Akvaariossani ui 2 kaarinuoliaista.. ainakin ui kunnes löysivät hyvän piilon simpukan alta. Pieni aukko simpukassa ja nuoliaiset asettuvat kyljelteen maahan ja keplottelevat itsensä sisään. Miten ne voivatkin viihtyä niin ahtaassa tilassa? Eivät ne tule uloskaan kuin 1-2 kertaa päivässä/yössä, eivätkä hoida hommiaan eli syö kotiloita (muualtakin kuin simpukan alta ja satunnaisesti muualtakin). Pitäisikö ottaa piilo pois?
nuoliaiset piilossa
19
837
Vastaukset
- pena
Miten akvaarion sisustus muuten on järjestetty?onko siellä muita piiloja ja sisustusta?jos ei kalat tulevat aroiksi ja piiloutuvat siihen ainoaan piiloon joka on.
Tausta ja päätylasit kannattaa peittää läpinäkymättömällä esim.pahvilla.ja lisäksi järjestää kasvitiheikköjä ja muita piiloja ja suojapaikkoja ympäri akvaariota.tällöin kalat tuntevat olonsa turvallisemmaksi ja ovat rohkeammin esillä.
Myös kala tiheys voi vaikuttaa kalat voi tuntea olonsa turvattomaksi jos ei ole kavereita.
En tiedä onko kaarinuoliainen yöaktiivikala mutta uskoisin että noilla lääkkeillä saat ne näkyviin päivälläkin jos vaan ovat muuten terveitä. - flit flot
Elikkäs kuinka iso akvaari sulla on (kuinka monta litraa)?Se voi yksinkertaisesti johtua siitä että akvaariosi on liian pieni nuoliaisillesi!:)
- Minni
Akvaarioni on 90l eli aika pieni. Kysyin kyllä kaloja ostaessani sopivatko ne tämän kokoiseen ja näiden ja näiden kalojen seuraan (Millikset 5-7kpl, imumonnit 2kpl, mollit 2kpl) .. Sopivat kuulemma ihan hyvin.. Piiloja on. "puunrunkoa" ja kasvipöheikköjä. Kyllä ne aluksi uivat siellä edestakaisin ns. normaalisti, mutta pohjaa siivotessani taisin siirtää simpukkaa niin että sinne jäi pieni aukko ja ne keksivät sen siistiksi mestaksi hengailla.. tai jotain.
- flit flot
Minni kirjoitti:
Akvaarioni on 90l eli aika pieni. Kysyin kyllä kaloja ostaessani sopivatko ne tämän kokoiseen ja näiden ja näiden kalojen seuraan (Millikset 5-7kpl, imumonnit 2kpl, mollit 2kpl) .. Sopivat kuulemma ihan hyvin.. Piiloja on. "puunrunkoa" ja kasvipöheikköjä. Kyllä ne aluksi uivat siellä edestakaisin ns. normaalisti, mutta pohjaa siivotessani taisin siirtää simpukkaa niin että sinne jäi pieni aukko ja ne keksivät sen siistiksi mestaksi hengailla.. tai jotain.
On akvaariosi ihan riittävän suuri kaloillesi!Sori erehdyin!:)
- helmi
Minni kirjoitti:
Pieni on altaasi niille juu.
Lisäksi ne ovat erilaisen veden kaloja kuin sinulla olevat millikset ja mollit. Millarit/mollit ovat kovan ja emäksisen veden kaloja ja nuoliaiset pehmeän ja lievästi happaman. Kumpaakohan vettä sinulla on?
Nuoliaiset ovat piileskeleviä kaloja, tykkäävät ahtaa itsensä pieniin koloihin ja rakoihin ja liikkuvat pääosin pimeällä. Siis aivan normaalisti käyttäytyvät sinun nuoliaisesi. Kaipaisivat vaan isompaa tilaa ja ehkä paria kaveriakin. Kaarinuoliaiset ovat muuten aika ärhäköitä kaloja, joten tuossa tilassa voi vielä olla terroria edessä.
- betta
kaikki simpukat,kalkkikivet ym pois altaasta. nuoliaiset eivät tykkää niistä(tekee veden kovksi kun ne haluu pehmeetä vettä). samalla myös kotilot alkavat vähennä koska niillä ei ole kalkkia mitä syödä(ja josta muodostaa kuorensa). nuoliaiset tykkä'ävät myös olla pikkuparvessa jotensuosittelisin että ostat niitä 2-4 lisää.
