nämä = tämän päivän Päivämies ja sivu 19:
"...kaikki viihde ei ole uskovaiselle sopivaa, esimerkiksi elokuvat, televisio, musiikkifestivaalit ja vaikkapa urheilukilpailujen seuraaminen katsomoissa".
Näin kun tallustelee niin hyvin menee????
Ei sääntöjä?
154
13867
Vastaukset
- pakkotila
Lestadiolaisuus kokee monessa mielessä vapautumisen aikaa, joten nyt Päikkärissä yritetään hieman kiristää otetta, jotta nykyinen yhteisö pysyisi aisoissa, eikä kukaan alkaisi pohtia asioita omilla aivoillaan. Seuraavana vuorossa on internet. Tupakka tuskin tulee, koska niin moni vl-pääjehuista harrastaa kyseistä syöpäkääryleiden tupruttelua. Onnea Päikkärille, lujaa menee...
- tupakasta
Sivulla 6 oli seuraavaa:
"Raamattu varoittaa vakavasti alkoholijuomista, joita ovat myös keskiolut ja siideri. Tupakoinnin SS totesi avaavaan helposti portin tottelemattomuuteen, alaikäisenä tupakoimiseen."
Lopussa oli maininta: "On tärkeää, että uskovaisella on sama ymmärrys kuin seurakunnalla."
Ei siinä lusmuilulle tai omille löysemmille ratkaisuille jää tilaa, ei saunakaljoille saati julkiselle kaljottelulle, jos meinaa olla vl-uskovainen. - kommentti
tupakasta kirjoitti:
Sivulla 6 oli seuraavaa:
"Raamattu varoittaa vakavasti alkoholijuomista, joita ovat myös keskiolut ja siideri. Tupakoinnin SS totesi avaavaan helposti portin tottelemattomuuteen, alaikäisenä tupakoimiseen."
Lopussa oli maininta: "On tärkeää, että uskovaisella on sama ymmärrys kuin seurakunnalla."
Ei siinä lusmuilulle tai omille löysemmille ratkaisuille jää tilaa, ei saunakaljoille saati julkiselle kaljottelulle, jos meinaa olla vl-uskovainen.on juuri tarkoitettu keskustelun avaukseksi: ""On tärkeää, että uskovaisella on sama ymmärrys kuin seurakunnalla."
Tällä kun aloittaa, niin kaikki ymmärtävät, että on parasta olla hiljaa vaikka ajatelisikin eri tavalla.
Onneksi on tämä internetti.
Ym. kommentti on muuten eri kuin mitä on Raamatun opetus. Raamattu kehottaa juurtumaan Jeesukseen ja Hänen Sanaansa. - "käsittää" asiat?
tupakasta kirjoitti:
Sivulla 6 oli seuraavaa:
Ei siinä lusmuilulle tai omille löysemmille ratkaisuille jää tilaa, ei saunakaljoille saati julkiselle kaljottelulle, jos meinaa olla vl-uskovainen.Onko siellä yleisöäänestyksiä, joissa enemmistön mielipide ratkaisee, vai tehdäänkö johtokunnassa/puhujien ja seurakuntavanhinten kokouksissa asioista päätöksiä, jotka sitten tuodaan muun seurakunnan yhteyteen.
Miten syntyy seurakunnan yhteinen näkemys esimerkiksi elämäntapaa koskevissa kysymyksissä? - olla
"käsittää" asiat? kirjoitti:
Onko siellä yleisöäänestyksiä, joissa enemmistön mielipide ratkaisee, vai tehdäänkö johtokunnassa/puhujien ja seurakuntavanhinten kokouksissa asioista päätöksiä, jotka sitten tuodaan muun seurakunnan yhteyteen.
Miten syntyy seurakunnan yhteinen näkemys esimerkiksi elämäntapaa koskevissa kysymyksissä?kuule virallinen salaisuus. "virallinen totuus" = kaikki seurakuntalaiset = Henki päättää.
mutta "ainoa oikea totuus" taitaa olla että muutama SRK:n työvaliokunnan armoitettu päättää, ja ilmoittaa "virallisen totuuden" eteenpäin eli johtokunnalle ja vuosikokoukselle, joka sitten "keskustelee" asiasta ja päättää "yksimielisesti" asiasta - yllätys yllätys - "ainoan oikean totuuden mukaisesti".
Mutta pidä tämä salaisuutena. Ja muista että seurakunta päättää...
Ssshhhh.... - vastaus?
"käsittää" asiat? kirjoitti:
Onko siellä yleisöäänestyksiä, joissa enemmistön mielipide ratkaisee, vai tehdäänkö johtokunnassa/puhujien ja seurakuntavanhinten kokouksissa asioista päätöksiä, jotka sitten tuodaan muun seurakunnan yhteyteen.
Miten syntyy seurakunnan yhteinen näkemys esimerkiksi elämäntapaa koskevissa kysymyksissä?http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000012582320
Tämä on ainakin veeällän vastaus. Nikistäkin sen voi päätellä. - osataan
kommentti kirjoitti:
on juuri tarkoitettu keskustelun avaukseksi: ""On tärkeää, että uskovaisella on sama ymmärrys kuin seurakunnalla."
Tällä kun aloittaa, niin kaikki ymmärtävät, että on parasta olla hiljaa vaikka ajatelisikin eri tavalla.
Onneksi on tämä internetti.
Ym. kommentti on muuten eri kuin mitä on Raamatun opetus. Raamattu kehottaa juurtumaan Jeesukseen ja Hänen Sanaansa.Kyllä veeällät osaavat rivien välistä lukea, mitä tuolla seurakunnalla tarkoitetaan. Ulkopuolisia on kai mukava sumuttaa ja sotkea. Väittää sitä ja tätä.
Kuuliaiset ymmärtävät niin kuin pitääkin ja lusmuilijat hakevat salaa kiertoteitä ja väittävät toimivansa silti yleisen käytännön mukaan. Pilkkaavat sitten muiden tyhmyyttä, heidän omien puheittensa perusteella tehtyjä yleistyksiä! - anssi
osataan kirjoitti:
Kyllä veeällät osaavat rivien välistä lukea, mitä tuolla seurakunnalla tarkoitetaan. Ulkopuolisia on kai mukava sumuttaa ja sotkea. Väittää sitä ja tätä.
Kuuliaiset ymmärtävät niin kuin pitääkin ja lusmuilijat hakevat salaa kiertoteitä ja väittävät toimivansa silti yleisen käytännön mukaan. Pilkkaavat sitten muiden tyhmyyttä, heidän omien puheittensa perusteella tehtyjä yleistyksiä!Voisitko kertoa mitä tuolla sitten tarkoitetaan? Olen vl, mutta pidä siitä, että minua ohjaillaan persutelematta, ja varsinkin kun Päivämiehessä on tuollaisia älyttömiä listoja nykyään esillä.
mikä on seurakunta? kerro. Ja missä se seurakunta kertoo mielipiteen? Paikka? - kuuliainen
anssi kirjoitti:
Voisitko kertoa mitä tuolla sitten tarkoitetaan? Olen vl, mutta pidä siitä, että minua ohjaillaan persutelematta, ja varsinkin kun Päivämiehessä on tuollaisia älyttömiä listoja nykyään esillä.
mikä on seurakunta? kerro. Ja missä se seurakunta kertoo mielipiteen? Paikka?En voi vastata sinulle, koska en ole kuuliainen vl. Siksi en osaa lukea oikealla tavalla rivien välejä, enkä tulkita sieltä virallista vl-seurakunnan kantaa.
Ehkä se on lähinnä se, mikä sinun lähipiirissäsi on vallalla. Sieltähän niitä neuvon ja nuhteen sanoja on odotettavissa. En tiedä. Odotan itsekin tarkempaa määritelmää siitä kuka päättää tai miten vl-seurakunta päättää elämäntapa-asoissa. Yhtenäinen käytäntö lienee ihanne? - anssi
kuuliainen kirjoitti:
En voi vastata sinulle, koska en ole kuuliainen vl. Siksi en osaa lukea oikealla tavalla rivien välejä, enkä tulkita sieltä virallista vl-seurakunnan kantaa.
Ehkä se on lähinnä se, mikä sinun lähipiirissäsi on vallalla. Sieltähän niitä neuvon ja nuhteen sanoja on odotettavissa. En tiedä. Odotan itsekin tarkempaa määritelmää siitä kuka päättää tai miten vl-seurakunta päättää elämäntapa-asoissa. Yhtenäinen käytäntö lienee ihanne?tarkoitat kun sanot että et ole "kuuliainen"?
Et noudata kaikki opetuksia? valikoit?
Ihan mielenkiinnosta. - vähän...
anssi kirjoitti:
tarkoitat kun sanot että et ole "kuuliainen"?
Et noudata kaikki opetuksia? valikoit?
Ihan mielenkiinnosta.Yritän puhua peitellysti. En ole kuuliainen enkä lusmuilijakaan, enää. Asia kiinnostaa silti lähipiirin ja ystävien takia. Minulle on ollut kynnyskysymys tuo, että seurakunta päättää puolestani, mitä saan ajatella, tehdä, suhtautua. En jaksanut alistua. Se ei tuntunut oikealta uskomistavalta.
- Opilliset kysymykset
olla kirjoitti:
kuule virallinen salaisuus. "virallinen totuus" = kaikki seurakuntalaiset = Henki päättää.
mutta "ainoa oikea totuus" taitaa olla että muutama SRK:n työvaliokunnan armoitettu päättää, ja ilmoittaa "virallisen totuuden" eteenpäin eli johtokunnalle ja vuosikokoukselle, joka sitten "keskustelee" asiasta ja päättää "yksimielisesti" asiasta - yllätys yllätys - "ainoan oikean totuuden mukaisesti".
Mutta pidä tämä salaisuutena. Ja muista että seurakunta päättää...
Ssshhhh....SRK:ssa harjoittavasta opin kysymyksiä koskevasta päätöksentekotavasta voi lukea täältä:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000012587416
- on kohta sallittua
Ei hyvää päivää, sitten jotkut vielä ottavat varmasti nämä neuvot tosissaan. Kohta musiikinkin harrastaminen kielletään kokonaan.
- heh heh
jaa että "urheilukilpailujen seuraaminen katsomoissa" ....ei ole "uskovaiselle sopivaa viihdettä"
???
niin että urheilukilpailuja sinänsä uskovainen voipi seurata muttei "katomosta käsin"
???
kohta tälle hölynpölylle kyllä nauraa naurismaan aidatkin
????
pelaakohan nyt päikkärissä jokainen kirjoittaja ihan täydellä virralla????
????
minä ainakin seuraan urheilukilpailuja myös katsomosta käsin jos ko laji vain sattuu kiinnostamaan
eikä minua siellä kukaan ole pilkannut jos tässä sitä ajetaan takaa
kaikki keskittyy kyllä lajin seuraamiseen eikä uskovaisten pilkkaamiseen
ja kyllä vaan olen pesunkestävä vl- Arska
"kohta tälle hölynpölylle kyllä nauraa naurismaan aidatkin"
on naurettu jo pitkään.
TV kielletty, Internet sallittu.
Suomalaisten vl-naisten meikkaaminen kielletty, venäläisten sallittu.
Hiuksia ei saa värjätä, permanentti käy.
Yms.
Heheheheeeeeeeeeeeeeeee...
- perusutelias
"...kaikki viihde ei ole uskovaiselle sopivaa, esimerkiksi elokuvat, televisio, musiikkifestivaalit ja vaikkapa urheilukilpailujen seuraaminen katsomoissa".
Mainittiinko raamatunpaikka, jossa tämä on kerrottu?
Parasta tuo on kyllä siinä, että urheilukilpailuja kannustetaan seuraamaan aidanraosta.- katsomaan urheilua
Saako urheilukilpailuja seurata televisiosta?
Aika usein meille tulee vl-sukulaiset katsomaan olympialaisia ja hiihtokilpailuja. Siis vastaus on että saa.
Ei se mua haittaa, kiva kun käyvät, sisivat käydä mielellään muulloinkin kylässä... - Mr. Uljas
katsomaan urheilua kirjoitti:
Saako urheilukilpailuja seurata televisiosta?
Aika usein meille tulee vl-sukulaiset katsomaan olympialaisia ja hiihtokilpailuja. Siis vastaus on että saa.
Ei se mua haittaa, kiva kun käyvät, sisivat käydä mielellään muulloinkin kylässä...Kun ei saa istua missä pilkkaajat istuu, niin ostakaa lippu seisomapaikalle..
- Sport
Kyllä Päivämies tietää, miten "ainoiden oikeiden uskovaisten" pitää elää ja toimia. Urheilukilpailujen katsomoseuraaminen on melkein kuin antaisi pirulle pikkusormen. Näiden asioiden kanssa ei pidä leikkiä.
- äskeiseen
niin ja perusteluna oli Psalmi I:
"Autuas se, joka ei istu siellä, missä pilkkaajat istuvat."- Blastus
..on Jumalan pilkkaa. Myös PM:n toimittajien pilkkaaminen.
- rabbi
Blastus kirjoitti:
aloittaja arvostelee Päivämiestä, niin hän syyllistyy pilkkaan? Mihin perustat tämän väitteen.
Paavali kehotti koettamaan kaikki ja arvostelemaan. Eihän muuten tiedetä onko asia hyvä vai huono. Asia pitää tutkia Raamatun valossa. - Blastus
rabbi kirjoitti:
aloittaja arvostelee Päivämiestä, niin hän syyllistyy pilkkaan? Mihin perustat tämän väitteen.
Paavali kehotti koettamaan kaikki ja arvostelemaan. Eihän muuten tiedetä onko asia hyvä vai huono. Asia pitää tutkia Raamatun valossa...ovat minusta eri asioita. Arvosteltavaa kirjoituksissa varmastikin on, en minä sitä kiellä.
Perustelen tuon pilkkaväitteeni kuitenkin sillä Jeesuksen vertauksella, jossa hän sanoi, että 'Totisesti: kaiken, minkä te olette tehneet yhdelle näistä vähäisimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.'
Ts. kun pilkkaa toista ihmistä, pilkkaa Jumalaa. - anssi
Blastus kirjoitti:
..ovat minusta eri asioita. Arvosteltavaa kirjoituksissa varmastikin on, en minä sitä kiellä.
Perustelen tuon pilkkaväitteeni kuitenkin sillä Jeesuksen vertauksella, jossa hän sanoi, että 'Totisesti: kaiken, minkä te olette tehneet yhdelle näistä vähäisimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.'
Ts. kun pilkkaa toista ihmistä, pilkkaa Jumalaa."Arvosteltavaa kirjoituksissa varmastikin on, en minä sitä kiellä."
Voisitko mainita jonkun esimerkin. Ihan mielenkiinnosta kun sivusta seuranneena sinulla tuntuu Päivämies-refleksi toimivan yleensä. Olisi muuten mukava kuulla ovatko vlm ja larssi kanssasi tätä mieltä, ja mahdollisesti heidänkin vastaavia kommentteja.
vai oliko kommenttisi vaan tyhjää puhetta - Kalle
Blastus kirjoitti:
PM:n toimittajat ja sinne kirjoittajat ovat aivan tavallisia inhimillisiä ihmisiä. Kyllä heitä ja heidän tekstejään saa irviä sen kun kerkiää.
