MINKÄ MERKKISET

TALVIRENKAAT?

Olen nainen ja kysyisinkin minkä merkkiset talvirenkaat ostan? Autossa (Astra carav.) nyt Nokialaiset mutta eivät pidä jäällä ja huonosti enään lumellakaan.Pikaisesti saatava uudet renkaat!? Kiitos jos viitsit vastata..

40

8264

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rompe

      Aja kolmen-neljän rengasliikkeen kautta ja ota niistä tarjoukset kahdesta-neljästä kalleimmasta nastarengassarjasta niin löydät parhaat renkaat itsellesi.
      Älä muuten sit mene näihin isoimpiin rengasfirmoihin vaan etsi pienempiä paikallisia yrittäjiä sillä he kilpailevat hinnoilla laadusta tinkimättä.
      Koska ilmeisesti tarvitset autoasi talvella ja vieläpä luotettavaa turvallista kyytiä niin ainoa vaihtoehto sinulle on nastarengas, älä vain missään nimessä erehdy ostamaan kitkarengasta sillä silloin olet oikeasti pahassa pulassa.
      Ei vastuuntuntoinen rengasmyyjä edes ehdotakkaan kitkarengasta koska he kuitenkin ajattelevat autoilua turvallisuuden kannalta.

    • osta

      niin hyvin menee , eli liikkeeseen vaan ja vaikka ne hankookit alle , pinnattuja vältä , nyk. saat loistavat ns. halppisrenkaat nastoilla pinnattujen hinnalla !

      Täällä palstalla on kehuttu MARANGONIn uusia nastarenkaita maasta taivaaseen ja kentältä olen kuullut myös pelkkää plussaa , on n. 35% merkkirenkaita halvempi !

    • Reka

      Hei, neuvoisin ostamaan uudet nokialaiset nastarenkaat. Se, etteivät nykyiset renkaasi pidä enää jäällä eivätkä lumellakaan, johtuu siitä, että ne ovat loppuunkuluneet, eikä siitä, että ne ovat nokialaiset. Nokialaiset ovat turvallisimmat renkaat jäälle ja lumelle, ja ovatpa vielä kotimaisetkin.

    • renkaat

      Itse ostin Michelinin X-Ice North- merkkiset, koskapa olivat hiukan halvemmat kuin Nokian 4:set. Lisäksi nuo Michelinit voittivat niin TM:n kuin Tuulilasinkin testit. Olen ollut erittäin tyytyväinen ja ero entisiin huonohkoihin renkaisiin on huima.

    • hyvät

      Uniroyalin nastarenkaat, on tosi hyvä hinta-laatusuhde. Turha maksaa iiseänsä kipeäksi nokialaisista tms. kun saa kohtuuhinnalla lähes yhtä hyvät, ei ole eroa testivoittajien arvosanoihin kuin muutama arvosanan kymmenesosa. Esim. jos nyt maksat 50-100 euroa enemmän renkaista, niin ensi talvena tämän maksetun "lisähinnan" hyöty on enää minimaalinen kun renkaathan kuluvat.

      Toinen vaihtoehto on esim. continental, itse olen ainakin onnistunut tinkaamaan continentalit alle nokialaisten hintojen.

    • Jamppa1

      oikein ymmärrä miten naiseutesi liittyy tähän mutta sanotaan vaikka että minä puolestani olen mies.

      Asiaan. Tärkeintä on että suodatat nämä jauhajat kuten "rompe". Täällähän ne inttää olemattomista asioista ihan inttämisen ilosta. Haluaako joku nastat, on nykyisissä renkaissa ihan makukysymys, koska erot ovat marginaalisia. Suuremmat erot tulee merkkien välillä, eikä nekään ole tunnetuimpien kohdalla kuin marginaalisia. Pinnatuista en keksi muuta hyvää kuin hinnan.

      Asiasta ei kannata tehdä numeroa, mitkä tahansa laatumerkkiset renkaat ajaa asiansa ja takaa sen turvallisuuden mikä on taattavissa. Kalliita laatumerkkejä on esim. Michelin, Pirelli, Continental, Nokian, Goodyear, Bridgestone, Gislaved.

      Halvempia asiallisia renkaita on esim. Hankook, Kumho, Semperit, Uniroyal, Kleber,jne.