- Minni
No mä yritän korjata tilanteen. Mähän joudun tekeen oikeen suurrempan kun hiekka on aika vaaleeta ja simpukoitakin päälle tusina erikokoista.. Kun ei ole tilaa suurempaan akvaarioon niin kannattaa kait jättää nuoliaiset ostamatta vaikka parvessa viihtyisivätkin..? Kiukuttaa kun myyjä ei kertonut totuutta.. Joo, on ne ärhäköitä ollutkin mutta enimmäkseen toisilleen ja joskus mun akvaarion kingi (imu-monni) laittaa ne kuriin.. mutta nyt ne ovat vain piilossa, hyvä tietää että se on normaalia.
- Jessi
Minni kirjoitti:
No mä yritän korjata tilanteen. Mähän joudun tekeen oikeen suurrempan kun hiekka on aika vaaleeta ja simpukoitakin päälle tusina erikokoista.. Kun ei ole tilaa suurempaan akvaarioon niin kannattaa kait jättää nuoliaiset ostamatta vaikka parvessa viihtyisivätkin..? Kiukuttaa kun myyjä ei kertonut totuutta.. Joo, on ne ärhäköitä ollutkin mutta enimmäkseen toisilleen ja joskus mun akvaarion kingi (imu-monni) laittaa ne kuriin.. mutta nyt ne ovat vain piilossa, hyvä tietää että se on normaalia.
Kun on kyse akvaariokaloista tai mistä muista tahansa lemmikkieläimistä, heräteostokset tulisi jättää tekemättä. Et voi panna vastuuta epäsopivasta kalavalinnasta akvaariokauppiaaan harteille. Ennen eläinkauppaan menoa pitäisi hankkia mahdollisimman paljon tietoa haluamastaan kalalajista, ja sitten jos ja vain jos kala tuntuu sopivan omaan akvaarioon, mennä sitten vasta ostoksille...
Akvaariosi on aivan liian pieni nuoliaisille, ne ovat pervikaloja, ja todennäköisesti vesiarvotkin ovat sopimattomat... :( - Minni
Jessi kirjoitti:
Kun on kyse akvaariokaloista tai mistä muista tahansa lemmikkieläimistä, heräteostokset tulisi jättää tekemättä. Et voi panna vastuuta epäsopivasta kalavalinnasta akvaariokauppiaaan harteille. Ennen eläinkauppaan menoa pitäisi hankkia mahdollisimman paljon tietoa haluamastaan kalalajista, ja sitten jos ja vain jos kala tuntuu sopivan omaan akvaarioon, mennä sitten vasta ostoksille...
Akvaariosi on aivan liian pieni nuoliaisille, ne ovat pervikaloja, ja todennäköisesti vesiarvotkin ovat sopimattomat... :(Menin eläinkauppaan vartavasten kyselemään kotiloita syöviä kaloja kun en löytänyt netistä mitään muita kun tiikerinuoliaisen joka olisi kasvanut aivan liian isoksi. Myyjä ehdotti kaarinuoliaisia- kai odotin että se sitten tietää. Ehkä joo luotin liikaa.. Mutta ei niillä mitään suurempaa ongelmaa ole- elossahan ne on ja syövät. Piilossa päivät ja yöt- paitsi joskus öisin ne viistää hiekkaa ja naksuttelevat.
- helmi
Minni kirjoitti:
Menin eläinkauppaan vartavasten kyselemään kotiloita syöviä kaloja kun en löytänyt netistä mitään muita kun tiikerinuoliaisen joka olisi kasvanut aivan liian isoksi. Myyjä ehdotti kaarinuoliaisia- kai odotin että se sitten tietää. Ehkä joo luotin liikaa.. Mutta ei niillä mitään suurempaa ongelmaa ole- elossahan ne on ja syövät. Piilossa päivät ja yöt- paitsi joskus öisin ne viistää hiekkaa ja naksuttelevat.
Älä osta lisää nuoliaisia 90 litraan, niitä ei sinne mahdu lisää.
Mutta ne vesiarvot? Simpukoiden kovettava vaikutus veteesi on hyväksi milleille ja molleille, mutta ei nuoliaisille. Eli mittaa vesiarvosi, päätä kummat haluat pitää ja ratkaise samalla simpukoiden kohtalo. Jos pidät vain mollit ja millit, simpukatkin voivat jäädä! Nuoliaisille ne siis eivät ole hyväksi - joten molempia et voi miellyttää, toiset kärsivät aina.
