Latvalintuase

wa? sanoi ruottalainen

mikä kaliiperi sopii parhaiten latvalinnustukseen? onko se tuo .223 halpojen (nato)paukkujen,ym johdosta?
eikait .308/tai 30-06 kannata tuohon metsästyshommaan hankkia?meinaan,että pitää jo noilla kaliipereilla tietää kuka siellä 5 kilometrin päässä käveleskelee eteen...ja eikö sitten tuo sotilaskaliiperi 7.62x53(vai oliko se 7.62x54) ole kans liian "pirteä",ja piiput lisäksi jyrkemmin rihloitettu,eli pyrkii luoti suoraan?

kaipaisin kommentteja/kokemuksia eri kaliipereista tähän hommaan.

28

14545

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mettäläinen.

      223 on paras noista vaihtoehdoista jos ei harrasteta muuta kun latvalinnustusta.

      • ampuja

        että lintu menee väkisin tohjoksi 222, 223 ja vast muilla kaliipereilla. Tuntuu olevan sitä mieltä jotkut metsästäjät. Luulisi luodilla olevan vaikutusta asiaan suurelta osin. Väittävät että pitää itse ladata patruunat hyvin hitaiksi, ettei lintu hajoa. En oikein ole asiasta vakuuttunut. Kertokaa kokemuksenne asian tiimoilta. Kun suunnittelen itsekin lintukiväärin hankkimista..


      • mettäläinen.
        ampuja kirjoitti:

        että lintu menee väkisin tohjoksi 222, 223 ja vast muilla kaliipereilla. Tuntuu olevan sitä mieltä jotkut metsästäjät. Luulisi luodilla olevan vaikutusta asiaan suurelta osin. Väittävät että pitää itse ladata patruunat hyvin hitaiksi, ettei lintu hajoa. En oikein ole asiasta vakuuttunut. Kertokaa kokemuksenne asian tiimoilta. Kun suunnittelen itsekin lintukiväärin hankkimista..

        Eiköhän se lintu mene tohjoksi aivan millä tahansa luodikolla ja jollakin 454win mag-lla katoaa kokonaan jopa.Paukut täytyy itse tehdä se on osa tuota hienoa harrastusta.Piekari ei rikkoisi lintua mutta kantomatka ja "laki" estää sen käytön.


      • Rugeristi
        mettäläinen. kirjoitti:

        Eiköhän se lintu mene tohjoksi aivan millä tahansa luodikolla ja jollakin 454win mag-lla katoaa kokonaan jopa.Paukut täytyy itse tehdä se on osa tuota hienoa harrastusta.Piekari ei rikkoisi lintua mutta kantomatka ja "laki" estää sen käytön.

        "Piekari ei rikkoisi lintua mutta kantomatka ja "laki" estää sen käytön."

        Piekkari se on 22 wmr:kin ja sillä lentorata on kyllin suora reippaaseen100 metriin ja useimpien 40 grainisten 22 wmr patruunoiden tehot ovat lailliset ns. 1-luokan eläimille (eli ketun, mäyrän, saukon, supikoiran, metsäjäniksen, rusakon, metson, teeren ja hanhen metsästämiseen).


    • latva

      243 paras latvalinnustukseen suora lentorata ja ei revi lintua nätti pieni reikä vain.

      • ikiliki

        Minulla on Tikka 222-250 ja todella hyvä lintuase:)

        4,5 cal ,lähtönopeus 116m/s N16 ruudilla.


      • siinä taas
        ikiliki kirjoitti:

        Minulla on Tikka 222-250 ja todella hyvä lintuase:)

        4,5 cal ,lähtönopeus 116m/s N16 ruudilla.

        aina on näitä jotka tietää asiat. oliko se sinun ase ihan tosiaan 222-250. onko se jokin uusi. ja 22 ei taidä olla 4,5mm eikä varsinkaan cal. ja mikä tuo lähtönopeus tuolla ruudilla. 160m/s minun imppa on 305m/s. kannattaako jättää kirjoitus niille jotka tietää jotain.

        elikkä 308 on hyvä lintujahtiin. 6g luoti on ihan ok. eikä lintu hajoa muillakaan terävillä. ite olen 222 ampunu jonku verran ja jos osuma ei oo keskellä niin lintu karkaa terävällä ampuessa. ite siirryinki ampuun puolivaippoja ja ne taas teki vähän isohkon reiän. myin sen 222 pois ja samaan lintuhommaan laitan 308. siinä on kuitenki puhtia sopivasti että lintu jää vaikka osuma ei ihan keskellä ole. ja nämä pienet lintupyssyt on melko herkkiä tuulelle. 243 on kans yleinen lintupyssy ollut jo vuosikymmenet. jotku vain puhuu että repis mutta en tiä. sen enempää ei oo kokemusta. mutta laita 308 siihen on kuitenki laaja panosvalikoima ja kaveri on semmoisella ampunu monta lintua ja olen mieki muutaman ja aina ollu siisti reikä linnussa.


      • se olikin
        siinä taas kirjoitti:

        aina on näitä jotka tietää asiat. oliko se sinun ase ihan tosiaan 222-250. onko se jokin uusi. ja 22 ei taidä olla 4,5mm eikä varsinkaan cal. ja mikä tuo lähtönopeus tuolla ruudilla. 160m/s minun imppa on 305m/s. kannattaako jättää kirjoitus niille jotka tietää jotain.

        elikkä 308 on hyvä lintujahtiin. 6g luoti on ihan ok. eikä lintu hajoa muillakaan terävillä. ite olen 222 ampunu jonku verran ja jos osuma ei oo keskellä niin lintu karkaa terävällä ampuessa. ite siirryinki ampuun puolivaippoja ja ne taas teki vähän isohkon reiän. myin sen 222 pois ja samaan lintuhommaan laitan 308. siinä on kuitenki puhtia sopivasti että lintu jää vaikka osuma ei ihan keskellä ole. ja nämä pienet lintupyssyt on melko herkkiä tuulelle. 243 on kans yleinen lintupyssy ollut jo vuosikymmenet. jotku vain puhuu että repis mutta en tiä. sen enempää ei oo kokemusta. mutta laita 308 siihen on kuitenki laaja panosvalikoima ja kaveri on semmoisella ampunu monta lintua ja olen mieki muutaman ja aina ollu siisti reikä linnussa.

        se olikin 116 se sinun lähtönopeus eikä 160. eipä tuolla väliä mutta halusin korjata ennenku joku näsäviisas pääsee vauhtiin. ja ei se luodin halkaisija revi vaan suuri nopeus. 1100m/s alkaa jo repiin. 116m/s ei läpäse edes höyheniä :)


      • ikiliki
        se olikin kirjoitti:

        se olikin 116 se sinun lähtönopeus eikä 160. eipä tuolla väliä mutta halusin korjata ennenku joku näsäviisas pääsee vauhtiin. ja ei se luodin halkaisija revi vaan suuri nopeus. 1100m/s alkaa jo repiin. 116m/s ei läpäse edes höyheniä :)

        Anteeksi, todellakin 1116m/s lähtönopeus.

        Et taida tuntea aseita järin lainkaan, jos et tunne Tikka 22-250:stä.Olen ollut tyytyväinen siihen aseeseen ja se ei revi yhtään osuessaan, se siitä nauruistasi..


      • joopa jaa
        ikiliki kirjoitti:

        Anteeksi, todellakin 1116m/s lähtönopeus.

        Et taida tuntea aseita järin lainkaan, jos et tunne Tikka 22-250:stä.Olen ollut tyytyväinen siihen aseeseen ja se ei revi yhtään osuessaan, se siitä nauruistasi..

        22-250 on tuttu mutta 222-250 ei. ja mikä se 4,5 siellä oli. ja paljonko muuten maksaa panokset tuohon. aikasta paljo. mutta tuo 22 on tuuliherkkä. suoralentohan tuossa on mutta omakohtaista kokemusta ei ole ainoastaan mitä olen kuullut että jos osuma on luissa niin lintu repeää. 308 jo sen takia että ase kestää elin iän siis hyvä ase ja voi olle että joskus kiinnostaa myös hirven pyynti niin on ase valmiina.


      • 68 tai 70r
        joopa jaa kirjoitti:

        22-250 on tuttu mutta 222-250 ei. ja mikä se 4,5 siellä oli. ja paljonko muuten maksaa panokset tuohon. aikasta paljo. mutta tuo 22 on tuuliherkkä. suoralentohan tuossa on mutta omakohtaista kokemusta ei ole ainoastaan mitä olen kuullut että jos osuma on luissa niin lintu repeää. 308 jo sen takia että ase kestää elin iän siis hyvä ase ja voi olle että joskus kiinnostaa myös hirven pyynti niin on ase valmiina.

        ei tartte linnun persijeen mennä, tipahtaa ilosesti jopa 500 metriin


      • Nimetön
        68 tai 70r kirjoitti:

        ei tartte linnun persijeen mennä, tipahtaa ilosesti jopa 500 metriin

        7,62X53r tipauttaa kans linnun vielä 600m mutta matka pitää tietää. ja tappaa kyllä 4 kilometriin ihan kevyesti.

        olipa siinä jollaki taas hyvä idea.


    • vain latvalintuja

      7,62mm aseet tähän turhan järeitä. Omat etunsa niilläkin raskaamman ja suuremman luodin halkaisijan ansioista, mutta se "haitallinen kantama" ihan eri luokkaa kuin esim. 5,7mm aseilla.

      Perusvarmoja valintoja ovat .222 ja .243. Näihin löytyy patruunoita pienemmänkin paikkakunnan urheiluliikkeistä. 5,7 milliset hivenen tarkempia kuin tuo .243. .243:n etu on hivenen parempi tuulen kesto. Latvalinnuthan tosin ammutaan yleensä tuulettomalla kelillä, mutta hanhiaavalla voipi joskus tuulla kovastikin. Kokemusta molemmista itellä ihan käytännössä. Lentoratojen erot ovat marginaalisia, sillä homma vaikeutuu merkittävästi kun matkaa alkaa olla yli 200m. Tärkeintä on hyvä osuma. Lintu löytyy puun juurelta näillä samoin kun järeämmilläkin, kunhan osuma on linnun etupäässä.

    • Kato vaikka kuvasta--->

      • nätti tuleva eukko

        nätti on tuleva eukkos =) paljonko maksaa 22-250 paukut???onko 22-250 kiväärit kalliimpia suhteessa 222 tai 223:seen


      • nätti tuleva eukko kirjoitti:

        nätti on tuleva eukkos =) paljonko maksaa 22-250 paukut???onko 22-250 kiväärit kalliimpia suhteessa 222 tai 223:seen

        Sakot on jotain 1.40 e kpl ja jenkkilästä tuli viime syksynä PMC "silver" tai jotain sarjaa n. 0.7 e kpl. PMC on käynyt mulla paremmin kuin sako jos ampuu vain 2 laukausta ja antaa piipun jäähtyä. Sakolla saa pienemmän 5 lks kasan. Tietenkin jos itse jaksaisi ladata, hylsyjäkin olisi jo säkillinen.


    • paras....

      223 on paras hinta/tehosuhteeltaan

    • ajv

      kyllä se on 222rem tai 7.62. 222:sella voi ampua 70-200m välille.kun se on kohdistettu 100metriin

    • saueri

      Molemmilla on linnut saanu lyijymyrkytyksen, 20v olen molemmilla kalibereilla metsästänyt, enkä ole vielä saanu eroa tehdyksi että kumpi on parempi.Teoriassa 22-250:ssä on suorempi lentorata,mutta kun kiikari on kohdistettu oikein, kummallakin lintu tippuu oli se sitten 100 tai 250 metrin päässä, jos muistaa kohti osoitella.

    • hartza

      222 ehdottomasti paras

    • teeri alas

      Miksi kukaan ei mainitse 6mmPPC:tä? Suora lentorata luodilla. Se vaan karkaa viis-seiskalla lintu jos et osu prikulleen oikeaan kohtaan ja aseen tappokyvyllä on myös joku "taika". Itsellä oli ennen .222 Tikka ja vaihdoin sen .223 cz:aan ja kyllä teeri rupesi paremmin löytymään puun juurelta. Ase varmint malli, snellari, vaimennin, pipodi ja Leupold 6-18*40.

    • Tarkka-ampuja-Sissi

      Ei hyttysiä tykillä ammuskella. Sellier&Bellot 5.6X36R Hornet FMJ 2.9g paukkuja olen käyttänyt nykyään. Ei ole vielä linnut karanneet kun olen päässyt laukaisutilanteeseen.. Oikeasti ne ampumamatkat on siellä 100 metrin hujakoilla ja ihan hyvin sillä ampuu pidemmällekin jos on ensin kokemusta karttunut eri matkoille ammuskeluun. Ammuttiin me armeijassakin tarkka-ampujaporukassa sissikomppaniassa 70-luvulla päälle 600 metrin matkoilta sotilaskiväärin paukuilla. Korkealle piti säätää kiikari jos meinasi osua.

    • anpuj

      Ihan sama millä ammut, lintu tulee alas. 7 mm rem mag, .222 rem, .22 rem mag, .308 W... Ammu vaikka kaulaan, niin tulee ehjänä jos on pelko että posahtaa lihat piloille. Opettele ensin ampumaan...

    • Pentti20

      22-250 on hyvä pyssy tuppaa luihin osuessa repiin, mutta
      eipähän tarvii juosta kiinni huonosti osuneita lintuja.
      308 on kans ihan ok paljon saalisystävällisempi.
      Alle sadan metrin matkoille 308 ja reilusti yli sadan matkoille 22-250.
      Tämä on vain mielipide kokemusten perusteella.:)

    • pili pataan

      Paljon puhutaan tuosta että luoti repii joillakin kaliipereilla linnun, kyllä kai se jokainen luoti/kaliiperi ainakin reiän tekee, .222 kuten myös monet nopeat kaliiperit etenkin .22-250 hajottaa linnun VARSINKIN JOS AMPUU LINTUA REILUSTI ALLE 10 METRIN MATKALTA, sen sain kokea kun ammuin pyytä .222 remingtonilla, s&b patruunalla, matkaa oli noin 50 metriä, pyystä näkyi oksien lomasta ainoastaan hieman etuosaa, haulipiipulla ei todennäköisesti olisi jäänyt oksapeitteen vuoksi ja näin ollen höyhenet pöllähti aika reilusti ja arvasin miten kävi, koirat syöksyi etsimään lintua ja 15-20 metrin päästä männystä jossa pyy istui, koirat löysivät toisen jalan ja itse lintu oli kyllä puun takana mutta eip siitä juurikaan mitään ollut enää jäljellä, lihan riekaleita ja luusilppua.

      Koirat sai tuoreita kiitospaloja ei muuta.

      Ensimmäinen kerta elämässäni kun lintu menee noin tohjoksi, aina ampuymamatkat olleet yli sata metriä ja silloin aina siisti reikä, kerran haulikolla ammuttu pyy mennyt tohjoksi kun haulit neljä millisiä ja läheltä ammuttu.

      LIkeltä ammuttaessa pyylle riittää vallan mainiosti .22

      Kyllä suurempi teerikin hajoaa jos luoti osuu kivipiiraan, hennot luut ei niinkään aiheuta luodin osumasta hajoamista niin pahasti kuin kivipiira.

      Pyyn tapauksessa aseena baikal-taiga 12/76-.222, Nikonin kiikari ja vapaalta kädeltä ammunta ja seisaaltaan, osuma hyvä mutta lopputulos surkea.

    • pyy7

      Ammuin teeren melko lähelle karkeilla, oli ihan palasina sen jälkeen. Täyslaaki suppeasta piipusta hanuriin teki temppunsa.

      Latvalintuun se, millä osut parhaiten. Oli se sitten .222 tai .30-06.

      • 6,5x55 SE

        6,5x55 SE Paras kaikelle riistalle, tarkkuus riittää 300 metriin ja ylikin.
        On vain valittava patruunat riistan mukaan mitä metsästää.


      • On vain valittava
        6,5x55 SE kirjoitti:

        6,5x55 SE Paras kaikelle riistalle, tarkkuus riittää 300 metriin ja ylikin.
        On vain valittava patruunat riistan mukaan mitä metsästää.

        "6,5x55 SE Paras kaikelle riistalle, tarkkuus riittää 300 metriin ja ylikin.
        On vain valittava patruunat riistan mukaan mitä metsästää. "

        Totta vieköön ei ole tuuliherkkä riittää hirvistä teereen..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      455
      3313
    2. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      426
      3056
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      127
      2839
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2192
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2030
    6. 177
      1399
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1347
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1226
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      80
      1199
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1040
    Aihe