Tolppalämmitin ja sisätilan lämmitin

arppa

Laitoin tässä taannoin autoon sisätilanlämmittimen. Asun kerrostaloasunnossa, missä on autoille ajastin-lämmitystolpat.
Jonkin aikaa käytettyäni sisätilanlämmitintä, tuli taloyhtiön jäsen sanomaan, ettei kyseistä vehjettä saa käyttää(mistähän lie nähnyt kun eläkkeellä on ja lämmitin on aamusta 2h päällä). Talon ohjeista ei löydy minkäänlaista kieltoa sisätilanlämmittimelle. Maksan vielä erikseen sen 6 euroa vuokran päälle, että saan pitää tolpan nokassa autoa.
En ymmärrä mikä siinä mättää, koska maksan paikasta ja uskon että 6 euroa/kk on ihan tarpeeksi paikasta.
Tolpassa on automaattisulake 25A, lokilämmitin vie sen 600W ja sisätilanlämmitin max 900W, eli sulake ei pala ja tehoa kuluu kahdessa tunnissa maksimissaan:
(900W 600W)*2 = 3KWh

Käytän kuukaudesta noin 17:na päivänä lämmittimiä.
eli 3KWh * 17 = 51KWh

Mistä kiikastaa?

34

33031

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asuu

      teidän taloyhtiössä. Kysy isännöitsijältä saako käyttää sisätila lämmitintä.

    • ei kuulu tänne

      mutta vastataan..
      mikä lienee linjan pääsulakkeen koko ja linjan kapasiteetti?
      Jos kaikki autot siinä linjassa kuluttais yhtäaikaa ton määrän niin taitais mennä polvilleen verkko.
      lisäksi tulee tämä tulosajattelu.... pienet kulut, suuret voitot.
      Ja sitte naapurikateus joka vie kalatkin vesistä...
      Syitä on monia

    • ei minullakaan onnistu

      Jos on vanha tolppa, sitä ei ole tarkoitettu kuin lohkolämmittimelle.
      Uudet tolpat ovat asia erikseen, eli voidaan käyttää molempia lämmittimiä.

    • saat käyttää

      >Jonkin aikaa käytettyäni sisätilanlämmitintä, tuli taloyhtiön jäsen sanomaan, ettei kyseistä vehjettä saa käyttää (Talon ohjeista ei löydy minkäänlaista kieltoa sisätilanlämmittimelle).<
      -Ei niitä kaikkia taloyhtiön jäsenten juttuja pidä todesta ottaa!


      25A sulake kestää lohko ja myös sisätilalämmittimen käytön, joten pidä autosi edelleen lämpimänä.

      • tualke

        Se 25A on pääsulake tolpassa 10A tappi mutta useimmat lohkikset on vaan 250W sisälämppäri 500-750w. Verkko kestää kyllä mosen kuorman vaikka kaikilla olisi molemmat päällä mikä epätodennäköistä.Nää kuppauunot on vaan kateellisia kun niillä itsellä ei ole ja tuskin on edes lohkolämppäriä.Täällä Suomessa ollaan vielä luolakaudella eiraskita laittaa edes niitätolppia tarpeeksi isoilla vermeillä että vois lämmittää autonsa talvella. Ruotsissa on toisin. Eli haistakaa VITTU kaikki kerrostalokyttääjäy ja vetäkäää herneitä nenuun että tukehdutte.


      • s-käri

        Ei kieltoa! onko lupaakaan? Kaikki mikä ei erikseen ole kielletty ei tarkoita että kaikki on sallittu! Jossain on eri hinta jos sisä lämmitin myös käytössä.Voi olla myös syöttö pistorasioille vedetty aikanaan liian ohuella kaapelilla/pienillä sulakkeilla mitoitus maksimi jotain 8ooW/pistorasia.Samoin linjan lähtö sulakkeet sen mukaiset.25A on kotelon etusulake molemmille pistorasioille yhteinen.Jos ainoa sulake kotelossa niin on LAITON kytkennältään.MAX.16A/pistorasia sulake!!!


      • Tosiasioita vaikka kirpaisi...
        tualke kirjoitti:

        Se 25A on pääsulake tolpassa 10A tappi mutta useimmat lohkikset on vaan 250W sisälämppäri 500-750w. Verkko kestää kyllä mosen kuorman vaikka kaikilla olisi molemmat päällä mikä epätodennäköistä.Nää kuppauunot on vaan kateellisia kun niillä itsellä ei ole ja tuskin on edes lohkolämppäriä.Täällä Suomessa ollaan vielä luolakaudella eiraskita laittaa edes niitätolppia tarpeeksi isoilla vermeillä että vois lämmittää autonsa talvella. Ruotsissa on toisin. Eli haistakaa VITTU kaikki kerrostalokyttääjäy ja vetäkäää herneitä nenuun että tukehdutte.

