paniikki ja niskaongelmat

Tatjaana

minulla on todella paha niskaongelma. Jännitän niskaa ja sitten tulee paniikkioireet tai joskus toisin päin. Nyt oireet olleet pahana. Huimaus on melkein koko ajan, päätä särkee välillä jne. Lisäksi minulla on epätodellinen olo, mietin sanoinko minä tuon, aivan kun katsoisi välillä omaa elämää filmiltä. Mielessä liikkuu myös kaikenlaiset sairaudet ja pelko niihin sairastumisesta. Onko kelläään vastaavia? Aloitin kaksi viikkoa sitten lääkityksen, lisäksi se on tehnyt todella tökkerö olon... Aika väsyttävää tämä on, töissäkin pitäisi jaksaa käydä.

22

15549

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä vaan...

      Mulla on kans niskojen kans ongelmia. Ovat jatkuvasti kipeet ja sit ku tulee paniikkikohtauksia ni sit jännittää aivan kauheesti et vasta ne niskat on sit jumissa.
      Ja se sairauksien pelko on kans, aattelen koko ajan et mul on varmaan joku syöpä tai aivoverenvuoto ko pää on kipee niskojen takia...
      Mä oon syöny kohta 4 viikkoa lääkkeitä ja on ne ehkä vähän auttaneet.
      Toivotaan että päästään eroon tästä inhottavasta olosta.
      Voimia sulle =)

      • Inkku

        Minulla on ollut paniikkikohtauksia kohta kymmenen vuotta. En kuitenkaan suostu ottamaan mitään lääkettä oireisiin, sillä pelkään että minusta tulee jokin "muumio" jäykkä ja hidas ja jään koukkuun lääkkeisiin. Paniikkikohtaus tulee yleensä tilassa,paikassa jossa en pysty itse tekemään mitään. Eli isot luentosalit, teatteri jne. Puren vain hammasta yhteen ja ajattelen sen menevän kohta ohitse. Niskojen jäykkyys on aina oireen alussa. Inhottava juttu!!


      • erskatsi
        Inkku kirjoitti:

        Minulla on ollut paniikkikohtauksia kohta kymmenen vuotta. En kuitenkaan suostu ottamaan mitään lääkettä oireisiin, sillä pelkään että minusta tulee jokin "muumio" jäykkä ja hidas ja jään koukkuun lääkkeisiin. Paniikkikohtaus tulee yleensä tilassa,paikassa jossa en pysty itse tekemään mitään. Eli isot luentosalit, teatteri jne. Puren vain hammasta yhteen ja ajattelen sen menevän kohta ohitse. Niskojen jäykkyys on aina oireen alussa. Inhottava juttu!!

        aika hölmö kun kärsit vaikka voisit parantua lääkkeillä,ei ne varmasti tee susta mitään muumiota eikä lääkkeisiin jää sen enempää koukkuun kuin esim autolla ajamiseen,,lääkärit kyllä kertoo lääkkeistä kaiken mitä älyää kysyä


      • Inkku
        erskatsi kirjoitti:

        aika hölmö kun kärsit vaikka voisit parantua lääkkeillä,ei ne varmasti tee susta mitään muumiota eikä lääkkeisiin jää sen enempää koukkuun kuin esim autolla ajamiseen,,lääkärit kyllä kertoo lääkkeistä kaiken mitä älyää kysyä

        Olet varmaankin oikeassa. Oikein hauskaa Joulua ja hyvää Uutta Vuotta !


    • ritu

      mitä lääkettä te saitte?

      • Minä vaan...

        Mä syön sepramia.


      • tatjaana
        Minä vaan... kirjoitti:

        Mä syön sepramia.

        Minä syön cipramilia. Lääke on masennukseen ja käytetään myös paniikkihäiriölääkkeenä. Alussa on aika pahat sivuoireet, niitä ei kannata säikähtää. Toivon että lääkkeestä olisi jatkossa apua. Vielä ei ole ainakaan kaikki oireet helpottuneet. Itse olen ollut vastaan lääkehoitoa, mutta kun oireet kävi todella pahaksi, kaikkea täytyy yrittää. On myös hyvä jutella jos vain on joku jolle uskoutua.


      • ritu
        tatjaana kirjoitti:

        Minä syön cipramilia. Lääke on masennukseen ja käytetään myös paniikkihäiriölääkkeenä. Alussa on aika pahat sivuoireet, niitä ei kannata säikähtää. Toivon että lääkkeestä olisi jatkossa apua. Vielä ei ole ainakaan kaikki oireet helpottuneet. Itse olen ollut vastaan lääkehoitoa, mutta kun oireet kävi todella pahaksi, kaikkea täytyy yrittää. On myös hyvä jutella jos vain on joku jolle uskoutua.

