vapaavirtaus suodatin

tee-ite

olisiko mahdollista tehdä itse moisen värkin? mitähän siinä pitää ottaa huomioon? sopivaa taipuisaa putkea ja vetää sen kaasarin päälle klemmareilla kiinni ja toiseen päähän itse suodattimen?

18

12905

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suodatin

      Jos meinaat varsinaisen suodattimenkin tehä ite, niin tulee varmaan yhtä hyvä ku ei ois suodatinta ollenkaan, Ilman suodatinta virtaakin tosi vapaasti kunnes kone on täynnä paskaa.

    • ei kannata

      "Vapaavirtaussuodattimista" ei ole ennenkään ollut hyötyä normaalikäytössä eikä ole nytkään. Ei ainakaan ole lisääntyviä haittoja enempää.

      Kustannusten pitäisi olla nollan eli sulle pitäis maksaa jos laittaisit sellaisen tehtaan suunnitteleman tavallisen tilalle.

      Aina löytyy keskenkasvuisia tunarityperyksiä...

      • Pro Tuning

        kyllä siitä muutoman hepan saa lisää tehoa
        ja jos sen ssijoittelee oikeen ja vanha on oikeen paska voi tehoa tulla lisää lähemmäs 10hp jotkut tuning kirjat väittävät että voi saada jopa 20 heppaa (jostain vähän kutitellusta koneesta) jos sen sijoittaa oikein ja on oikeanlainen suodatin mutta jos saat siitä vaikka 5hp nii hyvä se on


      • ihmettelijäinsinööri
        Pro Tuning kirjoitti:

        kyllä siitä muutoman hepan saa lisää tehoa
        ja jos sen ssijoittelee oikeen ja vanha on oikeen paska voi tehoa tulla lisää lähemmäs 10hp jotkut tuning kirjat väittävät että voi saada jopa 20 heppaa (jostain vähän kutitellusta koneesta) jos sen sijoittaa oikein ja on oikeanlainen suodatin mutta jos saat siitä vaikka 5hp nii hyvä se on

        No haluaisin tietää millä perusteella väität että teho lisääntyy käytettäessä vapaavirtaussuodattimia.

        Autojen tehoja mitataan dynamometreillä, joiden tarkkuus on parhaimmillaan ehkä 3% luokkaa. Lisäksi testituloksiin vaikuttaa ympäristöolosuhteet (lämpötila, ilmankosteus, ilmanpaine yms. ilman happipitoisuuteen vaikuttavat tekijät) ja muut mittausjärjestelyt.

        Eli jos mittaat n. sadan kilowatin moottoritehon omaavaa autoa dynamometrissä, voit saada testejä toistettaessa tulokseksi arvoja väliltä 97 - 103 kW. Eli vaihtelua voi olla jopa 6 kW.

        Jos ensimmäisellä kerralla saat tulokseksi 97 kW ja laitat autoon kiinni rahatpoistyhmiltätuuninkitilpehöörinjokaeiteemitään, ja toistat mittauksen saaden tulokseksi 6kW suuremman tehon, luulet tehon kasvaneen tyhjentyneen rahapussin ansiosta tuon 6 kW, vaikka se johtuu vain mittauksen epätarkkuudesta.

        Lisäksi tulokset eivät ole vertailukelpoisia eri mittauspaikkojen välillä, niissä saattaa olla eroa jopa parikymmentä prosenttia. Myös erilaisella toimintaperiaatteella toimivat tehonmittauslaitteet antavat varsin erilaisia tuloksia.

        Uudehkoissa autoissa väkisinimevät moottorit ovat yleensä melko korkean viritystason omaavat, ainakin vanhempiin autoihin verrattuna, joten niissä vapaavirtaussuodattimista ei ole mitään apua. Toki joissain vanhoissa rimpuloissa voi olla onneton alkuperäinen ilmansuodatin, mutta kyllä senkin puhdistamisen/uudistamisen luulisi riittävän suurimmalle osalle autoilijoista...

        Turbomoottoreissakaan vapaavirtaussuodattimella ei ole vaikutusta tehoon.

        Jos et usko, niin tee testit alkuperäisellä suodattimella, vapaavirtaussuodattimella ja ilman suodatinta, toista kaikki vaikka kolme kertaa niin tulee edes vähän paremmin vertailukelpoisia tuloksia.

