Tässä näkyy moni Lagunan (I) omistaja päivitelleen mystistä kolahtelua, joka kuuluu jostain oikealta edestä liikkeelle lähdettäessä. Vika katoaa aika pian ajettaessa/koneen lämmitessä. Syyksi on tarjottu koiranluita, pakoputkea, kääntölaakeria, moottorin kumityynyjä yms. Olisiko joku ko. vioista kärsinyt löytänyt vian ja saanut sen kitketyksi. Minun Lagunassani nimittäin kuuluu juuri tollaisia ääniä. Samoin joku ihmetteli hiljaista kurinaa kun ratin kääntää ääriasentoon oikealle ja ajaa hiljaa. Tähänkin mun Laguna syyllistyy. Eiväthän nämä mitenkään tahtia haittaa, mutta josko joku viisas tietäisi lääkkeet... Käytin nimittäin autoa Biliassa noiden vikojen takia, mutta bumerangina tuli takaisin: "Ei me mitään vikaa löydetty."
kolisee
20
6142
Vastaukset
- jukka o
mainitsemasi kurina tulee varmaan ohjaustehostimen pumpusta, kun ratti on ääriasennossa. mutta pitää muistaa, ettei ohjaustehostimella varustetun auton rattia
SAA KOSKAAN kääntää aivan ääriasentoon. näin kerrotaan jo auton käyttöoppaassa. muuten on suuri vaara, että ohjaustehostimen pumppu hajoaa.
jos auton tekniikka on outoa, lukekaa silloin tarkasti käyttöopas ettette turhaan riko autoa.- Dynamique
Onko tosiaan näin? Eikö nykytekniikalla voi rattiin asentaa rajoitinta, jolloin ääriasennot olisivat estetty?
- jukka o
Dynamique kirjoitti:
Onko tosiaan näin? Eikö nykytekniikalla voi rattiin asentaa rajoitinta, jolloin ääriasennot olisivat estetty?
varmaan vois asentaa rajoittimen,
ehkä ei kuitenkaan asenneta. lagunani
käyttöoppaassa lukee ko. asiasta "vauriovaara".
joku viisas vois selittää mitä tehostimessa tapahtuu kun ratti on ääriasennossa eli miksi se voi hajota. - koiranluu
Tsekkasin tämän asian - siis että saako ratin kääntää ääriasentoon vai ei. Ei tietenkään missään kielletä kääntämästä ääriasentoon! Sehän tekisi täällä Helsingissä parkkeerauksen mahdottomaksi. Ei ääriasentoon kääntämisestä tehostin vaurioidu. Lagunan ohjekirjassa lukee (helvetin huonona suomennoksena), että autoa ei saa jättää parkkiin ja rattilukkoon sellaisessa asennossa, jossa ratti on käännetty ääriasentoon. Tästä voi tehostin vaurioitua, sanoo ohjekirja.
- Anonyymi
koiranluu kirjoitti:
Tsekkasin tämän asian - siis että saako ratin kääntää ääriasentoon vai ei. Ei tietenkään missään kielletä kääntämästä ääriasentoon! Sehän tekisi täällä Helsingissä parkkeerauksen mahdottomaksi. Ei ääriasentoon kääntämisestä tehostin vaurioidu. Lagunan ohjekirjassa lukee (helvetin huonona suomennoksena), että autoa ei saa jättää parkkiin ja rattilukkoon sellaisessa asennossa, jossa ratti on käännetty ääriasentoon. Tästä voi tehostin vaurioitua, sanoo ohjekirja.
Ainahan ratin voi kääntää ääriasentoon, mutta pakkoko sitä on pitää tiukasti siellä jolloin pumppu survoo sinne väkisin lisää. Hellitä vaikka millin verran.
- VeePee
Moi,
Iskarin päästä löytyy ns. kääntölaakeri, jonka vaihtamalla kyseinen kolina häviää.
Itselläni kolinaa aiheutti myös osittain kiinnityksestä irronnut moottorin suojalevy, joka töyssyissä antoi epämiellyttäviä kolahduksia.
Kyseinen kääntölaakeri on helppo vaihtaa ja sen hintakaan ei päätä huimaa!