        "useimmat lohkikset on vaan 250W" siis OVAT yleensä 500W kahtapuolta, EI 250W!
        "sisälämppäri 500-750w." sisälämppäri ON 500-2000W.
        Yhteensä siis n.1000-2600W.Asennukset monesti vanhoja johdotuksiltaan ainakin vanhat kerrostalot.Sulakkeita ei voi isontaa kaapeleita vaihtamatta.Vain alku totta 10A saakka.Loppu stoori olikin sitten pelkkää pask.. eli hv itsellesi.


      • onnetonta
        s-käri kirjoitti:

        Ei kieltoa! onko lupaakaan? Kaikki mikä ei erikseen ole kielletty ei tarkoita että kaikki on sallittu! Jossain on eri hinta jos sisä lämmitin myös käytössä.Voi olla myös syöttö pistorasioille vedetty aikanaan liian ohuella kaapelilla/pienillä sulakkeilla mitoitus maksimi jotain 8ooW/pistorasia.Samoin linjan lähtö sulakkeet sen mukaiset.25A on kotelon etusulake molemmille pistorasioille yhteinen.Jos ainoa sulake kotelossa niin on LAITON kytkennältään.MAX.16A/pistorasia sulake!!!

        vastaus päin v..............tua


      • vai päin v...
        onnetonta kirjoitti:

        vastaus päin v..............tua

        "vastaus päin v..............tua" Parempi sitäkin kuin..... Taas onnetonta


      • taas tosi
        tualke kirjoitti:

        Se 25A on pääsulake tolpassa 10A tappi mutta useimmat lohkikset on vaan 250W sisälämppäri 500-750w. Verkko kestää kyllä mosen kuorman vaikka kaikilla olisi molemmat päällä mikä epätodennäköistä.Nää kuppauunot on vaan kateellisia kun niillä itsellä ei ole ja tuskin on edes lohkolämppäriä.Täällä Suomessa ollaan vielä luolakaudella eiraskita laittaa edes niitätolppia tarpeeksi isoilla vermeillä että vois lämmittää autonsa talvella. Ruotsissa on toisin. Eli haistakaa VITTU kaikki kerrostalokyttääjäy ja vetäkäää herneitä nenuun että tukehdutte.

        Siinä taas tosi ammattilainen. Jos tietotaito on tota luokkaa, niin ei kannata kommentoida kuin hiekkalaatikolla. Näytä mulle normaali auton lohkolämmitin, joka on 250 watin tehoinen? Pienimmät Defan ja Calixin sisälämmittimet ovat n. 800 watin tehoisia ja siis aivan pienimmät. Mulla on toiseksi pienin Calix ja siinä on maksimiteho jo 1750 wattia. Seuraavassa mallissa maksimi teho on jo 2 kW....

        Ja sä et ole Ruotsia nähnytkään kuin ehkä ala-asteen (apukoulun) maantiedon tunnilla.


      • sisälämmitin
        taas tosi kirjoitti:

        Siinä taas tosi ammattilainen. Jos tietotaito on tota luokkaa, niin ei kannata kommentoida kuin hiekkalaatikolla. Näytä mulle normaali auton lohkolämmitin, joka on 250 watin tehoinen? Pienimmät Defan ja Calixin sisälämmittimet ovat n. 800 watin tehoisia ja siis aivan pienimmät. Mulla on toiseksi pienin Calix ja siinä on maksimiteho jo 1750 wattia. Seuraavassa mallissa maksimi teho on jo 2 kW....

        Ja sä et ole Ruotsia nähnytkään kuin ehkä ala-asteen (apukoulun) maantiedon tunnilla.

        jonka tehovaihtoehdot ovat 600W ja 1100W, Calix muistaakseni. Eli on pienempiä kuin 800W...


      • tuskin 25A
        s-käri kirjoitti:

        Ei kieltoa! onko lupaakaan? Kaikki mikä ei erikseen ole kielletty ei tarkoita että kaikki on sallittu! Jossain on eri hinta jos sisä lämmitin myös käytössä.Voi olla myös syöttö pistorasioille vedetty aikanaan liian ohuella kaapelilla/pienillä sulakkeilla mitoitus maksimi jotain 8ooW/pistorasia.Samoin linjan lähtö sulakkeet sen mukaiset.25A on kotelon etusulake molemmille pistorasioille yhteinen.Jos ainoa sulake kotelossa niin on LAITON kytkennältään.MAX.16A/pistorasia sulake!!!