        Haluaisin toki nähdä mittausteknisesti oikeaoppisesti toteutettuja mittaustuloksia, joilla voitaisiin kiistatta osoittaa vapaavirtaussuodattimien hyödyt, mutta toistaiseksi vain ko. värkkien myyjät kehuvat tuotteitaan ja antavat katteettomia lupauksia myynnin edistämiseksi.

        Toki kilpakäyttöön tarkoitetuissa moottoreissa, joissa kaasujenvaihto on rakennettu optimaalisella tavalla toimivaksi voi kannattaa käyttää vapaavirtaussuodattimia, kun halutaan puristaa jokainen watti ulos moottorista.

        Tavallisessa käytössä ei juurikaan käytetä moottoria maksimitehon antavalla kierroslukualueella, joten mitä merkitystä tuollaisella olemattoman pienellä tehonlisäyksellä edes voisi olla...

        Ainakin itse pysyn hyvin liikenteen mukana väkisinimevällä bensakoneella automaatin vaihtaessa 2000 kierroksen kohdalla isompaa pykälää. Hyvin harvoin tarvitsee ohitustilanteissa käyttää moottoria edes maksimivääntömomentin kierroslukualueella ja kun alkaa leikityttää niin antaa lämpimän koneen kiekaista 7000 rpm asti ja vaihtaa vaihteita käsin ;)


      • Pro Tuning
        ihmettelijäinsinööri kirjoitti:

        No haluaisin tietää millä perusteella väität että teho lisääntyy käytettäessä vapaavirtaussuodattimia.

        Autojen tehoja mitataan dynamometreillä, joiden tarkkuus on parhaimmillaan ehkä 3% luokkaa. Lisäksi testituloksiin vaikuttaa ympäristöolosuhteet (lämpötila, ilmankosteus, ilmanpaine yms. ilman happipitoisuuteen vaikuttavat tekijät) ja muut mittausjärjestelyt.

        Eli jos mittaat n. sadan kilowatin moottoritehon omaavaa autoa dynamometrissä, voit saada testejä toistettaessa tulokseksi arvoja väliltä 97 - 103 kW. Eli vaihtelua voi olla jopa 6 kW.

        Jos ensimmäisellä kerralla saat tulokseksi 97 kW ja laitat autoon kiinni rahatpoistyhmiltätuuninkitilpehöörinjokaeiteemitään, ja toistat mittauksen saaden tulokseksi 6kW suuremman tehon, luulet tehon kasvaneen tyhjentyneen rahapussin ansiosta tuon 6 kW, vaikka se johtuu vain mittauksen epätarkkuudesta.

        Lisäksi tulokset eivät ole vertailukelpoisia eri mittauspaikkojen välillä, niissä saattaa olla eroa jopa parikymmentä prosenttia. Myös erilaisella toimintaperiaatteella toimivat tehonmittauslaitteet antavat varsin erilaisia tuloksia.

        Uudehkoissa autoissa väkisinimevät moottorit ovat yleensä melko korkean viritystason omaavat, ainakin vanhempiin autoihin verrattuna, joten niissä vapaavirtaussuodattimista ei ole mitään apua. Toki joissain vanhoissa rimpuloissa voi olla onneton alkuperäinen ilmansuodatin, mutta kyllä senkin puhdistamisen/uudistamisen luulisi riittävän suurimmalle osalle autoilijoista...

        Turbomoottoreissakaan vapaavirtaussuodattimella ei ole vaikutusta tehoon.

        Jos et usko, niin tee testit alkuperäisellä suodattimella, vapaavirtaussuodattimella ja ilman suodatinta, toista kaikki vaikka kolme kertaa niin tulee edes vähän paremmin vertailukelpoisia tuloksia.

        Haluaisin toki nähdä mittausteknisesti oikeaoppisesti toteutettuja mittaustuloksia, joilla voitaisiin kiistatta osoittaa vapaavirtaussuodattimien hyödyt, mutta toistaiseksi vain ko. värkkien myyjät kehuvat tuotteitaan ja antavat katteettomia lupauksia myynnin edistämiseksi.

        Toki kilpakäyttöön tarkoitetuissa moottoreissa, joissa kaasujenvaihto on rakennettu optimaalisella tavalla toimivaksi voi kannattaa käyttää vapaavirtaussuodattimia, kun halutaan puristaa jokainen watti ulos moottorista.