Myyjiin ei kannata luottaa ja heräteostoksia ei kannata tehdä, se on moneen kertaan täälläkin todettu. Eli ensin tietoa kirjoista, sitten kauppaan katselemaan, ja sitten vielä kotiin varmistamaan. Mitä myyjä ehdottaa, se pitäisi vielä tarkistaa muualta, ei ottaa saman tien mukaan. Voihan olla että myyjäksesi osui juuri se kaupan marsuasiantuntija, joka ei kaloista tiedä mitään, tai se joka haluaa vaan rahat kassaan.
"elossahan ne on": elossa oleminen ja hyvin voiminen kun vaan ei välttämättä ole sama asia, tai edes lähellä toisiaan. - Minni
helmi kirjoitti:
Älä osta lisää nuoliaisia 90 litraan, niitä ei sinne mahdu lisää.
Mutta ne vesiarvot? Simpukoiden kovettava vaikutus veteesi on hyväksi milleille ja molleille, mutta ei nuoliaisille. Eli mittaa vesiarvosi, päätä kummat haluat pitää ja ratkaise samalla simpukoiden kohtalo. Jos pidät vain mollit ja millit, simpukatkin voivat jäädä! Nuoliaisille ne siis eivät ole hyväksi - joten molempia et voi miellyttää, toiset kärsivät aina.
Myyjiin ei kannata luottaa ja heräteostoksia ei kannata tehdä, se on moneen kertaan täälläkin todettu. Eli ensin tietoa kirjoista, sitten kauppaan katselemaan, ja sitten vielä kotiin varmistamaan. Mitä myyjä ehdottaa, se pitäisi vielä tarkistaa muualta, ei ottaa saman tien mukaan. Voihan olla että myyjäksesi osui juuri se kaupan marsuasiantuntija, joka ei kaloista tiedä mitään, tai se joka haluaa vaan rahat kassaan.
"elossahan ne on": elossa oleminen ja hyvin voiminen kun vaan ei välttämättä ole sama asia, tai edes lähellä toisiaan.Kyllä ne kalat delais jos ne huonosti voi. Olkoon, mä ongin sit niitten ruumiit. En mä niitä muualle voi sijoittaa ku wc pönttöön..
Tai sit mä kuitenkin teen voitavani.. - aqua2002
Minni kirjoitti:
Kyllä ne kalat delais jos ne huonosti voi. Olkoon, mä ongin sit niitten ruumiit. En mä niitä muualle voi sijoittaa ku wc pönttöön..
Tai sit mä kuitenkin teen voitavani.."Kyllä ne kalat delais jos ne huonosti voi. Olkoon, mä ongin sit niitten ruumiit. En mä niitä muualle voi sijoittaa ku wc pönttöön.. "
Lieneekö syytä luopua koko akvaarioharrastuksesta??
Lainauksia J.Järven sivuilta: mm. http://www.akvaariotieto.info/suomi/etiikka/akvarist.php
"eläinten oikeuksien suojelemiseksi säädetty eläinsuojelulaki ja asetus. Eläinsuojelulaki N:0 247 astui voimaan 1.7.1996.
Lain 1. luvun 1 §:n mukaan lain tarkoituksena on suojella eläimiä parhaalla mahdollisella tavalla kärsimykseltä, kivulta ja tuskalta. Lain tarkoituksena on myös edistää eläinten hyvinvointia ja hyvää kohtelua.
2 §:n mukaan lakia sovelletaan kaikkiin eläimiin. "
http://www.akvaariotieto.info/suomi/etiikka/index.html - Minni
aqua2002 kirjoitti:
"Kyllä ne kalat delais jos ne huonosti voi. Olkoon, mä ongin sit niitten ruumiit. En mä niitä muualle voi sijoittaa ku wc pönttöön.. "
Lieneekö syytä luopua koko akvaarioharrastuksesta??
Lainauksia J.Järven sivuilta: mm. http://www.akvaariotieto.info/suomi/etiikka/akvarist.php
"eläinten oikeuksien suojelemiseksi säädetty eläinsuojelulaki ja asetus. Eläinsuojelulaki N:0 247 astui voimaan 1.7.1996.