        Mahtaisko olla 25A vikavirtasuojan arvoja? ja tuo on siis sen turvalaitteen koko, eikä sillä ole rasian sähkötehon kanssa mitään tekemistä.

        Isännöitsijältä vain kysymään. Siinähän se selviää saako oikeesti pitää vai ei. Joissakin taloissa on sellainen henki että pihaparlamentissa keksitään uusia sääntöjä pienellä porukalla.


    • joka rasialle

      on oma sulake.Sulake koko on taas joko 10 A tai 16A.Jos lohkolämppäri on 550w ja sisälämmitin 1400w,niin riittää varsin hyvin pienemmälle sulakkeelle!Jos on lohko ja 2000w sisälämppäri niin silloin vaaditaan jo 16A sulake!!!

      • Wolkkaristi16v

        Moottorilämmitinvastus on yleensä n. 500w eli jos olet jostain saanut 900w paahtimen niin ei ihme jos ei sisälämppäriä kestä tolppa...

        Taloyhtiöiden tolpathan ei muka kestä juuri mitään kulutusta, hyvä että sen 500w/auto... Näin sano mulle talkkari.
        Vaan eipä tarvi hänen huolehtia, laitoin eberin. Ja siinä hänen vieressä ku on autopaikka, olen monena aamuna päässyt sanomaan että onpa se vain niin kiva tämmönen kaukolämpö autossa...


      • sulake...

        Ei se sulake ratkaise. Yleensä sisälämmitintä saa käyttää JOS siihen on annettu ERIKSEEN lupa. Mitään kieltoa ei tarvita, sillä oletus on, että ei saa käyttää. Tämä sen vuoksi, että jos saisi käyttää, niin ihmiset käyttäisivät 2000 watin lämmittimiä, jolloin hyvällä tuurilla tolpan sulakkeet kestää, mutta johdotukset tai sähkötaulun ei. Näin kävi mm. meidän taloyhtiössä, jossa eräs käytti sisälämmitintä, vaikka oli erikseen kielletty, koska johdotukset eivät olleet riittävän kestäviä. No viimein muutama tolppa meni pimeäksi, kun johdot eivät kestäneet, kun tämä dorka kielloista huolimatta käyttä sisälämmitintä ja sen jälkeen hän ja muutama muu auto olikin ilman lämmitysmahdollisuutta tammikuusta kevääseen, jolloin roudan sulamisen jälkeen voitiin vika korjata.

        Tämän jälkeen kaikkien 30 tolppapaikan johdotukset vahvistettiin ja edellytti mm. sähkökeskuksen muutostöitä (pääsulakkeita lisää ja tolppien segmenttejä syöttäviä sulakkeita lisää). Ei ollut halpaa lystiä, mutta nyt voi jokainen käyttää max 1000 watin sisälämmitintä. Se ei ole paljoa sekään...

        Ja kun lämmitin lähtee päälle pakkasella, se raapaisee paljon enemmän virtaa kuin mitä jatkuva ottoteho on. Mittasin oman lämmittimen ja se nielaisi käynnistymisen aikana n. 50% enemmän tehoa kuin mitä jatkuva ottoteho on.

        Ja jos haluaa käyttää sisälämmitintä, niin soitto isännöitsijälle. Ei ole kellään sitten enää jurputtamisen aihetta. Mutta älkää nyt helevetissä ajatelko, että eihän se haittaa, jos vain mä vähän käytän. Kun yksi käyttää, niin aivan varmasti tekee mieli muidenkin käyttää.


      • tatata
        sulake... kirjoitti:

        Ei se sulake ratkaise. Yleensä sisälämmitintä saa käyttää JOS siihen on annettu ERIKSEEN lupa. Mitään kieltoa ei tarvita, sillä oletus on, että ei saa käyttää. Tämä sen vuoksi, että jos saisi käyttää, niin ihmiset käyttäisivät 2000 watin lämmittimiä, jolloin hyvällä tuurilla tolpan sulakkeet kestää, mutta johdotukset tai sähkötaulun ei. Näin kävi mm. meidän taloyhtiössä, jossa eräs käytti sisälämmitintä, vaikka oli erikseen kielletty, koska johdotukset eivät olleet riittävän kestäviä. No viimein muutama tolppa meni pimeäksi, kun johdot eivät kestäneet, kun tämä dorka kielloista huolimatta käyttä sisälämmitintä ja sen jälkeen hän ja muutama muu auto olikin ilman lämmitysmahdollisuutta tammikuusta kevääseen, jolloin roudan sulamisen jälkeen voitiin vika korjata.

