*Bartholinin rauhastulehdus*

*tietämätön*

Onko jollakin tietoa, että mistä tälläisen tulehduksen onnistuin itselleni hankkimaan tai kokemusta samasta tulehduksesta, pirun kivulias ainakin on. Riittääköhän pelkästään antibiottihoito vai jotain muuta tehtävä?
Bartholinin rauhanen
emättimen iso eteisrauhanen; lantion alapohjassa sijaitseva parillinen herneenkokoinen rauhanen, joka erittää limaa emättimeen (kertoo google)

67

27445

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihon bakteerit aiheuttavat

      Olen käsittänyt, että kyseinen rauhanen voi tulehtua ilman mitään varsinaista syytä. Aivan niin kuin talirauhasetkin iholla. Ehkä sinne on päässyt ihon luonnollisia pöpöjä sisään.

      Itselläni myös tuollainen tulehdus oli, onneksi lievä ja parani ilman antibiootteja. Luulen, että minun kohdallani vaikutti se, että käytin istumatyössä liian kireitä farkkuja, jotka painoivat intiimejä alueita.

      Onneksi tulehdus on hoidossa, toivottavasti paranee pian.

    • koettu on

      Minulta leikattiin kolmisen vuotta sitten bartholinin kysta (periaatteessa lähinnä poistettiin kyseinen rauhanen). Vuosi myöhemmin tehtiin korjaus leikkaus. Tällä hetkellä kärsin mm. kivusta, joka on ajottain pahempaa. Seksi ei ole enää likimainkaan niin nautinnollista kivusta johtuen. Pyräilystäkin olen joutunut luopumaan.

      Yleensä noi leikkaukset onnistuu, mutta aina niissä on riskinsä. Toivon mukaan et tarvi leikkausta.

      • *tietämätön*

        Kiitos sinulle vastauksestasi, joudun uudestaan menemään huomenna lääkäriin, ensimmäinen antibioottikuuri ei ole puurrut, sillä olen kipeempi nyt kuin viikko sitten. Toivottavasti en joudu leikkaukseen, mutta tämä kipukin on tosi pirullista.
        Haluaisin vaihtaa mielipiteitä kanssasi, jos voit kirjoita [email protected]


      • *tietämätön*
        *tietämätön* kirjoitti:

        Kiitos sinulle vastauksestasi, joudun uudestaan menemään huomenna lääkäriin, ensimmäinen antibioottikuuri ei ole puurrut, sillä olen kipeempi nyt kuin viikko sitten. Toivottavasti en joudu leikkaukseen, mutta tämä kipukin on tosi pirullista.
        Haluaisin vaihtaa mielipiteitä kanssasi, jos voit kirjoita [email protected]

        ..no niin, nyt on sitten kyseinen rauhanen leikattu pois sairaalassa päivystyksenä. Erittäin pahasti tulehtunut oli ja iso. Turhaan pitkitin uudelleen lääkäriin menemistä ja odotin *ihmeparannusta*, toivottavasti tästä rupeaa toipumaan lääkkeiden ansiosta!


      • kokemusta on
        *tietämätön* kirjoitti:

        ..no niin, nyt on sitten kyseinen rauhanen leikattu pois sairaalassa päivystyksenä. Erittäin pahasti tulehtunut oli ja iso. Turhaan pitkitin uudelleen lääkäriin menemistä ja odotin *ihmeparannusta*, toivottavasti tästä rupeaa toipumaan lääkkeiden ansiosta!

        hyvä että homma on hoidossa. Ihan uteliaisuuttani kysäsen, ett tehtiinkö sinulle leikkaus anestesiassa vai paikallispuudutuksella? Millainen leikkaus oli kyseessä? Ihmettelen vaan, koska olet jo nyt koneen ääressä:)

        Itse olin sairaalassa molempina kertoina 3-4 päivää. Molemmat leikkaukset tehtiin anestesiassa. Sairaslomalla jouduin olemaan n. 4-5 viikkoa, eka viikkoina ei paljoa istuttu, kun oli kivulias "tennispallo" leikkauskohdalla.

        Toivon pikaisia paranemisia sinulle.


      • *tietämätön*
        kokemusta on kirjoitti:

        hyvä että homma on hoidossa. Ihan uteliaisuuttani kysäsen, ett tehtiinkö sinulle leikkaus anestesiassa vai paikallispuudutuksella? Millainen leikkaus oli kyseessä? Ihmettelen vaan, koska olet jo nyt koneen ääressä:)

        Itse olin sairaalassa molempina kertoina 3-4 päivää. Molemmat leikkaukset tehtiin anestesiassa. Sairaslomalla jouduin olemaan n. 4-5 viikkoa, eka viikkoina ei paljoa istuttu, kun oli kivulias "tennispallo" leikkauskohdalla.

        Toivon pikaisia paranemisia sinulle.

        Toivun tässä vähitellen ja istunkin *melkein kunnolla*.
        En antanut tehdä paikallispuudutuksella sillä rauhanen oli aika iso 6x4cm (kananmunan kokoinen) pienessä humauksessa päivystyspolilla tehtiin ja 4t siitä niin sitten kotiin.
        Olis tosi kiva mailailla ja tietää miten Sinä oot pärjännyt, mailaile [email protected]
        S-lomaa ei annettu, kun työtön olen, se ei kai kuulu *meille*!


      • kohtalotoveri...
        *tietämätön* kirjoitti:

        Toivun tässä vähitellen ja istunkin *melkein kunnolla*.
        En antanut tehdä paikallispuudutuksella sillä rauhanen oli aika iso 6x4cm (kananmunan kokoinen) pienessä humauksessa päivystyspolilla tehtiin ja 4t siitä niin sitten kotiin.
        Olis tosi kiva mailailla ja tietää miten Sinä oot pärjännyt, mailaile [email protected]
        S-lomaa ei annettu, kun työtön olen, se ei kai kuulu *meille*!

        Miten olet toipunut leikkauksesta, kun aikaa on kulunut jo reilut puoli vuotta? Minulla on sama vaiva, mutta rauhasta ei ole poistettu, ainakaan vielä... Paise on puhkaistu jo kolmesti 2 vuoden sisällä. Nyt viimeisestä kerrasta on vajaa kk ja tuntuu siltä, että vaiva on uusimassa taas! Eivät tainneet antibiootit purra viimeisellä kerralla :(

        Luin myös tuon sinulle vastanneen nimimerkin "kokemusta on" viestin ja tuollaista kokemusta en todellakaan haluaisi, varsinkaan, jos siitä jää jatkuva kipu joka rajoittaa mm. pyöräilyä ja seksielämää. Onko sinulla vaiva parantunut kokonaan?

        Olen yrittänyt etsiä netistä tietoa tästä vaivasta, mutta tosi nihkeästi tietoa tuntuu löytyvän! Vain joitakin määritelmiä, muttei yhtäkään sivua, jossa kerrottaisiin tarkemmin syistä tai saati sitten hoidosta!! Onko sinulla tai kenelläkään muulla tarkempaa tietoa?


      • toistaiseksi parantunut...
        kohtalotoveri... kirjoitti:

        Miten olet toipunut leikkauksesta, kun aikaa on kulunut jo reilut puoli vuotta? Minulla on sama vaiva, mutta rauhasta ei ole poistettu, ainakaan vielä... Paise on puhkaistu jo kolmesti 2 vuoden sisällä. Nyt viimeisestä kerrasta on vajaa kk ja tuntuu siltä, että vaiva on uusimassa taas! Eivät tainneet antibiootit purra viimeisellä kerralla :(

        Luin myös tuon sinulle vastanneen nimimerkin "kokemusta on" viestin ja tuollaista kokemusta en todellakaan haluaisi, varsinkaan, jos siitä jää jatkuva kipu joka rajoittaa mm. pyöräilyä ja seksielämää. Onko sinulla vaiva parantunut kokonaan?

        Olen yrittänyt etsiä netistä tietoa tästä vaivasta, mutta tosi nihkeästi tietoa tuntuu löytyvän! Vain joitakin määritelmiä, muttei yhtäkään sivua, jossa kerrottaisiin tarkemmin syistä tai saati sitten hoidosta!! Onko sinulla tai kenelläkään muulla tarkempaa tietoa?

        Ei minulla ole tuttuja samaan tautiin sairastunut, eivätkä ole edes tietoisia sellaisesta rauhasesta, toisaalta hyvä niin, ei tartte ajatella uusiiko se vai ei. Minulle lääkäri kertoi, että se tulee tulehdus kuin flunssa, ei tietoo, mistä johtuu?? Voitais vaihtaa kokemuksia, [email protected]


      • myös...
        kohtalotoveri... kirjoitti:

        Miten olet toipunut leikkauksesta, kun aikaa on kulunut jo reilut puoli vuotta? Minulla on sama vaiva, mutta rauhasta ei ole poistettu, ainakaan vielä... Paise on puhkaistu jo kolmesti 2 vuoden sisällä. Nyt viimeisestä kerrasta on vajaa kk ja tuntuu siltä, että vaiva on uusimassa taas! Eivät tainneet antibiootit purra viimeisellä kerralla :(

        Luin myös tuon sinulle vastanneen nimimerkin "kokemusta on" viestin ja tuollaista kokemusta en todellakaan haluaisi, varsinkaan, jos siitä jää jatkuva kipu joka rajoittaa mm. pyöräilyä ja seksielämää. Onko sinulla vaiva parantunut kokonaan?