      Itse olen mieltynyt Michelinin talvirenkaisiin. Nyt on alla continentalit ja tuntuu yhtä hyvältä. Pirellistäkin tykkään ja joistakin nokialaisista. Hyviä on paljon.

      Turvallista matkaa!

      • Dunlop man

        renkaista jäi ainakin dunlopit pois. MM. Bemarilla on sopimus Dunlopin kanssa ja kaikissa uusissa autoissa on dunlopin kumit, jos ei muuta vaadita.


      • Continental2
        Dunlop man kirjoitti:

        renkaista jäi ainakin dunlopit pois. MM. Bemarilla on sopimus Dunlopin kanssa ja kaikissa uusissa autoissa on dunlopin kumit, jos ei muuta vaadita.

        Taitavat ne Dunlopitkin kuulua nykyään Continental-konserniin.


      • Video
        Dunlop man kirjoitti:

        renkaista jäi ainakin dunlopit pois. MM. Bemarilla on sopimus Dunlopin kanssa ja kaikissa uusissa autoissa on dunlopin kumit, jos ei muuta vaadita.

        Tarkottaako se että jos Bemarin alla on Dunlopit niin ne on hyvät??? Ei Todella... Toyotan alla taitaa vieläki olla bridgestonet Eikä nekään ole hyvät... Halparengas tehtaat vaan pystyy toimittamaan edullisia renkaita autotehtaille... Vai Miksi Ensiasennus renkaina ei ole missää merkissä huippu kumeja???????


      • Dunlop man
        Video kirjoitti:

        Tarkottaako se että jos Bemarin alla on Dunlopit niin ne on hyvät??? Ei Todella... Toyotan alla taitaa vieläki olla bridgestonet Eikä nekään ole hyvät... Halparengas tehtaat vaan pystyy toimittamaan edullisia renkaita autotehtaille... Vai Miksi Ensiasennus renkaina ei ole missää merkissä huippu kumeja???????

        opettelisit ajattelemaan logisesti. Siitä mitä kirjoitin, ei seuraa väitämääsi asiaa. Se sijaan voit vaikka kokeilla vaikka Reiffen direktiä ja katsoa mitkä on 6 huippumerkin joukossa. Helpotan hommaasi. Siellä on Pirelli, Continental, Michelin, Dunlop, Good Year ja Bridgestone.


      • Dunlop man
        Dunlop man kirjoitti:

        opettelisit ajattelemaan logisesti. Siitä mitä kirjoitin, ei seuraa väitämääsi asiaa. Se sijaan voit vaikka kokeilla vaikka Reiffen direktiä ja katsoa mitkä on 6 huippumerkin joukossa. Helpotan hommaasi. Siellä on Pirelli, Continental, Michelin, Dunlop, Good Year ja Bridgestone.

        tällä en tarkoita, että sinun pitää asentaa Keski-Eurooppalaiset kitkarenkaat autoosi.


      • Jamppa1
        Dunlop man kirjoitti:

        tällä en tarkoita, että sinun pitää asentaa Keski-Eurooppalaiset kitkarenkaat autoosi.

        on tosi vähän kokemusta, sekin suvikumeista mutta mitään positiivista vaikutusta eivät ole tehneet ainakaan minuun. Germaanien rengaskauppa laskee nuo kuusi merkkiä tunnetuiksi laatumerkeiksi kuitenkin.

        Dunlop on muuten osa goodyearin konsernia, ei siis continentalia.

        Se ensiasennushomma riippuu merkistä. joissakin on aika onnettomia renkaita, toisissa hyviä. Esim. sitikan alla pyörii käsittääkseni aina misukat. Fiateissa yleensä pirellit. Conti on kuitenkin suurin ensiasennustoimittaja euroopassa.


      • Dunlop man
        Jamppa1 kirjoitti:

        on tosi vähän kokemusta, sekin suvikumeista mutta mitään positiivista vaikutusta eivät ole tehneet ainakaan minuun. Germaanien rengaskauppa laskee nuo kuusi merkkiä tunnetuiksi laatumerkeiksi kuitenkin.

        Dunlop on muuten osa goodyearin konsernia, ei siis continentalia.