        Tämän jälkeen kaikkien 30 tolppapaikan johdotukset vahvistettiin ja edellytti mm. sähkökeskuksen muutostöitä (pääsulakkeita lisää ja tolppien segmenttejä syöttäviä sulakkeita lisää). Ei ollut halpaa lystiä, mutta nyt voi jokainen käyttää max 1000 watin sisälämmitintä. Se ei ole paljoa sekään...

        Ja kun lämmitin lähtee päälle pakkasella, se raapaisee paljon enemmän virtaa kuin mitä jatkuva ottoteho on. Mittasin oman lämmittimen ja se nielaisi käynnistymisen aikana n. 50% enemmän tehoa kuin mitä jatkuva ottoteho on.

        Ja jos haluaa käyttää sisälämmitintä, niin soitto isännöitsijälle. Ei ole kellään sitten enää jurputtamisen aihetta. Mutta älkää nyt helevetissä ajatelko, että eihän se haittaa, jos vain mä vähän käytän. Kun yksi käyttää, niin aivan varmasti tekee mieli muidenkin käyttää.

        Taas on rakennusaikana säästetty väärässä paikassa jos kaapelit ei kestä kuormaa. Sulakkeet on mitoitettu juuri sitä varten ettei ylikuormitusta pääse tapahtumaan, mutta tuollaisessa järjestelmässä ne on tyhjän pannttina.

        Taloyhtiölle ei kuulu pätkänkään vertaa mihin maksavat asiakkaat sähkönsä kuluttavat, kunhan sulakeet ei pala!


      • Tinde
        tatata kirjoitti:

        Taas on rakennusaikana säästetty väärässä paikassa jos kaapelit ei kestä kuormaa. Sulakkeet on mitoitettu juuri sitä varten ettei ylikuormitusta pääse tapahtumaan, mutta tuollaisessa järjestelmässä ne on tyhjän pannttina.

        Taloyhtiölle ei kuulu pätkänkään vertaa mihin maksavat asiakkaat sähkönsä kuluttavat, kunhan sulakeet ei pala!

        Aika alatyylisiä vastauksia varmaankin tulee tähän viestiini, mutta itse ratkaisin nämä tämäntyyliset pikkujutut rakentamalla oman talon ja autotallin jonka päädyssä on myös töpselipaikka. Naapureiden narinat töpseleistä yms. loppuivat siihen.


      • yks vaan
        tatata kirjoitti:

        Taas on rakennusaikana säästetty väärässä paikassa jos kaapelit ei kestä kuormaa. Sulakkeet on mitoitettu juuri sitä varten ettei ylikuormitusta pääse tapahtumaan, mutta tuollaisessa järjestelmässä ne on tyhjän pannttina.

        Taloyhtiölle ei kuulu pätkänkään vertaa mihin maksavat asiakkaat sähkönsä kuluttavat, kunhan sulakeet ei pala!

        -kun oli 10 ;pohjat ,pojat vahtoi isommat.no nää saivarit:SULLAHAN ON MOLEMMAT PÄÄLLÄ SISÄ JA LOKI LÄMMITIN.älä älä,ei kestä se waroke. VIEREINEN tolppa, UKKO ,miks ei tässä kestä sulake,kun sulla kestää.


      • Lämpimällä liikkelle
        sulake... kirjoitti:

        Ei se sulake ratkaise. Yleensä sisälämmitintä saa käyttää JOS siihen on annettu ERIKSEEN lupa. Mitään kieltoa ei tarvita, sillä oletus on, että ei saa käyttää. Tämä sen vuoksi, että jos saisi käyttää, niin ihmiset käyttäisivät 2000 watin lämmittimiä, jolloin hyvällä tuurilla tolpan sulakkeet kestää, mutta johdotukset tai sähkötaulun ei. Näin kävi mm. meidän taloyhtiössä, jossa eräs käytti sisälämmitintä, vaikka oli erikseen kielletty, koska johdotukset eivät olleet riittävän kestäviä. No viimein muutama tolppa meni pimeäksi, kun johdot eivät kestäneet, kun tämä dorka kielloista huolimatta käyttä sisälämmitintä ja sen jälkeen hän ja muutama muu auto olikin ilman lämmitysmahdollisuutta tammikuusta kevääseen, jolloin roudan sulamisen jälkeen voitiin vika korjata.

