Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

patti selässä

syöpääkö??

Rupesin tuossa pari iltaa sitten hieromaan kipeää alaselkääni, kun yhtäkkiä jokin muljahti sormieni alla. Noin 5 cm selkärangan oikealla puolella ja noin 10 cm lonkkaluun yläpuolella tunsin noin 5cm halkaisijaltaan ja noin 2-3 cm paksuudeltaan olevan pehmeän kyhmyn. Se liikkuu melko laajalla alueella kun sitä sormin työntää. Kipeä se ei ollut, tosin nyt aristaa hieman, kun olen tietysti sorkkinut sitä koko ajan. Mieleeni tuli rasvapatti, mutta eikös ne yleensä ole noin herneen kokoisia ja jossain muualla kuin selässä. Myös lipooma ja liposarkooma tulivat mieleeni. Kysyisinkin siis, onko kellään aavistustakaan, mistä voisi olla kyse, onko omia kokemuksia tai muuten vain tietoa asiasta. Olen 24-vuotias nainen. Kiitän jo etukäteen vastauksista...

21

58641

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • selkäkipuinen

      Mulla on tai ainakin on ollut samassa paikassa juuri kuvaamasi patti.
      Lääkärille kerran sitä näytin ja tohtori sanoi sen olevan rasvapatin, joka näkyy ja tuntuu kireiden selkälihasten vuoksi.

      En ole mokomaa sen koommin tutkiskellut ja aikaa sen ilmestymisestä on ainakin 2 vuotta, joten tuskin kovin vakavaa oli!

    • lekurin syynätä

      yleensä, kun ilmenee jotain epätavallista mitä aiemmin ei ole huomannut, olis kyllä järkevää antaa lääkärin tutkia mitä se on.
      Sittenpähän on huoli pois, jos ei mitään vakavaa.
      Ja jos on jokin vakava, esim syöpä, niin sitä parempi mitä aiemmin aletaan hoitaa.

      • jenni

        alaselässä isohko kivuton patti, ollut vuosia.PArikertaa,aikoja sitten sen lääkärille näyttänyt,sanoivat rasvapatiksi.Mutta tosiaan on ollut jo kauan enkä ole vielä kuollut:)mutta kyllä ne kannattaa aina lääkärille näyttää, saa sit ainakin rauhan


      • Möyccy
        jenni kirjoitti:

        alaselässä isohko kivuton patti, ollut vuosia.PArikertaa,aikoja sitten sen lääkärille näyttänyt,sanoivat rasvapatiksi.Mutta tosiaan on ollut jo kauan enkä ole vielä kuollut:)mutta kyllä ne kannattaa aina lääkärille näyttää, saa sit ainakin rauhan

        Minulla myös samanlainen samassa paikassa, ollut vuodesta 2002 lähtien. En tiedä sitten...


    • patti

      joo mulla oli rasvapatti selässä, se leikattiin pois. Mutta ainahan kannattaa käydä näyttämässä kaikki epänormaali, saa sitten mielenrauhan.

    • lekuri

      Kuvaamasi patti kuulostaa kyllä rasvapatille eli lipoomalle. Niitä voi tulla mihin vain ihonalaiskudokseen ja ne ovat tarkkarajaisia, ihon alla liikkuvia, aristamattomia, yleensä pyöreitä patteja. Ultraäänellä voi saada varmistusta asiasta. Patti voidaan myös poistaa diagnoosin saamiseksi, mutta toimenpiteestä jää tietysti iholle arpi. Poistamista mietitään myös, jos patti aiheuttaa jotain oireita: paineen tunnetta, kipua tms. Mutta käyhän näyttämässä lääkärille, niin saat varmuuden asiasta!

    • RyysyRyttynen

      Olen samanikäinen nainen kuin aloittaja. Minulle patti tuli lonkkaluun päälle etupuolelle. Se katsottiin ultraäänellä, tulokseksi tuli rasvapatti ja todettiin, että antaa olla.

      En ole melkein kahteen vuoteen voinut pitää muita kuin joustavaa kangasta olevia housuja tai erittäin matalalavyötäröisiä housuja.

      Menin nyt lääkäriltä kysymään, että voisiko sen poistaa ihan vain siksi, että se aristaa jos sitä mikään painaa (housut). Lupasivat poistaa ja sain ajan poistoon kirurgiselle poliklinikalle.

      Nyt totesivat siellä, että se on liian iso leikattavaksi polilla ja lähettivät kunnon leikkaukseen. Yleensä yli 5-senttisiä pidetään pahanlaatuisena ja omaani on jo reippaasti sen yli. Ekassa kuvantamisessa se oli 4-senttinen.

