Olisin vain kysynyt että kuinka moni teistä polttaa tai on polttanut raskauden aikana ja onko siitä seurannut vahinkoa lapselle vai onko lapsi syntynyt tähän maailmaan terveenä? Poltan n. 10 savuketta pvä ja lopettaminen on todella vaikeaa. Olen kyllä miettinyt asiaa usein ja päättänyt lopettaa mutta sortunut sitten aina uudestaan. Eli vinkkejä kaivattaisiin tupakkalakon tekemiseen. En haluaisi vahingoittaa lastani. Kiitos jo etukäteen!
hei!
6
841
Vastaukset
Mä poltin kanssa kummankin raskauden aikana noin 10 tupakkaa tai alle sen. Yritin kanssa lopettaa monta kertaa, mut neuvolassa sanottiin et jos olen polttanu raskauden alkun jälkeen, niin ei kannata lopettaa, muuten lapsi voi saada vieroitusoireita. Tiesin sanomattakin et oli tyhmää poltaa, mut kun en pystyny lopettaa vaikka kuinka yritin. Joillekkin se on paljon helpompaa lopettaa. No, kumminkin mulla on 2 tervettä ihanaa lasta. Hyvin harvoin on edes kipeitä. Mutta en todellakaan tällä tarkoita et kanattaa polttaa, mutta ymmärrän hyvin jos et pysty lopettaa!!! Onnea raskaudelle!!!
- sitten
parempi että vauva saa vierotusoireet vasta synnyttyään??
- lopettanut
Lopetin itse tupakanpolton jokunen vuosi sitten jo ennen toiveita lapsista. Helppoa se ei ollut, mutta kannatti (elämänlaatu, hajut, kunto, terveys jne). Nyt raskaana pelkkä hajukin saa oksentamaan, joten eipä olee enää pelkoa uudelleen aloittamisesta :-). Itselleni iso helpotus lopettamiseen oli hakeutua savuttomiin harrastuksiin ja paikkoihin, esim. uimahalliin, työpaikan savuttomiin tiloihin, aina kuin mahdollista. Kiusaus pistää tupakaksi pieneni, kun oli muuta tekemistä.
Tupakoiva ystäväni synnytti kolme vuotta sitten päällisin puolin terveen, mutta pienikokoisen vauvan. Synnytys otti voimille, kunto kun ei puoli askia päivässä tahdilla oikein pysy samana kuin ei tupakoivalla. Eli ei tupakanpoltto aina jätä vauvaan heti näkyviä jälkiä, oireet voi tulla vuosien päästä, mutta kiistatta se on vaarallista vauvalle.
www.tupakka.org -sivuilla on vinkkejä lopettamiseen ja myös tietoa kaikista niistä haitoista, joita sikiölle aiheutuu äidin tupakoinnista. Kysy myös neuvolasta apua ja tukea, usein jo vähentäminen nikotiinilaastarien avulla voi olla hyväksi. Toivottavasti saat apua! Tsemppiä! - helppa (31+5)
vinkki jonka osaan antaa on se, ettet yksinkertaisesti suo itsellesi sellaista vaihtoehtoa, että polttaisit. itse lopetin tällä menetelmällä siihen kun testi näytti plussaa. en olisi voinut kuvitellakaan, että ensimmäinen lahja lapselleni olisi nikotiiniriippuvuus puhumattakaan muista tupakoinnista aiheutuvista haitoista ja riskeistä. satuin juuri eilen lukemaan viime vuoden vauva-lehteä ja kopioin tähän lukijan kysymyksen ja lääkäri krista korhosen vastauksen:
kysymys:
"raskausviikkoja on 10 ja tupakoin noin 5-10 savuketta päivässä. minua huolestuttaa, kuinka tämä vaikuttaa sikiöön. voiko olla pahojakin seurauksia?"
