oksentelu/pulauttelu

piupi

Imetän esikoistani ja oman maidon ohella annan myös korviketta,sillä maitoa ei heru vauvan tarpeisiin lapsentahtisuudesta yms huolimatta.(niin että supermeijerit,ihan turha aukoa päätä)
Nyt vauvani on alkanut pulauttamaan rintamaidon ulos, ihan joka kerta. Korvike taasen pysyy massussa. Kahvinjuonnin olen jo rajoittanut kupilliseen,max kahteen päivässä,mutta sillä ei ole ollut merkitystä,mausteista ruokaakaan en nyt imetysaikana ole syönyt. Tiistaina menemme neuvolaan mutta ajattelin kuitenkin jo näin etukäteen kysyä olisiko muilla vastaavia kokemuksia/ neuvoja?

11

18092

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meilläkin

Hei!
      Meillä on pian 4kk vanha vauva, joka myös pulauttaa rintamaidon jälkeen aika isoja määriä ulos. Korvikkeella ei vastaavaa tapahdu, mutta olen tulkinnut asian siten, että vauva imee rintamaitoa niin paljon enemmän, kuin mitä pullosta menee. Meillä on tosin siinä mielessä erilainen tilanne, että vauvamme saa korviketta vain satunnaisesti, kun olen itse jossakin menossa, enkä ehdi ruoka-ajaksi takaisin. Mutta jos vauva kasvaa hyvin, ei pulauttelusta tarvinne huolestua.

Niin,meillä oli sama juttu ja siksi lopetinkin imetyksen kuukauden jälkeen.Ja nyt juomme korviketta hyvin mielin.Rintamaidosta pulautettiin aina kaikki ulos ja tissillä oltiin sen takia jatkuvasti. Lopetin imetyksen,koska ajattelin sen olevan parhain vaihtoehto.Onhan rintamaito vauvan parhain ravinto,mutta näin meillä.Kyllä sain kuulla,että lapsellesi tulee jatkossa kaikenmaailman taudit heti,kun olet vaan kuukauden imettänyt,mutta ei se pakosti ole niin.Kyllähän imetetytkin lapset sairastaa ja joku voi sairastaa enemmänkin ku ei imetetty.Meillä poitsu on nyt 3kk ja hyvin menee.Korviketta menee 120ml kerralla ja pysyy sisällä.Tietenkin jotain tulee ulos joskus,mutta ei niin vilkkaasti kuin tissimaidosta.Kysyin neuvolasta silloin neuvoa,siellä ei sanottu minulle mitään,ihmeteltiin vain mistä johtuu..

• Äiti ja tytär 2kk

Meidän prinsessa syö rintaa ja välillä annettu korviketta (Nannia) ja molemmista on tullut pulautettua, korvikkeesta kyllä vähemmän. Pulautus on ihan normaalia koska esim. vaavin suolisto ei toimi viellä täydellisesti yms. Jos vaavi pulauttelee "kovalla suihkeella" päin seinää niin silloin on jotain häikkää. Meidän prinsessa pulauttaa joka tissin jälkeen ja se on ihan normaalia, vaikka välillä tuntuu että kaikki mitä joi tuli ulos, mutta tyytyväinen on sen pulautuksen jälkeen taas ollut =D

• Heedman

näin niin ku flunssa aikaan pistäny silmään tuolla vauva aiheisilla palstoilla juurikin tämä sairastelu.
        ja varsinkin se miten MUKA korvike vauvat sairastaa enemmän.
        tuollakin järestään vähän väliä RINTAruokitut vauvat sairaana mutta entäs korvikevauvat :P eipä ole kipeitä. meidänkin vauvan ikäluokasta (6kk) kaikki korvikevauvat säilyny ilman flunssia sun muita :P

Että kylläpä on sairastavia korvikevauvoja ;)

Meillä oltiin minä ja vauvan isä kahdesti peräkkäin kovassa flunssassa vaan eipä tullut vauvalle

Taitaa tämäkin asia mennä mappiin "urbaanilegendat"

Dippadai

• Saapas85
        Heedman kirjoitti:

näin niin ku flunssa aikaan pistäny silmään tuolla vauva aiheisilla palstoilla juurikin tämä sairastelu.
        ja varsinkin se miten MUKA korvike vauvat sairastaa enemmän.
        tuollakin järestään vähän väliä RINTAruokitut vauvat sairaana mutta entäs korvikevauvat :P eipä ole kipeitä. meidänkin vauvan ikäluokasta (6kk) kaikki korvikevauvat säilyny ilman flunssia sun muita :P

Että kylläpä on sairastavia korvikevauvoja ;)

Meillä oltiin minä ja vauvan isä kahdesti peräkkäin kovassa flunssassa vaan eipä tullut vauvalle

Taitaa tämäkin asia mennä mappiin "urbaanilegendat"

Dippadai

Meillä sama homma tuon sairastelun kanssa! Olen ollut pari kertaa ihan kamalassa räkätaudissa ja mieheenikin se on tarttunut, muttei meidän pikkumieheen joka on nyt 4,5kk. Lopetin imettämisen maidon riittämättömyyden vuoksi jo, kun poika oli 1,5kk.

