jarrujen ilmaus

juho

miten teen jarrujen ilmausen???päästänkö vaan jostkin letkun irti ja annan valua pois kunnes ilmat lähtee ja lisään vaan jarrunestettä???

43

100597

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ilimajarru

      on kätevää jos on toinen henkilö apuna. Auttajan ei tarvitse osata muuta kuin painaa jarrupoljinta; pitää poljinta painettuna kunnes ilmaruuvin kääntäjä antaa luvan löysätä.
      Etsi jarrusatulasta ilmaruuvi. Ilmaruuveja on joka pyörällä(jarrussa) aina yksi. Puhdista ruuvi päältä. Täytä jarrunestesäiliö. Ota ilmaruuviin sopiva kiintoavain mukaan ja mene auton alle. Aloita ilmaus vaikka etujarruista. Löysää ilmaruuvia kunnes jarrunestettä alkaa tihkua(kierros riittää). Nyt käske apuria painamaan jarrupoljinta-JA PITÄMÄÄN SE PAINETTUNA. Nyt ilmaruuvin tyvestä suihkuaa jarrunestettä ja ilmaa(jos siellä ilmaa on). Edelleen jarrupoljin pohjassa; käännä ilmaruuvi kiinni. Nyt voi jarrupolkimen vapauttaa. Tarkasta että jarrunestesäiliössä riittää nestettä. Täytä tarvittaessa. Toista menettelyä aloittamallasi jarrulla, kunnes ilmaruuvin tyvestä tulee vain jarrunestettä. Sama proseduuri muillekkin jarruille.

      • Anonyymi

        Mitä teen kun lisäsin pyörään jarrunestettä ja jarrunestesäiliön ilmaruuvi hävisi ja niitä ruuveja ei tahdo löytyä mistään 🚲


    • pöllööpp

      Siihen tarvii 2 ihmistä.
      Toinen polkee ja toinen avaa ja sulkee ilma ruuvia.
      Ensin poljet painetta jarruihin polkemalla ja sit pidät sen niin alhaalla kun se poljin menee.
      Sit se toinen avaa ilma ruuvin ja poljin sit painuu pohjaan ja tällöin ilmat tulee pihalle.
      Sitten ilma ruuvi kii ja teet tätä noin 5-10 kertaa, riippuen mitä töitä oot tehnyt.
      ¨Lisää j nestettä

      • se ilmaus tehdään.

        1. Avaa jarrunestesäiliön kansi ja täytä säiliö jarrunesteellä.
        2. Avaa kauimmaisen pyörän jarrun ilmaruuvia ehkäpä kierros, jarrunestettä alkaa valua. Ilmaakin tulee jos sitä on.
        3. Sulje ilmausruuvi kun ilmaa ei enää tule.
        4. Täytä jarrunestesäiliö.
        5. Toista kohdat 2 - 4 muittenkin pyörien osalta.
        6. Sulje jarrunestesäiliön kansi.

        Nykyjarruilla ei pumppausta eikä toista henkilöä tarvita, koska pääsylinterissä ei ole enää pohjaventtiiliä.


      • Toimii
        sitroen kirjoitti:

        se ilmaus tehdään.

        1. Avaa jarrunestesäiliön kansi ja täytä säiliö jarrunesteellä.
        2. Avaa kauimmaisen pyörän jarrun ilmaruuvia ehkäpä kierros, jarrunestettä alkaa valua. Ilmaakin tulee jos sitä on.
        3. Sulje ilmausruuvi kun ilmaa ei enää tule.
        4. Täytä jarrunestesäiliö.
        5. Toista kohdat 2 - 4 muittenkin pyörien osalta.
        6. Sulje jarrunestesäiliön kansi.

        Nykyjarruilla ei pumppausta eikä toista henkilöä tarvita, koska pääsylinterissä ei ole enää pohjaventtiiliä.

        varmaanki tuo tapa jos kyseessä on (todennäkösesti) joku 80-luvun rotisko.


      • uudemissa
        sitroen kirjoitti:

        se ilmaus tehdään.