Katso: tuotetunnus 5176 :)
http://www.kaiknuutila.fi/tuoteluettelo/luettelo/?automalli_i=149- juka
Kertokaa miten kääntölaakeri vaihdetaan, pitääkö ripustuksia purkaa paljonkin, entä tarvitaanko erikoistyökaluja?
- kääntölaakeri
Kiitos VeePee!
Mutta voiko kääntölaakerin kolina kadota joka kerta noin 10 minuutin ajon jälkeen? "Lämpeneekö" laakeri?
Kun vein auton Biliaan, ne päättivät korjata vikaa lisäämällä vettä jäähdyttäjään. Joko ne oli tyhmiä tai ne piti mua tyhmänä. Yksi parhaista syistä luopua Renaulteista on se, että pääasiallinen merkkihuolto Helsingissä on tämä perhanan Bilia. - PeterPan
kääntölaakeri kirjoitti:
Kiitos VeePee!
Mutta voiko kääntölaakerin kolina kadota joka kerta noin 10 minuutin ajon jälkeen? "Lämpeneekö" laakeri?
Kun vein auton Biliaan, ne päättivät korjata vikaa lisäämällä vettä jäähdyttäjään. Joko ne oli tyhmiä tai ne piti mua tyhmänä. Yksi parhaista syistä luopua Renaulteista on se, että pääasiallinen merkkihuolto Helsingissä on tämä perhanan Bilia....kolina samoilla oireilla on minuakin askarruttanut 1.8 laguna break -97:ssa (128tkm) jo keväästä asti. Lämpimillä ilmoilla tuli kuvaan myös ohjausta käännellessä narina, joka kuuluu auton ollessa "kylmänä" että "kuumana" paikallaan ja "kävely" vauhdissa. Narina tuntuisi kuuluvan edestä vänkärin puolelta, niinkuin kolinakin. Narinaan joku veikkaili syyksi raidetangon päätä... Kolina on viime päivinä varsinkin aamuisin kuulunut entistä enemmän ja pitempään, joka sitten pitempään ajaessa kuitenkin vaimenee. Alkaako kääntölaakeri ensin kolista ja sitten oireiden pahetessa narista? Joskus ole painanut kytkimen pohjaan kolina kuuluessa ja kolina on loppunut siihen paikkaa. Eihän tällä pitäisi olla mitään tekemistä kääntölaakerin kanssa???Liekkö ollut sattumaa, että kolina on kytkintä poljettaessa loppunut. Mielenkiintoiset ovat oireet olleet ettei ole oikein tietty mille alkaisi. Yllättäen paikallisesta rellu-huollosta ei ole ollut apua, eikä myöskään Toyota-liikeestä, josta auton keväällä vaihdoin. Muistaakseni eka omistaja aikana n. 60tkm ajettuna tähän autoon oli vaihdettu ne ns "koiranluut". Pitäsköhän tuota alkaa kääntölaakerin vaihtoon, kun sen hintakaan ei päätä huimaa ja vaihtotyökään ei tuntunut olevan vaikea kuten VeePee meinasi. Vaihtotyöhön tietenkin voisi antaa hiukan ohjeita, niinkuin aikaisemmin niitä jo kyseltiinkin.
Hyvä auto muuten, mutta kun sais tuon mystisen kolinan loppumaan.
Olen myös huomannut ettei vika välttämättä ole autossa itsessään vaan asiakaspalvelutaidottomassa merkkihuollossa jos automerkin vaihto alkaa tuntua ajankohtaiselta. - koiranluu
PeterPan kirjoitti:
...kolina samoilla oireilla on minuakin askarruttanut 1.8 laguna break -97:ssa (128tkm) jo keväästä asti. Lämpimillä ilmoilla tuli kuvaan myös ohjausta käännellessä narina, joka kuuluu auton ollessa "kylmänä" että "kuumana" paikallaan ja "kävely" vauhdissa. Narina tuntuisi kuuluvan edestä vänkärin puolelta, niinkuin kolinakin. Narinaan joku veikkaili syyksi raidetangon päätä... Kolina on viime päivinä varsinkin aamuisin kuulunut entistä enemmän ja pitempään, joka sitten pitempään ajaessa kuitenkin vaimenee. Alkaako kääntölaakeri ensin kolista ja sitten oireiden pahetessa narista? Joskus ole painanut kytkimen pohjaan kolina kuuluessa ja kolina on loppunut siihen paikkaa. Eihän tällä pitäisi olla mitään tekemistä kääntölaakerin kanssa???Liekkö ollut sattumaa, että kolina on kytkintä poljettaessa loppunut. Mielenkiintoiset ovat oireet olleet ettei ole oikein tietty mille alkaisi. Yllättäen paikallisesta rellu-huollosta ei ole ollut apua, eikä myöskään Toyota-liikeestä, josta auton keväällä vaihdoin. Muistaakseni eka omistaja aikana n. 60tkm ajettuna tähän autoon oli vaihdettu ne ns "koiranluut". Pitäsköhän tuota alkaa kääntölaakerin vaihtoon, kun sen hintakaan ei päätä huimaa ja vaihtotyökään ei tuntunut olevan vaikea kuten VeePee meinasi. Vaihtotyöhön tietenkin voisi antaa hiukan ohjeita, niinkuin aikaisemmin niitä jo kyseltiinkin.