        Tavallisessa käytössä ei juurikaan käytetä moottoria maksimitehon antavalla kierroslukualueella, joten mitä merkitystä tuollaisella olemattoman pienellä tehonlisäyksellä edes voisi olla...

        Ainakin itse pysyn hyvin liikenteen mukana väkisinimevällä bensakoneella automaatin vaihtaessa 2000 kierroksen kohdalla isompaa pykälää. Hyvin harvoin tarvitsee ohitustilanteissa käyttää moottoria edes maksimivääntömomentin kierroslukualueella ja kun alkaa leikityttää niin antaa lämpimän koneen kiekaista 7000 rpm asti ja vaihtaa vaihteita käsin ;)

        jos imu ilma jäähtyy n. 10 astetta on tehon lisäys n.1% jos otat vanhan paskan suodattimen pois ja laitat jonkun suht hyvän tilalle niin ilma virtaa vapaammin jolloin kone saa paremmin ilmaa (voi auttaa n.1-3hp) lisäksi jos viet ilman suodattimen auton etuosaan auton konehuoneen takaosasta niin imuilma on taatusti viileämpää edessä kuin takana jos ilma jähtyy vaikka 15 astetta tarkoittaa 1.5hp tehonlisäystä 100hp:n autossa joten kun on vapaavirtasuodatin paikalla ja sijoiteltu oikeen ja vanha on oikeen paska josta ei mene uutenakaan mitään läpi niin tehon lisäys voi olla n.5hp siviiliautossa jossa on vakiona 100hp

        tietty jossain huippuunsa viritetyssä kilpa-autossa tehoa voi tulla jopa lähemmäs 20hp, kun taas jossain siviili "urheiluautossa" tehoa ei tule vältämättä paljoa 1hp:ta enempää eikä vältämättä sitäkään.


      • Pro Tuning
        ihmettelijäinsinööri kirjoitti:

        No haluaisin tietää millä perusteella väität että teho lisääntyy käytettäessä vapaavirtaussuodattimia.

        Autojen tehoja mitataan dynamometreillä, joiden tarkkuus on parhaimmillaan ehkä 3% luokkaa. Lisäksi testituloksiin vaikuttaa ympäristöolosuhteet (lämpötila, ilmankosteus, ilmanpaine yms. ilman happipitoisuuteen vaikuttavat tekijät) ja muut mittausjärjestelyt.

        Eli jos mittaat n. sadan kilowatin moottoritehon omaavaa autoa dynamometrissä, voit saada testejä toistettaessa tulokseksi arvoja väliltä 97 - 103 kW. Eli vaihtelua voi olla jopa 6 kW.

        Jos ensimmäisellä kerralla saat tulokseksi 97 kW ja laitat autoon kiinni rahatpoistyhmiltätuuninkitilpehöörinjokaeiteemitään, ja toistat mittauksen saaden tulokseksi 6kW suuremman tehon, luulet tehon kasvaneen tyhjentyneen rahapussin ansiosta tuon 6 kW, vaikka se johtuu vain mittauksen epätarkkuudesta.

        Lisäksi tulokset eivät ole vertailukelpoisia eri mittauspaikkojen välillä, niissä saattaa olla eroa jopa parikymmentä prosenttia. Myös erilaisella toimintaperiaatteella toimivat tehonmittauslaitteet antavat varsin erilaisia tuloksia.

        Uudehkoissa autoissa väkisinimevät moottorit ovat yleensä melko korkean viritystason omaavat, ainakin vanhempiin autoihin verrattuna, joten niissä vapaavirtaussuodattimista ei ole mitään apua. Toki joissain vanhoissa rimpuloissa voi olla onneton alkuperäinen ilmansuodatin, mutta kyllä senkin puhdistamisen/uudistamisen luulisi riittävän suurimmalle osalle autoilijoista...

        Turbomoottoreissakaan vapaavirtaussuodattimella ei ole vaikutusta tehoon.

        Jos et usko, niin tee testit alkuperäisellä suodattimella, vapaavirtaussuodattimella ja ilman suodatinta, toista kaikki vaikka kolme kertaa niin tulee edes vähän paremmin vertailukelpoisia tuloksia.

        Haluaisin toki nähdä mittausteknisesti oikeaoppisesti toteutettuja mittaustuloksia, joilla voitaisiin kiistatta osoittaa vapaavirtaussuodattimien hyödyt, mutta toistaiseksi vain ko. värkkien myyjät kehuvat tuotteitaan ja antavat katteettomia lupauksia myynnin edistämiseksi.