        Tämän jälkeen kaikkien 30 tolppapaikan johdotukset vahvistettiin ja edellytti mm. sähkökeskuksen muutostöitä (pääsulakkeita lisää ja tolppien segmenttejä syöttäviä sulakkeita lisää). Ei ollut halpaa lystiä, mutta nyt voi jokainen käyttää max 1000 watin sisälämmitintä. Se ei ole paljoa sekään...

        Ja kun lämmitin lähtee päälle pakkasella, se raapaisee paljon enemmän virtaa kuin mitä jatkuva ottoteho on. Mittasin oman lämmittimen ja se nielaisi käynnistymisen aikana n. 50% enemmän tehoa kuin mitä jatkuva ottoteho on.

        Ja jos haluaa käyttää sisälämmitintä, niin soitto isännöitsijälle. Ei ole kellään sitten enää jurputtamisen aihetta. Mutta älkää nyt helevetissä ajatelko, että eihän se haittaa, jos vain mä vähän käytän. Kun yksi käyttää, niin aivan varmasti tekee mieli muidenkin käyttää.

        Älähän nyt naurata! Oletus että on kiellettyä ? hahhah! Tolpan sähkö kuuluu käyttäjälle ja on sitten eri asia jos sulakkeet eivät mahdollista sisälämppärin käyttöä. Silloin voidaan näitä kieltoja asettaa. 10 A sulakekin mahdollistaa pienen lämmittimen. sitäpaitsi nykyautoissa on lohkolämittimen sijasta usein säteilylämmitin joka on pienempitehoinen. Sille ei riitä myöskään ajastimissa usein oleva 2 tunnin aika. Täyskielto ilman perusteita on älytön päätös ja kannattaa äänestää yhtiökokouksessa nurin.
        Surin syy näihin kieltoihin on yleensä iäkkäimpien hallitusjäsenten kateus. "Kun minulla ei ole autossani sisähaaraa ja siten mahdollisuutta käyttää lämitintä niin eivät kyllä muutkaan käytä"


      • Snaut
        Lämpimällä liikkelle kirjoitti:

        Älähän nyt naurata! Oletus että on kiellettyä ? hahhah! Tolpan sähkö kuuluu käyttäjälle ja on sitten eri asia jos sulakkeet eivät mahdollista sisälämppärin käyttöä. Silloin voidaan näitä kieltoja asettaa. 10 A sulakekin mahdollistaa pienen lämmittimen. sitäpaitsi nykyautoissa on lohkolämittimen sijasta usein säteilylämmitin joka on pienempitehoinen. Sille ei riitä myöskään ajastimissa usein oleva 2 tunnin aika. Täyskielto ilman perusteita on älytön päätös ja kannattaa äänestää yhtiökokouksessa nurin.
        Surin syy näihin kieltoihin on yleensä iäkkäimpien hallitusjäsenten kateus. "Kun minulla ei ole autossani sisähaaraa ja siten mahdollisuutta käyttää lämitintä niin eivät kyllä muutkaan käytä"

        Aika vainoharhaiselta kuulostaa tuo edellämainittu teoria!

        Suurin syy auton sähköisten sisätilalämmityslaitteiden kieltoon taloyhtiöiden pysäköintilaueilla on ryhmäsulakkeiden palaminen.

        Etenkin vanhemmissa kiinteistöissä itse tolpan sulake on tyypillisesti 10A mutta 63A ryhmäsulakkeen takana on tyypillisesti 12 tolpaa tai jopa enemmän. Eli vaikka tolpan sulake kestäisikin, niin ryhmäsulake palaa herkästi ja tällöinhän myös muiden autot kylmenevät.


      • Defa_
        Snaut kirjoitti:

        Aika vainoharhaiselta kuulostaa tuo edellämainittu teoria!

        Suurin syy auton sähköisten sisätilalämmityslaitteiden kieltoon taloyhtiöiden pysäköintilaueilla on ryhmäsulakkeiden palaminen.

        Etenkin vanhemmissa kiinteistöissä itse tolpan sulake on tyypillisesti 10A mutta 63A ryhmäsulakkeen takana on tyypillisesti 12 tolpaa tai jopa enemmän. Eli vaikka tolpan sulake kestäisikin, niin ryhmäsulake palaa herkästi ja tällöinhän myös muiden autot kylmenevät.