Ystäväni sai tytön, joka on nyt 2v ja hänelle annettiin sairaalassa sellainen pilleri joka estää maidon nousun ja syötti siis korviketta ihan laitokselta asti. Ekaa kertaa tämä tyttö oli flunssas 8kk ikäisenä..

Mutta vauvoillahan on tosi hyvä vastustuskyky puoli vuotiaaseen saakka. Ei kai se siitä riipu mitä se syö, rintaa vai korviketta. Itse en ole kyl piitannut jos joku on tullut sanomaa, eikä ole kyllä tullutkaan. Jokaisen oma valinta eikä sitä tarvitse hävetä.

• 5den äiti
        Saapas85 kirjoitti:

Meillä sama homma tuon sairastelun kanssa! Olen ollut pari kertaa ihan kamalassa räkätaudissa ja mieheenikin se on tarttunut, muttei meidän pikkumieheen joka on nyt 4,5kk. Lopetin imettämisen maidon riittämättömyyden vuoksi jo, kun poika oli 1,5kk.

Ystäväni sai tytön, joka on nyt 2v ja hänelle annettiin sairaalassa sellainen pilleri joka estää maidon nousun ja syötti siis korviketta ihan laitokselta asti. Ekaa kertaa tämä tyttö oli flunssas 8kk ikäisenä..

Mutta vauvoillahan on tosi hyvä vastustuskyky puoli vuotiaaseen saakka. Ei kai se siitä riipu mitä se syö, rintaa vai korviketta. Itse en ole kyl piitannut jos joku on tullut sanomaa, eikä ole kyllä tullutkaan. Jokaisen oma valinta eikä sitä tarvitse hävetä.

Kuinka ystäväsi kehtaa!! ymmärrän hyvin ihmisiä, jotka eivät imetä, koska A:se ei onnistu tai B: ei voi
        Mutta monet heistäkin lypsävät maidon ja antavat pullosta. On todella itsekästä estää maidon nousu. Annakkun arvaan. Ystäväsi on alkoholisti ja poltti koko raskauden ajan. Mitään muuta syytä miksi ei anna imetykselle edes mahdollisuutta ei voi hyväksyä!

sanottiinhan siellä neuvolassa,että oksentaminen voi johtua imetysasennosta,mutta itse en nähnyt siinä mitään perää.Itse imetin sängyssä kyljeltään,mutta vaikka kokeilin istuviltaankin,niin samallalailla pulauteltiin.Käytätkö rintakumia?Se voi johtua siitäkin,jos menee liikaa ilmaa vauvan masuun imemisen mukana.Itse käytin,mutta vaikka imettiin välillä ilman sitäkin,niin samallalailla tuli ulos.

• mausteetonta ruokaa?

miten voit syödä ruokaa jossa ei ole lainkaan mausteita? Eihän se maistu yhtään miltään..??

• piupi

meillä ei muutenkaan käytetä mausteita,edes suolaa. hyvältähän tuo sapuska maistuu silti.

• taas näin

Imetän, mutta vauva saa rintamaitoani myös pullosta lähes päivittäin isän kanssa ollessaan. Imetyksen jälkeen hän pulauttaa käytännössä aina, pullon jälkeen ei koskaan. Ei vaikka samaa tavaraa on molemmissa tarjolla. Kyse on siis syöttömetodista, ei tarjottavasta aineesta. Meillä ainakaan.

Hyvin poika näyttää kasvavan ja tyytyväinen on ja nukkuu pitkät yöunetkin yhtämittaisesti, joten eiköhän se ulostuleva ole ylimääräistä.

• Synnytt. -87,-89,-91

mielipiteeni pulauttelusta: Kun itse imetin aikoinaan niin maito tuli kauhealla paineella tisseistä, siis oikein suihkusi. Luulen että tuo on se syy miksi vauvoilla kovat ilmavaivat ja pulauttelua. Kun syövät pullosta niin ei sieltä tule suihkuamalla maitoa van tasaisesti sen mukaan kun vauva imee ja ehtii nielemään. Rinnalla vauvat hotki suihkuavaa maitoa ja ei ihme että vatsa oli kipeä. Kuvitelkaapa itse juovanne jostain hanasta joka tuuppaa täysillä juotavaa joka teidän pitää ehtiä niellä sitä mukaa kun sitä tulee! Kaikilla äideillä ei varmaan ole tätä suihkuavan maidontulon- ongelmaa mutta itse olin aika pienirintainen ennen maidonnousua ja sitten kun maito nousi niin pienet rinnat kasvoivat ainakin kaksi kuppikokoa ja olivat kivikovat siitä paineesta minkä maidonnousu aiheutti. Kun edes ajatteli imetystä niin maito jo valui liivinsuojiin ja kun vauva sitten tarttui tissiin niin maito lensi kaaressa. En jaksanut alkaa lypsämään noita alkumaitoja pulloon koska jouduin myös aina imetyksen jälkeen antamaan lisämaitoa ! Se oli jo tarpeeksi vaivalloista kun ensin imetti ja sitten antoi päälle korviketta. Olisi vielä pitänyt siis lypsää tuo suihkuava osa pois ennen syöttöä ja tarjota se korvikkeen kanssa, huoh! En tiedä että onko tää suihkuava maidontulo pienirintaisten äitien ongelma vain ?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3101
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1590
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      89
      1349
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1304
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      152
      1219
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      999
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe