Miksi niin monet koneet lentävät matkanopeudella 800 - 900 km/h eikä lähempänä äänennopeutta eli esim. 1 100 km/h? Säästyisi lentoajoissa aika paljon...
Tätä ihmettelen, kun en syytä tiedä.
PS. Ok, olen ollut MD-11:ssä joka lensi 7 tuntia n. 1020 - 1090 km/h nopeudella myötäisessä!
Miksi lentokone ei voi lentää 1 100 km/h?
28
9458
Vastaukset
- siihen
Äänennopeuden ylittämiseen tarvitaan paljon
tehoja ja kalliita koneita. Lensihän Concorde
yli kaksinkertaisella nopeudella mutta koneen
rakentaminen oli kallista ja polttoainekulut kovat, - mopolla mahdotonta
ei pikku fiatti kulje 250 km/t voi myös kysyä, sillähän se matka jo taittuis nopeasti...siis tehoistahan ja koneen muodosta on kiinni että tuomoiset yli äänennopeudet ovat mahdollisia, kyllä siinä saa 2-4 moottori huhkia tosissaan että iso kone pääsee edes 800 km nopeuteen.
- Janijnm
Siksi koneet lentävät 10kilometrissä koska ilmanvastus on siellä pienempi jolloin moottrien tehoa voidaan laskea ja kone silti lentää 900km Tunnissa..siksi koneet ottavat suht nopeasti lentokorkeuden säästääkseen polttoainetta.
- Turhatvastaukset
Janijnm kirjoitti:
Siksi koneet lentävät 10kilometrissä koska ilmanvastus on siellä pienempi jolloin moottrien tehoa voidaan laskea ja kone silti lentää 900km Tunnissa..siksi koneet ottavat suht nopeasti lentokorkeuden säästääkseen polttoainetta.
Kaivoit sitten 12 vuotta vanhan jutun...
- tottakaivai
Turhatvastaukset kirjoitti:
Kaivoit sitten 12 vuotta vanhan jutun...
totta kai
- Anonyymi
Turhatvastaukset kirjoitti:
Kaivoit sitten 12 vuotta vanhan jutun...
Turhatvastaukset
Miksi ei saisi vanhoja juttuja kommentoida.
Pahoittuuko pikku mielesi siitä kun joku kommentoi vanhaa juttua.
Kerro nyt toki miksi näin on.??
Onko joku sääntö olemasa että vanhoja juttuja ei kommentoida??
Valaise meitä oi suuri guru.
Taidat olla jotain hienostelia tyyppiä tai täys idiootti.
Onhan aihe viel ajankohtainen. Tai asia ei vanhene ollenkaan.
Kyllä edelleen on joku joka samaan kysymykseen etsii vastausta..
- siinä,
että kun lennetään lähellä äänen nopeutta, niin jossakin kohtaa konetta ilmavirtauksen nopeus ylittää äänen nopeuden vaikka itse kone lentää aliäänipuolella. Tästä syntyy useita eri haittatekijöitä, kuten esim. sellainen pikkuseikka, että ohjainpintojen vaikutus saattaa jossain tilanteessa kääntyä nurinkuriseksi.
- Pojo
Lennettäessä lähellä äänen nopeutta, esim. 0.95M vs. 0.85M vastus kasvaa suhteettoman paljon jolloin kiihdyttämiseen ja vauhdin ylläpitämiseen tarvittaan enemmän tehoa ja kerosiinin kulutus kasvaa voimakkaasti. Vaikka tällä 0.1M nopeuden kasvulla esim 10000km matkalla säästää selvästi ajassa (n 1.5h?) niin silti ei ole taloudellisesti järkevää rakentaa sellaista konetta koska polttoainekustannukset kasvavat suhteessa huomattavasti enemmän säästyneisiin aikakustannuksiin, jolloin myös lopputuotteen eli lipun hinta nousisi turhan korkeaksi.
- pudoteta
kait se on toisinpäin sama asia
eli jos pudotetaan vauhti 500:aan
niin aikaa ei mene kuin 1/2 tuntia enemmän Mallorcalle ja ilmeisesti polttoainetta huomattavasti vähemmän ?????
olisko liput halvempia .......... en usko
tahvo - järki mukaan
pudoteta kirjoitti:
kait se on toisinpäin sama asia
eli jos pudotetaan vauhti 500:aan
niin aikaa ei mene kuin 1/2 tuntia enemmän Mallorcalle ja ilmeisesti polttoainetta huomattavasti vähemmän ?????
olisko liput halvempia .......... en usko
tahvovaikutusta jos lentää juuri ja juuri että pysyy ilmassa, eri juttu jos voisi liitää koko matkan ilman moottoreita. Lentoyhtiöt hakevat " säästöt silleen että lentävät mahd. korkealla sillä siellä ilmanvastus on pienempi kuin matalalla.
