Tervehdys!
Asensin kattoon upotettavat halogeenispotit (3 kpl 35w). Ennen lamppuja on muuntaja (230v->12v) ja nytten olen hankkimassa pakettiini himmennintä.
olen kuullut erilaisia versioita ja toivon että täältä nytten löydän oikean.
Eli voinko laittaa normaalin 230v himmentimen koska se himmennin tulee ennen tuota muuntajaa vai onko sen pakko olla ns. matalavirta himmennin 12v?
Minulle on yritetty väittää että tarttisi ton 12v himmentimen, mutta päähäni ei millään mahdu miksi sen pitäisi olla tuo koska muuntaja tulee vasta himmentimen jälkeen. Mitä teen?
hinta ero on hirveä noiden kahden himmentimen välillä.
Vielä kysymys, mikä on ero 230v ja 12v himmentimen välillä?
kiitos asiallisista vastauksista etukäteen. Toivoisin myös selkokieltä kun en ymmärrä mitää sähköalan termistöstä.
Himmentimestä
10
4778
Vastaukset
- laita
laita se 230v himmennin ja jos se muuntaja on esim 120 wattia niin himmenin vähintään se 120w mutta mielummin enemmän esim 150w kestoltaan.
- Valintaan vaikuttaa
Minkä sorttinen muuntaja on kyseessä: rautasydän- vaiko elektroninen muuntaja! Kullekin suositellaan omanlaista himmennintä.
- MikkeT
Kyseessä oli elektroninen himmennin. Tänään kävin ostamassa tuon himmentimen ja kun himmennän valoa kuuluu muuntajasta särinää. Ääni on niin voimakasta että se häiritsee.. onkohan himmennin väärän sorttinen. paketissa lukee vaan saksaa, mutta myyjän mukaan pitäisi toimia elektronisen muuntajan kanssa.
Hylkäänkö koko himmennin hankkeen vai osaisitteko auttaa minua asiassa?- kuuluu
enemmän, toisista vähemmän sirinää, vaikka himmennin on kunnossa.
- himmentäjä
Kerro aluksi, että mikä on himmentimesi merkki ja malli ja mihin kohtaan olet sen asentanut. Muuntajan ja valaisimen väliinkö? Vai oletko sama tyyppi, joka lämpimikseen on aikaisemminkin kysellyt esimerkiksi 2300 W:n himmentimistä? 230V:n ja 12V:n himmentimillä on ainakin kaksi merkittävää eroa: Ensinnäkin pienjännitehimmentimen läpi menee huomattavasti suurempi virta ja toiseksi niitä tuskin on missään sinulle myyty. Minä en ainakaan ole niitä nähnyt missään myynnissä. Jos olet ostanut ”12 V:n himmentimen”, se on luultavasti toimii 230:lla voltilla ja sen perään voidaan laittaa muuntaja.
Jos himmentimesi sirisee voimakkaasti, se voi johtua siitä, että himmennin ja kuorma eivät sovi yhteen. Kerran olet ostanut ja asentanut sen, voithan kokeilla, että kuinka pitkään se kestää vai hajoaako muuntaja aikaisemmin. Jos haluat, että yhdistelmä on pitkäikäinen, suosittelen, että varmistat komponenttien yhteensopivuuden esimerkiksi ammattilaiselta ennen laitteiden hankkimista. - MikkeT
himmentäjä kirjoitti:
Kerro aluksi, että mikä on himmentimesi merkki ja malli ja mihin kohtaan olet sen asentanut. Muuntajan ja valaisimen väliinkö? Vai oletko sama tyyppi, joka lämpimikseen on aikaisemminkin kysellyt esimerkiksi 2300 W:n himmentimistä? 230V:n ja 12V:n himmentimillä on ainakin kaksi merkittävää eroa: Ensinnäkin pienjännitehimmentimen läpi menee huomattavasti suurempi virta ja toiseksi niitä tuskin on missään sinulle myyty. Minä en ainakaan ole niitä nähnyt missään myynnissä. Jos olet ostanut ”12 V:n himmentimen”, se on luultavasti toimii 230:lla voltilla ja sen perään voidaan laittaa muuntaja.