vastaus:
"raskaudenaikaiseen tupakointiin saattaa liittyä ensinnäkin suurentunut keskenmenoriski alkuraskaudessa. tupakka-altistus aiheuttaa sikiölle kroonisen hapenpuutteen. nikotiini supistaa istukan, kohdun ja napanuoran verisuonia heikentäen näin sikiön ravinnonsaantia ja kasvua. tupakointi altistaa myös ennenaikaiselle synnytykselle, ja tupakoinnille altistunut vastasyntynyt on keskimäärin sekä lyhyempi että laihempi kuin altistumaton.
niin sanottujen kognitiivisten toimintojen (kuten lukeminen ja laskeminen) häiriöriski on suurempi niillä lapsilla, jotka ovat altistuneet tupakoinnille. myös puheenkehityksen hidastumisella, yliaktiivisuudella ja keskittymiskyvyn häiriöillä ja jopa kätkytkuolemilla on todettu olevan yhteys raskaudenaikaiseen tupakointiin.
äidin savukkeenpolton jälkeen sikiön pulssin on havaittu nousevan 20-40 sykettä/minuutti puolen tunnin ajaksi, samalla sikiön hengitysliikkeet vähenevät ja sydänkäyrässä nähdään muutoksia. napanuoran virtaus heikkenee noin kymmeneksi minuutiksi.
tupakoinnilla on vaikutusta myös imetykseen. tupakoijilla maitoa erittyy 30 prosenttia vähemmän kuin tupakoimattomilla. tupakoimattoman äidin maito maistuu paremmalle. rintamaidossa nikotiinipitoisuus on kolminkertainen äidin seerumipitoisuuteen verrattuna. nikotiinipitoista maitoa saavilla lapsilla on lähes kaksi kertaa useammin koliikkeja ja itkuisuutta.
onko todella niin, että tupakoimattomuus raskauden aikana on sinulle mahdottomuus? jos näin on, kannattaa harkita nikotiinikorvaushoitoa raskauden ajaksi. esimerkiksi nikotiinipurukumia käyttämällä elimistön nikotiinipitoisuus on vain kolmannes siitä, mitä tupakointi aiheuttaa. nikotiinihoidolla elimistöön tulee vain yksi haitallinen aine, nikotiini. sen sijaan savukkeesta imetään keuhkoihin useita muita haitallisia kemiallisia yhdisteitä, joista sikiöön joutuu muun muassa häkää ja raskasmetalleja. suosittelen keskustelemaan näistä asioista lisää omassa äitiysneuvolassasi. joillakin paikkakunnilla toimii vieroitusryhmiäkin."
tukea tupakoinnin lopettamiseen saa mm. osoitteista:
http://www.stumppi.fi/portal/
http://www.tupakka.org/
http://www.hengitysliitto.fi/tupakka/- Kev82
helppa kirjoittaa täyttä asiaa!
Tosin, itsekin tupakoineena tiedän, ettei lopettaminen ole helppoa, mutta mahdollista.
Ennen raskauksiani olen tupakoinut jonkinverran. Lopetusta muutamasti yritin, mutta sorruin kuitenkin jonkinajan kuluttua. Tiedän siis ettei se välttämättä ole helppoa, mutta siihen kyllä pystyy kun on tarpeeksi hyvä ja painava syy lopettaa! Olen siis plussattuani pystynyt laakista lopettamaan. Tähän on auttanut ajatus pienestä, viattomasta, hentoisesta ihmisestä sisälläni! En missäännimessä haluaisi vaarantaa tuota uutta elämää, enkä kykenisi elämään omatuntoni kanssa, mikäli lapsella havaittaisiinkin jokin vika, joka edes saattaisi olla MINUN itsekkyyteni aiheuttama! Ja havaittu syy-yhteys kätkytkuoleman kasvaneeseen riskiin pistää tosissaan ajattelemaan!
Joskus kun raskausaikana tekee mieli tupakkaa, (tätä ei kyllä ole vielä tässä raskaudessa tapahtunut. Voin nimittäin äärettömän pahoin ja jo pelkkä tupakan haju saa minut melkein oksentamaan) lohduttaudun ajatuksella, että kun lapsi on syntynyt ja imetys on lopetettu, voin taas olla oman kehoni "herra" ja nauttia itsekkäistä paheistani:) Tietenkään en haluaisi alkaa enää ollenkaan polttamaan, mutta tälläinen ajatus tupakanpolton mahdollisuudesta auttaa:)
Haluan vielä sanoa, että mielestäni tuollainen puhe, että "ei kannata enää raskauden puolessavälissä lopettaa, sillä sikiö saa vieroitusoireita" on isensä huijaamista. Lopettaminen kannattaa aina. Pahempaa jälkeä uskon aiheutuvan tupakoinnista kuin sen vieroitusoireista. Ja tuleehan ne vieroitusoireet kuitenkin. Vaikka lapsi synnyttyään saisikin nikotiinia maidostasi, miten sitten kun imetys loppuu? Sittenkö pistät pikkuiselle tupakan suuhun ja opetat tupakoimaan?
Ikinä ei ole liian myöhäistä lopettaa ja tarjota lapselleen parempi alku elämään. Ja jos lopetus ei onnistu, niin vähennä edes ihan minimiin! Suosittelisin myös noita nikotiini purkkia, laastareita, inhalaattoria tai mitä vaan muuta kuin tupakkaa!
Tsemppiä lopettamiseen. Sä pystyt siihen kyllä! :) - kirpunäiti
Kev82 kirjoitti:
helppa kirjoittaa täyttä asiaa!
Tosin, itsekin tupakoineena tiedän, ettei lopettaminen ole helppoa, mutta mahdollista.
Ennen raskauksiani olen tupakoinut jonkinverran. Lopetusta muutamasti yritin, mutta sorruin kuitenkin jonkinajan kuluttua. Tiedän siis ettei se välttämättä ole helppoa, mutta siihen kyllä pystyy kun on tarpeeksi hyvä ja painava syy lopettaa! Olen siis plussattuani pystynyt laakista lopettamaan. Tähän on auttanut ajatus pienestä, viattomasta, hentoisesta ihmisestä sisälläni! En missäännimessä haluaisi vaarantaa tuota uutta elämää, enkä kykenisi elämään omatuntoni kanssa, mikäli lapsella havaittaisiinkin jokin vika, joka edes saattaisi olla MINUN itsekkyyteni aiheuttama! Ja havaittu syy-yhteys kätkytkuoleman kasvaneeseen riskiin pistää tosissaan ajattelemaan!
Joskus kun raskausaikana tekee mieli tupakkaa, (tätä ei kyllä ole vielä tässä raskaudessa tapahtunut. Voin nimittäin äärettömän pahoin ja jo pelkkä tupakan haju saa minut melkein oksentamaan) lohduttaudun ajatuksella, että kun lapsi on syntynyt ja imetys on lopetettu, voin taas olla oman kehoni "herra" ja nauttia itsekkäistä paheistani:) Tietenkään en haluaisi alkaa enää ollenkaan polttamaan, mutta tälläinen ajatus tupakanpolton mahdollisuudesta auttaa:)
Haluan vielä sanoa, että mielestäni tuollainen puhe, että "ei kannata enää raskauden puolessavälissä lopettaa, sillä sikiö saa vieroitusoireita" on isensä huijaamista. Lopettaminen kannattaa aina. Pahempaa jälkeä uskon aiheutuvan tupakoinnista kuin sen vieroitusoireista. Ja tuleehan ne vieroitusoireet kuitenkin. Vaikka lapsi synnyttyään saisikin nikotiinia maidostasi, miten sitten kun imetys loppuu? Sittenkö pistät pikkuiselle tupakan suuhun ja opetat tupakoimaan?
Ikinä ei ole liian myöhäistä lopettaa ja tarjota lapselleen parempi alku elämään. Ja jos lopetus ei onnistu, niin vähennä edes ihan minimiin! Suosittelisin myös noita nikotiini purkkia, laastareita, inhalaattoria tai mitä vaan muuta kuin tupakkaa!
Tsemppiä lopettamiseen. Sä pystyt siihen kyllä! :)raskaana ollessaan ei saa käyttää muuta nikotiinia sisältäviä tuotteita kuin purkkaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h603679- 473679
Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062841Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv512569Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.541973Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska151639Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p211609- 321503
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1061317- 1801261