Hyvä auto muuten, mutta kun sais tuon mystisen kolinan loppumaan.
Olen myös huomannut ettei vika välttämättä ole autossa itsessään vaan asiakaspalvelutaidottomassa merkkihuollossa jos automerkin vaihto alkaa tuntua ajankohtaiselta.Joo, kuulostaa tutulta. Juuri noin se minunkin Laguna kalkattaa. Ei se äänen katoaminen kytkintä painettaessa mikään sattuma voi olla: Mulla tekee just saman. Kalina loppuu kun kytkintä painaa. Mielenkiintoista on sekin, että jos ajaa - sanotaan tunnin - pitää parkissa vähän pidempäänkin, niin ei kuulu mitään. Kun aamulla lähtee töihin, niin jopa kolahtelee. Tässä miettinyt, että ei taida sittenkään olla mikään kääntölaakeri. Täytyy olla jokin osa, johon lämpö vaikuttaa. Esim. pakoputken kiinnitys jossain alkupäässä? Kuumuus voisi lämpölaajenemisen myötä tiivistää kiinnityksen ja kylmeneminen palauttaa välyksen takaisin. Toi kytkimen painaminen taas voisi viitata niihin moottorin kiinnityksiin: kun veto loppuu, moottorin asento hieman muuttuu.
Kun marmatin tämän Bilian nestelisäyksen jälkeen, että korjaus ei poistanut lainkaan kalinaa, niin huollosta vastannut alkoi vittuilla, että "ei sieltä tosiaan kuulu mitään". "Tuo huomenna, niin mennään vaikka kaikkien huoltomiesten voimin kuuntelemaan." Että tällainen palveluammatin harjoittaja...
Olen yritellyt muuten istua uudessa Mondeossa, että josko siirtyisi siihen. Mutta ei hitto, persie on tottunut ranskalaiseen eikä millään kelpuuta Mondeon kirkonpenkkiä. - Sami
koiranluu kirjoitti:
Joo, kuulostaa tutulta. Juuri noin se minunkin Laguna kalkattaa. Ei se äänen katoaminen kytkintä painettaessa mikään sattuma voi olla: Mulla tekee just saman. Kalina loppuu kun kytkintä painaa. Mielenkiintoista on sekin, että jos ajaa - sanotaan tunnin - pitää parkissa vähän pidempäänkin, niin ei kuulu mitään. Kun aamulla lähtee töihin, niin jopa kolahtelee. Tässä miettinyt, että ei taida sittenkään olla mikään kääntölaakeri. Täytyy olla jokin osa, johon lämpö vaikuttaa. Esim. pakoputken kiinnitys jossain alkupäässä? Kuumuus voisi lämpölaajenemisen myötä tiivistää kiinnityksen ja kylmeneminen palauttaa välyksen takaisin. Toi kytkimen painaminen taas voisi viitata niihin moottorin kiinnityksiin: kun veto loppuu, moottorin asento hieman muuttuu.
Kun marmatin tämän Bilian nestelisäyksen jälkeen, että korjaus ei poistanut lainkaan kalinaa, niin huollosta vastannut alkoi vittuilla, että "ei sieltä tosiaan kuulu mitään". "Tuo huomenna, niin mennään vaikka kaikkien huoltomiesten voimin kuuntelemaan." Että tällainen palveluammatin harjoittaja...
Olen yritellyt muuten istua uudessa Mondeossa, että josko siirtyisi siihen. Mutta ei hitto, persie on tottunut ranskalaiseen eikä millään kelpuuta Mondeon kirkonpenkkiä.Kääntölaakerit saattaisi olla yksi asia, joka "pitää ääntä" kun rattia kääntää. Toinen asia on pakoputken kiinnitys, Laguunassa kai on putkisto myös kiinnitetty "huonosti" eli se saattaa ajan mittaan kolista. Tarkistakaa oikein ajan kanssa "montulla", että olisiko mahdollista, että kun putkisto pääsee liikkumaan niin ottaako se kiinni johonkin. Sitten jos "kolina" kuuluu etupäästä,niin mahdollisuuksia on monia.. Raidetangonpäät, alapallonivelet,etutukivarren kumipuslat, kallistuksenvakaajan pääty/pystypuslat etc.. jopa etukelkankiinnityspuslat, moottorin kumityynyt tai jopa vaihteistonkin. Biiliassa ei viitsitä vaivautua tekemään tuollaisia remonttihommia. Omassani on samaa oireilua, ja aijon vaihtaa raidetangonpäät,alapallot ja kaikki etupään kumipuslat..=) Kerron sitten mitä tapahtui.. Tosin 425 tkm on jo näille alkuperäisille tarpeeksi.=)
- VeePee
kääntölaakeri kirjoitti:
Kiitos VeePee!
Mutta voiko kääntölaakerin kolina kadota joka kerta noin 10 minuutin ajon jälkeen? "Lämpeneekö" laakeri?
Kun vein auton Biliaan, ne päättivät korjata vikaa lisäämällä vettä jäähdyttäjään. Joko ne oli tyhmiä tai ne piti mua tyhmänä. Yksi parhaista syistä luopua Renaulteista on se, että pääasiallinen merkkihuolto Helsingissä on tämä perhanan Bilia.Olen huomannut myös tuon kolinan vaimenevan auton lämmetessä. Minulla ongelma selvisi, kun huomasin keinon, jolla kääntölaakerin saa napsamaan. Kääntää vaan ratin oikealle ääriasentoon ja peruuttaa pikkusen. Tällöin kääntölaakeri "napsahtaa". Itse siihen kolinaan voi vielä olla toki muitakin syitä. Kääntölaakeri vika tulee esille myös monttuisella tiellä, jossa etupää kevenee ja samalla rattia käännellään tällöin tulee samantapaista kolinaa.
Kääntölaakerin vaihto ei pitäisi vaikeata olla. 15min laskutus merkkiliikkeessä, joten ei pitäisi kovin kummonen olla :)
Olen huomannut myös, että Renun jousitus alkaa toimia kunnolla vasta hetken ajon jälkeen. Tämä voi tietysti olla osa syy "kylmänä" kolinaan.
Kannattaa tarkistaa myös tuon pohjalevyn(moottorin suojalevyn) kiinnitys. Itselläni kolisi aika kovasti! Kaksi kiinnityspulttia oli katkennut...
Oletteko huomannut, että "kylmänä" vaihdetta vaihtaessa tuntuu kuin vaihteen siirtäjän tanko kolisi myös? - VeePee
koiranluu kirjoitti:
Joo, kuulostaa tutulta. Juuri noin se minunkin Laguna kalkattaa. Ei se äänen katoaminen kytkintä painettaessa mikään sattuma voi olla: Mulla tekee just saman. Kalina loppuu kun kytkintä painaa. Mielenkiintoista on sekin, että jos ajaa - sanotaan tunnin - pitää parkissa vähän pidempäänkin, niin ei kuulu mitään. Kun aamulla lähtee töihin, niin jopa kolahtelee. Tässä miettinyt, että ei taida sittenkään olla mikään kääntölaakeri. Täytyy olla jokin osa, johon lämpö vaikuttaa. Esim. pakoputken kiinnitys jossain alkupäässä? Kuumuus voisi lämpölaajenemisen myötä tiivistää kiinnityksen ja kylmeneminen palauttaa välyksen takaisin. Toi kytkimen painaminen taas voisi viitata niihin moottorin kiinnityksiin: kun veto loppuu, moottorin asento hieman muuttuu.
