Mikä olisi luonteva tapa aloittaa tämä harrastus?Kiinnostusta löytyy,mutta ei kokemusta purjeveneestä eikä luonnollisesti sitä venettäkään.Paikkakunta olisi Turku,hiukan olen katsellut noita TPS:n kursseja.Löytyykö niistä kokemuksia?
Tarkoituksena olisi käydä Saaristolaivuri-kurssi alkuvuodesta,lienee hyödyllinen?
Yksi vaihtoehto olisi tyrkyttää itseänsä gastiksi jollekin pitkäpinnaiselle kipparille,mikäli sellainen löytyy????
Löytyykö apuja??haluja olisi vesille jo ensikesänä!
Kuinka aloittaa purjehtiminen?
24
15417
Vastaukset
- ystävän opastuksella
.. sellaisen pitkähermoisen, josta ei ollut mukavaa purjehtia yksin eli oli mielissään, kun sai kaverin mukaan. No, nyt kun olen hankkimassa venettä, tämä ystävä pääsee ensimmäisenä kokeilemaan kanssani tulevaa venettä. Eli voin suositella kokeneen purjehtijan oppiin menemistä. Tuon saaristomerenkulun kurssin olen suorittanut ja rannikkolaivurikurssi jäi kesken työkiireiden tähden. Ja purjehtimisen kuten muidenkin taitojen oppimisessa on tärkeää olla aktiivinen eli käytännössä olen välillä ohjannut, välillä hoidellut köysiä, auttanut veneen talviteloille laittamisessa.. Siis käytännössä yrittänyt sitä sun tätä. Mutta tämä on oma kokemukseni.. ja hauskaa on ollut.. Eli aloita sinäkin, millä tavalla tahansa.. Purjehdukseen pääsee aika nopeasti sisälle, mutta purjehduksen hiomiseen varmasti menee loppuelämä..
- gfe
purjehtimalla.
Ensin käytännön taito tuulen tarkkailusta ja hyödyntämisestä jollalla joka kaatuu jos tyrit.
Ja kaatuu välillä vaikka et. Nimittäin kun tuulee kovaa ja painosi ei riitä.
Kun osaat käytännössä tällä tavalla "purjehtia", voi siirtyä köliveneeseen. - aloittaminen
Mostat purjeet slkoon, irroitat kiinnitysköydet, kiristät pujeet samalla kun ohjaat venettä ulapalle (merimieslaulujen laulaminen on vapaehtoista)
Purjetiminen lopetetaan päinvastaisessa järjestyksessä.
Hauskaa merimatkaa!- lääkitys kuntoon
Lippu nostetaan salkoon
- Sailor47
Musta tuntuu, että joskus purjehtimisesta pönkitetään liian vaativia mielikuvia. Nykyisin, kun veneissä on moottorit ym. aloittaminen on yksinkertaista.
Seuraavat asiat kannattaa ehkä opetella etukäteen:
- osaatko ohjata venettä? Eli tiedät mihin päin paatti kääntyy, kun vedät/työnnät pinnasta,
- osaat merkimerkit ja pystyt lukemaan merikorttia,
- ymmärrät suunnilleen, miten tuuli vaikuttaa purjeisiin ja miten rätit nostetaan/jalustetaan/lasketaan,
- osaat suunnilleen arvioida, milloin tulee hiljaa, kovaa, h-tin kovaa.
Jos nämä asiat ovat hanskassa, eiku vene alle ja menoksi. Valitset ensipurjehduksen hetkeksi heikkotuulisen päivän ja ajat aavalle ulapalle koneella. Käännät nokan vastatuulen ja nostat rätit. Sitten vain kurvailemaan ja aistimaan, miten tuuli kuljettaa.
Rantautuessa lasket purjeet hyvissä ajoin ja tulet hissun kissun moottorilla laituriin. Tätä kun harrastat muutamia kertoja ja eri tuulilla, siitä se taito kertyy.
Muista se, että leppoisilla tuulilla on helppo aloitella. Mutta navakka tuuli, sateen heikentämä näkyvyys ja oudot/karikkoiset vedet voivat olla kokemattomalle hankala yhdistelmä.
Itse muistan purjehtineni elämäni ekan kerran, kun menin koepurjehtimaan 20 jalkaista päiväpurtta. Veneen myyjän piti tulla mukaan, mutta sitten tulikin kiireitä ja hän kysyi, että selviänkö yksin. Sanoin, että "joo" ja tein vaimon kanssa parin tunnin mukavan reissun. Tuntui siltä, että ekan tunnin jälkeen perusasiat olivat hanskassa ja homma tuntui oikein mukavalta. Siitä hommaa on sitten jatkunut runsas 30 vuotta.. - tähän
Sailor47 kirjoitti:
Musta tuntuu, että joskus purjehtimisesta pönkitetään liian vaativia mielikuvia. Nykyisin, kun veneissä on moottorit ym. aloittaminen on yksinkertaista.
Seuraavat asiat kannattaa ehkä opetella etukäteen:
- osaatko ohjata venettä? Eli tiedät mihin päin paatti kääntyy, kun vedät/työnnät pinnasta,
- osaat merkimerkit ja pystyt lukemaan merikorttia,
- ymmärrät suunnilleen, miten tuuli vaikuttaa purjeisiin ja miten rätit nostetaan/jalustetaan/lasketaan,
- osaat suunnilleen arvioida, milloin tulee hiljaa, kovaa, h-tin kovaa.
Jos nämä asiat ovat hanskassa, eiku vene alle ja menoksi. Valitset ensipurjehduksen hetkeksi heikkotuulisen päivän ja ajat aavalle ulapalle koneella. Käännät nokan vastatuulen ja nostat rätit. Sitten vain kurvailemaan ja aistimaan, miten tuuli kuljettaa.
Rantautuessa lasket purjeet hyvissä ajoin ja tulet hissun kissun moottorilla laituriin. Tätä kun harrastat muutamia kertoja ja eri tuulilla, siitä se taito kertyy.
Muista se, että leppoisilla tuulilla on helppo aloitella. Mutta navakka tuuli, sateen heikentämä näkyvyys ja oudot/karikkoiset vedet voivat olla kokemattomalle hankala yhdistelmä.
Itse muistan purjehtineni elämäni ekan kerran, kun menin koepurjehtimaan 20 jalkaista päiväpurtta. Veneen myyjän piti tulla mukaan, mutta sitten tulikin kiireitä ja hän kysyi, että selviänkö yksin. Sanoin, että "joo" ja tein vaimon kanssa parin tunnin mukavan reissun. Tuntui siltä, että ekan tunnin jälkeen perusasiat olivat hanskassa ja homma tuntui oikein mukavalta. Siitä hommaa on sitten jatkunut runsas 30 vuotta..Itse olin käynyt muutaman kerran (
- PMPMPUPUMOPUMM
Tiedoksi niminerkille"Aloittaminen"...Kiinnotysköydet kannattaa irrtoittaa ensin ,sitten edes jonkun verran irti laiturista....nokka kohti tuulta ja purjeet ylös.!
- Sir BB
Aloitin purjehtimisen häiriköimällä täällä Suomi24:n veneilypalstoilla, se on paljon mukavampaa kuin käytännön hommat. Eikä minulla sitäpaitsi olisi varaa ostaa oikeata venettä, tietenkin lukuunottamatta tuota Tiimarista ostettua kippoa, jota uitan tunnelmaan päästäkseni kylpyammeessani.
Täällä oppii kaiken ja voi antaa hyviä käytännön neuvoja muillekin. Jatkan menestyksellistä virtuaalista purjehtijauraani edelleenkin, kysykää mitä vaan, minä kyllä osaan vastata! Erityisoaamistani on vittuilu ja provoilu sekä erityisesti motskarimiesten haukkuminen. Myös naisten kanssa seurustelu sujuu palstalla paljon paremmin kuin käytännössä: täällä voi vapaasti käyttää mielikuvitustaan ja keräillä herneitä pulloon.- mene takaisin provoilupuolelle
Jatka nahisteluasi muiden Sir BB-tapausten kanssa toisessa ketjussa. Jopa me naisetkin arvostamme asiallista kirjoittelua..
- Tosi on
maan perii.
- a friend
Suosittelen vilpittömästi turun seudulla Paraisten Navigaatioseuran järjestämiä purjehduskursseja - kohtuuhintaisia ja todella mukava tapa tutustua aiheeseen.
Olet sopivaan aikaan liikkeellä - kurssit järjestetään yhteistyössä Kaarinan - Piikkiön kans.opiston kanssa mutta katso että ilmoittaudut heti kun mahdollista, kurssit täyttyvät todella nopeasti heti vuoden vaihteen jälkeen.
Lisätiedot kans.opiston sivuilla - tai soittamalla toimistoon.
Saaristolaivurikurssi onnistuu myös saman seuran järjestämänä tai sitten turussa, Turun Navigaatioseuran järjestämät kurssit.
On hyvä osata perustiedot navigoinnista, viitat, väistämissäännöt jne jos vesille mielesi tekevi.
Tervetuloa harrastamaan! - haluat
Kurssilla varmasti oppii perusasiat nopeasti, eli mukaan vaan jos siltä tuntuu. Myös jonkun gastiksi lähteminen on erittäin hyvä ajatus.
