Vehnäallergia aikuisella

Mirka

Aiemmin oli juttua tästä, mutta nyt aloin epäillä oman limaisen yskäni- ja äänen käheyden johtuvan vehnäallergiasta. Se nimittäin oli 10v sitten prick testissä, mutten ole aiemmin huomannut muuta kuin että jauhot kutittavat käsiä, jos leivon. Enkä tee sitä usein. Suvussa on keliakiaa, mutta se on joskus testattu. Päänahkakin mulla tuntuu oireilevan joskus. Kertokaa lisää oireistanne muut vehnäallergiset.

18

37866

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • P.S.

      voi löytyä yllättävältä taholta! Noista oireistasi vois päätellä, että alkuperäinen aiheuttaja vois olla kosteusvauriohome.
      Teeppä jäljempänä oleva testi, niin ainakin voi poissulkea tämänkin mahdollisuuden.
      ...

      Koska hometta ei välttämättä ole näkyvissä, eikä se välttämättä haise, niin on vielä yksi varma kotikonsti todeta sen olemassa olo.

      Kosteusvauriohome-oireet:
      1.Aamulla saa kaivaa nenästä kuivaa räkäklimppiä, jossa voi olla verta.
      2.Pientä kuumeilua, tai alilämpöä asteen kymmenyksen tai pari.
      3.Olo on kuin tulisi flussasairaaksi, mutta ei sitten tulekaan.
      4.Nivelkipuja.
      5.Lihaskipuja.
      6.Liman muodostus hengitysteissä - etenkin aamuisin saat rykiä hartaasti ja pitkään.
      7.Ääni käheytyy tai vaimenee kokonaan, puhuminen vaatii ponnistelua.
      8.Silmiä särkee ja ne rähmii.
      9.Korvia kutiaa.
      10.Säärten kutinaa, kehon kutinaa, joka pahenee suihkussa ja löylyssä.
      11.Näppyjä.
      12.Läiskiä iholla.
      13.Viiltävää salamana leikkaavaa päänsärkyä.
      14.Tavallista päänsärkyä.
      15.Näköhäiriöitä.
      16.Katseen tarkentamisen vaikeuksia.
      17.Lähimuisti pätkii, sanoja katoaa mielestä hetkellisesti.
      18.Sinun on vaikea muistaa sanoja, vaikka esim hyvin tuntemasi naapurin nimi ei muistu mieleen.
      19.Kun alat kertomaan jostakin asiasta ja saman tien unohdat, mitä pitikään sanoa.
      20.Keskittymisvaikeuksia.
      21.Aloitekyvyttömyyttä.
      22.Uneliaan sekava olo levosta huolimatta.
      23.Väsymys, joka ei mene ohi lepäämällä.
      24.Voimattomuutta, jo yhden kerroksen porraskävely vie voimat.
      25.Aiheettomia kiukunkohtauksia, miniraivareita, ärtyisyyttä.
      26.Verenpurkautumia iholla.
      27.Unettomuutta.
      28.Verisuonet nousevat ns. pinnalle.
      29.Herkistyminen lisäaineille.
      30.Herkistyminen erilaisille keinotekoisille hajusteille.

      -Jos näistä oireista olet todennut itselläsi olevan viisi kohtaa, tai enemmän, kyseessä on kosteusvauriohome!
      Mitä useamman kohdan ruksaat oirelistalta, sen enemmän ilmassa on homeen yhteyttämisessä synnyttämiä myrkkyjäkaasuja!
      -Jos olet ruksannut enemmän kuin kymmenen oiretta, niin etsi homeettomat tilat!
      -Jos olet ruksannut enemmän kuin kaksikymmentä oiretta, niin poistu välittömästi homeisista tiloista!

      • Mirka

        Kylähän noista osa ruksautuu, mutta kun jotkut oireet voi johtua esim hormonaalisista syistä, allergiasta muille aineille yms ym. Olen tätäkin mahdollisuutta kyllä ajatellut, mutta uuden asunnon hankinta on tässä tilanteessa melko mahdotonta. Kertoisitko mistä nuo tietosi olet hankkinut?