        Se ensiasennushomma riippuu merkistä. joissakin on aika onnettomia renkaita, toisissa hyviä. Esim. sitikan alla pyörii käsittääkseni aina misukat. Fiateissa yleensä pirellit. Conti on kuitenkin suurin ensiasennustoimittaja euroopassa.

        viimeisessä (Saksalaisessa talvirengas testissä, sikäläinen kitkakumitesti) rengastestissä (ADAC/TEST) Good Yearin Ultra Grip 7 voitti ja Dunlopin Winter Sport oli toinen.


    • marginaali

      tääl on taas liikkeel pari ""kaikkitietävää"" tyyppii jotka selittää jostai marginaaleist. kitkarenkait puolustavat vähättelevät eroi nastoihi mut todellisuudes erot o valtavat nastojen hyväks. se toi kitkoja puolustavie ""marginaali"" saattaa lykätä sut huonol tuuril muistokiven alle eli pirä ny järki päässäs äläkä suinkaa mee sekaantuu kitkoihi, siit ei hyvä heilu!

      • Jamppa1

        sulla ei ole hajuakaan mistä puhut. Tai mistä pitäisi puhua. Kysymys oli että mikä merkki, ei kumpi rengastyyppi on parempi. Eiköhän siitä asiasta ole jauhettu ihan tarpeeksi viime aikoina. Minäkin olen esittänyt kantani asiaan aika selkeästi. Että kukahan se täällä on "kaikkitietävä"?


      • vinkkinikkari
        Jamppa1 kirjoitti:

        sulla ei ole hajuakaan mistä puhut. Tai mistä pitäisi puhua. Kysymys oli että mikä merkki, ei kumpi rengastyyppi on parempi. Eiköhän siitä asiasta ole jauhettu ihan tarpeeksi viime aikoina. Minäkin olen esittänyt kantani asiaan aika selkeästi. Että kukahan se täällä on "kaikkitietävä"?

        ittees ja mieti mitä SÄ höpiset !

        Kornii antaa lähes nollasäästösiä vinkkejä muilla palstoilla ja täällä puolustella kitkapaskoja , selitä logiikkas meille nyt koska halvimmillakin nastoilla saadaan parempaa pitoa kuin kalliilla kitkarenkailla ?

        Näin nimittäin on , sen voi jokainen lukea ihan mistä rengastestistä tahansa ! Käsittelyradalla erot selviävät , sitä puhdasta lunta ja suoria kiihdytyksiä/jarrutuksia löytyy nykyään helevetin harvoin missä kitkarengas edes jotenkin pystyy pullistelemaan !

        HÄPEÄ URPO


      • Jamppa1
        vinkkinikkari kirjoitti:

        ittees ja mieti mitä SÄ höpiset !

        Kornii antaa lähes nollasäästösiä vinkkejä muilla palstoilla ja täällä puolustella kitkapaskoja , selitä logiikkas meille nyt koska halvimmillakin nastoilla saadaan parempaa pitoa kuin kalliilla kitkarenkailla ?

        Näin nimittäin on , sen voi jokainen lukea ihan mistä rengastestistä tahansa ! Käsittelyradalla erot selviävät , sitä puhdasta lunta ja suoria kiihdytyksiä/jarrutuksia löytyy nykyään helevetin harvoin missä kitkarengas edes jotenkin pystyy pullistelemaan !

        HÄPEÄ URPO

        ei ole Urpo vaan Jamppa. Eikä minun nimittelemiseni muuta tosiasioita. Niitä tosiasioita on turha tähän listata, en jaksa toistaa itseäni enempää. Sinunkin kannattaa tutustua renkaisiin muutenkin kuin TM:ää lukemalla vessassa, käytännössä asiat ei ole niin mustavalkoisia kuin jossain testeissä.

        Eikä mun tarvi puolustella mitään. Olen oikein tyytyväinen rengasvalintaani eikä mua kiinnosta hiukkaakaan mitä muut siitä ajattelee. Jos sua kiinnostaa niin ajan sekä kitkoilla että nastoilla, kesäisin oikeilla kesärenkailla. Vertailupohjaa tulee lisää joka päivä. Kukin ajaa millä ajaa, kun kerran laki suo erilaisia vaihtooehtoja.