        Olen yrittänyt etsiä netistä tietoa tästä vaivasta, mutta tosi nihkeästi tietoa tuntuu löytyvän! Vain joitakin määritelmiä, muttei yhtäkään sivua, jossa kerrottaisiin tarkemmin syistä tai saati sitten hoidosta!! Onko sinulla tai kenelläkään muulla tarkempaa tietoa?

        Ekan kerran sairastin n. 15v sitten. En tiennyt mikä se oli ja menin lääkäriin n.viikon kuluttua, aivan liian myöhäs. Oli pahoin märkäinen,iso ja helvetillisen kipeä.En pystynyt pukeutua omin avuin enkä kävellä sinä aamuna kun pääsin sairaalaan. Humauksessa tehtiin ristiviilto, jonka kielekkeet ommeltiin sulavilla tikeillä ulospäin, eli haava jäi avoimeksi. Putsasivat märän pois ja kotihoidoksi antibiootti ja suihkuttelu, joka sattui todella paljon..mutta se oli hyvä hoito.Saikkua ei työtön luonnollisesti saanut. Meni n.6v kunnes tuli uudelleen. Se ja kerta jälkeenpäin hoitui lääkkeellä. Jatkuu seuraavassa...


      • myöskin
        myös... kirjoitti:

        Ekan kerran sairastin n. 15v sitten. En tiennyt mikä se oli ja menin lääkäriin n.viikon kuluttua, aivan liian myöhäs. Oli pahoin märkäinen,iso ja helvetillisen kipeä.En pystynyt pukeutua omin avuin enkä kävellä sinä aamuna kun pääsin sairaalaan. Humauksessa tehtiin ristiviilto, jonka kielekkeet ommeltiin sulavilla tikeillä ulospäin, eli haava jäi avoimeksi. Putsasivat märän pois ja kotihoidoksi antibiootti ja suihkuttelu, joka sattui todella paljon..mutta se oli hyvä hoito.Saikkua ei työtön luonnollisesti saanut. Meni n.6v kunnes tuli uudelleen. Se ja kerta jälkeenpäin hoitui lääkkeellä. Jatkuu seuraavassa...

        Parhaillaan olen toipumassa taas. Tk:ssa puhkaistiin suoralla viillolla paikallispuudutukses ja puristettiin märkä pois. Rauhanen ei ollut vielä mahdottoman kipeä,isohkoksi kylläkin kasvoi vain yhden päivän aikana.Antibiot&suihku kotona. Syyksi on sanottu eri asioita:mahdollisesti äkillinen runsas sokerin saanti (olimme matkoilla ja herkuteltiin kunnolla),huono tuuri ja nyt viimeiseksi, omat suolistobakteerit. Sen käsityksen olen saanut, että se tulee jos tulee,mitenkään et voi ennaltaehkäistä..


      • jatkuu vieläki..
        myöskin kirjoitti:

        Parhaillaan olen toipumassa taas. Tk:ssa puhkaistiin suoralla viillolla paikallispuudutukses ja puristettiin märkä pois. Rauhanen ei ollut vielä mahdottoman kipeä,isohkoksi kylläkin kasvoi vain yhden päivän aikana.Antibiot&suihku kotona. Syyksi on sanottu eri asioita:mahdollisesti äkillinen runsas sokerin saanti (olimme matkoilla ja herkuteltiin kunnolla),huono tuuri ja nyt viimeiseksi, omat suolistobakteerit. Sen käsityksen olen saanut, että se tulee jos tulee,mitenkään et voi ennaltaehkäistä..

        Tällä kertaa tuli saikkua kolme päivää. Ärsyttävä vaiva se tosiaan on. Mikään sukupuolitauti se ei kuitenkaan ole, eikä tarvitse yhdyntää alkaakseen.


      • sama vaiva
        myöskin kirjoitti:

        Parhaillaan olen toipumassa taas. Tk:ssa puhkaistiin suoralla viillolla paikallispuudutukses ja puristettiin märkä pois. Rauhanen ei ollut vielä mahdottoman kipeä,isohkoksi kylläkin kasvoi vain yhden päivän aikana.Antibiot&suihku kotona. Syyksi on sanottu eri asioita:mahdollisesti äkillinen runsas sokerin saanti (olimme matkoilla ja herkuteltiin kunnolla),huono tuuri ja nyt viimeiseksi, omat suolistobakteerit. Sen käsityksen olen saanut, että se tulee jos tulee,mitenkään et voi ennaltaehkäistä..

        Kuulostaapa tutulta tuo "...tehtiin ristiviilto, jonka kielekkeet ommeltiin sulavilla tikeillä ulospäin, eli haava jäi avoimeksi. Putsasivat märän pois ja kotihoidoksi antibiootti ja suihkuttelu..." Näin minullekin tehtiin (sairaalassa) ensimmäisellä kerralla. Sen jälkeen meni reilu vuosi ja se uusiutui. Silloin tk:ssa puhkaistiin kuten sinullakin, suoralla viillolla. Sen jälkeen sain olla rauhassa vain vajaan vuoden. Ja taas tk:ssa suora viilto. Mutta tällä kertaa se ei mennyt sillä ohi, vaan uusiutui nopeasti, kuten tuossa edellisessä viestissä aavistelin... Niinpä sain sen jälkeen lähetteen sairaalaan gynen polille. Siellä puhkaistiin edelleenkin paikallispuudutuksessa, mutta rauhaseen "asennettiin" virtsakatetrista (muistaakseni) sellainen putki, joka täytettiin vedellä niin, että putken umpinainen pää pullistui pieneksi palloksi rauhasen sisään, ja pysyi siten siellä sisällä. Putkea jätettiin ehkä parikymmentä cm, taitettiin ja solmittiin narulla (ettei vesi tullut pois putkesta). Putki sitten vain teipattiin ihoon kiinni... Sitä piti pitää viikko. Tarkoituksena oli saada aukko arpeutumaan avoimeksi. Ja se myös onnistui. Palloa ja putkea tosin oli aika inhottava pitää niin pitkään! Mutta siihenkin tottui. Kun kysyin antibioottikuurista (jota en todellakaan halunnut taas), lääkäri sanoikin sen tehoavan joka tapauksessa huonosti tämän kaltaisiin tulehduksiin, eikä kirjoittanut uutta kuuria.

        Nyt sitten vain toivon, että se nyt pysyisi aisoissa, eikä tarvitsisi enää kestää sitä kärsimystä... Sairaalan lääkäri sanoi, että jos se vielä uusuituu, pitää miettiä jotakin suurempaa operaatiota, kuten oikein ison reiän leikkausta tai jopa koko rauhasen poistoa. Se vain on sitten kuulemma pidemmän sairaalassa olon vaativaa ja kivuliasta ja kestää pitkään parantua! Eipä huvittaisi kokeilla noita vaihtoehtoja.


      • myös (ed. kirjottaja)
        sama vaiva kirjoitti:

        Kuulostaapa tutulta tuo "...tehtiin ristiviilto, jonka kielekkeet ommeltiin sulavilla tikeillä ulospäin, eli haava jäi avoimeksi. Putsasivat märän pois ja kotihoidoksi antibiootti ja suihkuttelu..." Näin minullekin tehtiin (sairaalassa) ensimmäisellä kerralla. Sen jälkeen meni reilu vuosi ja se uusiutui. Silloin tk:ssa puhkaistiin kuten sinullakin, suoralla viillolla. Sen jälkeen sain olla rauhassa vain vajaan vuoden. Ja taas tk:ssa suora viilto. Mutta tällä kertaa se ei mennyt sillä ohi, vaan uusiutui nopeasti, kuten tuossa edellisessä viestissä aavistelin... Niinpä sain sen jälkeen lähetteen sairaalaan gynen polille. Siellä puhkaistiin edelleenkin paikallispuudutuksessa, mutta rauhaseen "asennettiin" virtsakatetrista (muistaakseni) sellainen putki, joka täytettiin vedellä niin, että putken umpinainen pää pullistui pieneksi palloksi rauhasen sisään, ja pysyi siten siellä sisällä. Putkea jätettiin ehkä parikymmentä cm, taitettiin ja solmittiin narulla (ettei vesi tullut pois putkesta). Putki sitten vain teipattiin ihoon kiinni... Sitä piti pitää viikko. Tarkoituksena oli saada aukko arpeutumaan avoimeksi. Ja se myös onnistui. Palloa ja putkea tosin oli aika inhottava pitää niin pitkään! Mutta siihenkin tottui. Kun kysyin antibioottikuurista (jota en todellakaan halunnut taas), lääkäri sanoikin sen tehoavan joka tapauksessa huonosti tämän kaltaisiin tulehduksiin, eikä kirjoittanut uutta kuuria.

