testasin talopeliä ja sain täyttämilläni tiedoilla neliöhinnaksi 990 euroa. Oman työn osuudeksi laitoin puolet ammattitöistä. Jos ottaa talopaketin vesikattopäälle. Ja itse tekee kaiken muun paitsi LVIS-työt, niin voiko omaa työtä laittaa tuon 50% ammattitöistä.
oman työn osuus
11
2268
Vastaukset
- mutta
tuleeko itseltä tehdyksi nuo kaikki muut timpurin, peltisepän, muurarin, rapparin, laatoittajan, vesieristäjän hommelit.
Ulkoverhous, kattoläpimenot, kattoturvatuotteet, maalaus ja hommat myös itse tehtävä.
Tuo 50 % amamttityötä menee talopakettiin, sen pystytykseen, ehkä valujen liipparille ja noille LVIS-ammattilaisille.- alkuperäinen kysyjä
ulkoverhous, läpiviennit, kattoturvatuotteiden asennus kuuluu pakettiin. Suvusta löytyy muurari ja timpuri. Vaimon isä rakentanut 2 taloa. Itse olen remontoinut nykyisen asuntomme. Myös vesieristeet, laatoitukset, laminaatit yms.
- laittaa sen 50 %
alkuperäinen kysyjä kirjoitti:
ulkoverhous, läpiviennit, kattoturvatuotteiden asennus kuuluu pakettiin. Suvusta löytyy muurari ja timpuri. Vaimon isä rakentanut 2 taloa. Itse olen remontoinut nykyisen asuntomme. Myös vesieristeet, laatoitukset, laminaatit yms.
mutta pankkilainaa varten voist tehdä vähän suuremman kutannusarvion varmuuden vuoksi.
- Rakennustarkastaja
Jos tekee puolet ammattitöistä itse, muttei LVIS töitä ja talopaketti tulee vesikattopäälle niin neliöhinta on n. 640 €/asm2
- Tules rakentelemaan
noilla hinnoilla. Seuraavat 186 vuotta riittää hommia, aivan niin paljon kun jaksat painaa.
- Ylivalvoja
Jätit huomioimatta lämpimät varastotilat jotka kuitenkin muutetaan asuinkäyttöön hetilopputarkastuksen jälkeen. Nämä mukaan laskettuna hinta onkin n.580e/asm2
- rakentaja
Juu.Mutta ota huomioon jaksatko/kerkiätkö/montako vuotta aiot rakentaa/onko talkoo porukkaa joka viikonlopulle..yksin sulla menee 2500tuntii ainakin..Älä ota liian isoa kakkua, vaikka osaisitkin tehdä itse paljon.
- ennen
Mitään en osannut rakentaa ennen taloprojektiin ryhtymistä.
Peukalo keskellä kämmentä hommaan ryhdyin.
Pari vuotta siihen meni ja nyt asutaan.
Hyvin vähän ulkopuolista työvoimaa pakollisten (vastaava, sähkömies) lisäksi.
Paketti tuli lämmitysvalmiina, vesikatto päällä.
Loput tein itse.
Säästö arviolta noin 50000.
Siinä tulee amatöörin tunnille hintaa, siis säästönä. - meilläkin
ennen kirjoitti:
Loput tein itse.
Siinä tulee amatöörin tunnille hintaa, siis säästönä.Sama juttu, lähdin rakennusprojektiin ilman merkittävää kokemusta rakentamisesta. Kaikki mahdollinen tehtiin itse. Aikaa kului pari vuotta.
Jos itse aikoo tehdä paljon eli oman työn osuus on suuri, täytyy varata riittävästi aikaa rakentamiselle. Kukaan ei rakenna taloa päivätyön ohessa puolessa vuodessa isolla oman työn osuudella. Rakennuttaminen kyllä onnistuu - niinkuin suuri osa "rakentajista" tekeekin. - mutta
ennen kirjoitti:
Loput tein itse.
Siinä tulee amatöörin tunnille hintaa, siis säästönä.Älä vaan myy sitä taloa kenellekään ynnärtämättömälle kertomatta, että olet tehnyt sen ihan itte ilman mitään ammattitaitoa.
- vierestä katsonut
Päätöksesi on luultavasti elämäsi isoin investointi. Muista varautua kustannus yllätyksiin ja tuhansiin työtunteihin. Älä laske lainanmaksukykyäsi liian optimistisesti. Talon rakentaminen vastaa kai keskimääräisesti 1 vuoden työtuntimäärää, joten varaudu olemattomaan vapaa-aikaan ja väsymykseen 1-2 vuodeksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "873978Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242871No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452292- 341301
- 10889
- 131865
- 6824
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12811Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124746- 11740