Eri asia on, että Jumalan sanaa ei saa pilkata, silloin puhutaan Jumalan pilkasta.
Meitä ihmisiä sen sijaan saa pilkata ihan niin paljon kuin huvittaa, anti mennä vaan.
Pilkkaajien kanssa istuminen jne. tarkoittaa Jumalan pilkaajia, siis ihmisiä, jotka vakain tuumin harkiten pilkkaavat Pyhää kolminaisuutta, siitä sitten Raamatun mukaan jokainen kantaa itse vastuun viimeisenä päivänä. - Kalle
Blastus kirjoitti:
..ovat minusta eri asioita. Arvosteltavaa kirjoituksissa varmastikin on, en minä sitä kiellä.
Ts. kun pilkkaa toista ihmistä, pilkkaa Jumalaa.Katso missä näin sanottiin (tuomiosunnuntain teksti) ja mikä on konteksti. sIINÄ PUHUTAAN LÄHIMMÄISEN RAKKAUDESTA, kantamisesta, huolehtimisesta, auttamisesta, toisen sielun pelastuksesta.
PM:n tekstien arvosteleminen tai puolustaminen ei kuulu ko. raamatunkohdan alle.
Ei pidä sekoittaa asioita. - Blastus
Kalle kirjoitti:
PM:n toimittajat ja sinne kirjoittajat ovat aivan tavallisia inhimillisiä ihmisiä. Kyllä heitä ja heidän tekstejään saa irviä sen kun kerkiää.
Eri asia on, että Jumalan sanaa ei saa pilkata, silloin puhutaan Jumalan pilkasta.
Meitä ihmisiä sen sijaan saa pilkata ihan niin paljon kuin huvittaa, anti mennä vaan.
Pilkkaajien kanssa istuminen jne. tarkoittaa Jumalan pilkaajia, siis ihmisiä, jotka vakain tuumin harkiten pilkkaavat Pyhää kolminaisuutta, siitä sitten Raamatun mukaan jokainen kantaa itse vastuun viimeisenä päivänä.Juuri niitä tavallisia inhimillisiä ihmisiä ei sen Jumalan sanan mukaan saa irviä. Jos heitä irvii, eikö silloin irvi myös sitä Sanaa, joka sen kieltää?
- Blastus
Kalle kirjoitti:
Katso missä näin sanottiin (tuomiosunnuntain teksti) ja mikä on konteksti. sIINÄ PUHUTAAN LÄHIMMÄISEN RAKKAUDESTA, kantamisesta, huolehtimisesta, auttamisesta, toisen sielun pelastuksesta.
PM:n tekstien arvosteleminen tai puolustaminen ei kuulu ko. raamatunkohdan alle.
Ei pidä sekoittaa asioita...tapauksessa pidä sekoittaa asioita. Sen teit juuri itse :)
- sivusta....
Blastus kirjoitti:
Juuri niitä tavallisia inhimillisiä ihmisiä ei sen Jumalan sanan mukaan saa irviä. Jos heitä irvii, eikö silloin irvi myös sitä Sanaa, joka sen kieltää?
Ajattelevatko kaikki vl-uskovaiset samoin kuin sinä, ja se opetetaan yleisesti kaikille? Ei uskoisi sillä moni vl irvii ja mieltää kaikki ei-vl uskovaiset epäuskoisiksi, juopoiksi synnin luvallisuudessa eläjiksi. Eikö tämä ole jo aika julmaa irvimistä lähimmäistä kohtaan?
Muuten, kyllä kirjoituksia on lupa arvostella, ei se ole pilkkaa. Ei meidän tarvitse olla samaa mieltä kaikkien kanssa, jos asiat koskevat ihan elämän käytännön asioista. Vai oletko aina joo mies vaikka kaverin näkemys poikkeaisi omasta kun et halua pilkata? - Blastus
anssi kirjoitti:
"Arvosteltavaa kirjoituksissa varmastikin on, en minä sitä kiellä."
Voisitko mainita jonkun esimerkin. Ihan mielenkiinnosta kun sivusta seuranneena sinulla tuntuu Päivämies-refleksi toimivan yleensä. Olisi muuten mukava kuulla ovatko vlm ja larssi kanssasi tätä mieltä, ja mahdollisesti heidänkin vastaavia kommentteja.
vai oliko kommenttisi vaan tyhjää puhettaKiva sana :D
Kyllä minusta PM saisi reippaasti pureskella perusteellisemmin noita tässäkin mainittuja juttuja. Pukkaa jäämään usein melko ulkokohtaiseksi monet asiat kun perusteet puuttuvat tai ovat köykäisiä.
Harvan käytännön pohjalla kuitenkaan on pelkkää ilmaa, vaan ihan oikeaa asiaa. Sen ytimen kuitenkin joutuu monesti etsimään itse ja joskus se löytyy, joskus ei. - Jumalan pilkkaajista
Kalle kirjoitti:
Pilkkaajien kanssa istuminen jne. tarkoittaa Jumalan pilkaajia, siis ihmisiä, jotka vakain tuumin harkiten pilkkaavat Pyhää kolminaisuutta, siitä sitten Raamatun mukaan jokainen kantaa itse vastuun viimeisenä päivänä.Harvassa työpaikassa ollaan nykyään turvassa näiltä Jumalan pilkkaajilta, jotka vakain tuumin harkiten tai aivan ajattelemattomuuttaan "rääväävät" uskontoon liittyvillä asioilla.
Mitä tarkoittaa mielestäsi se, etten "istu pilkkaajien kanssa", kun joka päivä joudun heidän kanssaan istumaan ja ajoittain kuuntelemaankin yliampuvaa ja pilkallista huulenheittoa? Riittääkö, etten ota osaa ko. ilakointiin vai pitäisikö minun puuttua asiaa ja viheltää peli poikki? Siihen minulla ei toistaiseksi ole ollut kanttia ja luulenpa, ettei tule vastaisuudessakaan olemaan. Kun nämä pilkkaajat arvostelevat uskovia yleensä (ei pelkästään vl:a) kaksinaismoraalista tai tekopyhyydestä, ovat he monesti mielestäni oikeassa, mutta liian usein heidän juttunsa ovat mauttomia ja uskon asioiden vähättely kätkeytyy rivien väliin siten, että sitä on vaikea kommentoida mitenkään. Onko muilla ajatuksia tällaisesta? Miten me tästä olemme vastuussa Jumalalle? - Kalle
Jumalan pilkkaajista kirjoitti:
Harvassa työpaikassa ollaan nykyään turvassa näiltä Jumalan pilkkaajilta, jotka vakain tuumin harkiten tai aivan ajattelemattomuuttaan "rääväävät" uskontoon liittyvillä asioilla.
Mitä tarkoittaa mielestäsi se, etten "istu pilkkaajien kanssa", kun joka päivä joudun heidän kanssaan istumaan ja ajoittain kuuntelemaankin yliampuvaa ja pilkallista huulenheittoa? Riittääkö, etten ota osaa ko. ilakointiin vai pitäisikö minun puuttua asiaa ja viheltää peli poikki? Siihen minulla ei toistaiseksi ole ollut kanttia ja luulenpa, ettei tule vastaisuudessakaan olemaan. Kun nämä pilkkaajat arvostelevat uskovia yleensä (ei pelkästään vl:a) kaksinaismoraalista tai tekopyhyydestä, ovat he monesti mielestäni oikeassa, mutta liian usein heidän juttunsa ovat mauttomia ja uskon asioiden vähättely kätkeytyy rivien väliin siten, että sitä on vaikea kommentoida mitenkään. Onko muilla ajatuksia tällaisesta? Miten me tästä olemme vastuussa Jumalalle?näin on elämässä.
Olen itse kokenut tuon saman ja luulen että kaikki ne joilla on sellainen uskonnollinen vakaumus joka on hänelle sydämen asia ja josta hän haluaa pitää ehdottomasti kiinni (olipa siis vl tai jokin muu), kokevat juuri noin kuin kirjoitit.
Sitä mukaa kun ihmiset ympärillä tulevat tietoiseksi siitä, että olet uskovainen ihminen, he kyllä automaattisesti siivoavat kielenkäyttöään. Jotkut ovat jopa tulleet pyytämään jälkeenpäin anteeksikin.
Itse olen tehnyt niin, että jos keskustelut menevät läsnäollessasi uskovaisten ihmisten tai heidän edustamiensa arvojen ja ns. pyhien asioiden arvostelemiseksi, olen kertonut että olen uskovainen ihminen ja siksi eri mieltä heidän kanssaan. Tavallisesti, jos ihmiset eivät ole kovasti humalassa, keskustelunaihe vaihtuu.
Ei kuitenkaan voi vaatia sitä, vain nöyrästi kertoa omasta uskostaan.
Pilkkaajien kanssa istumisen ymmärrän niin, että jos ollaan hiljaa, vaietaan, niin silloin yhdytään, myönnytään toisen näkemykseen. Jos Jumalaa ja hänen sanaansa pilkataan, ei uskovainen voi olla silloin hiljaa, ei edes henkensä uhalla. On varoitettava pilkkaajaa pilkkaamasta (koska hänen kuolematon sielunsa on vakavassa vaarassa).
Toistan, että meitä ihmisiä ja meidän tekojamme saa pilkata ja irviä, se on meidän osamme ja meidän tulisi ottaa se suurena kunniana että meitä Kristuksen (sanan) tähden pilkataan.
Jos taas teemme/sanomme jotakin ihmisestä nousevaa typerää, omahyväistä, ylpeää, tai muuta sopimatonta, on aivan oikein että meille sanotaan siitä. Emme voi mennä uskon taakse ja sieltä käsin vaatia, että koska olemme uskovaisia meitä on ihmisinä kunnioitettava. Jos näin olisi, saattaisi uskovaisuudesta tulla meille epäjumala.
Ole rohkealla mielellä ja pyydä jumalalta voimaa tunnustaa uskosi. - veneessä killutaan...
Kalle kirjoitti:
näin on elämässä.
Olen itse kokenut tuon saman ja luulen että kaikki ne joilla on sellainen uskonnollinen vakaumus joka on hänelle sydämen asia ja josta hän haluaa pitää ehdottomasti kiinni (olipa siis vl tai jokin muu), kokevat juuri noin kuin kirjoitit.
Sitä mukaa kun ihmiset ympärillä tulevat tietoiseksi siitä, että olet uskovainen ihminen, he kyllä automaattisesti siivoavat kielenkäyttöään. Jotkut ovat jopa tulleet pyytämään jälkeenpäin anteeksikin.
Itse olen tehnyt niin, että jos keskustelut menevät läsnäollessasi uskovaisten ihmisten tai heidän edustamiensa arvojen ja ns. pyhien asioiden arvostelemiseksi, olen kertonut että olen uskovainen ihminen ja siksi eri mieltä heidän kanssaan. Tavallisesti, jos ihmiset eivät ole kovasti humalassa, keskustelunaihe vaihtuu.
Ei kuitenkaan voi vaatia sitä, vain nöyrästi kertoa omasta uskostaan.
Pilkkaajien kanssa istumisen ymmärrän niin, että jos ollaan hiljaa, vaietaan, niin silloin yhdytään, myönnytään toisen näkemykseen. Jos Jumalaa ja hänen sanaansa pilkataan, ei uskovainen voi olla silloin hiljaa, ei edes henkensä uhalla. On varoitettava pilkkaajaa pilkkaamasta (koska hänen kuolematon sielunsa on vakavassa vaarassa).
Toistan, että meitä ihmisiä ja meidän tekojamme saa pilkata ja irviä, se on meidän osamme ja meidän tulisi ottaa se suurena kunniana että meitä Kristuksen (sanan) tähden pilkataan.
Jos taas teemme/sanomme jotakin ihmisestä nousevaa typerää, omahyväistä, ylpeää, tai muuta sopimatonta, on aivan oikein että meille sanotaan siitä. Emme voi mennä uskon taakse ja sieltä käsin vaatia, että koska olemme uskovaisia meitä on ihmisinä kunnioitettava. Jos näin olisi, saattaisi uskovaisuudesta tulla meille epäjumala.
Ole rohkealla mielellä ja pyydä jumalalta voimaa tunnustaa uskosi.Ei oo kivaa kyllä kuunnella päivästä toiseen juttuja "piruntorjunta bunkkereista" = kirkko / ruksa tms. uskovaisten paikka. ja että "Joosef oli kyllä maailmanhistorian tyhmin mies, kun meni läpi muijan selitykset pyhästä hengestä." Eikä tähän näemmä auta, vaikka työkavereille kuinka suoraan oman vakaumuksensa sanoisi.... mutta sellasta elämä on....
- Blastus
sivusta.... kirjoitti:
Ajattelevatko kaikki vl-uskovaiset samoin kuin sinä, ja se opetetaan yleisesti kaikille? Ei uskoisi sillä moni vl irvii ja mieltää kaikki ei-vl uskovaiset epäuskoisiksi, juopoiksi synnin luvallisuudessa eläjiksi. Eikö tämä ole jo aika julmaa irvimistä lähimmäistä kohtaan?
Muuten, kyllä kirjoituksia on lupa arvostella, ei se ole pilkkaa. Ei meidän tarvitse olla samaa mieltä kaikkien kanssa, jos asiat koskevat ihan elämän käytännön asioista. Vai oletko aina joo mies vaikka kaverin näkemys poikkeaisi omasta kun et halua pilkata?>> Muuten, kyllä kirjoituksia on lupa arvostella, ei se ole pilkkaa.
- KirdeeX
Siksi se yrittää päteä. Tuo viimeinen tuntuu jo vängällä keksityltä. Miten jotkut eivät voi nähdä sitä tosiasiaa, että tämä on jo naurettavaa pelleilyä. Tuo taanoinen muusiikkikirjoituskin meni jo monessa mielessä vähän liian pitkälle. Päikkärin ote on löystynyt, joten pakko sen on jotain keksiä, että ei menetä viimeisiäkin kytköksiään uskolliseen tilaajakuntaansa.
- pakko toimia
Suuri pilkunnyssintasääntöjuna on lähtenyt liikkeelle. Päikkärin kirjoittajat ovat juuri niitä, jotka tulevat jonkun täällä aiemmin kirjoittaneen sanojen mukaan perässä huutaen: ei korvakoruja, ei huulikiiltoa!
- ....
Itkisinkö vai nauraisinko. Voi ei.
- takaa me
pikkupoikina katselimme pesäpallo-otteluita. Siinä kulki sopivan ja sopimattoman raja.
Nykyään onneksi ymmärrän, ettei raja kulje siinä. Kaikille tämä ei ole vielä avautunut. - vlm
...olisi, että kaikki viihde on uskovaiselle sopivaa, joten omakohtainen valvominen tulee taas ensisijaisena esille tässäkin asiassa.
Siinä välissä voi tallustella ihan rauhassa.- vlm
vänkäät kirjoitti:
...tässä vänkää? Yrität esittää kieltolistaa, jota ei ole :)
Nauttisit varmaan, jos sellainen olisi, niin voisit esittää siihen paaaaaaaaljon kieltoja ja arvaa mitä? Minä häipyisin saman tien Kristuksen opin perässä sillä päivämäärällä, kun kieltolista julistettaisiin. - tosiaan?
vlm kirjoitti:
Nauttisit varmaan, jos sellainen olisi, niin voisit esittää siihen paaaaaaaaljon kieltoja ja arvaa mitä? Minä häipyisin saman tien Kristuksen opin perässä sillä päivämäärällä, kun kieltolista julistettaisiin.Luuletko, että jossakin vaiheessa löytyy vl-kieltolista? Eihän sellaista olekaan eikä tulekaan! Se on vain joku ihme ajatusrykelmä omissa avoissa. Se on muodostunut yleisistä opetuksista ja vl-seurakunnan neuvoista. Kuuliaiset päivittävät sitä koko ajan ja toiset eivät välitä siitä lainkaan.
Sitä listaa on turha odottaa. Mutta jos sellaiseen törmään, lähetän sen heti sinulle. Sitten voit häipyä sinne minne aioitkin. Missä nyt olet, kun et vielä siellä? - kieltolistaa
vlm kirjoitti:
Nauttisit varmaan, jos sellainen olisi, niin voisit esittää siihen paaaaaaaaljon kieltoja ja arvaa mitä? Minä häipyisin saman tien Kristuksen opin perässä sillä päivämäärällä, kun kieltolista julistettaisiin."...kaikki viihde ei ole uskovaiselle sopivaa, esimerkiksi elokuvat, televisio, musiikkifestivaalit ja vaikkapa urheilukilpailujen seuraaminen katsomoissa".
Oletko Vlm ihan sokea vai onko ymmäryksessäsi vikaa? Mitä luulet tapahtuvan uskovaiselle, joka katsoo elokuvia, televisiota, käy musiikkifestivaaleilla, tai vaikkapa seuraa urheilukilpailuja katsomossa.
Voiko uskovainen tehdä hyvällä omalla tunnolle esimerkiksi ylläolevia asioita? - vlm
kieltolistaa kirjoitti:
Oletko Vlm ihan sokea vai onko ymmäryksessäsi vikaa? Mitä luulet tapahtuvan uskovaiselle, joka katsoo elokuvia, televisiota, käy musiikkifestivaaleilla, tai vaikkapa seuraa urheilukilpailuja katsomossa.
Voiko uskovainen tehdä hyvällä omalla tunnolle esimerkiksi ylläolevia asioita?...mielestäsi kieltolista :D
Olen varmaan sokea ja ymmärryksessäni on pahasti vikaa, koska ymmärrän eri tavalla kuin sinä.
No jokainen voi mennä vapaasti festareille vaikkapa Raumanmeren juhannusta viettämään ja tulee sitten kertomaan, että onko se välttämättä paras paikka.
Määrittele, mikä on mielestäsi uskovainen. - kyselemässä
vlm kirjoitti:
Nauttisit varmaan, jos sellainen olisi, niin voisit esittää siihen paaaaaaaaljon kieltoja ja arvaa mitä? Minä häipyisin saman tien Kristuksen opin perässä sillä päivämäärällä, kun kieltolista julistettaisiin.Joltain kuka tietää joukossanne näistä asioista. Kysele mitkä asiat ovat vl-uskovaisille sopivia ja mitkä eivät. Kirjaa niitä sitä mukaa ylös kun ne sinulle kerrotaan. Siinä sinulla sitten kieltolista asioista käsissäsi mitkä eivät ole vl-uskovaiselle sopivia asioita. Sitten osaat sanoa morot, ja osaat alkaa seuraamaan yksin Jeesusta Kristusta niinkuin toteat itsekkin sen parhaaksi, että häipyisit sellaisesta joukossa missä on kieltoja.
- rabbi
vlm kirjoitti:
...mielestäsi kieltolista :D
Olen varmaan sokea ja ymmärryksessäni on pahasti vikaa, koska ymmärrän eri tavalla kuin sinä.
No jokainen voi mennä vapaasti festareille vaikkapa Raumanmeren juhannusta viettämään ja tulee sitten kertomaan, että onko se välttämättä paras paikka.
Määrittele, mikä on mielestäsi uskovainen.Olet vlm kyllä uskomattoman naiivi. Vai ei ollut kieltolista? No mikä muu se on?
Tästä teemasta kalatetaan nyt sitten viikon ajan jokaisessa Suomen Siionissa. Maallikot nimittäin ammentavat saarnojensa sisällön Päivämiehestä eikä Raamatusta.
Kyllä meillä saa tehdä, mutta kun ei halua. Niin? - ne lukuisat
vlm kirjoitti:
...mielestäsi kieltolista :D
Määrittele, mikä on mielestäsi uskovainen.konsertit sinulle paras paikka? Miksi muut veeällät eivät niin tee kuin sinä ja kaverisi? Onko teillä joku erityisoikeus testailla maailman pahoja paikkoja ja sitten varoitella muita?
- sitä
ne lukuisat kirjoitti:
konsertit sinulle paras paikka? Miksi muut veeällät eivät niin tee kuin sinä ja kaverisi? Onko teillä joku erityisoikeus testailla maailman pahoja paikkoja ja sitten varoitella muita?
voi muuten kertoa muille millaista se oli jos ei ensin testaa itse. Oma kokemus sitten yleistetään siten, että niin ajattelee jokainen ihminen, ja jokaisella on vaarana ajautua syntiin jos itse oli ajatellut sortuneensa tai sortui siellä konsertissa käydessä. Sehän ei kuitenkaan ole totuus joka pätisi kaikille miten asioista itse ajattelee ja ne kokee.
- vlm
ne lukuisat kirjoitti:
konsertit sinulle paras paikka? Miksi muut veeällät eivät niin tee kuin sinä ja kaverisi? Onko teillä joku erityisoikeus testailla maailman pahoja paikkoja ja sitten varoitella muita?
...mitä ajoit takaa?
- vlm
rabbi kirjoitti:
Olet vlm kyllä uskomattoman naiivi. Vai ei ollut kieltolista? No mikä muu se on?
Tästä teemasta kalatetaan nyt sitten viikon ajan jokaisessa Suomen Siionissa. Maallikot nimittäin ammentavat saarnojensa sisällön Päivämiehestä eikä Raamatusta.
Kyllä meillä saa tehdä, mutta kun ei halua. Niin?...se onkin naiviutta, koska ei näe Päivämiestä kieltolistana :D
Öö...mitenkähän tässä pitäis nyt ajatella. - syntilistoja...
tosiaan? kirjoitti:
Luuletko, että jossakin vaiheessa löytyy vl-kieltolista? Eihän sellaista olekaan eikä tulekaan! Se on vain joku ihme ajatusrykelmä omissa avoissa. Se on muodostunut yleisistä opetuksista ja vl-seurakunnan neuvoista. Kuuliaiset päivittävät sitä koko ajan ja toiset eivät välitä siitä lainkaan.
Sitä listaa on turha odottaa. Mutta jos sellaiseen törmään, lähetän sen heti sinulle. Sitten voit häipyä sinne minne aioitkin. Missä nyt olet, kun et vielä siellä?Ja samoin uskovaisten keskuudessa, että ei ole olemassa syntilistoja eikä kieltoja, mutta jos värjäät hiukset tai kuuntelet maailmallista musiikkia, olet jo teoillasi kieltänyt uskon. Eli nämä säännöt ovat jokaisen korvien välissä, ja tuntuu monen kohdalla olevan tiukemmin kuin milloinkaan niitä voisi paperille painaa.
- joo vain
vlm kirjoitti:
...se onkin naiviutta, koska ei näe Päivämiestä kieltolistana :D
Öö...mitenkähän tässä pitäis nyt ajatella.Tähänhän te jäljellä olevat vanhoillislestadiolaiset aina vetoatte. Ei ole kirjallista kieltolistaa. Ei olekaan, minä kuuluin perheeni kanssa 11 vuotiaaksi asti samaan vanhoillislestadiolaiseen herätysliikkeeseen ja olen varma, ettei kieltolistaa ole olemassa. Ei ollut silloinkaan.
Siitä huolimatta meidän perhe joutui rauhanyhdistyksellä seurayleisön eteen koska minä olin katsonut koulussa koulutelevisiota. Sitä ei ollut kielletty, mutta silti sitä ei olisi saanut tehdä.
Voit vängätä miten haluat. Olethan taitava kirjoittaja, enkä kanssasi ala väittelemään sen kummemmin. Meidän perheellemme silti oli suuri tragedia tuo silloinen tapahtuma. Kieltolistaa ei ollut ja silti rikoimme kuulemma jotain Jumalan valtakunnan sääntöä. En tiedä mitä tapahtui ja miksi. Isäni kuitenkin päätti, ettei anteeksi pyydetä minun opetusohjelman katsomista ja seuroissa käynti loppui, meidät erotettiin. Samoin loppui käytännössä kaikki ystävyyssuhteet pienellä paikkakunnalla. Niin perheeltä kuin meiltä lapsilta. Lestadiolaislapsille olimme Jumalattomia ja muille lapsille lestadiolaisia.
Mutta miten vaan. Sääntöjä ei ole... - pienet lapset
joo vain kirjoitti:
Tähänhän te jäljellä olevat vanhoillislestadiolaiset aina vetoatte. Ei ole kirjallista kieltolistaa. Ei olekaan, minä kuuluin perheeni kanssa 11 vuotiaaksi asti samaan vanhoillislestadiolaiseen herätysliikkeeseen ja olen varma, ettei kieltolistaa ole olemassa. Ei ollut silloinkaan.
Siitä huolimatta meidän perhe joutui rauhanyhdistyksellä seurayleisön eteen koska minä olin katsonut koulussa koulutelevisiota. Sitä ei ollut kielletty, mutta silti sitä ei olisi saanut tehdä.
Voit vängätä miten haluat. Olethan taitava kirjoittaja, enkä kanssasi ala väittelemään sen kummemmin. Meidän perheellemme silti oli suuri tragedia tuo silloinen tapahtuma. Kieltolistaa ei ollut ja silti rikoimme kuulemma jotain Jumalan valtakunnan sääntöä. En tiedä mitä tapahtui ja miksi. Isäni kuitenkin päätti, ettei anteeksi pyydetä minun opetusohjelman katsomista ja seuroissa käynti loppui, meidät erotettiin. Samoin loppui käytännössä kaikki ystävyyssuhteet pienellä paikkakunnalla. Niin perheeltä kuin meiltä lapsilta. Lestadiolaislapsille olimme Jumalattomia ja muille lapsille lestadiolaisia.
Mutta miten vaan. Sääntöjä ei ole...ovat puolilestoja niin kauan kun käyvät vl-seuroissa...
- vlm
joo vain kirjoitti:
Tähänhän te jäljellä olevat vanhoillislestadiolaiset aina vetoatte. Ei ole kirjallista kieltolistaa. Ei olekaan, minä kuuluin perheeni kanssa 11 vuotiaaksi asti samaan vanhoillislestadiolaiseen herätysliikkeeseen ja olen varma, ettei kieltolistaa ole olemassa. Ei ollut silloinkaan.
Mutta miten vaan. Sääntöjä ei ole......että olen tietyssä mielessä itsepäinen ja lujatahtoinen, mutta siinä hän on varmasti aika oikeassa.
Muistan itse kouluajat, jolloin oli "kuumimmillaan" TV kysymys, eikä uskovaiset katsoneet televisiota. Tämä oli silloin ala-asteella.
No kait olin jo silloin jääräpää, enkä osannut ottaa mielestäni viatonta asiaa elämänohjeeksi, vaikka moni muu näin tekikin. Sanoipa jotku VL-koulukaverit(tytöt etupäässä), että en ole uskovainen, koska katson televisiota. Jätin ympäripyöreän mutinan, niin kuin tapoihini kuuluu, jos mennään ehdottomuuden rajalle. VL-kaveri koitti sievästi sanoa, että ei mennä katsomaan ja minä siihen kaverille, että älä suotta ala nipottamaan, siinä ei ole mitään pahaa. Niin menimme kaverin kanssa seuraamaan Lake-Plasidyn olympialaisia TV:stä, jossa Hilkka Riihivuori ja Helena Takalo hiihtivät sangen lujaa ja taisipa silloin olla jo nuorikkona mukana Marja-Liisa Hämäläinenkin.
Siitä asiasta ei koskaan enää keskusteltu meidän luokassa. Koitti yläaste ja käsiteltiin Suomen historiaa, johon sota liittyy olennaisena asiana. Katsoimme tuntematonta sotilasta ja nämä ala-asteen huomauttelijatytöt istuivat eturivissä, melkein takkilla pehmustivat istuimiaan ja minä edelleen samaisenkaverin kanssa takarivissä nuuskaa huuleen sulloen, olimmehan nähneet tuon elokuvan jo aiemminkin. Muistini ei aivan lyhyt ollut ja menin pieni pilke silmässä koputtamaan näitä tyttöjä eturivissä olkapäähän ja sanoin yhtä kuuluvasti kuin he ala-asteella, että eikö meidän uskovaisten pitäs mennä nyt pois, kun katsotaan telkkaria.
En tiennytkään, kuinka punertavaksi ihmisiho voi muuttua, enkä saanut vastaukseksi muita vastauksia, kuin hiljaisuuden, jossa huusi ääni *toivottavasti kukaan ei kuullut*.
Okei olin ilkeä tyttöjä kohtaan ja pyysin jälkeen päin anteeksi, mutta tytöt sanoivat jokseenkin näin: "oppia ikä kaikki".
En minä vänkää asioita, vaan tuon esille vain oman näkökantani, joka voi monessa kohtaa poiketa jonkin toisen näkökannasta. Sitä minä ainakin yritän viestittää, että itse en ole "kieltolistoja" kenellekään jääkaapin oveen magneetilla kiinnittelemässä. - silti sinä
vlm kirjoitti:
...että olen tietyssä mielessä itsepäinen ja lujatahtoinen, mutta siinä hän on varmasti aika oikeassa.
Muistan itse kouluajat, jolloin oli "kuumimmillaan" TV kysymys, eikä uskovaiset katsoneet televisiota. Tämä oli silloin ala-asteella.
No kait olin jo silloin jääräpää, enkä osannut ottaa mielestäni viatonta asiaa elämänohjeeksi, vaikka moni muu näin tekikin. Sanoipa jotku VL-koulukaverit(tytöt etupäässä), että en ole uskovainen, koska katson televisiota. Jätin ympäripyöreän mutinan, niin kuin tapoihini kuuluu, jos mennään ehdottomuuden rajalle. VL-kaveri koitti sievästi sanoa, että ei mennä katsomaan ja minä siihen kaverille, että älä suotta ala nipottamaan, siinä ei ole mitään pahaa. Niin menimme kaverin kanssa seuraamaan Lake-Plasidyn olympialaisia TV:stä, jossa Hilkka Riihivuori ja Helena Takalo hiihtivät sangen lujaa ja taisipa silloin olla jo nuorikkona mukana Marja-Liisa Hämäläinenkin.
Siitä asiasta ei koskaan enää keskusteltu meidän luokassa. Koitti yläaste ja käsiteltiin Suomen historiaa, johon sota liittyy olennaisena asiana. Katsoimme tuntematonta sotilasta ja nämä ala-asteen huomauttelijatytöt istuivat eturivissä, melkein takkilla pehmustivat istuimiaan ja minä edelleen samaisenkaverin kanssa takarivissä nuuskaa huuleen sulloen, olimmehan nähneet tuon elokuvan jo aiemminkin. Muistini ei aivan lyhyt ollut ja menin pieni pilke silmässä koputtamaan näitä tyttöjä eturivissä olkapäähän ja sanoin yhtä kuuluvasti kuin he ala-asteella, että eikö meidän uskovaisten pitäs mennä nyt pois, kun katsotaan telkkaria.