        Nyt sitten vain toivon, että se nyt pysyisi aisoissa, eikä tarvitsisi enää kestää sitä kärsimystä... Sairaalan lääkäri sanoi, että jos se vielä uusuituu, pitää miettiä jotakin suurempaa operaatiota, kuten oikein ison reiän leikkausta tai jopa koko rauhasen poistoa. Se vain on sitten kuulemma pidemmän sairaalassa olon vaativaa ja kivuliasta ja kestää pitkään parantua! Eipä huvittaisi kokeilla noita vaihtoehtoja.

        Huh, kun oot saanu kans kärsiä! Kuulostaa kamalalta tuo putkijuttu! Aika kaameeta ois myös se poisto-operaatio...Joku kertoi että poistosta toipuminen oli kestänyt vuoden! Ja senki jälkeen yhdynnät sattui. Toivon tosiaan ettet siihen joudu,enkä minäkään tai kukaan muukaan...Haittaako nyt avoin aukko seksielämää tai onko muuten hankala? Pystyikö putken kans istua tai olla töis?


      • sama vaiva
        myös (ed. kirjottaja) kirjoitti:

        Huh, kun oot saanu kans kärsiä! Kuulostaa kamalalta tuo putkijuttu! Aika kaameeta ois myös se poisto-operaatio...Joku kertoi että poistosta toipuminen oli kestänyt vuoden! Ja senki jälkeen yhdynnät sattui. Toivon tosiaan ettet siihen joudu,enkä minäkään tai kukaan muukaan...Haittaako nyt avoin aukko seksielämää tai onko muuten hankala? Pystyikö putken kans istua tai olla töis?

        Ei se putki nyt niin karmee ollut, sitä piti pitää vaan viikon ajan, eli niin kauan, että se aukko arpeutui avoimeksi. Oli sen putken kans aika inhottava istua, varsinkin aluksi, kun paikat oli muutenkin arat. Kyllä sitä koitti aina vähän varovasti istua ja mieluiten jotenkin toisella kankulla ;) tai sit paras oli olla makuulla tai seistä. Mutta töissä kävin kyllä.

        Ei ole avoin aukko haitannut mitenkään seksielämää tai muutakaan elämää, ei sitä edes huomaa enää, kun ei ole arka tai mitään. Toivon vaan, ettei se aukko sulkeudu ainakaan vähään aikaan, koska sitten on varmaan taas uusiutumisvaara...

        Joo, luin kanssa siitä poisto-operaatiosta (sehän on tuossa ylempänä), tosi kurja juttu! Sellasta ei tosiaan toivois tapahtuvan.


      • 16v tyttö
        sama vaiva kirjoitti:

        Ei se putki nyt niin karmee ollut, sitä piti pitää vaan viikon ajan, eli niin kauan, että se aukko arpeutui avoimeksi. Oli sen putken kans aika inhottava istua, varsinkin aluksi, kun paikat oli muutenkin arat. Kyllä sitä koitti aina vähän varovasti istua ja mieluiten jotenkin toisella kankulla ;) tai sit paras oli olla makuulla tai seistä. Mutta töissä kävin kyllä.

        Ei ole avoin aukko haitannut mitenkään seksielämää tai muutakaan elämää, ei sitä edes huomaa enää, kun ei ole arka tai mitään. Toivon vaan, ettei se aukko sulkeudu ainakaan vähään aikaan, koska sitten on varmaan taas uusiutumisvaara...

        Joo, luin kanssa siitä poisto-operaatiosta (sehän on tuossa ylempänä), tosi kurja juttu! Sellasta ei tosiaan toivois tapahtuvan.

        Olen vasta 16-vuotias, mutta pohdiskelin, olisiko minulla tuollainen vaiva, bartholinin rauhastulehdus tmv. Pari päivää sitten vessassa käydessä jalkovälissä tuntui hirveää kipua, ja sitä jatkui vielä jonkin aikaa sen jälkeen. Joka kerta sen jälkeen vessassa on myös tuntunut kipua ja olen alkanut välttelemään vessassa käyntiä.
        Tutkin tarkemmin ja löysin valkoisia patteja/rakkuloita häpyhuulten alueelta. Joka kerta kun tarkastan tilanteen, ne näyttävät hieman suuremmilta, mutta vielä ei ole kokoa kuin n. 0,5 cm halkaisijaltaan. Muistuttavat suuhun tulevia aftoja. Viimeisellä tarkistuksella löysin jopa 3 erikokoista rakkulaa ja yksi (isoin) niistä on todella kipeä. Valkoisten pattien vieressä on myös toisenlaiset pienemmät rakkulat, jotka eivät ole valkoisia.

        Mahtaako kuvailuni tuntua tutulta? Onko minulla kenties tämä Bartholiniitti ja pitääkö tästä lähteä lääkäriin, vai selviänkö ilman?


      • sama vaiva
        16v tyttö kirjoitti:

        Olen vasta 16-vuotias, mutta pohdiskelin, olisiko minulla tuollainen vaiva, bartholinin rauhastulehdus tmv. Pari päivää sitten vessassa käydessä jalkovälissä tuntui hirveää kipua, ja sitä jatkui vielä jonkin aikaa sen jälkeen. Joka kerta sen jälkeen vessassa on myös tuntunut kipua ja olen alkanut välttelemään vessassa käyntiä.
        Tutkin tarkemmin ja löysin valkoisia patteja/rakkuloita häpyhuulten alueelta. Joka kerta kun tarkastan tilanteen, ne näyttävät hieman suuremmilta, mutta vielä ei ole kokoa kuin n. 0,5 cm halkaisijaltaan. Muistuttavat suuhun tulevia aftoja. Viimeisellä tarkistuksella löysin jopa 3 erikokoista rakkulaa ja yksi (isoin) niistä on todella kipeä. Valkoisten pattien vieressä on myös toisenlaiset pienemmät rakkulat, jotka eivät ole valkoisia.

        Mahtaako kuvailuni tuntua tutulta? Onko minulla kenties tämä Bartholiniitti ja pitääkö tästä lähteä lääkäriin, vai selviänkö ilman?

        Ei taida olla Bartholini tulehdusta sinulla. Oireet eivät ole ollenkaan samanlaiset kuin minulla. Minulle tuli vain yksi iso patti, eikä se ollut poikkeavan värinen. Ja koko oli todellakin aivan eri luokkaa, siis varmaan yli 5 cm pituussuunnassa. Kipukin tuntui jatkuvasti, eikä vain vessassa käydessä.

        Paras varmasti käydä lääkärissä näyttämässä, ettei mene pahemmaksi. Tuli mieleen, mahtaisiko sinulla olla joku sukupuolitauti? Olisiko mahdollista..?


      • 16 v tyttö
        sama vaiva kirjoitti:

        Ei taida olla Bartholini tulehdusta sinulla. Oireet eivät ole ollenkaan samanlaiset kuin minulla. Minulle tuli vain yksi iso patti, eikä se ollut poikkeavan värinen. Ja koko oli todellakin aivan eri luokkaa, siis varmaan yli 5 cm pituussuunnassa. Kipukin tuntui jatkuvasti, eikä vain vessassa käydessä.

        Paras varmasti käydä lääkärissä näyttämässä, ettei mene pahemmaksi. Tuli mieleen, mahtaisiko sinulla olla joku sukupuolitauti? Olisiko mahdollista..?

        olen tyytyväinen, ettei minulla sitten varmaan ole tuota tulehdusta. Äiti epäilee sukupuoliherpestä, vaikkei ole rakkulaa nähnytkään. Hän toi apteekista jotain rasvaa, jonka nyt pitäisi auttaa.
        Tuntuu pahalta, jos tuo nyt sitten on sukupuolitauti. Tsemppiä kaikille teille, täälläkin yritetään selvitä, vaikka vaikeaa onkin.


      • pietu-
        myöskin kirjoitti:

        Parhaillaan olen toipumassa taas. Tk:ssa puhkaistiin suoralla viillolla paikallispuudutukses ja puristettiin märkä pois. Rauhanen ei ollut vielä mahdottoman kipeä,isohkoksi kylläkin kasvoi vain yhden päivän aikana.Antibiot&suihku kotona. Syyksi on sanottu eri asioita:mahdollisesti äkillinen runsas sokerin saanti (olimme matkoilla ja herkuteltiin kunnolla),huono tuuri ja nyt viimeiseksi, omat suolistobakteerit. Sen käsityksen olen saanut, että se tulee jos tulee,mitenkään et voi ennaltaehkäistä..

        Minulla on ollut tämä vaiva 4 vuotta. Alkoi ensimmäisen kerran, kun pyöräilin 25km ja ilmeisesti hankasi. Sen jälkeen uusinut peräjälkeen ja puhkaistu aukaistu kirurginveitsellä päivystyksessä.
        Nyt olen raskaana toista kertaa ja taas iski. Nyt sain ensimmäistä kertaa antibioottikuurin. Tähän asti Basibact, huuhtelu ja ilmakylvyt ovat kutakuinkin auttaneet eteenpäin (ellei tyhjennetty lääkärin toimesta).

