Läheisten kokemuksia epilepsiasta

Pelästyin kovasti

Olin läsnä kun poikaystäväni sai ensimmäisen ja tähänastisesti rajuimman epilepsiakohtauksen. Se tuli täysin yllättäen aivan terveelle miehelle. En tajunnut mistä oli kyse. Luulin että hän kuolee.

Nyt hänellä on epilepsia diagnoosi ja vahva lääkitys mutta edelleen pelkään kohtauksia. Tavallinen kohtaus ei ole niin pelottava ajatus mutta loukkaantuminen kohtauksen yhteydessä tai kohtauksen pitkittyminen kauhistuttavat. Ollaan kyllä keskusteltu asiasta mutta en viitsi kauheesti vaivata poikaystävääni. Hänellä on muutenkin vaikeaa epilepsian kanssa.

Minkälaisia kokemuksia teillä on läheisten epilepsiasta?

9

4380

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miehellä epilepsia

      Ensimmäinen kohtaus tuli aivan yllättäen. Ensimmäinen ajatus minulla oli, että nyt mies sai aivoverenvuodon. Näin kuvittelin vielä ambulanssin tultua, kun mies ei tunnistanut minua, eikä aikaa ja paikkaa. Helpotus oli suuri kun muisti palasi.

      Nyt kun kohtausten syy on selvillä, on suhtautuminen helpompaa. Sairaanhoitajana minulla on kokemusta epileptikoiden hoidosta, sekin varmaan auttaa. Suhtautumiseni ei kuitenkaan ole täysin pelotonta, aina voi tapahtua jotain yllättävää.

      • HugoGrotius

        Ehkä kysymykseni on tökerö, mutta miten hoidat epileptikoita? Tämä kiinnostaa itseäni, sillä olen kokenut, että se hoitaminen on aika pintapuolista. Tähän saattaa vaikuttaa kyyninen suhtautumiseni.


      • Miehellä epilepsia
        HugoGrotius kirjoitti:

        Ehkä kysymykseni on tökerö, mutta miten hoidat epileptikoita? Tämä kiinnostaa itseäni, sillä olen kokenut, että se hoitaminen on aika pintapuolista. Tähän saattaa vaikuttaa kyyninen suhtautumiseni.

        En pysty vastaamaa lyhyesti, sillä tilanteet ovat olleet hyvin erilaisia riippuen mm. kouristajan iästä (aikuinen, nuori, vastasyntynyt), kouristyksen syystä (infektio, nestetasapainon häiriö, erilaiset epilepsiat jne.), tilanteen yllättävyydestä ja toimintaympäristöstä (sairaala, kehitysvammalaitos, katu, bussi ja nyt myös koti). Osa hoidosta on ennaltaehkäisevää, osa kouristuksen aikaista peruselintoimintojen seurantaa/lääkitystä/hapetuksen ylläpitämistä ja osa jälkihoitoa mm. seurantaa, vammojen paikkailua, keskustelua kouristajan tai läheisten kanssa. En ole mikään epilepsian asiantuntija, vaikka vuosien varrella on erilaisia tilanteita nähnyt ja niillä on varmasti vaikutusta omaan suhtautumiseen.

        Mutta olen tällä palstalla yksityishenkilönä, joten en halua käydä työkokemuksia tämän enempää käsittelemään.


    • HugoGrotius

      Jos kerta keskustelet läheisesi kanssa, niin ehkä enempään et pystykään. Minä ainakin arvostaisin kaltaistasi naista. Kyllä varmasti hänkin. Jos hänellä on pitkittynyt kohtaus, joka ei lopu, niin tilanne on todellakin ambulanssia vaativa ja se tulee saada loppumaan. Toivottavasti tiesit sen jo etukäteen. Käsittääkseni olet aivan aiheesta huolissasi ja keskusteluyhteys on, joten ongelma on ehkä pieni?

    • Oppia suhtautumaan

      Epilepsia-kohtaus näyttää hurjalta, ja varmasti säikäyttää. Sairaudesta ylipäätään puhutaan vähän ja se edesauttaa ihmisten pelkoja.
      Sisarellani puhkesi epilepsia parikymmentä vuotta sitten. Hän on selvinnyt hyvin, oireettomia pitkiäkin jaksoja on ollut.

