mökin liiteristä löytyi tuollainen moottori iästä ei ole tietoa mutta vanha se on tehoa arvioisin 1-2 hv,kiedoin vetonarun vauhtipyörään ja ekalla käyntiin enkä tiedä onko kymmeneen vuoteen käynyt aiemmin.Onkohan mitään hintaarviota ja onko se harvinainen.
British Seagul
25
6866
Vastaukset
- Seagull perämoottori
Erittäin vankkatekoinen, matalakierroksinen ja korkeavääntöinen moottori. Tunnettu toimintavarmuudesta.
Isoruokainen, öljyhimoitsija (10 % öljylisäys).
Niiden valmistus loppoi ehkä 20 v sitten (en muista tarkkaan). Viimeiset mallit eroavat muistaakseni siten että sylinteriosa on kantikas ja olisiko se ollut maalattu tummansiniseksi (mustan sijasta).
Vanhanaikaisesta ulkonäöstä huolimatta kone ei välttämättä ole kovin vanha. Perämoottorit saivat nykyisen "modernin" ulkonäön jo 40-50 luvulla, Seagull vaan ei lähtenyt sille linjalle.
Hinta on tietysti se mitä joku on valmis maksamaan siitä (antiikki- tai museo-arvoa sillä todennäköisesti ei ole). Jos sanon 50-100€ saatan liiotella.- tehosta
muistaakseni teho oli haarukassa 4-6 hv. Vääntö oli kuitenkin niin suuri että joissakin malleissa oli 4-lapainen potkuri.
- ........
tehosta kirjoitti:
muistaakseni teho oli haarukassa 4-6 hv. Vääntö oli kuitenkin niin suuri että joissakin malleissa oli 4-lapainen potkuri.
minulla on 1.5hv ,kyllä niitä on tehty.
- kyytiä saanut
tehosta kirjoitti:
muistaakseni teho oli haarukassa 4-6 hv. Vääntö oli kuitenkin niin suuri että joissakin malleissa oli 4-lapainen potkuri.
Seagull (Merikyrpä) moottorit olivat siitä kuuluisia että ne kulkivat aina yhtä hitaasti olipa veneessä yksi tai yhdeksän matkustajaa. Isoimmissa malleissa n. 4-5 hv oli jopa viisilapainen potkuri jolla työntövoimaa oli koneen kokoon nähden tolkuttomasti. Lavat olivat hieman kuperia (kupattuja) mutta muuten suoria ja kapenivat kärkeä kohti. Kaikki laakerit olivat liukulaakereita ja siksi 10% öljyseos. Tuonaikaiset öljyt olivat myös vähemmän 'liukkaita' ja painetta kestäviä joka osaltaan selittää ölymäärän. Pinnoille piti saada paksu öljykerros ettei metallit hankaa toisiinsa.
Seagulli on ehkä paras mekaaninen laite jonka engelsmannit ovat koskaan rakentaneet. - savuttaaaa
Älkää työntäkö kaikkiin seaguleihin 10% bensaa ! Uudemmat käyttää 4% bensaa. Tarkista vm. British seagul parts / serial number
- Riskilä
Olisiko myynnissä ja mihin hintaan ?
- prutku
Ei ole myytävänä
- kokemusta on
tuo ammattipiireissä "siankulliksi" ristitty kapine käryää ja savuaa pahemmin kuin yksikään edesmennyt petroolimoottori. Oikea paikka sille on liiterin nurkassa tai edesmennetitten keksintöjen museossa. Mereen sitä ei saa upottaa, sillä silloin se aiteuttaa ympäristövahingon...
- 5hp
kokemusta on kirjoitti:
tuo ammattipiireissä "siankulliksi" ristitty kapine käryää ja savuaa pahemmin kuin yksikään edesmennyt petroolimoottori. Oikea paikka sille on liiterin nurkassa tai edesmennetitten keksintöjen museossa. Mereen sitä ei saa upottaa, sillä silloin se aiteuttaa ympäristövahingon...
