Paras iskelmä?

Mr. Iskelmä

Mikä on mielestänne paras iskelmä?

42

4028

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sini

      Tapani Kansa: R.A.K.A.S

    • María

      Onko "Paratiisi" (by Somerjoki) iskelmä? Jos on, niin se on paras.

    • Jari-fani

      Yksi parhaimmista lienee Jari Sillanpään 'Satulinna'. Levykin on myynyt ihan hulppeasti.

    • Memyselfandi

      ... Olavi Virran Hopeinen Kuu on iskelmämusiikin ehdoton ykkösbiisi. Olavi on kingi.

    • DJ Veikko

      Iskelmän historia alkaa viimevuosisadan alussa. Saksalaiset puhuivat "pien taiteena" klain gynst..isku sävel...ja siitä sitten iskelmä.
      Iskelmä on laulettua tanssimusiikkia. "Kultainen Nuoruus on siis iskelmä jos se lauletaan. Muuten se on tanssimusiikkia.
      Iskelmä on alusta alkaen liittynyt tanssiaisiin ja monet uudet keksinnöt ovat vieneet tätä musiikin alalajia eteenpäin.
      Gramofoni/Levysoitin/radio
      Olin yliopstolla kuuntelemassa iskelmämusiikin historiasta ja esítelmän pitäjä ennusti, että iskelmä kuolee ennemmin tai myöhemmin. Satulinna ja Hopeinen Kuu ovat hyviä iskelmiä, koska niitä on hyvä tanssia. Suuri suomalainen iskelmätapahtuma on Seinäjoen Tangokarnevaalit.
      Käykää kotisivuillani ja laittakaa terveiset vieraskirjaan. KOTISIVUOSOITE:djveikko.tripod.com

      • top

        Jaa, enpä sanoisi, että iskelmä on ainoastaan noin, että se vaatii tanssittavuuden. Iskelmä on iskusävel - slaageri. Jos siinä alun alkaen on ollutkin tanssi osatekijänä, niin ei ainakaan enää ehdoton vaatimus. Iskelmä on laulu/muusikki -esitys, joka iskee kuulijan tajuntaan. Sen ei tarvitse olla kuin hetken pinnalla, mutta voihan se ikivihreäksikin muuttua.

        Tarvitseeko iskelmä välttämättä sanat. Eikö esim. Lehtisen "punaista samppanjaa" käy iskelmämusiikistakin - ja jotkut Dokatsjerin (mitenhän tuo kirjoitetaankaan) soitot.

        Juuri soi tuossa radiossa T. Kansan Lorelei. Eihän iskelmä tuosta voi paljon paremmaksi muuttua, vaikka laulelmaksikin tuon jo voisi luokitella.


      • DJ Veikko
        top kirjoitti:

        Jaa, enpä sanoisi, että iskelmä on ainoastaan noin, että se vaatii tanssittavuuden. Iskelmä on iskusävel - slaageri. Jos siinä alun alkaen on ollutkin tanssi osatekijänä, niin ei ainakaan enää ehdoton vaatimus. Iskelmä on laulu/muusikki -esitys, joka iskee kuulijan tajuntaan. Sen ei tarvitse olla kuin hetken pinnalla, mutta voihan se ikivihreäksikin muuttua.

        Tarvitseeko iskelmä välttämättä sanat. Eikö esim. Lehtisen "punaista samppanjaa" käy iskelmämusiikistakin - ja jotkut Dokatsjerin (mitenhän tuo kirjoitetaankaan) soitot.

        Juuri soi tuossa radiossa T. Kansan Lorelei. Eihän iskelmä tuosta voi paljon paremmaksi muuttua, vaikka laulelmaksikin tuon jo voisi luokitella.

        Tarvitsee olla sanat tai muuten ei voida puhua iskelmästä.Syksyn Sävel kisan on voittanut ainakin kerran joku instrumenttaalikappaleella ja se oli väärin kun kyse oli iskelmärock- ja iskelmäpop-kisasta. ABBA toi käsitteen iskelmärock. Se on sellaista melodista iskelmää jossa on vaikutteita rockista ja popista.
        Iskelmä on kehittynyt aikojen saatossa ja ottanut vaikutteita muista musiikinlajeista. Tämänpäivän iskelmä on lähellä popppia jos ajatellaan vaikkapa Kirkaa, Agentsia, Topi Sorsakoskea jne.
        Käykää laittamassa terveiset kotisivuni vieraskirjaan. KOTISIVUOSOITE:djveikko.tripod.com