      • P.S.
        Mirka kirjoitti:

        Kylähän noista osa ruksautuu, mutta kun jotkut oireet voi johtua esim hormonaalisista syistä, allergiasta muille aineille yms ym. Olen tätäkin mahdollisuutta kyllä ajatellut, mutta uuden asunnon hankinta on tässä tilanteessa melko mahdotonta. Kertoisitko mistä nuo tietosi olet hankkinut?

        siitä tosi-asiasta mitenkä elimistömme reakoi kosteusvauriohomeelle. Olen nimittäin tutkinut viimeiset viisi vuotta kosteusvaurioita ja kosteusvauriohomeita. Tuo lista on täydentynyt ja tarkentunut vuosien myötä ja se on osoittautunut pelottavan paikkansa pitäväksi!
        Vinkki:Älä tuijota yhtä oiretta, koska yksittäinen oire voi käydä useampaan sairauteen!!

        Kerron lyhyesti omakohtaiset kokemukset:
        Tein tuon yllä-olevan testin noin 4-5kk sitten ja oireita löytyi 6kpl! Koska tunnen oireet ja tavat miten toimia, niin siinä vaiheessa ei ollut vielä ylitsepääsemättömiä ongelmia, mutta n. 5-6viikkoa sitten ongelmat lisäänty ja oireita löytyi 14kpl! Ongelmien lisääntyessä edelleen tein kolmannen testin n. viikko sitten ja oireita löytyi jo 21kpl! Hälytysrajana pidän 20-oiretta! Hengittäminenkin kävi tosi raskaaksi siinä homesaasteessa! Nyt olen 2viikkoa reissussa ja jos mitenkään mahdollista, niin En palaa tuohon homekämppään enää!! Eli homeeton asunto on nyt PAKKO löytää, koska vaihtoehtona on sairastua parantumattomaan Allergiseen Alveoliittiin!
        Ps. kosteusvauriohome Ei aiheuta astmaa, vaan Allergista Alveoliittia (=keuhkorakkulatulehdus)!


    • mies..

      vilja-allergiaa! kaikki tarvittavat testit on tehty, ei mitään keliakiaa. No hyvä uutinen se oli mutta viljasta tulee mulle monenlaista oireita. Viimeksi aloin syömään ruisleipää syyskuun alusta ja lopetin sen syömisen lokakuun lopussa , koska tuli hemmetin kovat ilmavaivat, se sieltä tuli ulos ainakin puolen tunnin välein kovat suhahdukset ja muita vaivoja.

      • myy85

        itselläni on vehnä-allergia, ei näy testeissä kuten eivät oikeastaan mitkään muutkaan allergiani, eli olen atoopikko ja reagoin joihinkin tiettyihin aineisiin. jos vehnää syön, kurkku turpoaa, tule palan tunne ja nieleminen sattuu. Ei tule näin syötyä vehnää, taitaapa parin päivän päästä syömisestä ihokin oireilla, kunhan suolistoon ehtii, mutta vehnä reagoi jo heti kurkussa. Ruisleipiä muuten löytyy ihan vehnättöminäkin. Ei tulisi muuten itsekään mitään leipiä syödyksi kun gluteenittomista en pidä.

        Tuota homelistaa lukiessani mietin että mitä himputtia, että oonko mä suunnilleen syntyessänikin jo asunut muka hometalossa? noita oireita kun on ollut jo ihan uudessa asunnossa asuessa, niitä uusia asuntoja mun elämäni aikana on ollut kolme ja no tuon homeihmisen sanomat oireet sopivat edelleen. Toki olen homeallergikko, mutta sairastuinkin homeisessa koulussa, mutta ne oireet ovat olleet ja menneet.


      • P.S.
        myy85 kirjoitti:

        itselläni on vehnä-allergia, ei näy testeissä kuten eivät oikeastaan mitkään muutkaan allergiani, eli olen atoopikko ja reagoin joihinkin tiettyihin aineisiin. jos vehnää syön, kurkku turpoaa, tule palan tunne ja nieleminen sattuu. Ei tule näin syötyä vehnää, taitaapa parin päivän päästä syömisestä ihokin oireilla, kunhan suolistoon ehtii, mutta vehnä reagoi jo heti kurkussa. Ruisleipiä muuten löytyy ihan vehnättöminäkin. Ei tulisi muuten itsekään mitään leipiä syödyksi kun gluteenittomista en pidä.