Unohdit muuten mainita tärkeämmät ominaisuudet nimittäin että se pitää jumalatonta meteliä ja tärisee niin että käsi on tunnoton jo puolen tunnin ajon jälkeen.
Oikeaoppinen käyttö onkin puisen purjeveneen apumoottorina jonka tyyliin ko prutku sopii ja purjehdustakin tulee harrastettua heti laiturista lähtien kun kippari ei viitsi kuunnella kyseisen laitteen meteliä saatika sitten pilata satama-altaan vettä valuttamalla öljynsekaista bensiiniä veteen kuten oikeaoppiseen käynnistämiseen kuuluu. Tarittaessa rakkinen kuitenkin käynnistyy takuuvarmasti ja tehon puutteesta huolimatta saa isonkin veneen liikkeelle.
Siis kaiken kaikkiaan kelpo värkki. - jj
5hp kirjoitti:
Unohdit muuten mainita tärkeämmät ominaisuudet nimittäin että se pitää jumalatonta meteliä ja tärisee niin että käsi on tunnoton jo puolen tunnin ajon jälkeen.
Oikeaoppinen käyttö onkin puisen purjeveneen apumoottorina jonka tyyliin ko prutku sopii ja purjehdustakin tulee harrastettua heti laiturista lähtien kun kippari ei viitsi kuunnella kyseisen laitteen meteliä saatika sitten pilata satama-altaan vettä valuttamalla öljynsekaista bensiiniä veteen kuten oikeaoppiseen käynnistämiseen kuuluu. Tarittaessa rakkinen kuitenkin käynnistyy takuuvarmasti ja tehon puutteesta huolimatta saa isonkin veneen liikkeelle.
Siis kaiken kaikkiaan kelpo värkki.Seli, seli, ei ole eikä tule Seagullin voittanutta.
Luotettavuus; Täysin väljäksikin kymmenien vuosien jatkuvassa ammattikäytössä ajetut gullit käynnistyvät aina ensimmäisellä vedolla, kunhan kaasutin on oikeaoppisesti tulvitettu.
Tehoiltaan hengetön , mutta järkyttävän kokoisetkin paatit liikkuvat omaa tahtiansa.
Valmistusta ei koskaan lopetettu ja kaikkia varaosia saa sumujen saarilta ja vielä halvalla.
Vaihteeseen ei saa laittaa EP-öljyjä, kuten ei missään Britti-kamoissa. - pyh...
jj kirjoitti:
Seli, seli, ei ole eikä tule Seagullin voittanutta.
Luotettavuus; Täysin väljäksikin kymmenien vuosien jatkuvassa ammattikäytössä ajetut gullit käynnistyvät aina ensimmäisellä vedolla, kunhan kaasutin on oikeaoppisesti tulvitettu.
Tehoiltaan hengetön , mutta järkyttävän kokoisetkin paatit liikkuvat omaa tahtiansa.
Valmistusta ei koskaan lopetettu ja kaikkia varaosia saa sumujen saarilta ja vielä halvalla.
Vaihteeseen ei saa laittaa EP-öljyjä, kuten ei missään Britti-kamoissa.Sieltä sisäsiittoisten saarelta ei ole ikinä tullut mitään hyvää, eikä tule!!!
- - ernesti -
jj kirjoitti:
Seli, seli, ei ole eikä tule Seagullin voittanutta.
Luotettavuus; Täysin väljäksikin kymmenien vuosien jatkuvassa ammattikäytössä ajetut gullit käynnistyvät aina ensimmäisellä vedolla, kunhan kaasutin on oikeaoppisesti tulvitettu.
Tehoiltaan hengetön , mutta järkyttävän kokoisetkin paatit liikkuvat omaa tahtiansa.
Valmistusta ei koskaan lopetettu ja kaikkia varaosia saa sumujen saarilta ja vielä halvalla.
Vaihteeseen ei saa laittaa EP-öljyjä, kuten ei missään Britti-kamoissa.Minulla oli joskus Seagull, jossa oli 5-lapainen potkuri ja vipu, jolla sai vedon vapaalle tai eteenpäin. Potkuri oli kytketty jousen välityksellä vetoakseliin. No se ei kyllä ensimmäisellä käynnistynyt. Sitten kun sai käyntiin, niin ruohikossa sillä ei passannut ajella. Se oli omiaan keräämään hirvittävän mytyn heiniä alakerran ympärille, ennen kuin tukehtui. Vehjes oli työkaverilla lainassa kun kävi verkoilla. Tuuli heilautti verkkopaljusta verkon yläpaulan pyörivää vauhtipyörää vasten. Mitäs veikkatte, mikä oli lopputulos ?
Kerran pistin koneen osiksi ja jynssäsin kaikki osat puhtaaksi, sylinterin hoonasin. Tuo hoonaus vaikutti käynnistymiseen kummasti.
Seagullin kohdalla vuodet varmaan kultaavat muistot. Nykyisiin koneisiin verrattuna se on lähinnä ongelmajäte. Omani lahjoitin pois. Ei noilla ole mitään käyttöarvoa. Huutonetissä oli kerran samanlainen myynnissä, "osta heti" -pyyntö oli 750e. Oli siinä romulla kova kilohinta. - royal insinööri
- ernesti - kirjoitti:
Minulla oli joskus Seagull, jossa oli 5-lapainen potkuri ja vipu, jolla sai vedon vapaalle tai eteenpäin. Potkuri oli kytketty jousen välityksellä vetoakseliin. No se ei kyllä ensimmäisellä käynnistynyt. Sitten kun sai käyntiin, niin ruohikossa sillä ei passannut ajella. Se oli omiaan keräämään hirvittävän mytyn heiniä alakerran ympärille, ennen kuin tukehtui. Vehjes oli työkaverilla lainassa kun kävi verkoilla. Tuuli heilautti verkkopaljusta verkon yläpaulan pyörivää vauhtipyörää vasten. Mitäs veikkatte, mikä oli lopputulos ?
Kerran pistin koneen osiksi ja jynssäsin kaikki osat puhtaaksi, sylinterin hoonasin. Tuo hoonaus vaikutti käynnistymiseen kummasti.
Seagullin kohdalla vuodet varmaan kultaavat muistot. Nykyisiin koneisiin verrattuna se on lähinnä ongelmajäte. Omani lahjoitin pois. Ei noilla ole mitään käyttöarvoa. Huutonetissä oli kerran samanlainen myynnissä, "osta heti" -pyyntö oli 750e. Oli siinä romulla kova kilohinta.että olisi jottenkin vahvaväntöinen kone. Mutamassa testiiä kun oli, niin kärjessä oli kulutus ja meteli, vimeisenä teho ja taloudellisuus, teho ilmoitettua pienempi. Yksinkertainen kylläkin. Käyttäarvo on pieni, keräilyarvo mitätön. Mutta onhan se hauska peli, säilytä jos on tilaa.
- merikikkeli
eihän tuolla varmaan mitään rahallista arvoa ole. Ota käyttöön jos on sopiva vene sille. Osia saa tilattua Englannista. Ja onhan noilla jotain brittiläisiä harrastaja kerhojakin.
- seadog
The Best Outboard Motor on The World - Näinhän niissä lukee vauhtipyörässä
Minulla on myös liiterissä tuollainen 5hv malli. Tässä on muutama linkki koskien merkkiä. Näitähän on jonkin verran vielä kaytössä vaikka valmistus on loppunut jo jonkin aikaa sitten ja osiakin saa.
http://britishseagullparts.com/outboards/index.htm
http://www.britishseagull.co.uk/
Tässä ketjussa näytti olevan paljon asiaa ja paljon asiattomuuttakin, jos vähän kommentoisin.
- Vaatii tolkuttomasti öljyä bensan joukkoon, näin on se on niin suunniteltu.
- Tärisee ja ja pitää jumalatonta meteliä, kyllä käsi puutuu ja korvat soi.
- Ympäristöhaitta, oikeaoppiseen käynnistämiseen todellakin liittyy polttoaineen valuminen veteen.