Jos himmentimesi sirisee voimakkaasti, se voi johtua siitä, että himmennin ja kuorma eivät sovi yhteen. Kerran olet ostanut ja asentanut sen, voithan kokeilla, että kuinka pitkään se kestää vai hajoaako muuntaja aikaisemmin. Jos haluat, että yhdistelmä on pitkäikäinen, suosittelen, että varmistat komponenttien yhteensopivuuden esimerkiksi ammattilaiselta ennen laitteiden hankkimista.Olen kyllä varmasti eri tyyppi. Tämä tilanne on tota eikä mikään huuhaahomma.
Valosarjan ja ilmeisesti muuntimen merkki on Paulmann premium line
himmentimen merkki ja malli on Voltomat Paris.
seuraavana tietoja paketeista.
Paulmann:
3x35w
12v halogen
1x transfo 105VA
paketissa lukee vielä että himmennettävä
Paulmannin art. nr. 993.05
Voltomat:
NV halogen dimmer
Druck-Wechselschalter 20-500VA
Elektronische Helligkeitsregler (perhana ku en ymmärrä pätkääkää saksaa)
250V~
Järjestys:
himmennin->muuntaja->lamput (ja himmennin on asennettu normaalin valokytkimen paikalla)
toivottavasti näistä tiedoista on apua. - sanakirja
MikkeT kirjoitti:
Olen kyllä varmasti eri tyyppi. Tämä tilanne on tota eikä mikään huuhaahomma.
Paulmann:
3x35w
12v halogen
1x transfo 105VA
Voltomat:
NV halogen dimmer
250V~
Järjestys:
himmennin->muuntaja->lamput (ja himmennin on asennettu normaalin valokytkimen paikalla)
toivottavasti näistä tiedoista on apua.Tässä suomennokset himmentimeen, ei kylläkään auta asiassa mitään.
NV halogen dimmer = halogeeni himmennin
Druck-Wechselschalter 20-500VA = Painettava vaihtokosketin
Elektronische Helligkeitsregler = Sähköinen kirkkaudensäädin - himmentäjä
MikkeT kirjoitti:
Olen kyllä varmasti eri tyyppi. Tämä tilanne on tota eikä mikään huuhaahomma.
Paulmann:
3x35w
12v halogen
1x transfo 105VA
Voltomat:
NV halogen dimmer
250V~
Järjestys:
toivottavasti näistä tiedoista on apua.Voltomatin himmentimistä ei juuri netistäkään löytynyt tietoa, enkä tuon tekstin perusteella pysty päättelemään, onko se yhteensopiva elektronisen muuntajan kanssa. Jos muuntaja voimakkaasti sirisee ja lamppu tekee myös ”miellyttävää” värinää, se on selvä merkki huonosta yhteensopivuudesta. Halpoja himmentimiä en itse käyttäisi muualle kuin hehkulampuille.
Himmentimistä yleensä (tavallisista kojerasiaan sopivista himmentimistä):
Halvimmat ovat tyristorisäätimiä tai triakkisäätimiä eli ne leikkaavat jännitteen etureunaa. Nämä eivät sovellu kapasitiivisille kuormille, esimerkiksi elektronisille muuntajille. Transistorisäädin eli jännitteen takareunaa leikkaava säädin sopii puolestaan hyvin juuri näille elektronisille muuntajille, mutta ei välttämättä induktiiviselle kuormalle, esimerkiksi rautasydänmuuntajalle. Hehkulampulle käy kumpi tahansa säädin. On olemassa yleissäätimiä, jotka sopivat mille tahansa kuormalle, jos erityyppisiä kuormia ei ole sekoitettu. On myös elektronisia muuntajia, joille mainosten mukaan pitäisi käydä kumpi tahansa säädin.
- valinta-
Elektronisen muuntajan käyttöohjeessa on merkintä jos on, käykö tavallinen 230v:n hehkuvalohimmennin vai pitääkä olla kallis elektronisille muuntajille tarkoitettu.
- MikkeT
homma selvisi. vaihdoin kytkimen kalliimpaan ja hyvin toimii. kiitos kaikille auttaneille ja hyvää joulua
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 854568
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺864416Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭433759Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli163493Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle402977Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102764En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä212701IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm392093Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1581758Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?
Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli1061307