STRESSIHERMON SALPAUSLEIKKAUS?

Riddge2

Kertokaa please kokemuksia!!
Mihin auttoi,mitä haittoja?
Kestikö toipuminen kauan,oliko kipuja,jäikö pahoja jälkiä kehoon?
Kiitos!!!!

164

54082

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on...

      Vaikkakin tää tuskin on oikea palsta aiheelle..
      Jokatapauksessa,rahat meni,vaiva jäi.Ei sitten niin mitään apua,kädet kuivuu,arvet tosi pienet,niistä ei huolta.
      Ei todellakaan hintansa väärtti!!!

      • on...

        sori,ite sekoilin palstojen kans.Ihan oikea palsta aiheelle siis!
        Kerron kyllä lisää,jos asiaa vaivaa.
        Leikkauksesta jo jokunen vuosi,hinta oli tuolloin markoissa 29000mk


      • Riddge3
        on... kirjoitti:

        sori,ite sekoilin palstojen kans.Ihan oikea palsta aiheelle siis!
        Kerron kyllä lisää,jos asiaa vaivaa.
        Leikkauksesta jo jokunen vuosi,hinta oli tuolloin markoissa 29000mk

        Hei!
        Mihin vaivaan hait apua? (Punastuminen,vapina,yleinen jännittäminen)
        Mille tasolle leikkaus tehtiin?
        Tuliko haittavaikutuksia? (Onko kropan hikoilu suurta?)
        Etkö todellakaan saanut mihinkään vaivaan apua?

        Kiitos!!!!


      • Riddge4
        on... kirjoitti:

        sori,ite sekoilin palstojen kans.Ihan oikea palsta aiheelle siis!
        Kerron kyllä lisää,jos asiaa vaivaa.
        Leikkauksesta jo jokunen vuosi,hinta oli tuolloin markoissa 29000mk

        Niin ja vielä piti kysyä,että pystyykö leikkauksessa käymään salassa muilta,eli ovatko kivut kovat monta päivää operaation jälkeen ja pystyykö operaation hämäämään muilta? (Eli näkyykö jälkiä muualla kuin kainaloissa?)


      • Ota iisisti
        Riddge4 kirjoitti:

        Niin ja vielä piti kysyä,että pystyykö leikkauksessa käymään salassa muilta,eli ovatko kivut kovat monta päivää operaation jälkeen ja pystyykö operaation hämäämään muilta? (Eli näkyykö jälkiä muualla kuin kainaloissa?)

        Nyt otat ihan rauhallisesti. Tässä ei ole mitään hätää ja tuo tuskin on mikään ratkaisu ongelmiisi.


      • Anonyymi
        Riddge4 kirjoitti:

        Niin ja vielä piti kysyä,että pystyykö leikkauksessa käymään salassa muilta,eli ovatko kivut kovat monta päivää operaation jälkeen ja pystyykö operaation hämäämään muilta? (Eli näkyykö jälkiä muualla kuin kainaloissa?)

        Kova hikoilu kesti n. 8kk. Sitten se oli poissa. Käytin kesälläkin ohutta villapaitaa. Siinä ei hikoilu näkynyt.


    • vuonna1999

      kävin salpausleikkauksessa joskus reilut 6v sitten.apu ja haitat olivat sitä mitä luvattiinkin.hain apua punastumiseen ja vatsan nipistelyyn joista olin kärsinyt n.20 vuotta.leikkaus onnistui kohdallani hyvin ja olin kuin uudesti syntynyt sen jälkeen.ei tarvinnut enää punastellen kulkea seiniä pitkin eikä jännittää turhaan.opin jopa esiintymään julkisesti.muutos oli mahtava joskin leikkaus on kallis mutta on se sen väärti.minä kävin leikkauksessa "salaa" muilta.kukaan ei ole saanut tietää asiasta.joskus pari vuotta myöhemmin kaveri tiedusteli uimarannalla arvistani rintojen alla mutta nekin ovat kuin hyttysen pistot joten niistä oli helppo vähän huijata.se haitta mulle tuli,kuten luvattiinkin, että alussa hikoilee kovin paljon selkä.pienestäkin ponistuksesta joutui aina vaihtamaan kuivan paidan tilalle.se tosin vähenee ajan myötä ja häviääkin pois kokonaa.samoin punastumisen tunteet alkavat tulla takaisin mutta enääpähän ei asia vaivaakaan samalla tavalla kuten oli ennen leikkausta.olet oppinut elämään ilman jännitystä.kyllä elämä on ihanaa kun sen oikein oivaltaa!

      • päätös edessä

        hei, kävin itse reilut kaksi viikoa salpauksessa ja se on auttanut hyvin punastumiseen. minulla on kuitenkin vartalohikoilu lisääntynyt ja nyt pitäisi melko pian päättää, haluanko jättää klipsit vai en. oli rohkaisevaa kuulla, että sinulla oli hjikoilu hävinnyt kokonaan pois, kuinka pian leikkauksen jälkeen? ja mitkä vartalonosat sinulla hikoilivat? minulla alavartalo, eniten selkä. entä mille tasolle leikkaus tehtiin? minulle t2. olisin kiitollinen jos vastaisit näihin kysymyksiin.


      • opeope

        kunsitätekstiäkirjoitaamuidenluettavaksisitävoisikäyttääisoakirjaistalauseenaloituksessakoskatekstisinäyttäänytyhdeltäptköltäelitältäjotaontodellavaikealukea.kysymyskuuluukenelletäälläkirjoitatluulisiettäkirjoitatmuillavaikirjoitatkoitsellesi.suosittelensinullelämpimästimenemääntakaisinkouluunkoskakirjoitustaitosionolematon.


      • opeope

        kunsitätekstiäkirjoitaamuidenluettavaksi,sitävoisikäyttääisoakirjaistalauseenaloituksessa,koskatekstisinäyttäänytyhdeltäptköltäelitältäjotaontodellavaikealukea.kysymyskuuluukenelletäälläkirjoitat.luulisiettäkirjoitatmuillavaikirjoitatkoitsellesi.suosittelensinullelämpimästimenemääntakaisinkouluun,koskakirjoitustaitosionolematon.


      • leikkauksesta

        ja hikoilu ei ole vähentynyt tippaakaan ja hikoilulääkkeistä tulee vaan lisää haittoja.
        Älkää ihmeessä menkö tuohon huijaukseen! Pistetty oikein "kyttä" mainostamaan, että olisi uskottavampaa. Kiertäkää kaukaa tuo ahne telaranta.


      • kehon lobotomia
        leikkauksesta kirjoitti:

        ja hikoilu ei ole vähentynyt tippaakaan ja hikoilulääkkeistä tulee vaan lisää haittoja.
        Älkää ihmeessä menkö tuohon huijaukseen! Pistetty oikein "kyttä" mainostamaan, että olisi uskottavampaa. Kiertäkää kaukaa tuo ahne telaranta.

        Totta. Haitat on todella vaikeita ainakin mulla. Mitään en ole katunut niin paljon ,että satutin itseäni menemällä tähän leikkauseen.Tekisin potilasvahinko ilmoituksen tai jonkinlaisen kanteen ja korvausvaatimukset,mutta lääketiede on niin sikiö asteella ettei se pysty näyttämään muutoksia siitä johtuviksi.Ja vikahan on aina jännittäjässä.

        Tätä asiaa ei voi painottaa liikaa. Hermosalpaus voi muuttaa kehon toimintoja niin rajulla tavalla,että en ainakaan omalla kohdallani usko elinikäni riittävän siihen ,että olisin joskus ennallani.Ja tämän ongelman kanssa saa olla avun puolesta todella yksin.

        Hyvä ja perusteellinen terapia jossa pystyy pureutumaan kunnolla ongelmiin on paras ratkaisu. lopulta ne joutuu kohtaamaan kuitenkin.Tässä yhteiskunnassa se on kuitenkin vaikeaa ja hyvän ja itselle sopivan terapeutin löytäminen on ihan lottoa.


      • tom5
        opeope kirjoitti:

        kunsitätekstiäkirjoitaamuidenluettavaksisitävoisikäyttääisoakirjaistalauseenaloituksessakoskatekstisinäyttäänytyhdeltäptköltäelitältäjotaontodellavaikealukea.kysymyskuuluukenelletäälläkirjoitatluulisiettäkirjoitatmuillavaikirjoitatkoitsellesi.suosittelensinullelämpimästimenemääntakaisinkouluunkoskakirjoitustaitosionolematon.

        Opeope opettelee hiukan käytöstapoja ensin ja ryhtyy vasta sitte kommenttaattorin hommiin...


      • Anonyymi
        päätös edessä kirjoitti:

        hei, kävin itse reilut kaksi viikoa salpauksessa ja se on auttanut hyvin punastumiseen. minulla on kuitenkin vartalohikoilu lisääntynyt ja nyt pitäisi melko pian päättää, haluanko jättää klipsit vai en. oli rohkaisevaa kuulla, että sinulla oli hjikoilu hävinnyt kokonaan pois, kuinka pian leikkauksen jälkeen? ja mitkä vartalonosat sinulla hikoilivat? minulla alavartalo, eniten selkä. entä mille tasolle leikkaus tehtiin? minulle t2. olisin kiitollinen jos vastaisit näihin kysymyksiin.

        Kävin leikkauksessa, kun olin 25 vuotias. Sitä ennen olin kova punastumnaan. Perin sen äidiltäni. Hän punasteli vielä nelikymppisenäkin. Koulussa kaverit kiusasivat minua sekä nais opettajat. Ei koskaan miesopettajat. Olen iloinen, että sain säästettyä rahaa leikkaukseen. En ole katunut leikkausta. Hikoiluhaitat (valtavat) hävisivät vuoden päästä eikä arpia meinaa oikein itsekään löytää.


    • Karuselli

      Kävin salpauksessa 2001. Ei ollut sitä mitä mainoksessa luvattiin. Haittavaikutuksia oli melkoisesti, syketaajuus madaltui, talvella palelee käsiä. Mutta jos tilanne on todella paha kannattaa se tehdä. Jännittäjä on aina jännittäjä. On opittava elämään sen kanssa. Omituisesti vieläkään en oikein tiedä mikä hermo siinä salvattiin,"Telahermo" on telaranta-kielikuva . Mutta hermo siinä klipsataan? Tässä käytetään heikkoja hyväksi. Jännittäjä ei uskalla kritisoida vaikka klipsauksesta ei olisi mitään hyötyä. Se on osittain huijausta. Varokaa te jotka ette ole käyneet.

      • Kuupajones

        Tänään mulle tehdään tuo ESB3 toimenpide. Tarkemmin en muista mitkä kohdat klipsataan, kuitenkin tähystyksellä kainalosta. Infoan sitten myöhemmin.


      • tehtyon
        Kuupajones kirjoitti:

        Tänään mulle tehdään tuo ESB3 toimenpide. Tarkemmin en muista mitkä kohdat klipsataan, kuitenkin tähystyksellä kainalosta. Infoan sitten myöhemmin.

        Kuupajones, kävit siis päivää ennen mua tuolla.. Ilmeisesti tampereella,vai? Miten meni? Onko kiupuja? Hyödyitkö siitä?


      • Kuupajones
        tehtyon kirjoitti:

        Kuupajones, kävit siis päivää ennen mua tuolla.. Ilmeisesti tampereella,vai? Miten meni? Onko kiupuja? Hyödyitkö siitä?

        Joo toimenpide tehtiin 28.11 Tampereella. Jouduin jäämään yöksi kun saturaatio oli hieman alhainen (60-77) Kipuja on vieläkin, mutta lähinnä noissa neljässä viiltokohdassa. Päähikoilu loppu täysin, sekä kainalohikoilu ja käsien vapina. Miinuksena vois mainita alaraajojen hikoilun ja vatsan alueen hikoilun lisääntyminen, menee vissiin ohi muutamas kuukaudes. Niin ja hengityksen salpautuminen loppui myös :D


      • petteri 22
        Kuupajones kirjoitti:

        Joo toimenpide tehtiin 28.11 Tampereella. Jouduin jäämään yöksi kun saturaatio oli hieman alhainen (60-77) Kipuja on vieläkin, mutta lähinnä noissa neljässä viiltokohdassa. Päähikoilu loppu täysin, sekä kainalohikoilu ja käsien vapina. Miinuksena vois mainita alaraajojen hikoilun ja vatsan alueen hikoilun lisääntyminen, menee vissiin ohi muutamas kuukaudes. Niin ja hengityksen salpautuminen loppui myös :D

        Paljon maksoit leikkauksestasi? Mainitsiko lääkäri mitään klipsien pois ottamisesta? Luin jostain että se maksaisi melkeen saman verran kun klipsien asettaminen.. Olen itse miettinyt leikkaukseen menoa, ongelmina jännitys ja punastuminen. Mielestäsi leikkauksesta oli siis hyötyä? Tehtiinkö sinulle kokeilupuudutus (stellatum tms)?


      • käytyon
        petteri 22 kirjoitti:

        Paljon maksoit leikkauksestasi? Mainitsiko lääkäri mitään klipsien pois ottamisesta? Luin jostain että se maksaisi melkeen saman verran kun klipsien asettaminen.. Olen itse miettinyt leikkaukseen menoa, ongelmina jännitys ja punastuminen. Mielestäsi leikkauksesta oli siis hyötyä? Tehtiinkö sinulle kokeilupuudutus (stellatum tms)?

        Vastaan vaikka et ehkä minulta kysynytkään :) eli olen itse käynyt stressihermon salpauksessa punastumisen ja jännityksen takia. Punastelin ja jännitin siis ihan kaikkia tilanteita jopa läheisten perheenjäsenten seurassa... Leikkaus auttoi pahimpaan oireiluun ja nykyään voin olla rennosti tavallisissa tilanteissa. Huomasin eron heti ja asia varmistui kassatyössä, jossa aiemmin hehkuin ja leikkauksen jälkeen siitä ei ollut tietoakaan. Kuitenkin esiintyminen jännittää jonkin verran edelleen, eikä punastuminen ole lähtenyt kokonaan, mutta suurin ero on ehkä siinä, ettei asia enää stressaa elämää häiritsevästi. Alaraajahikoilu on kylläkin tullut tilalle, mutta en ole vielä kokenut sitä häiritseväksi. Leikkaus maksoi hirvittävän paljon eli 4900 e, eikä kokeilupuudutusta tehty. Vaikka sainkin avun niin en välttämättä suosittelisi sitä noin vain. Mielestäni leikkaukseen johtava alkuhaastattelu ja kokeet olivat minimaaliset eivätkä kattavat, vaikka niitä niin mainostetaan. Joten heppaisin perustein ihmisiltä rahat revitään. Telarannasta sai rahanahneen kuvan, jolla ei ollut mielenkiintoa vastata potilasta askarruttaviin kysymyksiin ennen toimenpidettä. Mutta itse joka tapauksessa hyödyin leikkauksesta


      • lapio
        käytyon kirjoitti:

        Vastaan vaikka et ehkä minulta kysynytkään :) eli olen itse käynyt stressihermon salpauksessa punastumisen ja jännityksen takia. Punastelin ja jännitin siis ihan kaikkia tilanteita jopa läheisten perheenjäsenten seurassa... Leikkaus auttoi pahimpaan oireiluun ja nykyään voin olla rennosti tavallisissa tilanteissa. Huomasin eron heti ja asia varmistui kassatyössä, jossa aiemmin hehkuin ja leikkauksen jälkeen siitä ei ollut tietoakaan. Kuitenkin esiintyminen jännittää jonkin verran edelleen, eikä punastuminen ole lähtenyt kokonaan, mutta suurin ero on ehkä siinä, ettei asia enää stressaa elämää häiritsevästi. Alaraajahikoilu on kylläkin tullut tilalle, mutta en ole vielä kokenut sitä häiritseväksi. Leikkaus maksoi hirvittävän paljon eli 4900 e, eikä kokeilupuudutusta tehty. Vaikka sainkin avun niin en välttämättä suosittelisi sitä noin vain. Mielestäni leikkaukseen johtava alkuhaastattelu ja kokeet olivat minimaaliset eivätkä kattavat, vaikka niitä niin mainostetaan. Joten heppaisin perustein ihmisiltä rahat revitään. Telarannasta sai rahanahneen kuvan, jolla ei ollut mielenkiintoa vastata potilasta askarruttaviin kysymyksiin ennen toimenpidettä. Mutta itse joka tapauksessa hyödyin leikkauksesta

        moi. minkälainen operaatio oli kaikenkaikkiaan? kesto ? nukutetaanko? toipuminen? mun on kai pakko mennä sinne , kun mikään ei auta.


      • olen menossa
        käytyon kirjoitti:

        Vastaan vaikka et ehkä minulta kysynytkään :) eli olen itse käynyt stressihermon salpauksessa punastumisen ja jännityksen takia. Punastelin ja jännitin siis ihan kaikkia tilanteita jopa läheisten perheenjäsenten seurassa... Leikkaus auttoi pahimpaan oireiluun ja nykyään voin olla rennosti tavallisissa tilanteissa. Huomasin eron heti ja asia varmistui kassatyössä, jossa aiemmin hehkuin ja leikkauksen jälkeen siitä ei ollut tietoakaan. Kuitenkin esiintyminen jännittää jonkin verran edelleen, eikä punastuminen ole lähtenyt kokonaan, mutta suurin ero on ehkä siinä, ettei asia enää stressaa elämää häiritsevästi. Alaraajahikoilu on kylläkin tullut tilalle, mutta en ole vielä kokenut sitä häiritseväksi. Leikkaus maksoi hirvittävän paljon eli 4900 e, eikä kokeilupuudutusta tehty. Vaikka sainkin avun niin en välttämättä suosittelisi sitä noin vain. Mielestäni leikkaukseen johtava alkuhaastattelu ja kokeet olivat minimaaliset eivätkä kattavat, vaikka niitä niin mainostetaan. Joten heppaisin perustein ihmisiltä rahat revitään. Telarannasta sai rahanahneen kuvan, jolla ei ollut mielenkiintoa vastata potilasta askarruttaviin kysymyksiin ennen toimenpidettä. Mutta itse joka tapauksessa hyödyin leikkauksesta

        olen menossa salpaukseen, ongelmana punastuminen ja jännittäminen, minulta salvataan T2.
        Näistä kauhukertomuksista ei käy ilmi mikä taso on salvattu ja onko ollut riskitekijöitä esim. paino, lääkitys tms. Olkaa ystävällisiä kertokaa lisää ja kaikki muutkin jotka olette käynneet kannattaako siihen mennä ollenkaan.


      • opeopeope
        lapio kirjoitti:

        moi. minkälainen operaatio oli kaikenkaikkiaan? kesto ? nukutetaanko? toipuminen? mun on kai pakko mennä sinne , kun mikään ei auta.

        kunsitätekstiäkirjoitaamuidenluettavaksisitävoisikäyttääisoakirjaistalauseenaloituksessakoskatekstisinäyttäänytyhdeltäptköltäelitältäjotaontodellavaikealukea.kysymyskuuluukenelletäälläkirjoitatluulisiettäkirjoitatmuillavaikirjoitatkoitsellesi.suosittelensinullelämpimästimenemääntakaisinkouluunkoskakirjoitustaitosionolematon.


      • mitään r
        olen menossa kirjoitti:

        olen menossa salpaukseen, ongelmana punastuminen ja jännittäminen, minulta salvataan T2.
        Näistä kauhukertomuksista ei käy ilmi mikä taso on salvattu ja onko ollut riskitekijöitä esim. paino, lääkitys tms. Olkaa ystävällisiä kertokaa lisää ja kaikki muutkin jotka olette käynneet kannattaako siihen mennä ollenkaan.

        iskitekijöitä, mutta silti alkoi käsittämätön hikoilu. telarantaa kiinnostaa vain raha!


      • Jari Vuorinen

        Mulla samanlaiset kokemukset ja vähän pahemmatkin vielä. Puhkaisi mun keuhkot leikkauksessa, kuljetti Mehiläisen sairaalan teho-osastolle ja äijä häipyi samantien kuin rikollinen rikospaikalta koska pääni oli turvonnut kaksinkertaiseksi ja tein suurinpiirtein kuolemaa. 2 viikkoa Helsingin Mehiläisen saIassa, hillittömät arvet ja oireet vain paheni. Olen hakemassa asiasta korvauksia asianajoteitse: leikkaushínta takaisin, korvaukset kivusta ja särystä ja pahimmillaan lääkärilupa ko. asioihin pos.. Jos olet kokenut samaa ota yhteyttä: [email protected]
        0452785992


      • SatunnainenMatkailij
        opeopeope kirjoitti:

        kunsitätekstiäkirjoitaamuidenluettavaksisitävoisikäyttääisoakirjaistalauseenaloituksessakoskatekstisinäyttäänytyhdeltäptköltäelitältäjotaontodellavaikealukea.kysymyskuuluukenelletäälläkirjoitatluulisiettäkirjoitatmuillavaikirjoitatkoitsellesi.suosittelensinullelämpimästimenemääntakaisinkouluunkoskakirjoitustaitosionolematon.

        oletkohanihantervepäästäsi...