        Itse olen pohtinut sokerin vaikutusta ja nyt ensimmäistä kertaa törmäsin, että joku muukin on samaa kuullut.. Kiinnostaisi tietää, että perusteliko tuo lääkäri jotenkin tuon sokerin vaikutusta. Itselläni ei ole diabetesta, mutta sokeriaineenvaihdunnan ongelma nimeltä PCO.

        Mihin siis perustuu sokerin vaikutus näiden rauhasten osalta?


      • kokenut nää kaikki
        16v tyttö kirjoitti:

        Olen vasta 16-vuotias, mutta pohdiskelin, olisiko minulla tuollainen vaiva, bartholinin rauhastulehdus tmv. Pari päivää sitten vessassa käydessä jalkovälissä tuntui hirveää kipua, ja sitä jatkui vielä jonkin aikaa sen jälkeen. Joka kerta sen jälkeen vessassa on myös tuntunut kipua ja olen alkanut välttelemään vessassa käyntiä.
        Tutkin tarkemmin ja löysin valkoisia patteja/rakkuloita häpyhuulten alueelta. Joka kerta kun tarkastan tilanteen, ne näyttävät hieman suuremmilta, mutta vielä ei ole kokoa kuin n. 0,5 cm halkaisijaltaan. Muistuttavat suuhun tulevia aftoja. Viimeisellä tarkistuksella löysin jopa 3 erikokoista rakkulaa ja yksi (isoin) niistä on todella kipeä. Valkoisten pattien vieressä on myös toisenlaiset pienemmät rakkulat, jotka eivät ole valkoisia.

        Mahtaako kuvailuni tuntua tutulta? Onko minulla kenties tämä Bartholiniitti ja pitääkö tästä lähteä lääkäriin, vai selviänkö ilman?

        sul on ehkä kondylooma. rakkulat kuullostaa siltä.


      • Tarkkuutta peliin
        kokenut nää kaikki kirjoitti:

        sul on ehkä kondylooma. rakkulat kuullostaa siltä.

        Eiköhän tuo ole selvinnyt näiden vuosien kuluessa!

        Etkö katsonut viestin kirjoituspäivämäärää?


      • Kypsä kystaan... :(
        sama vaiva kirjoitti:

        Kuulostaapa tutulta tuo "...tehtiin ristiviilto, jonka kielekkeet ommeltiin sulavilla tikeillä ulospäin, eli haava jäi avoimeksi. Putsasivat märän pois ja kotihoidoksi antibiootti ja suihkuttelu..." Näin minullekin tehtiin (sairaalassa) ensimmäisellä kerralla. Sen jälkeen meni reilu vuosi ja se uusiutui. Silloin tk:ssa puhkaistiin kuten sinullakin, suoralla viillolla. Sen jälkeen sain olla rauhassa vain vajaan vuoden. Ja taas tk:ssa suora viilto. Mutta tällä kertaa se ei mennyt sillä ohi, vaan uusiutui nopeasti, kuten tuossa edellisessä viestissä aavistelin... Niinpä sain sen jälkeen lähetteen sairaalaan gynen polille. Siellä puhkaistiin edelleenkin paikallispuudutuksessa, mutta rauhaseen "asennettiin" virtsakatetrista (muistaakseni) sellainen putki, joka täytettiin vedellä niin, että putken umpinainen pää pullistui pieneksi palloksi rauhasen sisään, ja pysyi siten siellä sisällä. Putkea jätettiin ehkä parikymmentä cm, taitettiin ja solmittiin narulla (ettei vesi tullut pois putkesta). Putki sitten vain teipattiin ihoon kiinni... Sitä piti pitää viikko. Tarkoituksena oli saada aukko arpeutumaan avoimeksi. Ja se myös onnistui. Palloa ja putkea tosin oli aika inhottava pitää niin pitkään! Mutta siihenkin tottui. Kun kysyin antibioottikuurista (jota en todellakaan halunnut taas), lääkäri sanoikin sen tehoavan joka tapauksessa huonosti tämän kaltaisiin tulehduksiin, eikä kirjoittanut uutta kuuria.

        Nyt sitten vain toivon, että se nyt pysyisi aisoissa, eikä tarvitsisi enää kestää sitä kärsimystä... Sairaalan lääkäri sanoi, että jos se vielä uusuituu, pitää miettiä jotakin suurempaa operaatiota, kuten oikein ison reiän leikkausta tai jopa koko rauhasen poistoa. Se vain on sitten kuulemma pidemmän sairaalassa olon vaativaa ja kivuliasta ja kestää pitkään parantua! Eipä huvittaisi kokeilla noita vaihtoehtoja.

        Vuosia on jo vierinyt... mutta näitä ketjuja lueskelen, koska aihe itselleni juuri nyt ajankohtainen.. Kiinnostaisi kokemukset katetroinnista, kuinka hyvin on auttanut? Itse olen elänyt kymmenkunta vuotta oireilevan bartholirauhasen kanssa ja jokseenkin väsynyt tilanteeseen... varsinainen leikkaus hirvittää...


      • Petti
        myöskin kirjoitti:

        Parhaillaan olen toipumassa taas. Tk:ssa puhkaistiin suoralla viillolla paikallispuudutukses ja puristettiin märkä pois. Rauhanen ei ollut vielä mahdottoman kipeä,isohkoksi kylläkin kasvoi vain yhden päivän aikana.Antibiot&suihku kotona. Syyksi on sanottu eri asioita:mahdollisesti äkillinen runsas sokerin saanti (olimme matkoilla ja herkuteltiin kunnolla),huono tuuri ja nyt viimeiseksi, omat suolistobakteerit. Sen käsityksen olen saanut, että se tulee jos tulee,mitenkään et voi ennaltaehkäistä..

        Sokerin saannista tulee minulla nykyään tämä tulehdus. :( inha vaiva joten olen mielummin ilman sokeria, kuin kärsin..


    • Meucci

      tavallisesti bartholiniitti on aerobisten ja anaerobisten bakteerien aiheuttama sekatulehdus.
      tippurin tai klamydian mahdollisuus myös muistettava

    • Mirtsu

      Yritän nyt pitää tätä ketjua ylhäällä, josko joku kohtalontoveri sattuisi täällä vierailemaan ja asiaa vielä kommentoimaan.. Vuosia on jo vierinyt tämän ketjun aloittamisesta... mutta näitä ketjuja lueskelen, koska aihe itselleni juuri nyt ajankohtainen.. Kiinnostaisi kuulla kokemukset katetroinnista, kuinka hyvin on auttanut? Itse olen elänyt kymmenkunta vuotta oireilevan bartholirauhasen kanssa ja jokseenkin väsynyt tilanteeseen... Välissä on mennyt vuosia ilman tulehtumisia, mutta nyt sitten tulehtui kolmisen kertaa lyhyen ajan sisällä ja taas nesteen keruu on alkanut :( Tosin tänään tuli aika naistenpolille katetrin laittoon...
      Varsinainen rauhasen poisto leikkaus ajatuksena hirvittää... syynä kyllä se mitä netistä on erehtynyt lukemaan ;) joten jos sulla on positiivista kokemusta asiasta niin kuulisin sen kyllä enemmän kuin mielelläni....

      • Hienosti se meni :)

        Itselläni leikattiin rauhanen auki nukutuksessa. Kun heräsin en tuntenut kipua lainkaan, olin siis ottanut kipulääkettä eli tavallista panadolia ennen nukutusta. Pääsin kotiin ja sain reseptillä Burana 600mg ja Panadol 1g otettavaksi n.3krt päivässä jos tarvetta. En ole tarvinnut lääkkeitä kuin ehkä yhden, pari päivässä.. Nyt siis leikkauksesta 4päivää. Heti pystyin istumaan, tosin painotin painon tietysti vähän toiselle puolelle kuin missä leikkaushaava on. Synnytyksestä on siis 4kk ja en näi minkäänlaisia ongelmia esimerkiksi lapseni hoitamisessa tuon leikkauksen jälkeen. Suihkutellahan pitää vessareissuilla ja kirvelyä on jonkinverran, mutta samanlaista kuin synnytyksen jälkeen repeämätikkauksissa, eli sulavien tikkien irtoamistahan se on. Ainakaan vielä minun kokemukseni ei ole mitenkään huono tästä asiasta... Olinkin hämmästynyt kun luin nyt netistä näinpaljon negatiivista palautetta. Välillä olen ilmakylpyä antanut niin auttaa paranemisessa:) Rohkein mielin vain leikattavaksi jos tarve vaatii.. En kadu ollenkaan. Voihan olla että eri ihmisillä kipukynnys on eri ja esimerkiksi jos rauhanen on kovin tulehtunut myös kipu on suurempi mutta mielestäni se pitäisi laittaa nimenomaan sen tulehduksen -ei leikkauksen piikkiin. Itselläni rauhanen oli n.kananmunan kokoinen, ei saatu puhkaistua gynellä joten laitettiin suoraan leikkaukseen. Rauhanen ei ollut tulehtunut ja siksi varmaan kipua ei ole juurikaan.