        Tuota homelistaa lukiessani mietin että mitä himputtia, että oonko mä suunnilleen syntyessänikin jo asunut muka hometalossa? noita oireita kun on ollut jo ihan uudessa asunnossa asuessa, niitä uusia asuntoja mun elämäni aikana on ollut kolme ja no tuon homeihmisen sanomat oireet sopivat edelleen. Toki olen homeallergikko, mutta sairastuinkin homeisessa koulussa, mutta ne oireet ovat olleet ja menneet.

        ja olet jo sairastunut ja reakoit pieniinkin homemääriin! Ja reakoit sekä luonnonhomeelle (itiön halkaisija 5-10 mikrometriä), että kosteusvauriohomeelle (itiön koko alle 5 mikrometriä).

        Se, että asunto on uusi, ei välttämättä takaa etteikö siellä olisi jo hometta. Tuossa oli kaksi tapausta, joissa molemmissa homeallergikot. Molemmat olivat oirehtineet heti uudessa asunnossa, jotka todettiinkin sitten valmiiksi homeisiksi!

        Valitettavasti et ole ainoa, joka on sairastunut homeisessa koulussa. Turhan monen koululaisen terveys on mennyt kosteusvauriohomeen vuoksi! Tiedän tasan tarkkaan, mistä ongelmat johtuvat, mutta ongelma on saada päättäjät tajuamaan!


      • vehnäallerginen

        Kysyisin onko sinulle tehty Pric-testiä. Minulle sitä suositteli keuhkosairauksien erikoislääkäri ja siinä todettiin vehnäallergia vaikkakin vain lievänä. Poistin vehnän ruokavaliostani kokonaan ja syön muita viljatuotteita ja luontaisesti gluteenittomia tuotteita. Koska myös vehnätärkkelyksestä tulee sekä maha että yskä oireita.


    • vehnäallerginen

      Kirjoitin aiemmin tälle palstalle juuri aikuisella olevasta vehnäallergiasta. Olen 4-vuotta sitten pric testissä ollut nainen. Silloin minulla todettiin arvo 5 ja sitä sanottiin lieväksi allergiaksi. Lopetin vehnän käytön kokonaan. Minullakin on juuri limaista yskää ja äänen käheyttä. Olen huomannut myös vehnätärkkelyksen kielletyksi koska aiheuttaa minulle samoja oireita. Käytän ateriakseni luontaisestigluteenittomia tuotteita sekä lisäksi ruista, ohraa ja kauraa.

      • Mirka

        Juu, siis 10 v sitten on Prickillä testattu arvo 3. Taitaa olla vaikeeta olla ilman vehnää. Oletko nyt sitten ollut oireeton? Jos syöt vaikka vehnäpullan, saatko heti oireita?


      • vehnäallerginen
        Mirka kirjoitti:

        Juu, siis 10 v sitten on Prickillä testattu arvo 3. Taitaa olla vaikeeta olla ilman vehnää. Oletko nyt sitten ollut oireeton? Jos syöt vaikka vehnäpullan, saatko heti oireita?

        Hei! Onhan se vaikeaa kun menee esimerkiksi juhliin niin ottaa varoiksi mukaan omat eväät kun tarjottava on yleensä vehnäpitoista tai gluteenitonta. Nyt onneksi menen tuttavien häihin seuraavana lauantaina ja tiedän sulhasen äidin tekevän tarjottavat lg-jauhoihin joilla on erikoisruokavalio. Olen ollut aika hyvin oireeton siihen saakka kun söin gluteenittoman muffinsin jossa olikin vehnätärkkelystä. Yöllä tuli yskäkohtaus, hengittäminen vaikeaa. Vesi on vanhin voiteista ja sitä juomalla tuli heti parempi olo. Sydän pomppi aika tavalla. Lueskelin että hengitys tasoittuu ja sydän ei pompi niin tiheään. Kysyit, että tuleeko oireita jos syön vehbäpullan. No en ole 4 vuoden aikana syönyt ollenkaan pullaa tai muuta vehnää sisältävää. Sillä tuo edellä mainitut oireet tulevat esiin seuraavana yönä. Yskiminen ja liman kerääntyminen saattavat tulla heti syönnin jälkeen. Onneksi saa noita luontaisesti gluteenittomia tuotteita valmiina kaupasta ostettua ja netistä on löytynyt aika hyviä reseptiä. Tämä on aika harvinainen sairaus aikuisella en ole ketään muuta kuullut jolla tämä olisi. Oli tosi mielenkiintoista huomata, että jollakin toisella kuten sinulla on todettu vehmäallergia. Yksi entinen työkaverini oli saanut Pric-testin avulla tiedon että on allerginen kaikille kotimaisille viljoille. Eikä kukaan ollut neuvonut häntä olemaan ilman näitä viljoja. Hän kokeili olla ilman niitä ja hänen lauluäänensä parani siitä eikä tarvinnut siihen enää lääkäriä. Olisi mielenkiintoista kuulla sinun reaktioista vehnää lisää. Terv. Päivi