      • mitenkävi
        Jari Vuorinen kirjoitti:

        Mulla samanlaiset kokemukset ja vähän pahemmatkin vielä. Puhkaisi mun keuhkot leikkauksessa, kuljetti Mehiläisen sairaalan teho-osastolle ja äijä häipyi samantien kuin rikollinen rikospaikalta koska pääni oli turvonnut kaksinkertaiseksi ja tein suurinpiirtein kuolemaa. 2 viikkoa Helsingin Mehiläisen saIassa, hillittömät arvet ja oireet vain paheni. Olen hakemassa asiasta korvauksia asianajoteitse: leikkaushínta takaisin, korvaukset kivusta ja särystä ja pahimmillaan lääkärilupa ko. asioihin pos.. Jos olet kokenut samaa ota yhteyttä: [email protected]
        0452785992

        Saitko korvauksia?

        Onneksi ne mainokset ainakin loppuneet, toivottavasti kielletään leikkaukset kokonaan. Pelkkää puoskarointia ja pilaa vaan ihmisten elämän, sääliksi käy jos joku menee jo nuorena tekemään tuon.


      • onnistuneesti

        Jännittämiseen sain apua toista kautta: jänittaminen,pelko, unettomuus, ...


      • KuolemanVäsynyt
        mitenkävi kirjoitti:

        Saitko korvauksia?

        Onneksi ne mainokset ainakin loppuneet, toivottavasti kielletään leikkaukset kokonaan. Pelkkää puoskarointia ja pilaa vaan ihmisten elämän, sääliksi käy jos joku menee jo nuorena tekemään tuon.

        Ei menny potilasvahinkoasiat läpi noin 10v jälkeen. En todellakaan ollu kykenevä purkuleikkauksiin tai muuhunkaan ajallaan.Enkä oikeastaan kestä aihetta nytkään. Mutta toivottavasti pyrkimykseni auttaisivat jotenkin edes jotain toista.


      • Anonyymi
        olen menossa kirjoitti:

        olen menossa salpaukseen, ongelmana punastuminen ja jännittäminen, minulta salvataan T2.
        Näistä kauhukertomuksista ei käy ilmi mikä taso on salvattu ja onko ollut riskitekijöitä esim. paino, lääkitys tms. Olkaa ystävällisiä kertokaa lisää ja kaikki muutkin jotka olette käynneet kannattaako siihen mennä ollenkaan.

        Minä hain apua punstumiseen. Ja sitä myös sain. Olin 27 vuotiaana leikkauksessa. Nyt olen 62, enkä ole koskaan katunut tuota operaatiota. Päinvastoin suosittelen sitä Sinullekin. Jos punastuminen vaivaa. Leikkauksen jälkeinen hikoilu kesti alle vuoden. Sen kestää kyllä.


    • ikuistako

      Kysymys teille kaikille, joille kyseinen toimenpide tehty ja apua ollut: oliko punastelu kasvoissa tasaisesti vaiko myös kaulalla? epätasaisesti?

      • heyitsjustme

        Sen verran voin sanoa että vuos sitten tuli käytyä moisessa leikkauksessa ja sitä kadun syvästi. Punastelu kyllä lähti ja olin siitä perin onnellinen mutta samantien alkoi myös jäääärkyttävä hikoilu! Hikoilen niin etten voi käyttää mitään lempi vaatteitani koska ne ovat max.15min märkiä rinnasta, selästä, kainaloista... Minulla myös hikoilee aivan tolkuttomasti pakarat, reidet ja sääret sekä jalanpohjat. Kädet tosin ovat rutikuivat ettei mikään pysy käsissä ja kasvojen hikoilu on loppunut. Kävin nyt poistattamassa klipsit ja odotan jos saan enää kroppaani normaaliksi että hikoilu loppuisi... On koko aika veto veks kun vitamiinit ja hivenaineet tulevat hikoilun myötä ulos ja yöllä on kamalaa kun eisaa nukutuksi kuin liimautuu lakanoihinsa. Joten suosittelen teille kaikille jotka leikkausta ajattelette että kosmetologilla saa punastelun poistettua hoidolla joka paksuntaa kasvojen ihoa niin ettei punastelu näy ja mikä parasta se hoito myös ehkäisee sitten joskus ryppyjen tuloa!


      • allwaysred?
        heyitsjustme kirjoitti:

        Sen verran voin sanoa että vuos sitten tuli käytyä moisessa leikkauksessa ja sitä kadun syvästi. Punastelu kyllä lähti ja olin siitä perin onnellinen mutta samantien alkoi myös jäääärkyttävä hikoilu! Hikoilen niin etten voi käyttää mitään lempi vaatteitani koska ne ovat max.15min märkiä rinnasta, selästä, kainaloista... Minulla myös hikoilee aivan tolkuttomasti pakarat, reidet ja sääret sekä jalanpohjat. Kädet tosin ovat rutikuivat ettei mikään pysy käsissä ja kasvojen hikoilu on loppunut. Kävin nyt poistattamassa klipsit ja odotan jos saan enää kroppaani normaaliksi että hikoilu loppuisi... On koko aika veto veks kun vitamiinit ja hivenaineet tulevat hikoilun myötä ulos ja yöllä on kamalaa kun eisaa nukutuksi kuin liimautuu lakanoihinsa. Joten suosittelen teille kaikille jotka leikkausta ajattelette että kosmetologilla saa punastelun poistettua hoidolla joka paksuntaa kasvojen ihoa niin ettei punastelu näy ja mikä parasta se hoito myös ehkäisee sitten joskus ryppyjen tuloa!

        Mille tasolle sulle tehtiin moinen klipsaus? T2 vai T3? Toi kakkostaso sitä hikoilua vissiin enemmän tekee...


      • Heyitsjustme
        allwaysred? kirjoitti:

        Mille tasolle sulle tehtiin moinen klipsaus? T2 vai T3? Toi kakkostaso sitä hikoilua vissiin enemmän tekee...

        Muistaakseni oli joku tämmönen yhteis klipsaus et T2 ja T3 :(


      • heiminävaan
        Heyitsjustme kirjoitti:

        Muistaakseni oli joku tämmönen yhteis klipsaus et T2 ja T3 :(

        Hei Heyitsjustme, mikä tuo kosmetologin hoito on? Mistä olet kuullut siitä? Olisin kiinnostunut!


      • allwaysred
        heiminävaan kirjoitti:

        Hei Heyitsjustme, mikä tuo kosmetologin hoito on? Mistä olet kuullut siitä? Olisin kiinnostunut!

        Googleta "siluetti" niin siellä kerrotaan "lämpöneulauksesta". Saattais olla juurikin se hoito...?


      • Kuivakäsi-84
        heyitsjustme kirjoitti:

        Sen verran voin sanoa että vuos sitten tuli käytyä moisessa leikkauksessa ja sitä kadun syvästi. Punastelu kyllä lähti ja olin siitä perin onnellinen mutta samantien alkoi myös jäääärkyttävä hikoilu! Hikoilen niin etten voi käyttää mitään lempi vaatteitani koska ne ovat max.15min märkiä rinnasta, selästä, kainaloista... Minulla myös hikoilee aivan tolkuttomasti pakarat, reidet ja sääret sekä jalanpohjat. Kädet tosin ovat rutikuivat ettei mikään pysy käsissä ja kasvojen hikoilu on loppunut. Kävin nyt poistattamassa klipsit ja odotan jos saan enää kroppaani normaaliksi että hikoilu loppuisi... On koko aika veto veks kun vitamiinit ja hivenaineet tulevat hikoilun myötä ulos ja yöllä on kamalaa kun eisaa nukutuksi kuin liimautuu lakanoihinsa. Joten suosittelen teille kaikille jotka leikkausta ajattelette että kosmetologilla saa punastelun poistettua hoidolla joka paksuntaa kasvojen ihoa niin ettei punastelu näy ja mikä parasta se hoito myös ehkäisee sitten joskus ryppyjen tuloa!

        Hei!
        Onko hikoilu loppunut klipsien poiston jälkeen?Minulta on klipsit poistettu vähän yli vuosi sitten, mutta kaikki sivuoireet ovat edelleen tosi pahat.


      • heyitsjustme
        Kuivakäsi-84 kirjoitti:

        Hei!
        Onko hikoilu loppunut klipsien poiston jälkeen?Minulta on klipsit poistettu vähän yli vuosi sitten, mutta kaikki sivuoireet ovat edelleen tosi pahat.

        Siis nyt klipsien poistosta on vuosi, hikoilu jatkuu yhä kamalana. ei muuta kuin aina mustat vaatteet päälle ettei hikoilu näy.
        Leikkaus arpiin särkee välillä yhä todella pahasti, oikein vihloo. Rintakehäni on alkanut narskumaan todella iljettävällä tyylillä aina jos vähänkin yritän venytellä, tiedä mikä sielläkin on mennyt vinoon.
        Syke ongelmia on mullakin, verenpaine tippuu aivan totaalisesti kun nousee esim sängystä ylös. kädet ovat tajuttoman kuivat mutta välillä ne taas saattavat alkaa hikoamaan ihan hulluna, myös jalanpohjat hikoavat? outoa.
        Kyllähän se ottaa pahasti päähän että on mennyt tajusti rahaa moisen turhaan operaatioon mutta paras yrittää olla masentumatta asiasta ja miettiä että kuitenkin olisit joskus vuosien päästä ajatellut että olisiko kaikki toisin jos olisin mennyt siihen leikkaukseen. Voimia :)


      • Kuivakäsi-84
        heyitsjustme kirjoitti:

        Siis nyt klipsien poistosta on vuosi, hikoilu jatkuu yhä kamalana. ei muuta kuin aina mustat vaatteet päälle ettei hikoilu näy.
        Leikkaus arpiin särkee välillä yhä todella pahasti, oikein vihloo. Rintakehäni on alkanut narskumaan todella iljettävällä tyylillä aina jos vähänkin yritän venytellä, tiedä mikä sielläkin on mennyt vinoon.
        Syke ongelmia on mullakin, verenpaine tippuu aivan totaalisesti kun nousee esim sängystä ylös. kädet ovat tajuttoman kuivat mutta välillä ne taas saattavat alkaa hikoamaan ihan hulluna, myös jalanpohjat hikoavat? outoa.
        Kyllähän se ottaa pahasti päähän että on mennyt tajusti rahaa moisen turhaan operaatioon mutta paras yrittää olla masentumatta asiasta ja miettiä että kuitenkin olisit joskus vuosien päästä ajatellut että olisiko kaikki toisin jos olisin mennyt siihen leikkaukseen. Voimia :)

        Hei!
        Haluaisin vaihtaa mielipiteitä ja jutella kanssasi asiasta, koska olen ollut niin yksin näiden ongelmien kanssa. Onnistuisiko mitenkään?


      • heyitsjustme
        Kuivakäsi-84 kirjoitti:

        Hei!
        Haluaisin vaihtaa mielipiteitä ja jutella kanssasi asiasta, koska olen ollut niin yksin näiden ongelmien kanssa. Onnistuisiko mitenkään?

        inhottavaa kuin tänne ei kehtaa pistää omaa mailiaan.
        Mutta toki voin vaihdella mielipiteitä.
        Raivostuttavaa että tälläkin hetkellä sivun reunassa pyörii privatix mainos kuin oikein irveilläkseen.


      • Nimetön
        heyitsjustme kirjoitti:

        inhottavaa kuin tänne ei kehtaa pistää omaa mailiaan.
        Mutta toki voin vaihdella mielipiteitä.
        Raivostuttavaa että tälläkin hetkellä sivun reunassa pyörii privatix mainos kuin oikein irveilläkseen.

        Kävin hakemassa prepaid liittymän. Olisi tosi kiva, jos ottaisit yhteyttä. Se on nyt vklopun käytössä. Numero on 046 639 0450


      • Kuivakäsi-84
        heyitsjustme kirjoitti:

        inhottavaa kuin tänne ei kehtaa pistää omaa mailiaan.
        Mutta toki voin vaihdella mielipiteitä.
        Raivostuttavaa että tälläkin hetkellä sivun reunassa pyörii privatix mainos kuin oikein irveilläkseen.

        nimimerkki..siis numero 046 639 0450 P.S Myös muut jolle kyseinen leikkaus tehty, olisi kiva vaihtaa mielipiteitä.


      • punainen1981
        Kuivakäsi-84 kirjoitti:

        nimimerkki..siis numero 046 639 0450 P.S Myös muut jolle kyseinen leikkaus tehty, olisi kiva vaihtaa mielipiteitä.

        moikka
        onko toi numero vielä käytössä....minulla on tämä sama ongelma ja tuntuu että se pahenee koko aika..vältän kaikkea...jopa porukoiden eteen menemistä..kamalaa kun täytyy ottaa iltaa taikka kuumaa aurinkoa että voi mennä ja pitää auronko laseja yms...olis kiva saada kavereita jotka tietää tän ja vaikka nähdä ja kaikkee..saisko sitä privatix leikkausta esim:osissa maksamalla koska olen menettänyt myös luottotietoni tämän asian tiimoilta ja nyt harmittaa ja paljon..koska apua olis mutta ei saa....


      • Kuivakäsi-84
        punainen1981 kirjoitti:

        moikka
        onko toi numero vielä käytössä....minulla on tämä sama ongelma ja tuntuu että se pahenee koko aika..vältän kaikkea...jopa porukoiden eteen menemistä..kamalaa kun täytyy ottaa iltaa taikka kuumaa aurinkoa että voi mennä ja pitää auronko laseja yms...olis kiva saada kavereita jotka tietää tän ja vaikka nähdä ja kaikkee..saisko sitä privatix leikkausta esim:osissa maksamalla koska olen menettänyt myös luottotietoni tämän asian tiimoilta ja nyt harmittaa ja paljon..koska apua olis mutta ei saa....

        Hei!
        Prepaid-liittymääni voit laittaa viestin, niin otan yhteyttä omalla numerollani. Keskustelisin mielelläni kanssasi näistä ongelmista, jotka minulta eivät hävinneet, vaikka kävin leikkauksessa.


      • Tukea kaipaava
        Kuivakäsi-84 kirjoitti:

        Hei!
        Prepaid-liittymääni voit laittaa viestin, niin otan yhteyttä omalla numerollani. Keskustelisin mielelläni kanssasi näistä ongelmista, jotka minulta eivät hävinneet, vaikka kävin leikkauksessa.

        Hei!
        Minä haluaisin keskustella leikkauskokemuksesta ja jälkioireista. Laittakaa viestiä tai soittakaa prepaid-numerooni:

        046-6190687


      • opeopeope
        punainen1981 kirjoitti:

        moikka
        onko toi numero vielä käytössä....minulla on tämä sama ongelma ja tuntuu että se pahenee koko aika..vältän kaikkea...jopa porukoiden eteen menemistä..kamalaa kun täytyy ottaa iltaa taikka kuumaa aurinkoa että voi mennä ja pitää auronko laseja yms...olis kiva saada kavereita jotka tietää tän ja vaikka nähdä ja kaikkee..saisko sitä privatix leikkausta esim:osissa maksamalla koska olen menettänyt myös luottotietoni tämän asian tiimoilta ja nyt harmittaa ja paljon..koska apua olis mutta ei saa....

        kunsitätekstiäkirjoitaamuidenluettavaksisitävoisikäyttääisoakirjaistalauseenaloituksessakoskatekstisinäyttäänytyhdeltäptköltäelitältäjotaontodellavaikealukea.kysymyskuuluukenelletäälläkirjoitatluulisiettäkirjoitatmuillavaikirjoitatkoitsellesi.suosittelensinullelämpimästimenemääntakaisinkouluunkoskakirjoitustaitosionolematon.


    • Ei kannata

      Olin vuosia sitten ko. leikkauksessa. Esitutkimukset olivat minimaaliset ja aika heipposen tuntusesti tuntui leikkaukseen pääsevän. Olin itse siinä pisteessä, että olin saanut jännittämisestä tarpeekseni ja harkinnan jälkeen päätin, että leikkaus tehdään.

      Leikkaus poisti punastumisen kasvoista. Muuhun se ei auttanutkaan. Hikoilu oli ja on helvetillistä. Telaranta tarjosi tähän lääkehoitoa, kokeiltu on ja ei auta.
      Pari vuotta leikkauksen jälkeen kyselin klipsien poistoa, ei kuulemma todennäköisesti auta enää mitään, kun hermo on jo vioittunut. Kiinnostuksen aste asiaan Telarannalla vaikutti olevan aika olematon. Totesi hikoilua olevan, apukeinoja ei tarjoillut.
      Syke myös on laskenut...ja nyt vuosia leikkauksen jälkeen oon saanut jonkinlaisia rintakipuja, johtunevatko juuri tästä, kun sydän ei jaksa pumpata verta riittävästi. (sydämen vajaatoiminta)
      Tähän leikkaukseen ei mielestäni pidä kenenkään ryhtyä!!!!!!!!!!!!!
      Jos jännittää niin beetasalpaajat ovat halpa ja toimintavarma keino siihen. Ei muuta kuin lääkäriltä reseptiä hakemaan.

      • Merkurius

        Onpa hyvä tietää tämä..kiinnostuin tästä nähdessäni lehti-ilmoituksen. En taida siis edes miettiä asiaa sen enempää..kiitos, että kirjoitit kokemuksestasi. Tsemppiä.


      • enmenisi

        Samaa mieltä. Apu löytyy varmasti jostain muualtakin edullisemmin, turvallisemmin ja vähemmillä sivuoireilla. Kallista arpapeliä pyörittää tuo rahanahne telaranta, joka ei oikein muuten vaikuta olevan potilaistaan kiinnostunut. Tuntui, että pääsin leikkaukseen vain sillä perusteella, että posket hehkuivat koko esitutkimuksen ajan. Itse tutkimukset olivat hyvin minimaaliset ja leikkaukseen odottaessani en saanut minkäänlaista tukea tai vastauksia kysymyksiini leikkaavalta lääkäriltä, sillä ainoa asia mikä häntä kiinnosti oli se, olivatko rahani tulleet jo hänen tililleen. Leikkaus tuntui hetken verran auttavan, mutta punainen olen edelleen - nyt vain entistä hikisempi sellainen. Kuulostaisi kaikkien kokemuksia lukiessa, että vertaistuen tarve on suuri, joten siihen kannattaisi varmasti panostaa.


      • Kuivakäsi-84
        enmenisi kirjoitti:

        Samaa mieltä. Apu löytyy varmasti jostain muualtakin edullisemmin, turvallisemmin ja vähemmillä sivuoireilla. Kallista arpapeliä pyörittää tuo rahanahne telaranta, joka ei oikein muuten vaikuta olevan potilaistaan kiinnostunut. Tuntui, että pääsin leikkaukseen vain sillä perusteella, että posket hehkuivat koko esitutkimuksen ajan. Itse tutkimukset olivat hyvin minimaaliset ja leikkaukseen odottaessani en saanut minkäänlaista tukea tai vastauksia kysymyksiini leikkaavalta lääkäriltä, sillä ainoa asia mikä häntä kiinnosti oli se, olivatko rahani tulleet jo hänen tililleen. Leikkaus tuntui hetken verran auttavan, mutta punainen olen edelleen - nyt vain entistä hikisempi sellainen. Kuulostaisi kaikkien kokemuksia lukiessa, että vertaistuen tarve on suuri, joten siihen kannattaisi varmasti panostaa.

        Hei!
        Teitä kohtalotovereita tuntuu olevan enemmänkin. Haluaisin tekstailla tai jutella
        kanssanne. Ottakaa yhteyttä: prepaid-liittymäni n:o 046-639 0450!


      • Vaikeudet kypsyttää :)
        enmenisi kirjoitti:

        Samaa mieltä. Apu löytyy varmasti jostain muualtakin edullisemmin, turvallisemmin ja vähemmillä sivuoireilla. Kallista arpapeliä pyörittää tuo rahanahne telaranta, joka ei oikein muuten vaikuta olevan potilaistaan kiinnostunut. Tuntui, että pääsin leikkaukseen vain sillä perusteella, että posket hehkuivat koko esitutkimuksen ajan. Itse tutkimukset olivat hyvin minimaaliset ja leikkaukseen odottaessani en saanut minkäänlaista tukea tai vastauksia kysymyksiini leikkaavalta lääkäriltä, sillä ainoa asia mikä häntä kiinnosti oli se, olivatko rahani tulleet jo hänen tililleen. Leikkaus tuntui hetken verran auttavan, mutta punainen olen edelleen - nyt vain entistä hikisempi sellainen. Kuulostaisi kaikkien kokemuksia lukiessa, että vertaistuen tarve on suuri, joten siihen kannattaisi varmasti panostaa.