Kun marmatin tämän Bilian nestelisäyksen jälkeen, että korjaus ei poistanut lainkaan kalinaa, niin huollosta vastannut alkoi vittuilla, että "ei sieltä tosiaan kuulu mitään". "Tuo huomenna, niin mennään vaikka kaikkien huoltomiesten voimin kuuntelemaan." Että tällainen palveluammatin harjoittaja...
Olen yritellyt muuten istua uudessa Mondeossa, että josko siirtyisi siihen. Mutta ei hitto, persie on tottunut ranskalaiseen eikä millään kelpuuta Mondeon kirkonpenkkiä.Toi Mondeo juttu oli hyvä!
Itselläni piti olla päivän koeajossa Mondeo 1.8 Farmari, mutta kyllästyin siihen jo alle tunnissa :) On se vaan niin, että Laguna on ajettavuudeltaan, laadultaan ja mukavuudeltaan vuosia noita Voorteja edellä...
Mulla menee Laguna ensi kuussa jakopäähihnan vaihtoon ja pitää samalla kysellä, mitä Wetteri ehdottaa noiden "lämmön" aiheuttamien kolinoiden syyksi... - VeePee
PeterPan kirjoitti:
...kolina samoilla oireilla on minuakin askarruttanut 1.8 laguna break -97:ssa (128tkm) jo keväästä asti. Lämpimillä ilmoilla tuli kuvaan myös ohjausta käännellessä narina, joka kuuluu auton ollessa "kylmänä" että "kuumana" paikallaan ja "kävely" vauhdissa. Narina tuntuisi kuuluvan edestä vänkärin puolelta, niinkuin kolinakin. Narinaan joku veikkaili syyksi raidetangon päätä... Kolina on viime päivinä varsinkin aamuisin kuulunut entistä enemmän ja pitempään, joka sitten pitempään ajaessa kuitenkin vaimenee. Alkaako kääntölaakeri ensin kolista ja sitten oireiden pahetessa narista? Joskus ole painanut kytkimen pohjaan kolina kuuluessa ja kolina on loppunut siihen paikkaa. Eihän tällä pitäisi olla mitään tekemistä kääntölaakerin kanssa???Liekkö ollut sattumaa, että kolina on kytkintä poljettaessa loppunut. Mielenkiintoiset ovat oireet olleet ettei ole oikein tietty mille alkaisi. Yllättäen paikallisesta rellu-huollosta ei ole ollut apua, eikä myöskään Toyota-liikeestä, josta auton keväällä vaihdoin. Muistaakseni eka omistaja aikana n. 60tkm ajettuna tähän autoon oli vaihdettu ne ns "koiranluut". Pitäsköhän tuota alkaa kääntölaakerin vaihtoon, kun sen hintakaan ei päätä huimaa ja vaihtotyökään ei tuntunut olevan vaikea kuten VeePee meinasi. Vaihtotyöhön tietenkin voisi antaa hiukan ohjeita, niinkuin aikaisemmin niitä jo kyseltiinkin.
Hyvä auto muuten, mutta kun sais tuon mystisen kolinan loppumaan.
Olen myös huomannut ettei vika välttämättä ole autossa itsessään vaan asiakaspalvelutaidottomassa merkkihuollossa jos automerkin vaihto alkaa tuntua ajankohtaiselta.Viime vuoden katsastuksessa etsittiin "valtion konttorilla" noita kolinoiden ja narinoiden aiheuttajaa, mutta mitään ei löytynyt!
Pyysin katsastusmiestä "rääkkäämään" autoa niin, että se vika löytyisi. Ei kuitenkaan mitään vikaa löytäny ja pukkasi vaan leiman paperiin... Ei mitään huomautettavaa! Auto kuitenkin jo melkein kuusi vuotta vanha Diesel farkku, jossa oli melkein 200tkm mittarissa... - PeterPan
koiranluu kirjoitti:
Joo, kuulostaa tutulta. Juuri noin se minunkin Laguna kalkattaa. Ei se äänen katoaminen kytkintä painettaessa mikään sattuma voi olla: Mulla tekee just saman. Kalina loppuu kun kytkintä painaa. Mielenkiintoista on sekin, että jos ajaa - sanotaan tunnin - pitää parkissa vähän pidempäänkin, niin ei kuulu mitään. Kun aamulla lähtee töihin, niin jopa kolahtelee. Tässä miettinyt, että ei taida sittenkään olla mikään kääntölaakeri. Täytyy olla jokin osa, johon lämpö vaikuttaa. Esim. pakoputken kiinnitys jossain alkupäässä? Kuumuus voisi lämpölaajenemisen myötä tiivistää kiinnityksen ja kylmeneminen palauttaa välyksen takaisin. Toi kytkimen painaminen taas voisi viitata niihin moottorin kiinnityksiin: kun veto loppuu, moottorin asento hieman muuttuu.
Kun marmatin tämän Bilian nestelisäyksen jälkeen, että korjaus ei poistanut lainkaan kalinaa, niin huollosta vastannut alkoi vittuilla, että "ei sieltä tosiaan kuulu mitään". "Tuo huomenna, niin mennään vaikka kaikkien huoltomiesten voimin kuuntelemaan." Että tällainen palveluammatin harjoittaja...
Olen yritellyt muuten istua uudessa Mondeossa, että josko siirtyisi siihen. Mutta ei hitto, persie on tottunut ranskalaiseen eikä millään kelpuuta Mondeon kirkonpenkkiä.On tässä eräskin aamu työmatka mennyt kolinaa ihmetellessä. Päivällä auto on yleensä työajossa joten pitkiä pauseja ei tule ja siten kolinaakaan ei ole kuulunut. Olipa hyvä että olet myös hoksannut kolinan loppuvan kytkintä painaessa. Sain vähän "uskonvahvistusta", välillä kun on tuntunut että meneekö tämä kolinajahti vainoharhaisuuden puolelle. Kyllä se niin selvästi kolisee kun on kolistakseen että pakko jossain on jotain olla "vinossa". Kytkimestä vielä, että muistelen keväällä aamuisin ilmenneen 1. vaihteella liikkeelle lähdettäessä rauhallisen kytkimen ylös noston aikana kuuluneen kevyttä ratinaa/rapinaa (jonkinverran tätä kolinaa terävämpää, eikä muuten ollut nastojen ropinaa...). Kun kytkimen sitten nosti kokonaan ylös ja vauhtia alkoi kertyä kävelyvauhdin verran niin ikäänkuin tämä rapina olisi muuttunut siksi kuuluisaksi kolinaksi. Mitä se sitten lie ollut? No, joka tapauksessa tämä kytkinjuttu kyllä tuntuisi kumoavan kääntölaakeri ja alustanosa-teoriat ja viittaisi moottori-tai pakoputkikiinnityksiin lämpövaikutuksen kera eli kylmänä niissä on välystä ja koneen lämmetessä ne laajenevat tiiviimmiksi. Olenkin koittanut ajaessa parina kertana heilutella konetta nopeilla kaasun vaihdoksilla ja kytkimen paineluilla, mutta vielä en ole kolinaa saanut aikaseksi. Kokeilut ovat tapahtuneet päiväsaikaa, joten auto ei tainnut olla tarpeeksi "kylmä". Pakoputkea tuli rassattua juhannuksen aikoihin kun vaihdoin välivaimentimen, jolloin pakoputki oli irti katin edessä olevaa liitosta myöten. Silloin en ainakaan hoksannut että putki olisi kolissut. Mutta saattaapa senkin vielä tutkia uudelleen.
Täytynee alkaa kokeilemaan tämän keskustelun aikana esille tulleita vaihtoehtoja, josko tuon kolinan sais loppumaan. Kiitoksia ehdotuksista ja ilmoitelkaa jos saatte selville uutta tietoa mahdollisesta kolinan aiheuttajasta tai jos olette sen jollain opilla saaneet jopa loppumaan.
Laguna ajattavuuteen ja mukavuuteen sekä farmarimalli tiloihin mieltyy varsin pian ja olenkin ajatellut että tällä autolla saattaisi ajella pitempäänkin.
Mondeosta en voi muuta sanoa, kuin että vasta sain todeta mutkatietä moottoripyöräillessä että Mondeo nahkatakapenkeillä ei ole lompakolle hyväksi. Mutta eihän se varsinaisesti kyseisen automerkin vika ole... - PeterPan
VeePee kirjoitti:
Viime vuoden katsastuksessa etsittiin "valtion konttorilla" noita kolinoiden ja narinoiden aiheuttajaa, mutta mitään ei löytynyt!
