Tuntuuko teistä muista 40 siltä, että alatte pudota jo tekniikan kehityksestä. Minusta tuntuu. Kaikki on mennyt niin monimutkaiseksi. TV:n kanavatkin olivat muinoin säädettävissä maalaisjärjellä. Nykyään täytyy lukea monimutkaiset ohjeet käyttöopaskirjasta ja tuntuu kuin ohjelmoisi jotain tietokonetta. Ostin tallentavan dvd-soittimen ja oli hirmuinen homma oppia sitä käyttämään ja saamaan se toimimaan yhdessä videonauhurin kanssa. Vieläkään en tiedä miten äänittää dvd:ltä videolle.Käyttöohje yli satasivuinen. Mahtaa olla rasittavaa lisätä siihen soppaan aikanaan digisovitin. VHS-kamerastakin olisi jossain vaiheessa siirryttävä nykyaikaisempaan. Huh, huh. Ja sitten nuo tavalliset digikamerat. Lisäksi tietokoneen käyttökin tuntuu ajoittain ylivoimaiselta. Huom: olen yrittänyt parhaani. Luin jopa diplomi-insinööriksi rakennuspuolelta muutama vuosi sitten vanhoilla päivilläni. En vaan enää millään jaksa omaksua tätä kaikkea uutta tekniikkaa kotona. Putoan tekniikan kelkasta.Huh huh. Miten te muut 40 ?
osaatteko käyttää
20
1133
Vastaukset
ymmärrä niistä hölkäsen pöläystä,joten jätän muiden kontolle tuollaset...:)
Kyllä jäisi vempaimet käyttämättä, jos niiden toimivuus olisi minun varassa. Olen luovuttanut suosiolla ja siirtynyt asiantuntija-apuun. Toisinsanoen lapsilta täytyy kysyä neuvoa joka asiassa. Jos joku DVD tuottaa ongelmia niin lapset viidestä ikävuodesta ylöspäin saavat sen idioottivarmasti toimimaan. Hätätapauksessa voi kysyä jopa nuoremmilta, sekin on parempi vaihtoehto kuin yrittää itse väännellä vimpstaakeja.
- ollikolli-63
Jos olis rahnaa ostaisin 350 s mersun ja ilomielin menisin autoon perehdyttämis kurssille minkä saisin kaupanteon yhteydessä..
Tällaisia kursseja voisi olla monessa muussakin yhteydessä, en ymmärrä enkä edes tiedä kaikkia ominaisuuksia vempaimissa mutta tarviiko lopulta edes tietää?? Sen tietää ainakin että maksaa saat enemmän kumminkin. Toi digikamerakin on niin että tavallinen tallaaja pärjää 3 pikselin kameralla ja isommat on ammattilaislaatua..
Mainoksissa luetellaan ominaisuuksia mitkä on hebreaa mulle..Tuntuu että pääasia on että namiskuukkeleissa löytyy millä mällätä.. - Animus
Mä oon kans putoamaisillani ;))
Mp3, DVD, PS2, digisitäsuntätä, lapset hallitsee uudet vehkeet paljon paremmin. Mutta oon ottanu sen asenteen, että näin epämaterialistina mun ei tarvi osata käyttää uutuuksia, koska mä en tarvi niitä laitteita. Lapset saa useinmiten lahjaksi hienot kännykät sun muut ja opettelevat ite. Mua ei ees kiinnosta! Kerään VHSiä leffafriikki kun oon, enkä suostu vaihtamaan DVDhen. Täytyy ostaa varmaan joku nauhuri varastoon pahan päivän varalle.
Mä suoritin tietotekniikan ammattitutkinnon neljä vuotta sitten ja oon jo putonu kelkasta: kaikenmaailman muistitikuilla nyt leikitään ;)))vimpaimien kanssa, jos vain käyttöohjeet viitsin lukea. Valitettavasti vain ohjeet on kirjoitettu luvattoman kehnosti.
Minulla löytyy kyllä kanttia arvostella käyttöohjeita, koska itse olen vuosikymmenien mittaan kirjoittanut lukuisia käyttöohjeita paljon vaativammille tehdasjärjestelmille.- -G-
eikä tule niin kauan kuin nuo vhs't pelaa. Mäkin kerään leffoja :)) (no pojan äx boxilla voi katella dvd elokuvia..
(mitä ne muistitikut on? ;))
Poika se meilläkin neuvoo, jos en osaa, ni tämän tietokoneen kanssa. Digilaitteita mul ei oo ku tuo kamera, ja sitä oon oppinu jo käyttämään suht hyvin. ainaki tiedän mitä milläkin tehdään, eriasia sit et muistanko asentaa oikein silloin kun sitä käytän? ;DD
Penskat olleet poissa huushollista yli 10 vuotta joten pakko on ollut opetella.
Heikkoutena on kärsimättömyyteni ja suhtautumiseni 'sehän on selvä' käyttöohjeisiin.
Ohjeet pitäisi testata useammalla 'pystymetsästä' otetulla, eri ikäryhmän henkilöllä.
Onneksi tarpeeni ovat varsin vaatimattomat.
Yksinkertaisimmissakin kännyköissä valtaosa ominaisuuksista on minulle tarpeettomia.
samoin äskettäin hankkimani plasmatv/tallentava digiboxi.
Kaiken maailman kytkentämahdollisuuksia joita aivan rehellisesti sanoen, en tule tarvitsemaan.
Perustoiminnot ovat kyllä selvät.
Käyttöohjeista: Miksi ne ovat pirun pitkää proosaa? Eivätkö perustoimintojen ohjeet voisi olla esim. muodossa; TOIMINTO > kyllä/ei, seuraava kysymys ja kyllä/ei jne.????
Tietsarin muutamien toimintojen käyttö (esim. exel ) oli pakko opetella periaatteella mitä tapahtuu kun painan tuota. Vaihtoehtona olisi ollut 1/2 vuoden karenssi liiton kassasta.
Matikan kyllä rakensin mutta piti saada kone ymmärtämään. Sen jälkeen vielä piti opetella hyödyntämään matikan rakentamisessa koneen ominaisuuksia. Oli pirun rankkaa.
Nykyään ylittelen aitaa matalimmasta kohdasta!- nykyajan vempaimia?
Teillä on ollut oikein mielenkiintoisia mielipiteitä. Kirjoittakaa niitä lisää vaan. Teillä on ollut monella joku, joka auttaa. Minulla on vielä lapsi niin pieni, ettei hän osaa. Mieheni alkaa olla minua parempi elektroniikan käyttäjä kuin minä, mutta en haluaisi olla muista riippuvainen, kun jos hän esim. kuolee ennen minua, niin olen aivan tuulessa, kun en ole pikkuhiljaa kehitystä. Toisaalta kun olen eläkeikäinen, niin olen varmaan joka tapauksessa jo pudonnut täysin vekuttimien kelkasta.(Muistan kun mummini oli 80-luvulla vaikea oppia käyttämään radionauhuria.) Kun tulee koko ajan uusia liikkuvan kuvan tallennusmuotoja, niin pitäisi olla valmis myös siirtämään arkistonsa systeemistä toiselle.En ole vielä edes kaitafilmejä siirtänyt.Pian varmaan dvd:tkin muuttuvat joksikin muuksi. Sellaisestahan on jo ollut tietoa. Minua todella harmittaa tämä tekniikan vaikeakäyttöisyys.
- mirham
että kuinka muksuille nämä asiat ovat niin itsestään selviä..Uudet kännykät ja ja muu tekniikka on pienen tutustumisen kautta jo hallussa..
