Minulla on viimeisien vuosien aikana ollut useita poskiontelotulehduksia, muutama per vuosi ainakin. Aluksi kun menin laakariin, laakari totesi ettei tulehdusta ole vaan vain artyneet limakalvot. Itsella oli ollut silloin monta viikkoa nena tukossa niin ettei niistamalla lainkaan tyhjentynyt ja limaa valui nieluun. Raka oli hyvin sitkeaa ja vihreaa. Myos paansarkya oli jatkuvasti ja todella kipeat poskipaat. Kun oikeen kauan piti paata alaspain, saattoi limaa alkaa saamaan jopa uloskin. Sen jalkeen olen yrittanyt itse hoitaa tulehdusta nenankostutusliuoksella niin etta sain paata tyhjemmaksi ja ihan mekaanisesti yskimalla limaa pois ja sen jalkeen niistamalla paa alaspain. Nyt on aina niin etta kun saan flunssan, se muuttuu hyvin arsyttavasta nenan vuotamisesta ja aivastelusta poskionteloissa jumittavaksi rakataudiksi.
Onko kellaan kokemusta tasta ettei poskiontelotulehdus nakyisi tutkittaessa? Aitillani on aina ollut sama ongelma ja leikkauskin on tehty. Itse en nyt paase leikkaukseen, enka edes laakariin ja edessa on valttamatonta matkustamista joten hyvia vinkkeja siihen miten kotikonstein saisi kuumeisen ja hyvin vasyttavan poskiontelotulehduksen pois tarvittaisiin... Antibiootteja en muutenkaan turhaa haluaisi syoda.
hankalat poskiontelot
10
17910
Vastaukset
- Monenlaisia
Jos niissä poskionteloissa on märkäinen tulehdus, niin siihen ei auta muu kuin antibioottilääkitys. Jos taas on pelkkää limakalvoturvotusta, niin ei välttämättä tarvita muuta kuin nuhalääkkeitä ja kipuun jotain särkylääkettä. Onko todettu allergista nuhaa, joka turvottaa nenän limakalvot ?
Röntgenkuvassa pitäisi näkyä nestepinta ja samoin sillä ultralaitteella vai mikä se nyt on. Jos selvää nestepintaa ei näy, niin voi olla kyseessä limakalvoturvotus ja sekin näkyy molemmissa tutkimuksissa ja se aiheuttaa ihan samanlaisia oireita kuin märkäinen tulehdus.
Jos räkä kerran on sitkeää ja vihreää, niin se vaatii kyllä antibiootit, ei siitä muuten pääse selville vesille. Kannattaa hoitaa ajoissa ettei leviä otsaonteloon asti, niinkuin minulla. Sitten on helvetti irti ja pää on hajoamispisteessä.
Limaa voisi yrittää ohentaa juomalla paljon ja ostamalla sellainen nenän huuhtelukannu apteekista. - Sanna
Itsellänikin on viimeisen viiden vuoden ajan ollut ainakin 10 poskiontelotulehdusta. Lisäksi pää tuntuu (paitsi kesällä) olevan "täynnä räkää" vaikkei nuha ole tai limaa näy. Olen usein käynyt sairaanhoitajalla tai lääkärillä epäilyksenä poskiontelotulehdus, mutta lähes aina tuomio on ollut "turvonneet ja ärtyneet limakalvot".
Minullakin päätä jomottaa, ja jos pidän sitä alaspäin niin särky yltyy. Välissä huimaa ja ääni ei kulje oikein (sen huomaa mm. laulaessa). Pääsin alkusyksystä vihdoin kunnon lääkärille (työpaikkalääkäri, ihme ja kumma), ja kun valitin taas tukkoisuuden tunnetta päässä ja todettiin limakalvojen taas olevan turvonneet sain avun. Hän määräsi minulle pitkäaikaiseen, jopa jokapäiväiseen, hoitoon sopivan nenäsuihkeen sekä toisen flunssalääkkeen. Nenäsuihke on Flixonase, ja se tosiaan soveltuu päivittäiseen käyttöön, se kuivaa limakalvot ja ehkäisee poskiontelotulehduksen syntyä. Flunssalääke on Duact, joka irroittaa liman ja auttaa nuhaisuuteen. Sitä käytän tarvittaessa.
Suosittelen, että käyt heti matkalta palattuasi lääkärillä ja keskustelet mahdollisuudesta saada nenäsuihkeen. Minulla tuo on ainakin toiminut, ei ole ollut yhtään poskiontelotulehdusta tänä syksynä, vaikka nuhaa on ollut.