      • Hienosti se meni :)
        Hienosti se meni :) kirjoitti:

        Itselläni leikattiin rauhanen auki nukutuksessa. Kun heräsin en tuntenut kipua lainkaan, olin siis ottanut kipulääkettä eli tavallista panadolia ennen nukutusta. Pääsin kotiin ja sain reseptillä Burana 600mg ja Panadol 1g otettavaksi n.3krt päivässä jos tarvetta. En ole tarvinnut lääkkeitä kuin ehkä yhden, pari päivässä.. Nyt siis leikkauksesta 4päivää. Heti pystyin istumaan, tosin painotin painon tietysti vähän toiselle puolelle kuin missä leikkaushaava on. Synnytyksestä on siis 4kk ja en näi minkäänlaisia ongelmia esimerkiksi lapseni hoitamisessa tuon leikkauksen jälkeen. Suihkutellahan pitää vessareissuilla ja kirvelyä on jonkinverran, mutta samanlaista kuin synnytyksen jälkeen repeämätikkauksissa, eli sulavien tikkien irtoamistahan se on. Ainakaan vielä minun kokemukseni ei ole mitenkään huono tästä asiasta... Olinkin hämmästynyt kun luin nyt netistä näinpaljon negatiivista palautetta. Välillä olen ilmakylpyä antanut niin auttaa paranemisessa:) Rohkein mielin vain leikattavaksi jos tarve vaatii.. En kadu ollenkaan. Voihan olla että eri ihmisillä kipukynnys on eri ja esimerkiksi jos rauhanen on kovin tulehtunut myös kipu on suurempi mutta mielestäni se pitäisi laittaa nimenomaan sen tulehduksen -ei leikkauksen piikkiin. Itselläni rauhanen oli n.kananmunan kokoinen, ei saatu puhkaistua gynellä joten laitettiin suoraan leikkaukseen. Rauhanen ei ollut tulehtunut ja siksi varmaan kipua ei ole juurikaan.

        Jatkoa edelliseen: Sain siis kuusi tikkiä tässä rauhasen leikkauksessa. Synnytyksessä repeämiä oli 7tikin verran. En koe että tämä on minkäänlainen ongelma verrattuna synnytyksen jälkeisiin kipuihin, tietty asiahan on aivan eri, tai tapahtumakaava. Ja tosiaan rauhaseni ei ollut tulehtunut. Mutta!:D Ilman ylimääräisiä jorinoita, katselin siis peilin kautta haavaani ja se on hirveän ruman näköinen :D mutta kylläpä se paranee. Tiedän henkilöitä jotka ovat revenneet synnytyksessä peräaukkoon asti ja parantuneet täysin. NAISET. ME OLEMME IHMEELLISIÄ.


    • vaihdevuosissa jo

      Minulla on ollut Bartholinin kysta yli 12 vuotta. Tutkittiin aikoinaan Helsingissä Kätilöopistolla ja päätettiin yhdessä lääkärin kanssa, ettei leikata. Sanoivat, että leikkauksessa on riskinsä - ja varmaan olikin siihen aikaan. Ehkä nyt on paremmat hoidot.

      Kysta on "pysynyt hengissä" kaikki nämä vuodet, ei siis katoa vaikka toivoisi, toisaalta se on useimmiten kohtuullisen pieni, ehkä peukalonkokoinen. Nyt se on kuitenkin ärtynyt pahemmin kuin ikinä sitten ilmestymisensä jälkeen. Gynelle on aika ylihuomenna, toivon totisesti että asia hoituisi antibiootilla.

      • trixi

        Luulen minullakin olevan barholinin kystan. Se on kivuton. Ilmestynyt itsekseen, ikää jo yli 60 v. Joskus nuorempana oli samassa rauhasessa tulehdus, joka parani ihan itsekseen, puhkesi ja kuivui. Nyt on samassa kohdassa tuo "kysta". Mietiskelen menenkö vai en. Tutkimuksista eniten inhoan gynekologisia tutkimuksia. Mieluummin menen vaikka hammaslääkäriin, josta ei vielä toistaiseksi olekaan ollut ikäviä kokemuksia. Jään odottelemaan.


    • Keijukainen88

      Täällä yks kohtalontoveri kans. Tosin tämä oli ensimmäinen kerta kun minulla tämä rauhanen oli tukkeutunut. Neuvolassa se tarkistettiin ja tyhjennettiin tarkistaakseen onko tulehdus vaiko ei. Ei ollut onneksi :) mutta toivon ettei tää uusis kun mä olen raskaana myös, enkä halua mitään alapää vaivaa varsinkaan tässä tilassa.

      • Katetroitu

        Onko hoidossa käytetystä wordin katetrista kenelläkään kokemusta? Kauanko pidettiin? Auttoiko niin että vaiva ei ole uusinut?


      • Essiii
        Katetroitu kirjoitti:

        Onko hoidossa käytetystä wordin katetrista kenelläkään kokemusta? Kauanko pidettiin? Auttoiko niin että vaiva ei ole uusinut?

        Minulla oli ollut 17 vuotta bartholin kysta oireettomana, välillä on kasvanut.Nyt toisen lapseni synnytyksen jälkeen kysta alkoi tulehtua ja kasvaa herkästi. Minulla on laitettu nyt kolme kertaa 4kk aikana tuo Wordin katetri. Katetria pidettiin noin 3 viikkoa. Eka kerralla katetri irtosi 1 vrk kuluttua. Toisen kerram katetri pysyi hyvin ja kysta tyhjeni ja parani hienosti mutta valitettavasti kysta tulehtui ja paisui uudelleen noin kuukauden kuluttua katetrin poistosta. Tänään laitettiin kolmas katetri kystan tyhjennyksen jälkeen. Mulla on siis tulehtunut kipeäksi ja kasvanut kananmunan kokoiseksi tuo kysta. Nyt varasimme ajan minulle parin viikon päähän leikkaukseen(marsupialisaatio) , koska minulla tuo kysta näyttää uusiutuvan herkästi. Muuten tuo wordin katetrin laitto ei ole ollenkaan epämukavaa ja itselläni se on asetettu niin että en edes tunne sen olemasssaoloa jollen satu istumaan oikein kovalla penkillä saattaa hieman tuntua. Ei siis yhtään inhottavaa. Tulehtunut patti kannattaa käydä pikaisesti tyhjentämässä koska ainakin itselläni se kipeytyi ja kasvoi varsin nopeasti ja olo alkoi olla tosi sietämätön. Patin tyhjennyksestä seurasi välittömästi helpottunut olo!


      • Anonyymi
        Katetroitu kirjoitti:

        Onko hoidossa käytetystä wordin katetrista kenelläkään kokemusta? Kauanko pidettiin? Auttoiko niin että vaiva ei ole uusinut?

        Eilen laitettiin, tänään lähti ulostessani pois😭


    • tuttua vaivaa

      Olen tästä vaivast kärsinyt jo 9v :/
      On ollut välissä lähes vuosi ennenkuin uusinut... koskaan ole puhkaisua ehdotettu eikä leikkausta. Aina antibiootti määrätty (Kefexiini.) Joka onneksi aina auttanut.
      itsellä tosin tämän vaiva ilmenee aina kuukautisten jälkeen, vaikka kuinka tekisin niin miten on neuvot annettu ( suihku joka päivä, siteen vaihtoa suosituksia useammin. Tamppoonit täys kiellettiin vuonna 2005, ilmakylpyjä paljon kun ei ole kuukautiset. )
      En toivo tätä vaivaa edes pahimmille vihamiehelle...

    • monesti kärsinyt

      Rauhasen poistohan on ihan eri asia kuin rauhasen avaaminen/auki tikkaaminen. Sitä ei moni tunnu tietävän kun näitä keskusteluja lukee. Ajattelin vaan selventää. Itse en haluaisi joutua poistoleikkaukseen, onhan se paljon isompi toimenpide kuin avaus ja tikkien laitto. Mulla on tikattu auki pari kertaa ja kerran olen ollut rauhasen poistojonossakin, muttei sitä sitten lopulta poistettukaan.

    • kärsivä

      Minulla on tällä hetkellä tämä kysta.. Itse olen istumatyössä joka päivä ja nytkin joudun istumaan lähes selkäni päällä ja haarat auki, muuten sattuu aivan jumalattomasti. Lääkäri antoi antibioottikuurin, toivottavasti lähtee sillä. Ikinä en ollut kuullutkaan tälläisestä tai törmännyt tähän. Ensin ajattelin sen olevan jotenkin sidoksissa kolme vuotta sitten sairastamaani Kondylomaan, mutta lääkäri tyrmäsi ajatukseni heti. Hänen mukaansa puhkaisu on todella kivuliasta, onko se? minuun sattui jo pelkästään se että lääkäri tunnusteli pattia yhdellä sormella sisäkautta, niin että itku pääsi (en yleensä itke kivusta helposti). Päätin että jos minulta tämä joudutaan puhkaisemaan, haluan sen anestesian kautta. Sen verran kuitenkin pelkään sitä kipua, sillä tämä on jo nyt niin kipeää.

