivat sietämättömiksi.

      Olin joogannut muutaman päivän innoissani uutta sarjaa, kunnes eräänä aamuna polviini ja kyynerpäihini koski niin, että täytyi lopettaa harjoitus seinään. Nuo kivut ovat jatkuneet, rasitus pahentaa todella paljon, lepo helpottaa hieman - muttei todellakaan poista kipua. Kyynerpäissä ja polvissa siis samankaltaista pistelyä, polttelua ja särkyä. Lihastenliittymiskohdat ja nivelet ovat pahimmat kipupisteet.

      Verikokeita otettu lukuisia, ei reumaa, ei kilpirauhasen ongelmia, ei vitamiinipuutoksia tms. Lääkärit (normi, fysioterapeutti, ortopedi, neurologi) eivät ole löytäneet mitään. Epäilevät vain, että johtuu alipainosta, kun ei kerta kasvisruokailijalla ollut mitään puutostiloja.

      Haluaisin kuulla, mikä muiden kipuihin on auttanut, muu kuin tulehduskipulääkekeet? Onko mitään toivoa luonnollisten hoitojen osalta? Tai mistään ylipäätään? Korostan, että tottakai olen tehnyt aina kuin lääkärit käskevät, ja nyt lisäsin öljyjä ja proteineja ruokavaliooni jne, nostaakseni painoindeksini normaalin puolelle - kuitenkin itseäni epäilyttää kovin, tuleeko auttamaan.

      • Anonyymi

        Voi olla Spondylartropatiaa joka ei näy verikokeissa.

        Spondylartropatia
        https://www.reumaliitto.fi/fi/reuma-aapinen/reumataudit/spondylartropatia


        Spondylartropatia tarkoittaa oikeastaan ryhmää sairauksia, mutta sitä voidaan käyttää erillisenä diagnoosina, ellei tarkka sairauden määrittely ole mahdollista. Spondylartropatioissa veressä ei ole reumatekijää eikä sitrulliinipeptidivasta-aineita. Spondyloartropatioilla on taipumus aiheuttaa tulehdusta selkärangan nivelissä. Joskus niistä on käytetty myös nimityksiä seronegatiivinen selkäreuma ja nivel-nikamareuma. Spondylartropatia vpi tulla myös sormien jne muihin niveliin ..


    • Sakke89

      Oon kärsiny reumasta jo pikkupojasta asti ja ei siihen kyllä ole kunnollista hoitokeinoa. Relaxanttia hieromalla on jonku verran helpottanu. Nuo ruokavaliojutut ei mun mielestä auta yhtään.

    • Näinsevaanon13

      Mulla on 30 vuoden kokemus juurikin nivelkivuista. Alkavat aina polvi- tai kyynärpääkivuista, joilla ei ole yhteyttä rasitukseen. Usein öisin alkavat ja jatkuvat aamusta. Syynä on aina ollut lopulta homevaurio kyseisessä asunnossa tai työpaikalla (SIIS AINA). Jopa ihan asiallisen oloisissa kivitaloissa olen tätä kokenut, usein esim. 70-luvulla rakennetun kerrostalon alimissa kerroksissa asuessani (kellarista nouseva toksiini rakenteiden läpi) tai ylimmissä (kattoeristeissä olevat toksiinit). Hommaa vaikeuttaa se, että kolotukset eivät poistu välittömästi asunnosta muutettaessa vaan kivut ja kolotukset voivat jatkua jopa viikkoja tai kuukausia pitempiaikaisen altistuksen jälkeen. Olen saanut näitä samoja oireita myös homeisissa asuntoautoissa. Ikkunankaan aukipitäminen ei näihin auta. Ilmeisesti olen tosi herkistynyt siis noille. Ja lääkärit eivät näitä usko...