        Toki kilpakäyttöön tarkoitetuissa moottoreissa, joissa kaasujenvaihto on rakennettu optimaalisella tavalla toimivaksi voi kannattaa käyttää vapaavirtaussuodattimia, kun halutaan puristaa jokainen watti ulos moottorista.

        Tavallisessa käytössä ei juurikaan käytetä moottoria maksimitehon antavalla kierroslukualueella, joten mitä merkitystä tuollaisella olemattoman pienellä tehonlisäyksellä edes voisi olla...

        Ainakin itse pysyn hyvin liikenteen mukana väkisinimevällä bensakoneella automaatin vaihtaessa 2000 kierroksen kohdalla isompaa pykälää. Hyvin harvoin tarvitsee ohitustilanteissa käyttää moottoria edes maksimivääntömomentin kierroslukualueella ja kun alkaa leikityttää niin antaa lämpimän koneen kiekaista 7000 rpm asti ja vaihtaa vaihteita käsin ;)

        saathan siitä aina hienot imuäänet kuuluville
        onhan se hienon kuuloinen kun nostat kaasua jossain 7000rp/m seuduilla niin kuuluu kiva puff ääni kun kaasutin lakkaa imemästä ilmaa ja onhan semmoinen suodatin hienon näköinen konehuoneessakin...


      • hohhoo
        Pro Tuning kirjoitti:

        jos imu ilma jäähtyy n. 10 astetta on tehon lisäys n.1% jos otat vanhan paskan suodattimen pois ja laitat jonkun suht hyvän tilalle niin ilma virtaa vapaammin jolloin kone saa paremmin ilmaa (voi auttaa n.1-3hp) lisäksi jos viet ilman suodattimen auton etuosaan auton konehuoneen takaosasta niin imuilma on taatusti viileämpää edessä kuin takana jos ilma jähtyy vaikka 15 astetta tarkoittaa 1.5hp tehonlisäystä 100hp:n autossa joten kun on vapaavirtasuodatin paikalla ja sijoiteltu oikeen ja vanha on oikeen paska josta ei mene uutenakaan mitään läpi niin tehon lisäys voi olla n.5hp siviiliautossa jossa on vakiona 100hp

        tietty jossain huippuunsa viritetyssä kilpa-autossa tehoa voi tulla jopa lähemmäs 20hp, kun taas jossain siviili "urheiluautossa" tehoa ei tule vältämättä paljoa 1hp:ta enempää eikä vältämättä sitäkään.

        Olet todellakin sekaisin!

        Samasta kohdasta se ilma menee joka tapauksessa imusarjaan...
        Ei se "vapaavirtaus"suodin viilennä imuilmaa, vaan käytännössä päinvastoin!


      • veekuusi
        Pro Tuning kirjoitti:

        saathan siitä aina hienot imuäänet kuuluville
        onhan se hienon kuuloinen kun nostat kaasua jossain 7000rp/m seuduilla niin kuuluu kiva puff ääni kun kaasutin lakkaa imemästä ilmaa ja onhan semmoinen suodatin hienon näköinen konehuoneessakin...

        No on sulla melkoinen moottori, jos sitä kierrätettäessä 7000 rpm kuuluu vain imuäänet ;)

        Nuo teinien nuhapumput ovat erikseen, mutta kyllä oikeasta mooottorista (V6, V8 jne) kuuluu paljon mukavampiakin ääniä kuin imuäänet.

        Kaasuttimet kuuluvat museoautoihin, eihän niitä ole ollut uusissa autoissa viitentoista vuoteen!

        Kenelle meinaat esitellä sitä konehuonetta ja missä?
        a) ajelet p-rallia ilman konepeltiä,
        b) ajelet p-rallia ja konepelti on läpinäkyvä,
        c) pysähdyt p-rallilla ja aukaiset konepellin,

        siinä toivossa että amistytöt tulisivat katsomaan mitä konepellin alla on?

        Kannattaisiko panostaa sen vapaavirtaussuodattimen sijaan sosiaalisiin taitoihin, niin voisi saada hommattua tyttöystäviä ihan puhetaidoilla, eikä vapaavirtaussuodattimella?


      • bemari kuski
        veekuusi kirjoitti:

        No on sulla melkoinen moottori, jos sitä kierrätettäessä 7000 rpm kuuluu vain imuäänet ;)

        Nuo teinien nuhapumput ovat erikseen, mutta kyllä oikeasta mooottorista (V6, V8 jne) kuuluu paljon mukavampiakin ääniä kuin imuäänet.