        Itse sain tietää stressihermon salpauksesta jo monta vuotta sitten. Peruskoulusta lähtien koin punastelun isona ongelmana ja esiintymiset jännittivät todella paljon. Olen kuitenkin huomannut, että vuosien myötä ei enää välitä niin paljoa siitä mitä muut ajattelee tai mahdollisesti kommentoi negatiiviseen sävyyn. Sain itse ainakin kuulla moneen kertaa, jos punastelin koulussa tms.
        Uskon vahvasti, että kannattaa odottaa jos on vielä kovin nuori ja harkitsee salpausta. Nuorena haluaa usein helpon ja nopean ratkaisun, mutta joskus parempi ratkaisu on se, että oppii muiden olevan aika tyhmiä tyyppejä jos piikittelevät asiasta, jolle toinen ei voi mitään. Eli jos jollakin on oikeasti ongelmia sellaisen tilanteen kanssa, niin usko itseesi ja luultavasti opit olemaan paljon kypsempi tyyppi kuin ne piikittelytyypit jo pelkästään senkin takia, että joudut käsittelemään tällaista ongelmaa elämässäsi.

        Toiseksi halusin mainita, että tietyn varmuuden saaneena en kuitenkaan aina voi estää punastelua, mutta olen oppinut tulemaan sinut sen asian kanssa. Toki minua vieläkin inhottaisi jos joku kommentoisi punastumistani, koska se on mielestäni aiheetonta. Tiedän kyllä itsekin jos posket on punaiset, ne kyllä kuumottavat niin paljon silloin. Onneksi en kuitenkaan törmää usein sellaisiin neropatteihin, jotka kokevat punastelusta huomauttamisen olevan järkevää.

        Nykyään koen hieman ongelmalliseksi kasvojen alueen hikoilun. Meikkivoide ja puuteri lähtee iholta tietyiltä alueilta (otsasta/hiusrajasta ja nenän ympäryksestä) pois todella nopeasti kuumana päivänä. Onkohan olemassa mitään meikkivoidetta tms tuotetta, joka auttaisi tähän vaivaan? Googletin kasvojen alueen hikoilun juuri kesähelteiden ongelmatilanteiden takia ja törmäsin vanhaan tuttuun stressihermon salpaukseen. Olen kyllä niin onnellinen siitä, etten silloin teini-ikäisenä alkanut hommaamaan kyseistä operaatiota. On ne vuodet niin vaan opettaneet olemaan varmempi ja tyytyväisempi itseen. Oikeat ystävät ja perheenjäsenet eivät välitä punastelusta tai muusta oireilusta - sekin on vain yksi osa sinua.

        Kannattaa siis miettiä tarkkaan mitä on valmis tekemään ja onko juuri nyt oikea aika siihen.

        Jos jollain on vaihtoehtoista ratkaisua kasvojen alueen hikoiluun niin kirjoitelkaa.


      • jana33
        Vaikeudet kypsyttää :) kirjoitti:

        Itse sain tietää stressihermon salpauksesta jo monta vuotta sitten. Peruskoulusta lähtien koin punastelun isona ongelmana ja esiintymiset jännittivät todella paljon. Olen kuitenkin huomannut, että vuosien myötä ei enää välitä niin paljoa siitä mitä muut ajattelee tai mahdollisesti kommentoi negatiiviseen sävyyn. Sain itse ainakin kuulla moneen kertaa, jos punastelin koulussa tms.
        Uskon vahvasti, että kannattaa odottaa jos on vielä kovin nuori ja harkitsee salpausta. Nuorena haluaa usein helpon ja nopean ratkaisun, mutta joskus parempi ratkaisu on se, että oppii muiden olevan aika tyhmiä tyyppejä jos piikittelevät asiasta, jolle toinen ei voi mitään. Eli jos jollakin on oikeasti ongelmia sellaisen tilanteen kanssa, niin usko itseesi ja luultavasti opit olemaan paljon kypsempi tyyppi kuin ne piikittelytyypit jo pelkästään senkin takia, että joudut käsittelemään tällaista ongelmaa elämässäsi.

        Toiseksi halusin mainita, että tietyn varmuuden saaneena en kuitenkaan aina voi estää punastelua, mutta olen oppinut tulemaan sinut sen asian kanssa. Toki minua vieläkin inhottaisi jos joku kommentoisi punastumistani, koska se on mielestäni aiheetonta. Tiedän kyllä itsekin jos posket on punaiset, ne kyllä kuumottavat niin paljon silloin. Onneksi en kuitenkaan törmää usein sellaisiin neropatteihin, jotka kokevat punastelusta huomauttamisen olevan järkevää.

        Nykyään koen hieman ongelmalliseksi kasvojen alueen hikoilun. Meikkivoide ja puuteri lähtee iholta tietyiltä alueilta (otsasta/hiusrajasta ja nenän ympäryksestä) pois todella nopeasti kuumana päivänä. Onkohan olemassa mitään meikkivoidetta tms tuotetta, joka auttaisi tähän vaivaan? Googletin kasvojen alueen hikoilun juuri kesähelteiden ongelmatilanteiden takia ja törmäsin vanhaan tuttuun stressihermon salpaukseen. Olen kyllä niin onnellinen siitä, etten silloin teini-ikäisenä alkanut hommaamaan kyseistä operaatiota. On ne vuodet niin vaan opettaneet olemaan varmempi ja tyytyväisempi itseen. Oikeat ystävät ja perheenjäsenet eivät välitä punastelusta tai muusta oireilusta - sekin on vain yksi osa sinua.

        Kannattaa siis miettiä tarkkaan mitä on valmis tekemään ja onko juuri nyt oikea aika siihen.

        Jos jollain on vaihtoehtoista ratkaisua kasvojen alueen hikoiluun niin kirjoitelkaa.

        Hei! kysyit meikkivoiteesta joka pysyisi hikoilevilla kasvojen alueilla..oletko kokeillut Joe Blascon meikkivoiteita? ne ovat runsaspigmenttisiä sekä pysyvät kasvoilla, olit sitten vesisateessa tai saunassa. runsas pigmenttisyyden vuoksi ne peittävät myös pahimman punastelun ja tämän vuoksi itsekin käytän Blascon meikkivoiteita.. purkki on aika arvokas mutta hintansa väärti koska se kestää pitkään ja peittää..:)


      • auttaa kyllä

        Kaksi asiaa jota pitää miettiä: yksi on se, että leikkauksen seurauksena (klipsit liian tiukoilla) voi tulla se, että toisen silmän luomi jää roikkumaan ja silmä puoliavoimeksi ja pupilli suureksi. Jos näin käy, tulee heti leikkauksen jälkeen vaatia Telarannalta klipsien löysentämistä (siis samantien), jottei hermo vaurioidu enempää koska silloin silmä ei enää korjaannu. Peili siis käteen ja kriittinen itsensä tarkkailu. Se jos mikä näkyy muille ja aiheuttaa kysymyksiä jos toinen silmäluomi roikkuu. Toinen on se, että pulssi hidastuu ja siitähän voi tulla ns. pitkä QT oireyhtymä ja vakavia rytmihäiriöitä kun sydän ei jaksa pumpata hapekasta verta riittävästi aivoihin ja kehoon ja ääreisverenkierto kärsiin.


      • Lumia84
        jana33 kirjoitti:

        Hei! kysyit meikkivoiteesta joka pysyisi hikoilevilla kasvojen alueilla..oletko kokeillut Joe Blascon meikkivoiteita? ne ovat runsaspigmenttisiä sekä pysyvät kasvoilla, olit sitten vesisateessa tai saunassa. runsas pigmenttisyyden vuoksi ne peittävät myös pahimman punastelun ja tämän vuoksi itsekin käytän Blascon meikkivoiteita.. purkki on aika arvokas mutta hintansa väärti koska se kestää pitkään ja peittää..:)

        Se myös tukkii ihohuokoset todella tehokkaasti. Käytin Blascon tuotteita nuorena, eikä minulla ollut mitään iho-ongelmia -halusin vain väriä naamaan. Mutta sitten ihohuokoset meni tukkoon ja menin kosmetologille, joka pisteli naamani täyteen reikiä. Tuosta on kulunut kymmenen vuotta, eikä ihoni koskaan palaa entiselleen.
        Itsellänikin on punastelun kanssa pahoja ongelmia, mutten laita kasvoilleni enää koskaan mitään peitevoiteita.


    • tri Telaranta

      Sympaattisesta salpauksesta on olemassa tutkittua tietoa varsin paljon, esimerkiksi psykiatrin tekemä väitöskirja, joka on luettavissa kokonaan netissä: http://herkules.oulu.fi/isbn9514274571/isbn9514274571.pdf. Viime vuonna valmistui ulkopuolisen tutkijan tekemä viiden vuoden seurantatutkimus 100 potilaalla. Näissä kummassakin tutkimuksessa on potilaitten saama apu punastumiseen, hikoiluun ja sosiaalisten tilanteiden pelkoon ollut suuri. Apu on kaikkien näiden oireitten suhteen ollut tilastollisestikin erittäin merkitsevä. 85 % hoidetuista on hyötynyt selvästi toimenpiteestä. Tavanomaisissa konservatiivisissa hoitomuodoissa (lääkehoito tai psykoterapia) hyötysuhde jää parhaimmillaankin 50-70 %:iin. Sivuvaikutuksina todettiin kummassakin tutkimuksessa vartalohikoilun lisääntymistä n. 10 %:lla tutkituista. Menetelmään kuuluu mahdollisuus poistaa salpaus ja siten vaimentaa mahdollisia sivuvaikutuksia, sitä paremmin mitä lyhyemmän ajan salpausklipsit ovat olleet paikoillaan.

      • Pahasti pettynyt

        Vaikka 85 % on saanut avun, mutta mikä on muiden kohtalo? Entä ne 10 %:a, jotka ovat saaneet pahat sivuoireet. Itse en saanut leikkauksesta mitään apua punasteluun enkä jännittämiseen.Sain vain ison pankkilainan, jota maksan vielä viisi vuotta. Telaranta myönsikin leikkauksen jälkeen, että hän on vain erehtyväinen ihminen, eli klipsit eivät ole menneet oikeaan kohtaan. Tuntuu, että tämä leikkaus on aivan liikaa sattumanvaraista. Sain hirvittävät sivuoireet: pienestäkin liikkeestä olen aivan litimärkä selästä, rinnan alta, jaloista ja sääristä. Lisäksi kasvoni tulivat ihan rutikuiviksi, ne eivät kestä yhtään aurinkoa eivätkä pakkasta. Jalkani ovat aina kylmän hikiset. Kädet ovat myös ihan rutikuivat, niitä on koko ajan rasvattava. Minulta poistettiin klipsit muutaman kuukauden kuluttua leikkauksesta, mutta oireet eivät ole hävinneet mihinkään. Poistosta on jo yli vuosi aikaa. Elämä on nykyään pelkkää pyykinpesua, koska vaatteita on vaihdettava koko ajan. Ulkona voin olla vasta auringon laskettua. Mitkään suojakertoimetkaan eivät auta. Leikkaukseen mennessäni Telaranta vakuutti, että jos sivuoireet ovat pahat, niin klipsien poistolla kaikki palaa ennalleen. Nyt puhutaan vaan oireiden vaimentamisesta. Lisäksi hän ei koskaan maininnut, että tulokset poiston jälkeen ovat paremmat, jos klipsit poistetaan mahdollisimman pian. Minun elämäni leikkaus on pilannut,eikä lääkäri ota mitään vastuuta.


      • Lesukka
        Pahasti pettynyt kirjoitti:

        Vaikka 85 % on saanut avun, mutta mikä on muiden kohtalo? Entä ne 10 %:a, jotka ovat saaneet pahat sivuoireet. Itse en saanut leikkauksesta mitään apua punasteluun enkä jännittämiseen.Sain vain ison pankkilainan, jota maksan vielä viisi vuotta. Telaranta myönsikin leikkauksen jälkeen, että hän on vain erehtyväinen ihminen, eli klipsit eivät ole menneet oikeaan kohtaan. Tuntuu, että tämä leikkaus on aivan liikaa sattumanvaraista. Sain hirvittävät sivuoireet: pienestäkin liikkeestä olen aivan litimärkä selästä, rinnan alta, jaloista ja sääristä. Lisäksi kasvoni tulivat ihan rutikuiviksi, ne eivät kestä yhtään aurinkoa eivätkä pakkasta. Jalkani ovat aina kylmän hikiset. Kädet ovat myös ihan rutikuivat, niitä on koko ajan rasvattava. Minulta poistettiin klipsit muutaman kuukauden kuluttua leikkauksesta, mutta oireet eivät ole hävinneet mihinkään. Poistosta on jo yli vuosi aikaa. Elämä on nykyään pelkkää pyykinpesua, koska vaatteita on vaihdettava koko ajan. Ulkona voin olla vasta auringon laskettua. Mitkään suojakertoimetkaan eivät auta. Leikkaukseen mennessäni Telaranta vakuutti, että jos sivuoireet ovat pahat, niin klipsien poistolla kaikki palaa ennalleen. Nyt puhutaan vaan oireiden vaimentamisesta. Lisäksi hän ei koskaan maininnut, että tulokset poiston jälkeen ovat paremmat, jos klipsit poistetaan mahdollisimman pian. Minun elämäni leikkaus on pilannut,eikä lääkäri ota mitään vastuuta.

        Itselläni alkoi leikkauksen jälkeen ylimalkainen hikoilu. Ohimo, rinnan alue, keskivatsa, nivuset, selkä, polvitaipeet, jalkapohjat. Ja kaikki tämä vaikka istuisin paikallani -15c pakkases. Lisäksi leuka hilseilee pahasti. No pitikö elämän ollakaan helppoa..


      • Kuivakäsi-84
        Lesukka kirjoitti:

        Itselläni alkoi leikkauksen jälkeen ylimalkainen hikoilu. Ohimo, rinnan alue, keskivatsa, nivuset, selkä, polvitaipeet, jalkapohjat. Ja kaikki tämä vaikka istuisin paikallani -15c pakkases. Lisäksi leuka hilseilee pahasti. No pitikö elämän ollakaan helppoa..

        Saitko apua alkuperäiseen vaivaasi? Haluaisin vaihtaa mielipiteitä myös sinun kanssasi, kts vastaukseni nimimerkille "enmenisi".


      • hermostunut
        Kuivakäsi-84 kirjoitti:

        Saitko apua alkuperäiseen vaivaasi? Haluaisin vaihtaa mielipiteitä myös sinun kanssasi, kts vastaukseni nimimerkille "enmenisi".

        hei. olen erään vähän yli 30 vuotiaan äiti, PAITSI ETTÄ TÄTÄ NUORTA MIESTÄ EI TÄSSÄ ELÄMÄSSÄ ENÄÄ OLE, HÄN LÄHTI taivaaseen . älkää hyvät nuoret menkö tekemään sellaista salpauslekkausta IKINÄ , TELARANNALLA EI OLE MITÄÄN KOKEMUSTA PSYGOLISTEN sairauksien hoidossa. poikani kävi vuonna 2003 ja sai salpauksesta sivuvaikutukset , jotka eivät koskaan parantuneet. hän otti pois klipsit, mutta tilanne ei parantunut, hän jaksoi odottaa 4 vuotta ja ei enempää. uskokaa hyvät nuoret, ettei tuollainen hermoratoihin koskeminen voi tuottaa muuta kuin pahaa. älkää koskaan turvautuko sellaiseen. pojallani tuli juuri noita lukemiani sivuvaikutuksia ja vielä muuta, heti kun hermo oli katkaistu, hänellä ei ollut enää mielenkiintoa mihinkään, ja pää oli kuin hehkulamppu, punastuminen on pientä sen rinnalla. Minulla äitinä on nyt vain muistot niin rakkaasta nuoresta miehestäni, jonka mukana menetin niin paljon. Meitä on kohtalotovereita paljon ja yhteiskannetta telarantaa vastaan ollaan tekemässä. hyvä se on tehdä väitöskirjakin sellaisista joille on ollu jotain apua ja vielä maksettu siitä.

        VIELÄ LOPUKSI TURVAUTUKAA JOHONKIN MUUHUN, MUTTA EI TELARANTAAN, ETTEI TEILLE KÄVISI THTÄ HUONOSTI.

        ennen kuin sinne menee pitäisi olla psykologin tai psygiatrin lausunto, mutta telaranta tekee niitä rahaa saadakseen kuin liukuhihnalta.

        teitä kaikkia tukien, koska oma tuska ja suru on niin kova ettei tiedä kuinka tästä selviää, kun poikani kanssa taisteltiin 5 vuotta että hän paranisi, mutta nyt on kuolema korjannut kalleinta viljaa.


      • leikkauksessa ollut
        Lesukka kirjoitti:

        Itselläni alkoi leikkauksen jälkeen ylimalkainen hikoilu. Ohimo, rinnan alue, keskivatsa, nivuset, selkä, polvitaipeet, jalkapohjat. Ja kaikki tämä vaikka istuisin paikallani -15c pakkases. Lisäksi leuka hilseilee pahasti. No pitikö elämän ollakaan helppoa..

        Hei
        olin aivan vasta leikkauksessa ja ainakaan vielä ei ole tullut hikoilua. kuinka nopeasti sinulle tuli hikoilua? itse tässä toivon ettei sitä tule. ja mille alueelle leikkaus tehtiin, minulla T2 alueelle. olisin kiitollinen jos vastaisit näihin kysymyksiin. itse olen voinut hyvin, vähän aamulla on huimannut, kun verenpaine on aika alhainen. ja missä olet ollut -15 asteen pakkasessa tähän aikaan vuodesta? tsemppiä!


      • Lesukka
        leikkauksessa ollut kirjoitti:

        Hei
        olin aivan vasta leikkauksessa ja ainakaan vielä ei ole tullut hikoilua. kuinka nopeasti sinulle tuli hikoilua? itse tässä toivon ettei sitä tule. ja mille alueelle leikkaus tehtiin, minulla T2 alueelle. olisin kiitollinen jos vastaisit näihin kysymyksiin. itse olen voinut hyvin, vähän aamulla on huimannut, kun verenpaine on aika alhainen. ja missä olet ollut -15 asteen pakkasessa tähän aikaan vuodesta? tsemppiä!

        Kävin leikkaukses (T3) -07 loppuvuodesta, ja oireet eli esim. hikoilu -15c pakkases oli tammi-helmikuus --> -09 eikä tuona päivänä jolloin operaatiossa kävin. Valaisen vielä sen että Panacod-kuuri kesti rintakipujen ja rintalastan arkuuden takia 4 viikkoa, sen jälkeen oireet palautu maximaalisesti.
        Nyt on vaa kesähelteillä oltava sisällä koska paidat ja Blackhorset vaihtuu 5-6 krt. päiväs.

        Pakko kai mennä saunan taakse saakeli..


      • 17.6.09 käyty
        leikkauksessa ollut kirjoitti:

        Hei
        olin aivan vasta leikkauksessa ja ainakaan vielä ei ole tullut hikoilua. kuinka nopeasti sinulle tuli hikoilua? itse tässä toivon ettei sitä tule. ja mille alueelle leikkaus tehtiin, minulla T2 alueelle. olisin kiitollinen jos vastaisit näihin kysymyksiin. itse olen voinut hyvin, vähän aamulla on huimannut, kun verenpaine on aika alhainen. ja missä olet ollut -15 asteen pakkasessa tähän aikaan vuodesta? tsemppiä!

        Hei
        Minulla oli muutama päivä leikkauksesta että en hikoillut, mutta nyt on alkanut kova sellainen.
        Nousin nyttenkin ylös sängystä kun olin ihan märkä. Tulee nyt kaksi viikkoa leikkauksesa, soitin eilen sairaalaan jos klipsit poistetaan se menis elokuulle. Palautuuko hermo? Osaako joku sanoa
        kun on poistattanut, Vastatkaa please!


      • minä vaan
        Lesukka kirjoitti:

        Kävin leikkaukses (T3) -07 loppuvuodesta, ja oireet eli esim. hikoilu -15c pakkases oli tammi-helmikuus --> -09 eikä tuona päivänä jolloin operaatiossa kävin. Valaisen vielä sen että Panacod-kuuri kesti rintakipujen ja rintalastan arkuuden takia 4 viikkoa, sen jälkeen oireet palautu maximaalisesti.
        Nyt on vaa kesähelteillä oltava sisällä koska paidat ja Blackhorset vaihtuu 5-6 krt. päiväs.

        Pakko kai mennä saunan taakse saakeli..

        Hei Lesukka,

        onko sinulta poistettu klipsit? ja jos on, niin tapahtuiko se 2kk sisällä leikkauksesta? minulla on vielä aikaa elokuun alkuun miettiä, mitä haluan. vaikeeta tulee olemaan, koska toisaalta leikkaus on auttanut todella hyvin punastumiseen. voimia sinulle!


      • NO joo
        17.6.09 käyty kirjoitti:

        Hei
        Minulla oli muutama päivä leikkauksesta että en hikoillut, mutta nyt on alkanut kova sellainen.
        Nousin nyttenkin ylös sängystä kun olin ihan märkä. Tulee nyt kaksi viikkoa leikkauksesa, soitin eilen sairaalaan jos klipsit poistetaan se menis elokuulle. Palautuuko hermo? Osaako joku sanoa
        kun on poistattanut, Vastatkaa please!

        Minulla oli klipsit kaksi vuotta ennen kuin poistatin ne. Nyt olen ollut yhdeksän vuotta ilman klipsejä .Kyllähän tuota hikoilua on vieläkin.Kai se vähän laimeni kun vertaa sitä hikoilua klipsien kanssa.


      • punainen1981
        hermostunut kirjoitti:

        hei. olen erään vähän yli 30 vuotiaan äiti, PAITSI ETTÄ TÄTÄ NUORTA MIESTÄ EI TÄSSÄ ELÄMÄSSÄ ENÄÄ OLE, HÄN LÄHTI taivaaseen . älkää hyvät nuoret menkö tekemään sellaista salpauslekkausta IKINÄ , TELARANNALLA EI OLE MITÄÄN KOKEMUSTA PSYGOLISTEN sairauksien hoidossa. poikani kävi vuonna 2003 ja sai salpauksesta sivuvaikutukset , jotka eivät koskaan parantuneet. hän otti pois klipsit, mutta tilanne ei parantunut, hän jaksoi odottaa 4 vuotta ja ei enempää. uskokaa hyvät nuoret, ettei tuollainen hermoratoihin koskeminen voi tuottaa muuta kuin pahaa. älkää koskaan turvautuko sellaiseen. pojallani tuli juuri noita lukemiani sivuvaikutuksia ja vielä muuta, heti kun hermo oli katkaistu, hänellä ei ollut enää mielenkiintoa mihinkään, ja pää oli kuin hehkulamppu, punastuminen on pientä sen rinnalla. Minulla äitinä on nyt vain muistot niin rakkaasta nuoresta miehestäni, jonka mukana menetin niin paljon. Meitä on kohtalotovereita paljon ja yhteiskannetta telarantaa vastaan ollaan tekemässä. hyvä se on tehdä väitöskirjakin sellaisista joille on ollu jotain apua ja vielä maksettu siitä.

        VIELÄ LOPUKSI TURVAUTUKAA JOHONKIN MUUHUN, MUTTA EI TELARANTAAN, ETTEI TEILLE KÄVISI THTÄ HUONOSTI.

        ennen kuin sinne menee pitäisi olla psykologin tai psygiatrin lausunto, mutta telaranta tekee niitä rahaa saadakseen kuin liukuhihnalta.

        teitä kaikkia tukien, koska oma tuska ja suru on niin kova ettei tiedä kuinka tästä selviää, kun poikani kanssa taisteltiin 5 vuotta että hän paranisi, mutta nyt on kuolema korjannut kalleinta viljaa.

        oliko hänellä paha punastuminen??


      • jilla
        NO joo kirjoitti:

        Minulla oli klipsit kaksi vuotta ennen kuin poistatin ne. Nyt olen ollut yhdeksän vuotta ilman klipsejä .Kyllähän tuota hikoilua on vieläkin.Kai se vähän laimeni kun vertaa sitä hikoilua klipsien kanssa.

        Mäkin poistin klipsit n.2 vuoden jälkeen ja tilanne on nyt ihan tyydyttävä sivuoireiden suhteen. mulla vaan tuli ikävä sivuoire klipsien laitosta :hiustenlähtö! ja on jatkunut siitä lähtien nyt 5 vuotta!

        Privatix sivuilla mainittiin kyllä aikoinaan myös yhtenä mahdollisena sivuoireena hiustenlähtö...mutta uudistettujen sivujen myötä tästä ei enää mainita. ja telarantahan pesee kätensä moisista vastuista.

        Onko sulla ollut jotain oireita/ongelmaa päänahan taikka hiusten kanssa? tai onko muuttunut hiusten laatu kuivemmaksi , heikommaksi? tms...

        Vastatkaa muutkin, pliis. Tämä on todella ikävää naiselle.


      • laatuun
        jilla kirjoitti:

        Mäkin poistin klipsit n.2 vuoden jälkeen ja tilanne on nyt ihan tyydyttävä sivuoireiden suhteen. mulla vaan tuli ikävä sivuoire klipsien laitosta :hiustenlähtö! ja on jatkunut siitä lähtien nyt 5 vuotta!

        Privatix sivuilla mainittiin kyllä aikoinaan myös yhtenä mahdollisena sivuoireena hiustenlähtö...mutta uudistettujen sivujen myötä tästä ei enää mainita. ja telarantahan pesee kätensä moisista vastuista.

        Onko sulla ollut jotain oireita/ongelmaa päänahan taikka hiusten kanssa? tai onko muuttunut hiusten laatu kuivemmaksi , heikommaksi? tms...

        Vastatkaa muutkin, pliis. Tämä on todella ikävää naiselle.

        Itselläni klipsaus tehtiin 2000-luvun alussa ja hain apua häiritsevän voimakkaaseen punasteluun ja käsien liikahikoiluun. Mielestäni nämä ovat juuri lähes ainoat jännitysoireet, joihin ko. toimenpide puree vai onko joku perustellusti muuta mieltä? Itse ainakin ennen päätöstä luin, että ihan aluksi salpausta tehtiin käsien liikahikoilun poistamiseen ja samalla huomattiin sen tehoavan myöskin häiritsevään punasteluun ja itse sain osittaista apua ja parempaa elämänlaatua etenkin, kun työni on sellaista, joihin em. oireet ovat aika haitallisia ja vaikeita hyväksyä.

        Klipsauksen aikaan olin 30 v (mies) ja huomasin kyllä sivuoireina vartalohikoilun lisäksi, että ohut, "suomalainen" hiuslaatuni muuttui vieläkin kuivemmaksi ja hötömmäksi. Myös tukka lähtee ja ohenee pikkuhiljaa, mutta sitä on vahvasti isän puolen suvussa, joten varon vetämästä liikoja johtopäätöksiä. Toki välillä on ollut olo, että haluaisi tyhjentää päänahkaan kosteusvoidepullollisen...

        Itse sanoisin (erittäin subjektiivinen mielipide), että menkää klipsaukseen jos olette umpikujassa em. oireiden kanssa ja KAIKKI MUUT KEINOT ON JO KOKEILTU!!!, mutta vasta sitten. Nykyään voi löytyä sopivan lääkityksen ja esim. ryhmäterapian avulla parempi ja turvallisempi lopputulos. Älkää hakeko apua klipsauksesta apua oireisiin ja ongelmiin, joihin se ei edes voi tehota - taikatemppuja ei ole olemassa!!


      • opeope
        hermostunut kirjoitti:

        hei. olen erään vähän yli 30 vuotiaan äiti, PAITSI ETTÄ TÄTÄ NUORTA MIESTÄ EI TÄSSÄ ELÄMÄSSÄ ENÄÄ OLE, HÄN LÄHTI taivaaseen . älkää hyvät nuoret menkö tekemään sellaista salpauslekkausta IKINÄ , TELARANNALLA EI OLE MITÄÄN KOKEMUSTA PSYGOLISTEN sairauksien hoidossa. poikani kävi vuonna 2003 ja sai salpauksesta sivuvaikutukset , jotka eivät koskaan parantuneet. hän otti pois klipsit, mutta tilanne ei parantunut, hän jaksoi odottaa 4 vuotta ja ei enempää. uskokaa hyvät nuoret, ettei tuollainen hermoratoihin koskeminen voi tuottaa muuta kuin pahaa. älkää koskaan turvautuko sellaiseen. pojallani tuli juuri noita lukemiani sivuvaikutuksia ja vielä muuta, heti kun hermo oli katkaistu, hänellä ei ollut enää mielenkiintoa mihinkään, ja pää oli kuin hehkulamppu, punastuminen on pientä sen rinnalla. Minulla äitinä on nyt vain muistot niin rakkaasta nuoresta miehestäni, jonka mukana menetin niin paljon. Meitä on kohtalotovereita paljon ja yhteiskannetta telarantaa vastaan ollaan tekemässä. hyvä se on tehdä väitöskirjakin sellaisista joille on ollu jotain apua ja vielä maksettu siitä.

        VIELÄ LOPUKSI TURVAUTUKAA JOHONKIN MUUHUN, MUTTA EI TELARANTAAN, ETTEI TEILLE KÄVISI THTÄ HUONOSTI.

        ennen kuin sinne menee pitäisi olla psykologin tai psygiatrin lausunto, mutta telaranta tekee niitä rahaa saadakseen kuin liukuhihnalta.

        teitä kaikkia tukien, koska oma tuska ja suru on niin kova ettei tiedä kuinka tästä selviää, kun poikani kanssa taisteltiin 5 vuotta että hän paranisi, mutta nyt on kuolema korjannut kalleinta viljaa.

        kunsitätekstiäkirjoitaamuidenluettavaksisitävoisikäyttääisoakirjaistalauseenaloituksessakoskatekstisinäyttäänytyhdeltäptköltäelitältäjotaontodellavaikealukea.kysymyskuuluukenelletäälläkirjoitatluulisiettäkirjoitatmuillavaikirjoitatkoitsellesi.suosittelensinullelämpimästimenemääntakaisinkouluunkoskakirjoitustaitosionolematon.


      • opeope
        minä vaan kirjoitti:

        Hei Lesukka,

        onko sinulta poistettu klipsit? ja jos on, niin tapahtuiko se 2kk sisällä leikkauksesta? minulla on vielä aikaa elokuun alkuun miettiä, mitä haluan. vaikeeta tulee olemaan, koska toisaalta leikkaus on auttanut todella hyvin punastumiseen. voimia sinulle!

        kunsitätekstiäkirjoitaamuidenluettavaksisitävoisikäyttääisoakirjaistalauseenaloituksessakoskatekstisinäyttäänytyhdeltäptköltäelitältäjotaontodellavaikealukea.kysymyskuuluukenelletäälläkirjoitatluulisiettäkirjoitatmuillavaikirjoitatkoitsellesi.suosittelensinullelämpimästimenemääntakaisinkouluunkoskakirjoitustaitosionolematon.


      • Kuinkahan moni
        hermostunut kirjoitti:

        hei. olen erään vähän yli 30 vuotiaan äiti, PAITSI ETTÄ TÄTÄ NUORTA MIESTÄ EI TÄSSÄ ELÄMÄSSÄ ENÄÄ OLE, HÄN LÄHTI taivaaseen . älkää hyvät nuoret menkö tekemään sellaista salpauslekkausta IKINÄ , TELARANNALLA EI OLE MITÄÄN KOKEMUSTA PSYGOLISTEN sairauksien hoidossa. poikani kävi vuonna 2003 ja sai salpauksesta sivuvaikutukset , jotka eivät koskaan parantuneet. hän otti pois klipsit, mutta tilanne ei parantunut, hän jaksoi odottaa 4 vuotta ja ei enempää. uskokaa hyvät nuoret, ettei tuollainen hermoratoihin koskeminen voi tuottaa muuta kuin pahaa. älkää koskaan turvautuko sellaiseen. pojallani tuli juuri noita lukemiani sivuvaikutuksia ja vielä muuta, heti kun hermo oli katkaistu, hänellä ei ollut enää mielenkiintoa mihinkään, ja pää oli kuin hehkulamppu, punastuminen on pientä sen rinnalla. Minulla äitinä on nyt vain muistot niin rakkaasta nuoresta miehestäni, jonka mukana menetin niin paljon. Meitä on kohtalotovereita paljon ja yhteiskannetta telarantaa vastaan ollaan tekemässä. hyvä se on tehdä väitöskirjakin sellaisista joille on ollu jotain apua ja vielä maksettu siitä.

        VIELÄ LOPUKSI TURVAUTUKAA JOHONKIN MUUHUN, MUTTA EI TELARANTAAN, ETTEI TEILLE KÄVISI THTÄ HUONOSTI.

        ennen kuin sinne menee pitäisi olla psykologin tai psygiatrin lausunto, mutta telaranta tekee niitä rahaa saadakseen kuin liukuhihnalta.

        teitä kaikkia tukien, koska oma tuska ja suru on niin kova ettei tiedä kuinka tästä selviää, kun poikani kanssa taisteltiin 5 vuotta että hän paranisi, mutta nyt on kuolema korjannut kalleinta viljaa.

        onkaan päätynyt samaan, eikä ole enää kertomassa syytä.
        Lääkintöhallituksen pitäisi puuttua tuollaiseen puoskarointiin, eihän noin haitallisia lääkkeitäkään sallittaisi myytävän.

        Parasta, kun kaikki kärsivät nostaisimme joukkokanteen, niin sen ei enää kannattaisi pilata ihmisten elämää.


      • Lumia84

        Juu eiköhän tää keskustelupalsta ole hyvin osoittanut, mitä ne luvut oikein on. Salpaus auttaa kyllä suurimmalla osalla punasteluun, mutta aiheuttaa joukon muista kiusallisia oireita. Ja tuo 10 % luokaksi arvioitu vartalohikoilun lisääntyminen on kyllä tämän gallupin perusteella pahasti aliarvioitu. Jokaisella leikatuista vartalohikoilu on lisääntynyt häiritsevästi. Monella se on jäänyt pysyväksi oireeksi, vaikka klipsit on poistettu. Lisäksi on esiintynyt kämmenten kuivumista ja sykkeen laskua, osalla rytmihäiriöitä. Siinä sinulle lukemia.


      • nimimerkki 11

        Onko salpauksen purkamisen jälkeen mitään seurantaa.Väheneekö hikoilu ja palautuuko vanhat haitat. Punastuminen,sosiaalisten tilanteiden pelko ym.


    • päivän pääväri

      Minulle tehty salpaus 5v sitten. Auttoi heti punasteluun, mutta nyt on punastelut taas alkaneet olla osa jokapäivästä elämää...Eli oireet palaa. Sydän on tykyttänyt koko ajan yhtä paljon mielestäni. Sivuoireina alkoi hiuksia lähteä todella paljon ja sitä jatkui useita kuukausia. Nyt normalisoitunut.
      Yöhikoilukohtauksia on edelleen aika paljon ja hikoilu leikkauksen jälkeen oli yhtä tuskaa! Kädet kuivuivat todella paljon ja niitä joutuu rasvaamaan monesti päivässä.
      Suurin haitta todellakin on tuo hikoilu...ja kyllä myös ottaa päähän kun oireet alkaa oleen palanneet...
      Harkitkaa tarkasti leikkausta.

      • elämää kai vain

        harkitsin jo tätä mutta onneksi luin kommenttejanne. ei kenenkään kannata tuonne leikkaukseen mennä jos tulee noin paljon ikäviä sivuvaikutuksia. betasalpaajat ei mulla toimi, samoin botox oli hyödytön. täytyy ilmeisesti odotella että joku keksii jotain uutta ja yrittää elää vaan .. :) tsemppiä kaikille


      • opeope
        elämää kai vain kirjoitti:

        harkitsin jo tätä mutta onneksi luin kommenttejanne. ei kenenkään kannata tuonne leikkaukseen mennä jos tulee noin paljon ikäviä sivuvaikutuksia. betasalpaajat ei mulla toimi, samoin botox oli hyödytön. täytyy ilmeisesti odotella että joku keksii jotain uutta ja yrittää elää vaan .. :) tsemppiä kaikille

        kunsitätekstiäkirjoitaamuidenluettavaksisitävoisikäyttääisoakirjaistalauseenaloituksessakoskatekstisinäyttäänytyhdeltäptköltäelitältäjotaontodellavaikealukea.kysymyskuuluukenelletäälläkirjoitatluulisiettäkirjoitatmuillavaikirjoitatkoitsellesi.suosittelensinullelämpimästimenemääntakaisinkouluunkoskakirjoitustaitosionolematon.


    • leikattu

      niin itse kävin kyseisessä leikkauksessa joskus about -97 tietämillä,ja itseäni se auttoi juuri niin kuin pitkin,eli pahin ogelma oli tuo punastuminen ja leikkauksen jälkeen sitä ei ole esiintynyt,leikkaus ei auta yleiseen jännitys tai ahdistus oireisiin ja sen tiesinkin jo ennen leikkausta.ainoa haittapuoli on kesällä hikoilu selästä sekä jaloista tämänkin tiesin jo etukäteen koska telaranta asiasta kertoi. en ymmärrä että ihmiset valittavat lisääntynyttä hikoilua alavartalosta tai kasvojenkuivumista koska nämä oireet ovat varmasti kaikilla olleet tiedossa jo ennen leikkausta.omalla kohdallani ainakin hyödyt ovat olleet suuremmat kuin haitat ja voin suositella leikkausta kaikille ketkä sitä miettivät.leikkaukseen mennessäni olin n. 24vuotias ja tällä hetkellä 34v eli n. 10v ajalta ovat omakohtaiset kokemukseni.leikkaus maksoi tulloin n. 35000mk ja mielestäni sijoitus kannatti.

      • superpesue

        Moi,olin 10 ekan joukossa suomessa kun noita alettiiin telarannan toimestasta tekeen,aattelin avun löytyvän,mutta en löytänyt,tosin mulla on tosi paha paniikkihäiriö,mut käsien hikoilu hävis,mikä ei ollut ongelmana.empä tiiä miten tästä eteenpäin


      • superpesue
        superpesue kirjoitti:

        Moi,olin 10 ekan joukossa suomessa kun noita alettiiin telarannan toimestasta tekeen,aattelin avun löytyvän,mutta en löytänyt,tosin mulla on tosi paha paniikkihäiriö,mut käsien hikoilu hävis,mikä ei ollut ongelmana.empä tiiä miten tästä eteenpäin

        olen sairastanut sitä jo 13-vuotiaastasta asti ,opamoxia ja propralia käyttäen.


      • APUA....
        superpesue kirjoitti:

        olen sairastanut sitä jo 13-vuotiaastasta asti ,opamoxia ja propralia käyttäen.

        Poikani on jännittäjä. Hänellä on vaikeuksia sosiaalisten suhteiden luomisessa, kädet hikoaa ja vapisee, sydän jyskyttää niin että puhe tulee epäselvästi.....se haittaa opiskelua ja kaikkea.
        OULUSSA alkaa vertaisryhmä alle 20-v POJILLE , johon poikanikin on menosssa, kunhan saadaan ryhmä kokoon.... ILMOITTAUTUKAA HYVÄN MIELEN TALOON...kokoontumiset aloitetaan kunhan on tarpeeksi osanottajia......


      • Käyty on:)

        mikäli kärsii elämän, työn ja ihmissuhteet pilaavasta liikapunastelusta ja käsien hikoilusta. Operaatio on mielestäni ns. viimeinen vaihtoehto, kun mikään muu ei ole auttanut eikä hermoklipsaus tehoa mihinkään paniikkihäiriöihin tai vastaaviin ja jännityksen oireista tehokkaasti vain JUURI LIIKAPUNASTELUUN JA KÄSIEN HIKOILUUN!!!


      • minä?
        Käyty on:) kirjoitti:

        mikäli kärsii elämän, työn ja ihmissuhteet pilaavasta liikapunastelusta ja käsien hikoilusta. Operaatio on mielestäni ns. viimeinen vaihtoehto, kun mikään muu ei ole auttanut eikä hermoklipsaus tehoa mihinkään paniikkihäiriöihin tai vastaaviin ja jännityksen oireista tehokkaasti vain JUURI LIIKAPUNASTELUUN JA KÄSIEN HIKOILUUN!!!

        Mukava huomata, et täällä on paljon kohtalotovereita. Itse olen 35v. mies ja olen kärsinyt suurinpiirtein koko elämäni järkyttävästä liikahikoilusta. Pään alueen hikoilu muuttui hurjaksi, kun kärsin poskiontelo ongelmista joten minulta leikattiin poskiontelot -96 ja muutaman vuoden päästä vielä toisen kerran. Näiden leikkausten ansiosta minulle tuli oikelle puolelle päätä hermokipu, joka kuulemma voi tulla joka kymmenennelle leikatulle ja siitä lähtien minulla alkoi pää hikoilla ja hehkua punaisena aivan perkuleesti joka tilanteessa.

        Minulla liikahikoilua esiintyy on myös valmiina koko vartalossa. Kädet ja jalat on kylmät ja kokoajan märät, kainalot TIPPASEE hikeä vaikka ois kylmä. Olo on kokoajan stressaantunut ja hermostunut. Joudun pitämään mustia paitoja eikä vaatteet saa olla yhtään tiukat tai muuten koko vartalo hikoilee rajusti. Sydänmen jyskytys tuntuu kokoajan liian kovalta vaikka lääkärissä, kun on mitattu pulssi on on ollut alhainen koska olen urheilija. Minulla on myös erikoista se, että kädet ja päänahka alkaa sinertää yleensä puolen päivän jälkeen (näkyy koska olen hiukseton).

