Kålmordeniin

matruusi

Onko kellään tietoa pääseekö Kålmordenin eläinpuistoon , tai sen lähettyvillekään oman veneen kanssa ?

8

2392

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Skolsvenska

Jos etsit tietoa hakukoneilla (Google tms.), niin Kolmården toimii hakusanana paljon paremmin kuin Kålmorden!

Eikös Götan kanava (Göta kanal) lähde sisämaahan päin kohti Motalaa jostain Norrköpingin tienoilta – samoilta seuduilta, missä Kolmårdenkin sijaitsee?

Ruotsia osaavat: mitä Kolmården mahtaa tarkoittaa?

kol = hiili?
      mård, -en = näätä?

• xxxxx

...alkaa Söderköpingista (tai tarkemmin Mem:ista).

Kolmårdenin lähin kaupunki on Norrköping (Söderköpingista pohjoiseen, sisaitsee n 20 M syvyisen lahden (Sandviken) pohjukassa). Kolmården sijaitse tämän lahden pohjoispuolella, n. 10 M Norrköpingista.

Eli Göta kanalista ei ole apua tässä asiassa.

Vildmarkshotelletista en tiedä, mutta Nävekvarnissa olen yöpynyt ja olen ajanut Sandvikenin vierassataman ohitse. Nävekvarn on suurempi, paremmin varustettu ja viihtyisämpi kuin Sandviken.

Nävekvarn on ikivanha rautaruukki, kuluisa tykinvalmistuksesta. Ruukin patruunan kartanorakennus (tykeineen!) on aivan vierassataman vieressä. Myöhemmin rakennuksessa asui joku tukholmalaislääkärä, olisiko ollut mimeltä Ekman, joka oli joku keksijätyyppi (keksi mm. dialyysin) ja joka käytti kartanoa laboratoriotilana. Vierassataman viereen laskeutuu pieni joki jossa ui taimenia.

Nävekvarnista voi vuokrata pyöriä (tai autoja). Matka Kolmårdeniin on ehkä 10 km (ihan sopiva liikuntamäärä veneilijälle).

Elintarvikeita Nävekvarnista kyllä saa mutta ei (ainakaan 1999) viinaa. Siksi olen ajanut Sandvikenin vierassataman ohitse kun piti lähteä Norrköpinkiin "till Apoteket Blåa Näsan".

• xxxxx

Alkuperäinen nimi oli Kolmardh, tulee sanoista kol = hiili ja mardh = metsä. Eli 'hiilimetsä'.

Tästä en ole varma mutta olisi loogista ajatella että nimi liittyy Nävekvarnin rautaruukkiin (joka sijaitsee Kolmårdenissa, perustettu 1400 luvulla?) koska tuohon aikaan käytettiin puuhiiltä masuuneissa. Puuhiili valmistettiin polttamalla puuta miiluissa (sivutuotteena joskus terva), ja kuljetussyistä valmistus tapahtui usein (ei aina) lähellä kaivosta.

Mutta kuten sanoin, tämä on ainoastaan omia olettamuksia. Saattaa olla että nimi on vanhempi ja tarkoittaa esim 'sysimusta metsä' (kolsvarta skogen) tai 'poltettu metsä' (metsäpalon jäljiltä) tai jotain muuta. Minun puolesta jokainen saa tulkita sen miten itse haluaa ;)

Kolmården on alueen nimi, mitään sellaista paikkakuntaa ei ole olemassa (jos tämä jäi jollekin epäselväksi)

• mahtaa
        xxxxx kirjoitti:

...alkaa Söderköpingista (tai tarkemmin Mem:ista).

Kolmårdenin lähin kaupunki on Norrköping (Söderköpingista pohjoiseen, sisaitsee n 20 M syvyisen lahden (Sandviken) pohjukassa). Kolmården sijaitse tämän lahden pohjoispuolella, n. 10 M Norrköpingista.

Eli Göta kanalista ei ole apua tässä asiassa.

Vildmarkshotelletista en tiedä, mutta Nävekvarnissa olen yöpynyt ja olen ajanut Sandvikenin vierassataman ohitse. Nävekvarn on suurempi, paremmin varustettu ja viihtyisämpi kuin Sandviken.

Nävekvarn on ikivanha rautaruukki, kuluisa tykinvalmistuksesta. Ruukin patruunan kartanorakennus (tykeineen!) on aivan vierassataman vieressä. Myöhemmin rakennuksessa asui joku tukholmalaislääkärä, olisiko ollut mimeltä Ekman, joka oli joku keksijätyyppi (keksi mm. dialyysin) ja joka käytti kartanoa laboratoriotilana. Vierassataman viereen laskeutuu pieni joki jossa ui taimenia.

Nävekvarnista voi vuokrata pyöriä (tai autoja). Matka Kolmårdeniin on ehkä 10 km (ihan sopiva liikuntamäärä veneilijälle).

Elintarvikeita Nävekvarnista kyllä saa mutta ei (ainakaan 1999) viinaa. Siksi olen ajanut Sandvikenin vierassataman ohitse kun piti lähteä Norrköpinkiin "till Apoteket Blåa Näsan".

Mikä lahti mahtaa Bråviken olla ?

• uuno77

Niin.

Tai jos nimi olisikin toi Kålmorden...

Kål = kaali
        ett mord = murha
        morden = murhat

• Skolsvenska
    • suunnitelmia
      • poletti

Vildmarks-hotellilta kun nousee mäen ylös, on eläinpuistossa, n. 5 min. Laituri on melko pieni, mutta muutama vene mahtuu helposti. Vain pohjoistuulelta suojassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      183
      13718
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      158
      5493
    3. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      4960
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      156
      3734
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      40
      2863
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      128
      2042
    7. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      120
      1811
    8. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      372
      1707
    9. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      112
      1560
    10. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      137
      1525
    Aihe