Elikkäs haluaisin kuulla teidän kokemuksianne tuosta kalasta (ampujakalasta)!
Tiedän kyseisestä kalasta melko paljon, mutta en yhtä tärkeää asiaa!
Syökö se ihan tavallisia hiutaleita vai tarvitseeko se jonkun erityisruokavalion?
Ampujakala!
15
1012
Vastaukset
- Lisa
Tarvitsee lähes yksinomaan elävistä öttiäisistä koostuvan ruokavalion. Ei mikään helpoimmasta päästä oleva akvaarioasukki, mutta erittäin kiintoisa ja mielekäs hoidokki vaativalle harrastajalle :)
- flit flot
Öö...voisitko sanoa tarkemmin mitä ötököitä se syö?Olen harrastanut akvaarioita jo useita vuosia ja haasteet ovat terve tulleita!:)
- jarvij
Hei!
Niin, miten isoon murtovesi-akvaarioon olet noita ampujakaloja suunnitellut? - flit flot
jarvij kirjoitti:
Hei!
Niin, miten isoon murtovesi-akvaarioon olet noita ampujakaloja suunnitellut?En ole vielä varma otanko noita kaloja (en ole nähnytkään että niitä myytäisinkään missään)!No ajattelin laittaa ne/sen 180 litran akvaarioon...mutta toi akvaario tuntuu jotenkin pieneltä niille/sille (eikös kasvakkin 24cm pituiseksi?).Mutta pari ongelmaa mulla on vielä ratkomatta (jos joku voisi auttaa?!?):
1.Olen lukenut että tämä kalalaji ei pidä toisen lajin kaloista, mutta olisiko silti olemassa jotain kalalajia joka menisi tämän kanssa samassa akvaariossa?
2."Ampuuko" kala vettä seura akvaariossa?
t:~flit flot - aqua2002
flit flot kirjoitti:
En ole vielä varma otanko noita kaloja (en ole nähnytkään että niitä myytäisinkään missään)!No ajattelin laittaa ne/sen 180 litran akvaarioon...mutta toi akvaario tuntuu jotenkin pieneltä niille/sille (eikös kasvakkin 24cm pituiseksi?).Mutta pari ongelmaa mulla on vielä ratkomatta (jos joku voisi auttaa?!?):
1.Olen lukenut että tämä kalalaji ei pidä toisen lajin kaloista, mutta olisiko silti olemassa jotain kalalajia joka menisi tämän kanssa samassa akvaariossa?
2."Ampuuko" kala vettä seura akvaariossa?
t:~flit flot"No ajattelin laittaa ne/sen 180 litran akvaarioon..."
Kovin pieneen purkkiin meinaat 24senttisen kalan laittaa, vaikakin ko. kala kasvaa aina 30 senttiseksi.
"mutta toi akvaario tuntuu jotenkin pieneltä niille/sille (eikös kasvakkin 24cm pituiseksi?)."
No, ei vain tunnu, vaan myös on.
"Mutta pari ongelmaa mulla on vie2."Ampuuko" kala vettä seura akvaariossa? "
Ei se ampuminen ole vain leikkiä kalalle, vaan "pyydystää" sille ruokaa. Inisijät kun pörräilee veden pinnan yläpuolella, kala ampuu vesisuihkulla niitä, jolloin ne putoavat pinnalle, josta kala saa ne sitten popsittua.
Ohjeeni: Unohda tämä kala. En tiedä, saako Suomesta, mutta viljelytaulukosta Järven sivuilta ainakin löytyi. - flit flot
aqua2002 kirjoitti:
"No ajattelin laittaa ne/sen 180 litran akvaarioon..."
Kovin pieneen purkkiin meinaat 24senttisen kalan laittaa, vaikakin ko. kala kasvaa aina 30 senttiseksi.
"mutta toi akvaario tuntuu jotenkin pieneltä niille/sille (eikös kasvakkin 24cm pituiseksi?)."