        1. Avaa jarrunestesäiliön kansi ja täytä säiliö jarrunesteellä.
        2. Avaa kauimmaisen pyörän jarrun ilmaruuvia ehkäpä kierros, jarrunestettä alkaa valua. Ilmaakin tulee jos sitä on.
        3. Sulje ilmausruuvi kun ilmaa ei enää tule.
        4. Täytä jarrunestesäiliö.
        5. Toista kohdat 2 - 4 muittenkin pyörien osalta.
        6. Sulje jarrunestesäiliön kansi.

        Nykyjarruilla ei pumppausta eikä toista henkilöä tarvita, koska pääsylinterissä ei ole enää pohjaventtiiliä.

        varmin tapa pumpaamalla tai sitten hommaamalla tarvittava säiliö millä voi ilmata ne jarrut! Valuttamalla ei ilma tule pois.

        Nykyjarruissa on poikkeuksetta ABS-pumppu, joka vaatii oikean ilmauksen


      • kitka RWD
        sitroen kirjoitti:

        se ilmaus tehdään.

        1. Avaa jarrunestesäiliön kansi ja täytä säiliö jarrunesteellä.
        2. Avaa kauimmaisen pyörän jarrun ilmaruuvia ehkäpä kierros, jarrunestettä alkaa valua. Ilmaakin tulee jos sitä on.
        3. Sulje ilmausruuvi kun ilmaa ei enää tule.
        4. Täytä jarrunestesäiliö.
        5. Toista kohdat 2 - 4 muittenkin pyörien osalta.
        6. Sulje jarrunestesäiliön kansi.

        Nykyjarruilla ei pumppausta eikä toista henkilöä tarvita, koska pääsylinterissä ei ole enää pohjaventtiiliä.

        Ilma ei valu alas vaan nousee ylös. Autostani ei edes jarruneste valu alas ellei poljinta pumppaa. Ellei ole apumiestä, kannattaa hommata joku ilmauslaite, ja sitten pumpata huolella että varmasti ilmat tulee ulos.


      • krapulanaakka

        oli kyllä niin tyhjentävän epäselvä ja paska vastaus että oikein itkettää!


      • 16
        uudemissa kirjoitti:

        varmin tapa pumpaamalla tai sitten hommaamalla tarvittava säiliö millä voi ilmata ne jarrut! Valuttamalla ei ilma tule pois.

        Nykyjarruissa on poikkeuksetta ABS-pumppu, joka vaatii oikean ilmauksen

        Ilmaus on aina samalla kaavalla oli sitten ABS tai ei.


      • Jarru Wille
        krapulanaakka kirjoitti:

        oli kyllä niin tyhjentävän epäselvä ja paska vastaus että oikein itkettää!

        Ei täällä itku auta voimaa ja taitoa pitää olla.


      • hewa

        Pyydä kaveriksi hätäilemätön henkilö, ja hänet polkeen poljinta. Pyydä häntä painamaan jarrupoljinta rauhallisesti niin että, poljin tekee painetta jonka tuntee siitä että poljin nousee ehkä ensikerroilla juuri ei ollenkaan, sen jälkeen huudat hänelle että nyt aukaisen poisto ruuvin/auki ja kun nestettä ei tipu huudat kiinni,mielestäni poljinta ei saisi päästää aivan pohjaan jonka alla oleva henkilö ennakoi polkimen tilan, että ei pääse uutta ilmaa takaisin päin säiliöön. Ja kun tämän tekee useamman kerran kannattaa alla olevan henkilön mennä kokeilemaan polkimen tilan ja jarruneste määrän säiliöstä. Tämä tehdään samalla lailla joka pyörän ilmaus ruuveista!


      • jkhghgs
        hewa kirjoitti:

        Pyydä kaveriksi hätäilemätön henkilö, ja hänet polkeen poljinta. Pyydä häntä painamaan jarrupoljinta rauhallisesti niin että, poljin tekee painetta jonka tuntee siitä että poljin nousee ehkä ensikerroilla juuri ei ollenkaan, sen jälkeen huudat hänelle että nyt aukaisen poisto ruuvin/auki ja kun nestettä ei tipu huudat kiinni,mielestäni poljinta ei saisi päästää aivan pohjaan jonka alla oleva henkilö ennakoi polkimen tilan, että ei pääse uutta ilmaa takaisin päin säiliöön. Ja kun tämän tekee useamman kerran kannattaa alla olevan henkilön mennä kokeilemaan polkimen tilan ja jarruneste määrän säiliöstä. Tämä tehdään samalla lailla joka pyörän ilmaus ruuveista!