Kotihoidoksi en osaa suositella muuta kuin höyryhengitystä, kuumavesipullojen pitäminen poskipäillä, paljon juotavaa ja lepoa. Kuumeeseen auttaa sopiva lääke, esimerkiksi Panadol. - Tiitu
Juttu.. Mulla kolme vuotta poskiontelontulehdus ja on muuten aika ikävä vaiva..
Mulla "vahingossa" huuhdeltiin väärää poskionteloa ja samalla pääsi toiseen kehittymään oikein kunnon pöpö.. Nestepintaa ei näkynyt kummassakaan, että ei se mikään kriteeri ole sille, ettei jotain vois olla vialla..
Ainoastaan toinen puoli varjostunut.. Väärä puoli huuhdeltiin ja todettiin puhtaaksi, diagnoosi: limakalvoturvotusta..
Hakeuduin kurkku- nenä- ja korvatautilääkärille, kun kivut paheni, joka lähetti mut siltä seisomalta leikkaukseen..
Diagnoosi: Poskiontelo kysta..
Jota siis terveyskeskuslääkärit eivät olleet huomannut kolmen vuoden aikana..
Kannattais sunkin käydä punktoimassa ne ontelot, jos siellä on räkää, niin sillä se tulee pois ja jos on vaan tuota turvotusta, niin se huuhtelu ainakin rauhoittaa sitä..- apuaapua
Niin, mitä tapahtui diagnoosin jälkeen? Leikkaus? Voiko se olla vaarallinen, tuollainen kysta?
- Nuhanenä*
apuaapua kirjoitti:
Niin, mitä tapahtui diagnoosin jälkeen? Leikkaus? Voiko se olla vaarallinen, tuollainen kysta?
Varasin ajan TK:ssa ravaamiseeni ja antibioottien popsimiseen kyllästyneenä nenä-, korva- ja kurkkutautien erikoislääkärille. Diagnoosi: kysta poskiontelossa. Kumma kyllä lääkäri näki sen TK:n röntgenkuvasta, josta TK:n lääkäri sanoi siellä vain olevan limaa ja antibiootilla jatketaan...!! :/
Kysta sinänsä ei pitäisi olla vaarallinen, mutta se tukkii poskiontelon ja näin ollen lima ei pääse pois ontelosta eikä parantumista pääse tapahtumaan. Itse todennäköisesti joudun leikkaukseen, kun uudet tarkemmat kuvat on otettu. Siihen asti Duactilla, nenähuuhtelulla ja -sumutteella mennään, EI antibiootilla.
Tuttu fysioterapeutti kehotti kokeilemaan akupunktiota vaivan hoitoon. Soitinkin fyssarin suosittelemalle akupunktioihin erikoistuneelle tohtorille. Parhaimmassa tapauksessa jopa kysta voisi poistua akupunktiolla, mutta ainakin limat pitäisi saada hoidolla ulos. Viikon päästä on aika tohtorille ja sitä epäluuloisena, mutta mielenkiinnolla ja toivolla odotan! - Anonyymi
apuaapua kirjoitti:
on hyvä käydä erikoislääkärillä näytillä, kuhan vain saa sellaeisen jolla ei ole turhia tökkimis tarpeita, että, niin ihan nätisti hoitaa.
onne matkaan
- Yks vaan
Tässä jutussa on esimerkki, että poskiontelo-ongelmat eivät ole näkyneet tavanomaisessa tutkimuksessa. Vasta tietokone tomografia paljasti todellisen syyn.
http://www.antioxidant.fi/PDF/nakokulma1_09.pdf
Katso juttu sivulla 6- tehty nenäonteloiden
pallolaajennusleikkaus. Suosittelen.
- Turpeat ontelot
tehty nenäonteloiden kirjoitti:
pallolaajennusleikkaus. Suosittelen.
Missä operaatio tehtiin ja mitä mahtoi kustantaa?
- Anonyymi
Onhan onneksi muitakin.. mulla aivan samaa vaivaa. Sairastan vuodessa 3-6 poskiontelontulehdusta JA SE ON MAAILMAN RASITTAVINTA! Aina kun tulee joku flunssa niin se menee poskionteloihin.. ja ei lähde koskaan muulla kuin antibiootilla vaikka lääkärit aluksi sanoivat että paranee itsestään..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166040Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta334137- 823362
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182996Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2552083Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882014Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui441846- 1431805
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569