Ei se ampuminen ole vain leikkiä kalalle, vaan "pyydystää" sille ruokaa. Inisijät kun pörräilee veden pinnan yläpuolella, kala ampuu vesisuihkulla niitä, jolloin ne putoavat pinnalle, josta kala saa ne sitten popsittua.
Ohjeeni: Unohda tämä kala. En tiedä, saako Suomesta, mutta viljelytaulukosta Järven sivuilta ainakin löytyi.Niin elikkä niin kuin sanoinkin, että en ole varma otanko kalaa!Ja toiseksi sanoin että laittaisin sen 180 litraseen akvaarioon...niin että juu!:)
Muuten koska pistät piposi läysemmälle aqua?!?
Niin ja muuten toi kopioiminen toisten teksteistä on ärsyttävää, joten lopeta se! - flit flot
aqua2002 kirjoitti:
Ohjeeni: Unohda tämä kala. En tiedä, saako Suomesta, mutta viljelytaulukosta Järven sivuilta ainakin löytyi.Akvaario kirjassa (Tietonikat:akvaariokalat) sanottiin; että pienin akvaario johon kalan voi laittaa on 150 litraa (toki sen voi pienempäänkin ängetä, mutta en tiedä miten se viihtyisi siellä)!
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨ - aqua2002
flit flot kirjoitti:
Niin elikkä niin kuin sanoinkin, että en ole varma otanko kalaa!Ja toiseksi sanoin että laittaisin sen 180 litraseen akvaarioon...niin että juu!:)
Muuten koska pistät piposi läysemmälle aqua?!?
Niin ja muuten toi kopioiminen toisten teksteistä on ärsyttävää, joten lopeta se!"Ja toiseksi sanoin että laittaisin sen 180 litraseen akvaarioon...niin että juu!:) "
Mahtaa tulla ahtaat olot, jos ajatellaan, että 180 litrainen on jotain: 100*40*xx (p*s*k)
40 senttiä syvyisessä (=leveys) akvassa 30 senttisellä kalalla mahtaa olla aika kiva uida. Parilla pyrstön heilahdukessa on toisessä päässä akvaa, jossa juuri ja juuri mahtuu kääntymään..
"Muuten koska pistät piposi läysemmälle aqua?!? "
Tiedoksi: Nyt on kesä! :D
"Niin ja muuten toi kopioiminen toisten teksteistä on ärsyttävää, joten lopeta se!"
Ei kukaan pakota lukemaan tekstejäni :) Sitä paitsi mielestäni vastauksien antaminen/kohdentaminen on helpompaa, kun lainaa pätkän, johon vastauksen antaa.
Eihän newsseisäkään lainata koko tekstiä vaan se, johon vastataan... - aqua2002
flit flot kirjoitti:
Akvaario kirjassa (Tietonikat:akvaariokalat) sanottiin; että pienin akvaario johon kalan voi laittaa on 150 litraa (toki sen voi pienempäänkin ängetä, mutta en tiedä miten se viihtyisi siellä)!
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨En tiedä opusta, mutta uskoisin sen olevan käännetty jostain englanninkielisestä tekeleestä, joka taas luotu muiden kirjojen pohjalta kooten tietoja yhteen kansiin. Plagiointia vailla lainkaan tietoa totuudesta!
30 senttinen fisu - kasvaneeko vielä suuremmaksikin? - 150 litraisessa on kuuluisaa amerikkalaista akvaharrastusta. Tältä pohjalta kirja varmaan käännettykin suomeksi. Jos luet nettiä - etenkin englantilaisia sivustoja, jotka tulevat tuolta meren takaa, niin auttamattomasti suuria kaloja pidetään aivan liian ahtaissa purkeissa ja suositellaan tätä muillekin.
Toisessa keskusteluryhmässä eräs henkilö kirjoittikin varsin osuvasti tuosta 'luvatun onnelan maasta' ja markkinoinnista: "Osta kasvi purkissa, saat kalan mukana!"