        Olet oikeassa, täytyisi vanhojenkin kiinteistöjen siirtyä jo 2000-luvulle, halusivatpa sitä vanhat "pierut" tai ei, laitteet ovat valmistettu käytettäviksi.


      • Snaut
        Defa_ kirjoitti:

        Olet oikeassa, täytyisi vanhojenkin kiinteistöjen siirtyä jo 2000-luvulle, halusivatpa sitä vanhat "pierut" tai ei, laitteet ovat valmistettu käytettäviksi.

        Monesti kunnostus- ja perusparannustöiden PTS suunnitelmaa yhtiökokouksessa käsiteltäessä, niin osakkaat arvostavat hyvin matalalle pysäköintipaikkojen sähköistyksen uusimisen ja siten muut välittömimmin asumiseen liittyvät korjaukset ja uusimiset priorisoidaan korkeammalle.

        Kaikki, jotka ovat edes jossakin määrin olleet tekemisissä kiinteistönhoidon kanssa tietävät, että rahareiät tuppaavat lisääntymään kiihtyvällä vauhdilla sitä mukaan kun kiinteistölle kertyy ikää lisää. Tällöin yleeensä niukat voimavarat kohdistetaan välttämättömiin korjauksiin/uusimisiin eikä niinkään asumisen perustason parannuksiin.


      • autotallioyssa
        Snaut kirjoitti:

        Monesti kunnostus- ja perusparannustöiden PTS suunnitelmaa yhtiökokouksessa käsiteltäessä, niin osakkaat arvostavat hyvin matalalle pysäköintipaikkojen sähköistyksen uusimisen ja siten muut välittömimmin asumiseen liittyvät korjaukset ja uusimiset priorisoidaan korkeammalle.

        Kaikki, jotka ovat edes jossakin määrin olleet tekemisissä kiinteistönhoidon kanssa tietävät, että rahareiät tuppaavat lisääntymään kiihtyvällä vauhdilla sitä mukaan kun kiinteistölle kertyy ikää lisää. Tällöin yleeensä niukat voimavarat kohdistetaan välttämättömiin korjauksiin/uusimisiin eikä niinkään asumisen perustason parannuksiin.

        kerrostaloyhtiössä on usein parkkipaikka-alue huoltoyhtiön vuokramaalla tai yhteisenä kiinteistönä naapurin kanssa. Tällöin on kaikki parkkipaikkarempat erityisen hankalia.

        Ei kuulu yhtään tälle palstalle, mutta en malta olla toteamatta, että vanhoissa taloyhtiössä ei rahat kulu tarpeellisiin remonteihin vaan siihen, että tasapuolisuuden nimissä pitää aina kaikki pistää uusiksi; eihän kukaan halua maksaa parvekeremppaa, jos talon pohjoissivustolla olevaa ikiomaa parveketta ei korjata vaan ainoastaan eteläsivustan risat (ja lasittamattomat) parvekkeet.


      • kun ei tuota mitään
        Snaut kirjoitti:

        Monesti kunnostus- ja perusparannustöiden PTS suunnitelmaa yhtiökokouksessa käsiteltäessä, niin osakkaat arvostavat hyvin matalalle pysäköintipaikkojen sähköistyksen uusimisen ja siten muut välittömimmin asumiseen liittyvät korjaukset ja uusimiset priorisoidaan korkeammalle.

        Kaikki, jotka ovat edes jossakin määrin olleet tekemisissä kiinteistönhoidon kanssa tietävät, että rahareiät tuppaavat lisääntymään kiihtyvällä vauhdilla sitä mukaan kun kiinteistölle kertyy ikää lisää. Tällöin yleeensä niukat voimavarat kohdistetaan välttämättömiin korjauksiin/uusimisiin eikä niinkään asumisen perustason parannuksiin.

        Tavallinen pulliainenhan laskee näin että jos käyttää 2000W 2h/vrk 180vrk/vuosi, niin sehän tekee sähkössä 600kWh, joka maksaa noin 72€/vuodessa eli 6€ tolppapaikasta ympäri vuoden. Joten sehään on ihan ryöstöä jos tuo 6€ peritään autopaikasta, jossa ei edes saa käyttää sisälämppäriä.

        Mutta todellisuudessa autopaikkojen vuokrat riittää yleensä just siihen sähköön, eikä mihinkään muuhun. Poikkeuksestta paikoitusalueen asfaltointi ja muu kunnostus sekä autojen alla makaavan maan vuokra maksetaan vastikkeissa.