      Tässä nyt mietityttää, että se joudutaan ottamaan aika isolla marginaalilla pois. Koska kohde on vatsassani, siihen tulee järkyttävän ruma ja iso arpi. Ja mitä jos se onkin sarkooma, eli kaikkien neljän isovanhempani syöpätaipumus olisi periytynyt minullekin..

      Toki tässä on kyse minun geeneistäni ja kropastani, mutta poistata se p**ka itsestäsi ettei tarvi sitten sydän syrjällään pelätä jos se keksiikin kasvaa.

      Sori, ei pitänyt kirjoittaa romaania..

      • seppoka

        Minä huomasin 2007 joulukuussa patin vasemman polven sisäosassa. Kävin lääkärillä ja hän ihmetteli, että ei ole koskaan nähnyt tuollaista.
        Kävin ultraääni tutkimusessa, mutta ei hyötyä.
        Patti vaan kasvoi ja oli oireeton. Kävin uudelleen lääkärissä ja hän laittoi lähetteen kirurgille. Kirurgi laittoi lähetteen yliopistolliseen sairaalaan. Patista odettiin mangneettikuvaus ja paksuneulanäyte.
        Kesäkuun alussa soitto tuli, ja ilmoitettiin, että kyseessä on harvinainen pyöreäsoluinen liposarkooma. Se poistettiin kesäkuun lopulla. Iso leikkaus ja jouduin olemaan sairaalassa kymmenen viikkoa. Sain sitten loppusyksystä jalkaani sädehoitoa viiden viikon ajan viisi kertaa viikossa. Sädehoito avasi haavat ja tuli ilmeisesti palovammoja. Haavat ovat edellen auki ja joudun käymään 3 kertaa viikossa haavahoidossa.


      • Anonyymi
        seppoka kirjoitti:

        Minä huomasin 2007 joulukuussa patin vasemman polven sisäosassa. Kävin lääkärillä ja hän ihmetteli, että ei ole koskaan nähnyt tuollaista.
        Kävin ultraääni tutkimusessa, mutta ei hyötyä.
        Patti vaan kasvoi ja oli oireeton. Kävin uudelleen lääkärissä ja hän laittoi lähetteen kirurgille. Kirurgi laittoi lähetteen yliopistolliseen sairaalaan. Patista odettiin mangneettikuvaus ja paksuneulanäyte.
        Kesäkuun alussa soitto tuli, ja ilmoitettiin, että kyseessä on harvinainen pyöreäsoluinen liposarkooma. Se poistettiin kesäkuun lopulla. Iso leikkaus ja jouduin olemaan sairaalassa kymmenen viikkoa. Sain sitten loppusyksystä jalkaani sädehoitoa viiden viikon ajan viisi kertaa viikossa. Sädehoito avasi haavat ja tuli ilmeisesti palovammoja. Haavat ovat edellen auki ja joudun käymään 3 kertaa viikossa haavahoidossa.

        oletko elossa?


    • lääkäriiin

      eli, kuin monella muullakin, myös minulla on "patti selässä" ainoa ero on se että se on,ja pysyy siinä samassa paikassa (vasemmalla alaselässä), on noin 5 cm halkasijaltaan.
      Viiltävää kipua fyysisen rasituksen alla, muuten tunnen sen kyllä koko ajan paineena pientä kipua.

      • patti huolena

        Minullakin on ehkä n. 5 cm patti selässä. Se on ollut siinä muutaman vuoden. Kun sen löysin se oli varmaankin pienempi. Kirurgi katsoi sitä eikä poistanut. Sanoi, että jos se kasvaa, se voidaan poistaa. Muuten patti ei haittaa, mutta joskus vähän tuntuu paineen tunnetta, jos selällä nojaa jotain kovaa vasten tai jännittää selkää , mutta ei haittaa nukkuessa, maatessa. Sen alla olevaa lihasta kiristää välillä kuten muitakin lihaksia ja silloin joskus tuntu pieni nipistys. Jos se vielä kasvaa, kuinkahan iso juttu se on poistaa??????


    • -tuskin syöpää

      mmoro! mulla on samanlainen vissiin samassa kotaa mutta pienempi. lääkärissä pääsin käymään mutta ei suostunu leikkaamaan vielä, sano että jos vielä myöhemmin vaivaa niin sitten leikkaa. ja kyllä vaivaa!! toivottavasti pääsen pöydälle pian. kun kysyin, että no mikä se sitten on, niin se myhäili hiljaa että joku rasvapatti... sis hyvänlaatunen, mutta ei sanonu onko lipooma vai mikä.