Netistä löytyviin tietoihin on syytä suhtautua kriittisesti - etenkin amerikkalaisten harrastajien sivustoihin. Kirjallisuuteenkaan ei siis ole luottamista: Kirjoja on paljon, joista varmasti suurin osa koostuu plagioimisesta ja siten virheellisten tietojen lyömisestä vain uusiin kansiin. Ts. samat virheet toistuvat kirjassa kuin kirjassa, koska plagioija ei viitsi itse ottaa mitään selvää kaloista.
Mistä sitten kirjan lukija tietää, mikä on totta? Ei mistään.. Siksi kannattaisikin ottaa selville kirjoista muilta harrastajilta, jotta saa oikeaa tietoa eikä lue ns. roskakirjallisuutta.
Toinen vaihtoehto, että suomentajalla ovat menneet litrat, gallonat ja muut mitat sekaisin.
Kun ajattelee jo terveellä maalaisjärjellä, niin kukaanhan ei laita 30 senttistä fisua 150 litraiseen tai sen alla - vai laittaako?? - helmi
aqua2002 kirjoitti:
En tiedä opusta, mutta uskoisin sen olevan käännetty jostain englanninkielisestä tekeleestä, joka taas luotu muiden kirjojen pohjalta kooten tietoja yhteen kansiin. Plagiointia vailla lainkaan tietoa totuudesta!
30 senttinen fisu - kasvaneeko vielä suuremmaksikin? - 150 litraisessa on kuuluisaa amerikkalaista akvaharrastusta. Tältä pohjalta kirja varmaan käännettykin suomeksi. Jos luet nettiä - etenkin englantilaisia sivustoja, jotka tulevat tuolta meren takaa, niin auttamattomasti suuria kaloja pidetään aivan liian ahtaissa purkeissa ja suositellaan tätä muillekin.
Toisessa keskusteluryhmässä eräs henkilö kirjoittikin varsin osuvasti tuosta 'luvatun onnelan maasta' ja markkinoinnista: "Osta kasvi purkissa, saat kalan mukana!"
Netistä löytyviin tietoihin on syytä suhtautua kriittisesti - etenkin amerikkalaisten harrastajien sivustoihin. Kirjallisuuteenkaan ei siis ole luottamista: Kirjoja on paljon, joista varmasti suurin osa koostuu plagioimisesta ja siten virheellisten tietojen lyömisestä vain uusiin kansiin. Ts. samat virheet toistuvat kirjassa kuin kirjassa, koska plagioija ei viitsi itse ottaa mitään selvää kaloista.
Mistä sitten kirjan lukija tietää, mikä on totta? Ei mistään.. Siksi kannattaisikin ottaa selville kirjoista muilta harrastajilta, jotta saa oikeaa tietoa eikä lue ns. roskakirjallisuutta.
Toinen vaihtoehto, että suomentajalla ovat menneet litrat, gallonat ja muut mitat sekaisin.
Kun ajattelee jo terveellä maalaisjärjellä, niin kukaanhan ei laita 30 senttistä fisua 150 litraiseen tai sen alla - vai laittaako??>>"Kun ajattelee jo terveellä maalaisjärjellä, niin kukaanhan ei laita 30 senttistä fisua 150 litraiseen tai sen alla - vai laittaako??"
Aika moni kultakalaharrastaja ainakin yrittää... =( - Sateenkaari02
aqua2002 kirjoitti:
En tiedä opusta, mutta uskoisin sen olevan käännetty jostain englanninkielisestä tekeleestä, joka taas luotu muiden kirjojen pohjalta kooten tietoja yhteen kansiin. Plagiointia vailla lainkaan tietoa totuudesta!