      • Mirka
        vehnäallerginen kirjoitti:

        Hei! Onhan se vaikeaa kun menee esimerkiksi juhliin niin ottaa varoiksi mukaan omat eväät kun tarjottava on yleensä vehnäpitoista tai gluteenitonta. Nyt onneksi menen tuttavien häihin seuraavana lauantaina ja tiedän sulhasen äidin tekevän tarjottavat lg-jauhoihin joilla on erikoisruokavalio. Olen ollut aika hyvin oireeton siihen saakka kun söin gluteenittoman muffinsin jossa olikin vehnätärkkelystä. Yöllä tuli yskäkohtaus, hengittäminen vaikeaa. Vesi on vanhin voiteista ja sitä juomalla tuli heti parempi olo. Sydän pomppi aika tavalla. Lueskelin että hengitys tasoittuu ja sydän ei pompi niin tiheään. Kysyit, että tuleeko oireita jos syön vehbäpullan. No en ole 4 vuoden aikana syönyt ollenkaan pullaa tai muuta vehnää sisältävää. Sillä tuo edellä mainitut oireet tulevat esiin seuraavana yönä. Yskiminen ja liman kerääntyminen saattavat tulla heti syönnin jälkeen. Onneksi saa noita luontaisesti gluteenittomia tuotteita valmiina kaupasta ostettua ja netistä on löytynyt aika hyviä reseptiä. Tämä on aika harvinainen sairaus aikuisella en ole ketään muuta kuullut jolla tämä olisi. Oli tosi mielenkiintoista huomata, että jollakin toisella kuten sinulla on todettu vehmäallergia. Yksi entinen työkaverini oli saanut Pric-testin avulla tiedon että on allerginen kaikille kotimaisille viljoille. Eikä kukaan ollut neuvonut häntä olemaan ilman näitä viljoja. Hän kokeili olla ilman niitä ja hänen lauluäänensä parani siitä eikä tarvinnut siihen enää lääkäriä. Olisi mielenkiintoista kuulla sinun reaktioista vehnää lisää. Terv. Päivi

        Siis en todella tiedä onko sillä 3-arvolla merkitystä ja selittäisikö se kaikenlaiset mahanväänteet ja ilmavaivat, joista välillä kärsin, vai johtuuko ne vain jostain muista ruuista. Sit allergiaa on muutenkin, joten yskä ja limaneritys voi johtua siitäkin. Pitäs vaan kokeilla sitä vehnätöntä dieettiä, mutta kun on vähän laiska.

        Tekiskö niin,että söisi ensin oikein kunnolla jotain pastaruokia ym pullia ja sitten lopettais? Kuinka kauan Sinulla kesti,että oireesi hävisivät sen jälkeen kun aloitin vehnättömän ruokavalion? Onko sulla muita allergioita?


      • vehnäallerginen
        Mirka kirjoitti:

        Siis en todella tiedä onko sillä 3-arvolla merkitystä ja selittäisikö se kaikenlaiset mahanväänteet ja ilmavaivat, joista välillä kärsin, vai johtuuko ne vain jostain muista ruuista. Sit allergiaa on muutenkin, joten yskä ja limaneritys voi johtua siitäkin. Pitäs vaan kokeilla sitä vehnätöntä dieettiä, mutta kun on vähän laiska.