      • Sami
        DJ Veikko kirjoitti:

        Tarvitsee olla sanat tai muuten ei voida puhua iskelmästä.Syksyn Sävel kisan on voittanut ainakin kerran joku instrumenttaalikappaleella ja se oli väärin kun kyse oli iskelmärock- ja iskelmäpop-kisasta. ABBA toi käsitteen iskelmärock. Se on sellaista melodista iskelmää jossa on vaikutteita rockista ja popista.
        Iskelmä on kehittynyt aikojen saatossa ja ottanut vaikutteita muista musiikinlajeista. Tämänpäivän iskelmä on lähellä popppia jos ajatellaan vaikkapa Kirkaa, Agentsia, Topi Sorsakoskea jne.
        Käykää laittamassa terveiset kotisivuni vieraskirjaan. KOTISIVUOSOITE:djveikko.tripod.com

        Katri Helena: Lintu ja lapsi, vaikka käännöskappale onkin


      • DJ Veikko
        Sami kirjoitti:

        Katri Helena: Lintu ja lapsi, vaikka käännöskappale onkin

        Siinä on hyvä esimerkki siitä, mitä voidaan kutsua iskelmämusiikiksi. Iskelmämusiikki ei kysy maata. Iskelmämusiikin suuria syntymämaita ovat Saksa ja Venäjä. Englanti oli iskelmälle tärkeä maa sen leviämisen kannalta.Suomessa leytettiin ensimmäinen iskelmä 1912 ja se oli aivan toisen kuuloinen kuin em. Lintu ja lapsi ...silloin alkuvaiheessa iskelmämusiikkia lauloivat miehet...Suomessa naislaulajat tulivat esiin mainittavammin vasta 50-luvulla. Tätä ennen olivat Metrotytöt ja Harmooni Sistersit. Mutta on huomattava, että silloin elettiin niin eri maailmassa. 1933 mies ei enään ollut vaimonsa holhooja. Tämä taas vapautti naiset lapsen asemasta ja he saivat esiintyä ja saivat arvostusta laulajina.Käykää kotisivuillani ja pankaa terveiset vieraskirjaan.KOTISIVUOSOITE:djveikko.tripod.com


      • Sami
        DJ Veikko kirjoitti:

        Siinä on hyvä esimerkki siitä, mitä voidaan kutsua iskelmämusiikiksi. Iskelmämusiikki ei kysy maata. Iskelmämusiikin suuria syntymämaita ovat Saksa ja Venäjä. Englanti oli iskelmälle tärkeä maa sen leviämisen kannalta.Suomessa leytettiin ensimmäinen iskelmä 1912 ja se oli aivan toisen kuuloinen kuin em. Lintu ja lapsi ...silloin alkuvaiheessa iskelmämusiikkia lauloivat miehet...Suomessa naislaulajat tulivat esiin mainittavammin vasta 50-luvulla. Tätä ennen olivat Metrotytöt ja Harmooni Sistersit. Mutta on huomattava, että silloin elettiin niin eri maailmassa. 1933 mies ei enään ollut vaimonsa holhooja. Tämä taas vapautti naiset lapsen asemasta ja he saivat esiintyä ja saivat arvostusta laulajina.Käykää kotisivuillani ja pankaa terveiset vieraskirjaan.KOTISIVUOSOITE:djveikko.tripod.com

        siis http://www.djveikko.tripod.com ???

        Ei mulla ainakaan toiminut, sanoo ettei sivu löydy sieltä.


      • DJ Veikko
        Sami kirjoitti:

        siis http://www.djveikko.tripod.com ???

        Ei mulla ainakaan toiminut, sanoo ettei sivu löydy sieltä.

        KOTISIVUOSOITTEESEEN EI SAA LAITTAA MITÄÄN ETEEN
        ei http://
        ei www
        RIITTÄÄ PELKÄSTÄÄN djveikko.tripod.com
        Pankaa terveiset vieraskirjaan :-))


    • kaikista:

      Ronin esittämänä Se jokin sinulla on!

      • DJ Veikko

        Tämän styken esittäjä oli viimeksi Toni Montana Alias Pasi Hailio.Täyttää myöskin hyvän iskelmän vaatimukset. Sanoituksesta sen verran vielä,että sanoitukset on juuri tuollaisia harmittomampia, ehkä vähän kevyehköjä. Puhutaan enemmän rakkaudesta kuin ydinvoimasta, väkivallasta, huumeongelmista jne.
        Käykää kotisivuillani ja laittakaa terveiset vieraskirjaan. Kotisivuosoite:djveikko.tripod.com


    • Kai

      Johan heitit ikuisuus- ja makukysymyksen!!! Iskelmän määritelmä onkin toinen juttu........

