WLAN-kanavan valintaohje

suomeksi.

Voisiko joku kääntää tämän täsmällisesti suomeksi, niin kaikki ymmärrämme miksi wlani saattaa tökkiä.
---
If other wireless devices, on channels close to that of your AirStation, cause interference,
try using non-overlapping channels. For example, channels 1, 6, and 11 are
non-overlapping channels because they’re far enough apart not to interfere with each other.
To avoid interference, assign wireless channels to your different wireless networks as follows:
11g: channels 1, 6, 11.
---

6

2243

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suomennettuna

Jos muut langattomat laitteet aiheuttaa sekaantumista teidän AirStatioonne, yritä käyttää ei-päällekkäisiä kanavia. Esimerkiksi kanavat 1, 6 ja 11 on ei-päällekkäisiä kanavia, koska ne ovat riittävän kaukana häiritäkseen toisiansa.
      Välttääksenne sekaantumista, jakakaa langattomia kanavia teidän eri langattomille verkoillenne seuraavasti:
      11g: kanavat 1, 6, 11.

Eli jos itsellä on useampi wlan-verkko käytössä, kannattaa eri verkkojen kanavat valita edellä mainutulla tavalla ettei ne häiritse toisiaan. Jos naapurin verkko häiritsee, niin kanavaa vaihtamalla voi kokeilla josko tilanne helpottuisi.

• Kiitos!

Kiitos käännöksestä. Tuo selventää monelle kanavien filosofian. :)

• jupi
        Kiitos! kirjoitti:

Kiitos käännöksestä. Tuo selventää monelle kanavien filosofian. :)

Oletuskanava on yleensä aina 7, jota moni ei uskalla vaihtaa, joten on suositeltavaa valita kanava jommasta kummasta päästä. Näin päällekkäisiä kanavia on mahdollisimman vähän.

• ...

Jos jollain expertillä olisi aikaa/vaivaa/taitoa niin olisi ihan mukava saada tuloksia miten kanavat vaikuttavat toisiinsa käytänössä.

Eli tartis kaksi tukiasemaa ja toisen pistäis kanavalle 1 ja siihen ohjattaisiin vaki datavirta ja toiseen jokin datavirta minkä virheet summais yhteen. Tällein kävis kaikki etäisyydet läpi (1,2), (1,3), (1,4), (1,5) jne... ja tutkis miten monta virhettä tulee.

No voi kieltämättä mennä aika moni mutkaiseksi kun tuo nopeuskin vaikuttaa asiaan.

• kotiverkottaja

Wi-Fi kanavat alkavat taajuudesta 2412 MHz (kanava 1, keskikohta), kanavaväli on 5 Mhz ja kunkin kanavan leveys on 22MHz.

Tällöin siis:
      kanava 1 on välillä 2401 - 2423 MHz
      kanava 2 on välillä 2406 - 2428 Mhz
      kanava 3 on välillä 2411 - 2433 Mhz
      kanava 4 on välillä 2416 - 2438 Mhz
      kanava 5 on välillä 2421 - 2443 Mhz
      kanava 6 on välillä 2426 - 2448 Mhz
      jne

Se, kuinka paljon eri kanavat häiritsevät toisiaan, riippuu kanavien päällekkyydestä ja
      "loadista" (kanavan kuormitus).

Eli jos vaikkapa on kanavilla 1 ja 5 AP:t niin n. 10% taajuusalueesta on yhteistä. Tällöin kummankin maksimiläpäisy tippuu yli tuon 10%, sillä varaamisen lisäksi tulee väkisinkin uudelleenlähetyksiä yms. Jos verkon kapasiteetista vain pieni osa on käytössä (kuten tavallisesti!), ei tällä ole mitään merkitystä.

Mielenkiinnon riittäessä voi sitten vaikkapa tsekata mikroaaltouunin tyyppikilvestä sen käyttämän taajuuden, laittaa WLANin vastaavalle kanavalle ja tsekata vaikuttaako verkkoon se, onko läppäri mikron vieressä vai kauempana.

• Kimmo

Olen itse tapellut nyt pari vuotta d-linkin DI-624 reitittimen kanssa. Aina välillä yhteys katkeaa, mutta palaa melko heti takaisin. Olen ennenkin kuullut tuon jutun mikroaaltouunin mahdollisesti aiheuttamista häiriöistä, mutta nuo kirjoittamasi taajuusalueet valaisivat asiaa hieman paremmin. Tarkistin oman uunini taajuuden ja näytti olevan 2450Mhz. Olen kyllä kokeillut eri taajuuksia reitittimessä, mutta ilmeisesti eivät ole olleet riittävän etäällä tuosta. Lähetin tässä d-linkille sähköpostiakin, saa nähdä mitä vastaavat. Vaihdan nyt kuitenkin tuon kanavani etäälle tuosta uunin taajuudesta ja katsotaan miten pelittää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      2505
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      203
      1190
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1091
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      298
      911
    6. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      98
      888
    7. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66