- Luotettava, ainakin minun on. Olen pudottanut sen kaksi kertaa järven pohjaan, molemmilla kerroilla riitti kaasarin puhdistus ja taas mentiin. Itse asiassa ensimmäisellä kerralla heitin koneen vain takaisin veneen perään kiinni ja yritin käynnistää ja kävihän se, hyvin huonosti. Myöskin moottori on välillä ollut hylättynä useampia vuosia mutta aina käytöön otettaessa on toiminut kuin ennenkin ilman mitään käytöönotto teppuja.
- Sitkeäkin se on tehottomuudesta huolimatta vai miksi luulisit että näin epämukava moottori on ollut aikanaan hyvinkin haluttu purjeveneiden apumoottorina. Moottori on suunniteltu kuljettamaan painavaakin venettä luotettavasti ei niinkään huippunopeutta silmälläpitäen. Tosin moni purjehtija taisi mielummin yrittää edetä purjein tyynelläkin ennemin kuin käynnistäisi tuon mölylähteen.
Jos otat moottorin käyttöön tarkista että vaihdepesässä on jotain voiteluun sopivaa. Alkuperäisessä käsikirjassa suositellaan käyttämään viskositeetiltaan erittäin korkeaa öljyä jota on nykyään vaikea saada. Ohuet litkut ja suositeltukin laatu pysyy siellä huonosti. Jotkin ovat täyttäneen vaihdepesän vaseliinilla, pysyyhän se siellä mutta on huono konsti sillä se ei oikein voitele.
Osa näistä moottoreista ei ole niin vanhoja kuin voisi luulla sillä Britit konservatiivisina valmistivat näitä koteloimattomina vielä kun muut olivat siirtyneet koteloituihin perämoottoreihin jo vuosikymmeniä sitten. Omani olen ostanut uutena 1200mk:lla joskus -70 luvun puolivälissä ja se toimitettiin sitä varten rakenetussa puulaatikossa jossa oli myös teline moottorille, toimituksessa tuli mukana muutama työkalu ja yksityiskohtaiset ohjeet siitä miten niillä työkaluilla voi moottorin purkaa ja kasata, samaan tyyliin kuvitettuna kuin pienoismallien rakennus-sarjojen ohjeet. Tämän lisäksi mukana tuli toinen vihkonen joka oli enemmänkin käyttäjän käsikirjan oloinen.
Olen mielenkiinnosta seurannut myytävänä olevien Seagull moottoreiden kauppaa ja tuntuisi olevan että jonkin verran kiinnostuneita ostajia näille on. Sanoisin että jos kyseessä on hyväkuntoinen 2hv malli voisi sen arvo olla muutaman satasen luokkaa. Vanhemmista hyvin entistetyistä yksilöistä voidaan pyytää sellaiset 500e mutta vaikea sellaista on myydä. Sanoisin että arvo on kuitenkin sen verran pieni että ei kannata myydä koska nämä on helppo pitää toimintakunnossa. Pidä itsellä ja ajele muutaman kerran kesässä että pysyy käyttökunnossa. Seagull herättää laiturilla huomiota sekä myönteistä että kielteistä, enimmäkseen kuitenkin myönteistä.- pärinäjannu
hehe, tässä muuten lukee " the best outboard motor FOR the world". Voimme siis olla onnellisia kun britit ovat antaneet käyttöömme jotain näin hienoa. Tämähän on merten Harley Davidson, siis epäkäytännöllinen, meluisa, tärisee ja on harvinaisen kiva omistaa ja rassata....
- rte1.
Kiitos Seadogille! "The Best Outboard Motor on The World ", kirjoituksesi on ketjun asiallisin linkkeineen.
- Varamara twa
Oisko tämä ollu se legendaarise AK 47, vastine brittien meren hengessä?
- pärinäjannu
äänestä päätellen noin voisi kuvitella....
"Siikulli" on Nornandian maihinnnousuun Englannissa kehitetty sotakone, pienimmästä suurimpaan. Idiottivarma vaikka veteen upotettuna. Kaataa vain vedet kaasarista niin neljännellä lähtee käyntiin ja taas menoksi!