    • MarjaMagdaleenanmies

      Nivelkivut alkoivat hiljalleen ja levisivät ympäri kehoa kaikkialle vuoden aikana. Olin ollut ulkomaalaisella lääkärillä 2014 syksyllä, joka määräsi salvaa hiertymän hoitoon. Mitään sukupuolitauti testiä ei otettu, enkä sellaista epäillyt, koska olen itse uskollinen ja vaimo ei ole kiinnostunut seksistä.

      Nivelkipuihin otettiin 2015 syksyllä testit verestä ja virtsasta, mitään sukupuolitautia ei havaittu. Muistiini palasi vaimon ystävä perhe 2014 kesällä, nainen oli katketa miehelle, mies oli saanut klamydian jostain.

      Vaadin uusia testejä klamydian toteamiseksi, listaan lisättiin punkin aiheuttama borrellioosi testi ja reuma. Ei mitään, tosin klamydia testiä ei tehty verestä. Epäilin kuitenkin klamydiaa, kuvien perusteella netistä. Apu löytyi, myös netistä, sain tilattua suoraan lääkkeen ja ei tarvinnut maksaa terveyskeskuskäyntiä 17,- sekä käydä jonottamassa apteekissa. Lääke tuli kotiin vain 45,- ja ei tarvinnut nöyryyttää itseä arvauskeskuksessa naislääkärille. Euroclinix oli palvelu ja lääke Doximycin, vaikuttaa klamydiaan ja borrellioosiin sekä muihin hyppykuppiin. Auttanut jo 3 päivän jälkeen, eli jos nivelkipuja niin kannattaa koittaa. Apu voi olla lähellä.

      No, nyt on avioero paperit täytössä.

      http://fi.euroclinix.net/klamydia.html

    • näin_on

      Minulta hävisi selkäkivut tyystin lopetettuani vijtuotteet.

    • ekooditon

      Pakko lukee. Sairastuin johonkin virustautiin, josta sain kauheat nivelkivut. Nykyään olen lähes kivuton, huomasin vahingossa, että aspartaami, asesulfaami k ja jotkin väriaineet aiheuttavat näitä. Liekö olen herkistynyt niille, mutta hyvä olla, kun vältän näitä. Kannattaa ainakin kokeilla, jos kärsii nivelkivuista. Aspartaamia j asesulfamia on yllättävän monessa syötävässä.

    • vanhankojo

      Olisi hyvä tietää mitä aikaisemmin kirjoittaneille kuuluu, tuliko esim. magneettikuvista selvyyttä asiaan. Itse heräsin pari kuukautta sitten kovaan ranne- ja nilkkakipuun. Sormet ja ranteet turpoavat. Yöt ovat ihme kyllä pahempia, kipu vain yltyy. Aamuisin tipsutan kuin vanha mummu, menee muutama tunti, ennen kuin jalat ovat normaalit, töissä käytän rannetukia. Vielä ei ole otettu mitään kokeita. Kauhistuttaa tulevaisuus, tätäkö tämä on tästä eteenpäin. Puristusvoima on häviämässä. Onko kellään vastaavaa ja onko löytynyt apua?

    • juuupi

      Mikäli veri- ja muissa testeissä ei löydy syytä nivelkivulle. Yritä saada Doximycin resepti. Mikäli lääkäri ei suostu, kerro toiselle lääkärille matkustavasi Intiaan/aasiaan ja matkan kesto on 60 päivää, saat reseptin malariaa vastaan 100 tablettia. Ota niin kauan kunnes kivut ovat poissa 20 päivää. Tehoaa myös klamydiaan, borrelioosiin ....