Lain 1. luvun 1 §:n mukaan lain tarkoituksena on suojella eläimiä parhaalla mahdollisella tavalla kärsimykseltä, kivulta ja tuskalta. Lain tarkoituksena on myös edistää eläinten hyvinvointia ja hyvää kohtelua.
2 §:n mukaan lakia sovelletaan kaikkiin eläimiin. "
http://www.akvaariotieto.info/suomi/etiikka/index.htmlEn mä nyt ihan tosissani ollut! Lue se vika lause "tai sit mä kuitenkin teen voitavani" Ei tulis mieleenkään rääkätä fisuja tai yleensä mitään eläimiä!
- helmi
Minni kirjoitti:
En mä nyt ihan tosissani ollut! Lue se vika lause "tai sit mä kuitenkin teen voitavani" Ei tulis mieleenkään rääkätä fisuja tai yleensä mitään eläimiä!
"tai sit mä kuitenkin teen voitavani"
Tällä "voitavallasi" sitten varmaankin tarkoitat juuri sitä, että mittaat vesiarvot ja valitset niihin vesiarvoihin sopivat kalat, etkä yritä sekoittaa kahden eri vesityypin kalastoa? =)
"Ei tulis mieleenkään rääkätä fisuja tai yleensä mitään eläimiä!"
Hyvä jos niin on. Rääkkäyksen ei vaan aina tarvitse tarkoittaa suoranaista fyysistä pahoinpitelyä, vaan sitä voi harjoittaa myös hiljaa hivuttaen.
Jos vesiarvojen mittailu ja kalojen valitseminen muun kuin ulkonäön kivuuden perusteella tuntuu pilkunpiippaamiselta, ajattele, että kaloille vesi on sama kuin ihmisille ilma. Ei ihan pikkujuttu siis. - Minni
helmi kirjoitti:
"tai sit mä kuitenkin teen voitavani"
Tällä "voitavallasi" sitten varmaankin tarkoitat juuri sitä, että mittaat vesiarvot ja valitset niihin vesiarvoihin sopivat kalat, etkä yritä sekoittaa kahden eri vesityypin kalastoa? =)
"Ei tulis mieleenkään rääkätä fisuja tai yleensä mitään eläimiä!"
Hyvä jos niin on. Rääkkäyksen ei vaan aina tarvitse tarkoittaa suoranaista fyysistä pahoinpitelyä, vaan sitä voi harjoittaa myös hiljaa hivuttaen.
Jos vesiarvojen mittailu ja kalojen valitseminen muun kuin ulkonäön kivuuden perusteella tuntuu pilkunpiippaamiselta, ajattele, että kaloille vesi on sama kuin ihmisille ilma. Ei ihan pikkujuttu siis...tarvitse selostaa eläinrääkkäyksestä mitään. Kerron vielä sen verran että nyt nuoliaiset kyllästyivät- ainakin hetkellisesti- piiloonsa ja uivat aivan tavallisesti etsimässä kotiloita ja tonkimassa hiekkaa. Niinkuin ne tekivät ennen piilon löytymistä. Ne eivät ole syömättömiä, apaattisia, hauko henkeään pinnalla tms.. Ja ovat tietty vähän muita fisuja agressiivisempia, mutta ei niillä eikä muilla fisuilla ole pyrstöt rikki tai mitään. Hyvin ne kaikki tuntuu pärjäävän..
- tetraminmini
Minni kirjoitti:
..tarvitse selostaa eläinrääkkäyksestä mitään. Kerron vielä sen verran että nyt nuoliaiset kyllästyivät- ainakin hetkellisesti- piiloonsa ja uivat aivan tavallisesti etsimässä kotiloita ja tonkimassa hiekkaa. Niinkuin ne tekivät ennen piilon löytymistä. Ne eivät ole syömättömiä, apaattisia, hauko henkeään pinnalla tms.. Ja ovat tietty vähän muita fisuja agressiivisempia, mutta ei niillä eikä muilla fisuilla ole pyrstöt rikki tai mitään. Hyvin ne kaikki tuntuu pärjäävän..
MUTTA TOI ON SILTI RÄÄKKÄYSTÄ, KALA SAATTAA NÄYTTÄÄ HYVÄLTÄ, MUTTA VOI PAHOIN! ELI JOKO: MILLIT JA MOLLIT, TAI NUOLIAISET, VALITSE, SIIN ON 2 VAIHTOEHTOA!!!!! NE SAATTAA TAI TODELLAKIN SAAVAT HUONOMMAN VASTUSTUSKYVYN KUN EIVÄT VOI ELÄÄ NIILLE TARKOITETUSSA ELINYMPÄRISTÖSSÄ......!SAATTAAPA OLLA ETTÄ NUOLIAISESI KUOLEVAT MUUTAMAN VIIKON PÄÄSTÄ JOHONKIN TAUTIIN...!!!