        Mulla on ollut tota paniikkia jo n.6v ja nyt mulla on seroxat 40 ml. ja tarvittaessa xanor 0.5 3-4 kertaa päiväs. välillä on oireetonta ja taas oireet palaa ja kierre alkaa.Mulla se alkaa just niskan jännityksellä ja kyökkimisellä varsinkin aamuisin.


    • erakkoko

      niska se on se mistä ensimmäisenä alkaa jännittämään...

      Ei ole todellakaan tarkoitus lisätä pelkoasi, mutta kerron sinulle yhden tarinan.

      Joitakin vuosia sitten alkoi todella kauhea niska/pääkipu sekä huimaus. Kävin työpaikkalääkärissä, joka sanoi säryn johtuvan niskojen jännityksestä.

      Kipu kuitenkin jatkui, joten hän lähetti minut fysiatrille. Kipu levisi jo kaulaan ja sai minulle todella kauhean tukehtumisen tunteen. Kerroin fysiatrille paniikkikohtauksista ja kuinka olin elänyt niiden kanssa jo vuosia, ja samantien hän oli sitä mieltä, että niska/kaula kipuni johtui jännittämisestä.

      Kului pari päivää ja oloni oli tosi kauhea. Nuhaa tms, minulla ei ollut, joten arvelin lääkärien olevan oikeassa ja söin lihaksia rentouttavia lääkkeitä. Pääkipu ja huimaus kuitenkin jatkui.

      Sitten lähti ääni. Menin taas lääkärille, joka sanoi vian olevan jännittämisessä, mutta lähetti nenä/kurkku/korva erikoislääkärille, lähinnä jotta saisin mielenrauhan.

      Sain ajan erikoislääkärille kaksi tunti edellisen lääkärin jälkeen. Istuin odotushuoneessa apaattisena ja ajattelin " tälläistako loppuelämä tulee olemaan".

      Erikoislääkäri pyysi minut sisään ja katsoi kurkkuani. Hän sanoi " Kuinka paljon sinulla on kuumetta" "- Mitä?,vastasin" "Oletko huomannut että sinulla on korkea kuume?"

      Tuota asiaa en ollut huomannut, sillä olin jo niin tottunut omaan huonoon olooni ja huimaukseen. Työpaikkalääkärini oletti suoraan oloni johtuvan jännityksestä, eikä tarkemmin tutkinut. Röntgen kuvista paljastui paha poski- ja otsaontelon tulehdus.

      Tulehdusta hoidettiin monta kertaa punkteeraamalla ja antibiooteilla sekä erilaisilla nenäsuihkeilla ja allergialääkkeillä.

      Tarinan tarkoitus ei siis suinkaan ollut pelästyttää, vaan rohkaista keskustelemaan lääkärin kanssa tämän hetkisestä olostasi ja mistä ko olo voisi johtua.

    • paniikkiin

      Tutustupas tarjolla oleviin ohjattuihin ryhmiin paniikkihäiriöisille. Niissä rentoutus yhtenä osana. Paniikkihäiriössä nimenomaan jännittyminen erittäin yleistä.

    • helpottaa jo

      kärsin itsekin voimakkaasta niskajäykkyydestä ja huimauksesta lääkityksen Cipralex aloitettuani.Lohdutukseksi voin sanoa, että tilanne helpottuu ajan myötä. Minulla todella vaikea aika kesti n. 1,5 kuukautta, mutta vaikeuksien kautta voittoon! Elämä on rauhoittunut ja sivuoireita ei enää ole!

    • 2kk kärsimystä

      kiteytit sanoiksi juuri kaikki samat oireet ku minulla :D itellä on huono ryhti ja niskat niin maan **** jumissa. paniikki pahentaa tilaa.

    • rallatiraa.

      Mulla on myös TOSI paha niskaongelma. Oikeastaan melkeen samanlainen kuin sullakin paitsi että mulla niska naksahtelee koko ajan. Tuntuu että ku kävelen niin niskaranka liikkuu jotenki epänormaalisti ja se naksahtelee koko ajan. Just äsken mulla tuli ihan kauhee olo ja meinasin menettää tajun. Sen takia googletinki niskaongelmista ja löysin tän. Kukaan lääkäri ei oo mua auttanu. Jotku sanoo että mulla on vaan psyykkisiä ongelmia ja toiset sanoo etteivät vaan pysty auttamaan. Yritän päästä seuraavaksi niskarangan magneettikuvaukseen jos siitä olis jotain apua. Mua pelottaa että kuolen tai halvaannun. En pysty enää elää näin ja mun on pakko saada apua. Oon nyt töissä ja pelkään että lyyhistyn tänne lattialle. Haluun että mulle selviää mikä mulla on jotta edes sen tietäisin. Se ehkä vähän helpottais. Sit mua voitais auttaakki paremmin kun tietäis edes että mikä vaivaa. Jännitän niskoja aika paljon ja oon syöny paniikkihäiriölääkkeita mutta oireet on nyt palaamassa takasin. Ei tätä jaksa :(

