Lievä dementia äidillä

mitä uskoa

Äidilläni on lievä dementia.
Nyt hän kertoi käyneensä lääkärissä ja ultraäänessä, jossa oli todettu maksassa patti, patista ei voi ottaa koepalaa eikä ohutneulanäytettä, koska siinä kohtaa missä patti on kulkee paljon verisuonia.
Sanoi kylkensä olevan välillä kipeä ja väsyttävän ja ulosteen olevan joskus aivan saven väristä.
Nyt en tiedä uskonko vai enkö.
Dementiaa ei ole lääkärissä todettu, vain me lapset olemme sen huomanneet.
Olisi äidille loukkaus, jos toimittasimme hänet johonkin muistiklinikalle yms.
Ja lääkärit ei takuulla luovuta potilasteitoja meille lapsille.
Oiskohan tälläinen maksasairaus edes mahdollista.
Vai onko äiti keksinyt sen omasta päästään.
Äiti käy omatoimisesti lääkärin tutkimuksissa, tilaa ajan ja käy verikokeissa..yms.
Dementia on vain jotain katkonaisia muistihäiriöitä, esim sotkee joskus viikopäivät, sekoaa meidän lasten ja lastenlasten nimissä. Unohtelee asiota yms.

12

2397

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kun ei tiedä

      Lievässä dementiassa oireet ovat hyvin epämääräiset eikä niitä lääkärin vastaanotollakaan huomaa, jos ei varta vasten sitä selvitä.
      Voi olla, että äitisi on aivan täysipäinen, ehkä hiukan huonomuistinen mutta ei lainkaan dementoitunut. Silloin asia ei periaatteessa teille kuulu vaan on äitisi oma asia. Jos taas kyseessä on dementia, voi olla hyvä ottaa yhteyttä suoraan lääkäriin vaikka siten, että varat itsellesi ajan kaskustellaksesi äidistäsi.

    • Osku

      jos menisitte äitinne mukaan kun hän menee lääkäriin.Minä käyn isäni kanssa aina lääkärissä.Hän on jo 85v ja hieman huono kuuloinen.Muuten muisti pelaa kyllä.

      • myös

        tehdä äidillesi muistitestin. En ole varma, mutta tohtori.fi saattaa löytyä. Ajoissa aloitettu oikea lääkehoito saattaa muuten parantaa elämänlaatua ja hidastaa dementian etenemistä. Kyllä yhtyisin edelliseen, menkää mukaan lääkärille, tarjotkaa vaikka kyytiä ja menkää yhdessä ostoksille sen jälkeen tmv.


    • Myös äidilläni

      Äidillänne voi sotkea ajatuksia ja keskittymistä.Mutta hän hoitaa itse asiansa ja se on hyväkin,silloin on vielä "jotenkin järissään.

      Kyllä on sellaisia sairauksa joissa ulostus on harmaata en käy tässä arvailemaan mitä se on, koska hän on tutkimuksissa joissa se selviää."

      Jokaiselle tulee joskus muisti katkoja tahattomia, suu on nopeampi kuin ajatus ja tokaisee sitä mitä ei ehkä tarkoitakaan.

      Meidän äidillä alkoi unettomuudella ja huolilla sitten tuli harhat ei tosiaan ole helppoa,meilläkään ei myöskään äidillämme.

      En toivo kenellekään sellaista sairautta.Katsella valveillakin pelottavia painajaisia.

      • mitä uskoa

        Sepä se. Menisin mielelläni mukaan lääkäriin. Mutta kun sitä ehdotin, äiti kielsi.
        Olen huomannut hänen valehtelevan joitain asioita. En ole mennyt oikomaan hänen kertomuksiaan vaikka ne eivät missään tapauksessa voi olla totta. Aivan ympäripyöreitä juttuja.
        Siksi kyselen hänen mahdollisesta maksa sairaudestaan, että voisiko se olla totta vai onko se valetta tai jotain huomionkipeyttä .


      • Myös äidilläni
        mitä uskoa kirjoitti:

        Sepä se. Menisin mielelläni mukaan lääkäriin. Mutta kun sitä ehdotin, äiti kielsi.
        Olen huomannut hänen valehtelevan joitain asioita. En ole mennyt oikomaan hänen kertomuksiaan vaikka ne eivät missään tapauksessa voi olla totta. Aivan ympäripyöreitä juttuja.
        Siksi kyselen hänen mahdollisesta maksa sairaudestaan, että voisiko se olla totta vai onko se valetta tai jotain huomionkipeyttä .

        Niin epätietoisuus on kyllä ikävää siinä tilanteessa.

        Mutta jos äitinne pärjää vielä ilman apua päivittäisissä toiminnoissaan,niin ei hän voi vielä kovin vakavasti muistamaton olla.

        Valitettavasti nämä muisti häiriöt tulevat silleen hiljalleen,ikäänkuin hiipien.Joskus muistamatonkin skarppaa lääkärin vastaan otolla eikä silloin tulokset ole ns."oikeat"muisti-testissä.


        Sepä se äidillänne on itsemääräämisoikeus ja sitä pitää kunnioittaa,vasta kun pärjääminen on mahdotonta voi omaiset toimia muistamattoman puolesta.


        Ja tulee muistaa että muistihäiriöitä on hyvin monenlaisia ja hyvin hankalia erisyistä johtuvia.

        Voit myös etsiä google haulla tietoa niin maksantoiminta häiriöistä kuin dementiastakin,jos kiinnostaa.


    • toveri

      itselläni oli kyllä maksaoireisto juuri tuollainen, joten on hyvinkin mahdillista että äitisi puhuu totta. tämä on vain minun kokemukseno asiasta.

    • Tytär 57

      Myös äidilläni alkoi muisti pätkiä n. a v sitten, nyt ollaan vaiheessa jossa hän ei muista enää samana päivänä puhuttuja ja sovittuja asioita, olemme ratkaisseet asian vihkolla johon hän itse kirjoittaa asiat ja esim sovitut tapaamiset, lääkärin, labrakokeet jne, samalla hänen kirjoitustaitonsa pysyy vielä tallella ja kaikki asiat muistuu sieltä mieleen, ne päivätään ja hän osaa katsoa pöydällä olevasta kalenterista aikoja. Kun soitan hänelle ja kerron tulevani esim. parin päivän päästä hänen luokseen, ei muuta kun heti puhelimessa ollessa hän kirjoittaa kaikki muistiin ja ei tule pettymyksiä tulopäivän suhteen. Käyn hänen kanssaan lääkärin käynnit, ja olen onnistunut luomaan hyvän suhteen häntä hoitaviin lääkäreihin jotka auttavat ja esim. vaihtavat lääkkeitä puhelinkeskustelumme myötä, meillä tämä toimii, äitini on oppinut luottamaan minuun, mikä ei ole yksinkertaista tässä sairaudessa.

    • maksan alueen

      sairauksiin voi kuuluua ja on tunnusmerkkikin tietynlaisille sairauksille siis saven värinen uloste. Se on tosi, ellei hän sitten ole löytänyt hyväät tietoa jostain.Väsymys myös mahdollinen ja vatsan alueen kipu.

      Sairaus voi olla joskus vakavakin joten otahan selvää ihmeessä sairauden todellisuudesta.

    • Omainen itsekin

      Heitä löydät mm. yliopistollisista
      sairaaloista. (Äitisi asuinpaikkakuntaa
      lähin sairaala tietty :)
      Omaisella on oikeus puhua luottamuksellisesti
      dementiahoitajan kanssa. Hän kyllä neuvoo
      tuossa asiassa.

      Minä sain perusteellisia neuvoja äitini
      asioissa ja dementiahoitajan ansiosta
      (kun otin asiakseni kysyä häneltä taas neuvoja) nyt pystymme auttamaan myös yksin asuvaa vanhaa
      toista lähisukulaistamme, jolla selvästikin on
      muistihäiriö, mutta toisenlainen kuin äidillä.(Hän ei tule koskaan tietämään
      että olemme olleet yhteydessä dementiahoitajaan.)

      Hae äidillesi apua mieluummin ajoissa kuin
      liian myöhään. Muistisairaudet ovat pitkälti
      helpotettavissa ja auttaa teitä läheisiäkin
      kun tiedätte mistä äitisi puheet tms.
      juontuvat.
      Tarvittaessa hänen potilastietoihinsa (muistisairauden diagnoosin myötä) saadaan
      jonkun teidän lapsen nimi, jolloin sairaala
      sitten kontaktoi myös tuota lasta. Minä ainakin
      olen saanut ko. tilanteen vuoksi (pyydettyäni) äitini tutkimustulokset
      kopiona itselleni (olen ainoa lapsi - isäkin
      on kuollut jo - joten helpottaa pitkän matkan päässä asuvana minuakin etten tarvitse soitella sairaaloihin yms.)

      Voimia teille!

    • ei ole sairaus

      Dementia ei ole sairaus vaan yksi oire muiden joukossa jossakin dementoivassa sairaudessa kuten esim alzheimer!

    • Selvitettävää

      on täysin mahdollista, ja oireetkin voivat viitata siihen. Miksi olet niin epäluuloinen ja ikäänkuin halveksit äitisi puheita? Dementiaa eivät voi omaiset todeta, kyllä se on hoitohenkilöiden tehtävä. Oletteko ehkä aina halveksineet äitiänne? Ja miksi jos niin?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 170
      4649
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      124
      4260
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2790
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1774
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1679
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1670
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      94
      1625
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1583
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1531
    Aihe