En tiennytkään, kuinka punertavaksi ihmisiho voi muuttua, enkä saanut vastaukseksi muita vastauksia, kuin hiljaisuuden, jossa huusi ääni *toivottavasti kukaan ei kuullut*.
Okei olin ilkeä tyttöjä kohtaan ja pyysin jälkeen päin anteeksi, mutta tytöt sanoivat jokseenkin näin: "oppia ikä kaikki".
En minä vänkää asioita, vaan tuon esille vain oman näkökantani, joka voi monessa kohtaa poiketa jonkin toisen näkökannasta. Sitä minä ainakin yritän viestittää, että itse en ole "kieltolistoja" kenellekään jääkaapin oveen magneetilla kiinnittelemässä.puolustat vimmatusti Päivämiehen mustaa valkoisella. Katso avausta, siinä on 100% kieltolista. Miksi et irtisanoudu siitä, jos olet niin ihailtavan "liberaali"?
Vanhoillislestadiolaisuudessa on kiellot ja säännöt aina puettu julkisuudessa "vihjailevaan" muotoon, ettei voitaisi sanoa niitä "kielloiksi" tai "säännöiksi".
Mutta käytännössä näillä asioilla sitten mitataan uskon "aitoutta" ja näitä samoja asoita käytetään "valvomisessa".
Avoimen epärehellistä, sanoisin. - vlm
silti sinä kirjoitti:
puolustat vimmatusti Päivämiehen mustaa valkoisella. Katso avausta, siinä on 100% kieltolista. Miksi et irtisanoudu siitä, jos olet niin ihailtavan "liberaali"?
Vanhoillislestadiolaisuudessa on kiellot ja säännöt aina puettu julkisuudessa "vihjailevaan" muotoon, ettei voitaisi sanoa niitä "kielloiksi" tai "säännöiksi".
Mutta käytännössä näillä asioilla sitten mitataan uskon "aitoutta" ja näitä samoja asoita käytetään "valvomisessa".
Avoimen epärehellistä, sanoisin....kuinka minä sitä puolustan vimmatusti, siis ihan rehellisesti?
Mielestäni en ole ottanut kantaa minkään jutun suhteen suuntaan, enkä toiseen.
Et sinä voi lukea ajatuksiani, mutta sen voin kertoa, että olen monesta asiasta eri mieltä, mitä Päivämiehessä lukee ja monesta asiasta myös samaa mieltä. - vlm
silti sinä kirjoitti:
puolustat vimmatusti Päivämiehen mustaa valkoisella. Katso avausta, siinä on 100% kieltolista. Miksi et irtisanoudu siitä, jos olet niin ihailtavan "liberaali"?
Avoimen epärehellistä, sanoisin....enhän minä voi sillekään mitään, että jos luen Päivämiehestä "uskovaisen ei ole sopivaa mennä konserttiin", niin en ymmärrä tätä kielloksi, enkä tunne huonoa omaa tuntoa, vaikka menenkin konserttiin.
Itse en sano kummallakaan tavalla sopivaa/ei sopivaa, vaan kukin päättäköön itse ja valvokoot omaa paikkaansa. - kommentti
vlm kirjoitti:
...enhän minä voi sillekään mitään, että jos luen Päivämiehestä "uskovaisen ei ole sopivaa mennä konserttiin", niin en ymmärrä tätä kielloksi, enkä tunne huonoa omaa tuntoa, vaikka menenkin konserttiin.
Itse en sano kummallakaan tavalla sopivaa/ei sopivaa, vaan kukin päättäköön itse ja valvokoot omaa paikkaansa."uskovaisen ei ole sopivaa mennä konserttiin" ymmärretään vanhoillislestadiolaisten piirissä YKSISELITTEISESTI kielloksi mennä konserttiin.
Minä olen ainakin niin herkkä, että vaivaannun suuresti tällaisista määräyksistä, varsinkin kun tämän konserttiasian suhteen käyttäydyn ym. ohjeen vastaisesti. Se vaan jää vaivaamaan ja siksi haluaisin päästä tuosta "ikeestä" eroon. Eli haluaisin Päivämiehen sanovan, että "uskovainen voi mennä konserttiin" ja lisätköön perään "vaikka se ei ole suositeltavaa" jos kerran jotenkin pitää kuitenkin yrittää kontrolloida.
Kyllä sinä vlm ymmärrät mistä on kysymys. Yrität vaan puolustella epärehellistä kirjoittelua. Tosiasia on, että Päivämies yrittää kontrolloida meitä 60-70-luvun säännöillä, jotka useimmat meistä on jo ehtinyt hylätä.
Olenkin kuullut että jotkut VL-tahot ovat olleet huolestuneita tästä "kirjavasta" käytännöstä monien em asioiden suhteen ja ehkä tämä on reaktio sille.
Tähän emme tule alistumaan. Evankeliumin totuuden tähden. - vlm
kommentti kirjoitti:
"uskovaisen ei ole sopivaa mennä konserttiin" ymmärretään vanhoillislestadiolaisten piirissä YKSISELITTEISESTI kielloksi mennä konserttiin.
Minä olen ainakin niin herkkä, että vaivaannun suuresti tällaisista määräyksistä, varsinkin kun tämän konserttiasian suhteen käyttäydyn ym. ohjeen vastaisesti. Se vaan jää vaivaamaan ja siksi haluaisin päästä tuosta "ikeestä" eroon. Eli haluaisin Päivämiehen sanovan, että "uskovainen voi mennä konserttiin" ja lisätköön perään "vaikka se ei ole suositeltavaa" jos kerran jotenkin pitää kuitenkin yrittää kontrolloida.
Kyllä sinä vlm ymmärrät mistä on kysymys. Yrität vaan puolustella epärehellistä kirjoittelua. Tosiasia on, että Päivämies yrittää kontrolloida meitä 60-70-luvun säännöillä, jotka useimmat meistä on jo ehtinyt hylätä.
Olenkin kuullut että jotkut VL-tahot ovat olleet huolestuneita tästä "kirjavasta" käytännöstä monien em asioiden suhteen ja ehkä tämä on reaktio sille.
Tähän emme tule alistumaan. Evankeliumin totuuden tähden....ymmärrän, mistä on kysymys, mutta en siitä huolimattakaan voi omaa ajatusmaailmaani muuttaa tai muuttaa kenenkään toisen ajatusmaailmaa omaani vastaavaksi.
"Eli haluaisin Päivämiehen sanovan, että "uskovainen voi mennä konserttiin" ja lisätköön perään "vaikka se ei ole suositeltavaa" jos kerran jotenkin pitää kuitenkin yrittää kontrolloida."
Minä olen samaa mieltä tuosta edellisestä kanssani, näin voisi kirjoittaa, mutta ellei kuitenkaan kirjoiteta, niin kieltääkö se meitä itse kutakin ajattelemasta lukemaansa edellä mainitulla tavalla?
Sinä ymmärrät kirjoitukseni puolustelemiseksi minun tapani tuoda oma näkemykseni esiin. En puolustele, mutta en moitikaan.
Päivämies pitää yllä enemmän kriittisen suhtautumisen linjaa, kuin sallivan suhtautumisen linjaa, tämä sopii toisille, toisille ei ja jos linja olisi toisinpäin, niin sekin sopisi toisille ja toisille ei.
Onko Päivämiestä pakko yleensä lukea, jos se oikeasti ahdistaa. - vlm
kommentti kirjoitti:
"uskovaisen ei ole sopivaa mennä konserttiin" ymmärretään vanhoillislestadiolaisten piirissä YKSISELITTEISESTI kielloksi mennä konserttiin.
Tähän emme tule alistumaan. Evankeliumin totuuden tähden.olisin kirjoittanut tämän lauseen:
"Kaikki viihde ei ole uskovaiselle sopivaa, esimerkiksi elokuvat, televisio, musiikkifestivaalit tai vaikkapa urheilukilpailujen seuraaminen katsomoissa."
...olisin kirjoittanut sen tähän muotoon:
Kaikki tarjottu viihde ei ole uskovaiselle sopivaa, mitä esimerkiksi elokuvat tarjoavat, mitä televisiosta tulee, mitä musiikkifestivaalien meno saa aikaan tai vaikkapa urheilukilpailujen liiallinen seuraaminen katsomoissa. - Saman kokenut
joo vain kirjoitti:
Mutta miten vaan. Sääntöjä ei ole...Ihan samaa kieroa toimintaa olen joutunut kokemaan. On sanomattoman taitavaa manipuolointia että sanotaan kaikkialle: ei ole kieltoja! ja samaan aikaan kontrolloidaan ihmisten arkielämää, puhutaan pahaa selän takana, leimataan väätähenkisiksi ja lopulta pidetään näytösoiekudenkäynti eli hoitokokous parhaimpaan diktatuurimaan tyyliin. Siinä tilanteessa ei kukaan rohkene puolustamaan syyttä syytettyjä sillä puolustaja joutuu heti samaan liemeen.
Hitlerin propagandapäällikkö Göbbels olisi kadehtinut SRK:n ja rauhanyhdistysten taitoja! - Manipulointia
vlm kirjoitti:
olisin kirjoittanut tämän lauseen:
"Kaikki viihde ei ole uskovaiselle sopivaa, esimerkiksi elokuvat, televisio, musiikkifestivaalit tai vaikkapa urheilukilpailujen seuraaminen katsomoissa."
...olisin kirjoittanut sen tähän muotoon:
Kaikki tarjottu viihde ei ole uskovaiselle sopivaa, mitä esimerkiksi elokuvat tarjoavat, mitä televisiosta tulee, mitä musiikkifestivaalien meno saa aikaan tai vaikkapa urheilukilpailujen liiallinen seuraaminen katsomoissa.Kuinka pitkälle voi kielipelissä mennä?!!!
- hymy
"Hyvä on sen osa, joka ei vaella jumalattomien tavoin, ei astu syntisten teille, ei istu pilkkaajien parissa, vaan löytää ilonsa Herran laista, tutkii sitä päivin ja öin."
Vaikea on tätä kohtaa suoraan sovittaa esim. lentopallo-ottelun katsomoon tai klassisen musiikin konsertin lehtereille. Paljon helpompi se on istuttaa (jos niin haluaa) esim. työpaikan kahvihuoneeseen.
Toisaalta, hyvä lause monitoimikäyttöön. Ja antaahan se joillekin kummasti muskeleita paimennustyöhön.
Tahattomastikin. Uskon nimittäin että Päivämieheen jutun kirjoittanut henkilö ei itse ymmärrä asiaa, vaan toistaa opittua!- Blastus
..voi miettiä, mitä tapahtuu konsertissa, jos muusikko töppäilee oikein olan takaa tai lentopallo-ottelussa, jossa pelaaja tunaroi.
Uskoisin, että tällaista varsinkin tuossa jälkimmäisessä tapauksessa pilkataan melko tavalla yleisön joukossa? Minua ainakin harmittaisi helposti sen töppäilijän puolesta jos istuisin samassa porukassa niiden pilkkaajien kanssa. - opettajan
Blastus kirjoitti:
..voi miettiä, mitä tapahtuu konsertissa, jos muusikko töppäilee oikein olan takaa tai lentopallo-ottelussa, jossa pelaaja tunaroi.
Uskoisin, että tällaista varsinkin tuossa jälkimmäisessä tapauksessa pilkataan melko tavalla yleisön joukossa? Minua ainakin harmittaisi helposti sen töppäilijän puolesta jos istuisin samassa porukassa niiden pilkkaajien kanssa.Entäpä kun opettajalle tai koulukaverille sattuu töppi tai pieni vahinko? Kuka siellä pilkkaa? Onko siellä veeälliä heidän joukossaan? On.
- Blastus
opettajan kirjoitti:
Entäpä kun opettajalle tai koulukaverille sattuu töppi tai pieni vahinko? Kuka siellä pilkkaa? Onko siellä veeälliä heidän joukossaan? On.
..väärin. Meinasin itse asiassa ottaa esimerkiksi juuri tämän koulujutun.
- ihmisiä
Blastus kirjoitti:
Uskoisin, että tällaista varsinkin tuossa jälkimmäisessä tapauksessa pilkataan melko tavalla yleisön joukossa? Minua ainakin harmittaisi helposti sen töppäilijän puolesta jos istuisin samassa porukassa niiden pilkkaajien kanssa.ihan moukkina ja sivistymättöminä? Onko itselläsi tapana rehahtaa nauruun, kun joku töpeksii ihan kunnolla? No, jos näin on, niin kaikki eivät ole samanlaisia.
Luuletko todellakin, että jos esimerkiksi klassisen musiikin konsertissa tapahtuu jokin kömmähdys, niin yleisö rehahtaa nauramaan ja alkaa pilkkaamaan tätä jolle vahinko sattui? EI MISSÄÄN NIMESSÄ. Tämä saattaa tulla sinulle yllätyksenä, mutta näillä ihmisillä on hyvät käytöstavat. - syynä
Blastus kirjoitti:
..väärin. Meinasin itse asiassa ottaa esimerkiksi juuri tämän koulujutun.
Jos ei voi olla pilkkaamatta pakollisissa paikoissa, esim koulussa, toisten vahinkoja tai töppejä, on todella hyvä asia, että sellaiset henkilöt pysyttelevät kaukana vapaaehtoisista yleisöjoukoista. Hekö kiroaisivat ja haistattasivat sydämenhalusta, kun siihen saisivat mahdollisuuden? Eipä ole paljon luottamusta!
- Blastus
syynä kirjoitti:
Jos ei voi olla pilkkaamatta pakollisissa paikoissa, esim koulussa, toisten vahinkoja tai töppejä, on todella hyvä asia, että sellaiset henkilöt pysyttelevät kaukana vapaaehtoisista yleisöjoukoista. Hekö kiroaisivat ja haistattasivat sydämenhalusta, kun siihen saisivat mahdollisuuden? Eipä ole paljon luottamusta!
Minä en ainakaan tuntisi oloani mukavaksi porukassa, jossa tuollainen asennevamma on.
- tiedon väärttiä
Blastus kirjoitti:
Uskoisin, että tällaista varsinkin tuossa jälkimmäisessä tapauksessa pilkataan melko tavalla yleisön joukossa? Minua ainakin harmittaisi helposti sen töppäilijän puolesta jos istuisin samassa porukassa niiden pilkkaajien kanssa.Luulet siis tämmöistä jossain urheilutapahtumassa
tapahtuvan. Kuule, ennemminkin siellä huokaistaan helpotuksesta, kun töpeksimisestä ei sen suurempia seurauksia tullut.
Et taida olla urheiluihmisiä, ja sinulla on varmasti urheilun seuraamisen sijasta mietittävänä, mitä siitä seuraa, kun seuraa urheilua. :) - Blastus
tiedon väärttiä kirjoitti:
Luulet siis tämmöistä jossain urheilutapahtumassa
tapahtuvan. Kuule, ennemminkin siellä huokaistaan helpotuksesta, kun töpeksimisestä ei sen suurempia seurauksia tullut.