      Onko monet saaneet sairaslomaa tälläisen takia? Itse olin päivystyksessä niin shokissa kivusta että unohdin pyytää sairaslomaa. Kuinka monta päivää ne yleensä tälläisestä antaa?

      • BARTHOLINIAKIS

        Useampi vuosi jo monista näistä viesteistä, mutta tämä keskustelu löytyy aina googlen silloin kun vauva päällä, eli vastaukset eivät myöskään vanhene...

        Mulla on kysta avattu aina yksityisellä, eikä juurikaan tee kipeetä. Tai toki ne muutamat sekunnit kun ensin laitetaan puudutuspiikki ja sitten viilto, mutta pieni kärsimys itse kystaan verrattuna. Kipu helpottaa heti, kun märkä valuu pois. Eli ainakin itse koen kystan avauksen joka kerta helpottavana juttuna.

        Mutta avaushan on aina vaan väliaikanen helpotus, kunnes tulehtuu uudestaan (itselläni noin 6-12kk välein). Siksi kiinnostaisi kuulla näistä ns. muka pysyvämmistä toimenpiteistä, eli marsupialisaatio/Wordin katetri/koko rauhasen poisto. Onko esim. marsupialisaatiosta tai katetrista kellään mitään hyvää sanottavaa sen suhteen, että pitäisivät oikeasti ongelman poissa pidempään? Entä onko koko rauhasen poisto oikeasti niin kivulias ja hankala kuin gynet varoittelevat sen olevan?


      • Pelkuri55

        Luin osan viesteistä. Kysyisin miten voi tietää, että kyseessä on juuri "bartholin" rauhanen, on olemassa myös "kseenen" rauhanen ja sitten kohdun asennosta ym johtuva patti ,kun emätin laskeutuu tai virtsarakko. Osalla bartholin rauhanen on hyvin kivulias, mutta joukossa on niitä, joilla on vaan patti. Laskeumat eivät ole kovin kivuliaita koskettaa, mutta aiheuttavat asentonsa takia kipuja. Minulla on patti, joka on aivan virtsaputken suulla ja kasvaessaan estää jo pissaamista, ei kivulias kosketeltaessa, mutta aiheuttaa muita kipuja. Oletan että kyseessä on virtsarakon laskeuma, mutta voiko sen itse tietää onko laskeuma vaiko rauhanen tukkeutunut?


      • essiii
        BARTHOLINIAKIS kirjoitti:

        Useampi vuosi jo monista näistä viesteistä, mutta tämä keskustelu löytyy aina googlen silloin kun vauva päällä, eli vastaukset eivät myöskään vanhene...

        Mulla on kysta avattu aina yksityisellä, eikä juurikaan tee kipeetä. Tai toki ne muutamat sekunnit kun ensin laitetaan puudutuspiikki ja sitten viilto, mutta pieni kärsimys itse kystaan verrattuna. Kipu helpottaa heti, kun märkä valuu pois. Eli ainakin itse koen kystan avauksen joka kerta helpottavana juttuna.

        Mutta avaushan on aina vaan väliaikanen helpotus, kunnes tulehtuu uudestaan (itselläni noin 6-12kk välein). Siksi kiinnostaisi kuulla näistä ns. muka pysyvämmistä toimenpiteistä, eli marsupialisaatio/Wordin katetri/koko rauhasen poisto. Onko esim. marsupialisaatiosta tai katetrista kellään mitään hyvää sanottavaa sen suhteen, että pitäisivät oikeasti ongelman poissa pidempään? Entä onko koko rauhasen poisto oikeasti niin kivulias ja hankala kuin gynet varoittelevat sen olevan?

        Mulle on laitettu wordin katetri nyt 4kk aikana kolme kertaa. Eka kerralla katetri irtosi 1 vrk jälkeen. Kuukausi sitten laitettiin jälleen wordin katetri kun ensin tulehtunut ja tosi kipeä kysta puhkaistiin ja tyhjennettiin. Kysta pysyi hyvänä noin kuukauden kun sitten viikonloppuna tulehtui ja kasvoi taas uudelleen. Tänään laittoivat kolmannen kerran katetrin ja seuraavaksi olisi minulla tulossa tuo leikkaus (marsupialisaatio). Sanoivat klinikalla että tuon toimenpiteen jälkeen se ei enään uusiutuisi...mutta mitenköhän mahtaa olla?! Hieman kyllä pelottaa tuollaiset toimenpiteet. Omalla kohdallani siis tuo katetrihoito ei tuonut pysyvää apua. Toivottavasti tuo leikkaus auttaisi asiaan.


    • tuttua vaivaa

      Olen aikanaan saanut 2-7pv sairaslomaa. Olin tosin silloin vielä koulussa (opiskelin maalarin alaa). Itselleni kun on määrätty antibiooti (kefexin) on alkanut helpottaa jo kolmantena aamuna lääkkeet. Tosin olen rinnalle aina vaatinut kovat kipulääkkeet että selvinnyt perus arjesta. Itse törmäsin tähän kiroukseen ollessani 14v.... eipä ollut kovin kivaa... :/ eikä kyllä ooe nykyäänkään... nyt onneksi alkuvuosi ollut ilman kyseist. *koputtaa puuta*

    • Jeetarivie

      Voii jeetari. Mulla todettiin toissapäivänä myös tämä kyseinen tulehdus. N. Peukalon kokoinen. Ei kipeä. Painetta pissatessa. Olen raskaana tällä hetkellä. Järettömästi pitänyt googlettaa koska neuvolalääkäri ei sanonu ku et täälä tämmöne tiesikkö. No ööö en tienny!
      Hirveetä et voi johtuu sokerista! En oikeesti syö sokeria yhtää mut nyt raskauspahoinvoinnin takia aloin syömään ja nyt herkuttelen aina välillä.. järetöntä jos tuli siitä! Huh ei. Myös kondylooma on. Liekkö vaikututa. Ei mitää sanottu mktä tehä tns. Kivaa lukee siitä täältä. Taidan olla housuitta tulevan viikon.. houtonu likasissa housuissa vaan koko ajan -_-" mur! Toivottavasti tästä selviäis helpola.

    • Apuvaoibc

      Voisko joku kertoa kokemuksia tästä rauhasen poistoleikkauksesta? Ekan kerran vuosi sitten sain antibioottikuurin. Kipu loppu ja kysta vähän pieneni. Tällä hetkellä kananmunan kokonen kysta ja pelottaa niin paljon sen puhkasu etten ole uskaltanu lääkäriin mennä :( Mut huomen on ihan pakko soittaa ku on alkan kasvamaan ja tuntumaan. Oisko tulehtunu :(

    • bartolinin_uhri

      Tässä omat kokemukseni marsupialisaatiosta! Kolme-neljä vuotta sitten sain ensimmäistä kertaa bartholinin vasemmalle puolelle - ei sattunut, mutta gyne sanoi heti että leikataan auki ettei uusiudu. Marsupialisaatio tehtiin, eli kysta leikattiin auki ja tikitettiin, jotta se pysyisi pari viikkoa auki ja siihen kehittyisi isompi aukko (joka siis on syy siihen, että jotkut meistä jatkuvasti kärsivät tästä - aukko rauhaseen on liian pieni ja tukkeutuu helposti). No, oli inhottava toimenpide ja paikallispuudutuksessa tehtiin. Jälkeenpäin sattui kovasti enkä pystynyt istumaan, mutta pahin puoli oli se tunne, että alapääni oli rikki ja viillelty, tikitetty kiinni. Eli eniten pelotti ehkä se ajatus siitä. Tästä on nyt yli kolme vuotta eikö ole uusiutunut.
      Vuosi sitten sain kuitenkin kystan oikealle puolelle. Se ei puoleen vuoteen haitannut, mutta suureni yhtäkkiä isoksi ja sattui. Asuin silloin Yhdysvalloissa ja gyne avasi ja tyhjensi vain kystan, koska olin lähdössä matkalle ja koneessa istuminen tikeissä ei tuntunut hyvältä idealta. Toimenpide sattui mielestäni yhtä paljon kuin marsupialisaatio. Kaksi kuukautta myöhemmin uusiutui taas, ja silloin sattui niin kovasti että pyörryin. Olin Ruotsissa ja hakeuduin teho-osastolle, jossa varasivat leikkausajan seuraavalle päivälle. Tulin paikalle ja odotin nukutusta, kun kysta repesi itsestään. Oli äärimmäisen inhottavaa, mutta helpotti tietty heti. No, siitä kului pari kuukautta, olin taas jenkeissä ja bartoliini palasi. Kipu meni nopeasti niin pahaksi, että itkin vain, ja teho-osastolla eivät suostuneet marsupialisaatioon. Ja sitten - tietty - kysta puhkesi itsestään kun makasin teho-osastolla. Kaksi kuukautta myöhemmin se uusiutui taas, ja tällä kertaa gynekologini halusi heti tehdä marsupialisaation. Puudutus ei mielestäni ollut yhtä hyvä kun Suomessa, ja toimenpide sattui. Olen nyt kotona toipumassa, mutta ihan ok fiilis.
      Nyt se on siis tehty molemmille puolille ja toivoin, ettei uusiudu tämän jälkeen enää.