Kun ajattelee jo terveellä maalaisjärjellä, niin kukaanhan ei laita 30 senttistä fisua 150 litraiseen tai sen alla - vai laittaako??Itse voisin laittaa vaikka pieneen kannelliseen kultakalamaljaan. Päälle etikkaa, mausteita (kunnolla suolaa) ja vaikka tilkka punaviiniä. Antaa seistä pari päivää ja NAM! Mielellään kyllä suolistaa ja ruotii kalan ensin sekä säilyttää kylmässä ;)
- helmi
Sateenkaari02 kirjoitti:
Itse voisin laittaa vaikka pieneen kannelliseen kultakalamaljaan. Päälle etikkaa, mausteita (kunnolla suolaa) ja vaikka tilkka punaviiniä. Antaa seistä pari päivää ja NAM! Mielellään kyllä suolistaa ja ruotii kalan ensin sekä säilyttää kylmässä ;)
Ei tarvitse suolaa maustamiseen, kun on murtoveden kala, sitähän on jo vedessä... ottaa siis keittoliemen sieltä.
... mutta senhän flit flot jo tietääkin, kun niin paljon kalasta jo tietää.
Lisää:
http://www.fishbase.org/Summary/SpeciesSummary.cfm?ID=8229 - jarvij
aqua2002 kirjoitti:
Ohjeeni: Unohda tämä kala. En tiedä, saako Suomesta, mutta viljelytaulukosta Järven sivuilta ainakin löytyi.Hei!
Tuossa kun on puhetta seura-akvaariosta, niin ampujakalahan on murtovesikala, ja minä en ole isommin kuullut moisen elämisestä tavallisessa seura-akvaariossa. No, kavereiksi voisivat käydä vaikkapa nelisilmät, ja akvaarion kooksi suosittelen 2000 litraista.
Ruoaksi käy myös kiinteä räkmix, jota voi kiinnitellä "kökköjä" laseihin vedenpinnan yläpuolelle, josta kala ne tyylikkäästi "ampuu alas". - flit flot
jarvij kirjoitti:
Hei!
Tuossa kun on puhetta seura-akvaariosta, niin ampujakalahan on murtovesikala, ja minä en ole isommin kuullut moisen elämisestä tavallisessa seura-akvaariossa. No, kavereiksi voisivat käydä vaikkapa nelisilmät, ja akvaarion kooksi suosittelen 2000 litraista.
Ruoaksi käy myös kiinteä räkmix, jota voi kiinnitellä "kökköjä" laseihin vedenpinnan yläpuolelle, josta kala ne tyylikkäästi "ampuu alas".Taitaa jäädä (tai siis jää) ampujakalan hankinta pelkäksi haaveeksi...No kiitän teitä kumminkin siitä että taoitte mulle järkeä päähän (ja mukamas tiesin niin paljon siitä kalasta)!Akvaario jää nyt tyhjilleen, sillä en halua enää muita kaloja!Ehkä tulevaisuudessa tulee hankittua 2000 litran akvaario...tulevaisuudessa...Kun tyhmä oon niin tyhmä oon!
~flit flot - aqua2002
flit flot kirjoitti:
Taitaa jäädä (tai siis jää) ampujakalan hankinta pelkäksi haaveeksi...No kiitän teitä kumminkin siitä että taoitte mulle järkeä päähän (ja mukamas tiesin niin paljon siitä kalasta)!Akvaario jää nyt tyhjilleen, sillä en halua enää muita kaloja!Ehkä tulevaisuudessa tulee hankittua 2000 litran akvaario...tulevaisuudessa...Kun tyhmä oon niin tyhmä oon!
~flit flot"Kun tyhmä oon niin tyhmä oon! "
Ehkäpä pikemminkin uskonut vain virheellistä kirjatietoa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama917580Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä1236314Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve1604437Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu2353061Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta902638Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut
Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh351925- 1291551
Yhteydenotto
Tiedätkö tai ymmärrätkö syyn, miksi kaivattusi ei ota sinuun yhteyttä? Mikä se syy on?1971534Sofia Virta SUURI POLIITIKKO
Osallistumalla Erikoisjoukkoihin nostaa Vihreät kauaksi ohi perussuomalaisista, joka on muutenkin hajoamassa omaan mahdo32795Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontohommista?
Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille? Tätä ei tv:ssä: Susanna Laine paljastaa, mikä yksi asia hermostuttaa Farmi-kuvauk21782