        Joissakin autoissa on sitten merkitystä ilmausjärjestyksellä sekä sillä että ovatko autossa virrat päälla vaiko ei.


      • Anonyymi
        uudemissa kirjoitti:

        varmin tapa pumpaamalla tai sitten hommaamalla tarvittava säiliö millä voi ilmata ne jarrut! Valuttamalla ei ilma tule pois.

        Nykyjarruissa on poikkeuksetta ABS-pumppu, joka vaatii oikean ilmauksen

        MOnta kertaa tehnyt ilmaamisen ilman mitään pumppausta. Auto vm.2003.


      • Anonyymi
        sitroen kirjoitti:

        se ilmaus tehdään.

        1. Avaa jarrunestesäiliön kansi ja täytä säiliö jarrunesteellä.
        2. Avaa kauimmaisen pyörän jarrun ilmaruuvia ehkäpä kierros, jarrunestettä alkaa valua. Ilmaakin tulee jos sitä on.
        3. Sulje ilmausruuvi kun ilmaa ei enää tule.
        4. Täytä jarrunestesäiliö.
        5. Toista kohdat 2 - 4 muittenkin pyörien osalta.
        6. Sulje jarrunestesäiliön kansi.

        Nykyjarruilla ei pumppausta eikä toista henkilöä tarvita, koska pääsylinterissä ei ole enää pohjaventtiiliä.

        HÖPÖ HÖPÖ
        Ilmaus toimii juuri noin.
        Yksin sen voi tehdä niin että paineistetaan pääsylinterin jarrunestesäiliö ja päästetään kustakin pyörästä vuorotellen ilmat pois.
        Varo ettei jarrunestesäiliö pääse tyhjenemään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        HÖPÖ HÖPÖ
        Ilmaus toimii juuri noin.
        Yksin sen voi tehdä niin että paineistetaan pääsylinterin jarrunestesäiliö ja päästetään kustakin pyörästä vuorotellen ilmat pois.
        Varo ettei jarrunestesäiliö pääse tyhjenemään.

        Jos hienompia välineitä ei ole, niin yksin ilmatessa tai nesteitä vaihtaessa auttaa kun työntää polkupyörän venttiilin ilmausletkun jarrun puoleiseen päähän ja rasvaa nipan kierteen että on tiiviimpi.


    • diplinssi

      n:o 19-148 4,95 euroa. Sisäänrakennettu takaiskuventtiili yhden henkilön suorittamaan ilmaukseen. Mutta kahdestaan tehdessä hyvin näkee, vieläkö letkuun tulee kuplia vai pelkkää nestettä.
      Myös luontoystävällistä - ei ruiski maahan tai päällesi, kun toinen painaa polkimen pohjaan. Sitten ruuvi kiinni, poljin ylös, ruuvi auki, poljin alas...
      Tällä laitteella saat helposti yksinkin vaihdettua kaiken jarrunesteen uuteen: säiliön letku ilmausruuviin ilmausruuvi auki ja pumppailet vain. Muista katsoa, ettei neste lopu jarrunestesäiliöstä.

      • öh

        kun se onnistuu ilman niitä venttilejäkin.

        tarpeeksi pitkä letku vaan, niin ei vedä takaisin.

        sitten vaan ilmausruuvi auki ja pumppaamaan

        ja tietenkin "Muista katsoa, ettei neste lopu jarrunestesäiliöstä."


      • solex

        jarrujen ilmauslaite on ihmisen paras ystävä, ei tule kinaa kaverin eikä vaimon kanssa missä kohdassa poljetaan. Maksaa vajaa 30 ja toimii kaikissa, myös ABS-jarrujen kanssa. Tekniikka on sama, jolla jarrujärjestelmä täytetään tehtaalla eli järjestelmään laitetaan pieni paine.