        Kaasuttimet kuuluvat museoautoihin, eihän niitä ole ollut uusissa autoissa viitentoista vuoteen!

        Kenelle meinaat esitellä sitä konehuonetta ja missä?
        a) ajelet p-rallia ilman konepeltiä,
        b) ajelet p-rallia ja konepelti on läpinäkyvä,
        c) pysähdyt p-rallilla ja aukaiset konepellin,

        siinä toivossa että amistytöt tulisivat katsomaan mitä konepellin alla on?

        Kannattaisiko panostaa sen vapaavirtaussuodattimen sijaan sosiaalisiin taitoihin, niin voisi saada hommattua tyttöystäviä ihan puhetaidoilla, eikä vapaavirtaussuodattimella?

        siis hän oli oikeessa että tehot kyl nousee mutta en nyt tiedä kantsiiko sitä alkaa siel kyläl esitteleen hehe...

        joo mut vääntö siin enempikasvaa ku teho itselläni 1hv kasvu ja 7nm lisää vääntöö ja käy jouto käynnil tasasesti ja on suora kuutosen kone mut imuäänet parantaa koko lemusta


      • tumpio
        hohhoo kirjoitti:

        Olet todellakin sekaisin!

        Samasta kohdasta se ilma menee joka tapauksessa imusarjaan...
        Ei se "vapaavirtaus"suodin viilennä imuilmaa, vaan käytännössä päinvastoin!

        se, talvella vähän liikaakin jolloin kaasutin voi jäätyä. Itse tein original putsarin suotimesta vaparin kaasuttimen ympätille. Hyvin on toiminut. Eroa ei huomaa muussa kuin auton vedossa suuremmilla vaihteilla.


      • Pekkka perusduunari
        ihmettelijäinsinööri kirjoitti:

        No haluaisin tietää millä perusteella väität että teho lisääntyy käytettäessä vapaavirtaussuodattimia.

        Autojen tehoja mitataan dynamometreillä, joiden tarkkuus on parhaimmillaan ehkä 3% luokkaa. Lisäksi testituloksiin vaikuttaa ympäristöolosuhteet (lämpötila, ilmankosteus, ilmanpaine yms. ilman happipitoisuuteen vaikuttavat tekijät) ja muut mittausjärjestelyt.

        Eli jos mittaat n. sadan kilowatin moottoritehon omaavaa autoa dynamometrissä, voit saada testejä toistettaessa tulokseksi arvoja väliltä 97 - 103 kW. Eli vaihtelua voi olla jopa 6 kW.

        Jos ensimmäisellä kerralla saat tulokseksi 97 kW ja laitat autoon kiinni rahatpoistyhmiltätuuninkitilpehöörinjokaeiteemitään, ja toistat mittauksen saaden tulokseksi 6kW suuremman tehon, luulet tehon kasvaneen tyhjentyneen rahapussin ansiosta tuon 6 kW, vaikka se johtuu vain mittauksen epätarkkuudesta.

        Lisäksi tulokset eivät ole vertailukelpoisia eri mittauspaikkojen välillä, niissä saattaa olla eroa jopa parikymmentä prosenttia. Myös erilaisella toimintaperiaatteella toimivat tehonmittauslaitteet antavat varsin erilaisia tuloksia.

        Uudehkoissa autoissa väkisinimevät moottorit ovat yleensä melko korkean viritystason omaavat, ainakin vanhempiin autoihin verrattuna, joten niissä vapaavirtaussuodattimista ei ole mitään apua. Toki joissain vanhoissa rimpuloissa voi olla onneton alkuperäinen ilmansuodatin, mutta kyllä senkin puhdistamisen/uudistamisen luulisi riittävän suurimmalle osalle autoilijoista...

        Turbomoottoreissakaan vapaavirtaussuodattimella ei ole vaikutusta tehoon.

        Jos et usko, niin tee testit alkuperäisellä suodattimella, vapaavirtaussuodattimella ja ilman suodatinta, toista kaikki vaikka kolme kertaa niin tulee edes vähän paremmin vertailukelpoisia tuloksia.

        Haluaisin toki nähdä mittausteknisesti oikeaoppisesti toteutettuja mittaustuloksia, joilla voitaisiin kiistatta osoittaa vapaavirtaussuodattimien hyödyt, mutta toistaiseksi vain ko. värkkien myyjät kehuvat tuotteitaan ja antavat katteettomia lupauksia myynnin edistämiseksi.

        Toki kilpakäyttöön tarkoitetuissa moottoreissa, joissa kaasujenvaihto on rakennettu optimaalisella tavalla toimivaksi voi kannattaa käyttää vapaavirtaussuodattimia, kun halutaan puristaa jokainen watti ulos moottorista.

        Tavallisessa käytössä ei juurikaan käytetä moottoria maksimitehon antavalla kierroslukualueella, joten mitä merkitystä tuollaisella olemattoman pienellä tehonlisäyksellä edes voisi olla...

        Ainakin itse pysyn hyvin liikenteen mukana väkisinimevällä bensakoneella automaatin vaihtaessa 2000 kierroksen kohdalla isompaa pykälää. Hyvin harvoin tarvitsee ohitustilanteissa käyttää moottoria edes maksimivääntömomentin kierroslukualueella ja kun alkaa leikityttää niin antaa lämpimän koneen kiekaista 7000 rpm asti ja vaihtaa vaihteita käsin ;)

        Jos omistat ruiskuvehkeen parantaa laadukas vapaavirtaussuodatin ihan varmasti ilmansaantia, koska tehtaalla ilmanputsarit halutaan sijoittaa ns. ylivaroivaisesti ettei vaan tule ongelmia. Yleensä ilmanputsari on sijoitettu koneen viereen vakioissa, mikä ei ole kaikista järkevin paikka jos haluaa mahdollisimman kylmää ilmaa (eikö vain?). Ilman saanti helpottuu ja ilma on viileämpää kun vaihdetaan laadukas suodatin oikeaan paikkaan. Tästä johtuen myös auton kulutus voi laskea ja kaasu vastaa paremmin kun ajelet.

        Dynottaminen on aika kallista etenkin yhden ilman putsarin takia, joten ehdotan että mittaatte kiihtyvyyttä automaattivaihteisella autolla samoissa olosuhteissa (ilman lämpotila, samat renkaat, sama kuorma autossa) 0-100km/h useamman kerran ennen vaihtoa ja vaihdon jälkeen jolloin mittavirhe ei pitäisi olla kovin iso johtuessa automaatista. Ei välttämättä aika paljoa parane mutta kulutus todennäköisesti laskee ja kaasu vastaa paremmin kuskin liikkeisiin.

        Myös vakioputkisto on yleensä alimitoitettu halkaisijaltaan ja on perkuleen tukkoinen varsinkin katalysaattori. Jos haluaa halvalla tehoa vaparikoneeseen kannattaa ensimmäisenä vaihtaa tehoputkisto, katalysaattori ja laittaa vapaavirtaussuodatin. Tämän jälkeen voit virittää autoa enemmän kun on hengitys kunnossa (tosin ei saa mitään älyttömiä tehoja irti muuten kuin laittamalla ahtimen).

        Itse vaihdoin edelliseen autoon (2.0l 16v 163hp vapaastihengittävä) k&n suodattimen, paremmin hengittävän katalysaattorin ja marteliuksen putkiston tuli autoon selvästi lisää potkua, varsinki vääntöä matalille kierroksille (eikä ollut isommista äänistä johtuva lieveilmiö). Olen myös aiheesta jutellut usean automekaanikon ja autoharrastajan kanssa ja tuntuvat olevan samaa mieltä asiasta, joten olkaa te hiljaa jotka väitätte ettei ole mitään hyötyä, koska ette tiedä autoista mitään. Hyödyt ovat autokohtaisia, mutta ei se auto ainakaan huonone jos siihe paremmin hengittävän suodattimen vaihtaa.

        Muistakaa vain puhdistaa suodatin valmistajan ohjeiden mukaisesti ja talvella laittaa jotain viimasuojaa eteen jos meinaa saada liian raakaa ilmaa ja kaasuläppä meinaa jäätyä.


      • lie...
        Pekkka perusduunari kirjoitti:

        Jos omistat ruiskuvehkeen parantaa laadukas vapaavirtaussuodatin ihan varmasti ilmansaantia, koska tehtaalla ilmanputsarit halutaan sijoittaa ns. ylivaroivaisesti ettei vaan tule ongelmia. Yleensä ilmanputsari on sijoitettu koneen viereen vakioissa, mikä ei ole kaikista järkevin paikka jos haluaa mahdollisimman kylmää ilmaa (eikö vain?). Ilman saanti helpottuu ja ilma on viileämpää kun vaihdetaan laadukas suodatin oikeaan paikkaan. Tästä johtuen myös auton kulutus voi laskea ja kaasu vastaa paremmin kun ajelet.