- Peelo
pudoteta kirjoitti:
kait se on toisinpäin sama asia
eli jos pudotetaan vauhti 500:aan
niin aikaa ei mene kuin 1/2 tuntia enemmän Mallorcalle ja ilmeisesti polttoainetta huomattavasti vähemmän ?????
olisko liput halvempia .......... en usko
tahvoTahvolla on nyt vähän kuulat sekasin taulussa, jos vauhti tiputetaan noin 900km/h -> 500km/h niin matka-aika lähestulkoon kaksinkertaistuisi.
- Miku
pudoteta kirjoitti:
kait se on toisinpäin sama asia
eli jos pudotetaan vauhti 500:aan
niin aikaa ei mene kuin 1/2 tuntia enemmän Mallorcalle ja ilmeisesti polttoainetta huomattavasti vähemmän ?????
olisko liput halvempia .......... en usko
tahvoEn itse ole fyysikko enkä tunne aerodynamiikkaa niin paljon, että voisin teknisesti perustella taloudellisen matkanopeuden, mutta kyse on hieman samanlaisesta asiasta kuin tuotteen hinnan määräämisestä.
Kauppiashan pyrkii myymään tuotetta sellaisella hinnalla, josta saa kaikkein suurimman tuoton. Teoriassa alhainen hinta nostaa myyntiä, mutta voitto/tuote on tietenkin alhainen. Korkea hinta laskee myyntiä, mutta vastaavasti voitto/tuote on korkea.
Kauppiaan arvioitava (kokemuksesta on hyötyä) minkälaisella hinnalla hänen kokonaisvoittonsa on suurin.
Myös lentämisessä on erilaisia muuttujia, jotka vaikuttavat taloudellisuuteen ja hintaan ja näistä täytyy vain laskea se yhtiölle kannattavin vaihtoehto.
Koneen kannalta taloudellisin nopeushan määräytyy ns. ilmanopeuden perusteella, koska se määrää mm. ilmanvastuksen. Ilmanopeus tarkoittaa koneen nopeutta ympäröivään ilmaan verrattuna.
Koneen monitoreissa näkyvä nopeus on maanopeus, eli koneen nopeus verrattuna alla olevaan maahan.
Voivatko ilmanopeus ja maanopeus olla eri? Voivat, vastatuulessa koneen maanopeus on pienempi kuin ilmanopeus ja myötätuulessa taas korkeampi. Kovassa myötätuulessa koneet saattavat hetkellisesti jopa ylittää maanopeudessa äänennopeuden, kovin tavallista tai suotavaa tällainen ei kuitenkaan ole, sillä ilma on oikukasta ja ilmanopeus muuttuu ympäröivän ilman liikkeiden mukaan ja tavallisen (=ei-äänennopeuteen suunnitellun) koneen ilmanopeuden ylittäessä äänennopeuden on kyseessä vaaratilanne, yliääninopeuksissa aerodynamiikan (puhutaanko mieluummin aeromystiikasta... =)) lait kun voivat kääntyä täysin päälaelleen, kuten joku täällä jo kirjoittikin. Eikä koneita ole suunniteltu kestämään moista rasitusta. - Goljathos
Miku kirjoitti:
En itse ole fyysikko enkä tunne aerodynamiikkaa niin paljon, että voisin teknisesti perustella taloudellisen matkanopeuden, mutta kyse on hieman samanlaisesta asiasta kuin tuotteen hinnan määräämisestä.
Kauppiashan pyrkii myymään tuotetta sellaisella hinnalla, josta saa kaikkein suurimman tuoton. Teoriassa alhainen hinta nostaa myyntiä, mutta voitto/tuote on tietenkin alhainen. Korkea hinta laskee myyntiä, mutta vastaavasti voitto/tuote on korkea.
Kauppiaan arvioitava (kokemuksesta on hyötyä) minkälaisella hinnalla hänen kokonaisvoittonsa on suurin.
Myös lentämisessä on erilaisia muuttujia, jotka vaikuttavat taloudellisuuteen ja hintaan ja näistä täytyy vain laskea se yhtiölle kannattavin vaihtoehto.
Koneen kannalta taloudellisin nopeushan määräytyy ns. ilmanopeuden perusteella, koska se määrää mm. ilmanvastuksen. Ilmanopeus tarkoittaa koneen nopeutta ympäröivään ilmaan verrattuna.
Koneen monitoreissa näkyvä nopeus on maanopeus, eli koneen nopeus verrattuna alla olevaan maahan.
