till exempel finska slangorden "spåra" eller "dösa" på finlandsvenska slang i H:fors?
ja ja, visst vet jag att spåra kommer ursp. från svenska ordet, men jag menar talessättet - spåra eller dösa skulle passa det finlandsvenska sättet att gilla sluta orden med en kort vokal - typ tänk bara ordet "kiva", man är jättetjust i det. Eller t ex ordet "take" eller "riki" på Nyland.
Först tyckte jag att det var fult med kiva men jag har börjat gilla det mer och mer...extra roligt är det när det böjs: kiva - kivagare - kivast...
Använder man...
5
674
Vastaukset
- Tornefinskan
taaak i förväg ;-)
- tmatma
det heter: kiva -kivogare -kivogast
- pocah
"Spåra" och "dösa" kommer JU från huvudstadsregionen där finlandssvenskan traditionellt blandats med finskan. För å svara på frågan.
- Tornefinskan
Ja, det är kivogare helt klart...
Finns det några andra liknande ord än spåra eller dösa som man "lånar" eller har gemensamt med den finska Hfors-slangen?
Säger man "mesta"? Lafta? Safka?
"Dona" (duunata) finns nog eller hur, jag tycker jag har hört det användas i Hfors... - torsken
Tornefinskan kirjoitti:
Ja, det är kivogare helt klart...
Finns det några andra liknande ord än spåra eller dösa som man "lånar" eller har gemensamt med den finska Hfors-slangen?
Säger man "mesta"? Lafta? Safka?
"Dona" (duunata) finns nog eller hur, jag tycker jag har hört det användas i Hfors...på svenska i Helsingsfors också slangord med ryskt ursprung dvs: lafka, safka, mesta, starbu, narikka.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h654242- 674241
Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1092905Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv582796Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p212029Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.551992Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska151679- 321503
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1091353- 1801281