      Doximycinin aktiivisena aineena toimii doksisykliini (eng. Doxycycline), joka estää tulehdusbakteerien lisääntymisen ja leviämisen elimistössä. Doksisykliini on monipuolinen lääke ja se kuuluu tetrasykliiniantibioottien lääkeryhmään. Antibiootti vaikuttaa aktivoimalla elimistön luonnollista puolustusjärjestelmää, jolloin elimistö pystyy reagoimaan infektioon tehokkaasti. Doksisykliinin estää myös bakteerien leviämisen kehossa pysäyttämällä niiden proteiininmuodostuksen, mikä on bakteerien henkiinjäämisen edellytys.
      Doximyciniä käytetään monenlaisten bakteeritulehdusten hoitoon. Yleisimmin doksisykliinillä hoidetaan bakteeritulehduksia poskionteloissa, hengitysteissä, sukuelimissä ja muualla elimistössä.

    • vanhakojo

      kiitos neuvosta, kävin vielä lääkärissä, saan vastauksen ensi viikolla, muutosta ei ole itsestään tapahtunut. Lääkäri ei tyrmännyt tuota ehdottamaasi lääkettä, ensin katsotaan mitä kokeet kertoo.

    • Anonyymi

      Vanha ketju mutta varmasti edelleen ajankohtainen.
      Olen kärsinyt kaikenlaisia epämääräisiä oireita useamman vuoden..no tänä vuonna kivut pahentuneet.Käynyt kaikissa tutkimuksissa esim: reuma ok,
      Tapaillut miestä 7 vuotta joka asuu vanhassa talossa jossa luultavasti kosteus/home ongelmaa koska oireet pahenee huomattavasti jos olen siellä yötä.
      2 päivässä tapahtuu melkoinen muutos kehossa pahempaan suuntaan.
      Särkee päätä lähes joka päivä,nivel kivut todella pahoja ,kurkku/iho ongelmia ja kun esim: kuukauden poissa talosta olo melkein normaali. Olen saanut lähinnä naurua ja huuto naurua osakseen kun ilmoitan että oireet pahenee talossa ja mieskin vaan väittää että no mutta talossa ei ole mitään..eipä sitten varmaan hulluksi oon tulossa:_)

    • Anonyymi

      Hei.
      Samanlaisia kipukausia on itsellänikin. Borrelioosin olen sairastanut reilu 10 vuotta sitten. Kilpirauhasen vajaatoimintakin on ja siihen lääkitys. Nyt taas kipukausi menossa. Kylmä kostea sää vaikuttaa. Etelän auringossa ei mitään kipuja. Liikun paljon, etenkin kävelen. Arcoksia -lääkitys ollut kuurina, mutta se aiheutti näköhäiriöitä kuten migreenissä. Fibromyalgia todettu aikoinaan, joten kivut liittynevät siihen. Ruokavaliolla ollut iso merkitys: välttelen punaista lihaa.

    • Anonyymi

      Kirjoitetaanpa tänne ihan siltä varalta, että oisko jollakin mitään ideaa mitä tehdä. Luvassa noitumista koska tilanne turhauttaa aivan pirusti.

      Nyt käyny niin, että viime vuonna vähän ennen kesää jalat turposi jonka jälkeen alkoi nivelkivut ei ainoastaan jaloissa vaan myös polvissa, ranteissa, peukaloissa ja näin edespäin. Ramppasin tutkimuksissa, verikokeissa, ultraäänissä, röntgenissä, missään ei löytynyt yhtään mitään mikä selittäisi mistä tässä on kysymys. Ei ole verisuoniongelmia, nivelissä ei ole mitään vikaa, verikokeissa ei minkäänlaisia tuloksia. Lopputulos pelkkää olankohauttelua eikä minkäänlaista diagnoosia tai selitystä siihen mikä tässä voisi olla.

      Ongelma on kuitenkin se, että nivelkivut ovat vain ja ainoastaan pahentuneet. Samalla tullut pohkeisiin uupumusta ja turtumusta esimerkiksi kun on kävellyt mäkiä ylös. Kipua on nyt myös alkanut tuntumaan joissain lihaksissa mutta en kyllä tiiä onko itse lihakset kipeät vai onko se vain säteilyä nivelistä tai onko se jotain muuta.