    • KarmeaaToimintaa

      Taatusti en tule tekemään mukuloita enää ikinä kun nämä jutut repeämisistä luin!Hyvä kun kerroitte!

    • Elmiu

      Joo tosiaan. Mul on ny 5kerta ja tää on eka tän vuoden puolella. Tällä hetkelläkin siis tulehdus käynnissä. Oon 14/03 ja mille on tulos leikkaus MIS poistatetaan tää rauhanen. Joulukuussa oli yks tulehdus. Ku kävin puhkasemassa sen ni tuntu et eivät osanneet hoitaa hommaa kunnolla. Ny kipu on ni sietämätön et itku oikein tirskuu. Käveleminen todella hankalaa. Ei pysty muuta kuin makaamaan tietyssä asennossa. Kyytiä terveys asemalle ei ole ja asemallekkin 15min kävely matka. Ja joku on popsinu jo särkylääkkeet kaapista.

      • Viheliäinenvaiva

        Mulla rauhanen tulehtui kolmisen viikkoa sitten neljännen kerran, eka oli yli kymmenen vuotta sitten. Kolme kertaa on viillolla tyhjennetty. Nyt yksityinen gyne tyhjensi neulalla, antibiootit päälle. Parin päivän päästä taas yksityiselle kananmunan kokoisen kystan kanssa, lähetti päivystykseen, missä tehtiin marsupialisaatio. Jonkun aikaa olin antibioottitipassa ja viikon söin kahta antibioottia. "Reikä" vieläkin arka, johtuneekohan siitä, että osa tikeistä ei oo sulanut. Nyt aika naisten polille. Saa nähdä, mitä tehdään. Sietämättömään kipuun tulehdusvaiheessa auttoi kuuma kaurapussi jalkovälissä ja kystan siveleminen veteen laimennetulla teatreeöljyllä. Tsemppiä kaikille tästä ilkeästä vaivasta kärsiville!


    • Samatäällä

      SAMA Vaiva täälläkin. Antibiootti kuuri nyt puolivälissä. Te, joilla auttanut pelkät pillerit kuinka nooeasti ovat tehonneet? Mulla kipu lähti heti mutta patti on ja pysyy. Ajatus leikakuksesta pelottaa:(

    • MeeToo
      • Word

        Kuinka kipeitä ootte ollu katetrin laiton jälkeen? Koska rupesi helpottaan?
        Tuntuu tällä hetkellä mahdottomalta ajatukselta pitää tuota katetria kolme viikkoa, nyt siis kolmas päivä menossa. Vedän särkylääkkeitä niin paljo kuin saa ja se auttaa jotenki mut sängys mä oon maannu jo kohta viikon tän vaivan takia. Kun ensin tyhjennettiin neulalla päivystykses mutta rauhanen täytty uudestaan jo samana iltana. Odotin kuitenkin pari päivää ja kävin uudestaan jolloin sain heti lähetteen tän katetrin asennukseen.


      • Niina_

        Onko muilla kipua peräsuolessa? Mulle pantiin katetri viikko sitten, ja kipu säteilee edelleen tonne Suomeen vas.puolelle jossa kysta oli.
        Normaalia? Johtuuko siitä katetrista, että painaa jtn hermoa tms?


      • kipiä
        Word kirjoitti:

        Kuinka kipeitä ootte ollu katetrin laiton jälkeen? Koska rupesi helpottaan?
        Tuntuu tällä hetkellä mahdottomalta ajatukselta pitää tuota katetria kolme viikkoa, nyt siis kolmas päivä menossa. Vedän särkylääkkeitä niin paljo kuin saa ja se auttaa jotenki mut sängys mä oon maannu jo kohta viikon tän vaivan takia. Kun ensin tyhjennettiin neulalla päivystykses mutta rauhanen täytty uudestaan jo samana iltana. Odotin kuitenkin pari päivää ja kävin uudestaan jolloin sain heti lähetteen tän katetrin asennukseen.

        Hei sulla varmaan tuo ohi jo? Miten selvisit katetrin kanssa? Vinkkejä kaipalisin nyt viisi päivää sängyssä maanneena ja kova hinku ois töihin....


    • Niina_

      Siis suoleen, ei Suomeen...

    • susu111

      Hei, minulla on ollut bartholin kysta yli 20 vuotta. Ei kipeä mutta luumun kokoinen ollut lähes kokoajan. Alussa gyne sanoi että jos ei kipeydy niin ei kannata tehdä mitään. Ei ole vieläkään ollut kipeä, välillä seksistä ärtyneenä tuntuu enemmän.
      Kerran tyhjennetty neulalla mutta sitä ihanuutta ei kauaa kestänyt kun taas oli normikoossaan.
      Minulla tuntuu myös hieman peräsuolen puolella ja toisessa pakarassa, ikääkin yli 40 v ja mietin pitäisikö tarkistuttaa ettei ole muuttunut pahalaatuiseksi.
      Luettuani näitä kokemuksia, pidän ehkä tällä hetkellä mielummin enimmäkseen kivuttoman kystani kun ilmeisesti uusiutuu helposti kun jollain keinolla avattu?

      • Niina_

        Moi SUSU,

        En tiedä näetkö enää viestiäni, huomasin sen vasta...

        Minulla nyt Wordin katetrin jälkeen jäänyt pieni ”patti” emättimen suulle. Aion käydä yksityisellä gynellä tarkistuttamassa vielä. Kannattaa käydä nimenomaan gynekologiseen onkologiaan erikoistuneella!
        Tsemppiä!
        Kiitos kun kerroit kokemuksistasi, kuulisin mielelläni lisää.

        T. Niina


    • barokki

      arvon täällä että onko mullakin tämä ihanuus vaivana, kun jomottaa tuonne rauhasen tienoille, mutta myös pakaran puolelle hieman..mutta kosketuskipua on myös tällä samalla puolella myös häpyluun alla tai häpyhuulen alla oikealla, onko kellään muulla tuntemuksia noin ylhäällä myöskin?
      Mitenkään iso ei rau´hanen itsessään ole

    • jeelon

      Haluaisin kuulla kokemuksia WORD'N KATETRIsta! kauanko turvotus ja jomotus kestää?? itse olen vaan melkein makoillut 2pv koska en viitsi ärsyttää rauhasta liikkumalla. buranalla ihan pärjännyt. hieman inhottavan tuntunen. vieläkin turvoksissa (tosin vähemmin), kuumottaa hieman ja punahko tuo puoli. Istuminen ei vielä tunnu hyvälle eikä pitkät kävelytkään.

      kerron vielä omasta puhkaisusta joka oli vain helpottava toimenpide.
      Toimenpiteen kivuliaain osuus oli puudutus spray koska kirveli eli ei paha! sen jälkeen puuduke piikki joka ei juuri tuntunut. olin ihmeissäni. operaatio eli pieni viilto ei tuntunut ollenkaan! mätää tuli kuulemma aika reilusti. word'n katetri paikoille. on todellakin huomaamaton. ja jos hyvin käy siitä voi kehittyy uusi tiehyt.
      3vk siinä pidetään. katetrin toinen pää siis käännetty tuonne pimpin sisälle. saa elää melkein normaalia elämää. Selvisin just ja just julkisella liikenteellä sinne ja takaisin apurin turvin. Virtsaaminen ei tunnu kirvelevältä. pesuja paljon. hieman vaan jännittää koska mätä kuu ja nämä kauhet helteet menossa. nyt vaan makoilua, buranaa ja antibiotti kuuri loppuun.

      • Kipiä

        Hei Jeelon! Mulla kuule ihan sama! Mulla alko toi pelkällä kuumeella ja ihan pienellä alapääkivulla. Kuume nous 39 asti ja sit 5 päivää kipuilin sen kanssa:/... 25.7 mulla puhkaistiin tuo rauhanen myös, hoitokeinona oli se wordn katetri ja nyt oon maannut tuosta lähtien sängyssä. Sen katetrin pää tuli pois mun emättimestä ja mietin et helpottaisko vihlonta ja kipu jos sen laittaisin sinne takasin? Mulla ei ainakaan vielä vihlonta ja jomotus oo loppunut, yöt menee aika huonosti jos liikun ja tikku osuu esim lakanaan/reiteen niin vihlasee. siitä vähän tulee verta välillä, eli ei ihmekkään kun sattuu. En voi siis muuta kun maata, koska kävely ja istuminen sattuu.

