Miten sisään?

qwertti

Siis meneekö se nyt näin: Ihan amispohjalla voi mennä pääsykokeisiin? Siis sinne luetaan vaan pääsykoekirjat ja sitten mennään ilmoitettuna päivänä pääsykokeisiin?
Ei mitään pohjavaatimuksia tai hakuprosessia?
Vain menestys pääsykokeissa sanelee pääseekö sisään vai ei?
Kyselee näin aikuisiällä alan vaihtoa ja uusia opintoja miettivä...

13

1453

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä

hakupaperit tulee lähettä määräpäivään mennessä siihen tiedekuntaan, johon on hakemassa. yliopistojen nettisivuilta ja tammi-helmikuussa ilmestyvistä hakuoppaista löytyy tarkemmat tiedot.

eli jos et ole millään tavalla kirjallisesti hakenut opiskelemaan, vaan "luet vaan kirjat ja menet kokeeseen", valintakoettasi ei huomioida. useimmilla aloilla osa pääsee sisään pelkän pääsykokeen perusteella.

• abcd

Juu, noin juuri. Paitsi että kyllä sun pitää hakupaperit tiettyyn päivämäärään mennessä yo:lle lähettää. Hakupapruja löydät esim. yliopistojen/tiedekuntien nettisivuilta. Sitten tosiaan vain pänttääminen ja pääsykokeisiin osallistuminen.

Yleisesti ottaen yliopistoon pohjakoulutukseksi riittää joko lukio tai joku muu toisen asteen oppilaitos (esim. amis). Useimmissa tiedekunnissa on käytäntö, että puolet opiskelijoista valitaan sekä yo-todistuksen että pääsykokeen avulla ja toinen puolet pelkän pääsykokeen kautta. Itse siis kuulut tuohon jälkimmäiseen ryhmään, joten pääsykokeisiin kannattaa todella satsata.

• Karolain

Voiko nykyään yliopistoon päästä ilman ylioppilastutkintoa suoraan amiksesta? Ei kai se nyt niin paljoa ole muuttunut näiden vuosien aikana mitä itse olen opiskellut? Mun pyrkimisen aikaan täytyi olla joko lukiosta tai AMK:sta, että sai opinto-oikeuden yliopistoon.

• Joku vain
        Karolain kirjoitti:

Voiko nykyään yliopistoon päästä ilman ylioppilastutkintoa suoraan amiksesta? Ei kai se nyt niin paljoa ole muuttunut näiden vuosien aikana mitä itse olen opiskellut? Mun pyrkimisen aikaan täytyi olla joko lukiosta tai AMK:sta, että sai opinto-oikeuden yliopistoon.

"Ei kai se nyt niin paljoa ole muuttunut näiden vuosien aikana mitä itse olen opiskellut?"

Kyllä vain. Eikö muutukkin tämä maailmanmeno hurjaa vauhtia. :)

• ylioppilas

sen ammattioppilaitoksesta saatavan tutkinnon on oltava EU:n mukainen 3 vuoden ammattitutkinto joka antaa ns. yleisen jatko-opintokelpoisuuden, eli vanhat amistutkinnot eivät kelpaa esim. 2v. kestäneet eikä muutenkaan jos se ei ole määräysten mukainen kuten EU on yleisestä jatko-opintokelpoisuudesta koko EU:n alueella. saat siis hakea Oxfordiin kokkina jo se on uusi 3v kestänyt amis-tutkinto.

• syntyessään...

Jo vain, mutta takana pitää olla vähintään 2.5 vuotta kestävä ammatillinen koulutus, jonka jälkeen on "kelvollinen" pyrkimään yliopistoon. Käytännössä pyrkiminen tapahtuu kahdessa kiintiössä, josta vain toisessa voit pyrkiä, eli siinä, jossa valinta tapahtuu vain ja ainoastaan pääsykoemenestyksen perusteella. Tarkemmat yksityiskohdat, ehdot ja kiintiöiden opiskelijamäärät puolestaan riippuvat ihan yliopistosta, eikä niille ole asetettu mitään tarkempia rajoja laissa.

Omasta mielestä kyllä hiukkasen outo laki, kun ottaa huomioon sen, että tuon lain mukaan vaikkapa levyseppähitsaaja voi pyrkiä opiskelemaan lääketiedettä. Käytännössä aika vaikeaa, koska laajat perustiedot pitää olla kuitenkin hyvin halussa, ennen kuin pääsykokeesta on mitään mahdollisuuksia päästä lävitse. Miksei siis suoraan käydä lukiota - vaikka siinä ammattitutkinnon suorittamisen aikana? Saman logiikan perusteella voisi päästää jopa peruskoulun hyväksytysti suorittaneet yliopiston pääsykokeisiin ja samalla saataisiin laskettua suomalaisten akateemisten korkeaa valmistumisikää :D

Nykyinen kökkösysteemi johtuu puhtaasti siitä, että entisestä opistotasosta yritetään puuhata yliopistoille rinnakkaista (tasavertaista?) järjestelmää, joten jos AMK:hon pääsee sisään ammattikoulun papereilla, pitää saman päteä myös yliopistoihin.

• suoraan

Kolmas tie yliopistoon on avoimen yliopiston kautta. Ja avoimen yliopiston opintojahan voi lukea kuka tahansa. ( toimii kai jotenkin niin, että ensin on suoritettava avoimessa väh. perusopinnot ko. aineesta tarpeeksi hyvin, ja on sitten hakuprosessissa opiskelija, jolla on jo yliopisto-opintokokonaisuuksia suoritettuna)
        Seurauksena myös suoraan peruskoulusta voi tulla yliopistoon, ja on sitä tehtykin. En tiedä, onko tämä kaikilla aloilla mahdollista, ja varmasti aika harvinainen reitti, mutta kuitenkin

pointtina se, että jos tulee avoimen yliopiston kautta, ei taustalla ole väliä - onhan jo osoittanut pystyvänsä opiskelemaan ko. ainetta.

• tuollainen systeemi

olla, koska niitä amiksesta yliopistoon päässeita on kuitenkin niin vähän, että annetaan porukan yrittää.

• amiksesta ylliopistoon
        tuollainen systeemi kirjoitti:

olla, koska niitä amiksesta yliopistoon päässeita on kuitenkin niin vähän, että annetaan porukan yrittää.

Ja minkäköhän paremman pohjan se lukio tuo esim. lääkikseen????? Itse opiskelin aikoinaan kaksi vuotta lukiossa ja kylläpä oli huisasti anatomiaa ja fysiologiaa ;)))))kesken jäi kun ei silloin opiskelut maitannut. Töissä olin pari vuotta.
        Kävin sitten amiksen ja siltä pohjalta yliopistoon ravitsemustieteitä lukemaan ja sisään ihan pääsykoekirjat lukemalla ja huimalla motivaatiolla ja asiasta kiinnostuneena :)))

3-vuotinen tutkinto amiskasta siis riittää täyttämään hakukelpoisuuden ja on meitä muitakin kuin minä!

• eräs opiskelija
        amiksesta ylliopistoon kirjoitti:

Ja minkäköhän paremman pohjan se lukio tuo esim. lääkikseen????? Itse opiskelin aikoinaan kaksi vuotta lukiossa ja kylläpä oli huisasti anatomiaa ja fysiologiaa ;)))))kesken jäi kun ei silloin opiskelut maitannut. Töissä olin pari vuotta.
        Kävin sitten amiksen ja siltä pohjalta yliopistoon ravitsemustieteitä lukemaan ja sisään ihan pääsykoekirjat lukemalla ja huimalla motivaatiolla ja asiasta kiinnostuneena :)))

3-vuotinen tutkinto amiskasta siis riittää täyttämään hakukelpoisuuden ja on meitä muitakin kuin minä!

...tässä kysymys mistään anatomiasta ja fysiologiasta ole vaan pitkästä matematiikasta, fysiikasta ja kemiasta. Tuskinpa ammattikoulusta valmistuneella on samanlaisia matemaattisia taitoja kuin lukiossa pitkän kirjoittaneella. Eli siinä mielessä lukion suorittanut saa kunnon harppauksen ammattikoululaisten edelle lääkiksen pääsäreissä.

• neitiseni!!
        amiksesta ylliopistoon kirjoitti:

Ravitsemustieteihin tuskin lukion käymisellä on suurtakaan merkitystä..muutenkin ihan huuhaa-ala.

Mutta kyllä lukiossa oppii ns. yleissivistystä, jota ei amiksessa opi. Tähän vaikuttaa jo kanssaopiskelijat. Kyllä ihminen kehittyy viisaammaksi yo-lakkisten ihmisten kanssa, kuin karhu-lippikseläisten kanssa.

• enkulap
        neitiseni!! kirjoitti:

Ravitsemustieteihin tuskin lukion käymisellä on suurtakaan merkitystä..muutenkin ihan huuhaa-ala.

Mutta kyllä lukiossa oppii ns. yleissivistystä, jota ei amiksessa opi. Tähän vaikuttaa jo kanssaopiskelijat. Kyllä ihminen kehittyy viisaammaksi yo-lakkisten ihmisten kanssa, kuin karhu-lippikseläisten kanssa.

ravitsemusTIETEIHIN, no eipä sullä ainakaan oo oppi päässä pakottamassa. Luulisi että kielioppiakin lukiossa opetetaan...ja ihanko huuhaa-ala...varmasti sinusta kun et sitä edes kirjoittaa osaa. Säälittävä pelle olet.

• @@@
        enkulap kirjoitti:

ravitsemusTIETEIHIN, no eipä sullä ainakaan oo oppi päässä pakottamassa. Luulisi että kielioppiakin lukiossa opetetaan...ja ihanko huuhaa-ala...varmasti sinusta kun et sitä edes kirjoittaa osaa. Säälittävä pelle olet.

mietin ja sain hyvät naurut...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      92
      5931
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      80
      4772
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      93
      3001
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      26
      2790
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      25
      2046
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1496
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      335
      1047
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      85
      1018
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      125
      950
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      754
    Aihe