      Edellinen lääkärikäynti oli aivan tässä lähiaikoina, sitäkin sai odottaa kuukausisotalla ja lopputulos perkele se, että lääkäri kattoi, että testeissä ei näy mitään, käänteli ja paineli niveliä ja siitä huolimatta, että sanoin kun painellessa sattui niin ei ruennu sanomaan halaistua sanaakaan mahdollisesta diagnoosista tai siitä miten ruettaisiin selvittämään sitä mikä nivelissä on vikana. Samalla hän sanoi, että työkkäriä varten, olen tietysti työtön koska henkilönä jolla on pelkkä amistausta olen tehnyt vain fyysisiä töitä joita en tietenkään kivun vuoksi voi tehdä mutta joita varten pitää olla edes jonkinlainen lääkärin lausunto, ei voi tehdä muuta kuin koonnin edellisistä tutkimuksista ja kaikista törkeimpänä sanoi, ettei sisällytä minun subjektiivisia kokemuksia. Kyllä, minä pirulauta heräilen öisin kipuihin ja ne on sitten mitä ilmeisimmin pelkkiä subjektiivisia kokemuksia. Hyvä ettei perkele hulluksi haukkunut. Sen lisäksi ei tehnyt muuta kuin määräsi kipulääkkeitä.

      Niin mitä pirua tässä pitäisi nyt oikein tämän kanssa? Miten perkeleessä tässä nyt tehdään ja miten saadaan joku selvyys asiaan? Eihän nämä kivut ny mitään normaalia ole. Mitä yksityisellä käyntiin tulee niin kävisin oikein mieluusti mutta kun ei ole varaa eikä sielläkään tiiä, että minkälainen lääkäri tulee kohdalle ja että oisko sekin silkkaa rahan heittämistä kankkulan kaivoon. Vituttaa aivan suunnattomasti tämä tilanne varsinkin kun tuntuu, ettei lääkäreitä edes kiinnosta, eivät ota huomioon, eivät kuuntele eivätkä ylipäätänsä välitä, lähinnä jää tunne, että pitävät jonkinlaisena luulotautisena tai tyyppinä joka yrittää kiemurrella irti työvelvoitteesta tai saada vahvoja kipulääkkeitä joista kumpikaan ei henkilökohtaisesti kiinnosta, ainoastaan diagnoosin ja selvyyden saanti tilanteeseen.

      • Anonyymi

        >>Nyt käyny niin, että viime vuonna vähän ennen kesää jalat turposi jonka jälkeen alkoi nivelkivut ei ainoastaan jaloissa vaan myös polvissa, ranteissa, peukaloissa ja näin edespäin. Ramppasin tutkimuksissa, verikokeissa, ultraäänissä, röntgenissä, missään ei löytynyt yhtään mitään mikä selittäisi mistä tässä on kysymys. Ei ole verisuoniongelmia, nivelissä ei ole mitään vikaa, verikokeissa ei minkäänlaisia tuloksia. Lopputulos pelkkää olankohauttelua eikä minkäänlaista diagnoosia tai selitystä siihen mikä tässä voisi olla.

        Ongelma on kuitenkin se, että nivelkivut ovat vain ja ainoastaan pahentuneet. Samalla tullut pohkeisiin uupumusta ja turtumusta esimerkiksi kun on kävellyt mäkiä ylös. Kipua on nyt myös alkanut tuntumaan joissain lihaksissa mutta en kyllä tiiä onko itse lihakset kipeät vai onko se vain säteilyä nivelistä tai onko se jotain muuta<<