Et taida olla urheiluihmisiä, ja sinulla on varmasti urheilun seuraamisen sijasta mietittävänä, mitä siitä seuraa, kun seuraa urheilua. :)..mitään urheilun seuraamista vastaan, ruudusta radiosta tai paikan päällä, mutta pilkkaamista vastaan kylläkin :)
En todellakaan ole urheiluihmisiä, joten on varmasti totta, etten täysin tiedä, mistä puhun. Mutta olen huomannut monesti huudeltavan tolloileville pelaajille törkeyksiä tai jääkiekkotuomareille tms.
Mutta hyvä jos se ei ole se tavallinen tapaus. - sinun blastus
Blastus kirjoitti:
Uskoisin, että tällaista varsinkin tuossa jälkimmäisessä tapauksessa pilkataan melko tavalla yleisön joukossa? Minua ainakin harmittaisi helposti sen töppäilijän puolesta jos istuisin samassa porukassa niiden pilkkaajien kanssa.käydä 1x klassisessa konsertissa niin tietäisit mistä puhut. Kommenttisi kyllä paljastaa että olet ollut tunnollinen ja kuuliainen "seurakunnan" neuvoille.
Aina se ei ole välttämättä hyvästä. - ja vaikka jääkiekko ottelua
sinun blastus kirjoitti:
käydä 1x klassisessa konsertissa niin tietäisit mistä puhut. Kommenttisi kyllä paljastaa että olet ollut tunnollinen ja kuuliainen "seurakunnan" neuvoille.
Aina se ei ole välttämättä hyvästä.verrata keskenään? Olen ollut joskus jääkiekko ottelua katsomassa,siellä huudettiin hävyyttömyksiä "tunareille" kirottiin ja käyttäydyttiin tosi törkeästi,Pelaajat tappelevat keskenään ja meteli on kauhea. Joten se ei ole uskovaiselle sopiva paikka peliä seuraamassa.
Klassiseen konserttiin sitä ei voi verrata. Itse käyn kirkoissa järjestetyissä konserteissa enkä näe siinä mitään pahaa. Eipä täällä kaukana kaupungeista ole muihin konsertteihin mahdollisuutta mennä.Ihan saman asian ajaa,kun ostaa jonkun hyvän cd-levyn ja kuuntelee omassa nojatuolissa, varmasti on nautinto yhtä suuri,kuin itse konsertissa käyntikin. - Blastus
sinun blastus kirjoitti:
käydä 1x klassisessa konsertissa niin tietäisit mistä puhut. Kommenttisi kyllä paljastaa että olet ollut tunnollinen ja kuuliainen "seurakunnan" neuvoille.
Aina se ei ole välttämättä hyvästä...useamminkin kuin 1x.
Ehkä asettelin sanojani tuossa hieman harkitsemattomasti. - samaa mieltä
ja vaikka jääkiekko ottelua kirjoitti:
verrata keskenään? Olen ollut joskus jääkiekko ottelua katsomassa,siellä huudettiin hävyyttömyksiä "tunareille" kirottiin ja käyttäydyttiin tosi törkeästi,Pelaajat tappelevat keskenään ja meteli on kauhea. Joten se ei ole uskovaiselle sopiva paikka peliä seuraamassa.
Klassiseen konserttiin sitä ei voi verrata. Itse käyn kirkoissa järjestetyissä konserteissa enkä näe siinä mitään pahaa. Eipä täällä kaukana kaupungeista ole muihin konsertteihin mahdollisuutta mennä.Ihan saman asian ajaa,kun ostaa jonkun hyvän cd-levyn ja kuuntelee omassa nojatuolissa, varmasti on nautinto yhtä suuri,kuin itse konsertissa käyntikin.että klassinen konsertti on parempi kuin jääkiekko-ottelu.Klassinen konsertti on oikeastaan valtavan hyvä paikka kaikille ihmisille. Siisti, siivo, rauhallinen, levollinen yms...
Jääkiekko-otteluissa minua lähinnä häiritsee kovalla olevat kovaääniset ja kuulutukset. Menee korvat lukkoon. Sinänsä lämpenen yhtä lailla radion ääressä tuomareille yms. kuin peleissä, joten se ei minun kohdalla tee eroa.
Voi toki ostaa CD:n ja kuunnella levyltä, mutta eikö voisi luvalla yhtä hyvin mennä konserttiin kuin ostaa CD:n jos on aikaa. Tätähän Päivämies ei salli. Vaan pitää uskonkysymyksenä.
Minusta tällainen lähentelee kyllä Sanan pilkkaa, ellei sitä tehdä täysin tahattomasti ja ymmärtämättömästi. - suoraan
Blastus kirjoitti:
..useamminkin kuin 1x.
Ehkä asettelin sanojani tuossa hieman harkitsemattomasti.Haluaisin ottaa osaa tähän keskusteluun kysymällä Blastukselta, mitä mieltä itse olet tuosta Päivämiehen ohjeesta uskovaiselle ja sen perusteluista: "Kaikki viihde ei ole uskovaiselle sopivaa, esimerkiksi elokuvat, televisio, musiikkifestivaalit tai vaikkapa urheilukilpailujen seuraaminen katsomoissa. Psalmi 1 opastaa: "Autuas on se, joka ei istu, missä pilkkaajat istuvat".
Kysyisin ihan suoraan, koska olet kirjoittanut usein mielenkiintoisesti tälle palstalle, mutta koen, että tässä keskustelussa jotenkin ajauduttiin puhumaan ihan muusta kuin tuosta Päivämiehen kirjoituksesta.
Eli: Oletko samaa mieltä siitä, että seurakunnan tehtävänä on rajata uskovaisen elämäntapaa esimerkiksi toteamalla, että tietynlainen viihde on uskovaiselle ehdottomasti sopimatonta? Onko artikkelin kirjoittajan käyttämä perustelu pilkkaajien keskellä istumisesta mielestäsi pätevä?
Kiitos jo etukäteen vastauksestasi! - Blastus
suoraan kirjoitti:
Haluaisin ottaa osaa tähän keskusteluun kysymällä Blastukselta, mitä mieltä itse olet tuosta Päivämiehen ohjeesta uskovaiselle ja sen perusteluista: "Kaikki viihde ei ole uskovaiselle sopivaa, esimerkiksi elokuvat, televisio, musiikkifestivaalit tai vaikkapa urheilukilpailujen seuraaminen katsomoissa. Psalmi 1 opastaa: "Autuas on se, joka ei istu, missä pilkkaajat istuvat".
Kysyisin ihan suoraan, koska olet kirjoittanut usein mielenkiintoisesti tälle palstalle, mutta koen, että tässä keskustelussa jotenkin ajauduttiin puhumaan ihan muusta kuin tuosta Päivämiehen kirjoituksesta.
Eli: Oletko samaa mieltä siitä, että seurakunnan tehtävänä on rajata uskovaisen elämäntapaa esimerkiksi toteamalla, että tietynlainen viihde on uskovaiselle ehdottomasti sopimatonta? Onko artikkelin kirjoittajan käyttämä perustelu pilkkaajien keskellä istumisesta mielestäsi pätevä?
Kiitos jo etukäteen vastauksestasi!..pitkä vastaus.
>> seurakunnan tehtävänä on rajata uskovaisen elämäntapaa esimerkiksi toteamalla, että tietynlainen viihde on uskovaiselle ehdottomasti sopimatonta? - Blastus
Blastus kirjoitti:
..pitkä vastaus.
>> seurakunnan tehtävänä on rajata uskovaisen elämäntapaa esimerkiksi toteamalla, että tietynlainen viihde on uskovaiselle ehdottomasti sopimatonta?jäipä melkoisen sekavaksi tuo kirotus- ja yhdys sanavirheineneen, mutta eipä tähän aikaan vuorokaudesta voi muutakaan odottaa ;)
- ma_ria
Blastus kirjoitti:
Minä en ainakaan tuntisi oloani mukavaksi porukassa, jossa tuollainen asennevamma on.
Kaikella kunnioituksella Blastus-veli, mutta taisi vähän lipsahtaa sivuraiteelle... Ainakaan minun mielikuvitukseni ei olisi yltänyt tuollaiseen upouuteen tulkintaan pilkkaajat-perusteluista!
Tuolla logiikalla ja kanssaihmisiin kohdistuneella ennakkoasenteella meistä jokainen on teoriassa jatkuvasti vaarassa joutua pilkkaajien uhreiksi, olemmepa missä vaan.
Rukoilepa itsekin varjelusta tuonne jäisille jalkakäytäville, että nämä asennevammaiset pilkkaajat eivät juuri sattuisi Sinua silloin ympäröimään, kun jalkasi lipeää ja menetät tasapainosi lopulta rähmällesi kaatuen, muovikassiesi sisällön levitessä laajalle säteelle hujan hajan.
Jos rukoustasi ei tuossa tilanteessa ole kuultu, niin nämä pilkkaajat tunnistaa siitä että he kertyvät ympärillesi, osoittelevat Sinua sormellaan, ulvovat naurusta ja läiskivät käsiään vasten reisiään.
Siinä olen kanssasi varauksetta samaa mieltä, että ei olisi viihtyisä tilanne. - Blastus
ma_ria kirjoitti:
Kaikella kunnioituksella Blastus-veli, mutta taisi vähän lipsahtaa sivuraiteelle... Ainakaan minun mielikuvitukseni ei olisi yltänyt tuollaiseen upouuteen tulkintaan pilkkaajat-perusteluista!
Tuolla logiikalla ja kanssaihmisiin kohdistuneella ennakkoasenteella meistä jokainen on teoriassa jatkuvasti vaarassa joutua pilkkaajien uhreiksi, olemmepa missä vaan.
Rukoilepa itsekin varjelusta tuonne jäisille jalkakäytäville, että nämä asennevammaiset pilkkaajat eivät juuri sattuisi Sinua silloin ympäröimään, kun jalkasi lipeää ja menetät tasapainosi lopulta rähmällesi kaatuen, muovikassiesi sisällön levitessä laajalle säteelle hujan hajan.
Jos rukoustasi ei tuossa tilanteessa ole kuultu, niin nämä pilkkaajat tunnistaa siitä että he kertyvät ympärillesi, osoittelevat Sinua sormellaan, ulvovat naurusta ja läiskivät käsiään vasten reisiään.
Siinä olen kanssasi varauksetta samaa mieltä, että ei olisi viihtyisä tilanne...näköjään ilmaisussani PALJON parantamisen varaa, koskapa kukaan ei näytä ymmärtävän mitä yritän sanoa :(
Saatan yrittää uudelleen joskus, toivottavasti paremmalla menestyksellä.
- kirjoitusten
kirjoittaminen saattaa tuoda kirjoittajalle "nostetta". Kun oikein "raittiisti" ja tiukasti puhaltaa, niin jo aukenee isommatkin areenat. Tiiä häntä vaikka isot seurat tai maakunnalliset tai suviseurat tarjoaisi uuden mahdollisuuden puhdistaa pirttiä.
Jäädään mielenkiinnolla odottamaan. - olen seurannut
olen seurannut pienoissähköautoilun mm-kilpailuja, sekä polttomoottoritoimisten radio-ohjattavien autojen sm-osakilpailua. lisäksi olen ollut todistamassa pikkupaikkakunnan viestijuoksukilpaa, jossa eri kylän osaanottajat ottivat mittaa toisistaan.
onko joku näistä sopivampi kuin toinen? - mikähän tämä on?
Mistäkähän tällainen varoituksen paikka on nyt tullut kirjoittajalle mieleen. Onko jotkut festivaalit nyt nousseet uskovaisille kiusaukseksi. Onko tällaisesta teemasta ollut jossakin "huolta"? Kuhmon kamarimusiikkifestivaalit? Espoon pianoviikot? Keski-Pohjanmaalla pidettävät kamarimusiikkijuhlat? Mäntän musiikkijuhlat Savonlinnan oopperajuhlat?
Vai onko tämä itse asiassa viittaus klassisiin konsertteihin, mutta kirjoittajalle on tullut epäilyksiä kirjoitellessa ja onkin muttanut asian "pahemman" kuuloiseksi eli festivaaliksi.
Kyllä tämä musiikkiasia on kamala peto.- tässä tosiaan
tarvitsee. Yhtä hyvin on määritelty tämä sana kuin "viihde"-sanakin.
Muotisanoja taitaa olla. Turvallisia "valvomis"-sanoja. Riittää puhuttavaa koko 45-minuutin ajaksi.
- ja tullee olemaan
En kylläkään ole vl, mutta tuo litania kuulostaa varsin tutulta sikäli kun toistakymmentä vuotta takaperin oikein muistan. Jo silloin ry:n keskusteluilloissa pohdittiin sitä, onko oikein uskovaisen mennä esim. jääkiekko-otteluun. Haluttiin myös selventää sitä veteen piirrettyä viivaa, mikä musiikin harrastamisessa on... Eli, nämä eivät ole todellakaan Päikyn tämän päivän tempauksia ja uusia tuulia, joilla uskovaisia halutaan ravisuttaa. Minusta vain on kauhean yksinkertaista ymmärtää se, että tämänkin jutun tarkoituksena oli kaiketi muistuttaa uskovaisia siitä, mikä on sopivaa, ts. mikä taas vieraannuttaa uskomisesta..
On kauhean omituista, että uskovaiset ihmiset näitä asioita kyseenalaistaa ja arvostelee Päikyn toimittajien tarkoitusperiä.. Sitä halutaan olla uskovaisten yhteisössä, mutta samalla halutaan kaikkea muutakin, mitä on maailmassa tarjolla.
Minä tein sen ratkaisun - 15-vuotiaana - näiden asioiden välillä, että valitsin sen toisen. Ja se toinen ei ollut uskominen. Ihan tyytyväinen ja onnellinen, vaikka ei nuo maailman houkutukset nyt mitään aivan mahtavia ole. Että olkaa ihan tyytyväisiä siellä sääntöviidakossanne, jos kerran siinä uskossa haluatte pysytellä (minä sen kummemmin muutamaa säännöstä kritisoimatta kuitenkaan, vaikka mieli tekisi). - anssi
"Viihde-sanaan sisältyy vaarojen vuoksi myös kielteinen merkitys."
Ketäkähän tämä rakentaa? Ja mistä tällaista oppia ammennetaan?
Kirjoittajan jatkaa: "Televisio-ohjelmia voi pian seurata tietokoneelta ja lasten pelit on kyllästetty maailmallisella musiikilla".
Televisio-ohjelmia voi toki seurata jo nyt, ja niin tekevätkin hyvin monet VL:t. Tuskinpa on suuri huolenaihe. Ja eikö tietokonepelien osalta ole muuta huolta kuin "maailmallinen musiikki". Entäs pelien sisältö? Ja jos kerran "maailmallinen musiikki" aiheuttaa huolta, niin miten voidaan samanaikaisesti kantaa huolta "klassisen musiikin" konserteista?
Väsyyhän tällaiseen valvomiseen. Ei ole kirkkaana esillä tieto "ilosta, rauhasta ja vanhurskaudesta".- taustaa videoasiaan
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000012587416
Kuulostaa valitettavasti uskottavalta.