- hoksottimet
mirham kirjoitti:
että kuinka muksuille nämä asiat ovat niin itsestään selviä..Uudet kännykät ja ja muu tekniikka on pienen tutustumisen kautta jo hallussa..
ja intoa kokeilemiseen. Näin se on. (eikä pelätä et "jos se vaikka hajoo, kun tuosta painan?") ;))
No niin, hyvät yöt tai huomenet, mie lähen vihroin nukkumattia moikkaamaan.. ;)
-Goldie- - nykyajan vempaimia?
mirham kirjoitti:
Luulen,että johtuu siitä, että lapsilla vielä aivot kehittyvät ja on mahdollisuus saada ne kehittymään tiettyyn suuntaan. Onhan lapsella tiettyjä herkkyysikiä oppia tiettyjä asioita, joita ei myöhemmin opi ollenkaan, tai oppii huonommin.
- Loistava.polku
Minä olen ihan innoissani kaikista uusista vempaimista, vissiin sillä tavalla vinksallaan olen päästäni. Ostan aina heti uusimmat releet kun on vaan rahat säästettynä. Töissä olen mikrotukihenkilönä o.t.o. ja duunin puolesta muutenkin on pysyttävä kehityksessä ei ajan tasalla vaan hiukkasen edellä.
Vanha isäni oli ihan samanlainen, on kai tullut perittyä jotain teknogeenejä. - 40plussa
enkä halua enkä viitsi, tyrkkään kaikki "ikävät" vekottimet miehelleni joka 50plussa iässäänkin vielä hallitsee kaikki uudet vekottimet. Pakko kait se hänet on koska niitä tähän huusholliin hommaakin.
- jpntar1
tunnustaa, että jälkeen tässä on jäänyt..Koko ajan tulee markkinoille uutta ja uutta ja monimutkaisempaa..:( Helpompi olisi, kun ei olisi kuin yksi nappi, mitä painaa..ja yksi kone kuhunkin toimintoon..Onneksi hallitsen tietokoneen..Ihmettelen tuota nuorten hoksaamiskykyä, kun ovat heti kohta jyvällä kaikista vekottimista...Kotona on osattava kuitenkin käyttää siellä olevia vempaimia, siinä ei auta mikään..
- Lilja-Orvokki
Nuo uudet aparaatit on varustettu sen verran hankalilla käyttöohjeilla, et olen luovuttanut jo aikaa sitten. Jälkikasvu saa lukea käyttöohjeet ja opettaa minulle sitten vain sen oleellisesti tärkeän.
Joskus tulee sellainen tunne, et nykyajan lapset ymmärtää kinkkisemmätkin ohjeet jo ennekuin oppivat lukemaan ja minä saan lukea kerta toisensa jälkeen ymmärtämättä yhtikäs mitään, - nykyajan vempaimia?
Opin juuri miten äänitetään dvd:ltä videolle päin. Mieheni oli sitä jo yrittänyt ja sanonut, että se on meidän laitteilla mahdotonta. Kumminkin sain täältä netistä ohjeet. Niin helpot ohjeet, että ihmeekseni onnistuin. Nyt tuli ihan vähän innostusta oppia hiukan jotain muutakin lisää. Kenties uskallan ostaa jopa digikameran.
Teistä suuri osa on kanssani samaa mieltä, että tekniikka on mennyt liian monimutkaiseksi. On mielestäni liikaa, että jo nelikymppiset putoavat kelkasta. Miten saisimme teollisuuden huomioimaan laitteiden käytettävyyden helpottamisen. Siis miksei tätä ongelmaa huomioida. - sekin ongelma
Sitten on vielä sekin ongelma, ettei tajua laitteita ostaessaan, että mikä on minkäkin kanssa yhteensopiva. Esim mikä tietokonepeli sopii omaan laitteeseen.
Kaiken huippu oli kerran kun ihmettelin päiväkausia miksen osaa käyttää monimutkaista videonauhuria ja osoittautui lopuksi, että kauko-ohjain oli osittain viallinen. JVC. Että tuommonenkin vielä. Kaikista laitteistani en taatusti edes huomaa takuuaikana kaikkia tuommoiaia vikoja.- ei enää ole
koska ne eivät toimi kaupallisessa mielessä. Mitä järkeä olisi tehdä yksinkertaisia ja kestäviä laitteita - mitä sitten takuuajan päätyttyä myytäisiin? Eivätkä simppelit käyttöesineet ole edes teknologisesti seksikkäitä. Mitä enemmän (turhia)ominaisuuksia tuotteeseen saadaan mahtumaan, sitä suurempi hinta siitä voidaan pyytää.
Tämä turhien ominaisuuksien hirvittävä määrä estää käytännössä laitteiden käytön helpottamisen. Toimintojen automatisoinnilla pystytään helpottamaan käytettävyyttä jonkin verran, mutta näillä "for idiots"-toiminnoilla on myös huonot puolensa.
Tuo natiaisten terävyys perustuu paljolti siihen, että eri laitteiden logiikka on jokseenkin samantyyppistä. Käyttöperiaate on tuttu jo 80-luvun halvoista digitaalirannekelloista. Muistattehan - mode, set, etc.
-eeoo - mitä puhut
ei enää ole kirjoitti:
koska ne eivät toimi kaupallisessa mielessä. Mitä järkeä olisi tehdä yksinkertaisia ja kestäviä laitteita - mitä sitten takuuajan päätyttyä myytäisiin? Eivätkä simppelit käyttöesineet ole edes teknologisesti seksikkäitä. Mitä enemmän (turhia)ominaisuuksia tuotteeseen saadaan mahtumaan, sitä suurempi hinta siitä voidaan pyytää.
Tämä turhien ominaisuuksien hirvittävä määrä estää käytännössä laitteiden käytön helpottamisen. Toimintojen automatisoinnilla pystytään helpottamaan käytettävyyttä jonkin verran, mutta näillä "for idiots"-toiminnoilla on myös huonot puolensa.
Tuo natiaisten terävyys perustuu paljolti siihen, että eri laitteiden logiikka on jokseenkin samantyyppistä. Käyttöperiaate on tuttu jo 80-luvun halvoista digitaalirannekelloista. Muistattehan - mode, set, etc.
-eeooTotta on kaikki mitä kirjoitit. On tosiaan siis niin, että harjoittelemalla oppii. Samantapainen logiikka niissä on kaikissa. Sekin on muuten ongelma, että laitteista, esim autoradiosta, pyritään tekemään tyylikkään näköisiä siten, että samasta nappulasta saa eri tavoin painelemalla erlaisia toimintoja. Niitä on mahdoton muistaa.
- (.)Y(.)
Vielä ei ole tullut vastaan masiinaa,
mitä en olis oppinut käyttämään.. :)
Vaan, tulee sekin päivä, vielä vastaan
ihan varmasti, vaikka kaikenlainen tekniikka kiinnostaakin.. :(
Tosi asiahan on, ettei kaikkia ihmisiä edes
kiinnosta, mitkään tekniset laitteet..
Vastapainona, ihmiset joiden on saatava,
kaikki tekniikan uutuudet hyppysiinsä.. ;)
Itsellä ei tuollaista, ostovimmaa sentään ole.. :DD
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.192626Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0162091941Naiseni on todellinen seksipeto
Vaikka pukeutuu ihan kasuaalisti julkisilla paikoilla. Mutta näin tämän läpi ensisilmäyksellä ja sain seksipedon kaivatu591708Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt1021551Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno491466Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas2041324- 961236
Totuus Sofian miljonääristä :miljoonien velkataakka painaa miestä.
Näin se totuus tulee jokaisesta ja seiskalehden uutiset kertoo totuuden vihdoinkin.1521147Nina Mikkonen avoimena "vapinataudistaan"- Demonstroi oireet yllättäen tv-kameroiden edessä: "Se..."
Nina Mikkonen oli Viiden jälkeen -ohjelmassa ti 12.8. ja kertoi perinnöllisestä sairaudestaan ja mm. sairauden vaikutuks171035Rääkyvä nainen
Varokaa perintö metsiään varjelevaa puolialastonta Etelän naista,häätää huutaen autoilijoita ja marjastajia pois yleisil13917