        Mielenkiintoista , koska muistuttaa omaa tilannetta jonkin verran, eikä selvyyttä siihen mistä on kyse näytä helpolla tulevan. Minulla on sepelvaltimotauti(lievä) ja on operoitukin yhdestä kohdasta, mutta oireet jatkuivat käsissä ja jaloissa ja ovat vaan pahentuneet. Sydänlääkärin mielestä johtuvat muusta syystä kuin sydämestä, mutta kun on selvitelty jo lähes kaikkia muita syitä jo pidempään. Nettihakuja olen tehnyt valtavasti tämän asian johdosta mutta ei oikein löydy selvää selitystä vaivoille. Turvotuksen ja kipujen lisäksi jänteet ovat jäykistyneet jaloissa ja käsissä, mutta tilanne niiden oireiden osalta onneksi vähän vaihtelee. Mielestäni lääkäreiden pitäisi kyllä tietää kun oireet on tarkoin kuvattu, mutta onko se sitten välinpitämättömyyttä, vai mitä, kun selvyyttä ei vaan tule. Tässä on nyt kierrerty eri kilinikoita jo vähän pidempään ja yksityisetkin lääkäriasemat. Liikkuminen ajoittain hvyin vaivalloista ja kivuliasta jo.

        Voisitko kertoa miten tilanteesi on edennyt ja oletko saanut diagnoosin ja apua vaivoihisi?

        Kysyisin vielä, että oletko käyttänyt pääkaupunkiseudun terveyspalveluja? Oma tuntuma on vähän jo sellainenkin, että huonossa palvelussa voi olla tahallisuuttakin, jotta asiakas joutuisi kiertämään eri lääkäreilllä yksityisissä tutkimuksissa ja sehan maksaa se.


      • Anonyymi

        Harmillista kun et ole vastannut, mutta yksi kysymys siltä varalta, että vielä vierailet tällä sivustolla. Käytätkö jotain lääkkeitä ja jos käytät, niin mitä?


    • Anonyymi

      Mielenkiintoinen ketju! Sairastuin myös yhtäkkiä koviin tulehduksiin etenkin sormien jänteissä, päivissä ja varpaissa. Hoitoon pääsy hankalaa. Lopulta todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta ja alettiin hoitaa reumalla ensin Salazopyrinillä ja myöhemmin Oxiklorinilla tulehduksia. Ei merkittävää hyötyä. Kortisonipiikit auttoivat parhaiten. Aluksi vuosia diagnoosina epäspesifi reumaattinen tulehdus. Ihmeelllistä vihlomista sielä ja täällä. Väsymystä. Myöhemmin valkosormisuuden myötä tutkittiin lisää ja diagnoosiksi tarkentui crest. Nyt löytyi jo kalkkeumaakin tulehduksen seurauksena.

      Toki on hyvä tietää, mikä vaivaa. MUTTA kyllä nyt ainakin tieto on lisännyt tuskaa. 🙄

      • Anonyymi

        Liittyykö sairauteesi iho-oireita kuten esimerkiksi kihelmöintiä ja kutinaa kämmenten selässä ja samoja oireita myöhemmin levinneenä kyynärvarsienkin alueella? Entä sormien turpoamista?


    • Anonyymi

      >>Voi olla verenhyytymistekijlöiden vajeen aiheuttama nivelverenvuotoa tai spondylartropatias>>

      Xarelto 20 mg ollut käytössä noin kaksi ja puoli vuotta ja nyt puolisen vuotta Xarelto 15mg ja Clopidogril 75mg sydäntoimenpiteen johdosta. Muutaman viime kuukauden aikana kivut reisien ylänivelissä pahentuneet jatkuvasti ja kävely jo vaikeaa muutaman sadan metrin jälkeen. Xarelton tuoteselosteessa on mainittu nivelkivut harvinaisempna haittavaikutuksena, mutta lääkärit eivät oikein siihen usko tapauksessani ja haitat hyvin harvinaisia. Nyt kuitenkin kokeillaan Marevania, mutta ei ole helpottunut tilanne kipujen osalta. Minun on kuitenkin pakko käyttää jotain antikoagulanttia, eli veren hyytymistä estävää lääkettä. Onko kenellläkään täällä vastaavia kokemuksia?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1883
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1446
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      15
      1394
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      9
      1356
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1337
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1270
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1197
    Aihe