kellä kokemusta ko taudista? voisiko ajatella, että niin kauan kuin nuo hirveät peitteet ovat nielussa, tauti voi myös tarttua?
minulla ei ole kuumetta, mutta olen täysin työkyvytön ihan hirveän kurkku- ja korvasäryn takia. Särkylääkkeet , vahvimmatkaan ei auta ja päivät kuluvat jotenkin yrittäen kestää tätä tuskaa. Syödä ei voi kun mauttomia vellejä ja juoda laimeaa teetä ja vettä.
Tuntuisi, että jos elimistö puolustautuisi kuumeella, menisi tauti nopeammin ohi? Lääkäri tosin määräsi antibioottikuurin, koska nielu on todella tulehtunut ja suorastaan vereslihalla, kirvelevä kuin mikä.
Kokemuksia, miten kauan tätä pitää kitua? Olisko saatavissa mitään puuduttavaa lääkettä?
mononukleoosista
6
6266
Vastaukset
- Kandi
Nielutulehdus menee ohi viikossa tai parissa, mutta tartuttavuus ei lopu siihen. Jossain sanottiin, että mononukleoosi tarttuu vielä viikkoja oireiden hävittyäkin. Antibiootti ei nielutulehdukseen auta, sillä mononukleoosin aiheuttaa yleensä Epstein-Barrin virus eikä antibiootti siis auta virustauteihin. Mutta koska tulehdus on raju ja nielurisat todella rikki, bakteereilla on helppo tie. Antibiootti määrätään siis estämään bakteerin aiheuttamia lisätulehduksia. Siinä mielessä antibiootti nopeuttaa nielun paranemista. Tietääkseni on olemassa myös puuduttavia imeskelytabletteja. Olisiko niistä apua? Jos sinulla on "ähky olo" ylävatsalla, kannattaa vältella rajuimpia urheilulajeja, kontaktilajeja siis, jonkin aikaa, ehkä kuukausi. Ylävatsatuntemukset johtuvat maksan ja pernan suurentumisesta, ja perna on herkkä repeämään kovemmassa kyydissä. Ja jotain positiivistakin: saat elinikäisen immuniteetin, eli samaa tautia ei tarvitse enää toista kertaa kärsiä :-)
- mononukleoosista
kiva kuulla asiatietoa. nuo imeskelytabletit olis tosi jees! Mietin lähinnä sairasloman pituutta, että kannattaako lähteä nielu peitteisenä ja kurkku edes vähän kipeänä töihin (hoitoalalle)? Hitto, kun ei tiedä!
- Kandi
mononukleoosista kirjoitti:
kiva kuulla asiatietoa. nuo imeskelytabletit olis tosi jees! Mietin lähinnä sairasloman pituutta, että kannattaako lähteä nielu peitteisenä ja kurkku edes vähän kipeänä töihin (hoitoalalle)? Hitto, kun ei tiedä!
Siihen loppui asiatieto ;-) En tiedä tuosta sairasloman pituudesta. Kuumeisena ei varmaan kannata lähteä tai jos olo muuten on tosi huono. Tartuntavaara toisiin ihmisiin ei kai hirvittävän suuri ole, sillä suurin osa sairastaa mononukleoosin nuorena aikuisena, jotkut jopa lapsena.
- sairastanut
Tuosta kuumeesta ei ole kyseisessä taudissa mitään apua toisin kuin esim. flunssassa. Juuri tästä syystä vetelin buranaa kolme kertaa päivässä, koska mulla kova kuume aiheutti vielä ihan kamalan olon. Tosi ikävä sairaus on, olin todella kipeä yli kaksi viikkoa. Mononukleoosi ei kuitenkaan tartu ihan hirvittävän helposti, vaan lähinnä limakalvokontaktissa tai muuten syljen välityksellä (toisen käyttämistä ruokailuvälineistä esimerkiksi). Sairaus voi tosiaan tarttua vielä monia viikkoja oireiden häviämisen jälkeenkin, mutta kuten sanoin, se ei ihan kamalan helposti kuitenkaan tartu. Mulla kurkkukipu taisi kestää kolme viikkoa, mutta kyllä se loppua kohden jo helpotti. Jos se meneee aivan sietämättömäksi, pyydä lääkäriltä jotain buranaa tuhdimpaa. Minun oli pakko, että sain edes vähän nukutuksi. Kyllä se siitä, tsemppiä sulle, tiedän että on kaamea tauti...
- kipee://
jep siis viikon nyt ollu toi ja kurkku niin kipee että ei voi mitää syödä/juoda..sitten on vielä joku stertsokokki A (?) mihin sain 10 päivän penisiliini kuurin..
- ----------------
kokemusta on, nimittäin mulla oli kurkku kipeämpi kun ikänä angiinassa, kesti kuukauden pahin ja parani täysin vast 3 kk jälkeen. Sitte kun olin sietäny 3vk, menin lääkäriin. Ne sanoi ettei ole lääkettä. Odotin viikon mutta olin niin kipeä että menin yksityiselle. Mulle tuli kurkkuun yskiessä joku limapaise ja meinasin tukehtua, se ei lähtenyt irti kurkusta. Mukavaa luettavaa eikö. Jollainkeinoin sain itse osan siitä pois ja kauhea paise limaa tuli semmosena pyöreenä keränä. ihanku silee pallo ois ollu. No yksityisellä se lääkäri sanoi että on ihan täynnä peitteitä ja niin pahaks menny ettei voi kun leikata. Pyysin ettei leikattais, pelotti. Hän sanoi että koittaisin sitten ensin antibioottia ja määräs 1500mg kaksi kertaa päivässä. Sanoi ettei usko että se tehoaa, oli niin pilannu koko kurkun. Ei se antibiotti tahtonu tehotakkaan, mut vasta ihan lopussa se tepsi. Oli silti monta kk kurkku lievästi kipeä ja pääsin kokonaan eroon kun hain luontaistuotekaupasta sellaisia sinkkipastilleja mitä imeskellään. Nimi on Influ-Zink. Muut sinkkitabut ei ole yht hyviä. En löytänyt netistä kuvaa pakkaukselle. Ne on noin 10-11euroa, oisko ollut 90 kpl. Se parantaa suun ja nielun limakalvoja ja sen jälkeen paranin kokonaan nopeasti. Suosittelen. Itse en uskonut tuolloin luontaislääkkeisiin mutta sen jälkeen olen uskonut kerta se tehosi. luulin kuolevani koko mononukleoosiin. Oli helv...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1077726
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?1085921- 835157
- 1394526
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan113210- 552957
- 582918
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102434- 612427
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.562046