        Olen miettinyt meneväni tohon stressihermon salpaukseen mut mietityttää tosissaan, kun lukee täällä kerrottuja kokemuksia, toisaalta itsestä tuntuu, et ei oo mitään menetettävää, koska hikoilen jo valmiiksi niin järkyttävästi. Minulla tämä ongelma tuntuu vain pahenevan, koska olen nyt myös sellaisessa työssä toimihenkilönä, jossa joutuu olemaan ihmisten kanssa paljon tekemisissä eikä pysty olemaan edes tuttujen ihmisten seurassa normaalisti, kun on tällaisia ongelmia! JOTAIN PITÄIS KEKSIÄ!


      • exx-kofeinisti
        minä? kirjoitti:

        Mukava huomata, et täällä on paljon kohtalotovereita. Itse olen 35v. mies ja olen kärsinyt suurinpiirtein koko elämäni järkyttävästä liikahikoilusta. Pään alueen hikoilu muuttui hurjaksi, kun kärsin poskiontelo ongelmista joten minulta leikattiin poskiontelot -96 ja muutaman vuoden päästä vielä toisen kerran. Näiden leikkausten ansiosta minulle tuli oikelle puolelle päätä hermokipu, joka kuulemma voi tulla joka kymmenennelle leikatulle ja siitä lähtien minulla alkoi pää hikoilla ja hehkua punaisena aivan perkuleesti joka tilanteessa.

        Minulla liikahikoilua esiintyy on myös valmiina koko vartalossa. Kädet ja jalat on kylmät ja kokoajan märät, kainalot TIPPASEE hikeä vaikka ois kylmä. Olo on kokoajan stressaantunut ja hermostunut. Joudun pitämään mustia paitoja eikä vaatteet saa olla yhtään tiukat tai muuten koko vartalo hikoilee rajusti. Sydänmen jyskytys tuntuu kokoajan liian kovalta vaikka lääkärissä, kun on mitattu pulssi on on ollut alhainen koska olen urheilija. Minulla on myös erikoista se, että kädet ja päänahka alkaa sinertää yleensä puolen päivän jälkeen (näkyy koska olen hiukseton).

        Olen miettinyt meneväni tohon stressihermon salpaukseen mut mietityttää tosissaan, kun lukee täällä kerrottuja kokemuksia, toisaalta itsestä tuntuu, et ei oo mitään menetettävää, koska hikoilen jo valmiiksi niin järkyttävästi. Minulla tämä ongelma tuntuu vain pahenevan, koska olen nyt myös sellaisessa työssä toimihenkilönä, jossa joutuu olemaan ihmisten kanssa paljon tekemisissä eikä pysty olemaan edes tuttujen ihmisten seurassa normaalisti, kun on tällaisia ongelmia! JOTAIN PITÄIS KEKSIÄ!

        Tasapainota kehosi happo/emäs tasapaino. juo ainoastaan VETTÄ 2-3 litraa vuorokaudessa ja ota meri- tai vuorisuolaa 1/4 teelusikallinen / litra, ja ryhdy ankaran emäksiselle dieetille. Vaikutus alkaa tuntumaan samantien.


      • hmmmmmmmm
        minä? kirjoitti:

        Mukava huomata, et täällä on paljon kohtalotovereita. Itse olen 35v. mies ja olen kärsinyt suurinpiirtein koko elämäni järkyttävästä liikahikoilusta. Pään alueen hikoilu muuttui hurjaksi, kun kärsin poskiontelo ongelmista joten minulta leikattiin poskiontelot -96 ja muutaman vuoden päästä vielä toisen kerran. Näiden leikkausten ansiosta minulle tuli oikelle puolelle päätä hermokipu, joka kuulemma voi tulla joka kymmenennelle leikatulle ja siitä lähtien minulla alkoi pää hikoilla ja hehkua punaisena aivan perkuleesti joka tilanteessa.

        Minulla liikahikoilua esiintyy on myös valmiina koko vartalossa. Kädet ja jalat on kylmät ja kokoajan märät, kainalot TIPPASEE hikeä vaikka ois kylmä. Olo on kokoajan stressaantunut ja hermostunut. Joudun pitämään mustia paitoja eikä vaatteet saa olla yhtään tiukat tai muuten koko vartalo hikoilee rajusti. Sydänmen jyskytys tuntuu kokoajan liian kovalta vaikka lääkärissä, kun on mitattu pulssi on on ollut alhainen koska olen urheilija. Minulla on myös erikoista se, että kädet ja päänahka alkaa sinertää yleensä puolen päivän jälkeen (näkyy koska olen hiukseton).

        Olen miettinyt meneväni tohon stressihermon salpaukseen mut mietityttää tosissaan, kun lukee täällä kerrottuja kokemuksia, toisaalta itsestä tuntuu, et ei oo mitään menetettävää, koska hikoilen jo valmiiksi niin järkyttävästi. Minulla tämä ongelma tuntuu vain pahenevan, koska olen nyt myös sellaisessa työssä toimihenkilönä, jossa joutuu olemaan ihmisten kanssa paljon tekemisissä eikä pysty olemaan edes tuttujen ihmisten seurassa normaalisti, kun on tällaisia ongelmia! JOTAIN PITÄIS KEKSIÄ!

        ei kai salpaus voikaan auttaa tuollaisessa tilanteessa? se kai auttaa hikoilutapauksissa vain jos kasvot ja kädet hikoilee? ei vartalohikoiluun käsittääkseni. voithan kysyä sähköpostilla telarannan mielipidettä, sehän ei vielä sido sinua mihinkään.

        joku kertoi joskus että telaranta olisi ehdottanut vartalohikoiluun (jota siis ilmeni salpausleikkauksen sivuvaikutuksena) jotain lääkettä? oletko kokeillut sellaista? en tiedä tarkemmin lääkkeen nimeä. ja tietysti kannattaa kokeilla vartalodeodorantteja yms. ja sitä kosmetologin hoitoa (ihon paksuntamista) punastumiseen.

        mitä olen eri foorumeja lukenut, niin ihmiset, jotka ovat luulleet ettei heillä ole mitään menetettävää, sanovat leikkauseksen jälkeen, ettei leikkausta edeltävä hikoilu ollut mitään verrattuna leikkauksen jälkeiseen hikoiluun (tämän olen lukenut ets:n eli hermojen katkaisun läpikäyneiden ihmisten mielipiteenä). esb on toki mahdollisesti palautettavissa, mutta mieti että siinä voi mennä lähemmäs kymppitonni kankkulan kaivoon, koska se ei välttämättä auta edes punastumiseen (jos hikoilua aiheuttaa T1 taso).

        liikahikoilu on englanniksi hyperhidrosis. kannattaa etsiskellä muita vaihtoehtoja ennen leikkausta.


      • pettynyt..
        hmmmmmmmm kirjoitti:

        ei kai salpaus voikaan auttaa tuollaisessa tilanteessa? se kai auttaa hikoilutapauksissa vain jos kasvot ja kädet hikoilee? ei vartalohikoiluun käsittääkseni. voithan kysyä sähköpostilla telarannan mielipidettä, sehän ei vielä sido sinua mihinkään.

        joku kertoi joskus että telaranta olisi ehdottanut vartalohikoiluun (jota siis ilmeni salpausleikkauksen sivuvaikutuksena) jotain lääkettä? oletko kokeillut sellaista? en tiedä tarkemmin lääkkeen nimeä. ja tietysti kannattaa kokeilla vartalodeodorantteja yms. ja sitä kosmetologin hoitoa (ihon paksuntamista) punastumiseen.

        mitä olen eri foorumeja lukenut, niin ihmiset, jotka ovat luulleet ettei heillä ole mitään menetettävää, sanovat leikkauseksen jälkeen, ettei leikkausta edeltävä hikoilu ollut mitään verrattuna leikkauksen jälkeiseen hikoiluun (tämän olen lukenut ets:n eli hermojen katkaisun läpikäyneiden ihmisten mielipiteenä). esb on toki mahdollisesti palautettavissa, mutta mieti että siinä voi mennä lähemmäs kymppitonni kankkulan kaivoon, koska se ei välttämättä auta edes punastumiseen (jos hikoilua aiheuttaa T1 taso).

        liikahikoilu on englanniksi hyperhidrosis. kannattaa etsiskellä muita vaihtoehtoja ennen leikkausta.

        Minulle tehtiin stressihermonsalpaus viime kesän alussa, mutta päätin otattaa klipsit pois vartalohikoilun takia alle 2kk päästä. Nyt klipsien poistosta on kulunut yli puoli vuotta ja minulla on vielä kuitekin vartaloihikoulua normaalia enemmän. Haluaisinkin siis kuulla muiden kokemuksia, joilta klipsit on poistettu 2 kk päästä niiden laitosta. Kuinka nopeasti hikoilua alkoi helpottaa? Ja palautuivatko myös esimerkiksi punastuminen? Minulla punastuminen ei ole vielä palautunut, mutta punastuisin mieluummin kuin kärsin tästä hikoilusta.
        Odottelen vastauksianne :)


      • PunaLintu
        pettynyt.. kirjoitti:

        Minulle tehtiin stressihermonsalpaus viime kesän alussa, mutta päätin otattaa klipsit pois vartalohikoilun takia alle 2kk päästä. Nyt klipsien poistosta on kulunut yli puoli vuotta ja minulla on vielä kuitekin vartaloihikoulua normaalia enemmän. Haluaisinkin siis kuulla muiden kokemuksia, joilta klipsit on poistettu 2 kk päästä niiden laitosta. Kuinka nopeasti hikoilua alkoi helpottaa? Ja palautuivatko myös esimerkiksi punastuminen? Minulla punastuminen ei ole vielä palautunut, mutta punastuisin mieluummin kuin kärsin tästä hikoilusta.
        Odottelen vastauksianne :)

        Kävin itse tässä leikkauksessa nelisen vuotta sitten. Ongelmana oli punastuminen kasvoilla, ja siitä sitten seurasi jännitys ja jatkuva pelko. 10 minuutin keskustelun jälkeen Telarannan vastaanotolla mies kirjoitti paperin että tämä leikkaus varmastikkin auttaa vaivaani. Ei minkään laista taustatutkinota tehty, eikä suositeltu psykiatria vain kerrottiin että tämä leikkaus on markkinalla parhain ja todella vaaraton, juuri sen takia että klipsit voi poistaa ja hermot voi palauttaa normaalin kuntoon jos ne poistetaan 2kk sisällä. Ihmetten että kuka helevetti on niin rikas että ensiksi menee laittamaan 4900e tähän leikkaukseen jasitten vielä 1900 niiden poistamiseen 2kk sisällä!!!!!! Ihminen joka on kärsinyt punastelusta ja jännittämisestä vuosia haluaa toivoa että tämä leikkaus on heidän pelastus. eikä ryhdy 2kk sisällä ottamaan niitä pois. Sitten kuin oireet alkaa palautua niinkuin minulla.. punastuminen on tullut takaisin 3vuoden jälkeen ja nytten joudun lähetä hakemaan pyskiatrilta apua!!! Jokin mikä minun olisi pitänyt tehdä ennen leikkausta. Miksi ei ihmisille varoiteta tästä että oireet alkaa pikkuhiljaa tulla takaisin???????? Ja kun sen huomaa.. sitten on liian myöhästä!!!!!!!! Eli rakkaat ystävät älkää ihmeessä menkö tähän helvetin leikkaukseen! Saatte vaivan lisäksi myös sivuoireita kuten liikahikoilu, kuivat kasvot/kädet ja kroppanne on ikuisesti tuhottu!!!!! sitä mieltä olen minä. Te jotka olette klipsit monen vuoden jälkeen poistaneet!!! Haluasin tietoa miten tilanne muuttui, pahempaan vai ollenkaan??? Plz kirjottakaa koska harkin näitten klipsien poistoa mutta pelkään että tilanne pahenee.. Onko kellään kokemusta!!!


      • opeope
        hmmmmmmmm kirjoitti:

        ei kai salpaus voikaan auttaa tuollaisessa tilanteessa? se kai auttaa hikoilutapauksissa vain jos kasvot ja kädet hikoilee? ei vartalohikoiluun käsittääkseni. voithan kysyä sähköpostilla telarannan mielipidettä, sehän ei vielä sido sinua mihinkään.

        joku kertoi joskus että telaranta olisi ehdottanut vartalohikoiluun (jota siis ilmeni salpausleikkauksen sivuvaikutuksena) jotain lääkettä? oletko kokeillut sellaista? en tiedä tarkemmin lääkkeen nimeä. ja tietysti kannattaa kokeilla vartalodeodorantteja yms. ja sitä kosmetologin hoitoa (ihon paksuntamista) punastumiseen.

        mitä olen eri foorumeja lukenut, niin ihmiset, jotka ovat luulleet ettei heillä ole mitään menetettävää, sanovat leikkauseksen jälkeen, ettei leikkausta edeltävä hikoilu ollut mitään verrattuna leikkauksen jälkeiseen hikoiluun (tämän olen lukenut ets:n eli hermojen katkaisun läpikäyneiden ihmisten mielipiteenä). esb on toki mahdollisesti palautettavissa, mutta mieti että siinä voi mennä lähemmäs kymppitonni kankkulan kaivoon, koska se ei välttämättä auta edes punastumiseen (jos hikoilua aiheuttaa T1 taso).

        liikahikoilu on englanniksi hyperhidrosis. kannattaa etsiskellä muita vaihtoehtoja ennen leikkausta.

        kunsitätekstiäkirjoitaamuidenluettavaksisitävoisikäyttääisoakirjaistalauseenaloituksessakoskatekstisinäyttäänytyhdeltäptköltäelitältäjotaontodellavaikealukea.kysymyskuuluukenelletäälläkirjoitatluulisiettäkirjoitatmuillavaikirjoitatkoitsellesi.suosittelensinullelämpimästimenemääntakaisinkouluunkoskakirjoitustaitosionolematon.


      • broken_n
        PunaLintu kirjoitti:

        Kävin itse tässä leikkauksessa nelisen vuotta sitten. Ongelmana oli punastuminen kasvoilla, ja siitä sitten seurasi jännitys ja jatkuva pelko. 10 minuutin keskustelun jälkeen Telarannan vastaanotolla mies kirjoitti paperin että tämä leikkaus varmastikkin auttaa vaivaani. Ei minkään laista taustatutkinota tehty, eikä suositeltu psykiatria vain kerrottiin että tämä leikkaus on markkinalla parhain ja todella vaaraton, juuri sen takia että klipsit voi poistaa ja hermot voi palauttaa normaalin kuntoon jos ne poistetaan 2kk sisällä. Ihmetten että kuka helevetti on niin rikas että ensiksi menee laittamaan 4900e tähän leikkaukseen jasitten vielä 1900 niiden poistamiseen 2kk sisällä!!!!!! Ihminen joka on kärsinyt punastelusta ja jännittämisestä vuosia haluaa toivoa että tämä leikkaus on heidän pelastus. eikä ryhdy 2kk sisällä ottamaan niitä pois. Sitten kuin oireet alkaa palautua niinkuin minulla.. punastuminen on tullut takaisin 3vuoden jälkeen ja nytten joudun lähetä hakemaan pyskiatrilta apua!!! Jokin mikä minun olisi pitänyt tehdä ennen leikkausta. Miksi ei ihmisille varoiteta tästä että oireet alkaa pikkuhiljaa tulla takaisin???????? Ja kun sen huomaa.. sitten on liian myöhästä!!!!!!!! Eli rakkaat ystävät älkää ihmeessä menkö tähän helvetin leikkaukseen! Saatte vaivan lisäksi myös sivuoireita kuten liikahikoilu, kuivat kasvot/kädet ja kroppanne on ikuisesti tuhottu!!!!! sitä mieltä olen minä. Te jotka olette klipsit monen vuoden jälkeen poistaneet!!! Haluasin tietoa miten tilanne muuttui, pahempaan vai ollenkaan??? Plz kirjottakaa koska harkin näitten klipsien poistoa mutta pelkään että tilanne pahenee.. Onko kellään kokemusta!!!

        Nyt TE KAIKKI jolle tämä leikkaus on tehty, ja ette ole saanet apua,päinvastoin,ottakaa yhteyttä!! Mulle tehtiin kyseinen leikkaus 2007 loppupuolella, klipsit otettiin pois reilun kahden kuukauden päästä. Mulla oli ennen leikkausta normaalia vähäisempi hikoilu, nyt ihan älytöntä. Lisäksi kuivat kädet ja kasvot. Jalat aina ihan jäässä. Syke tosi alhainen, kipuja rinnassa. Hain apua punasteluun, sitä en saanut ollenkaan,ikuisen riesan kyllä. Joukkokantelu olisi musta erittäin aiheellinen. Mulle luvattiin että kaikki palaa normaaliksi, jos klipsit otetaan pois. Ja näin ei todellakaan ole käynyt. Pahinta on kun tän asian kanssa on ihan yksin, Telaranta ei ota vastuuta mistään. Mut mä vaadin oikeutta. Ja toivon et tekin jotka koette tulleenne huijatuksi, otatte yhteyttä. Tätä ei voi yksinkertaisesti jättää tähän.


      • Joopap
        broken_n kirjoitti:

        Nyt TE KAIKKI jolle tämä leikkaus on tehty, ja ette ole saanet apua,päinvastoin,ottakaa yhteyttä!! Mulle tehtiin kyseinen leikkaus 2007 loppupuolella, klipsit otettiin pois reilun kahden kuukauden päästä. Mulla oli ennen leikkausta normaalia vähäisempi hikoilu, nyt ihan älytöntä. Lisäksi kuivat kädet ja kasvot. Jalat aina ihan jäässä. Syke tosi alhainen, kipuja rinnassa. Hain apua punasteluun, sitä en saanut ollenkaan,ikuisen riesan kyllä. Joukkokantelu olisi musta erittäin aiheellinen. Mulle luvattiin että kaikki palaa normaaliksi, jos klipsit otetaan pois. Ja näin ei todellakaan ole käynyt. Pahinta on kun tän asian kanssa on ihan yksin, Telaranta ei ota vastuuta mistään. Mut mä vaadin oikeutta. Ja toivon et tekin jotka koette tulleenne huijatuksi, otatte yhteyttä. Tätä ei voi yksinkertaisesti jättää tähän.

        Ja jos on niin kauan kesti että rupesi oireet helpottamaan?


      • ehdottomasti
        broken_n kirjoitti:

        Nyt TE KAIKKI jolle tämä leikkaus on tehty, ja ette ole saanet apua,päinvastoin,ottakaa yhteyttä!! Mulle tehtiin kyseinen leikkaus 2007 loppupuolella, klipsit otettiin pois reilun kahden kuukauden päästä. Mulla oli ennen leikkausta normaalia vähäisempi hikoilu, nyt ihan älytöntä. Lisäksi kuivat kädet ja kasvot. Jalat aina ihan jäässä. Syke tosi alhainen, kipuja rinnassa. Hain apua punasteluun, sitä en saanut ollenkaan,ikuisen riesan kyllä. Joukkokantelu olisi musta erittäin aiheellinen. Mulle luvattiin että kaikki palaa normaaliksi, jos klipsit otetaan pois. Ja näin ei todellakaan ole käynyt. Pahinta on kun tän asian kanssa on ihan yksin, Telaranta ei ota vastuuta mistään. Mut mä vaadin oikeutta. Ja toivon et tekin jotka koette tulleenne huijatuksi, otatte yhteyttä. Tätä ei voi yksinkertaisesti jättää tähän.

        Oletko tehnyt mitään tuon joukkokantelun eteen?
        Tuon klipsienpoistonhan pitäisi olla vähintään maksutonta ja oikeastaan kaikki rahat takaisin ja vahingonkorvauksia, jos jää pysyvä haitta.
        Itse en poistattanut, kun oli kuulema liian myöhäistä. Kova pakkastalvi ja viileä työpaikka, niin oireet ei tuntuneet niin vakavilta, mutta vähänkin lämpimämmässa ja liikkuessa hikoilu on järjetöntä. Lisäksi kaikki muut oireet...
        Saadaan varmasti iso porukka kasaan, kun joku vaan hoitaa virallisen puolen.


      • 11111111111111111111
        Joopap kirjoitti:

        Ja jos on niin kauan kesti että rupesi oireet helpottamaan?

        Minulle Tehtiin salpaus 1998 ja poisto 2000. Hikoilu ei ole vähentynyt enkä usko että vähenee vaikka purku tehtäs 2 kuukauden päästä.Itselläni hikoilun lisäksi. Kädet on aina kylmät,talvella varsinkin aivan jäässä.Syke on tosi matala.Juosta ei jaksa läheskään kuten ennen.Kasvot ei hikoa herkästi jos hikoaa niin vasen puoli herkemmin.Nyt kun ajattelee ei tuohon leikkaukseen olisi kannattanut mennä.Kyllä on liikaa haittoja eikä ne poistu vaikka kuinka mainostetaan että mitä nopeammin purku tehdään sitä parempi on palautuminen.
        Leikkaukseen pääsi tosi helposti.Jäi väkisinkin sellainen rahat pois maku.Kyllä on kallis kokeilu.Jotenkin tuntuu ettei tajuta eikä välitetä.Ihmiselle tulee vain lisää vikoja joista pitää jaksaa kärsiä loppu elämän.


      • Märkäjalka
        Joopap kirjoitti:

        Ja jos on niin kauan kesti että rupesi oireet helpottamaan?

        Hei
        Olenkohan minä viimeisin uhri.
        Minulle tehtiin salpaus maaliskuussa. Reilun viikon kuluttua klipsit poistettiin koska sain sietämättömät sivuoireet. Jalkani ovat ihan jääkylmät ja ihan kaiken aikaa kylmän hikiset. Suuri ongelma on pitää varpaiden välit ehjinä. Joka yö herään paita märkänä. Myös päivä aikaan yläselkä ja keski kroppa hikoilevat runsaasti ihan mitättömästä rasituksesta ja muutenkin. Minulla on myös melko usein kuvottava ja jotenkin kummallinen olo. Rintakehässäni on myös alueita joissa iho on hyvin hellä. Ihan kuin joku hermo joka vaikuttaa ihoon olisi myös viottunut joltain osin. Käteni ovat ruutikuivat. Kuukauden aikana olen käyttänyt käsirasvaa enemmin kuin koko elämäni aikana aikaisemmin. (Olen 51 vuotias nainen)
        Lääkärin vinkistä hankin laitteen kotiini, jonka pitäisi vaikuttaa jalkojen hikoiluun vähentävästi. Olen ehtinyt käyttää sitä kaksi kertaa, toistaiseksi ei vaikutusta.
        Klipsien poiston jälkeen sairaalassa kysyin lääkäriltä, milloin palautuminen alkaa? Sain vastaukseksi, hyvin pian.
        Myöhemmin olen tivannut samaa asiaa sähköpostitse, johon sain vastaukseksi. Ei koskaan kuukaudessa, kahden kuukauden jälkeen pikkuhiljaa!!
        Salpauksen purkamisesta on nyt kulunut muutama hyvin synkkä viikko.
        Jos tilanteeni ei muutu, en tiedä mitä tehdä.


        PS. Punastuminen ja jännittäninen on poissa, mutta toimenpiteeseen meno oli elämäni suurin virhe.


      • Ottakaa yhteyttä
        ehdottomasti kirjoitti:

        Oletko tehnyt mitään tuon joukkokantelun eteen?
        Tuon klipsienpoistonhan pitäisi olla vähintään maksutonta ja oikeastaan kaikki rahat takaisin ja vahingonkorvauksia, jos jää pysyvä haitta.
        Itse en poistattanut, kun oli kuulema liian myöhäistä. Kova pakkastalvi ja viileä työpaikka, niin oireet ei tuntuneet niin vakavilta, mutta vähänkin lämpimämmässa ja liikkuessa hikoilu on järjetöntä. Lisäksi kaikki muut oireet...
        Saadaan varmasti iso porukka kasaan, kun joku vaan hoitaa virallisen puolen.

        Hei!
        Meitä petettyjä on varmaan iso porukka. Kukaan ei vaan ole vaivautunut ottamaan minuun yhteyttä, vaikka olen antanut prepaid-liittymän numeroni.

        Eli se on 040-3238535. Laittakaa viestejä, soittakaa!!!!!!!!!!!!!!!!!

        Haluaisin keskustella jonkun kohtalotoverin kanssa!


    • dolphin96

      luin just netistä, että joku tyyppi voi saada punastumise, hikoilun ja jännityksen pois hypnotisoimalla. Se tulis maksaan vissiin jotain 50e kait.. (en oo varma) Onko kellään kokemuksia? auttoko? kommatkaa!!!:)

      • Forever red

        Vastaus tähän hypnoosihoitoon: itse kävi Helsingissä eräällä naispuolisella hypnoterapeutilla yhteensä 8 kertaa. Minkäänlaista apua punastumiseen ei tullut. Itsellä vaivana todella vahva punastuminen, hikoilu- ym.oireet ovat mielestäni sivuseikka, koska niitähän ei muut ihmiset huomaa. Punastumista vaan ei voi kätkeä mihinkään. Sinänsä minulla ei ole valittamista hypnoterapiasta, se oli ihan tavallisen oloista tarapiaa. Huomatkaa, ettei siinä ihmistä oikeasti mihinkään hypnoosiin vaivuteta, vaan jutellaan potilas rentoutuneeseen mielentilaan ja sitten hänen kanssaan keskustellaan postiivisista asioista.
        Sinänsä hypnoterapia antoi hiukan itseluottamusta ja muutamia positiivisia mielikuvia, joita voi miettiä ahdistavan hetken tullen. Ainut vaan kun sitä poskien helotusta ei saa mihinkään, niin ei siinä edes mukavat mielikuvat auta.
        Kyselin hypnoterapeutiltani myös näistä lääkkeistä, mutta hänen mielestään ne ovat turhan rankka keino. Terapeutti sanoi, että hoitoa pitäisi jatkaa aika kauan, mutta 60 euroa kerta, ja se tosiseikka ettei sielä mitään ihmeitä tehty niin lopetin siellä käymisen.
        Ostin kotiin rentoutus CD:n, jossa juuri näitä positiivisia mielikuvia ja rentoutusta harjoitellaan. Kuuntelen sitä aina välillä iltaisin nukkumaan mennessä, ja aamulla tuntuu usein silloin paremmalta ja päivä menee punastumatta.
        Olen melko vaativassa työssä, on julkista esiintymistä ja palavereja ym, joten olen taas alkanut miettiä joko lääkkeen ajoittaista käyttöä tai symppaattisen hermoston salpausleikkausta. Ikääkin on jo, eikä itsellä nämä oireet tunnu helpottavan iän myötä, niin kuin monille sanotaan....


      • pientä
        Forever red kirjoitti:

        Vastaus tähän hypnoosihoitoon: itse kävi Helsingissä eräällä naispuolisella hypnoterapeutilla yhteensä 8 kertaa. Minkäänlaista apua punastumiseen ei tullut. Itsellä vaivana todella vahva punastuminen, hikoilu- ym.oireet ovat mielestäni sivuseikka, koska niitähän ei muut ihmiset huomaa. Punastumista vaan ei voi kätkeä mihinkään. Sinänsä minulla ei ole valittamista hypnoterapiasta, se oli ihan tavallisen oloista tarapiaa. Huomatkaa, ettei siinä ihmistä oikeasti mihinkään hypnoosiin vaivuteta, vaan jutellaan potilas rentoutuneeseen mielentilaan ja sitten hänen kanssaan keskustellaan postiivisista asioista.
        Sinänsä hypnoterapia antoi hiukan itseluottamusta ja muutamia positiivisia mielikuvia, joita voi miettiä ahdistavan hetken tullen. Ainut vaan kun sitä poskien helotusta ei saa mihinkään, niin ei siinä edes mukavat mielikuvat auta.
        Kyselin hypnoterapeutiltani myös näistä lääkkeistä, mutta hänen mielestään ne ovat turhan rankka keino. Terapeutti sanoi, että hoitoa pitäisi jatkaa aika kauan, mutta 60 euroa kerta, ja se tosiseikka ettei sielä mitään ihmeitä tehty niin lopetin siellä käymisen.
        Ostin kotiin rentoutus CD:n, jossa juuri näitä positiivisia mielikuvia ja rentoutusta harjoitellaan. Kuuntelen sitä aina välillä iltaisin nukkumaan mennessä, ja aamulla tuntuu usein silloin paremmalta ja päivä menee punastumatta.
        Olen melko vaativassa työssä, on julkista esiintymistä ja palavereja ym, joten olen taas alkanut miettiä joko lääkkeen ajoittaista käyttöä tai symppaattisen hermoston salpausleikkausta. Ikääkin on jo, eikä itsellä nämä oireet tunnu helpottavan iän myötä, niin kuin monille sanotaan....

        Hikoilun vasta huomaakin salpauksen jälkeen, kun paita ja jopa takki läpimärkä. Mikä tahansa muu hoito on järkevämpää ja tuolla hinnalla kävisi hypnoosissakin monta vuotta. Lääkkeitä kannattaa ilman muuta kokeilla, jos tarvitsee, hikoiluun ei auta mikään.


    • Pettynyt!

      Minulla oli ennen diagnoosina sosiaalisten tilanteiden pelko. Menin Telarannalle leikkaukseen, siitä on nyt 2,5 v, eikä minulle ole muuta kuin rutikuivat kädet ja superhikoilu siitä tullut, ei mitään positiivista siis. Kaiken lisäksi eräs asiantunteva psykiatri totesi noin 1 v leikkaukseni jälkeen, että koko sosiaalisten tilanteiden pelon diagnoosi on vain hätäisesti tehty joskus, koska minulla ei sitä ole. Hän alkoi epäillä minulla Aspergerin oireyhtymää, joka myöhemmin virallisesti tarkkojen tutkimusten jälkeen varmistuikin.

      Olen valittanut toimenpiteestä kuluttajariitalautakuntaan, joka on käsitellyt asiaa jo 1,5 v (siksi noin kauan, koska odottavat Valviralta lausuntoa asiasta). Toivottavasti asia ratkeaisi hyvin.

      • valkosorminen

        Olin stressihermoleikkauksessa v. -97. Jälkioireita tuli, pahin niistä oli valkosormisuus, jota sairastan vielä nykyäänkin vaikka leikkauksesta on kulunut jo lähes 14 vuotta. Valkosormisuus tuli välittömästi leikkauksen jälkeen. Kun hiemankin vilustun, kohtaus tulee päälle ja sormet on saatava kuumaan veteen. Krampin sattuessa veri jotenkin lakkaa kiertämästä sormista ja ne menevät vitivalkoisiksi ja ovat todella kivuliaat.

        Talvella joutuu suunnittelemaan uloslähdön, pukeutumaan hyvin ja koko ajan on varauduttava siihen, että lämmintä vettä on saatavilla hoitotoimenpidettä varten. Työskentely talvisaikana ulkona on hankalaa, usein lähes mahdotonta, lukuun ottamatta niitä tehtäviä jossa saa paljon liikuntaa.

        Itse ongelmaan eli punasteluun en juurikaan tästä kalliista leikkauksesta mitään apua saanut. Melko pian punastelu palasi lähes yhtä voimakkaana kuin ennen leikkausta. Lisäksi alkoi ilmetä runsasta hikoilua rintakehän alueella. Näin jälkeenpäin voin sanoa, etten ole hyötynyt tuosta leikkauksesta mitään. Sain vain kivuliaan valkosormisuusongelman. Kerroin tuloksesta Telarannalle. Hän olisi purkanut leikkauksen mutta kalliin kustannuksin en enää siihen rumbaan lähtenyt.

        Leikkaukseen menosta en voi, enkä halua ketään syyttää, se oli suurelta osin oman huonon valinnan tulosta, minua varoitettiin siitä, mutta olin tuolloin aika stressaantuneessa tilassa ja tein hätiköidyn johtopäätöksen.

        Ennen leikkausta Telaranta kertoi, että tässä leikkauksessa tehdään jonkinlaista vaihtokauppaa ongelman kanssa, sairaus ei välttämättä kokonaan poistu vaan se pyritään siirtämään vähemmän häiritsevälle alueelle elimistössä. Jos voisin ottaa kaiken uusiksi, en missään tapauksessa enää menisi tuohon leikkaukseen. Enkä voi sitä huonon kokemukseni perusteella kenellekään suositella.

        Punasteluun olen jälkeenpäin saanut apua muualta, usko Jumalaan on tuonut sisimpääni rauhan ja sitä kautta eheytymisen. Luoja on suuressa viisaudessaan sijoittanut stressihermon hyvin suojattuun paikkaan kehon sisimpiin osiin, sitä ei ole todellakaan tarkoitettu tärveltäväksi millään klipseillä, olen saanut nyt sen aivan konkreettisesti kokea.

        Stressi ja vaikeudet eivät elämästä katoa hermoja salpaamalla. Päinvastoin ne lisääntyvät. Koko sairaus ei välttämättä edes johdu sympaattisesta hermostosta, vaan niistä ulkoisista tekijöistä jotka sitä ovat äärimmilleen kuormittaneet, mm. epäonnistuneet ihmissuhteet, henkinen väsymys, epäterveellinen ruoka jne. Kun saa elämän tasapainoon, hermostokin alkaa pikku hiljaa toipua ja korjaantua ja kohtuuton punastelu vähentyä.

        Minun kohdallani moni kielteinen asia kuten lukihäiriö, koulukiusaaminen, epäonnistuneet ihmissuhteet, jne. olivat niitä tekijöitä jotka johtivat hermojen ylikuormittumiseen ja tähän tarpeettomaan ja kalliiseen leikkaukseen. Elämän kielteiset kokemukset johtivat myös rakastavan Jumalan luo joka on antanut tilalle parempaa, tarkoituksenmukaisen elämän.

        Harmittaa vain kun meni niin paljon rahaa hukkaan kun sen olisi mieluummin voinut laittaa lähetystyöhön. Tuollainen rahastus on todellakin hyvin röyhkeää ja vastuutonta, mutta itse en haasta ketään tilille vaan odotan lopullista tilipäivää, jolloin Vanhurskas Tuomari antaa kullekin lopullisen ”palkan”.

        Suosittelen jokaiselle etsimään elämän perusturva Kristus-kalliosta. ”Kun on turva Jumalassa, turvassa on paremmassa.”


    • !!!

      Itse olen kärsinyt kainaloiden liikahikoilusta, esiintymisjännityksestä ja joskus myös punastuttaa ja naama hikoaa. Kainaloiden, jalkapohjien ja kämmenien hikoamiseen on saatavilla tuotteita apteekeista. Esim. Absolut torr -niminen tuote lievittää hikoiluoireita. Myös liikunnan olen huomannut auttavan asiaa.

      Esiintymisjännitykseen olen käynyt nuorempana lääkärillä. Tähän vaivaan söin hetken lieviä määriä rauhoittavaa ennen esitystä, joka auttoi hieman asiaa. Eniten se auttoi siinä, että esitys esitykseltä tilanteet helpottuvat ja näin solmut rupeavat aukeamaan. Totuttelu lievittää mielestäni kaikkia paniikin oireita ja myös asiasta juttelu helpottaa. Lisäksi olen huomannut esityksiä pitäessäni että harjoittelen asiat niin hyvin että tiedän kokoajan mitä höpistä (vaikka osa unohtuu jännityksessä). Jossain vaiheessa tajuaa että tilanne rupeaa olemaan lopussa eikä ole enää syytä jännittää. Lisäksi huomaa ettei ketään loppujen lopuksi kiinnosta kauaa jos joku punastuu. Oire on varmasti yleinen ja kieltämättä kiusallinen mutta harjoitus auttaa tässäkin.

      Eniten olen harmissani nuorista, jotka saattavat joutua lapsellisten kavereiden kiusaamiksi. Tähänkin haluan sanoa että olen huomannut että vahvimmatkin persoonat jännittää vaikkei sitä päällepäin uskoisi. Tsemppiä kaikille ja hyvää kesää.

    • opeope

      kunsitätekstiäkirjoitaamuidenluettavaksisitävoisikäyttääisoakirjaistalauseenaloituksessakoskatekstisinäyttäänytyhdeltäptköltäelitältäjotaontodellavaikealukea

      • Vahva ällä suomessa

        vOI opeope!! kyllänäillä palsttoilla ihmisttentodellisettonkelmat on, pää asiassa eikkä kieliopi. Jos tekee mieli viisastella niin VIISASTELE JOSSAIN MUUALLA KUN TÄÄLLÄ, jossa muut elämän tosiasiat ovat tärkeämpiä kuin välilyönnit, pilkunpaikat ja versaalit. Jos ongelmasi ovat noin pieniä ja mitättömiä niin olet etuoikeutettu meihin muihin palstalaisiin verrattuna ja toivonpa todella, että et vaikeampia murheita joudu kohtaamaankaan elämäsi matkan varrella.


    • NarkkiKO?!

      Hei kaikille liikahikoilijoille ja punastelijoille!
      Olen jo vusia etsinyt apua ja vertaistukea ongelmiini. Kainaloiden erittäin voimakas liikahikoilu. Nuorena sorruin käyttämään huumeita, opiaatteja, eli heroiinia ja subutexia, okska huomasin niiden auttavan hikoiluuni kokeiltuani jäin lähes "heti koukkuun", koska niiiin onnellinen olin hikoilun vähenemisestä. 7 vuotta sittten taistelin ainetta joka päivä saadakseni ja lopulta päätin että lopetan:se päätös pitänytkin. Helppoa se ei ollut, koska liikahikoulua ei oltu tutkittu viellä ja lääkärit sanoivat hikoilun olevan vierotusoireita, itse tiesin, että se on jotain epä normaalia.

      1,5vuotta odotin ihotautilääkärille joka totesi liikahikoilun erittän voimakkaana ja sain botoxia, joka auttoikin. mutta vuosien varrella botox lakkasi toimimasta, ja muuttui maksulliseksi. Olin epä toivoinen ja harkitsin usein itsemurhaa. Huumeisiin en nähnyt paluuta, vaikkka ne hieman auttoivatkin hikoilun vähenemiseen, juuri opiaatit. Lopulta erään toisen lääkärin tekemän operaatioon yhteydessä sain lääkeainetta joka on opiaattien sukulainen, vahva kiulääke nimeltä Tramadol. Ja uskokaa tai älkää, hikoiuni väheni taas silmissä, pystyin tekemään ns.normi töitä, kulkemaan t-paita päällä, en tarvinnut vaihtaa jopa farkkuja joka pv 5 kertaa, koska hikoilu kasteli farkkujen kauluksenkin, pystyin sosiaaliseen elämään, eli meinaan seksuaalista kanssa käymistä myös tällä, yms, yms.

      Ongelmana on, että huume taustaisena tämä Tramadol lääke kun vahva kipulääke on, en saa sitä julkisen puolen lääkäreiltä, luulevat olevani yhä narkomaani, vaikka kaikki ihotauti lääkärin paperit ja lausunnt ovat. Joudun valehtelemaan yksityisille lääkäreille kivuista aina ties missä, jotta saan lääkettä ja pystyn normaali työ-sosiaaliseen elämään.

      Totuuttakin olen kokeiillut:ja aina ehdoton narkomaani leima otsaan.
      Nyt haen ulkomailta lääkettä, ja uskokaa, ei halvaksi tule. Kuitenkin erittäin pätevä ja ammattitaitoinen ihotautilääkäri Helsingissä totesi ymmärtävänsä, että opiaatti pohjainen kipulääke salpaa hermostoa ja hikoilu vähenee...mutta se ei ole "kirjoitettu" keino hoitaa liikahikoilua joten ei pysty kirjoittamaan reseptiä.

      Kaikki liikahikoilusta tms kärsivät: Nyt minä suosittelen kokeilemaan joko Tramadolia tai Panacodia (toisilla vaikuttaa toinen, toisilla toinen näistä kiitos narkkari-taustani tiedon) liikahikoiluun. Helposti lääkärit, varsinkin yksityiset eri vaivoihin,kipuihin kirjoittavat. mutta eivät liikahikoiluun TAI varsinkaan narkomaani taustaisille.

      Kirjoitelkaa ihmiset lisää... Ihanaa ja surullista että kohtalotovereita näin paljon!

      T.Narkomaani aina(KO?!) :)

      • Erikoista...

        kun Wikipedia kertoo haittavaikutuksina juuri hikoilun.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Tramadoli

        "Haittavaikutukset
        Tramadolin haittavaikutuksia ovat väsymys, oksentelu, hikoilu ja ummetus. Harvinaisissa tapauksissa saattaa myös esiintyä epileptisiä oireita."

        Hakuaisin kokeilla, jos auttaa. Mistä sait reseptin, luulen, että aika vaikeaa.
        Itse olen kokeillut Ditropan nimistä lääkettä, mutta ei juurikaan hyötyä, enemmän haittaa.


      • maximy

        Voipi poiketa vähän aiheesta, mutta ei ole mitään kuumempaa kun hikinen naine. x)


    • HeyItsJustMe

      Voi että tulee pahamieli kun lukee näitä kohtaloita :( Onko kenelläkään hikoilu oireet klipsien poiston jälkeen vieläkään helpottanut? Minulla ei ainakaan, poistostakin jo vuosia. Mistähän tähän saisi avun. On kamalaa kun vaatteet hikoo läpi ja talvellakin kun palelen kuin hullu, neljä paitaa ja takki hikoilu tulee läpi monesta paidasta. Kesäisin on yhtä tuskaa kun aina paita ja housut litimärkänä.

    • nyt eläkeläinen

      Minulla kainalohikoilu loppui liiallisten hikirauhasten poistoleikkauksella. Leikkaus tehtiin 1970 luvulla avopuolella ja hikoilu pysynyt poissa, josta olen tosi tyytväinen!!
      Leikkaus tehty Keski-Suomen Keskussairaalassa.

    • Lucky

      Moikka Kaikki!

      Tosi ikävää kuulla, että noin monella on huonoja kokemuksia salpauksesta. Itselleni se tehtiin vähän aikaa sitten ja voin onnellisena sanoa, että KAIKKI oireeni ovat poistuneet ja KAIKKI sivuoireet, joita leikkauksen kerrottiin tuovan, ovat mitättömiä ja hyvin olemattomia!

      Olen laulaja ja esillä viikottain. Hain apua:
      -Punastumiseen
      -Päähikoiluun
      -Esiintymisjännitykseen
      -Kasvojen lihasten jäykkyyteen (johtuen jännityksestä)
      - Sydämen tykytykseen, sekä korkeaan pulssiin
      - Migreeniin

      Kaikki nämä oireet hävisivät esiintymistilanteista! Olen hyvin ulospäinsuuntautunut ja helposti innostuva, joten kaikkiin tunteisiini liittyi näitä ikäviä oireita,vaan ei enää!!!!!

      En tiedä onko sillä vaikutusta, kun olen normaalipainon alarajoissa ja kehoni rasvaprosentti on pieni. Liikun säännöllisesti hikiliikuntaa ja elän erittäin terveellisesti (vähähiilihydraattinen ruokavalio) Ulkoilen ja harrastan myös meditointia. Juon kerran kuussa viinilasillisen, enkä polta tai muutenkaan rellestä liiemmin:)

      Kannattaa siis muistaa, että terveellisillä elämäntavoilla on myös vaikutusta leikkauksen onnistumiseen...tai niin minulle ainakin kerrottiin.

      Jos lähden lenkille, ylävartaloni on hyvinkin hietön, mutta selkään ja mahaan tulee kyllä hiki...Jalkoihini myöskin. En ole tosin kokenut sen haittaavan, sillä mielestäni nämä hikoiluoireet kuuluvat lenkkeilyyn:)

      Kesällä pukeudun niin niukasti kuin vain suinkin voin ja vietän aikaa rannoilla, jossa voin mennä uimaan tai lillutella jalkojani vedessä, mikäli hikoilen "liiaksi" Onneksi on myös keksitty ihana JÄÄTELÖ, joka viilentää säässä kuin säässä.

      Olen ehdottomasti sitä mieltä, että menkää leikkaukseen, jos olette kokeilleet jo muita vaihtoehtoja ongelmiinne. Itse aloitin oireisiini ratkaisun etsimisen jo teini-iässä...nyt olen 30v, eikä mikään beetasalpaaja/hypnoterapia/terapia/lääkitys/asenteenmuutos/jooga yms. auttaneet lainkaan.

      Onnea ja tsemppiä kaikille

      • Oletkin sitten

        se poikkeus säännössä, jolle ei tullut pahaa hikoilua. Minäkin olen hoikka ja hyväkuntoinen, mutta silti järjetön hikoilu pienestäkin liikunnasta, uiminen ainoa mahdollinen liikunta ja viileällä rauhallinen kävely.

        Useimmilla esiintyjillä tuo salpaus takuulla tuhoaisi uran, kuka ilkeäisi esiintyä vaatteet läpimärkinä. Itse en tiedä mihin työhön uskaltaisin enää hakea.


    • Voi että..

      Luin näitä viestejä ja ei hyvältä näytä. Täällä jengi pohtii kui päästä sivuoireista eroon. Onkohan se tuon salpaushoidon tarkootuski toimia tyyliin jos on pää kipee ni potkaise varpaat pöydänjalkaan ni se kipu siirtyy sit sinne! Telarannalle pistin en nyt niin kauhean ystävälliseen sävyyn s-postia. Syksyllä kyselin tästä hoidosta ku tuntu ettei mikään muu auta ja olin kuin nurkkaan ajettu eläin. Viikon yhtäsoittoa kämpillä ku ei ulos uskaltanu mennä.. sit loppu ruoka lopulta ni oli pakko ottaa riski että joku näkee ja livahtaa kauppaan. siinä jäi koulut kesken.. ynnämuuta ja sen jälkeen tuli puolen vuoden alkoholitokkura josta tässä taas pikkuhiljaa koitetaan vaan nousta jaloilleen. Se ihmisen elo ei kaikilla meillä ole aina niin mukavaa. Mutta toisaalta. Mielenkiintoistahan tää on nyt taas katsella mihin kyvyt riittää kun edessä alkaa olemaan taas hieman parempi vaihe. Kun tietoisesti pyrkii vain jättämään pelot ja ahdistukset taka-alalle niin niiden kanssa voi oppia elämään. ja uskoisin että paljon paremmin toimii kuin tää salpaushoito.

      • nii..

        Siis tuohon loppuun lisäys että "toivoisin"


    • HikinaamaPunasena

      Lukaisin ketjun läpi hakiessa tietoa salpauksesta.
      Kärsin itse punastelusta ja kasvojen kohtuuttomasta hikoilusta.

      Olen mies 25v ja tähän asti lääkärit eivät ole ottaneet asiaa tosissaan. Monet kerrat suoritin kouluesiintymiset pienessä humalassa, tuntien kuitenkin suurta häpeää ja itseinhoa ratkaisusta. Lopetin lukion kesken oireiden ja pahenevan paniikkihäiriön takia.

      Suoritin lukion myöhemmin loppuun aikuislukiossa, osittain alkoholin voimalla. Opiskelin itselleni ammatin media-alalta, suurten vaikeuksien kautta. Töitä ei tosin vuosikausiin ole näkynyt. Pätkätöillä yritän kasata toimeentuloni mieluummin kuin olisin työttömänä kotona. Stressi painaa päälle ja rahatilanne on jatkuvasti huonompi kuin työttömällä.

      Kaikki paska punaisesta, hikoavasta naamasta.

      Kurjaa lukea, ja myös kirjoittaa, näin masentavaa tekstiä. Vertaistukeakaan en ole vielä löytänyt, vaan empä ole paljoa etsinytkään. Suututtaa yli kaiken aiempien viestien kirjoittajien kokemukset "lääketieteen ammattilaisista", jotka hyväksikäyttävät epätoivoisia ihmisiä.

      Tämä asia pitäisi tuoda laajempaan tietoisuuteen, ja media-alan työttömänä ammattilais-paniikkihäiriöis-punastujahikoilijana näkisin mielelläni TV-dokumentin aiheesta. Puoskarilääkärit seinää vasten ja psykologien ja asianomaisten näkemykset esille! Liian moni kärsii päivittäin peitellen oireita.

      Ja se kieli_poliisi saa painua muualle viilaamaan pilkkuja ja yhdys___sanoja.

      • Anonyymi

        Keskuteluun pitäisi saada miksi ihmiset turvautuvat tämmöisiin vaihtoehtoihin. Siis todella mikä on terveydenhuollossa vikana, eikä,vain käännetä yksilön syyksi näitä asioita. Jos terveydenhuollossa on ongelma, niin siirrytään syyttämään yksilöä ja tässä nähdään seuraukset. Jonnekkin sitä jokainen pakenee jos vielä mukamas auttavat viralliset toimet, jotka pahentavat asioita julistetaan jumalan sanalla oikeiksi. Jotkut psykiatrit ovat vakavin sairauden kuva maailmassa. Vastaavat puoskarit eivät korjaisi päivääkään autoja saamatta potkuja. Ne kun menisi potilaiden tavoin vain ja ainostaan hajalle ja korjattavaa ei jää. Ai niin jotkut onnekkaat kuitenkin selvisivät esim. Hermosalpaukseen ja ehkä siitäkin. Näille psykiatreille puoskalainkin tärkein virka on ullkoistaa omat ongelmat. Voi kamalaa jos se toteutuisi ja oma toiminta menisi tarkasteluun mitäs sitten? Silloin paljastuisi paljon paskaa mikä ei menisi puoskarilakiin koska se ei ole enää huuhaata.
        Kiitos suomen terveyden huollon toimiville osille. Niitäkin on. On se kuitenkin vakavaa jos potilaan/ihmisen ongelma on vastakkain terveyden huollossa olevan MÄDÄN PISTEEN KANSSA niin silloin tapahtuu aina pahaa.


    • PUNASTELUPOIS!!!

      Oon 16v poika ja toi punastelu rupee jo vituttaa, haluaisin olla esim joku näyttelijä tai jokin tv tähti mutt mietin et toi punastelu voi vähä estää sitä::(

      Mietin että sitte ku oon isompi nii voisin mennä tohon leikkaukseen..:) paljonkoha se nykysi maksaa??:/
      Onko se auttanu mite hyvi ja onks tullu jotai tositosi pahoi oireit!!???

      ois UPEET jos joku vastais ja kertois esim tost leikkauksest

    • sakdsjka,s

      Voisko joku kertooo ,joka on käyny siinä leikkauksessa auttaako se oikeesti??

      Hyviä ja huonoin puolii??:)

    • Ei enää jännitystä

      Hei

      Kävin leikkauksessa 2,5 vuotta sitten. Punastelu lähti sillä sekunnilla ja esiintymis- ja esilläolojännitys lähti täysin. Lenkkeillessäkään ei naama enää punottanut lainkaan vaikka olis juossut maratonin... Minulle se siis auttoi ja maksoi muistaakseni jotain viisi tonnia. Menisin edelleen samaan, elämä muuttui täysin.

      Mutta mutta. Asialla on tosiaan kääntöpuolikin. Keskivartalohikoilu lisääntyi paljon. Se on siedettävää päivisin ja kuumallakin, sen kanssa oppii elämään. Olen nainen ja käytän kireitäkin toppeja jne. Mutta yöhikoilu on pahempaa, joskus pitää laittaa kesken yön lakanan päälle joku kuiva viltti väliin, kun ei pysty enää makaamaan samalla likomärällä lakanalla. Aamulla sitten tuuletellaan lakanoita. Mutta ei suinkaan joka yö. Krapula ym. erityistilanteet hikoiluttaa öisin eniten. joskus ei hikoiluta lainkaan, sekin on vuodenaikakysymys.

      Lisäksi sellainen pikku juttu tuli myös, että kun ottaa alkoholia,. niin poskiin saattaa tulla toisinaan punaiset läiskät vähäksi aikaa. En käytä paljoa alkoholia.
      Toimenpiteen jälkeisenä vuotena oli hieman vapinaa, sain siihen Propralia.

      Nyt kaikki on tasapainossa. Kasvojen hikoilu on jonkin verran palautunut, mikä on vaan hyvä, kun urheilee rankasti. Lievää punotusta voi olla. Entinen tilanne oli kamala paloauto tuntitolkulla treenin jälkeen. Julkinen punastelu on ehkä hieman palautunut, mutta se ei haittaa yhtään, koska olen rennompi enkä enää pelkää julkisia tilanteita. Olen samalla siis "oppinut" punastelemattomuuteen. Jos punastun, se on harvoin ja lievää.

      Menisin uudelleen. Elämänlaatu on parantunut huikeasti ja kirjoittaisin nimelläni jos kehtaisin. Mutta enpä taida viitsiä. En voi suositella kaikille, koska tämä taitaa olla yksilöllistä, Minulle tämä auttoi ja olen päässyt elämässäni todella paljon eteenpäin, kun uskallan avata julkisesti suuni pelkäämättä punastumista.

      • sama kuin ed.

        Vielä jatkoa edelliseen: Elämä punastelijana oli niin rankkaa, että yksi hikoilu on pikkujuttu sen rinnalla. Minua kiusattiin siitä. Ennen piti kaikki tilanteet ja reitit suunnitella ennalta, nyt ei enää tarvi.


    • ihmetyss

      lisää?

    • korona3

      Itselleni tehtiin salpaus 9 vuotta sitten. Ei ollut hyvä homma, punastuminen olisi pitänyt hyväksyä ja sosiaalisten tilanteiden pelko hoitaa pillereillä koska sekin on hoidettavissa hyvin pienillä annoksin. Jos operaatiosta jotain hyvää pitää sanoa on se punastumisen osittainen poistuminen. Talvella käsiä palelee kun taas saunaan ei voi mennä koska ääreispaikkojen elimet muun muassa korvanlehdet tuntuvat kärventyvän. Pulssi on aivan liian matalalla ja koen että sydämeni toimii liian laiskasti. Sain myöhemmin lääkäri ystävältäni tietää että juuri sydämeen liittyviä hermoa ei missään tapauksessa pidä salpailla. Eikä ylipäänsä mitään vieraita esineitä tule kroppaa laittaa. Haitat ovat olleet hyötyjä ilman muuta suuremmat. Ujouteen ei kannata mitään tällaista ajatellakaan. Luultavasti operaatio polttaa kynttilää paljon koska kropassa eli sydämessä on ikään kuin jarru koko ajan päällä. Klipsien poisto ei myöhemmin auta enää mitään, päinvastoin tulee vielä uusia ongelmia. Ei luonto sinne turhia hermoja ole kehittänyt. Huuhaata koko homma ja rahastusta ujojen kustannuksella. Törkeää touhua. Kuka tahtoo vanheta ennenaikaisesti?

      • TzaiKKA

        Ei kai tuo salpaus ole ujoille tarkoitettukaan vaan sosiaalisen fobian aiheuttamaan sairaalloiseen punasteluun ja käsien hikoiluun. Ei sillä ole tarkoituskaan kenenkään synnynnäistä persoonallisuutta tai temperamanttia muuttaa vaan auttaa ihmisarvoiseen elämään henkilöitä, joiden elämän lähinnä liika punastelu on pilaamassa. Jos toimenpidettä on tarjottu muuhun kuin liikapunasteluun ja käsien liikahikoiluun niin se lienee kyseenalaista koska käsittääkseni sympaattisen hermon salpaus on tehokas vain juuri noihin oireisiin.


      • eisovimihinkään
        TzaiKKA kirjoitti:

        Ei kai tuo salpaus ole ujoille tarkoitettukaan vaan sosiaalisen fobian aiheuttamaan sairaalloiseen punasteluun ja käsien hikoiluun. Ei sillä ole tarkoituskaan kenenkään synnynnäistä persoonallisuutta tai temperamanttia muuttaa vaan auttaa ihmisarvoiseen elämään henkilöitä, joiden elämän lähinnä liika punastelu on pilaamassa. Jos toimenpidettä on tarjottu muuhun kuin liikapunasteluun ja käsien liikahikoiluun niin se lienee kyseenalaista koska käsittääkseni sympaattisen hermon salpaus on tehokas vain juuri noihin oireisiin.

        Miten se muka auttaa, että oikeasti vaaraton punastuminen ja käsien kostuminen vaihtuu siihen että koko vartalo ja vaatteet ovat litimärät vähänkin lämpimämmässä tai kun liikkuu vähän pitempään. Paljon vähemmin haitoin punastumisen saa pois lääkkeillä, ne voi vaihtaa tai lopettaa kokonaan, mutta tuo salpaus vammauttaa loppuiäksi.


    • uiiii

      tämä keskustelu pitäisi näyttää kaikille, jotka mielivät kyseiseen leikkaukseen.
      jos tämän luettuaan vielä uskaltaa siihen mennä, niin siinäpä menkööt!!

      ei herranjumala, menkää lääkäriin ja hakekaa beetasalpaajaa tms kunhan kierrätte tämän leikkauksen kaukaa..

    • nmnmnmnjkjkjkjk

      Betasalpaajista ei ole kaikille apua. Niistä tulee joillekin meistä vain lisää punastelua ja hikoilua, vaikka niiden pitäisi nimenomaan sitä poistaa :(

      • heyitsjustme

        Heippa! Mitenkäs te leikatut pärjäätte tänäpäivänä? Minulla on nyt tullut klipsien poistosta 7 vuotta. Harkitsin jos menisi johonkin hermorata tutkimuksiin tms.


      • Ei beetalle

        Joo, ei ne beetasalpaajatkaan onnea tuo. Hikeä pukkaa ja punastuttaa entistäkin enemmän. Lisäksi maha menee yhtäkkiä ihan totaalisesti sekaisin ja silloin on parempi olla WC lähellä... Eli eivät sovi ainakaan minulle, ikävä kyllä :(


      • Ei beeetalle
        heyitsjustme kirjoitti:

        Heippa! Mitenkäs te leikatut pärjäätte tänäpäivänä? Minulla on nyt tullut klipsien poistosta 7 vuotta. Harkitsin jos menisi johonkin hermorata tutkimuksiin tms.

        Miksi ne poistatit?


      • heyitsjustme
        Ei beeetalle kirjoitti:

        Miksi ne poistatit?

        Rupesin hikoamaan ihan tuhottomasti. Ainavaatteet märkänä hiestä ja yöllä lakanat. Siksi poistin.


      • TaikKKA
        heyitsjustme kirjoitti:

        Rupesin hikoamaan ihan tuhottomasti. Ainavaatteet märkänä hiestä ja yöllä lakanat. Siksi poistin.

        Sopiiko kysyä miksi ylipäätään menit ko. operaatioon, josta kyllä etukäteen kerrotaan, että myös haittoja tulee esiintymään??


      • iop1
        TaikKKA kirjoitti:

        Sopiiko kysyä miksi ylipäätään menit ko. operaatioon, josta kyllä etukäteen kerrotaan, että myös haittoja tulee esiintymään??

        Tuo nyt on sama kun kysyisi miksi joku käyttää masennuslääkkeitä pelkoihinsa, vaikka tietää saavansa kaikki mahdolliset ja mahdottomatkin sivuvaikutukset.


      • heyitsjustme
        TaikKKA kirjoitti:

        Sopiiko kysyä miksi ylipäätään menit ko. operaatioon, josta kyllä etukäteen kerrotaan, että myös haittoja tulee esiintymään??

        Tottakai sopii kysyä. Minulle kun sanottiin että jos haittoja tulee niin poistetaan vaan klipsit ja tilanne normalisoituu. Ei nyt kuitenkaan mennyt ihan niin. Olisi ollut kiva kun olisi mainittu tämä aikaraja miten nopeasti pitää poistaa.


      • peku0000
        heyitsjustme kirjoitti:

        Heippa! Mitenkäs te leikatut pärjäätte tänäpäivänä? Minulla on nyt tullut klipsien poistosta 7 vuotta. Harkitsin jos menisi johonkin hermorata tutkimuksiin tms.

        Kävin salpauksessa Mehiläisessä Helsingissä 34 vuotta sitten. Nyt olen 59 v , eronnut, ei lapsia, mies. Muistan hyvin, kun oli leikkauksen jälkeen valtavan voimakas ylävartalon hikoilu. Sitä kesti noin yksi vuosi. Nyt ei ole mitään oireilua eikä punastumistakaan. Se lähti pois heti leikkauksen jälkeen. Nuorena olin herkkä punastumaan. Se vaikutti elämän työhönikin. Olen hyvä piirtämään, Kolmena viimeisinä luokalla olessani keskikoulussa, piirustus oli kymppi. Pyrin alan kouluun, mutta kun sain tietää, että näytetyö piti esitellä koko luokalle, en mennyt kyseiseen kouluun. Työssä olen pärjänyt hyvin. Kiitos leikkauksen.


      • Anonyymi

        Beetsalpaajat ei ainakaan sovi vilukissoille. En saanu tunnilla kunnolla sanaakaan suusta kun alkoi vaikuttaa ja kotimatkalla tuntui kuin -20 olisi -30 vaikka pakkanen oli sama tullessa ja mennessä.

        Ihmettelen että muusikot käyttävät niitä, koska minut kädet kylmi niin ettei varmasti soiteta mitään tai tehdä ylipäätään mitään tarkkaa.


    • pekupekka

      Hei! Kävin salpausleikkauksen, kun olin 27v. Olin hirveä punastelemaan ja mikään muu ei auttanut, Opiskelu ja työpaikkakin piti valita sen mukaan etten joutuisi esiintymään ihmisten kanssa. Mitään sivuoireita ei tullut. Hikoilukin väheni puolessa vuodessa. Arvet, no hyvä kun itse edes niiyä huomaa. Yhden virheen tein. En mennyt ryhmä tai johonkin vastaavanlaiseen terapiaan. Ongelma oli ollut niin suuri, ettei meinanut uskoa, että se oli poissa. Kesällä käytin ohutta villapaitaa. Se auttoi hyvin. Suosittelen.

      • petkupekka

        Älä viitsi telaranta tuollaista sontaa kirjoitella, hikoilua tulee jokaiselle ja tuskin kenelläkään hyödyt haittoja isommat. Etkös ole vanha äijä jo, lopeta ennen kuin joku kuolee jo leikkaukseen kun puhkot keuhkoja tms. Hanki apua ahneuteesi.