    • Että tuota

      Jos hyvät kumit ostat Astraasi niin Tässä Järjestyksessä: Gislaver, Continental, Michelin, nokia... Toki Nokian4 On HYVÄ kumi mutta kallein ja äänekkäin.
      Kitka renkaat toimii hyvin talven mutta honosti sen jälkeen vaikka pintaa olisi reilusti, koska kumi kovettuu ja näin metettää pitävyyde.
      Ja tuo mitä Jamppa väitti halvoista vaihtoehdoista:
      "Halvempia asiallisia renkaita on esim. Hankook, Kumho, Semperit, Uniroyal, Kleber,jne."
      Niin Uniroyal ei paljoa halvempi ole kuin huippu kumit koska on ihan hyvä rengas. Siis ihan suositeltava myös se.
      Muita vaihtoehtoja olisi Esim Barum joka on jo huomattavasti edullisempi ja Continentalin valmistamana varmaan ihan käypä vaihtoehto.
      Eli Jos tarvitset Hyvät , Hiljaiset ja toimivat renkaat vuosiksi eteenpäin niin Joku kolmesta ensimmäisestä. Hieman halvempana suosittelen Uniroyalia...

      • ....

        ns. todellinen mustahevonen tulee olemaan marangoni !

        Kentältä kuuluu sen verran hurjaa eli hyvää palautetta että testeissä jos ei pärjää todella hyvin on ihme !

        Continentaleihin ja misukoihin luottaneet muutamat taksit ovat olleet hiton tyytyväisiä , niin renkaaseen kuin hintaan !

        Mikä noita oli myydä , ovat nyt meiltä toistaiseksi loppuneet !

        Ja kyseessä on kauden 2005 - 2006 uutuus , silicaseosteinen kumiseos , jämäkkä rakenne , huippukesärenkaasta osaaminen näköjään rupee poikimaan myös laadukasta talvirengasta !

        http://www.marangoni.com/content.asp?L=3&IdMen=152


      • talveen
        .... kirjoitti:

        ns. todellinen mustahevonen tulee olemaan marangoni !

        Kentältä kuuluu sen verran hurjaa eli hyvää palautetta että testeissä jos ei pärjää todella hyvin on ihme !

        Continentaleihin ja misukoihin luottaneet muutamat taksit ovat olleet hiton tyytyväisiä , niin renkaaseen kuin hintaan !

        Mikä noita oli myydä , ovat nyt meiltä toistaiseksi loppuneet !

        Ja kyseessä on kauden 2005 - 2006 uutuus , silicaseosteinen kumiseos , jämäkkä rakenne , huippukesärenkaasta osaaminen näköjään rupee poikimaan myös laadukasta talvirengasta !

        http://www.marangoni.com/content.asp?L=3&IdMen=152

        marangoooonit, ei muualle. Minä erehdyin ostaa, eipä oo äänekkäämpää olllu ennen iekä huonompaa ajoltaan. Pidosta en voi sanoa kun ei vertailupohjaa samoilta keleiltä mutta on ne kyllä muuten surkeat esitykset. Osta ennemmin Hankookit, halvemmat!


      • myyjä
        talveen kirjoitti:

        marangoooonit, ei muualle. Minä erehdyin ostaa, eipä oo äänekkäämpää olllu ennen iekä huonompaa ajoltaan. Pidosta en voi sanoa kun ei vertailupohjaa samoilta keleiltä mutta on ne kyllä muuten surkeat esitykset. Osta ennemmin Hankookit, halvemmat!

        ooks sä joku vianorin proviisiopelle joka ei ole kunnon renkaista edes kuullutkaan !

        Pirellikin varmaan toimii vaan italian talvessa ? niinkö ?

        Ne alpit ulottuu italiaan ihan niinku saksaan ja ranskaankin , jos olet mm. hiihtokisoja italiasta seurannut ni sellasia nietoksia harvoin on missään suomessa mitä siellä !

        Ite oon marakateilla jo yli 7000km ajanut ja ikinä en muita enää osta , ent. gy500 renkaita ei voi edes verrata pitokyvyssä , jopa emäntä on kehunut että enää ei sudi risteyksissä !

        Ainoa miinus on äänekkyys paljaalla asfaltilla mutta herää kysymys saadaanko todella pitävästä renkaasta ikinä äänetöntä ? Lumella taas ääni tippuu todella siedettäväksi


      • varmaan
        myyjä kirjoitti:

        ooks sä joku vianorin proviisiopelle joka ei ole kunnon renkaista edes kuullutkaan !