- munkki
Olisko mahdollista että Päivämies ottaisi vaikkapa TEEMAVUODEKSI seuraavan Raamatun kohdan:
"Jos kerran olette yhdessä Kristuksen kanssa kuolleet pois maailman alkuvoimien ulottuvilta, miksi yhä käyttäydytte tämän maailman mukaisesti ja alistutte sellaisiin sääntöihin kuin "älä tartu", "älä maista", "älä kosketa"?
Tämä kaikkihan koskee sellaista, mikä käytön jälkeen häviää. Kysymys on vain ihmisten käskyistä ja opeista. Nämä omatekoista hurskautta, nöyryyden harjoitusta ja ruumiin kurittamista vaativat käskyt tosin näyttävät viisailta, mutta todellisuudessa ne ovat arvottomia ja tyydyttävät vain ihmisen ylpeyttä. (Kol 2)"
Tästä kohdasta en kuule kenenkään ikinä saarnaavan. Miksi?
Ja artikkelin kirjoittakin voisi miettiä kirjoitustaan tämä Raamatunkohdan valossa. Jos hän näillä sivuilla käy. (Yllättävän moni puhuja muuten seuraa näitä keskusteluja)- teema
postita tämä konttorille. Tulee heillekin varmaan yllätyksenä tämä Raamatun kohta.
- vlp
Kuka nuo viittaamasi Raamatun kohdan sanat lausuu?
- munkki
vlp kirjoitti:
Kuka nuo viittaamasi Raamatun kohdan sanat lausuu?
Kyseessä 2. luku. Siihen aikaan Kolossan seurakunnassa oli juuri ongelma. Ihmiset olivat alkaneet luoda omia tekojen oppeja ja unohtaneet Kristuksen vapauttavan ja yksinkertaisen sanoman.
Minusta on huomiota herättävää tuo viimeinen lause. Tällaiset opit palvelevat ihmisen ylpeyttä. Siis kyse EI ole viattomista opeista vaan suorastaan syntiin kietovista opeista.
Sen vuoksi Paavalikin nousi niitä vastaan. Ja sen vuoksi meidän on noustava niitä vastustamaan. - ma_ria
munkki kirjoitti:
Kyseessä 2. luku. Siihen aikaan Kolossan seurakunnassa oli juuri ongelma. Ihmiset olivat alkaneet luoda omia tekojen oppeja ja unohtaneet Kristuksen vapauttavan ja yksinkertaisen sanoman.
Minusta on huomiota herättävää tuo viimeinen lause. Tällaiset opit palvelevat ihmisen ylpeyttä. Siis kyse EI ole viattomista opeista vaan suorastaan syntiin kietovista opeista.
Sen vuoksi Paavalikin nousi niitä vastaan. Ja sen vuoksi meidän on noustava niitä vastustamaan.Raamatussa korostetaan pitkin matkaa nimenomaan noiden tapauskomusten VAHINGOLLISUUTTA.
Eikä Lutherkaan sanojaan säästele tehdessään selväksi, kuinka pahasta asiasta on kysymys. Ne synnyttävät väärää varmuutta, hämärtävät uskon ydintä, rikkovat lainomaisesti vaaditttuina kristittyjen välistä rakkautta, tekevät tyhjäksi Kristuksen uhrin.
Elämäntapojen nostaminen autuuden ehdoksi, välillisesti tai suoraan, on harhaoppia.
Viimeaikaiset "viralliset" linjaukset ovat synnyttäneet paljon hämmennystä juuri tästä syystä. - Pettynyt
Tämä Raamatunkohta luettiin tutkistelun aiheeksi Pookiseuroissa tänä syksynä. Terästäydyin, otin oikein muistiinpano välineet esille ja kuuntelin tarkkaavaisesti. Harmittavasti vain itse puhe ei sitten koskenutkaan millään kyseistä kohtaa. Sanottiin vain, että Kolossassa jotkut olivat alkaneet keksiä sääntöjä. Puhuja ei millään tavalla liittänyt tapahtumia tähän päivään.
- ma_ria
Pettynyt kirjoitti:
Tämä Raamatunkohta luettiin tutkistelun aiheeksi Pookiseuroissa tänä syksynä. Terästäydyin, otin oikein muistiinpano välineet esille ja kuuntelin tarkkaavaisesti. Harmittavasti vain itse puhe ei sitten koskenutkaan millään kyseistä kohtaa. Sanottiin vain, että Kolossassa jotkut olivat alkaneet keksiä sääntöjä. Puhuja ei millään tavalla liittänyt tapahtumia tähän päivään.
Pookiseurat?
- ma_rio
ma_ria kirjoitti:
Pookiseurat?
on seurat lähes joka sunnuntai klo 17. Kuuluvuusalue on Pohjanmaalla ja radioitavat seurat tulevat eri rauhanyhdistyksiltä, joskus opistolta.
- ma_rio
ma_ria kirjoitti:
Pookiseurat?
www.radiopooki.fi
- ma_ria
ma_rio kirjoitti:
www.radiopooki.fi
Super-Ma_rio!
- Heipparallaa
silloin, kun ihmissäännöistä tehdään uskomisen edellytyksiä ja uskovaisen ihmisen mittapuita. Sanooko Raamattu, että korvakorut tai hiusväri yms. ratkaisevat sen, onko ihminen uskomassa vai ei.
Näin vl-herätysliike kuitenkin opettaa.- Ei-vl
Eihän ne säännökset mistään raamatusta kaikki ole haettuja, vaan ohjenuorana ihmisille kilvoitteluun. Aina ovat olleet nuo samat ohjeet, joita noudattamalla uskominen ei toivottavasti lähde vieraantumaan, ja aina on ihmiset samalla lailla kailottaneet niiden perusteiden perään. Kun kaikki pitäis olla sanasta sanaan sieltä ruamatusta...
Enhän minäkään allekirjoita puoliakaan noista kehotteista, joiden mukaan vl:t elämäänsä elävät, mutta siinähän se just on. Minä kun en ole vl ollenkaan. - Ei väliä
Ei-vl kirjoitti:
Eihän ne säännökset mistään raamatusta kaikki ole haettuja, vaan ohjenuorana ihmisille kilvoitteluun. Aina ovat olleet nuo samat ohjeet, joita noudattamalla uskominen ei toivottavasti lähde vieraantumaan, ja aina on ihmiset samalla lailla kailottaneet niiden perusteiden perään. Kun kaikki pitäis olla sanasta sanaan sieltä ruamatusta...
Enhän minäkään allekirjoita puoliakaan noista kehotteista, joiden mukaan vl:t elämäänsä elävät, mutta siinähän se just on. Minä kun en ole vl ollenkaan.Tottakai uskoa saa miten tahtoo ja levittää mitä hyvänsä uskomuksia ja luuloja muka pyhina asioina. Ja pyhiä voivatkin joillekin olla.
Asiassa on vain se mutta, että jos vl ei perusta dogmejaan Raamattuun, sen ei pidä nimittää itseään kristilliseen kirkkoon kuuluvaksi herätysliikkeeksi.
Silloin se on lahko.
Ja väliäkö silläkään, ei ole väliä mistä ihminen lohtunsa saa, kunhan jostain saa etlämän taakkojen puristuksessa. Jotkut saavat vl-elämäntavasta ja sellaisista elämän hienoista lahjoista kuten hyvästä taiteesta kieltäytymisestä mielihyvää ja sielulleen lääkettä. Siitä vaan - mutta älkää nimittäkö itseänne kristityiksi.
- kirjoittaja
On saanut aika haipakkaa tällä sivulla.
Luulenpa, että hän toistaa vaan jonkun hokemaa mantraa ja on oppinut tuon listan aivan muilta. Toisaalta, ei pitäisi tällaisia laittaa omissa nimissä.
En tunne artikkelin kirjoittajaa, mutta tunteeko joku? Noudattaako hän itse elämässään näitä oppeja?- säälit
Kyllä pitää aikuisen miehen kantaa vastuu sanoistaan. Erityisesti jos antaa "uskonnollisia" ohjeita, joka on erityisen herkkä ja arka osa-alue monille kristityille. Näiden asioiden kanssa pitäisi olla aivan erityisen varovainen ja asiat pitää osoittaa selvästi "uskonnollisiksi".
Monia ihmisiä saa helposti ahdistettua ja lytistettyä uskon asioilla. Jos kerran ei ole kysymys ehdottomasta "säännöstä" tai "kiellosta", niin miksi sitä ei voi selvällä suomen kielellä sanoa. Miksi, Päivämies, et sano sitä sitten suoraan. Miksi?
Epäilenpä, että siksi että Päivämies on oikeasti sitä mieltä, että nämä "säännöt" ja "kiellot" ovat uskonasioita.
- urheilukilpailuja
Kuunnella radiosta? Onko se vain pahasta jos sen urheilijan näkee, kun televisio ei ole hyväksi, eikä kilpailuja saa katsomosta seurata?
- ainakin
katson ja kuuntelen sujuvasti. Joskus tulee käytyäkin katsomoissa. Ihan ok on.
Ja onpahan tuota tullut vuokrattua tv:kin kisojen ajaksi.
Joten ei kannata nyt kyllä ihan yleistää näitä Päivämiehen sanomisia. Puheet yhtä, teot toista. Ainakin sinnepäin. - mieltä
ainakin kirjoitti:
Joten ei kannata nyt kyllä ihan yleistää näitä Päivämiehen sanomisia. Puheet yhtä, teot toista. Ainakin sinnepäin.minäkin. Vl-uskovaisilla ei sitä telkkaa yleensä ole joten kuuntelevat varmasti radiosta niitä kisoja sitten. Ainakin ovat ihan ajantasalla tilnteista ja pärjääjistä jos joskus telkkaa katsovat missä seurataan jotain kisoja.
Ja mitä ihmeen pahaa siitä urheilun katsomisesta edes voisi seurata? Joku ajatushan tuolla sopimattomuudella on kun siitä päikkärissä kirjoitetaan, mutta mikä kumma on syynä. - kiellettyä...
ainakin kirjoitti:
Joten ei kannata nyt kyllä ihan yleistää näitä Päivämiehen sanomisia. Puheet yhtä, teot toista. Ainakin sinnepäin.Hyndeltä oli saarnamies kieltänyt jääkiekko-otteluissa käynnin. Tämän on Hynde itse palstalla kertonut.
- Hynde
kiellettyä... kirjoitti:
Hyndeltä oli saarnamies kieltänyt jääkiekko-otteluissa käynnin. Tämän on Hynde itse palstalla kertonut.
oulun matkalla parisen vuotta sitten sanoi ettei ole sopivaa käyvä. Eipä tehny mieli mennä suunnitelmien mukaan otteluun ryn tilaisuuven jäläkeen vaikka harjoituspeli olikin kysseessä.
On siitä ennenkin julkisesti seuroisa puhuttu mutta oli päässy unuhtumaan kun muitakin käy peleisä. Tuli Hesasaki seleväksi keskustelujen jäläkee ettei kettä kehoteta menemmää.
Peleisä käyminen voi mennä niin maailmalliseksi ettei ymmärretä niihin kielteisesti suhtautuvia eikä nähdä mitään uskon elämälle vaarallista. Heijän tapauksessaan pelireissujen vaarat ovat jo osittain tehtävänsä tehneet. - jos jokin
Hynde kirjoitti:
oulun matkalla parisen vuotta sitten sanoi ettei ole sopivaa käyvä. Eipä tehny mieli mennä suunnitelmien mukaan otteluun ryn tilaisuuven jäläkeen vaikka harjoituspeli olikin kysseessä.
On siitä ennenkin julkisesti seuroisa puhuttu mutta oli päässy unuhtumaan kun muitakin käy peleisä. Tuli Hesasaki seleväksi keskustelujen jäläkee ettei kettä kehoteta menemmää.
Peleisä käyminen voi mennä niin maailmalliseksi ettei ymmärretä niihin kielteisesti suhtautuvia eikä nähdä mitään uskon elämälle vaarallista. Heijän tapauksessaan pelireissujen vaarat ovat jo osittain tehtävänsä tehneet.asia ei sovi Hyndelle, niin ei sovi kenellekään muullekkaan. Tai hän pahentuu.
Tuliko selväksi? - Hynde
jos jokin kirjoitti:
asia ei sovi Hyndelle, niin ei sovi kenellekään muullekkaan. Tai hän pahentuu.
Tuliko selväksi?nää pitäis käsitellä. En minä pelkästään omalla pahennuksella ohjaa ketään.
- sitä koko ajan
Hynde kirjoitti:
nää pitäis käsitellä. En minä pelkästään omalla pahennuksella ohjaa ketään.
seurakunnan kesken asioita käsitellään ja näkemystä muodostetaan.
Vai tarkoititko hynde "seurakunnan" näkemystä? - JJK
Hynde kirjoitti:
nää pitäis käsitellä. En minä pelkästään omalla pahennuksella ohjaa ketään.
se ongelma, että suuremmasta joukosta löytyy aina joitakin, joille vaikka ratkaisu käydä urheilutapahtumassa on ongelma? Tuolla periaatteella kai aika harva asia saa kannatusta, koska varmaan aina joku "pitää parempana, ettei mennä" tai "pahentuu". Voiko missään asiassa kuunnella vapaasti omaa sisintään? Onko pahentuja aina oikeassa? (viimeiseen vastaisin "ei". ehkä myös pahentujan tulisi katsoa peiliin joskus)
- munkki
"Kukaan ei siis saa tuomita teitä siitä, mitä syötte tai juotte tai miten noudatatte juhla-aikoja ja uudenkuun ja sapatin päiviä. Ne ovat vain sen varjoa, mikä on tulossa; todellista on Kristuksen ruumis. Teidän voittajan palkintoanne ei saa riistää teiltä kukaan, joka nöyryyttää itseään kieltäymyksin, vajoaa näkyihinsä ja palvoo enkeleitä. Sellaisen ihmisen tekevät hänen omat tyhjät ajatuksensa ylpeäksi . (Kol 2)"
Tässä toinen oiva Raamatunkohta Päivämiehelle ja artikkelin kirjoittajalle. Se tekee tyhjäksi teidän ponnistelunne.
Minusta näitä Raamatunkohtia kannattaa opetella ulkoa ja siten valmistautua mahdollisiin keskusteluihin, joissa joutuu puolustamaan omia näkemyksiään. - ei sentään
Nämä Päivämiehen kirjoitukset ovat ankaran sensuurin läpikäyneitä ja lähinnä epäilenkin, että onko "kirjoittajan" oma mielipide lainkaan edustettuna tuossa kirjoituksessa.
- eivät totta
PM on pahasti hakoteillä nyt.
Tällaiseen naurettavuuteen palstatilan käyttäminen on ihan turhaa.
Tiedoksi vaan kaikille että uskovaiset käyvät katsomassa urheilukilpailuja aivan vapaalla omallatunnolla.
Itsekin olen käynyt katsomassa kymmeniä urheilutapahtumia katsomoissa istuen eikä kukaan - ei tietenkään - ole asiasta koskaan mitään huomauttanut.
On katsottu rallit, jääkiekot, pesäpallot, jalkapallot... ja ihan hyvällä omallatunnolla.
Eihän sellainen "urheilun seuraamnen" mikään uskon asia edes olekaan.
Lisäksi elokuvat voivat olla uskovaiselle ihan sopivaa viihdettä kunhan sisältö on uskovaiselle sopivaa. Tämä oli päivämiehenkin kanta asiaan vielä 90 luvun loppupuolella.