      Sairaan tulee elää tasapainoista elämää, pitää huolta unirytmistä, säännöllisestä ruokailusta, välttää kova stressiä ja alkoholia.

      Epilepsian kanssa pystyy elämään. Pitkittynyt kohtaus vaatii aina lääkintähenkilökunnan. Se missä ja milloin kohtaus sattuu, ei ole sairastuneen eikä omaisten käsissä, joten ei kannata etukäteen miettiä missä olosuhteissa kohtaus voisi tulla. Toki kannattaa huolehtia, että liikkuu esim. uimassa ja erämaassa jonkun toisen kanssa eikä yksin.

      Positiivisin mielin kohti tulevaisuutta! Epilepsia ei etene kuten pahanlaatuinen kasvain. Siihen sairastunut voi elää täysin onnellista elämää, huomioonottaen sairauden kuitenkin arkipäivän valinnoissa.

      • HugoGrotius

        Vähintään yksi epilepsiatyyppi on etenevätyyppi ja syöpään vertaaminen oli mielestäni väärä, sillä se saadaan monesti leikattua pois.

        Epilepsiaa sairastavan olisi varmaan hyvä välttää valvomista, alkoholia ja stressiä. Itse en ole noista kyllä pystynyt yhtäkään välttämään ja elossa ollaan. Stressi, alkoholi ja valvominen ei tee kenenkään terveydelle hyvää, mutta valitettavasti se melkein automaattisesti kuuluu elämään ja etenkin työelämässä stressiä ja valvomista on nykyisin vaikea välttää.


    • epilepsia

      Epilepsiasta puhutaan liian vähän siihen nähden kuinka yleinen vaiva se on.
      Kohtauksen osuessa kohdalle ei voi toisaalta paljoa tehdä, toisaalta voi. Tärkeintä tajuta, että juuri sinun antamasi apu voi olla hengentärkeää.
      Viisainta tutustua asiaan Epilepsialiiton sivuilta,http://www.epilepsia.fi/index.htm
      jolloin saa asiallista ja oikeaa tietoa eikä mutua eikä kaupunkilegendaa.

    • onneksi ollut "tilaisuutta" nähdä veljeni saavan epikohtausta.

      Minua kolme vuotta vanhempi veljeni on myös epileptikko ja olimme sattumalta samalla risteilyllä.

      Nähdessään työkavereitani, joista tunsi vaimoni veljen, kyseli missä minä olin.

      Veljelleni kerrottiin minun saaneen kovan iskun päähäni ja siitä seuranneen rajun näköisen kouristelukohtauksen.

      Veljeni halusi nähdä minut välittömästi ja hänet tuotiin hyttiini, jossa olin alkanut uudestaan kouristelemaan.

      En vastannut mihinkään kysymykseen ja olin harmaan näköinen kasvoiltani.

      Minulla oli kieli kaatunut kurkkuun joten hengitys ei toiminut.

      Veljeni oli ovella katsonut minua ja kertoi myöhemmin, että oli mennyt lähes paniikkiin.

      Ei heti oikein tiennyt mitä tehdä ja tänä päivänäkään ei ole täysin selvillä mitä teki.

      Kuitenkin hän pelasti minut tukehtumiselta ja piti loppumatkan minusta huolta.

      Veljeni sanoi myöhemmin ettei toivottavasti koskaan enää joudu vastaavanlaiseen tilanteeseen.

      Tämän sattuessa minua ei vielä oltu tutkittu kohtausten takia, koska niitä tuli kerran 2-3 vuodessa.

      Tuon matkan jälkeen hakeuduin tutkimuksiin ja lopputuloksena oli epilepsia.

      Laivan lääkäri sai kuulla kunniansa, koska hänen mielestään kouristelun aiheutti alkoholi.

      Alkoholia en ollut edes kerinnyt ottamaan, kuin pari olutta ja päähän kohdistunut isku oli se mikä laukaisi kohtauksen.

    • mm.v

      minulla on ollut jo epil. noin yli vuotta . kohtauksia tulee tänäpäivänä noin 4-10 vuodessa. kun olin nuorempi tuli enemmän. 90 luvulla isojakin. jotkun kaatuu aina . se on kaikilla erilainen .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      987
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe