Yhteistyö kirkon kanssa

Lasse-setä

Haluaisin herättää keskustelua yhteistyöstä Inkerin kirkon kanssa.

Mikä olisi ollut tai olisi oikea menettely?
1. Tehdä työtä kirkon puitteissa osana hengellistä rakennustyötä Inkerin luterilaisessa kirkossa.

2. Tehdä työtä omien, kirkossa löyhästi riippuvien, "seurakuntien" perustamiseksi.

Tästä seuraa seuraava kysymys: Onko meille tärkeää kirkon yhtenäisyys, vai onko omat yhteydet kirkon yhtenäisyyttä tärkeämpiä?

8

739

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tekisi niin mieli vastata, mutta kun minä olen täältä joululomalla, niin en voi ;)
      Mielipidettä minulla kyllä olisi.
      Sen vain ilmoitan, että kannatan Inkerin lähetystyötä, kuten muutakin lähetystyötä.
      Toivotan rakentavaa keskustelua.

    • Ei kuulu tänne

      Älä viitsi käydä tuosta asiasta ovensuukyselyä, kun ei ole vaalejakaan.

      • Lasse-setä

        Tuossa matkailuavauksessa on niin paljon tekstiä, joka kertoo epäilyksistä ja suoranaisesta vastenmielisyydestä lähetystyötä kohtaan.

        Nyt olisi tilaisuus kertoa, millaista se olisi, joka tulisi heiltä hyväksytyksi?

        Jokainen ihminen on vastuussa kirjoituksistaan ja siksi olisi pelkän arvostelun sijasta syytä kertoa edes yksi asia, joka parantaisi mielialat tässä asiassa.


      • Päätetä
        Lasse-setä kirjoitti:

        Tuossa matkailuavauksessa on niin paljon tekstiä, joka kertoo epäilyksistä ja suoranaisesta vastenmielisyydestä lähetystyötä kohtaan.

        Nyt olisi tilaisuus kertoa, millaista se olisi, joka tulisi heiltä hyväksytyksi?

        Jokainen ihminen on vastuussa kirjoituksistaan ja siksi olisi pelkän arvostelun sijasta syytä kertoa edes yksi asia, joka parantaisi mielialat tässä asiassa.

        Mitä lähetyskäskyssä lukee? Onko sen mukaan tarkoitus perustaa jotakin vai onko tarkoistus puhua jumalansanaa, että kaikki kansat jne.

        Riitahan on siitä, että eräät haluavat viedä sanaa ja saarnata pelstuksesta, lv:t ym taas haluaisivat viedä kristillisyyttä; saataisiin valtakunta ja sille piikkilangasta rajat ja suljettua muut ulkopuolelle. Me vaan.
        Jos seurakuntaoppi on väärä, tavoitteetkin ovat väärät.


      • Ujokki
        Päätetä kirjoitti:

        Mitä lähetyskäskyssä lukee? Onko sen mukaan tarkoitus perustaa jotakin vai onko tarkoistus puhua jumalansanaa, että kaikki kansat jne.

        Riitahan on siitä, että eräät haluavat viedä sanaa ja saarnata pelstuksesta, lv:t ym taas haluaisivat viedä kristillisyyttä; saataisiin valtakunta ja sille piikkilangasta rajat ja suljettua muut ulkopuolelle. Me vaan.
        Jos seurakuntaoppi on väärä, tavoitteetkin ovat väärät.

        - Viedäänko lestadiolaisten tarpeisiin muokkautunutta 1850 luvun pietistis-herhutilaista kristillistä traditiota.

        - Vai julitetaanko Jeesusta Kristusta Elämän Leipää JOKAISEN Häneen uskovan ihmisen pelastukseksi.


    • Lasse-setä

      Ei päätetä niin, mutta haluaisin ymmärtää arvostelijoita. Se on kuitenkin hyvin vaikeaa, jos todellisia syitä ei kerrota.

      Nyt olisi tilaisuus. Kun arvostelu on esillä, kyllä yksikin rakentava ehdotus olisi tervetullut.

      • Epäilevä Tuomas

        Eräs suuri lounais-Suomalainen kirjoitti eräässä saviastia lehdessä, että herätysliikkeillä ei ole Inkerin kirkossa tilausta, liekkö sitten ollut vastaan koko lähetystä. Jäin miettimään mitä mahtoikaan tarkoittaa. Ehkä joku hänen ajatuksia osaisi paremmin lukea.


      • Lasse-setä
        Epäilevä Tuomas kirjoitti:

        Eräs suuri lounais-Suomalainen kirjoitti eräässä saviastia lehdessä, että herätysliikkeillä ei ole Inkerin kirkossa tilausta, liekkö sitten ollut vastaan koko lähetystä. Jäin miettimään mitä mahtoikaan tarkoittaa. Ehkä joku hänen ajatuksia osaisi paremmin lukea.

        Löysin artikkelin ja luin.

        Käsitykseni siitä on seuraava: Inkerin kirkko toimii Juamalan Sanan perustalla niin, ettei ole syytä eikä tarvetta ikäänkuin ryhtyä kokoamaan omaan porukkaan. Sen sijaan on hedelmällisempää tehdä tiivistä yhteistyötä kirkon puitteissa ja sen kiinteässä yhteydessä.

        Itse olen samaa mieltä. Joskus aikoinaan keskustelin piispan kanssa asiasta ja hän lämpimästi suositteli kokonaisvastuun ottamista seurakunnan hengellisestä elämästä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1945
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1053
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      104
      991
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      747
    5. 52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      598
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      29
      590
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      203
      481
    Aihe