Haluan kasvattaa kissanminttua!

väritön peukalo

Haluaisin kasvattaa itse kissanminttua. Ostettu on eläinkaupasta pieniä mustia kissanmintun siemeniä ja laitettu kosteaan multaan, mutta ei sieltä mitään kasva vaikka kuinka odottaa. Viherpeukalon neuvoja kaivataan. Ostin taas uuden siemenpussin. Aika kalliiksi tulee eikä satoa tule. Myyjä ei osaa neuvoa, sillä on koira.

2

4556

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Catrat

Kyllä nuo siemenet kannattaa ostaa sellaisesta kunnon puutarhaliikkeestä, josta saa myös pätevät ohjeet niiden kasvattamiseenkin. Niin ja kannattaa yleensäkin välttää epämääräisiä huono-ohjeisia markettituotteita sekä suhtautua epäilevästi mitäsattuu-pikkupuljujen asiantuntemukseen, kuten eräs kukkakauppa Kalliossa, jossa väitettiin minulle että ei, huonekoiso ei ole myrkyllinen eikä kissa edes pidä sen hajusta. Kannoin sitten nättimarjaisen kukan kotiin, katsoin kun kissa rupesi nyhtämään sen lehtiä, tarkistin asian netistä ja heitin mokoman myrkkymarjan roskiin

Tässä kopioitu teksti tuolta Hyötykasviyhdistyksen sivuilta löytyvästä tuoteluettelosta:

Aitokissanminttu, Nepeta cataria
      Korkeus n. 50-100cm. Valkoiset tai hieman punertavat kukat tähkämäisissä kukinnoissa. Tuoksu mintun kaltainen. Kissat makaavat mielellään kasvin päällä. Hyvä mehiläiskasvi. Houkuttelee sekä päivä- että yöperhosia.
      Viljely: Kuohkea, läpäisevä maa (jolloin hyvä talvenkestävyys). Kylvä suoraan avomaalle, taimiväli 30cm. Siirto vioittaa herkkiä juuria. Siementää itse.
      Säilöntä: Koko kasvi voidaan kuivata.
      Käyttö: Teekasvi. Lääkinnällisiä vaikutuksia: lievittää katarrioireita!

Mirrinminttu, Nepeta faassenii
      Kaunis lehdistö, vastakkaiset lehdet siniharmaat. Kukinto hailakan sininen ja mintulle tuoksuva. Sopii kukkamaan reunakasviksi. Korkeus n. 30-60cm. Kukkii kesä-elokuussa. Hyvä päivä- ja yöperhoskasvi, hyvä mehiläiskasvi.
      Viljely: Kylvö touko-kesäkuussa suoraan avomaalle. Itämislämpö 20 astetta / 14-20vrk. Taimiväli 25cm. Viihtyy auringossa, kuivassa tai tuoreessa, keskiravinteisessa, kalkitussa moreenimaassa. Kukinnot leikataan pois vasta talven jälkeen keväällä. Syyskylvö mahdollinen!

..Mirrinmintulle ei mainita käyttöä ja se löytyy erikseen "maisemointikasvi"-osiosta, kun taas aitokissanminttu on keittiökasveissa. Puutarha.netin forumissa oli aihe tuoko mirrinminttu lähiön katit kukkapuskiin rypemään, ei kuulemma tuonut. Tarkistakaapa nyt kaikki minttujenne ulkonäkö, ettei ole mennyt kauppiaalta mintut sekaisin
      kuvia, mirrinminttu: http://www.boga.ruhr-uni-bochum.de/html/Nepeta.faassenii.ja5.jpg
      aitokissanminttu http://www.nazflora.org/Nepeta cataria infl 23Jul02 650x.jpg
      kollinminttu http://www.stauder.net/bildearkiv/Nepeta grandiflora SL.jpg

Osoitteessa http://www.chiritan.net/garden/poisonous.htm listataan nimenomaan kissoja silmällä pitäen seuraavat mintut (ja kasa muita yleisiä kasveja) turvallisiksi:
      Mentha x piperita piparminttu
      Nepeta x faassenii mirrinminttu
      Nepeta cataria aitokissanminttu
      Nepeta racemosa l. Nepeta mussinii katinminttu
      Nepeta grandiflora isokissanminttu eli kollinminttu

ohhoh. tulipas tekstiä

• väritön peukalo

Oi miten hieno vastaus. Kysyjä löysi vastaukset, kiitos! Mulla on mahdollisuus kasvattaa kasvia puutarhassa. Nyt olen viisaampi kun ostan siemeniä, en tiedä miksi en ole tajunnut mennä puutarhaliikkeeseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      165
      3080
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      373
      2091
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      41
      1881
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      43
      1856
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1431
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1221
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1183
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      329
      993
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      114
      973
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      802
    Aihe