        Tekiskö niin,että söisi ensin oikein kunnolla jotain pastaruokia ym pullia ja sitten lopettais? Kuinka kauan Sinulla kesti,että oireesi hävisivät sen jälkeen kun aloitin vehnättömän ruokavalion? Onko sulla muita allergioita?

        Mulla on muuten ruisallergia myös, mutta pystyn vähän syömään Koulunäkkiä, Oululaisen Luomuruisleipää ja Real-täysjyväruisleipää. Pitää vähentää ruista kun vatsaoireita taas on ollut.
        Oireeni vehnäallergiassa tuli helpotus nopeasti, yskä loppui ja limaneritys loppui lähes kokonaan. Kyllä on kannattanut lopettaa vehnä. Yksi millä pystyn olemaan ilman vehnätuotteita on joka aamuinen banaanin syönti. Välillä lisään sen kaurapuurooni tai muuten vain syön sen aamuisin.


      • AVH
        vehnäallerginen kirjoitti:

        Hei! Onhan se vaikeaa kun menee esimerkiksi juhliin niin ottaa varoiksi mukaan omat eväät kun tarjottava on yleensä vehnäpitoista tai gluteenitonta. Nyt onneksi menen tuttavien häihin seuraavana lauantaina ja tiedän sulhasen äidin tekevän tarjottavat lg-jauhoihin joilla on erikoisruokavalio. Olen ollut aika hyvin oireeton siihen saakka kun söin gluteenittoman muffinsin jossa olikin vehnätärkkelystä. Yöllä tuli yskäkohtaus, hengittäminen vaikeaa. Vesi on vanhin voiteista ja sitä juomalla tuli heti parempi olo. Sydän pomppi aika tavalla. Lueskelin että hengitys tasoittuu ja sydän ei pompi niin tiheään. Kysyit, että tuleeko oireita jos syön vehbäpullan. No en ole 4 vuoden aikana syönyt ollenkaan pullaa tai muuta vehnää sisältävää. Sillä tuo edellä mainitut oireet tulevat esiin seuraavana yönä. Yskiminen ja liman kerääntyminen saattavat tulla heti syönnin jälkeen. Onneksi saa noita luontaisesti gluteenittomia tuotteita valmiina kaupasta ostettua ja netistä on löytynyt aika hyviä reseptiä. Tämä on aika harvinainen sairaus aikuisella en ole ketään muuta kuullut jolla tämä olisi. Oli tosi mielenkiintoista huomata, että jollakin toisella kuten sinulla on todettu vehmäallergia. Yksi entinen työkaverini oli saanut Pric-testin avulla tiedon että on allerginen kaikille kotimaisille viljoille. Eikä kukaan ollut neuvonut häntä olemaan ilman näitä viljoja. Hän kokeili olla ilman niitä ja hänen lauluäänensä parani siitä eikä tarvinnut siihen enää lääkäriä. Olisi mielenkiintoista kuulla sinun reaktioista vehnää lisää. Terv. Päivi

        minulla toedettiin tänään verikokeista otetulla näytteellä vehnäallergia, arvoksi tuli 3,8.
        onkohan jollain tietoa mitensuureksi asteikko kasvaa eli mikä on max arvo vehnäallergiassa.
        sen tiedän että asteikko alkaa kasvamaan nollasta


      • nallepooh
        vehnäallerginen kirjoitti:

        Hei! Onhan se vaikeaa kun menee esimerkiksi juhliin niin ottaa varoiksi mukaan omat eväät kun tarjottava on yleensä vehnäpitoista tai gluteenitonta. Nyt onneksi menen tuttavien häihin seuraavana lauantaina ja tiedän sulhasen äidin tekevän tarjottavat lg-jauhoihin joilla on erikoisruokavalio. Olen ollut aika hyvin oireeton siihen saakka kun söin gluteenittoman muffinsin jossa olikin vehnätärkkelystä. Yöllä tuli yskäkohtaus, hengittäminen vaikeaa. Vesi on vanhin voiteista ja sitä juomalla tuli heti parempi olo. Sydän pomppi aika tavalla. Lueskelin että hengitys tasoittuu ja sydän ei pompi niin tiheään. Kysyit, että tuleeko oireita jos syön vehbäpullan. No en ole 4 vuoden aikana syönyt ollenkaan pullaa tai muuta vehnää sisältävää. Sillä tuo edellä mainitut oireet tulevat esiin seuraavana yönä. Yskiminen ja liman kerääntyminen saattavat tulla heti syönnin jälkeen. Onneksi saa noita luontaisesti gluteenittomia tuotteita valmiina kaupasta ostettua ja netistä on löytynyt aika hyviä reseptiä. Tämä on aika harvinainen sairaus aikuisella en ole ketään muuta kuullut jolla tämä olisi. Oli tosi mielenkiintoista huomata, että jollakin toisella kuten sinulla on todettu vehmäallergia. Yksi entinen työkaverini oli saanut Pric-testin avulla tiedon että on allerginen kaikille kotimaisille viljoille. Eikä kukaan ollut neuvonut häntä olemaan ilman näitä viljoja. Hän kokeili olla ilman niitä ja hänen lauluäänensä parani siitä eikä tarvinnut siihen enää lääkäriä. Olisi mielenkiintoista kuulla sinun reaktioista vehnää lisää. Terv. Päivi

        samoja oireita aina kun olen syönnyt vaaleaa leipää tai pullaa,makaroonii ,spagettia jne...
        Lima nousee kurkkuun välittömästi ja on ihan tukkoinen olo ,sekä henki pihisee.
        Iho oireilee herkästi ja päänahka myös.
        Minä sairastan astmaa,sain hometalosta jossa olin vuokralla.
        Monesti olen ajatellut et pitäisi käydä ottaa testit ja lopettaa noiden syömoinen.


    • allerginen2

      Hei ! Itselläni on vehnä, ohra ja ruis allergia. Vehnä pahin, jos sattuu sitä suuhun laittamaan kurkku turpoaa ja yskittää, limaa valtavasti suussa,sydän hakkaa ja tuntuu että tukehtuu. Ja jos leivoin, pöly meni henkeen ja ahdisti, silmät vuoti, todella kutittavia rakkuloita tuli käteen(jotka hävisivät noin 10 minsan päästä siitä kun, olin pessyt käsiä enkä enää koskenut jauhoihin)Kylmä vesi auttaa hieman, mutta en ole uskaltanut vehnää syödä enää viiteen vuoteen. Sen verran raju kohtaus siitä tulee. Verikokeella testattiin kaikki viljat. Vehnä oli vain hiukan koholla ja ruis ja ohra eivät ollenkaan. Silti saan myös nuista muista viljoista mahakipuja yms. Kaura onneksi käy. Käytän luontaisesti gluteenittomia tuotteita ja puhdas kauraa. Vehnätärkkelys yhtä paha kuin itse vehnä. Allergia ollut jo viisi vuotta.

    • Santa Ana

      Kun minä syön vehnää (viimeksi puolikkaasta vehnäkeksistä tulivat seuraavanlaiset oireet), silmäni kutiavat, hengitys raskaantuu ja mahani turpoaa. Ja masennun, koska tuntuu kuin olisin syönyt viisi jouluateriaa. Sama tulee makaroonista, ja spagetista vaikka se olisi täysjyvää. Ruis ei vaikuta mitenkään, kaurasta en ole varma.
      Allergiaa?

      • vilja-allergia?

        Multa kielletty kotimaiset viljat ja välillä voi hitusen fuskailla, mutta jos elämäntilanne muuten ns vaativa, niin en siedä yhtään. Oireina päällimmäisenä täysin voimaton olo, en jaksa mitään (masentaa) muita närästys, turvotus ja ehkäpä tuo liman erityskin kuuluu siihen samaan, samoin sydän tykyttää tiuhempaan.


    • FEIA is bad teacher

      Söin Liidelin keltaista herkullista Panettone joulukakkua pari kourallista

      lja ähdin juoksemaan mäkeen saman tien

      puolen tunnin kuluttua tuli urticaria ja anafylaktinen sokki !!!

      Nyt mäkeen tyhjällä mahalla ja Kestine Lyö tabletti kelen alle ennen juoksua !!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2640
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      91
      1976
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1511
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1038
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      933
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      891
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      864
    9. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      775
    Aihe