        Pirellikin varmaan toimii vaan italian talvessa ? niinkö ?

        Ne alpit ulottuu italiaan ihan niinku saksaan ja ranskaankin , jos olet mm. hiihtokisoja italiasta seurannut ni sellasia nietoksia harvoin on missään suomessa mitä siellä !

        Ite oon marakateilla jo yli 7000km ajanut ja ikinä en muita enää osta , ent. gy500 renkaita ei voi edes verrata pitokyvyssä , jopa emäntä on kehunut että enää ei sudi risteyksissä !

        Ainoa miinus on äänekkyys paljaalla asfaltilla mutta herää kysymys saadaanko todella pitävästä renkaasta ikinä äänetöntä ? Lumella taas ääni tippuu todella siedettäväksi

        Italiaan viittaamalla yleensä Italialaista laatua. Marangonit on renkaiden Puntoja, ei täyspäisille tarkoitettuja!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • väittees
        varmaan kirjoitti:

        Italiaan viittaamalla yleensä Italialaista laatua. Marangonit on renkaiden Puntoja, ei täyspäisille tarkoitettuja!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        ainut talvirengas millä on 4 vuoden takuu ?

        voiko olla ihan paska rengas ... voiko ?


      • testissä
        väittees kirjoitti:

        ainut talvirengas millä on 4 vuoden takuu ?

        voiko olla ihan paska rengas ... voiko ?

        tasasijoitus eli 2 parasta barum ja marangoni.


      • tainnu
        testissä kirjoitti:

        tasasijoitus eli 2 parasta barum ja marangoni.

        olla ihan tasasijoitus ja siis todellakin halpis ei premiumtavara.


      • oikeen
        tainnu kirjoitti:

        olla ihan tasasijoitus ja siis todellakin halpis ei premiumtavara.

        olet ???

        barum 8.0 ja marangoni 8.0 , onko noissa jotain eroja , ja marangonilta oli testissä ns. mummorengas !

        Vertailukohtana oli nokian nrt2 joka lukeutuu ns. premiumrenkaiden kärkipäähän , pisteet 8.8


      • premium-
        oikeen kirjoitti:

        olet ???

        barum 8.0 ja marangoni 8.0 , onko noissa jotain eroja , ja marangonilta oli testissä ns. mummorengas !

        Vertailukohtana oli nokian nrt2 joka lukeutuu ns. premiumrenkaiden kärkipäähän , pisteet 8.8

        renkaiden kärkipäätä. Ei juma, menikö pillerit aamulla sekaisin...


      • poru
        oikeen kirjoitti:

        olet ???

        barum 8.0 ja marangoni 8.0 , onko noissa jotain eroja , ja marangonilta oli testissä ns. mummorengas !

        Vertailukohtana oli nokian nrt2 joka lukeutuu ns. premiumrenkaiden kärkipäähän , pisteet 8.8

        NRT2 on Nokianin (joka voitaneen juuri luokitella premium-merkiksi kesärenkaissa) halpis-rengas ja pesi aika selkeästi halpis-renkaiden kärjen. Toi kuvastaa eroa aika hyvin.


      • Pena
        premium- kirjoitti:

        renkaiden kärkipäätä. Ei juma, menikö pillerit aamulla sekaisin...

        Todetaan nyt sekin, että NRT2 voitti kirkkaasti Tuulilasin T-nopeusluokan rengastestin 2002. Se sai arvosanaksi 9,5 ja seuraavaksi tullut rengas 8,5.

        NRT2 on pikkuautonrenkaiden kirkkain tähti.


      • kun,
        Pena kirjoitti:

        Todetaan nyt sekin, että NRT2 voitti kirkkaasti Tuulilasin T-nopeusluokan rengastestin 2002. Se sai arvosanaksi 9,5 ja seuraavaksi tullut rengas 8,5.

        NRT2 on pikkuautonrenkaiden kirkkain tähti.

        -02 vuoden malleilla ole mitään tekemistä tämänvuotisten kanssa ja yleensäkään t-luokan renkaat eivät ole ns. premium-tuotteita.


    • kenny

      nokiaa taikka bridgestonea taikka goodyear. Miceliiniä jotku kehuu. Hankookit ja muut halparenkaat saa melekeen suosista unohtaa, pinnatuussa on laaja kirjo, voi olla ihan hyvä, ja voi olla luistimia.