      • ocd

        Ensimmäinen kerta kun luen tällaisista niska-paniikkihäiriöistä.Näin maalaisjärjellä ajateltuna voisiko niskojen jäykkyys aiheuttaa juuri nämä kohtaukset?Selkärangan alueellahan kulkee hermot ja jos ranka ei ole oikeassa asennossa niin aivojen toiminta häiriintyy.Kärsin itse niska-hartiavaivoista ja tiedän millaista se on.Itse olen saanut niskavaivoihini apua sekä kiropraktikolta että naprapaatilta.Käyn itse 1-2 kertaa vuodessa hoidossa,eilen viimeksi ja niskan lisäksi myös rintaranka oli jumissa.Rintarangan väärä asento aiheutti sydämen muljahduksia,eli ns. rytmihäiriöitä.Hävisivät hoidon jälkeen.


    • loki

      Olen osittain helpottunut, koska olen luullut tehneeni kuolemaa viimeiset 2 viikkoa. Oireeni ovat aivan samat kuin sinulla ja luulen jatkuvasti että minulla on jokin kasvain tai tukos päässä. Joku sanoi että niskatkin naksuvat, sama täällä kävellessä naksahtaa joka askeleella. En voi olla tietokoneella enää lainkaan. Toivottavasti selvitään tätä en toivo kellekkään! Kipeet nappikoktailit on kaapissa diapameiata relaksanttiin ja cipralexiin.

    • oiskos ketjun alottajalla jännitysniska joka laukaisee kohtaksen???itselläni oli näin....ei auta oikee lääkkeetkää mut iän myötä lähtenyt paniikkihäiriö pois kokonaan! voin jopa vedellä amfetamiinia ilman pelkoa hirveästä paniikkiskodesta! en tietenkään suosittele piriä kellekään! se on apinan ruokaa! :) Hommaa itsellesi rauhoittava lääkitys kohtauksiin...ja esim cipralex on aika hyvä ainaski mulla oli...

      • jännitysniska

        En ole aloittaja, mutta hänen oireista tuli ensimmäisenä mieleen jännitysniska. Minulle auttoi Klotriptyl mite. Suosittelen yksityisneurologin vastaanottoa: joko tensio tai jännitysniska, samoin migreeni on mahdollinen.

        Minulla ei ole ollut paniikkihäiriökohtauksia.


    • uusi tuleminen

      Aina jäykkänä oleville niskoille ja hartioille täytyy tehdä jotain. Ne ei itsestään parane. Vahvistamalla lihakset kestävät enemmän rasitusta ja rentouttamalla ne olokin rentoutuu. Itselleni toimineena esimerkkinä voisin mainita kuntosaliharjoittelun ja uinnin.

    • sirdaludia ja fysioterapiaa jännitysniskaan!! en muuta keksi kun nekään ei kunnolla auta...jostain luin jostakin tärinäterapiasta mutta en nyt muista missä se juttu oli...kuulemma auttanut monia...

    • Anonyymi

      Niinkin helppo harjoitus kuin otsan kurtistaminen ja pito jännityksessä on auttanut itsellä vastaaviin ongelmiin.
      Luulen että se vaikuttaa kallonpohjan ja yläniskan lihaksiin..

    • Anonyymi

      Paniikkioireet eivät tule jännitysniskan takia vaan niskan jännitystila johtuu paniikista.
      Yleensä kun alkaa jotain, mitä tahansa, kovasti jännittää niin lihakset jännittyvät myös.

      Jännitysniskaan eivät auta paniikkihäiriöön käytettävät lääkkeet, siihen auttaa vain jumppa ja venyttely.
      Kun yrittää pitää niskan kunnossa niin verikin pääsee paremmin kulkemaan päähän ja se helpottaa siihen pyörrytyksen tunteeseen.

      • Anonyymi

        Niska-hartia-alueen itsehoitoon on olemassa hyvä ja pitkän päälle edullinen hoitoväline > lihasvasara <.
        Itse ostin sen joskus markka-aikana. Oli hyödyttömänä yli 10v. Hinta muutaman kympin.

        Netistä tai jonkun tutun kautta voi laitteen tilata. Tämä vanhan mallinen on yksinäiselle parempi.
        Netin halvimmatkin uudet ovat 60-100 €uroon kpl.

        Luulen että psyyken jännitteet saavat niska- ja hartiakudokset kireiksi joka päivä. Saat hyvän vasteen rahoillesi jos tilaat laitteen ikiomaksi.

        Toivo Lång 82v. Inkeroinen


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      105
      1776
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1377
    3. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      6
      1336
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      144
      1263
    5. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1250
    6. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1209
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      22
      1176
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      615
      1138
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      9
      1044
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      11
      974
    Aihe