    • Qewor

      No ei se nyt ihan niin käy. Sun pitää ehdottomasti pitää letkut kiini ja etsiä sun auton jarrusatulasta (eli sieltä missä jarrupalat on)ilmaus ruuvi se on semmonen pieni mutterin tapanen tappi jossa on yleensä kumi hattu. Sitten ilmaus tapahtuu niin että pyydät kaveriasi painamaan hiljalleen jarru poljinta ja avaat ilmaus ruuvin. Sitten kun poljin on pohjassa niin väänä ilmaus ruuvi kiini ja käske kaverin vapauttaa jarru pikkuhiljaa. Toistakaa tätä niin kauan kun ilmaus ruuvista ei tule enää ilma kuplia eli pelkkää kiiinteää jarru nestettä. Muista tarkistaa aina välillä että jarruneste säiliössä on aina tarpeeksi nestettä.

    • 30 vuoden kokemus

      jarruja ilmataan aina että pumpataan painetta avataan etimmäisen pääsylinteristä katsottuna jarrun ilmaus ruuvi,, painetta ja ruuvi auki poljin pohjassa ruuvi kiinni ja monta kertaa siirrytään sitten toiseksi etimmäisen jne,,,

    • frangröbbä

      selvitä ensiksi missä järjestyksessä jarrut kuuluu ilmata,se ei välttämättä ole kauimmainen ekana!!!!
      joskus ilmataan ristiin tai takapää ekana,juu ja kantsii hommata kaveri apuun pumppaamaan

      • oikein jarrut

        joo ainakin honda accordissa ilmataan lähin ensin.
        eli vasen etujarru sit oikea taka vasen taka oikea etu


      • vanhan mitsun ilmausjärjestys taas on, et V,taka, O etu, O taka ja V etu. Eli kauimmaisin ensin piirin mukaan ristiin?


    • waler

      Vähän arveluttaa vastata,jostain syystä epäilen,kyseletkö tossissas?
      Mutta,ei siihen välttämättä kahta tarvii.
      tarvii ilmaruuvin päähän sopivan letkun(katkaistaan),jonka väliin asennetaan vaikka
      pissapojan takaiskuventtiili.Poljinta painettaessa venttiili aukee,nostaessa sulkee.Toinen letkun pää vaikka limpsapulloon,ettei luonto saastu.
      ilmaruuvin voi pitää auki tällä systeemillä,eikä sitä tarvise välillä sulkea.
      Mutta jos ei ole taitoa tämmöiseen hommaan,vie korjaamolle
      Pikkaisen epäilyttää,ettet kysele tosissas?

    • Brake Fluid

      Eihän periaatteessa vedä ilmaa takaisin jos letkun pää on limsapullossa jarrunesteen pinnan alapuolella? Sehän vetää nestettä takaisinpäin jos se jotain vetää?
      Arveluttaa rueta yksin tekemään jarrunesteen vaihtoa mutta arveluttaa viedä korjaamollekin jos vaikka vaihtavat pelkästään säiliöön uudet nesteet imemällä nestepinnan minimiin injektioruiskulla ja kaatamalla uutta nestettä maksimiin, näin näyttää että on mukamas tehty jarrunesteen vaihto.
      Kunnollinen jarrunesteen vaihto pitäisi nimenomaan pyöräsylinterien ilmausruuvien kautta ajattaa vanha neste pois kunnes uutta nestettä alkaa virrata.
      Epäilen että kireälle pingotetussa aikataulussa huollot vaihtavat uudet nesteet vain säiliöön em. injektioruiskukikalla...

      • MB°

        >> Eihän periaatteessa vedä ilmaa takaisin jos letkun pää on limsapullossa jarrunesteen pinnan alapuolella?

        Yksi suositus on ollut lisäksi sijoittaa tuo pullo tai purkki ( n. 20 - 30cm ) ilmaruvin yläpuolelle mahdollisuuksien mukaan. Joissakin myytävissä letkuissa on takaiskuventtiili, joskin tulee olla varovainen ettei avaa liikaa ilmaruuvia niin, että se ottaa ilmaa kierteen välistä.

        Oheiset Merse - foorumin vinkit ovat hyödyllisiä :

        - http://mese.fi/forum/viewtopic.php?t=14243

        >> Epäilen että kireälle pingotetussa aikataulussa huollot vaihtavat uudet nesteet vain säiliöön em. injektioruiskukikalla...

        Suomessa kuin ulkolaisillakin eri foorumeilla käydyn keskustelun perusteella tulee useinkin esiin, että jopa merkkikorjaamotkin tyytyvät tuohon "metodiin". Laskutus kuitenkin tapahtuu kunnolla tehdyn työn mukaan. Asia teetettäessä tulisi varmistaa jo työtä tilatessa, että se tehdään kunnolla ja valita paikka jossa voi valvoa vierestä.


    • waler

      NIIN JA VIELÄ,muista käyttää ilmaletkun ja venttiilin välissä kirkasta
      letkua ,jotta näet mahdolliset ilmakuplat,mikäli on vielä ajankohtaista
      (2005 kysytyssä , monesti luetussa)
      Tossa on kanssa hyvä keino, millä välttää jatkuva jarrunestesäiliön täyttö.
      jarrunestepullo,vajaa puolet jäljellä,käännetään nopeasti avonaiseen
      jarruneste säiliöön,ja jätetään ylösalaisin paikalleen.ilmaamisen tai
      jarrunesteen vaihdon aikana täyttää säiliötä itsekseen ,ettei sitä tarvii koko-
      ajan vahtia.
      Mulla oli kerran citroen kaikkien hydrauliikkaputkien vaihdossa (säätyvät iskarit).
      Nosturilla jarruilmauksessa,ei ilmaruuvista pisaraakaan.
      Katsotaan ,löytyykö ammattilaisia vastaamaan tähän,
      kyllä se mullekkin selvis vasta soittalla maahantuojalle.
      Toi yläteksti oli aiheeton,pyydän anteeksi!

    • MB°

      Huomioitavaa jarrunestettä valitessa:

      "Jarrunesteitä on useampaa eri laatua DOT 3, 4, 5 ja 5.1. Näistä yleisin jarrunestetyyppi vielä nykyisin on DOT 4. Näistä ainoa silikoonipohjainen tuote on DOT 5 -jarruneste. Muut ovat glykoli- ja glykoli/boraattipohjaisia. "

      "DOT 3- ja 4-nesteitä voidaan sekoittaa keskenään, mutta DOT 5:sta ei saa koskaan sekoittaa minkään muun jarrunesteen kanssa. DOT 5 on silikoonipohjainen, eikä sen sekaan pitäisi kondensoitua vettä samalla tavalla kuin DOT 3- ja 4-nesteisiin, jotka ovat hygroskooppisia eli ne imevät itseensä vettä."

      - http://www.autowiki.fi/index.php/Jarruneste

      .

      • absit pilalla

        älkää laittako silikooninestettä abs jarrulliseen autoon


    • 6+6

      Motonetissä on kans tommoisia 5 euron takaiskuventtillillä varustetuja letkuja, ei oo oiken hyvä,liian raskas vastus takaiskuventiilissä, meinaat lähteä letku irti takaiskuventiilistä sekä takaiskuventiili vuotaa hiukan takaisin.

      Sain vaihdettua j-nesteet mutta pitää katella jos ostais oiken sellaisen tyhjiö-vaihtajan.

    • Anselmi Alajuuri

      Minä ilmasin joskus kossina peltoautosta yksin, vaikka olihan se vähän hankalaa. Aina kun polkasi jarrupolkimen alas, piti laittaa joku tiiliskivi, tai en muista enää mikä polkimen päälle painoksi ja sitten ite taas avaamaan ilmausruuvia jne..

    • omega 99

      Omasta romusta on jarrusatulan ilmausroppu aivan pyöree. Siitä ei saa kiinni edes pihdeillä. Mikä avuksi? Tuleeko ilma pois jos ilmaan jarruletkusta? Vai jääkö sitä ilmaa sitten sinne satulaan.
      Roppu ei aukea sitten millään joten ei siitä enempää....

    • virkamiesvirittäjä

      Täytyykö sieltä ilmanipukasta ottaa se kumitulppa pois ja mihinkä suuntaan sitä nipsutinta käännetään tuleeko sieltä sitten ilmaa vai vettä/nestettä.

    • piippeli

      entä jos ilmaus ei onnistu. elikkä vaikka kuinka pumppaa ilma ei poistu mihinkään eikä neste lähde kulumaan tai menemään miten se nyt sanotaankaan. eikä näy nestettä ruuvin tyvessä ollenkaan vm99

    • Insauto

      Joo.otappa selvää ensin mikä jarrunesta autoosi kuuluu.abs jarrut ja muut jarrut ilmataan samalla tavalla.aloitetaan vasemmasta etupyörästa ja sitten oikea takapyörä ja vasen wtpyöra ja oikea takapyöra jos vaihdat jarrunesteen niin usein tolavuus on noin 1.4litraa.eli kolmella purkilla selviää.käytä ilmatta essa läpinäkyvää kumiletkua ja suoja laseja ja hanskoja.ota apuri mukaan.homma menee ,paine,ilmaruuvi auki ilma ruuvi ,kiinni poljin ylös.muista katsoa jarrunesteet. Paras olisi olla asentaja mukana,koska jarrulaitteisiin eikä mihinkään auto hallintalaite korjauksia ei tehdä,kuin ammattilainen!!

      • Arinalle

        Toi on ihan perseestä.


      • kultapoika

        Hööö


      • Anonyymi

        Ensin oikea takapyörä, sitten vasen. Etupyöristä ensin oikea ja sitten vasen.


    • Anonyymi

      Letkunpätkä nestepinnan alapuolelle toimii ihan hyvin yksin pumppailussa eikä tarvitse jättää poljinta pohjaan. Kierteiden välistä ilman takaisin imeytyminen polkimen päästämisessä on minimaalista tai ainakin vähäisempää kuin mitä letkun kautta palautuu jarrunestettä.

      Kuulemma spraypullon pumpusta voi tehdä halvan kertakäyttöisen imuvaihtajan, joo näin youtubesta ihan ok näytti toimivan. Letku vain kiinni siihen imuputkeen ja done.

    • Anonyymi

      Jallu neste säiliössä ei ole ilmaruuvia?🧐

    • Anonyymi

      Aikoinaan tuli vaihdeltua nesteitä ja ilmattua kaverin kanssa jarruja. Viime viikolla käytin Bemaria valtuutetussa huollossa jarrunesteiden vaihdossa, Kuittasivat myös sen pois huoltolistalta. Hintaa kertyi noin 80€ koko hommalle nesteineen, ei paha. Kahvit kerkesin juoda sillä välillä, huollon piikkiin, tietenkin.

    • Anonyymi

      Ketju on jo koht vanha, mutta liitetään nyt kuitenkin yksi ns. satavarma ohje, joka koskee vanhoja Primera 12 -kulkineita.

      Service-manuaalista lainattua:

      Bleeding Brake System

      CAUTION:

      - Carefully monitor brake fluid level at master cylinder during bleeding operation.
      - Fill reservoir with new brake fluid "DOT 3" or "DOT 4". Make sure it is full at all times while bleeding air out of system.
      - Place a container under master cylinder to avoid spillage of brake fluid.
      - While bleeding, pay attention to master cylinder fluid level.
      - For models with ABS, turn ignition switch OFF and disconnect ABS actuator connectors or battery ground cable.
      - Bleed air in the following order:

      1. Right rear brake
      2. Left front brake
      3. Left rear brake
      4. Right front brake--

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      17
      2214
    2. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      84
      2178
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      10
      1426
    4. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      101
      1407
    5. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      84
      1277
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      147
      1206
    7. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      253
      912
    8. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      78
      889
    9. Omalääkäri hallituksen utopia?

      Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha
      Maailman menoa
      173
      884
    10. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      63
      874
    Aihe