Pyysin katsastusmiestä "rääkkäämään" autoa niin, että se vika löytyisi. Ei kuitenkaan mitään vikaa löytäny ja pukkasi vaan leiman paperiin... Ei mitään huomautettavaa! Auto kuitenkin jo melkein kuusi vuotta vanha Diesel farkku, jossa oli melkein 200tkm mittarissa...Käytin oman Lagunani kesäkuun lopussa "yksityisellä" katsastuksessa. Odotin mielenkiinnolla löytyykö mitään tähän kolinaan liittyvää, mutta ei niin mitään. Muuta vikaa autossa ei pitänyt ollakkaan eli ei muutakuin leima paperiin ja hyvää matkaa.
Edellisen auton (Primera) kanssa "valtion konttori" vaihdatti vänkärinpuolen ylätulivarren puslat, joiden väljyys sanottiin olevan kyseisen auton tyyppivika. No, kaveri vei samanlaisen primeran "yksityiselle" ja sillä oli tieto että ylätukivarressa saa valmistajan mukaan olla väljää 6mm!!! Tuntuu äkkiseltään aika paljolta, mutta kumpi lie sitten ollut oikeassa. Mutta semmonen tapaus kumminkin. - PeterPan
VeePee kirjoitti:
Olen huomannut myös tuon kolinan vaimenevan auton lämmetessä. Minulla ongelma selvisi, kun huomasin keinon, jolla kääntölaakerin saa napsamaan. Kääntää vaan ratin oikealle ääriasentoon ja peruuttaa pikkusen. Tällöin kääntölaakeri "napsahtaa". Itse siihen kolinaan voi vielä olla toki muitakin syitä. Kääntölaakeri vika tulee esille myös monttuisella tiellä, jossa etupää kevenee ja samalla rattia käännellään tällöin tulee samantapaista kolinaa.
Kääntölaakerin vaihto ei pitäisi vaikeata olla. 15min laskutus merkkiliikkeessä, joten ei pitäisi kovin kummonen olla :)
Olen huomannut myös, että Renun jousitus alkaa toimia kunnolla vasta hetken ajon jälkeen. Tämä voi tietysti olla osa syy "kylmänä" kolinaan.
Kannattaa tarkistaa myös tuon pohjalevyn(moottorin suojalevyn) kiinnitys. Itselläni kolisi aika kovasti! Kaksi kiinnityspulttia oli katkennut...
Oletteko huomannut, että "kylmänä" vaihdetta vaihtaessa tuntuu kuin vaihteen siirtäjän tanko kolisi myös?Tuota oiretta en ole omassa lagunassani huomannut. Kolinaa on saattanut kuulua pian vaihteen vaihdon jälkeen, mutta ei mielestäni vaihdettessa.
- Seppä
Kyseisen kolinan syy on edelleenkin, kuten jo aikaisemmin olen maininnut, moottorin oikea ylä kiinnike. Vaikka sitä on vaikea uskoa äänen aiheuttajaksi.
Moni lagunan omistaja on epäillyt vaihteiston kolisevan koska ääni loppuu painettaessa kytkintä, mutta nyt on viisi autoa hiljentynyt kun kiinnike on vaihdettu. Ainut huonopuoli tässä on että kyseisellä kiinnikkeellä on hintaa tonnin verran vanhaa rahaa.- koiranluu
No, hyvä. Vihdoin vastaus. Kiitos Seppä! Pitää hoitaa kuntoon. Merkillistä, että jos tämä on näin yleistä ja siihen on selvä syy, niin miksi Bilia ei edes tiedä, mistä etsiä vikaa - puhumattakaan että osaisi korjata sitä. ...kele...
- Kari
Uskokaa hyvät ihmiset Seppää. Kolina hävisi heti kumityynyn vaihdon jälkeen. Bilialle piti tosin itse kertoa vian laatu. Ensimmäisellä kerralla Biliassa taivuteltiin jotain peltiä, jolla kolina pieneni, mutta vika korjaantui vasta kumityynyn (199 €) vaihdon jälkeen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap172194Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842148- 1011407
Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101366Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663841247Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1461188Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.249896- 78879
Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha173874- 63864