Outo kipu häntäluussa

Minnie

Minulla epäillään selkärankareumaa, kovat oireet ollut jo yli vuoden, kuvissa ei vielä näy kuitenkaan mitään muutoksia. Selkä on jäykistynyt vuodessa uskomattoman paljon ja särky on jatkuvaa. Nivelkipuja on ollut jonkin verran mutta nyt reilun viikon ajan on ollu häntäluussa todella voimakas särky, siis niin voimakas ettei pysty istumaan. Mietinkin voiko sillä häntäluun säryllä olla jotain yhteistä mahdolliseen selkärankareumaani? Onko kellään ollut vastaavaa?

13

29712

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyllä on

      Samaa epäillään ja samat ovat oireetkin. Paitsi ettei mulla häntäluu ole kipeä (kun koittaa painella luuta), eikä istuinkyhmytkään ole arat (kun koittaa painella). Eli ilmeisesti si-nivelen särky heijastuu koko lantion alueelle ja istuminen ärsyttää sitä entisestään. Samoin selälleen makaaminen. Mulla särky heijastuu myös reisiin.

      Mulla on auttanut jonkin verran vatsalleen makaaminen (paino pois si:ltä), kylmäpakkauksen pitäminen alaselän kohdalla sekä venytteleminen.

      Hankala vaiva!

      • hoidettu

        Eikös kannattais käydä tarkistuttamassa se Si-nivelen tilanne?


      • kyllä on
        hoidettu kirjoitti:

        Eikös kannattais käydä tarkistuttamassa se Si-nivelen tilanne?

        On tarkistettu tilanne (tulehdusta)


      • hoidettu
        kyllä on kirjoitti:

        On tarkistettu tilanne (tulehdusta)

        Onko siinä toimintahäiriötä? Sitä ei osaa diagnosoida oikein kuin ehkä 1-2% lääkäreistä.


      • kyllä on
        hoidettu kirjoitti:

        Onko siinä toimintahäiriötä? Sitä ei osaa diagnosoida oikein kuin ehkä 1-2% lääkäreistä.

        Tiesin kyllä mitä haet takaa. Jättäisitkö tämän ketjun rauhaan, kun noissa muissa ketjuissa on asiaasi ihan riittävästi tarjolla.


    • 8-)

      Sairastan nivelreumaa. Jouduin työssäni nostelemaan painavia laatikoita, josta oli seurauksena häntäluun kipeytyminen niin pahasti, että en kyennyt lopulta istumaan. Fysioterapeutti sanoi, etten saa nostella mitään painavia, ja niinpä sain siirron kevyempiin hommiin. Mut kyllä oli tuskainen kokemus! Särkylääkkeetkään eivät juuri tuoneet apua vaivaan. Viikon sairasloma palautti olotilan entiseksi. En suostunut ottamaan kortisonipiikkiä häntäluuhun, kun lääkäri ehdotti. Arvelin levon olevan oikea lääke vaivaani, ja oikeassa olin. Ei ole häntäluuni kipeytynyt sen koomin, mutta enpä ole enää harrastanutkaan mitään nostelua.

      • Eemeli

        Olen 36 vuotias ja s-reuma diagnosoitiin 2 v-sitten
        rankan fyysisen rasituksen jälkeen, eli aika alkuvaiheessa.
        Nyt on riittänyt piikit ja liikunta, paitsi juskus tuntuu, että niskassa on "hiekkaa".
        Voi olla, että on salazopyrin kuurit kohta edessä.
        Vaimolla on ollut selkäkipua si-nivelen kohdalta ja sen jälkeen vastakkaiselta puolelta, eli siis rieden etupuolelta. Nyt viimeksi on kuulemma särkenyt häntäluuta=alkoi synnytyksen jälkeen.
        Mikä on todennäköisyys, että kaksi selkärankareumaa tulevaisuudessa sairastavat kohtaavat toisensa?

        PS:vaimo on tietty vielä ilman diagnoosia.


      • hoidettu
        Eemeli kirjoitti:

        Olen 36 vuotias ja s-reuma diagnosoitiin 2 v-sitten
        rankan fyysisen rasituksen jälkeen, eli aika alkuvaiheessa.
        Nyt on riittänyt piikit ja liikunta, paitsi juskus tuntuu, että niskassa on "hiekkaa".
        Voi olla, että on salazopyrin kuurit kohta edessä.
        Vaimolla on ollut selkäkipua si-nivelen kohdalta ja sen jälkeen vastakkaiselta puolelta, eli siis rieden etupuolelta. Nyt viimeksi on kuulemma särkenyt häntäluuta=alkoi synnytyksen jälkeen.
        Mikä on todennäköisyys, että kaksi selkärankareumaa tulevaisuudessa sairastavat kohtaavat toisensa?

        PS:vaimo on tietty vielä ilman diagnoosia.

        Jos on kipua si:n alueella, ni diagnoosi on aika selvä: si-nivelen dislokaatio. Mullakin se heijasti tunnottomuutta etureisiin. Monella ilmenee myös häntäluukipuna.

        googleta "selkäsivut"


      • oireilee noin
        hoidettu kirjoitti:

        Jos on kipua si:n alueella, ni diagnoosi on aika selvä: si-nivelen dislokaatio. Mullakin se heijasti tunnottomuutta etureisiin. Monella ilmenee myös häntäluukipuna.

        googleta "selkäsivut"

        Myös ihan todettu tulehdus (jota on esim. selkärankareumassa) oireilee SI-nivelissä samoilla tavoin (puutumisena nivusen seudulla, särkyä yläreisiin ja tietenkin alaselässä jne).

        Selkärankareumaatikoille ei suositella manipulaatiohoidoissa käymistä, koska sairaus (sekä lääkkeet) haurastuttaa luuta ja niveliä.


      • nasa123
        oireilee noin kirjoitti:

        Myös ihan todettu tulehdus (jota on esim. selkärankareumassa) oireilee SI-nivelissä samoilla tavoin (puutumisena nivusen seudulla, särkyä yläreisiin ja tietenkin alaselässä jne).

        Selkärankareumaatikoille ei suositella manipulaatiohoidoissa käymistä, koska sairaus (sekä lääkkeet) haurastuttaa luuta ja niveliä.

        Mulla on nyt viikon verran ollut häntäluun seudulla kipua.ei häntäluun päässä vaan vähä sen yläpuolella.kun siihen koskee sormella tuntuu todella kipeeltä ja kun nousee tuolilta nopeest ja nostaa painavaa maasta niin käy kipeetä.kovalla istuminen ja selällä makaaminen myös sattuu.voisiko olla hyvä laatunen kasvain?minkä voi myös leikata pois?vai onko tulehdus joka menee ohi?onko kellää ollu samanlaista?


      • Dantsa
        nasa123 kirjoitti:

        Mulla on nyt viikon verran ollut häntäluun seudulla kipua.ei häntäluun päässä vaan vähä sen yläpuolella.kun siihen koskee sormella tuntuu todella kipeeltä ja kun nousee tuolilta nopeest ja nostaa painavaa maasta niin käy kipeetä.kovalla istuminen ja selällä makaaminen myös sattuu.voisiko olla hyvä laatunen kasvain?minkä voi myös leikata pois?vai onko tulehdus joka menee ohi?onko kellää ollu samanlaista?

        Minulla on myös ollut jo noin 2 viikon aikana samanlaista kipua eli kun istun jotenkin hankalasti tai yht äkkien liike niin kipu alakaa voimakkaana ja kipu tuntuu just ei häntäluun kärjessä vain hieman ylempänä.Voisiko johtua liiasta istumisesta koska olen ommellut jopa kellon ympäru kerrallaan


      • :<
        nasa123 kirjoitti:

        Mulla on nyt viikon verran ollut häntäluun seudulla kipua.ei häntäluun päässä vaan vähä sen yläpuolella.kun siihen koskee sormella tuntuu todella kipeeltä ja kun nousee tuolilta nopeest ja nostaa painavaa maasta niin käy kipeetä.kovalla istuminen ja selällä makaaminen myös sattuu.voisiko olla hyvä laatunen kasvain?minkä voi myös leikata pois?vai onko tulehdus joka menee ohi?onko kellää ollu samanlaista?

        Mullakin on ollut jo 3 viikkoa särkyä häntäluussa. Istuminen, nouseminen ja käveleminen sattuu. Lääkäri antoi käskyn, etten saa pyöräillä vähään aikaan ja jos kipu ei helpota, on röntgen suositeltavaa. Kipu ei ole helpottanut, päinvastoin. Sattuu entistä enemmän. En ole tietääkseni kolauttanut sitä mihinkään tai kaatunut yms. Huomenna röntgeniin, mutta tuntuu jotenkin toivottamalta, koska lääkäri sanoi, ettei kivulle tehdä mitään jos kyseessä on esim. murtuma.


    • Erkki_t

      Kävin suolistolirurgilla. Hän tunnusteli peräsuolta sormella ja muutaman minuutin päästä häntäluukipu oli pois. Olen kärsinyt useamman vuoden siitä. Istuminen on ollut tuskaa. Nyt löysin avun siihen josta olen hämmästynyt. Ostin anustapin ja liukuvoidetta. Sillä olen venyttelyt alkuun muutamien päivien välein ja kivut on pois. Uskomatonta. Vaikka kuulostaa teilaamiselta niin kantta vaikka sormella kokeilla. Itsellä toimii parhaiten venytys ylöspäin muutaman sentin syvyydeltä. Suihkussa helppo testata.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      356
      3175
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      129
      1197
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      61
      1167
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      133
      953
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      115
      816
    6. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      762
    7. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      159
      737
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      727
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      113
      717
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      689
    Aihe