    • Kirsi

      Elikä paras iskelmä minun mielestäni on Kirkan esittämä "Surun pyyhit silmistäni".

    • Anonyymi

      Laulakaamme haaveet takaisin. Eero Aven.

    • Anonyymi

      Hannen Hän on mun 70-luvulta.

    • Anonyymi

      Tauskin laulama: Minä vain.

    • Anonyymi

      Paul Ankan Diana on kova ja Seija Simolan tuotannossa semmonen kuin kun aika on.

      Frank Sinatran jazziskelmä on kova juttu myös ja Paul Ankan koko tuotanto ja Seija Simola, Jukka Kuoppamäki, Lasse Mårtenson, Carola, Danny, Tapio Rautavaara, Eino Grön, Paula Koivuniemi, Kristiina Hautala, Laila Kinnunen, Anki, Taiska, Monica Aspelund, Arja Saijonmaa ja Kai Hyttinen suomalaisista mun suosikkeina. Jokaisella näistä mainitsemistani löytyy se ykkösbiisi enkä välttämättä aina tarkoita artistin tunnetuinta radiohittibiisiä sillä esim Paula Koivuniemen tunnetuimman biisin aikuinen nainen(joka on siis todella hyvä ja Koivuniemen tunnetuimmista biiseistä mulle se ykkösbiisi) lisäksi löytyy semmosia tuntemattomampia biisejä etenkin hänen kolmelta ensimmäiseltä studiokiekolta. Ne ei ole ehkä hittejä, mutta tosi hyviä anyway.

      • Anonyymi

        Jods pitää valita se paras iskelmäbiisi niin valitsen silloin Paul Ankan Dianan.


    • Anonyymi

      Tiedä onko iskelmä mutta Chanel Fourin Sieluni soitto !

      • Anonyymi

        Komppaan. Ihan paras ikinä!


    • Anonyymi

      Jaakko Tepon Hilma ja Onni

    • Anonyymi

      Veikko Tuomen :Muistoja Karpaateilta.

    • Anonyymi

      No esim. Eero Magga: Sä kuulut Lappiin, ja Muistojen Sompio. Edellä mainittu Baddingin Paratiisi, mitä tahansa ihanalta Merja Laaksoselta (90-luvun alussa julkaistu levy Hetken juhla on täynnä ikimuistettavia ja muistoja herättäviä lauluja, kaunista musaa). Jotain myös Kari Hirvoselta ja Jaska Mäkyseltä.

    • Anonyymi

      Suomen kansallissäveltäjä Toivo Kärjen ja kansallissanoittaja Reino Helismaan yhteistyönä tekemä Kulkurin iltatähti, mutta vain jos solistina on Tapio Rautavaara.

      Jos käännös iskelmiä saa valita niin Vihreät niityt laulajana Olavi Virta ei ole ainoastaan Suomen vaan koko planeetan kautta aikain komein laulusuoritus.

      Paras Kantriräppi on Harry Nilssonin Joy.

    • Anonyymi

      Haaveita tanssilavan luona- Kaija Pohjola.
      Kaipuu siivet saa- Kauko Simonen, tai Lapin humppa.
      Suomi on täynnä hyvää iskelmää.

    • En tiedä ovatko parhaita, mutta nyt olen tykännyt kuunnella esim. Jarkko Aholan (tuttu Teräsbetonista)tulkitsemana kappaletta "Illan viimeinen" ja Kalle Jussilan (tuttu esim. Tangomarkkinoilta ja Suomen Voice seniorista, jossa pääsi semifinaaliin) suomeksi laulamana Roy Orbisonin kappaleen "I drove all night" (Matkaa teen), jossa Michael Monroe soittaa saksofonia.

      Jarkko Ahola "Illan viimeinen"
      https://www.youtube.com/watch?v=NQ8IbsKGqVg

      Kalle Jussila "Matkaa teen" (I drove all night)
      https://www.youtube.com/watch?v=mjt6J-IkFWM

    • Anonyymi

      Miksi kilpailla tuollaisesta asiasta?

      • Anonyymi

        Mistä tässä maailmassa ei kilpailtaisi?


    • Anonyymi

      Haluatko ostaa vokaalin.

    • Anonyymi

      Tämän vuoden kappaleista Kylmän kyynel. Esittäjä Ville Häyrynen.