      Ero nastojen ja kitkojen välillä; nastat rapisee kitkat ei. Kitkoilla ajaa heleposti liiak lujaa, ku ne on hiljaasemmat. Pito on suurinpiirtein sama. Vuodenvanhat nastat on poikkeuksetta huonommat ku uudet kitkat. Kumiseos pitää, ei se kissinkynsi siiä kummin pinnassa.

      • järestään ajaa

        mutkat hiljempaa kuin nastarengasmiehet , ohan siinä joku pakko olla

        kumman paljon tää 14 % käyttäjäkunta vakuuttelee nastojen ja kitkojen muka mitäänsanomattomia eroja


      • varmaan
        järestään ajaa kirjoitti:

        mutkat hiljempaa kuin nastarengasmiehet , ohan siinä joku pakko olla

        kumman paljon tää 14 % käyttäjäkunta vakuuttelee nastojen ja kitkojen muka mitäänsanomattomia eroja

        kovinkin laaja otos tästä?

        "mutkat hiljempaa kuin nastarengasmiehet , ohan siinä joku pakko olla"


      • mutkat
        varmaan kirjoitti:

        kovinkin laaja otos tästä?

        "mutkat hiljempaa kuin nastarengasmiehet , ohan siinä joku pakko olla"

        madellaan ja sit kiihytetään suorilla hirveesti ja koitetaan pönkittää itsetuntoa vikaostojen tuoman mielipahan eliminoimiseksi tyyliin ... etpäs päässyt edelle nastoillasi ?

        14% ainakin on fakta


      • Kyssäri

        Montako talvea kitkoilla uskaltaa ajaa? Pitääkö olla uudet kitkat joka talvi, jotta pysyy tiellä?


      • kenny
        järestään ajaa kirjoitti:

        mutkat hiljempaa kuin nastarengasmiehet , ohan siinä joku pakko olla

        kumman paljon tää 14 % käyttäjäkunta vakuuttelee nastojen ja kitkojen muka mitäänsanomattomia eroja

        Kaik uusi pelottaa. Merkittävin liikenneturvallisuutta lisäävä tekiä on ajonopeuden suhteuttaminen vallitsevaan keliin. Ja talvirenkaissa renkaiden uusiminen kolmen talven ajon jälkeen. Oli ne nastoilla tai ei. Kumiseos kovettuu. Pito on kitkaa, kun kitkakerroin laskee, pito heikkunee.

        Miksi kitkakuskit ajaa hiljempaa? No ne osaa ajaa hiljempaa, eli ne lähtee liikkeelle 5 min aikaisemmin. Kiire tappaa. Mitenkäs se nyt menikään, jos ajonopeutta laskee 10km/h, nii kuinkans paljon se jarrutusmatka lyheneekään? En muist, siitä on niinpal aikaa ku tollasia laskettiin.

        Vuos sitte, kun tarvin autoo melkolail vähä, nii talvirenkaitten vaihto venähti melkein joulukuulle, ja silloin sai todeta että goodyearin GT2 kesärengas pitää suurinpiirtein yhtähyvin kuin 4 vuotta vanha hakkapeliitta 1 jossa on noin 60% nastosita viel jäljellä. Jarruttaminen gt kakkosilla oli pikkasen vekkulia, jos rengas meni lukkoon ni sitte ei ollu mitää tietoo, mutta jos ei lukinnut rengasta, ni silloin kyl hidastu.


      • kenny
        Kyssäri kirjoitti:

        Montako talvea kitkoilla uskaltaa ajaa? Pitääkö olla uudet kitkat joka talvi, jotta pysyy tiellä?

        kolme talvee, sitte on luistimet. jos paljo ajaa, ni kaks talvee. eli kaks talvee, yks kesä päälle, ja sitte kolmannen talven alussa uudet alle. ja sen yhden "välikesän" ajelee sitte kesägummeilla. Sama pätee yhtälailla nastagummeihin.


      • huolestunut_
        kenny kirjoitti:

        Kaik uusi pelottaa. Merkittävin liikenneturvallisuutta lisäävä tekiä on ajonopeuden suhteuttaminen vallitsevaan keliin. Ja talvirenkaissa renkaiden uusiminen kolmen talven ajon jälkeen. Oli ne nastoilla tai ei. Kumiseos kovettuu. Pito on kitkaa, kun kitkakerroin laskee, pito heikkunee.