        Toisaalta tuo ihmetyttää, sillä ei autoa saa halvalla mihinkään säilytykseen kaupunkialueella, joten kyllä niistä paikoista voitaisiin periä ihan todellisia kuluja vastaavat maksut (muutama kymppi per kk).


    • eerops

      Asuin ennen kerrostalossa. Taloyhtiön säännöt eivät kieltäneet erikseen sisätilalämmittimen käyttöä (tuskin sellaista on edes ajateltu sääntöjä tehdessä vuonna 1981). Kymmenisen vuotta myöhemmin taloyhtiön vuosikokouksessa päätettiin, että sisätilalämmittimiä ei saa käyttää. Yksittäinen pistorasia kesti sisätilalämmittimen lohkon, mutta koko verkko ei kestänyt, että "kaikilla" on molemmat päällä.

      Autopaikkavuokra ei sisällä vain käyttämääsi sähköä, vaan maksat myös autopaikasta! Eli maksat myös siitä, että saat pitää autoa ko. paikassa. Esimerkiksi taloyhtiössä voi olla sellainen systeemi, että lämmityspaikasta maksetaan 6€/kk ja kylmäpaikasta 3€/kk.

      Tarkista sisätilalämmitinasia isännöitsijältä. Toisaalta he vaihtuvat paikoin aika tiheään, joten onko historiatietoa tallella esim. vuosi- ja hallituksen kokouksista.

    • driss

      Tämä ei nyt suoraan liity tähän, mutta tietääkö kukaan, mistä voi johtua, että kun pistää auton lämmityskaapelin taloyhtiön tolppaan, niin sisätilalämmitin (defa) ei inahdakaan? Työpaikan tolpassa kyllä hurisee iloisesti. Talkkari kävi paikalla ja sanoi, että kyllä tolpasta virtaa tulee. Kokeilin itsekin hiustenkuivaajan avulla, ja kyllähän sitä virtaa tuli. Talkkari mittaili virtoja ja sanoi, että jalkatilan pistorasiaan ei tule virtaa, joten vika olisi autossa. Mutta en käsitä, miksi se lämmitin sitten työpaikan pihalla toimii!! Ainoa ero tolppien välillä on, että työpaikan tolpassa ei ole ajastinta, vaan virtaa tulee koko ajan. Mutta kyllähän sitä virtaa siis siitä taloyhtiön tolpastakin sillä hetkellä tuli. Todella outoa...

      • Autonne palaa!

        Toinen ero on myös se, että saapuessanne työpaikkanne ajastamattomalle lämmitystolpalle sisältä miellyttävän lämpimällä autollanne, myös Defa ja siihen johtavat vahvavirtaisten kaapeleitten kytkentäliitokset ovat lämmenneet: johdinten ja liitosruuvien ynnä -kenkien metalli laajenee lämmetessään ja Defan virtapiirissä oleva kylmänä pakkasaamuna, juuri ennen talyhtiönne tolpan ajastinkellon releen vetämistä löysä, kylmästä kutistuneena avoin liitos (Defa ei pakkasen kylmentämässä autossa pyörikään) sulkeutuu auton sisätilan lämmetessä ajaessanne autoanne kohti työmaata. Jonain päivänä tehdaspalokunta joutuu sammuttamaan löysän liitoksen vuoksi palamaan syttyneen autonne ja viereiset autot, ettekä palovakuutuksestakaan lanttiakaan korvauksia, koska teille oli kerrottu, että Defan virtapiirissä on vika, ettekä korjauttanut sitä ennen autossanne lämmitystolpassa syttynyttä tulipaloa ja joudutte korvaamaan työtovereiltannekin huolimattomuuttanne ja välinpitämättömyyttänne polttamanne autot.


      • säätäjäääää

        Välillä on käytetty lämmitystolpille sellaista ulkolämpötilan mukaan säätävää systeemiä.
        Eli pulssittaa tehoa lämpöisellä harvakseltaan ja kylmällä sitten tiheämmin, tälläiset toimii lohkarin kanssa, mutta sisätilanlämmittimen kanssa ne ei sovi yhteen...


      • Äly hoi?
        säätäjäääää kirjoitti:

        Välillä on käytetty lämmitystolpille sellaista ulkolämpötilan mukaan säätävää systeemiä.
        Eli pulssittaa tehoa lämpöisellä harvakseltaan ja kylmällä sitten tiheämmin, tälläiset toimii lohkarin kanssa, mutta sisätilanlämmittimen kanssa ne ei sovi yhteen...