      • raijahw

        Hei
        Täällä vielä yksi jolla on patti selässä.Vasemmalla puolella alaselkää, kylkiluussa kiinni lonkan lähellä.Olen menossa magneettikuvaan 1.12.09, toivottavasti saadaan selville mikä se on. Haluan että se leikataan pois koska se on ollut siellä jo pari vuotta,se kasvaa ja painaa ja kun poden flunssaa sitä särkee aivan hirvittävästi.


      • ville kalle
        raijahw kirjoitti:

        Hei
        Täällä vielä yksi jolla on patti selässä.Vasemmalla puolella alaselkää, kylkiluussa kiinni lonkan lähellä.Olen menossa magneettikuvaan 1.12.09, toivottavasti saadaan selville mikä se on. Haluan että se leikataan pois koska se on ollut siellä jo pari vuotta,se kasvaa ja painaa ja kun poden flunssaa sitä särkee aivan hirvittävästi.

        Minulla oli lipooma selässä lapaluun vieressä kanamunan kokoinen.
        selkä ja käsi oli kuin tulessa söin särkylääkettä kuin leipää.
        patti poistettiin pattipolilla ja kivut loppu siihen paikkaan.


      • Anonyymi
        ville kalle kirjoitti:

        Minulla oli lipooma selässä lapaluun vieressä kanamunan kokoinen.
        selkä ja käsi oli kuin tulessa söin särkylääkettä kuin leipää.
        patti poistettiin pattipolilla ja kivut loppu siihen paikkaan.

        Missä on patti poli


    • aaaaaassssssssssdddd

      joo eli mullaki on tollanen samanlainen rinnassa lääkäri sanoi sitä rasvapatiksi ei sille mitään pidä tehä.

    • Pikkuinen899

      Tuli ihan outo fiilis ku luin ekan kommentinmmulla just samalla tavalla! Kaveri tänää heitti et jos likkuu ei oo syöpä. Tiedä sitten. Seuraan viikon vielä sitten menem
      Lääkäriin. Huolestun aina pienemmästäki vaivasta. Vaikka olen itse hoitoalalla!

    • Äippäzki

      Mulla on jalassa ollut säären ulkosyrjällä patti n. 3 vuotta. se on vaan kasvanut ja lääkärillä kävin,sanoi että se imee siitä nesteet neulalla että tommosia on paljon. Mutta mitään nestettähän sieltä ei kuitenkaan lähtenyt. Voisikohan kyseessä olla tavan rasvapatti vai pitääköhän jo huolestua. Patti on painettaessa kivuton ja pehmeä mutta muuten särkee sitä osaa jalasta. Olen kyllä menossa lääkäriin uudestaan, kun tuntui ärsyyntyneen ja kasvaneen hieman kun sitä neulalla tökittiin. Yleensä se näkyy kun jalkaa liikuttaa, eli se on hieman piilossa jossain tuolla sisällä..Saman jalan iskias on vaivannut jonkin aikaa ja täytyy särkylääkkeitä syödä, kun ei meinaa pystyä kävelee tai missään asennossa pitää kun on kovat kivut. toivottavasti eivät liity mitenkään yhteen nää asiat vaan ois vaan hermot "kireellä".. Mutta onkos kellään vastaavia tapauksia ollut?

    • Siinä on ja pysyy

      Oikealla yläseljässä oleva patti joka puhkesi vain yhtenä yötä,se on noin 15 cm ja selkäni näyttää aivan luonnottomalta,en sitten tiedä mitä tästä eteen päin..
      Olen 16 vuotias kehonrakennusta harrastava nuori ja en tierä mitä tehrä kyseisen ongelman kanssa..

      Antakaa viisaat neuvoja..

    • ljklhkjj

      Mulla ihan samanlainen kuin aloittajalla, mutta vaan molemmilla puolillä alaselkää. ei ole kipeät ja liikkuvat laajalla aluella kun sormella niitä liikuttelee. Perjantaina lääkäriin. toivottavasti ei ole mitään vakavaa. ikää minulla on 17vuotta. Pelottaa kamalasti että se on jotain vakavaa ja en ole nukkunut öisin yhtään kun mietin vain noita patteja. ihan kamalaa ja pelottaa todella paljon:(

      • Anonyymi

        Mulla on samanlainen patti ala selässä olen 15v poika ja huomasin sen jo 3 vuotta sitten. Hätääntyneenä juoksin tietenkin äidin luokse paniikissa kertomaan asiasta. Ja varasimme ajan lääkäriin. Siellä totesivat että ei ole syöpä muttei rasvapattikaan vaan joku iha ihme pallero en muista sanaa koska se on todella vaikea. Se on pysynyt samanlaisena selässä ei ole siis kasvanut eikä pienentynyt minnekkään. Se liikkuu kun sitä tökkii. Ja joo sori aika pitkä teksti tuli.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2237
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2063
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1678
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1500
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1496
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1258
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe