Kyselenpä isoisäni puolesta. Kyseessä vuosimallin 1999 Almera 1.4 Sportdeck, ajettu hieman päälle 100 000 km. Pari kertaa on jarrut hävinneet niin, että autolla on meinattu ajaa pöpelikköön. Autoa on käytetty huollossa ongelman takia ja siellä on vaan huoltomiesten mukaan rasvailtu satuloita yms. Eli pitäisi kuulemma olla kunnossa huollon mukaan.
Eräs sukulaiseni oli tuota Almeraa käynyt ajamassa ja kertoi seuraavaa: Jos jarruja painaa todella kevyesti, ne toimivat ihan ok. Mutta jos jarruja painaa reippaasti, edestä kuuluu epämääräinen rohina, ihan kuin jokin tappi laahaisi levyä vasten. Huollon mukaan palat ja levyt ok.
En ole itse tätä autoa päässyt vielä katsomaan, kun on sen verran kaukana. Joululomalla pääsen kattelemaan.
Kertokaapa asiantuntijat, että mistä ongelma voisi johtua? Onko muilla ollut vastaavia ongelmia?
En ole aikaisemmin Nissanin jarruihin koskenut, joten tarviiko erikoistyökaluja? Miten herkistelen jarrut? Meneekö mäntä puristamalla sisälle?
Älkää nyt vaan kukaan ruvetko sitten provosta huutelemaan. Tämä on ihan totta. En vain halua enää, että isoisää rahastetaan turhaan merkkihuollossa valohoidosta. Pakkohan tuo on kuntoon laittaa, ettei käy isompia vahinkoja.
Mitä muuten mahtaa jarruosat maksaa kyseiseen kamppeeseen? Siis etupalat ja levyt.
Kiitos etukäteen.
-99 Almeran etujarrut
13
2457
Vastaukset
- konkari..
Ymmärrättekö varmasti miten ABS-jarrut toimivat, vai luuletteko vain ymmärtävänne? Reippaasti jarrutettaessa niistä todella kuuluu epämääräinen rohina koko ajan, ja liukkaalla saattaa tuntua siltä, että auto ei pysähdykään.
Itse menisin kuitenkin ensimmäisenä merkkihuoltoon, pakottaisin korjaamopäällikön kyytiin ja menisin syrjäiselle tielle polkaisemaan jarrut apinan raivolla pohjaan.
Jos kuuluva rohina tulee ABS-jarruista, unohda koko juttu. Jos rohina tulee korjaamopäällikön mukaan jostain muualta, pakota merkkihuolto korjaamaan se.
Ei tarvita erikoistyökaluja, ainakin etupään männät menevät puristamalla sisään.
Jarrupalat Motonetissä:
Almera 95-00 Eteen (109mm kapea/ei GTi/ABS) 21.50 e
Almera 95--97 Eteen jos ABS (109mm kapea/ei GTi)21.50 e
Almera 98--00 Eteen jos ABS (121mm leveä/ei GTi)19.90 e
Levyt:
1,4 Eteen JÄÄHD (Ø232mm) 24.50- Jallu
Enpä ole moisesta kuullut. Vanhemmat järjestelmät tosin täristivät jarrupoljinta.
Jarrupalat siellä ovat lopussa. - papan mopo
No on kyllä kumma systeemi, jos abs:t kuuluu rohista! Käyttämieni autojen absit kun naputtavat, eivät rohise. Verrokkina -99 ja -05 absilliset autot, ei tosin japanilaisia.
- Jallu
papan mopo kirjoitti:
No on kyllä kumma systeemi, jos abs:t kuuluu rohista! Käyttämieni autojen absit kun naputtavat, eivät rohise. Verrokkina -99 ja -05 absilliset autot, ei tosin japanilaisia.
Ei pidä ABS mitään ääntä. Jarrupalat takavuosilla vinkuivat, kun niistä jätettiin asbesti pois. Nyt taitaa sekin ongelma olla ratkaistu.
- konkari..
Jallu kirjoitti:
Enpä ole moisesta kuullut. Vanhemmat järjestelmät tosin täristivät jarrupoljinta.
Jarrupalat siellä ovat lopussa.No luulisi että merkkihuollossa osaisivat jarrupalat vaihtaa, jos tarvetta on.
Kyllä ABS nimenomaan rohisee ja napisee ja paukkuu kun sitä kunnolla polkee? Oletko ikinä jarruttanut ABS-jarruill aesim. kirkkaalla jäällä, jossa ne joutuvat säätämään jarrupaineita oikein tosissaan? Kyllä muuten rohisee. - konkari..
Jallu kirjoitti:
Ei pidä ABS mitään ääntä. Jarrupalat takavuosilla vinkuivat, kun niistä jätettiin asbesti pois. Nyt taitaa sekin ongelma olla ratkaistu.
Kokeileppa kirkkaalla jäällä, ja kokeileppa tuolla N16-korimallilla. Aivan varmasti pitää ääntä.
Tässähän ei kuitenkaan kielletty, etteikö jarruissa voisi olla vikaa. Merkkihuolto ne oli kuitenkin tarkistanut, eivät ne aivan idiootteja ole sielläkään. Kyllä siellä kuluneet palat ja levyt osataan tunnistaa. - Jallu
konkari.. kirjoitti:
No luulisi että merkkihuollossa osaisivat jarrupalat vaihtaa, jos tarvetta on.
Kyllä ABS nimenomaan rohisee ja napisee ja paukkuu kun sitä kunnolla polkee? Oletko ikinä jarruttanut ABS-jarruill aesim. kirkkaalla jäällä, jossa ne joutuvat säätämään jarrupaineita oikein tosissaan? Kyllä muuten rohisee.Onhan tuota tullut maakunnan sivuteillä kokeiltua. Kymmeniä metrejä pätkittäistä viivaa jäässä. Nykyisessä Primerassa ei tunnu eikä kuulu mitään. Mikä ihmeen auto sinulla on?
- konkari..
Jallu kirjoitti:
Onhan tuota tullut maakunnan sivuteillä kokeiltua. Kymmeniä metrejä pätkittäistä viivaa jäässä. Nykyisessä Primerassa ei tunnu eikä kuulu mitään. Mikä ihmeen auto sinulla on?
No ei ole enää mutta oli tuo mainittu N15 (sanoin aiemmin vahingossa N16), joka piti hirveää metakkaa liukkaalla jarruttaessa, ja se oli ihan normaalia.
- papan mopo
konkari.. kirjoitti:
Kokeileppa kirkkaalla jäällä, ja kokeileppa tuolla N16-korimallilla. Aivan varmasti pitää ääntä.
Tässähän ei kuitenkaan kielletty, etteikö jarruissa voisi olla vikaa. Merkkihuolto ne oli kuitenkin tarkistanut, eivät ne aivan idiootteja ole sielläkään. Kyllä siellä kuluneet palat ja levyt osataan tunnistaa.Valitettavasti noista merkkihuolloistakin on aika karmivia kokemuksia. Tämä Almera on käytetty sellaisessa merkkihuollossa, joissa esimerkiksi tulppien noutaminen varastosta vaihtoa varten kesti 15 minuuttia ja sekin yritettiin laskuttaa! Muutenkin tuntuu, että merkkihuollon valohoidon jäljiltä saa kaiken tehdä itse uudestaan.
No, katsotaan mitä sieltä löytyy, kun pääsen auton luo. - ttth
konkari.. kirjoitti:
Kokeileppa kirkkaalla jäällä, ja kokeileppa tuolla N16-korimallilla. Aivan varmasti pitää ääntä.
Tässähän ei kuitenkaan kielletty, etteikö jarruissa voisi olla vikaa. Merkkihuolto ne oli kuitenkin tarkistanut, eivät ne aivan idiootteja ole sielläkään. Kyllä siellä kuluneet palat ja levyt osataan tunnistaa.juu kyllä 01-mallin almera sedanissa absit pitää ääntä mutta ei nyt mitään ihmeellistä mutta jotain nyt sentään kuitenkin ja kyllä se polkimessakin tuntuu, samanlaista ääntä pitää -99 mallin e-sarjan mersukin
- 2.0 slx
Jallu kirjoitti:
Onhan tuota tullut maakunnan sivuteillä kokeiltua. Kymmeniä metrejä pätkittäistä viivaa jäässä. Nykyisessä Primerassa ei tunnu eikä kuulu mitään. Mikä ihmeen auto sinulla on?
minunkaan primeran abseista kuulunut mitään = ne olikin rikki... vaikkei abs valo palanutkaan tosin se ei palanut silloinkaan kun oli virrat päälle, semmoisia nämä nipponit on...,muta nyt kuluu rohinaa kun polkaisee liukkaalla.
- xcc-000
Jos jään päällä on lunta,sentti pari,nastarengas ei mene jäähän asti,koska absi ei anna lukita pyöriä.Ainakin tässä tilanteessa tuntuu että auto on ilman jarruja.Ohjauksen osittainen säilyminen ei auta tässä tilanteessa kun nopeutta ei saada alas.Kyllä pitäisi olla nappi kojetaulussa mistä saisi absin pois toiminnosta.Almeran absit rutisee äänekkäästi.
- jtr
abs nimenomaan antaa pyörän lukkiintua ja sen takia kuuluu rohina varsinkin II-sarjan ABSista (96 - 99). III ja IV sarjan ABSit alkavat olla jo melkoisen hiljaisia itselläni Primera P12 Tr 1,6. Hiljainen ABS ei rohinaa eikä polkimen napsetta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 732785
- 632684
- 681792
- 241637
- 201560
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä101505- 151402
- 481257
- 381233
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91219