Voivatko ilmanopeus ja maanopeus olla eri? Voivat, vastatuulessa koneen maanopeus on pienempi kuin ilmanopeus ja myötätuulessa taas korkeampi. Kovassa myötätuulessa koneet saattavat hetkellisesti jopa ylittää maanopeudessa äänennopeuden, kovin tavallista tai suotavaa tällainen ei kuitenkaan ole, sillä ilma on oikukasta ja ilmanopeus muuttuu ympäröivän ilman liikkeiden mukaan ja tavallisen (=ei-äänennopeuteen suunnitellun) koneen ilmanopeuden ylittäessä äänennopeuden on kyseessä vaaratilanne, yliääninopeuksissa aerodynamiikan (puhutaanko mieluummin aeromystiikasta... =)) lait kun voivat kääntyä täysin päälaelleen, kuten joku täällä jo kirjoittikin. Eikä koneita ole suunniteltu kestämään moista rasitusta.Vaikka koneen maanopeus olisi kuinka kova myötätuulen vaikutuksen seurauksena, olisi sen ilmanopeus täsmälleen sama kuin tyynessä ilmassa eikä se lentäminen ole yhtään sen vaarallisempaa. Aero"mystisessä" mielessä koneeseen kohdistuvat voimat ja rasitukset ovat yhtä suuria lennettäessä vaikka peräti 300km/h myötä- tai vastatuulessa, ilmanopeuden ollessa vaikka sama 900km/h kummassakin tapauksessa (1200km/h kontra 600km/h)
- sitten
Peelo kirjoitti:
Tahvolla on nyt vähän kuulat sekasin taulussa, jos vauhti tiputetaan noin 900km/h -> 500km/h niin matka-aika lähestulkoon kaksinkertaistuisi.
mutta mitä vitun merkitystä sillä on lentääkö se Mallorcalle 3 vai 5 tuntia ?
jos hinta vaikkapa puolittuisi ! - Globetrotter
Goljathos kirjoitti:
Vaikka koneen maanopeus olisi kuinka kova myötätuulen vaikutuksen seurauksena, olisi sen ilmanopeus täsmälleen sama kuin tyynessä ilmassa eikä se lentäminen ole yhtään sen vaarallisempaa. Aero"mystisessä" mielessä koneeseen kohdistuvat voimat ja rasitukset ovat yhtä suuria lennettäessä vaikka peräti 300km/h myötä- tai vastatuulessa, ilmanopeuden ollessa vaikka sama 900km/h kummassakin tapauksessa (1200km/h kontra 600km/h)
Kuten Goljathos sen jo sanoi, ei maanopeus ole määräävä suure kun puhutaan lentokoneelle turvallisesta lentonopeudesta. Nopeus ilman suhteen on aina sama. Tilanne on sama veneellä joessa ajettaessa. Alavirtaan pääsee nopeasti perille vaikka loki näyttää saman kuin ylävirtaankin ajettaessa :)
Ilmakäytävät kulkevat maapallolla osin eri suuntiin eri reittiä johtuen vallitsevista ylätuulen suunnista.
Suomesta keski-eurooppaan lennettäessä esimerkiksi usein on 100 - 120 solmun (185,2 - 222 km/h) suihkuvirtaus suoraan vastaan. Matkat ovat kuitenkin sen verran lyhyitä ettei näissä ahtaissa ilmatiloissa ruveta ilmakäytäviä muuttamaan, ja lisäksi paluulennolla Suomeen saadaan aikahäviö kiinni myötätuulesta johtuen.
Tulin toissaviikolla Kiinasta Shanghaista Kööpenhaminaan 200 km/h vastatuulessa ja silloin yritettiin pohjoisempaa reittiä pitkin löytää tyynempää ilmaa. Noin pitkällä matkalla maanopeuden putoaminen 200 km/h alkaa tuntua. Kone oli pahasti myöhässä Köpikseen tultaessa ja Helsingin koneeseen ehti nippa nappa. - nopeus
Liikennelentokoneella hitaampi nopeus ei ole aina yhtiön kannalta taloudellisin. Hitaammain lentävä kone kuluttaa vähemmän, mutta nopeammin lentävä ehtii lentää pitkässä juoksussa huomattavan monta lentoa enemmän ja näin kuljettamaan myös useampia maksavia matkustajia. Jokainen yhtiö puntaroi näitä asioita omassa politiikassaan.