Tällaisia uskovaisille sopivia elokuvia ovat esim historialliset, tunnettuun ja jo ehkä luettuunkin kaunokirjaalisuuteen perustuvat, sekä lastenelokuvat.
Paitsi, tässäkin kyllä itse kunkin omatunto ratkaisee mikä on kenellekin sopivaa.- mieltä
Harmi vaan, että näitä sivuja lukevat ulkopuoliset saavat vanhoillislestadiolaisuudesta varsin yksipuolisen kuvan. Ei vanhoillislestadiolaisuus ole mikään sääntöviidakko, vaan Jeesuksen Kristuksen seuraajia. Me kyllä uskomme, että oikeasta uskosta seuraa oikeita hedelmiä, mutta silloin on kyse Hengen työstä. Eikä Hengen työtä määrittele ja rajoita Päivämies.
Ihan tiedoksi näitä sivuja lukeville ei-VL:lle. Päivämiehen jotkut viimeaikaiset kannanotot EIVÄT ole vanhoillislestadiolaisuudessa yleisesti hyväksyttyjä. Meidän toimintaa ja osallistumista säätelee Raamattuun sidottu omatunto eikä joukkosopimukset. - Ulkopuolinen.
mieltä kirjoitti:
Harmi vaan, että näitä sivuja lukevat ulkopuoliset saavat vanhoillislestadiolaisuudesta varsin yksipuolisen kuvan. Ei vanhoillislestadiolaisuus ole mikään sääntöviidakko, vaan Jeesuksen Kristuksen seuraajia. Me kyllä uskomme, että oikeasta uskosta seuraa oikeita hedelmiä, mutta silloin on kyse Hengen työstä. Eikä Hengen työtä määrittele ja rajoita Päivämies.
Ihan tiedoksi näitä sivuja lukeville ei-VL:lle. Päivämiehen jotkut viimeaikaiset kannanotot EIVÄT ole vanhoillislestadiolaisuudessa yleisesti hyväksyttyjä. Meidän toimintaa ja osallistumista säätelee Raamattuun sidottu omatunto eikä joukkosopimukset."Meidän toimintaa ja osallistumista säätelee Raamattuun sidottu omatunto eikä joukkosopimukset."
voi mennä seuroihin korvakorut korvissa, hiuksissa pieni värisävytys ja kasvoilla kevyt meikkaus, jonka kaikki huomaavat.
Naisen aviomies voi puolestaan kertoa saarnan pitäneelle henkilölle saarnan jälkeen, että "Ostin eilen elämäni ensimmäisen television".
Näinkö? - vlm
Ulkopuolinen. kirjoitti:
"Meidän toimintaa ja osallistumista säätelee Raamattuun sidottu omatunto eikä joukkosopimukset."
voi mennä seuroihin korvakorut korvissa, hiuksissa pieni värisävytys ja kasvoilla kevyt meikkaus, jonka kaikki huomaavat.
Naisen aviomies voi puolestaan kertoa saarnan pitäneelle henkilölle saarnan jälkeen, että "Ostin eilen elämäni ensimmäisen television".
Näinkö?...voi, eikä sillä ole uskomisen kanssa mitään tekemistä.
Sen me tiedämme tasan tarkkaan, että ihmisten reaktiot ja kommentit asiasta olisivat lähinnä tyrmääviä siksi, että VL on omaksunut tietyn normiajattemallin, joka ei johdu uskosta, vaan ajan saatossa muovautuneista yhteisistä käytännöistä ja tapa-asioista. Lähinnä moni näkisi sen tietynlaisena uhmaamisena, vaikka se ei sitä olisikaan. Väärin sanoo myös se, joka toimittaa matkaevääksi kadotuksen osaa.
Ihan samalla tavalla, jos pörssimeklari menee joku aamu yllättäen töihin verkkarit ja Huqswarnan turvakumisaappaat jalassa ja karvalakki päässä, niin se herättäisi lähinnä tyrmistystä työtovereissa, ihan samasta syystä, eli hän poikkeaa normiajattelusta, joka on melko tiedostamatonta ihmisen mielissä. Hänetkin varmasti passitettaisiin välittömästi kotiin vaihtamaan eri kuteet, sillä joku voi vaikka nähdä hänet, vaikka itse hänen pään sisältöön pukeutuminen ei vaikuta yhtään mitenkään.
Jos tämä meklari saa kaverikseen useita meklareita verkkareineen, niin kohta kaikki meklarit pukeutuvat verkkareihin ja kumisaappaisiin ja kun kadulla näkisi jonkun verkkareissa ja kumisaappaissa, niin ensimmäinen mielikuva ihmisillä olisi, että tuo on varmaan meklari.
Radikalismi ja anargia perustuu siihen, että yhdessä yössä muutetaan asioita, jotka vaatisivat inhimillisesti varsin paljon aikaa, eli se on näkyvää mielenosoituksellista toimintaa, jonka takana ei välttämättä ole vääryys tai laittomuus. - Ulkopuolinen.
vlm kirjoitti:
...voi, eikä sillä ole uskomisen kanssa mitään tekemistä.
Sen me tiedämme tasan tarkkaan, että ihmisten reaktiot ja kommentit asiasta olisivat lähinnä tyrmääviä siksi, että VL on omaksunut tietyn normiajattemallin, joka ei johdu uskosta, vaan ajan saatossa muovautuneista yhteisistä käytännöistä ja tapa-asioista. Lähinnä moni näkisi sen tietynlaisena uhmaamisena, vaikka se ei sitä olisikaan. Väärin sanoo myös se, joka toimittaa matkaevääksi kadotuksen osaa.
Ihan samalla tavalla, jos pörssimeklari menee joku aamu yllättäen töihin verkkarit ja Huqswarnan turvakumisaappaat jalassa ja karvalakki päässä, niin se herättäisi lähinnä tyrmistystä työtovereissa, ihan samasta syystä, eli hän poikkeaa normiajattelusta, joka on melko tiedostamatonta ihmisen mielissä. Hänetkin varmasti passitettaisiin välittömästi kotiin vaihtamaan eri kuteet, sillä joku voi vaikka nähdä hänet, vaikka itse hänen pään sisältöön pukeutuminen ei vaikuta yhtään mitenkään.
Jos tämä meklari saa kaverikseen useita meklareita verkkareineen, niin kohta kaikki meklarit pukeutuvat verkkareihin ja kumisaappaisiin ja kun kadulla näkisi jonkun verkkareissa ja kumisaappaissa, niin ensimmäinen mielikuva ihmisillä olisi, että tuo on varmaan meklari.
Radikalismi ja anargia perustuu siihen, että yhdessä yössä muutetaan asioita, jotka vaatisivat inhimillisesti varsin paljon aikaa, eli se on näkyvää mielenosoituksellista toimintaa, jonka takana ei välttämättä ole vääryys tai laittomuus.et anna sen henkilön vastata, jolle kysymys kohdistetaan? Olet usein ennenkin tuppautunut samalla tavalla vastaamaan toiselle kohdistettuun kysymykseen.
Tuo on moukkamaista ja sivistymätöntä käyttäytymistä. - sinulle tässä
Ulkopuolinen. kirjoitti:
"Meidän toimintaa ja osallistumista säätelee Raamattuun sidottu omatunto eikä joukkosopimukset."
Näinkö?"voi mennä seuroihin korvakorut korvissa, hiuksissa pieni värisävytys ja kasvoilla kevyt meikkaus, jonka kaikki huomaavat"
- tämä on kulttuuriasia vanhoillislestadiolaisuudessa. Näin ei ole toimittu vuosikymmeniin, joten ym. käytös olisi varmaan shokki monille. Syntiä se ei ole, mutta ei tahdikastakaan. Ei linnanjuhliinkaan voi mennä huopatossuilla. Mutta muutoksia tapahtuu koko ajan. Esim. kasvojen ehostusta harrastetaan laajalti, myös kevyttä hiusten värjäämistä. Korvakoruja en ole vielä nähnyt. Tahdikkuudesta siis kysymys.
"Ostin eilen elämäni ensimmäisen television".
- tämä ei kyllä onnistu. VL:set ovat sopineet yhdessä että ei pidetä televisiota kotona. Tässä on ollut ideana väkivallan ja irtoseksin vastaisuus. Toki on televisiossa paljon hyviä ohjelmia, mutta em huonot puolet ovat päätöksen takana. Tämäkin asia on muuttumassa. Internet ja mahdollisesti digi-tv ( kännykkä-tv) muuttavat tämän asian ennen pitkää. Pitää vaan malttaa. Tässä on kyse sopimuksesta, samalla tavalla kuin alkoholikysymyksessä. Tämä on ilman muuta tiukennus Raamattuun nähden, mutta tässä- ja alkoholikysymyksessä ajattelen että päätös on ihan OK. Sinänsä, jos katsoo televisiosta vain hyviä asioita niin siinä ei ole mitään väärää. - Ulkopuolinen.
sinulle tässä kirjoitti:
"voi mennä seuroihin korvakorut korvissa, hiuksissa pieni värisävytys ja kasvoilla kevyt meikkaus, jonka kaikki huomaavat"
- tämä on kulttuuriasia vanhoillislestadiolaisuudessa. Näin ei ole toimittu vuosikymmeniin, joten ym. käytös olisi varmaan shokki monille. Syntiä se ei ole, mutta ei tahdikastakaan. Ei linnanjuhliinkaan voi mennä huopatossuilla. Mutta muutoksia tapahtuu koko ajan. Esim. kasvojen ehostusta harrastetaan laajalti, myös kevyttä hiusten värjäämistä. Korvakoruja en ole vielä nähnyt. Tahdikkuudesta siis kysymys.
"Ostin eilen elämäni ensimmäisen television".
- tämä ei kyllä onnistu. VL:set ovat sopineet yhdessä että ei pidetä televisiota kotona. Tässä on ollut ideana väkivallan ja irtoseksin vastaisuus. Toki on televisiossa paljon hyviä ohjelmia, mutta em huonot puolet ovat päätöksen takana. Tämäkin asia on muuttumassa. Internet ja mahdollisesti digi-tv ( kännykkä-tv) muuttavat tämän asian ennen pitkää. Pitää vaan malttaa. Tässä on kyse sopimuksesta, samalla tavalla kuin alkoholikysymyksessä. Tämä on ilman muuta tiukennus Raamattuun nähden, mutta tässä- ja alkoholikysymyksessä ajattelen että päätös on ihan OK. Sinänsä, jos katsoo televisiosta vain hyviä asioita niin siinä ei ole mitään väärää."- tämä ei kyllä onnistu. VL:set ovat sopineet yhdessä että ei pidetä televisiota kotona."
veeällällä se kuitenkin on kotona.
Hmmm...
Miksi tupakointia ei ole sovittu pois vl-herätysliikkeestä? - vlm
Ulkopuolinen. kirjoitti:
et anna sen henkilön vastata, jolle kysymys kohdistetaan? Olet usein ennenkin tuppautunut samalla tavalla vastaamaan toiselle kohdistettuun kysymykseen.
Tuo on moukkamaista ja sivistymätöntä käyttäytymistä....sisältö ole tärkeämpää kuin se, kuka vastaa?
Tehän kyselette VL:stä ja siten vastaajiakin on isompi joukko ja eikö se ole ihan hyvä asia?
Ei vastaukseni estä ketään muuta vastaamasta ja saat ehkä hiukan laajemman vastauksen, kun on useampi vastaaja. Toinen kysymys on se, että onko tarkoituksesi saada oikeasti vastauksia vai päästä väittelemään pikkuasioista?
Älä tule avoimelle julkiselle palstalle, ellet kestä sitä kokonaisuudessaan. - Ulkopuolinen.
vlm kirjoitti:
...sisältö ole tärkeämpää kuin se, kuka vastaa?
Tehän kyselette VL:stä ja siten vastaajiakin on isompi joukko ja eikö se ole ihan hyvä asia?
Ei vastaukseni estä ketään muuta vastaamasta ja saat ehkä hiukan laajemman vastauksen, kun on useampi vastaaja. Toinen kysymys on se, että onko tarkoituksesi saada oikeasti vastauksia vai päästä väittelemään pikkuasioista?
Älä tule avoimelle julkiselle palstalle, ellet kestä sitä kokonaisuudessaan.osallistua yleiskeskusteluun jostakin asiasta kuin mennä ronkkimaan väliin selvästi tietylle henkilölle kohdistettuun kysymykseen.
Toki näitä ronkkijoitakin tuntuu olevan liikkeellä. - vlm
Ulkopuolinen. kirjoitti:
"- tämä ei kyllä onnistu. VL:set ovat sopineet yhdessä että ei pidetä televisiota kotona."
veeällällä se kuitenkin on kotona.
Hmmm...
Miksi tupakointia ei ole sovittu pois vl-herätysliikkeestä?...pitäisi nostaa ehdottomasti VL:n keskuudessa paljon suurempaan kielteiseen rooliin ja tehdä siitä vaikka yhteinen päätös, että tupakointi ei sovi uskovaiselle.
- vlm
Ulkopuolinen. kirjoitti:
osallistua yleiskeskusteluun jostakin asiasta kuin mennä ronkkimaan väliin selvästi tietylle henkilölle kohdistettuun kysymykseen.
Toki näitä ronkkijoitakin tuntuu olevan liikkeellä....ei vastausta satu tulemaan, niin heti ollaan huutelemassa, ettei kukaan VL uskalla vastata tai halua vastata.
Ronkkimista tai ei, mutta toimitaan palstan sääntöjen mukaan, eikä asioita sinunkaan pitäisi ottaa niin henkilökohtaisesti, sillä olethan sentään keskutelemassa vanhoillislestadiolaisuudesta avoimella.
Jos privaatissa haluat keskustella, niin siihen on omat kanavat olemassa. Älä kuitenkaan syyttele avoimella palstalla keskutelijoita, ellet käytä muita keskustelumahdollisuuksia hyödyksi.
Etkö haluakaan asioihin ja kysymyksiin laajempaa näkökantaa? - kielto?
vlm kirjoitti:
...pitäisi nostaa ehdottomasti VL:n keskuudessa paljon suurempaan kielteiseen rooliin ja tehdä siitä vaikka yhteinen päätös, että tupakointi ei sovi uskovaiselle.
Siinähän saataisiin edes yksi oikea kielto sille kuuluisalle, olemattomalle vl-kieltolistalle. Sitä paitsi se olisi ihan oikeinkin!
Onhan tupakointi pahempi asia kuin esim. huulien maalaminen. Tupakkaväri keuhkoista ei lähde edes saunareissulla! Vai on olemassa tervanpoistoainetta sisäiseen käyttöön?
Tottelisitko itse, jos tuollainen kielto tehtäisiin? Olethan kuitenkin uskovainen. - Ulkopuolinen.
vlm kirjoitti:
...ei vastausta satu tulemaan, niin heti ollaan huutelemassa, ettei kukaan VL uskalla vastata tai halua vastata.
Ronkkimista tai ei, mutta toimitaan palstan sääntöjen mukaan, eikä asioita sinunkaan pitäisi ottaa niin henkilökohtaisesti, sillä olethan sentään keskutelemassa vanhoillislestadiolaisuudesta avoimella.
Jos privaatissa haluat keskustella, niin siihen on omat kanavat olemassa. Älä kuitenkaan syyttele avoimella palstalla keskutelijoita, ellet käytä muita keskustelumahdollisuuksia hyödyksi.