Ei ole myöskään bensaherkkä kuten nykykoneet, joissa bensa vanhenee muutamassa viikossa. "Siikulli" käy melkein millaisella " mömmöllä" tahansa. Öljysekoituskin on 10 %, joka jo kielii siitä, että sitä voi käyttää vaikka puoliksi löpösekoituksella ja/tai jäteöljyllä ja bensalla. Sellaisia koneita pitäisi olla enemmän käytössä eikä museoissa!Tästä asiasta olen, ensimmäistä kertaa, taysin samaa mieltä kanssasi!
P.S. Älä tällä kertaa sorru siihen ikuiseen kirjamarkkinointiin, asiasta jotain ymmärtävät ottavat silloin kirjoituksesi todesta!!
Välittäjä_ LKV:lle
Nekin, jotka veneasioista ja merelläolosta oikeasti jotain ymmärtävät, tarvitsevat lisätietoa tietoa ja opastusta myös niistä asioista, joita ei Välittäjä LKV ole vielä edes kokenut. Meidän vanhojen merikarhujen ja osaajien kirjat ja oppaat ovat tietysti osa meri- ja veneilykulttuuria, joten sellaisten alottelijoiden kuten Välittäjä_ LKV kannattaisi hankkia ne kirjahyllyynsä vaikka ei ymmärtäisikään niiden sisältöä.
Muuten, miten tämä varsinaisen asian vierestä sorkkiminen Välittäjä_ LKV:n mielestä kuuluu, tai edes sivuaa Seagull- tarinaa? Näyttää siltä, että Välittäjä_ LKV:n on sorkittava joka paikassa paskaisella kepillään ja joka asian sivusta. Yritettvä väenväkisin mollattava muita vaikka ei käsitä edes mistä kulloinkin puhutaan. Sairasta osallistumista!- Berberos
Seagul
Hyvä varmatoiminen.käyttivät tukkilauttojen ohjauksessa.Tyylikäs kone omalla tavallaan.Retrohenkinen ei liikaa mitään ylimääräisiä härpäkkeitä. - Len-Setä
Taas joku vanha ketju nostettu esiin...
70-luvulla ajeltiin paljon veljen kanssa pitkin saaristoa Seagull soutuveneen perässä. Potkurinsokkia kului kun rymisteltiin kiville siellä ja tuolla mutta vaihto ole helppoa ja omatekoiset sokat vain menivät suoraksi. Oli helppo oikeista. Potkuriksi vaihdoimme pienennetyn Mercuryn potkurin joka paransi soutuveneen kulkua paljon. Korjauksiin riitti ihan muutama työkalu ja kannentiivistekin tehtiin itse tiivistepahvista. Ei ole nykypirkat mistään kotoisin Siikaliin verrattuna... - Pritit
Brittein saarilta ei ole tullut yhtään hyvin suunniteltua mekaanista kojetta. No ehkä Spitfire. Autot voi olla kauniita ja hienoja, mutta tekniikka täyttä kuraa. Ei ihme että tavallinen teollisuus on lähes hävinnyt saarilta. No ei jenkitkään osaa enää mitään tehdä, aseita korkeintaan (en puhu käsiaseista yms. vaan risteilyohjusten tapaisista).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Elämä valuu ohi ilman merkitystä
Olen 5-kymppinen korkeasti koulutettu hyvässä ja vaativassa työssä oleva mies. Erosin pitkästä parisuhteesta pari vuotta2513639Martina julkaisi romanttisia kuvia kihlajaisista
Ihana pari. Paljon onnea ja rakkautta heille 💞2631253Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin591208- 841046
Gekkosessa hyvä juttu Sofian Dubai "töistä"
"Vielä tammikuussa Belórf lupaili aloittavansa jälleen verkkovalmennukset, mutta tämä projekti näyttää kuihtuneen kaikes93990eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.93925Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä56916En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin117870- 169863
Palsta sekosi lopullisesti?
Taidan mennä päikkäreille. Oliko hän nyt muka oikeasti äsken täällä ja kirjoitti, että täytyy unohtaa? Todistakaa se. Ki14814