    • pekupekka

      Kävin leikkauksessa 27 vuotiaana. Ongelmana oli voimakas punastelu. Sen takia on tietty koulutus ja työpaikat joutunut vaihtamaan. Voimakas hikoilu oli aluksi, noin puoli vuotta. Se jäi pois. Käytin kesäisinkin kevyttä villapaitaa. Siinä ei hikoilu näy. Kannattaa kokeilla. Maksaahan se, mutta alkoholikin tuli kalliiksi. Se kun oli ainoa lääke koko ongelmaan. Kouluaika oli pahinta, kun varsinkin nais opettajat huomauttelivat asiasta ja viellä kaikien kuullen. Leikkausarpiakaan ei meinaa itsekään huomata.

      • rada

        moi mis tehää klipsie poisto
        ja mikä on hinta


      • samatekee
        rada kirjoitti:

        moi mis tehää klipsie poisto
        ja mikä on hinta

        Sama rahastaa niilläkin eli maksat tuplasti tyhjästä ja haitat jää silti useimmille. Tuskinpa kukaan haluaa sekaantua tuon puoskarin tekemisiin, että yrittäisi edes poistaa klipsejä.


    • Pekkku

      Moro! Olen 58 v eronnut miies. Kävin STS leikkauksessa olessani 26 vuotias. Käsien vapinaa minulla ei ollut, mutta voimakas punastuminen. Siihen leikkaus auttoi jonkun verran, mutta ei kokonaan. Kallis operaatio oli, mutta auttoi se ainakin vähäsen. Nyt en enää punastu, vaikka kuinkka yrittäisi.

    • Hopefulfin

      Täällä kans eräs jolle on tehty tuo hermojensalpausleikkaus. Hain apua voimakkaaseen punastumiseen joka esti jokapäiväistä elämää. Koko ajan piti elää sen ajatuksen kanssa että millon tahansa sattuu punastumaan. Se oli hyvin kiusallista ja sai aikaan sen että monesti välttelin erilaisia tilaisuuksia ja peruin niihin menemisiä kaikin mahdollisin keinoin. Aika paljon sitä oli sulkeutuneena kotiinsa. Sitten huomasin internetissä Privatix-nimisen yrityksen jonka ajattelin tuovan apua vaivaani. Olin sillon nuori kun leikkaus tehtiin ja se tehtiin hyvin heppoisin perustein. Todella vakava homma lähteä klipsaamaan ihmisen hermostoa. Se muutti elimistön toimintaa monin eri tavoin. Olisi kiva vaihtaa ajatuksia kohtalontovereiden kanssa. Laittakaa mailia niin voidaan vaihtaa ajatuksia. Vertaistuki on todella tarpeen. [email protected] osoitteeseen voi mailia laittaa niin vastailen takaisinpäin!

    • peku000

      Olen nyt 59 vuotias mies. Kävin leikkauksessa, kun olin 26 vuotias, Punastumisen takia. P. oli vaivanut ainakin 7 vuotiaasta lähtien. Moni koulutusala jäi pois P.n takia. Myös sosiaalliset suhteet menivät pieleen. Alkuhikoilu leikkauksen jälkeen oli voimakasta, mutta noin puolen vuoden jälkeen se ei vaivanut minua ollenkaan. Olen todella kiitollinen leikkaukseen.

    • peku0000

      Olin lapsuuden ja nuoruuden hirveän herkkä punastumaan, Loulut meni P:n takia pieleen. 26 vuotiaana kävin leikkauksessa, Punastumista se ei kokonaan poistanut, osan kylläkin. Alkuhikoilu oli voimakasta. Käytin kesälläkin ohutta villapaitaa. Noin puolenvuoden jälkeen hikoilu tasaantui, En muista koska tarkalleen hikoilu loppui. Nyt olen 59 vuotias eikä mitään ikoilua ole. Eikä punastumaanka ala vaikka kuinka yrittäisin. Joten hyötynyt olen leikkauksesta.

    • pekku0

      Hikoilu oli pahin vaiva. Sekin normalisoitui puolessa vuodessa. Arvet niin pienet ettei itsekään huomannut.

    • peku000

      Olin erittäin kova punastelemaan nuoruudessa. Koulu meni aivan pieleen. Nais opettajatkin huomauttelivat asiasta. Ei koskaan mies opettajat. Olen hyvä piirtämään. Keskikoulussa aina 10, toisesta vuodesta alkaen. Pyrin Lahteen jatkamaan taideopintoja. Minut hyväksyttiin kouluun. Mutta, kun sain tietää, että työni piti esitellä koko luokalle, kouluun meno jäi siihen. Kävin 27 vuotiaana stressihermo salpaus leikkauksessa, Helsingin sairaala Mehiläisessä. Nyt olen 59 vuotias ja nuoruuden haaveet on jääneet taakse.

    • entinenpaloauto

      Kävin leikkauksessa noin 20 vuotta sitten punastumiseen. Nyt jälkikäteen ajateltuna olisi pitänyt ennemmin mennä trapiaan ja käsitellä häpeä ja herkkyys. Leikkauksen jälkeen punastuminen loppui, se helpotti mutta tilalle tuli yhtä vaikea ongelma, hikoilu. Häpesin nyt märkää selkää punastumisen sijaan. Hikoilu lisäksi aiheuttaa kehon kuivumista. Se on ehkä hieman lievittynyt vuosien saatossa ja samalla punastuminenkin on tullut takaisin, mutta nykyisin punastuminen ei enää haittaa ja se on vielä ainakin melko lievää verrattuna nuoruuteen. Mietin myös että kuinka tuo leikkaus on vaikuttanut tunteiden tunnistamiseen, yhteys kehoon on siinä melko tärkeä. Tuntuu että olen ollut enemmän irti kaikesta, etten olisi tuntenut niin paljon enää. Mutta en ole varma.

      Heti leikkauksen jälkeen kivut olivat suuret, niinkuin olisi jäänyt auton alle. Arvet olivat pienet mutta näkyvät(ihmiset arpeutuvat erilailla), alussa stressasin näkyykö niitä. Hikoilu ja punastelu yläruumiista loppui heti seuraavana päivänä. Kädet olivat aika kuivat mutta ei merkittävää haittaa siitä. Hikoilu oli todella runsasta kesäisin. :( Tosi tukala olo kun paita märkänä kokoajan, epämukava olo.

      Oikeasti punastelu on minusta positiivinen merkki, kertoo että toinen on tunteellinen. Mutta hikisistä käsistä ei ole kokemusta, eikä muistakaan mihin tuota hoitoa suositellaan.

      Nyt jälkikäteen kun yritän muistella millaista nuorena oli stressaavissa tilanteissa ja mitä nyt niin jotenkin se stressi tuntuu eriltä. Paljon rauhattomampi olo, enemmän irti ja kaaosmaista. Mietin et jos ei kiihdy stressaavassa tilanteessa niin silloin ei oikein pysy mukana vauhdissa. Niinku on pelko ja valppaus ja tarve ottaa vastaan paljon informaatiota mutta ei kiihtymystä tukena kiihdyttämässä toimintoja. En tiedä ymmärrättekö. Nojoo tää on mun analysointia taas, ottakaa siitä mitä haluatte tai voitte.

    • tottaon

      Olin stressi hermo leikkauksessa, punastumisen ja jännittämisen takia 47 vuotiaana. 20 vuotta pelkäsin sosiaalisia tilanteita, käytin resepti vapaita rauhoittavia lääkkeitä (Valrian). Kävin psykiatrilla, kävin jos missä apua hakemassa, rahaa meni. Leikkauksen jälkeen loppui punastelu kokonaan, n. puoli vuotta oli hikoilua, ei haitta. Nyt olen 20 vuotta elänyt tosi laadukasta elämää, ei rauhoittavia lääkkeitä, ei tarvitse pelätä kshvinjuonti- ja ruokailutilanteita. Suosittelee leikkausta, hinta ei korkea, pitäisi olla Kelan korvattava hoito.

    • PIV68

      Olin Telarannan salpausleikkauksessa noin 20-vuotta sitten. Mukana oli muitakin,jotka operoitiin samalla "urakalla" . En tosin tavannut muita kun olin yksin omassa huoneessa nukutuksesta heräämiseen. Mutta itse asiani on,että onko kukaan huomannut leikkauksen jälkeistä hyvänolon tunteen eräänlaista katoamista? Eli ettei saa perinteisiä esimerkiksi ilon tunteita asioista kuten ennen leikkausta. Itse leikkaus ei kohdallani muuttanut jännityksen oireita mihinkään suuntaan.

      • Anonyymi

        Kuulostaa tutulta ja kovia iskuntuntuja rinnassa ponnistella. Nykyään myös tajunnat menetyksiä niin että jalat lähtee alta mut et pyaty tekemään mitään. Onnsemmoista raastavaa kipua tunteiden tilalla.


      • Anonyymi

        Minulle leikkaus aiheutti sen et en tunne enään mitään hyvänolon tunteita hetkinä kun pitäisi ja aiemmin olen tuntenut. En suosittele kenellekkään tätä. Samalla kysymys muille samassa olleille, mitähän materiaalia klipsissä on ja vaikuttaako mangneettikuvauksessa. Eli onko se jotain metallia?


    • Anonyymi

      Minä en uskaltanut mennä poistoon sen leikkauksen jälkeen. Oireet oli niin rajut. Eikä ne ole loppuneet.

    • Anonyymi

      Hei, vartalohikoilusta kärsiville, Sutran myy vaatteita jotka absorboi hikoilun. Minulle tehtiin myös salpaus n 20 vuotta sitten ja olen käyttänyt Sutranin t-paitoja. https://www.sutrantechnology.com/en/

    • Anonyymi

      Olin leikkauksessa 27 vuotiaana. Hikoilu oli aluksi kova. Kesti vajaan vuoden. Käytin kesälläkin ohutta villapaitaa. Joka päivä sai vaihtaa. Mutta, en ainakaan punastunut ja se oli pääasia. Maksoi Mehiläisessä alle 10 000 markkaa En ole koskaan katunut tuota operaatiota. Nyt olen 62 ja hyvin menee. Peku

      • Anonyymi

        Moi
        Olisi tarkotus mennä leikkaukseen punastuminen takia. Pientä hikoilua on tällä hetkellä kainalo käsi alueella kofeiini/jännittämisen yhteydessä, muuten ei ole oikeastaan yhtään hikoilua. onko teillä ollu hikoilua ennen vai tullut vasta leikkauksen jälkeen runsaana?
        Onko punastuminen tullut takaisin vai hävinnyt?


    • Anonyymi

      Mielessä mennä punastumisen kierteen takia joka rajoittaa elämää aika paljon tällä hetkellä. Kofeiini/jännitys aiheuttaa pientä hikoilua kainaloissa/käsissä mutta ei ole haitannut. Onko teillä ollut hikoilua josta olette halunneet päästä eroon ja sitten se on vain tullu pahempana takaisin?
      Entä punastuminen onko hävinnyt kokonaan vai tullut takaisin myöhemmin? Nykyään hinta 6900 kuulemma.
      Kertokaa kokemuksia lähi kk-vuosilta

      • Mielenkiinnolla seuraan aihetta. Sympatix tarjoaa leikkausta tuohon 6900€ hintaan. Onkohan tämä samaa "puoskaritoimintaa" kuin tuo telarannan toiminta?


      • Anonyymi

        Pelkäsin myös hikoilua, mutta sellaista ei onneksi tullut kuin noin ensimmäiseksi kuukaudeksi. Todellakin alkoi uusi elämä, josta nautin kun ei tartte punastella "turhia"! Ja pyöritellä päässä kokoajan sitä tunnetta, että kohta punastun. Punasteluun liittyvät ajatukset alkoivat jo todella rajoittaa elämää. Edelleenkin kasvoni tulevat kyllä punaisiksi "aiheesta" esim. sauna, urheilu, pitkä esitelmä jossa vähitellen poskia alkaa kuumottaa muttei missään nimessä samanlaisissa mittasuhteissa kuin aikaisemmin, jolloin kaulakin oli aivan läikikäs!!


    • Anonyymi

      Eniten kärsineet eivät varmasti ole enää kertomassa. itsekkään en jaksa potilasvahinko asioiden jälkeen. olen kirjoittanut tähän ketjuun jo aiemminkin. koko asioiden käsittely oli pelkkä vitsi. revitään vielä sielläkin kappaleiksi. ongelmathan korjaantuu kun ihmisestä ei ole enää puhumaan. eikä siihen tilanteeseen ole terveyden nimissä paluuta.

      Jos tämmöinen operaatio on niin toimiva, silloin pitäisi olla varaa korvata niille joilla ei toiminut.

      rantanen leikkelee vielä pihlajalinnassa.
      lisäsi vielä klipsien määrää juuri ennen leikkausta koska riskit olivat hänen mielestään minimaaliset.

      jossain määrin samaa paskaa kuin psykiatria. ihminen on liian helppo vaimentaa. vaatisi superihmisen kyvyt selvitä kaikesta tämän tapaisesta ilman sisäistä kuoleutumista.
      ei varmaan tarvitse mainita että oman elämän kehittäminen ja luominen voi olla pysyvästi ohi.

      kukaan ei ota vastuuta ja ei sitä todellisuudessa osata edes tehdä. siinä mielessä sitä on vaikea vaatia. ihmisarvon hävittäminenei silti ole hyväksyttävää.
      tai että joku tieteenhaara tai ammattikunta sen määrittää.

      tämän suuntaisen ongelman tunnustaminen vaikka psykiatrin osalta voi olla hengenvaarallista joten uskalla väittää että se on myös riski potilaille tai jollekkin kohde ryhmälle.

      Todella vaarallinen kehitys suunta.

      fakta jota ei tunnusteta. siihen ei ehkä ole inhimillisessä mielessä varaa.

      alkaa se synnin taakka vielä jossain painaa, vaikka sitä ei olisi kontolleen valinnut. ivasta ja nälvimisesti sen voi päätellä. muuta en mainitse.

      sellainen terapia takuu olisi paikallaan että rahat tulisi takaisin jos ei toimi.

      olisi jo kiva saada kaikesta tästä paskasta riippumaton elämä.

      • Anonyymi

        lisäämpä et aika paha rasti kun hoidot sun muut toimet ongelmia vielä pahentaa.
        se hetki voi silti vielä tulla että asiat ei ole niin itsestään selvää.

        omat voimat ja resurssit ei siihen riitä eikä pitäisi tarvitakkaan.


    • Anonyymi

      Olin kova punastumaan. Koulu ja koko nuoruus meni pieleen punastelun takia.

    • Anonyymi

      Olin leikkauksessa 26 vuotiaana. Sivuoireita karmea hikoilu. Käytin ohutta villapaitaa kesälläkin. Hikoilua kesti 8 kuukautta. Kyllä sen kesti. Enhän enää punastunut. Nyt olen 63 vuotias enkä ole koskaan katunut. Hinta oli 29000 markkaa. Onko muilla kokemusta leikkauksesta. Olisi mukava lukea.

    • Anonyymi

      Mene hyvä ihminen lisämunuais hormoni eli kortisoni ja ACTH (kortisonia säästäviin tutkimuksiin) ja jos ne on normaalit ja puoskaroitutat normaali elimiä pois kuin lobotomiassa, sinusta tulee väsynyt kasvi. Joka makaa depressoituneena koska kortison pitää myös muut hormonit kurissa, joten tekisit itsellesi ikuisen hormoni sotkun.

    • Anonyymi

      Kävin leikkauksessa 25 vuotiaana. Hikoilu oli ensimmäiset 8 kuukautta kovaa mutta sitten se helpotti. Nyt olen 62 vuotias enkä ole koskaan katunut leikkausta.

    • Anonyymi

      Psykiatrian historia pitää lukea muualta kuin koululääketieteen liikelaitoksen kirjoittamana ja killooitettuna.

      Valiiä psykiatrit leikkasi kitarisoja ja hermojohtimia ja kaikki se kuten nykyunen psykiatria on 100% puoskarointia.

      Kuinka moni kuoli freudin ja silloisten tojtorien opipidien yliannnostukseen.keräsivät opipidi rahaa ja saadakseen sitä heodän oli pakko opettaa tohtotit vainoajthaiseksi näkemään mielisairauksi kaikkialla.

      Seuraava puoskarointi oli silmävätikartalla hullun paprujen teko ja valhe, että silmöväristä ja kallon muidosta nähdään geneettinen parantumaton mielisairaus ja koko eurooppa sairastui eugensiti psykiatriasta ja kaasutti geneettisenä mieliasairaina yli 6 milj.
      Koko teoria oli suulla tehty ja ainoa geeni tutkimis väline (kuten nyt) oli silmävärikartta , kalloharppi ja erilaiset luiden pituitta mittaavat naihat.

      Kaikki uskoi siihen ja olivat valmiita muthaamaan puoskarien leimaamat ihmiset.

      Seuraava murha insuliini myrkky murha muotoa jatkettiin 1970 luvulle asti, eli eugenimsmiin (evoluitiossa psykiattien mielestä kehitys kelvottomien tuhomista jatkettiin vapaasti insuliini shokein, johon kuoli 5 % shokin saaneista ja ne jotka ei heti kuollut annosta lisättiin siten että 20 nes insuliini piikki viimeistään tappoi, koska sitä väkisin injektoitiin ihmisiin, joilla ei ollut sokeri tautia.

      Nyky psykiatria on silloisten psykiatrien kehittämä ja samaa puoskatointia kuten ennenkin, he myy kammottavia myrkkyjä niin kauan kuin patentti takaa kovan hinnan myskylle, koska kela maksaa ja fimea antaa kaikenlaisille puoskari mutkyille luvan tarkistamatta mistään mitään, kuten näemme psykiatrian historiasta.

      Jos olet viisas pysyt poissa puoskarien hoidorista ja olet heidän tavoittamttomissa, sillä psykiatria on maapallon raa' in ja parhaiten maskeerattu ihmiskauppa business, jossa sinä olet vain kauppatavara.

      1. Lopeta psyykkelääkkeet, ahdistuksesi voi patantua sillä ja mielisalasi kohentua yksitään siilä, kun elimistösi palautuu siitä järkyttävästä kemiallisesta epätasapainosta jota psykiattian puoskari pillerit tekee.

      Usko hyvä ihminen että psyykkeä ei ole olemassakaan,
      Psyykketeoria on vain kaupallinen termi, psyykkelääkkeiden kauppamiseksi.

      Kukaan ei koskaam ole kuvannut tai nähnyt kenenkään psyykeä, in vain huijatuksi tullut kauppias ryhmä, psykiatrit jotka matkkinoi psyykkeä ja hulluutta törkeästi loukaten ja mikä suurin valhe he esiintyy vielä ihmistuntijana, vaikka eivät tiedä edes sitä että on ikuinen kuolematon ylösnouseva sielu ja se on näkymätön sisin, eikä naiden tieteilijäinä esiintuåyvien markkina mies psykiatrien puheet ole olleet historiassa koskaan totta, vaan pusokarointia max kalliilla kemikaalleilla ja samaa on psykiatrien aivokirurgiat.

      Vapaudu psykiatreista ja heidän valhe opeistaan,
      Pääset kemialliseen tasapainoon ainoastaan lopettamalla psyykke pillerit, ellet lopeta, et koskaan pääse tasapainoon ja olet ikuinen "kauppatavara, josta apteekkarit ja tohtorien omistamat myrkky tehtaat saa rahaa.

    • Anonyymi

      Kävin leikkauksessa 25 vuotiaana. Nyt olen 63 vuotias, enkä ole koskaan katunut leikkausta. Päin vastoin olen ollut hyvin tyytyväinen. Enää en ajattele koko toimempidettä. Suosittelen.

    • Anonyymi

      Mietin menoa kannattaakohan ihme ettei sitä tee kaupungit yksi yksityinen joku Telarannan jatkaja

    • Anonyymi

      Kävin salpauksessa 2005.Punastuminen ei edes vähentynyt ja tilalle tuli selän liikahikoilu,josta kärsin edelleen.
      Teen onneksi työtä, jota voi tehdä teknisessä t-paidassa. Siinä ei hiki näy, vaikka selkä onkin litimärkä. Ikävältähän se toki tuntuu:(.

    • Anonyymi

      Luin koko ketjun läpi, jäi mielikuva että älkää hyvät ihmiset menkö tähän leikkaukseen. Anonyymit kirjoittaa samankaltaisia viestejä jossa kehuvat leikkausta.

      Itselläni punastuminen ollut päivittäistä ylä-asteelta lähtien. Hyvä kuulo itsellä, niin jos kävelen kaupungilla tai ostarilla niin kyllä ihmiset supattavat keskenään, että onpa punainen ja kavereiden löytäminen hankalaa. Harmittaa vietävästi, mutta tämä on minun elämäni. Herra antaa ja ottaa, en tiedä miksi punastun herkästi mutta näin se on.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5168
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3377
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1502
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      184
      1343
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1036
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      948
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      877
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      727
    Aihe