Nämä edelliset eivät kuitenkaan ole välttämättömiä, vaan voit yhtä hyvin lähteä itseksesi harjoittelemaan. Itse purjehduskipinän saaneena täysin ilman purjehduskokemusta ostin h-veneen, ja lähdin sillä itsekseni purjehtimaan, myöhemmin otin sitten tyttöystävän mukaan. Kirjallisuudesta olin perusasiat itselleni selvittänyt etukäteen. Mitään suurempia kommelluksia ei ole matkan varrella sattunut. - balle
Hei,
Tepsin kyrssit ovat hyviä, mutta muista ilmoittautua ajoissa. Ainakin viime aikoina ko. kurssit ovat täyttyneet jo huomattavasti ennen viimeistä ilmoittautumispäivää. Sama koskee todennäköisesti myös muiden paikallisten seurojen järjestämiä kursseja. - Nimetön
EI se purjehdus mitään henkimailman hommaa ole. Rohkeasti ostamaan joku hyvinpurjehtiva vene.Kannataa ostaa pieni vene esim.Camper22,Helmsman23,Guy22,näillä veneillä onistuu jo lomapurjeduksetkin .Ajaa selälle kevyellä tuulella koneella nostaa purjeet illala on jo täysi tekijä .Hienoudet opitaan vuosien varrella.Ei kannata ostaa mitään terotetua kylpyammeta ne ovat huonosti tuuleennousevia esim vga .Laivurikursit on hyväkäydä.
- aoiudhsgass
Rohkeastivaan....ilalla on jo täysi tekijää....hahhahahaaa...jus joo
- fokka
Minäkin haluaisin purjehtimaan. Kokemusta löytyy kymmenmetriseltä purrelta, jolla matkoja Helsingistä Tallinnaan, itäsaaristoon Haapasaareen ja Hankoon. Minä pinnassa, mutta tarvittaessa muutakin. Navigointia en niinkään hallitse.
Jos tarvitset gastia, hyvää purjehdusseuraa ja pelotonta kumppania merelle, ota yhteyttä. Lähtisin mieluummin Helsingistä, mutta olen valmis tulemaan muuallekin, kunhan pääsen purjehtimaan. - Kustaanmiekka
En tiiä onko kukaan tutustunut, mutta www.waucher.fi sivulla pääsee nyt tarjouksen kera merelle purjehtimaan. Tekstissä sanotaan, että aloittelevillekin sopiva. Kannattaa tsekata, jos omaa purtta ei laiturista löydy.
- jarmopikkarainen
moiks
tällä viikolla olis mahdollisuus purjehtimaan Bavaria46;lla hinta esim 3vrk 150 euroa - Odottavan aika on
Pitkä odotus on ollut alkuperäisellä kysyjällä, kun viesti on päivätty 2005 ja nyt jo tarjotaan purjehdusmahdollisuutta!
- Matti Lappalainen
Kun tätä palstaa lukee luultavasti myös 2005 jälkeen purjehtimaan pyrkivät laitan oman historiani. Aloitin "purjehtimisen" tropiikissa purjelaudoilla 43 vuotiaana kun muutakaan tekemistä ei viikonloppuisin ollut. Suomeen palattuani jatkoin ensin purjelaudoilla ja hankin sitten purjejollan ja lopulta 48 vuotiaana ensimmäisen oikean purjeveneen Avance 24. 54 vuotiaana ostin one-off valtameripurkkarin: terästä, 10 ton, runko 11 m x 3,40 m, syväys 1,8 m. Reseptini oli tutustuminen mereen, tuuleen ja aaltoihin askel askeleelta ja siirtyminen kotirannasta vähitellen kauemmaksi ja aavemmalle. Kävin kaikki Helsingin Navigaattoreiden järjestämät veneilijän kurssit ja SPR:n ensiapukurssit, mutta en koskaan ollut kenenkään gastina enkä ottanut kaupallisia purjehduskursseja. Kohta on maapallo yksin kierrettynä. Kyllä se sultakin onnistuu ja mukavampi on tietenkin purjehtia joukolla kuin yksin.
www.snoopy.fi- merelle mieli
Kiitos rohkaisevasta viestistä! Olin pelännyt olevani auttamattomasti myöhässä, kun kiinnostuin purhehduksesta vasta 37-vuotiaana, mutta aikaahan on vaikka pallon kiertoon. Omaa venettä ei ole, mutta kuume on ollut kova viime kesästä alkaen.
- Tuleva purjehtia(ko)
Hei :) olen 15 vuotias tyttö, ja olen ajatellut käydä Laivuri-kurssin. Onko se mahdollista alaikäiseltä? Kiitos.
- 76y6
saaristolaivurikurssia hyödyllisempi on tulostaa kansalaisen karttapaikasta lähisaariston kartta ja mennä sinne arvioimaan etäisyyksiä eri kohteisiin. Tai ostaa merikartta ja mennä soutuveneellä harjoittelemaan navigointia.
Purjehdusta voi treenata aluksi vaikka tällä:
http://www.peliplaneetta.net/tiedostot/pelidemot/simulaattorit/6320/
- ite taiteilia
Aloitin purjehtimisen 11 v ikäisenä lukemalla ensin purjehtijan käsikirjan ja sitten menemällä veneeseen ja nostin purjeet. Kevytpurjevene kyseessä. Kyllä se siitä sitten lähti!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1742593Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2061204Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131111Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299933- 101912
- 66878
- 62865
- 53851
- 46849