        Dynottaminen on aika kallista etenkin yhden ilman putsarin takia, joten ehdotan että mittaatte kiihtyvyyttä automaattivaihteisella autolla samoissa olosuhteissa (ilman lämpotila, samat renkaat, sama kuorma autossa) 0-100km/h useamman kerran ennen vaihtoa ja vaihdon jälkeen jolloin mittavirhe ei pitäisi olla kovin iso johtuessa automaatista. Ei välttämättä aika paljoa parane mutta kulutus todennäköisesti laskee ja kaasu vastaa paremmin kuskin liikkeisiin.

        Myös vakioputkisto on yleensä alimitoitettu halkaisijaltaan ja on perkuleen tukkoinen varsinkin katalysaattori. Jos haluaa halvalla tehoa vaparikoneeseen kannattaa ensimmäisenä vaihtaa tehoputkisto, katalysaattori ja laittaa vapaavirtaussuodatin. Tämän jälkeen voit virittää autoa enemmän kun on hengitys kunnossa (tosin ei saa mitään älyttömiä tehoja irti muuten kuin laittamalla ahtimen).

        Itse vaihdoin edelliseen autoon (2.0l 16v 163hp vapaastihengittävä) k&n suodattimen, paremmin hengittävän katalysaattorin ja marteliuksen putkiston tuli autoon selvästi lisää potkua, varsinki vääntöä matalille kierroksille (eikä ollut isommista äänistä johtuva lieveilmiö). Olen myös aiheesta jutellut usean automekaanikon ja autoharrastajan kanssa ja tuntuvat olevan samaa mieltä asiasta, joten olkaa te hiljaa jotka väitätte ettei ole mitään hyötyä, koska ette tiedä autoista mitään. Hyödyt ovat autokohtaisia, mutta ei se auto ainakaan huonone jos siihe paremmin hengittävän suodattimen vaihtaa.

        Muistakaa vain puhdistaa suodatin valmistajan ohjeiden mukaisesti ja talvella laittaa jotain viimasuojaa eteen jos meinaa saada liian raakaa ilmaa ja kaasuläppä meinaa jäätyä.

        "Yleensä ilmanputsari on sijoitettu koneen viereen vakioissa, mikä ei ole kaikista järkevin paikka jos haluaa mahdollisimman kylmää ilmaa (eikö vain?)."

        Yleensä ilmanputsarista lähtee putki keulalle, ja imuilma otetaan jostakin maskin takaa syylärin vierestä tai etupuolelta. Sillä ei liene suurta merkitystä, kummassa päässä putkea suodatin on. Vai mitä?

        Sen sijaan noita vapaavirtaussuodattimia näkee usein asennetun niin, että alkuperäinen suodatinkotelo on heitetty helvettiin ja tilalle on laitettu kartiosuodatin joka ottaa imuilman suoraan moottoritilasta...

        Ja eiköhän ne eniten koneen hengitystä ahdistavat paikat nykyautoissakin ole imusarja, pakosarja, kannen kanavat ja venttiilit. Tuskin sitä koneen hengitystä kuntoon saa pelkkää putkistoa ja ilmansuodatinta vaihtamalla.


    • Tuplakaasutin

      Siis yleensähän vapaavirtaus suodatin laitetaan imuäänien takia, ei niinkään tehonlisäyksen toivossa. Onhan ne hienommat kuin jotkut pörinäpöntön pörisevät ja huonot mölinät.

      • vapariss

        Kyllä se vapari kuitenkin taitaa vaikuttaa jonkun verran vaikka täällä noita internet mekaanikkoja on kaikki paikat täynnä perkeleen tyhmine väittämineen. Perehtykää joskus nykytekniikkaan. esim. Autoihin jotka on valmistettu käyttäen maf-mittareilla sun muilla imuillman mittaajilla niin ei tarvitse puhua soopaa.


    • fakta...