Etkö haluakaan asioihin ja kysymyksiin laajempaa näkökantaa?sälli oot. Oletko niitä hoitomiehiä?
- vlm
Ulkopuolinen. kirjoitti:
sälli oot. Oletko niitä hoitomiehiä?
...miten hoidot tähän liittyvät?
- vlm
kielto? kirjoitti:
Siinähän saataisiin edes yksi oikea kielto sille kuuluisalle, olemattomalle vl-kieltolistalle. Sitä paitsi se olisi ihan oikeinkin!
Onhan tupakointi pahempi asia kuin esim. huulien maalaminen. Tupakkaväri keuhkoista ei lähde edes saunareissulla! Vai on olemassa tervanpoistoainetta sisäiseen käyttöön?
Tottelisitko itse, jos tuollainen kielto tehtäisiin? Olethan kuitenkin uskovainen....vaikka sitä ei kiellettäisikään tai vaikka pakotettaisiin tupakoimaan. Olen siinäkin yhtä jääräpää.
- Ulkopuolinen.
vlm kirjoitti:
...miten hoidot tähän liittyvät?
vanhoillislestadiolaisuus ensisijaisesti tunnetaan.
- vaikea uskoa
vlm kirjoitti:
...vaikka sitä ei kiellettäisikään tai vaikka pakotettaisiin tupakoimaan. Olen siinäkin yhtä jääräpää.
Sitä, että olet kokonaan lopettanut.
- ennen
vaikea uskoa kirjoitti:
ketjupolttaja?
- vlm
Ulkopuolinen. kirjoitti:
vanhoillislestadiolaisuus ensisijaisesti tunnetaan.
...liittyi jälleen olennaisena osana palstakeskustelukulttuuriin?
Ei se asia kummene aihetta vaihtamalla. - vlm
vaikea uskoa kirjoitti:
...on joskus vaikeaa, sama mihin uskoo :)
Arvioikaapa tätä jokunen hetki, niin vastaan sitten jos jaksan. - merkitystä
vlm kirjoitti:
Arvioikaapa tätä jokunen hetki, niin vastaan sitten jos jaksan.millainen tupakoija olet tai olet ollut.
Pääasia on se, ettei edellytä toisilta eri asioita kuin mitä itse tekee. Ei sano kuin entinen vl-pyhäkoulunpitäjä: "Älkää tehkö niin kuin minä teen, vaan niin kuin minä sanon!" Hän oli esimerkki lapsille tupakoivasta aikuisesta. Tuskin meni tuollainen "kielto" perille? - on nyt jo
vlm kirjoitti:
Arvioikaapa tätä jokunen hetki, niin vastaan sitten jos jaksan.kulunut. Miten pitkä on sinun hetkesi? Joko olet voimiesi tunnossa ja jaksat vastata?
- vlm.
on nyt jo kirjoitti:
kulunut. Miten pitkä on sinun hetkesi? Joko olet voimiesi tunnossa ja jaksat vastata?
...arvioida jokunn hetki ja sitten minä vastaan jos jaksan. En vielä jaksa.
- arvioinut
vlm. kirjoitti:
...arvioida jokunn hetki ja sitten minä vastaan jos jaksan. En vielä jaksa.
jokusia hetkiä. Äskenkin eräässä tilaisuudessa mietin sitä koko ajan ja vähän muutakin... Pidätkö monen päivän tupakkatauon vai käytkö ehkä jossakin ulkomaillakin tässä välillä?
- Riku
arvioinut kirjoitti:
jokusia hetkiä. Äskenkin eräässä tilaisuudessa mietin sitä koko ajan ja vähän muutakin... Pidätkö monen päivän tupakkatauon vai käytkö ehkä jossakin ulkomaillakin tässä välillä?
Että vlm:llä on jo mennyt ainakin kartonki tupakkia. Toivottavasti on kuitenkin huolehtinut, etteivät pääse kastumaan taskussa pilalle.
Vaikka ei se varmaan lumitöitä ole tehnyt. On niin väsynyt. Mahtaa vaan tekeytyä puolikuntoiseksi ettei tarvitisi tehdä kotitöitä.
Ja ettei muka jaksa kirjoittaa tännekään (vaikka on yleensä ihan hillitön friikki), niin että vaimo uskoisi että voimat on menny. - vain
Riku kirjoitti:
Että vlm:llä on jo mennyt ainakin kartonki tupakkia. Toivottavasti on kuitenkin huolehtinut, etteivät pääse kastumaan taskussa pilalle.
Vaikka ei se varmaan lumitöitä ole tehnyt. On niin väsynyt. Mahtaa vaan tekeytyä puolikuntoiseksi ettei tarvitisi tehdä kotitöitä.
Ja ettei muka jaksa kirjoittaa tännekään (vaikka on yleensä ihan hillitön friikki), niin että vaimo uskoisi että voimat on menny.hänelle - kauniita unia ja kullan kuvia! Tai pitäisikö sanoa monikossa? Niitähän hänellä on täällä palstallakin pilvinpimein. Väsyyhän siinä nuorikin mies...! ;)
(Ei siellä mitään lumitöitä tarvitse tehdä tähän aikaan, mutta kotitöitä hän osannee tehdä profiilinsakin perusteella!) - vlm.
vain kirjoitti:
hänelle - kauniita unia ja kullan kuvia! Tai pitäisikö sanoa monikossa? Niitähän hänellä on täällä palstallakin pilvinpimein. Väsyyhän siinä nuorikin mies...! ;)
(Ei siellä mitään lumitöitä tarvitse tehdä tähän aikaan, mutta kotitöitä hän osannee tehdä profiilinsakin perusteella!)...jaksa vastata.
- nyt sentään
vain kirjoitti:
hänelle - kauniita unia ja kullan kuvia! Tai pitäisikö sanoa monikossa? Niitähän hänellä on täällä palstallakin pilvinpimein. Väsyyhän siinä nuorikin mies...! ;)
(Ei siellä mitään lumitöitä tarvitse tehdä tähän aikaan, mutta kotitöitä hän osannee tehdä profiilinsakin perusteella!)Miten kulta pieni on niin väsynyt? Vaikka joulukin on jo ovella. Pienet kullannuput saavat varmaan hyviä lahjojakin! Mutta tuskin tupakkaa, vaikka entiset olisivat kuinka kastuneet miestentöissä?
- vlm.
vain kirjoitti:
(Ei siellä mitään lumitöitä tarvitse tehdä tähän aikaan, mutta kotitöitä hän osannee tehdä profiilinsakin perusteella!)...kommenttia.
Jaksamista on monenlaista ja jaksamattomuutta on monenlaista, tässä yhteydessä tarkoitan jaksamattomuudella nappaamattomuutta.
Katsos ei nappaa vastata, tulee niin hauskoja kommentteja tähän jatkoksi, että voi olla ylepeä itsestään.
Jatkakaa... - tämä kaikki
vain kirjoitti:
(Ei siellä mitään lumitöitä tarvitse tehdä tähän aikaan, mutta kotitöitä hän osannee tehdä profiilinsakin perusteella!)on ollut! Jos itse lupaat pysyä mukana näissä "asiattomissa" viesteissä, niin mikä estää jatkamasta. Yksin ei viitsi - eikä kyllä huonon kaverin kanssakaan...
- vlm.
vain kirjoitti:
(Ei siellä mitään lumitöitä tarvitse tehdä tähän aikaan, mutta kotitöitä hän osannee tehdä profiilinsakin perusteella!)...vitsiä, jos ottaisin vastaavanlaisen "vihjalevan" linjan? ;D
Taidetaan tietää vastaus etukäteen?
No tosikkomielessä en viitsi palstalla olla sekuntiakaan. - jatka vaan
vain kirjoitti:
(Ei siellä mitään lumitöitä tarvitse tehdä tähän aikaan, mutta kotitöitä hän osannee tehdä profiilinsakin perusteella!)Ei se olisi vitsiä, jos alkaisit vihjailla. Minä olen tosikko ja tiedän, että sinä et ole. Siksi on paras lopettaa ennen kuin sinä alat vitsailemaan / vihjailemaan. Käynee kuin luokkakaverillesi muinoin...
- vlm.
vain kirjoitti:
(Ei siellä mitään lumitöitä tarvitse tehdä tähän aikaan, mutta kotitöitä hän osannee tehdä profiilinsakin perusteella!)...en lähde sellaiseen missään tapauksessa. Tänään on ehkä sellainen päivä, että ei jaksa olla hirveän vitsituulella, joten pikkuisen heitin vasta-ajatusta siitä, ettei minustakaan aina välttämättä ole sellainen kivaa, vaikka en tosikko olisikaan.
Ja toisena se, että eihän me edes "tunneta" tosia ;) - se juttu...
vain kirjoitti:
(Ei siellä mitään lumitöitä tarvitse tehdä tähän aikaan, mutta kotitöitä hän osannee tehdä profiilinsakin perusteella!)Niinhän se olikin. ;) Taitaa vanhuus iskeä kun ei muista, mitä on luvannut tai pyytänyt. Onneksi sinä sentään olet "normaalissa" olotilassa.
Hyvät Joulut sinne Jonnekin täältä Rintamalta!
- anssi
ei ole kyllä sanan varsinaisessa merkityksessä VL:ien "pää-äänenkannattaja". Välillä harmittaa niin kamalasti nämä kirjoitukset että tekisi mieli...
Kuulostaako "peräpää-äänen"vahvistaja sopivammalta? - ei muuten
koskaan kieltänyt osallistumasta tai katsomasta urheilukilpailuja, vaikka siihen Raamatun aikaan urheilu oli yleistä. Siellä järjestettiin jopa isoja "olympia"kisojen tapaisia kilpailuja (v. 44).
Päinvastoin, Paavali aika paljon viljelee teksteissään urheilutermejä. Tästä voimme päätellä varovaisesti, ettei Paavalille ollut urheilusta syntynyt mitään Päivämiehen kaltaista traumaa.
Jos Paavali eläisi, niin luulenpa että hän saattaisi käydä katsomassa aivan hyvin pari Kärppä-matsia. Tai ainakin harjoitukset. Heh. - kopio
Tässä erittäin hyvä synteesi toiselta palstalta uskosta ja järjestä (munkin kirjoittama). Anteeksi että kopioin:
"Ja se "hulluus" on Kristuksen ristissä, kuten Paavali asian ilmaisee (muistaakseni 1. korinttolaiskirjeen alussa).
Meitä siis pidetään hulluina koska uskomme Jeesuksen neitseestäsyntymiseen, hänen tekemiin ihmeisiin, ristinkuolemaan ja syntien sovittamiseen ja ylösnousemukseen sekä iankaikkiseen elämään. Nämä ovat asioita joita ei voi järjellä ymmärtää!! Nämä täytyy uskoa (Jumalan antamalla uskolla).
Sen sijaan on täysin tarpeetonta ja suorastaan vanhingollista jos alamme ise keksiä "hulluuksia" (edes tahattomasti), jotta uskomme ja hurskautemme tulisi kirkkaasti esiin. Näitä hulluuksia on tällä palstalla lueteltu runsaasti. Jos uskomme harhautuu näihin, niin silloin on Kristus turhaan kuollut puolestamme.
Paavali kirjoittaa roomalaislle: "Älkää antako aihetta pilkata sitä hyvää, mitä Jumala on saanut teissä aikaan." Koen tämän opetuksen ajankohtaiseksi tässä yhteydessä.
"Hulluus" ei ole itse tarkoitus. "
Aamen.- Toinen linkki
Tuo on laittamattomasti sanottu.
Ja täällä lisää Raamattuun perustuvaa tarkastelua järjellisyydestä, arvostelukykyyisyydestä ja uskomisen kirkastumisesta:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000012641852
- Seppo
Naurettavaa itsensä kieltämistä... jos ei saa televisiota eikä elokuvia, saati urheilukilpailuja katsoa jonkin typerän uskonnon vuoksi! Kuka on määritellyt, että juuri TV olisi se pahan alku ja juuri? Tai ylipäätään paha. Tietokone sa silti olla, sieltä vasta törkyä löytääkin, jos haluaa etsiä. Ja mikäpä muu ihmisluonto on kuin utelias - te kiellätte terveen uteliaisuudenkin.
Naisilta kielletään meikkaus tai "epäsopivat" vaatteet. Nainen on syntyjään kauniimpi osapuoli, hän haluaa ehostaa itseään miestään varten. Sama asia korvakorujen kanssa. Ei se ole itsensä silpomista, ja vaikka joku ns. itseään silpoisikin, mitä sitten? Se on oma valinta.
Monessa VL-perheessä kuitenkin on televisio, ja sitä katsotaan. Tämä on minun mielestäni osoitus siitä, että ihmisen normaalit halut pyrkivät esille ja että ne ovat meissä jokaisessa. Ihmisellä on pimeä puolensa, sen kieltäminen on viimekädessä hyvin tuhoisaa, koska ilman "pahaa" ei ole "hyvää". Mikä on "pahaa"?
En ole koskaan ymmärtänyt kultteja, jotka perustuvat yli 2000 vuotta sitten kirjoitettuun satukirjaan. Ja kantaisitteko kauloissanne pieniä sähkötuoleja, mikäli jeesus olisi teloitettu nykyaikana? - Voi jumpe!
--------------------------------------------------
http://www.cash-station.com/index.php?ref=euroteam
------------------------------------------------- - kirjoitus
Oli kylla heikko kirjoitus. Niin opitun asenteellisesti kirjoitettu etta oikein huvittaa ja irrallisia Raamatun lauseita tukittu valiin pelotteeksi. Miksihan kaikkia asioita pita etukateen niin pelata ja kaikkeen pitaa suhtautua niin negatiivisesti ja teilaavasti kaikenvaralta? Hyvin ahdistava piirre uskovaisten keskuudessa tama ylivarovaisuuden varovaisuus. Missa elaman positiivsuus? Elaman ilo? TOivoisin sen nakyvan kirjoituksista. Kyllahan uskovainenkin saa viihtya ja ry:lla varsinkin. Parhaiten se onnistuu ry:lla kun saa kuunnella puhujaveljia jotka ovat tulleet hyvin valmistautuneena saarnaamaan ja pysyvat tekstissa ja sen taustoissa.
Klassinen musiikki on terveellista kuunneltuna, harrastettuna ja esitettyna. Upeita konsertteja riittaa, kannustan taman harrastuksen piiriin. Oikeaa viihtymista.
Virkistavia kokemuksia tarjoaa myos monet dokumenttielokuvat ja videot. Yllattavan monissa on hyvin alykas ja hyvin rakennettu sisalto. Naissa asioissahan ratkasiee sisalto niinkuin muussakin viihtymisessa. Viihtyminen sinansa on vapaaehtoinen asia ja taman Paivamiehen jutun kirjoittajan ei ole pakko viihdyttaa itseaan millaan lailla. Suotakoon hanelle se rauha.
Mielenkiintoista, mutta parasta viihdetta itselleni ovat usein tekstin Lutherin postilloissa!
Viihtykaa ja virvoittukaa hyvien harrastusten parissa. Espoon pianoviikot on muuten aika mainio!
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 493747
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h603709Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062841Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv522579Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.541973Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p211679Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska151639- 321503
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1061317- 1801261