        Miksi kitkakuskit ajaa hiljempaa? No ne osaa ajaa hiljempaa, eli ne lähtee liikkeelle 5 min aikaisemmin. Kiire tappaa. Mitenkäs se nyt menikään, jos ajonopeutta laskee 10km/h, nii kuinkans paljon se jarrutusmatka lyheneekään? En muist, siitä on niinpal aikaa ku tollasia laskettiin.

        Vuos sitte, kun tarvin autoo melkolail vähä, nii talvirenkaitten vaihto venähti melkein joulukuulle, ja silloin sai todeta että goodyearin GT2 kesärengas pitää suurinpiirtein yhtähyvin kuin 4 vuotta vanha hakkapeliitta 1 jossa on noin 60% nastosita viel jäljellä. Jarruttaminen gt kakkosilla oli pikkasen vekkulia, jos rengas meni lukkoon ni sitte ei ollu mitää tietoo, mutta jos ei lukinnut rengasta, ni silloin kyl hidastu.

        > Miksi kitkakuskit ajaa hiljempaa? No ne osaa ajaa hiljempaa, eli ne lähtee liikkeelle 5 min aikaisemmin.

        Ei helkkari. Missä vaiheessa hitaasti ajosta on tehty taitolaji? No moottoripyörällä se on vaikeaa, mutta niillä ei kovin moni aja talvella.

        Kitkarenkaan käyttäjät ovat kuin rakkikoirat. Kun vaaraa ei ole, niin räksytetään lujaa. Kun hätä tulee, niin ollaan häntä koipien välissä. Menee ihan psykiatrian oppikirjojen mukaan.


      • ex kitkapelle
        Kyssäri kirjoitti:

        Montako talvea kitkoilla uskaltaa ajaa? Pitääkö olla uudet kitkat joka talvi, jotta pysyy tiellä?

        Jos sen yhden talven uskallat ajaa kitkoilla niin se on jo saavutus sinänsä. Seuraavana talvena sinulla onkin jo turvalliset nastarenkaat alla jos et ole kyllästynyt elämääs.


      • kokemukseni
        kenny kirjoitti:

        Kaik uusi pelottaa. Merkittävin liikenneturvallisuutta lisäävä tekiä on ajonopeuden suhteuttaminen vallitsevaan keliin. Ja talvirenkaissa renkaiden uusiminen kolmen talven ajon jälkeen. Oli ne nastoilla tai ei. Kumiseos kovettuu. Pito on kitkaa, kun kitkakerroin laskee, pito heikkunee.

        Miksi kitkakuskit ajaa hiljempaa? No ne osaa ajaa hiljempaa, eli ne lähtee liikkeelle 5 min aikaisemmin. Kiire tappaa. Mitenkäs se nyt menikään, jos ajonopeutta laskee 10km/h, nii kuinkans paljon se jarrutusmatka lyheneekään? En muist, siitä on niinpal aikaa ku tollasia laskettiin.

        Vuos sitte, kun tarvin autoo melkolail vähä, nii talvirenkaitten vaihto venähti melkein joulukuulle, ja silloin sai todeta että goodyearin GT2 kesärengas pitää suurinpiirtein yhtähyvin kuin 4 vuotta vanha hakkapeliitta 1 jossa on noin 60% nastosita viel jäljellä. Jarruttaminen gt kakkosilla oli pikkasen vekkulia, jos rengas meni lukkoon ni sitte ei ollu mitää tietoo, mutta jos ei lukinnut rengasta, ni silloin kyl hidastu.

        Asuttuani useita vuosia ulkomailla päätin ajaa tänä talvena seitsemän vuotta vanhat Blizzakit loppuun,joilla on ajettu max.10 000 km ja pito on edelleenkin yhtä mahtava kuin uutena.Näiden renkaiden pinta ei ole kyllä yhtään kovettunut näiden vuosien aikana.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

      Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2761
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

      Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1529
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

      vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

      Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      976
    5. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      974
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

      Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      934
    7. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      898
    8. En sano tätä pahalla

      Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      78
      889
    9. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      888
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

      Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      829
    Aihe