Yksittäistä lentoa koskeva optimointi on nykykoneilla helppoa. Koneen FMS:lle, eli aivoille kerrotaan vain haluttu cost index, joka on joku luku vaikkapa väliltä 0-200. 0 tarkoittaa, että mennään todella säästellen ja 200 tarkoittaa hanat pohjassa. Tietsikka laskeskelee sitten itsekseen sopivat arvot, jolla haluttuun arvoon päästään ja käskee konetta sen mukaan. Myös reitti optimoidaan siten, ettei lyhin ole aina välttämättä paras, vaan tuulet huomioiden etsitään sopivin. - Miku
Goljathos kirjoitti:
Vaikka koneen maanopeus olisi kuinka kova myötätuulen vaikutuksen seurauksena, olisi sen ilmanopeus täsmälleen sama kuin tyynessä ilmassa eikä se lentäminen ole yhtään sen vaarallisempaa. Aero"mystisessä" mielessä koneeseen kohdistuvat voimat ja rasitukset ovat yhtä suuria lennettäessä vaikka peräti 300km/h myötä- tai vastatuulessa, ilmanopeuden ollessa vaikka sama 900km/h kummassakin tapauksessa (1200km/h kontra 600km/h)
Jos ette nähneet lukea tekstiäni, voin kirjoittaa uudelleen SUURAAKKOSIN, mutta jos ette ymmärtäneet kirjoittamaani, minä en ole oikea henkilö auttamaan...
- exFakiiri
Tuorein tapaus oli Boeing Sonic Cruiser vuosituhannen vaihteessa. Ostajia vaan ei löytynyt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_Sonic_Cruiser - Masa
1000 oli siis maanopeus eli varmaankin semmoinen 800km/h todellista koska on tavallista että suihkuvirtaukset ovat n.200km/h
Toisekseen joka konetyypillä taitaa olla yksilöllinen taloudellinen matkalentonopeus.- wolf
Pitkän matkan konetyypit, mm. MD-11, B747, B767, Airbus 340 ym., lentävät tyypillisesti n. 0,8-0,85 Machia. Eli ei paljon vaihtelua. Tuuliolosuhteet tosiaan helposti tekevät 100-200 km/h nopeuseroja. Siis maanopeuteen.
- Pienipää
Kerran lensin finnairin B757 1100km/h. Harmi että finnair siirtyi paljon huonompiin airbusseihin
- Tietäjäveldower
Koska nopeudessa, missä ollaan lähellä äänivallin rikkoutumista ilmavirta alkaa olla sen verran häiriintynyttä, että se vie huomattavan paljon enemmän energiaa kuin nuo tyypilliset alhaisemmat cruising speedit.
Eikä näitä koneita ole ylipäätään suunniteltu tuollaisia nopeuksia varten.- ökhgd3uu
Kyllä voi , jos kone suunnitellaan k. nopeusalueelle. Esim. Gulfstram G600
Max. lentokorkeus 15555m ja nopeus 1102km/h
- Lentäjäässä
Ei kannata lentää tuommosella nopeudella. Kulut kasvaisi pirusti. Noh.. mitä osaisin sanoa, ei varmaan paljon heitä jos kuvitellaan, että nykyinen uusin koneemme Finnairilla lentäisi vaikkapa napin painalluksella nyt sitten sen 1100km/h, sun matkalipun hinta pitäs nostaa n.30% jos kaikki paikat kuvitteellisesti olisi täynnä ;)
Kerrottakoon, että aikanaan matkalipun hinta yli Atlantin oli siinä 4000mk luokkaa Ranskasta. Mutta kun Concordella mennään (olen istunut kyydissä kerran). Se kustantansi 72000mk pelkkä tavallinen lippu. Matkanteko oli nopeaa ja oltiin erittäin korkealla 20km. Mutta en silti maksaisi tuommosia rahoja. - suihkufinnjet
Bensan kulutus kasvaa hurjasti nopeuden noustessa. Vielä 1970-luvulla lentokoneilla lennettiin 100-200 km/h nopeammin, mutta silloin lentoyhtiöt saivat matkustajista lipputuloja, joten toiminta oli siltikin taloudellisesti kannattavaa. Nykyään kun pilettien hinta on enää murto-osa, niin ymmärrettävistä syistä säästöjä on haettava kaikkialta.
- Anonyymi
Kun lentokone lentää vastaisessa suihkuvirtauksessa 600 kilometriä tunnissa,
lentää se takamyötäisessä suihkuvirtauksessa samalla mootoriteholla 1000 kilometriä tunnissa. Tässä tapauksessa suihkuvirtaus on 200 kilometriä tunnissa, myötään ja vastaan.
Suihkuvirtauksen ovat korkealla, jolloin vastaisen suihkuvirtauksen vallitessa lennetään matalammalla, alempi lentokorkeus kuin millä korkeudell suihkuvirtaus on.
Polttoainetta ja matka-aikaa säästyy.
Canard tyyppisten 200 paikkaisten suihkumoottori matkustaja lentokoneiden lentonopeudet saadaan helposti suunniteltua yli 1300 kilometriä tunnissa matkanopeuksiin.- Anonyymi
Hienoa Canard.
- Anonyymi
Olen ollut koneessa Missä kapteeni oikein kuulutti että oletteko kuulleet sanontaa että mennään tuhatta ja sataa ja silloin mentiin 1100 kmt
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä411743Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1641637Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701378Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2381316Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2001214- 1281145
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3321127- 781076
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2271057Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3141057