      Ensinnäkin, älä tee suodatinta itse. Ilmansuodattimen ensisijainen tehtävä on suodattaa epäpuhtauksia. Maksimi ilmamäärä on vasta toissijainen aspekti, ainakin normaaleista käyttöautoista puhuttaessa. Ilmanottoa muuttamalla voi tehoa lisätä ainoastaan, jos entinen ilmanotto rajoittaa moottorin ilman saantia niin, että happea voisi polttaa enemmänkin, huomioiden mm. polttoaineen ja ilman suhde, paine, oktaaniluku,... Useimmiten näin ei kuitenkaan ole, varsinkaan muuttamatta moottoria muutenkin, jolloin puhutaan jo selvästi (kymmeniä prosentteja) vakiosta eroavista teholukemista.

      Vapaavirtaussuodatin on jo terminäkin täyttä huuhaata; mikään, joka suodattaa jotain, ei virtaa vapaasti. Mitä olen testejä nähnyt niin todella monet suodattimet päästävät läpi paljon likaa ja harvat ns. vapaavirtaussuodattimet edes virtaavat kovin hyvin, saati että molemmat aspektit olisivat kunnossa. On siis hyvinkin mahdollista, että itse asiassa vaihdettu suodatin on jopa huonompi kuin alkuperäinen.

      Vapaasti hengittävän auton virittäminen on vaikeaa ja kallista, siitä ei pääse mihinkään. Halutessasi virittää autoa, hanki suosiolla turbollinen malli. Olen jotakuinkin varma, ettet saa (vain) ilmanottoa muuttamalla muuta havaittavaa eroa kuin ulkonäön. Voithan sen harrastuksena ottaa ja olla tyytyväinen konetilan ulkonäköön, mutta tiedät kuitenkin, että tehon lisäystä ei juuri ole luvassa ja voit tehdä moottorille hallaa.

      • joo""""

        Älkääs pojat viittikö, tuleehan siitä kromatusta pakoputkenpäästäin lisää tehoa ja kun asentaa Simonsin putkiston niin huippunopeus lisääntyy huomattavasti. Ihan oikeesti. Itse laitoin omaan -89 Camryyni Simonsin koko putkiston pakosarjasta ja jumankekkana ku kulkee!! Sit tietenkin laitoin vapaavirtaussuodattimen niin tehoo tuli varmasti lisää ainaki se 10 heppaa. Näin se vaan menee. Menkää te viisastelijat vittuun täältä, ku ette mitään tiedä!


      • Max Torch
        joo"""" kirjoitti:

        Älkääs pojat viittikö, tuleehan siitä kromatusta pakoputkenpäästäin lisää tehoa ja kun asentaa Simonsin putkiston niin huippunopeus lisääntyy huomattavasti. Ihan oikeesti. Itse laitoin omaan -89 Camryyni Simonsin koko putkiston pakosarjasta ja jumankekkana ku kulkee!! Sit tietenkin laitoin vapaavirtaussuodattimen niin tehoo tuli varmasti lisää ainaki se 10 heppaa. Näin se vaan menee. Menkää te viisastelijat vittuun täältä, ku ette mitään tiedä!

        tietenkään karvanoppia ! Niillähän se Toyota ym. teinikatiskat kulkee puolet kovempaa :)


    • Känni Josh

      Että imutehon parantamiseen oikein muotoiltu imukanava on oikea vaihtoehto, aivan kuten pakopuolellakin. Sekä ilmalla että pakokaasulla on oma massansa, jonka inertiaa voidaan hyödyntää.

      Vapaavirtausuodattin ehkä pienentää virtausvastusta, mutta tekee sen suodatuskyvyn kustannuksella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

      Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      82
      3646
    2. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

      Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      107
      1802
    3. Ootko rakastunut?

      Kerro pois nyt
      Ikävä
      106
      1102
    4. Onhan sulla nainen parempi mieli

      Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      99
      1085
    5. Mitä sä haluat?

      Kerro nyt. Sano suoraan.
      Ikävä
      60
      933
    6. Priden osallistujamäärä suuri pettymys!

      Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate
      Luterilaisuus
      165
      855
    7. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

      Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      42
      836
    8. IS Viikonloppu 28.-29.6.2025

      3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit
      Sanaristikot
      57
      791
    9. Joku kysyy

      Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g
      Perussuomalaiset
      59
      769
    10. Kannan sinua mukanani

      Aina sydämessäni ❤️ Niin kauan kun henki pihisee ja veri virtaa suonissani, niin olet osa minua tavalla, josta olen kii
      Ikävä
      28
      745
    Aihe