Olen käynyt 3v psykoterapiassa laajan jännityksen takia mutta ei ole varsinaisesti auttanut. Onko kenelläkään kokemusta muista terapioista ja onko niistä ollut apua? Entäs hypnoosia?Olen kuullut että kognitiivinen-behavioristinen terapia auttaa eniten tähän vaivaan.
kogniitivinen-behavioristinen terapia
6
2501
Vastaukset
- Oiva Oivallus
En tiedä, onko tästä sinulle mitään apua, mutta minä sain hyödyllisen oivalluksen lukiessani erästä buddhalaista psykologiaa käsittelevää kirjaa (en muista nimeä, kirjoittaja taisi olla David Brazier).
Minäkin olin ennen kova jännittämään ja käytin apuna lääkitystäkin; diapamia ja beetasalpaajia. Harkitsinpa vakavasti jopa työpaikan vaihtoakin. Sitten lukiessani em. kirjaa oivalsin, että jännittäminen onkin täysin luonnollista ja sietämätöntä siitä tekee vain se, että jännitän jännittämistä ja siksi yritän taistella jännittämisen tunnetta vastaan.
Työssäni joudun esitelmöimään aika usein ja aikaisemmin ennen esitelmää minua jännitti aina kovasti ja aloin silloin kiinnittää yhä enemmän huomiota jännitysoireisiin kuten kämmenten hikoiluun, sydämen pamppailuun, hengenahdistukseen, punastumiseen jne. Mitä enemmän näitä oireita ajattelin ja mitä enemmän yritin niitä torjua ja ajatella niitä pois, sitä vahvemmiksi oireet muuttuivat ja pian olinkin jo varma etten kestä esitelmän pitämistä vaan pyörryn tai pissaan housuihini tai jotain muuta kamalaa. Jännitysoireita vahvistava noidankehä oli valmis. Lääkityksestäkään ei ollut apua, sillä ei sitäkään voi käyttää tolkuttomia annoksia tai esitelmä ei suju senkään vertaa.
Sitten saatuani oivalluksen ajattelin seuraavalla kerralla että kaikki ihmiset jännittävät joskus ja se on ihan luonnollista ja jopa tarpeellista. Havainnoin jännitysoireita, mutta en kiinnittynyt niihin enkä yrittänyt taistella niitä vastaan. Yllätyksekseni oireet ilmenivätkin paljon lievempinä ja esitelmä sujui melko hyvin. Seuraraavilla kerroilla jännitti vielä vähemmän ja jonkin ajan kuluttua uskalsin yrittää esitelmän pitämistä jopa ilman lääkkeitä. Vaikka edelleen jännitän ehkä enemmän kuin keskivertoihminen, tilanne on aika hyvin hallinnassani. Ja paradoksaalisesti juuri siksi, koska en pyrikään hallitsemaan sitä.- jekku
Tietysti jos on kysymys "tavallisesta" jännittämistä mutta kun seuraa täysi paniikki niin silloin ei kyllä positiiviset ajatukset paljon auta...Tavallisesta jännittämisestä (esitelmien jännittäminen on normaalia) paniikkiin on iso ero ...ja vielä ihan arkipäivisissä touhuissa, ruokailut y.m....toivottavasti ketään teistä ei joudu kokemaan sitä...
- o.oivallus!
hei
Katsoin netistä David Frazier -haulla, löytyy useampia kirjoja. Zen therapy tai Buddhist therapy olisko ollut lukemasi kirja?
Ehkäpä löytyis jostain isosta kirjakaupasta.
Voisi auttaa omaan masennus-juttuunikin.
Kiitos sulle vinkistä, hyvä Oiva Oivallus.
- vuotta
aivan hukkaan heitettyä aikaa.kävin itse 3v kognitiivisessa psykoterapiassa oliko se silloin kerran viikossa.ei mitään tehoa . ihan huuhaa-hommaa.ainoa joka siitä jotain sai oli eräs ryhmän vetäjistä joka teki graduaan tia jotain vastaavaa aiheesta.niin ja saivathan he palkkaansakin nauttia.minulle ei ainakaan ollut mitään tietoista hyötyä jännitykseen vaikka kuinka tehtiin erilaisia esiintymisharjoituksia pelkojeni poistamiseksi.sen jälkeen kävin vielä psykiatrilla vuosia ihmettelemässä josta ei myöskään ollut mmitään apua.vasta myöhemmin olen itse löytänyt avun leihtileikkeestä jossa mainittiin stressihermon-salpaushoito ja sieltä se apu vihdoin tuli.tuli kuin uusi mies.
- mieltä
Kongnitiivinen suhtautuminen on mielestäni sairaan ihmisen vähättelyä, koska siinä käsitellään psyykkisiä ongelmia ikään kuin ne olisivat tietoisesti hallittavissa. Psyykkiset ongelmat eivät kuitenkaan ole tietoisen mielen hallittavissa.
- jekku
Minkälaisia oireet sulla oli ennen salpausta? Kiva kuulla että joillekin se on tehonnut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1632571Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2051198Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131111Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299933- 101912
- 66878
- 62855
- 53851
- 46849