        Kiva kuulla että sulla noin suuri kipukynnys, koska mua toi puhkasu, piikit jne sattu aivan hirveesti. Itkin ja olin shokissa siitä kivusta... mutta mulla muutenkin piikki/toimenpidekammo. :(

        Mulla toi katetri on 4 viikkoa ja nyt on viides päivä kun se tuolla on kiikkunut. Tuntuu että se paranee kauhean hitaasti:( Tosiaan jos jollain on enemmän kokemusta katetrista niin auta meitä sielunsiskoja:)


      • jeelon
        Kipiä kirjoitti:

        Hei Jeelon! Mulla kuule ihan sama! Mulla alko toi pelkällä kuumeella ja ihan pienellä alapääkivulla. Kuume nous 39 asti ja sit 5 päivää kipuilin sen kanssa:/... 25.7 mulla puhkaistiin tuo rauhanen myös, hoitokeinona oli se wordn katetri ja nyt oon maannut tuosta lähtien sängyssä. Sen katetrin pää tuli pois mun emättimestä ja mietin et helpottaisko vihlonta ja kipu jos sen laittaisin sinne takasin? Mulla ei ainakaan vielä vihlonta ja jomotus oo loppunut, yöt menee aika huonosti jos liikun ja tikku osuu esim lakanaan/reiteen niin vihlasee. siitä vähän tulee verta välillä, eli ei ihmekkään kun sattuu. En voi siis muuta kun maata, koska kävely ja istuminen sattuu.

        Kiva kuulla että sulla noin suuri kipukynnys, koska mua toi puhkasu, piikit jne sattu aivan hirveesti. Itkin ja olin shokissa siitä kivusta... mutta mulla muutenkin piikki/toimenpidekammo. :(

        Mulla toi katetri on 4 viikkoa ja nyt on viides päivä kun se tuolla on kiikkunut. Tuntuu että se paranee kauhean hitaasti:( Tosiaan jos jollain on enemmän kokemusta katetrista niin auta meitä sielunsiskoja:)

        Kipiä! kiitos omasta kokemuksestasi.
        ikävä kuulla että sulla on noin kipeä ja että puhkaisu oli kivulias :( 

        Mulla 5vuorokatta puhkaisusta. pystyn kävellä lyhyitä matkoja, alapää ja katetri tuntuu vaan hankaavan niin paljon. pystyn hoitaa perus askareita jotenkuten mutta uupumus vie nopeasti voiton. pääasiassa makoilen eikä istuminen luonnistu.
        särkylääkkeitä ei ole tarvinut muutamaan päivään. töihin en kykene joten näiden sairaslomalappujen takia juokseminen ihmetyttää. annetaan vaan tyyliin2vrk.
        onneksi sen verran pystyn liikkua! nyt pientä lämpöä. antibiotti kuuri päättyi. pientä edistystä silti tapahtuu päivittäin.
        en osaa todellakaan vielä huokaista helpotuksesta. henkisesti alkaa olla aika raskasta .

        voimia sinne!  olisi kiva kuulla myös myöhemmin lisää sun tilanteesta ja paranemisesta.


    • Synnyttämätön86

      Bartholinin rauhanen. Tänään päivystyksessä eilen havaitsemaani kananmunan kokoinen kysta poistettiin:

      1. Puudutesuihke pyytämällä, kirveli/poltteli hyvin vähän, ei haitannut. Lähinnä vaan helpotti että tuli alapäähän jotain muuta tunnetta kuin kystan paine.

      2. Puudutepiikki laitettiin, en huomannut mitään sillä puudutesuihke TOIMI! :)

      3. Viilto emättimen aukon oikealle puolelle ns. kananmunaan, ei tirskunut mätää! Saaliiksi puristelemalla hyytynyttä verta, veristä kudosnestettä ja lopulta myös kysta plumsahti ulos!
      Välineinä käytettiin veitsen lisäksi saksia, puristamiseen pihtejä sekä ulosvetämiseen pinsettejä.

      4. Sorbact-nauha sisään ja kotiin kahden antibiootin kanssa.

      Kotihoidoksi lämpöisellä (ei kuumalla) vedellä suihkussa suihkuttelua (varsinkin pissa & kakka jälkeen) ja paljon ilmakylpyä.

      Viikonloppu jatkuu siis yksin kotona pimpsa leväällään! :D Tsemppiä kaikille henkiseen vointiin fyysisen puolen ohella: ei oo helppoo! :(

      Viillon jälkeen lääkäri ihmetteli kun mitään ei tullut, hetken lypsettyään naurahti ”kylläpä täältä tulee”!
      Toimenpiteessä oli myös paikalla sairaanhoitaja, hän levitti häpyhuulia jotta lääkäri sai näkyvyyden suorittaa toimenpiteen.

      Tsemppinä kaikille: rohkeasti vaan jännittämättä toimenpiteisiin, et ole ensimmäinen etkä viimeinen värkki jota lääkärit operoi.

      Jos jollain on vinkkejä miten käydä pissalla ja kakalla ilman että sattuu/kirvelee niin kiitos jo etukäteen! Kuinka usein päivässä suihkutatte? Onko muille laitettu Sorbact-nauhaa? Käskettiin ottaa huomenna pois, silloin jää pelkkä avohaava, onko muilla toimittu näin?

      • Synnyttämätön86

        Lisäksi: säteilee peräsuoleen ja pyllynreikään haamukipuilua.


      • Niina_

        Mulla oli tota samaa haamukipua!

        Mulla tää paska vaan jatkuu. Wordin katetrin jälkeen yhä erittää, katetrin poistosta nyt 2kk! Eli kroonistui. Nyt seurataan, kontrolli tulossa. Mut hidas paranemaan, kuulema.


      • Anonyymi
        Synnyttämätön86 kirjoitti:

        Lisäksi: säteilee peräsuoleen ja pyllynreikään haamukipuilua.

        Hei synnyttämätön86:
        Miten leikkaus on vaikuttanut seksielämääsi?


    • Synnyttämätön86

      Sorbact-nauhaa ei kuulemma ois saanu käyttää: haava umpeutui ylhäältä kiinni ja ontelo täyttyi uudelleen. Nukutusleikkauksessa viilto ja saksilla lisää auki, tyhjennys puristaen ja nyt se tikattiin kahdessa kerroksessa kiinni. Sulavat tikit.

      Samassa poistettiin myös herneen kokoinen ateroma, viilto ja märkä purskahti pois, kapseli leikattiin pois.

      Viikon sairausloma. Sairaalan fysioterapeutti antoi ohjeet: ei saa kantaa mitään, edes kauppakassia.

      Naiset, käykää heti näyttämässä värkkiänne ammattilaiselle jos epäilette jotain olevan pielessä.

    • Tuskaa

      Minulla tyhjennettiin viime kesänä piikillä pelkästään kirkasta nestettä ja määrättiin yhdet antibiootit. Meni kaksi päivää ja tilanne pahempi. Silloin sitten avattiin veitsellä, tyhjennettiin mätä pois ja määrättiin toisetkin antibiootit. Tilanne rauhoittui yli vuodeksi, kunnes nyt yhdessä päivässä paisui niin kipeäksi kuumeen kera, että suoraan päivystykseen. Tänään avattu sentin verran veitsellä, tyhjennetty ja laitettu sorbact-nauha. Nauha pitäisi nyt tänään kuulemma vaihtaa jokaisen vessassa käynnin jälkeen itse ja sen jälkeen kerran päivässä. Hoitoaika arvio oli 2-3kk!! Onko muilla ollut näin ja voiko siihen oikeasti mennä noin kauan? Hirvittää sekä nauhojen hinta 7,50€/kpl, että se itse vaihto juttu (en ole vielä tohtinut edes kokeilla), varsinkin kun tämä puudutus loppuu...

      • Synnyttämätön86

        Kamalinta kipua ikinä oli sorbact-nauhan pois ottaminen! En olisi kyennyt siihen itse. Sain ennen nauhan poistamista 10mg diapamin, 800mg Buranaa ja 1g panadolin ennen kun sairaanhoitaja otti nauhan pois ja silti maailma täyttyi helvetillisestä tuskasta: niin viiltävää kipua että koko tajunta maailmasta oli vain sitä KIPUA!

        Kotona oksensin kivusta jo kun suihkussa kävi pissalla samalla suihkuttaen haavaa.

        Nimimerkki Tuskaa, voimia <3

        Minulla varmaan tulossa kolmas operaatio tuon rauhasen takia, viikko leikkauksesta ja tuntuu kova peukalon pään kokoinen aristaa patti ihon alla :(


    • Niina_

      Tää on aivan hanurista tää bartholin absessi.

    • Anonyymi

      Mulla just nyt kipeää.. Tosi kipeä. Sain antibiootit. Ei näytä auttavan? Mietin menenkö nyt uudestaan päivystyksen.. Hitto kun ei pysty edes kenkiä laittamaan jalkaan

    • Anonyymi

      Itselläni paise ollut 20 v. Kerran neulalla tyhjennetty mutta eihän se auttanut kuin hetken.
      Omaiset on kananmunan kokoinen mutta vasta nyt alkanut vaivaamaan, kutinaa peräsuolen lähellä sekä kihelmöintiä takareiden yläosassa.
      Poistot ja katetrit kuulostaa vaan siltä että ongelma muuttuisi isommaksi kuin suht oireeton paise.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      74
      2180
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      174
      1701
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      155
      1577
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1368
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1362
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      290
      1207
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      135
      1079
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1043
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1042
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      54
      912
    Aihe