- Minni
tetraminmini kirjoitti:
MUTTA TOI ON SILTI RÄÄKKÄYSTÄ, KALA SAATTAA NÄYTTÄÄ HYVÄLTÄ, MUTTA VOI PAHOIN! ELI JOKO: MILLIT JA MOLLIT, TAI NUOLIAISET, VALITSE, SIIN ON 2 VAIHTOEHTOA!!!!! NE SAATTAA TAI TODELLAKIN SAAVAT HUONOMMAN VASTUSTUSKYVYN KUN EIVÄT VOI ELÄÄ NIILLE TARKOITETUSSA ELINYMPÄRISTÖSSÄ......!SAATTAAPA OLLA ETTÄ NUOLIAISESI KUOLEVAT MUUTAMAN VIIKON PÄÄSTÄ JOHONKIN TAUTIIN...!!!
..sun kalat näyttää voivan hyvin niin heitä ne menemään koska ne VOI kuolla(!?). Kaikilta tuntuu tulevan eri neuvoja. Tietäis vaan mikä on oikea vastaus "akvaarios on ihan sopiva", "akvaarios on liian pieni", "heitä simpukat pois niin hyvin menee", "lahjota nuoliaiset pois niin hyvin menee"..
- jarvi
Minni kirjoitti:
..sun kalat näyttää voivan hyvin niin heitä ne menemään koska ne VOI kuolla(!?). Kaikilta tuntuu tulevan eri neuvoja. Tietäis vaan mikä on oikea vastaus "akvaarios on ihan sopiva", "akvaarios on liian pieni", "heitä simpukat pois niin hyvin menee", "lahjota nuoliaiset pois niin hyvin menee"..
Hei!
Luulo ei todellakaan ole tiedon väärti. Saat erilaisia neuvoja lähinnä siksi että noiden neuvojen antaja luulevat tietävänsä, mutta eivät tiedä luulevansa.
Akvaarioharrastukseen pitäisi kuulua vankka teoreettinen pohjatieto, joka antaa vastaukset kysymyksiin mitä ja miksi.
Kun tätä teoreettista tietoa ei joko ole lainkaan tai hyvin vähän alkaa se luuleminen.
Selvitä nyt siis aluksi tuon akvaariosi veden laatu; lähinnä happamuus ja kovuudet (kokonais- ja karbonaattikovuus) sitten voi päättää mitä teet.
Neuvoja saat varmasti joka lähtöön, mutta mistä voit tietää mihin niistä luottaa?
1.teoreettinen pohja
2.vankka oma kokemus
3.akvaarion oscarin sivut
4.Liisa S.n kalalinkkilista
Ja enää et noita neuvoja tarvitse. - flit flot
jarvi kirjoitti:
Hei!
Luulo ei todellakaan ole tiedon väärti. Saat erilaisia neuvoja lähinnä siksi että noiden neuvojen antaja luulevat tietävänsä, mutta eivät tiedä luulevansa.
Akvaarioharrastukseen pitäisi kuulua vankka teoreettinen pohjatieto, joka antaa vastaukset kysymyksiin mitä ja miksi.
Kun tätä teoreettista tietoa ei joko ole lainkaan tai hyvin vähän alkaa se luuleminen.
Selvitä nyt siis aluksi tuon akvaariosi veden laatu; lähinnä happamuus ja kovuudet (kokonais- ja karbonaattikovuus) sitten voi päättää mitä teet.
Neuvoja saat varmasti joka lähtöön, mutta mistä voit tietää mihin niistä luottaa?
1.teoreettinen pohja
2.vankka oma kokemus
3.akvaarion oscarin sivut
4.Liisa S.n kalalinkkilista
Ja enää et noita neuvoja tarvitse.Moikka taas!
Kun olet mitannut ne vesiarvot niin voisitko kertoa ne täällä?!?
Tuli mieleeni vielä yksi asia;
onko akvaariossasi sora vai hiekka pohja?
Mukavaa jatkoa sullekkin!:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1185161- 472809
Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332802Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺302468Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭221770- 1181647
En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä101610Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle231324Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli101268- 961197