        Joudutte korvaamaan huolimattomuutenne tähden naapureittenne autojen lisäksi joko työmaallanne tahi asunto-osakeyhtiössänne polttamanne kiinteistöt ja naapurikiinteistöjen vesi- ja savuvahingot: teillä oli hyvää aikaa laittaa lämmitystjärjestelmästänne löystynyt liitos, jonka tähden se hirvittävä tulipalo, jossa ei onneksenne yhtään sukulaistanne kuollut, autonne jalkatilassa syttyi leviten sieltä bensiinitankkiin ja siitä räjähdyksenomaisesti koko kortteliin.


    • #Tapsa

      Mitäs sanotte 2013 valmistuneesta 55 asukkaille tarkoitetusta osaomistustalosta, jossa on sallittu käyttää ainoastaan moottorilämmitintä. Tolppasta ei saa käyttää sisälämppäreitä eikä edes imureita auton puhtaanapitoon.

      Voidaanko tosiaankin vielä nykyaikana rakentaa noinkin pienitehoisia lämpötolppia, kyllä kuulostaa oudolta!

      Kielto on annettu ketjun pääkonttorista Helsingistä.

      • tolppakengät

        "Voidaanko tosiaankin vielä nykyaikana rakentaa noinkin pienitehoisia lämpötolppia, kyllä kuulostaa oudolta!"
        Nin outoa kun se onkin, kyllä voidaan rakentaa noinkin pienitehoisia lämpötolppia, syytähän siihen ei tiedä ilm. kukaan, ehkä sähkösuunnittelijalta voisi asiasta kysyä, isännöitsijältä on turha kysyä, nehän ei tiedä mistään mitään.


      • JärjetöntäMitoitusta

        Uskomattoman typerää noin pienitehoisten lämpötolppien rakentaminen, erityisesti Suomen kaltaisessa kylmässä maassa missä liikenneturvallisuutta pidetään tärkeimpänä asiana. Sisätilalämmitin on oikein mitoitettuna ja asennettuna nimeenomaan turvallisuus varuste mikä poistaa tehokkasti lumet, jään ja huurun auton ikkunoista hyvinkin tehokkaasti ja ilman mitään vahinkoja tai naarmuja tuulilasillekkaan.

        Sitten vielä ihmetellään että miksi silloin tällöin saadaan lukea uutisia missä joku on lähtenyt ajamaan "kumipyörä iglulla". osasyynä on kyllä auton omistajan lisäksi ehdottomasti kyllä noin huonosti mitoitettujen lämpötolppien maksajat ja asentajat ettei edes sisätilalämmitintä saa käyttää moottorin lämmittimen lisäksi.

        Eberspächeriä tai Webastoa en todellakaan halua asentaa autooni, koska en halua joutua ostamaan uusia akkuja nykyistä useammin, enkä myöskään halua joutua ostamaan autolleni uutta polttoainepumppua tai ilmastoinnin tuuletin moottoreita yhtään normaalia aikaisemmin. Minä kuitenkin pyrin ajamaan kaikki autoni lähes loppuun asti enkä todellakaan rupea vaihtamaan autoa alle 12v välein, ei myöskään kiinnosta lainkaan pysytelllä tekniikan kehityksessä mukana.


    • Lopputulee

      Se on se rahastus... Mietin muuten, että eikös hiustenkuivaaja olis aika pirun hyvä ja halpa vehe auton sisätilojen esilämmittämiseen? Täytyy kokkeilla ja tietysti taloyhtiön tolpassa.

    • 4364643

      Eihän se kielto tarkoita etteikö sulake kestäisi. Esim yleensä pienin sulakekoko on 6A ja sekin sallii 800W sisälämmittimen 600W lohkolämmitimen lisäksi. Kielto on pelkkää ahneutta kun ei haluta maksaa sähkölaskua.

      Enkä ymmärrä miksi se siätilanlämmitin muka on niin "turha" että pitä kieltää. Onko parempi savuttaa autoa siinä pihassa 10min että huurteet häviää ikkunoista? Ja miten kun sisätilojen elektroniikkaa esim näytöt hajoaa kun käytetään liian kylmissä sisätiloissa, korvaako taloyhtiö sen sitten?

      Kannattaa aina tarkistaa ennen kuin muuttaa onko taloyhtiössä tuollaisia vajakkien keksimiä sääntöjä.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      6519
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      527
      3759
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      190
      3654
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      173
      2846
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2539
    6. Mitkä kolme sanaa haluat nyt sanoa ikäväsi kohteelle?

      Niitä tässä odotan.
      Ikävä
      292
      2307
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      24
      1613
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      112
      1518
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1449
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1230
    Aihe