    • Anonyymi

      Elämäsi kevät.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      https://www.youtube.com/watch?v=lVlgMEFu1PI&list=PL7b8us6dcDLXSRaiH0fHALjCHYFdBAG2j&index=3

      Omar Souleyman - Warni Warni (Official Video)

      Ribbon Music
      168 t. tilaajaa

      Tilaa

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Palijon löytyy laatuiskelmiä. Esim raitasen Jukan vangin toive tai vaikkapa paula koivuniemen jos kyyneleet helmiöä ois tai katri-helenan lady love tai vaikkapa kuoppamäen jukan paljon sanomatta jää, fredin saarnaaja(riffi kuvio on huikea), lea lavenin ja silti jään, tapani kansan delilah, taiskan mombasa, sillanpään jarin oot täydellinen, anneli sarin luonnonlapsi, amadeus lundbergin anastasia, monica aspelundin lapponia, marion rungin tipitii, laila kinnusen valoa ikkunassa,seija simolan kun aika on, arja korisevan kuningaskobra, eija kantolan yön kuningatar, eino grönin vihreät silmät, annikki tähden ranskalaiset korot, rautavaaran päivänsäde ja menninkäinen, georg malmstenin mikkihiiri merihädässä(tosin ei ole puhdas iskelmä vaan osittain lastenlaulu johon toki yhdistyy iskelmä elementit), riki sorsan haaveissa vainko oot mun(yleensä rikin musaa ei voi oikein iskelmäksi sannoo vaan enemmän poppia), eija sinikan vesipisaroiden laulu, kirkan popiskelmä kappale surun pyyhit silmistäni pois, carolan penkki, puu ja puistotie, dannyn kauan, yölinnun liian suuri city, kari vepsän meidän ilta, ari klemmin pieni ystäväin ja anna hanskin mustikkasuu.

      • Anonyymi

        Mustikkasuusta alkuperäinen on kyllä paljon parempi. Mikset käytä pisteitä ja kappalejakoa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mustikkasuusta alkuperäinen on kyllä paljon parempi. Mikset käytä pisteitä ja kappalejakoa?

        yksinkertaisesti siksi koska en halua keskittyä kielioppiin.,tärkeempääå on minusta sisältö kuin kielioppi&oikeinkirjoitus mutta jos voi kehua itteä voin kehua nyt tässä itseäni siinä että oikeinkirjoitus kirjoitetaan yhteen tsihihihi hihihhih. mut mä oon aina ollu omalaatuinen ihmisluonne ja semmonen keskittymishäiriöinen , uupunut lähinnä niin en jaksa panostaa asioihin aina 100%pieteetillä mikä on myös ymmärrettävää koska panostan yhteen asiaan 100% pieteetllä niin en jaksa silloin panostaa enää muihin ja jos pitää päteä, niin eihän tämä ole mikkään koulun penkki vaan tääl saakin olla ihan vappaa kirjoitustyyli&asu murteineen sun muine erilaisine tyyleinen. Ymmärrän kyllä että voi olla haaste lukkee mun tekstiä mutta i dont care.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        yksinkertaisesti siksi koska en halua keskittyä kielioppiin.,tärkeempääå on minusta sisältö kuin kielioppi&oikeinkirjoitus mutta jos voi kehua itteä voin kehua nyt tässä itseäni siinä että oikeinkirjoitus kirjoitetaan yhteen tsihihihi hihihhih. mut mä oon aina ollu omalaatuinen ihmisluonne ja semmonen keskittymishäiriöinen , uupunut lähinnä niin en jaksa panostaa asioihin aina 100%pieteetillä mikä on myös ymmärrettävää koska panostan yhteen asiaan 100% pieteetllä niin en jaksa silloin panostaa enää muihin ja jos pitää päteä, niin eihän tämä ole mikkään koulun penkki vaan tääl saakin olla ihan vappaa kirjoitustyyli&asu murteineen sun muine erilaisine tyyleinen. Ymmärrän kyllä että voi olla haaste lukkee mun tekstiä mutta i dont care.

        Niin, tarkoitin lähinnä, että laita vaikka arvalla tuohon joku lause- tai kappalejako väliin, niin viestisi muuttuu helpommin luettavaksi ja lähestyttäväksi. Voi olla hyvä juttu, koska siinä on kuitenkin selvästi asiaa ja ajatusta.


    • Anonyymi

      Das darf doch einen Seemann nicht erschüttern.

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      348
      3945
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1729
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1520
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1487
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1328
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1302
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1295
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      194
      1251
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1177
    Aihe