Videotykki telkkarin tilalle?

satunnainen katselija

Olen ajatellut korvata olohuoneen telkkarin sopivalla videotykillä. Tulisi kerralla tuumia näyttöön ja itse härpäke olisi nätisti "piilossa" katonrajassa.

Onpi vaan heikolla tuo tekniikka:
-riittäkö digiboxi kotiteatterirensselit tykki yhdistelmä, vai tarvitaanko jokin (tavallinen tv) vekotin syöttämään asianmukaista signaalia tykille?

-onko nykyiset kotikäyttöön tarkoitetut tykit riittävän hiljaisia?

-entäpä jos on päällä 10h/vrk tuleeko kalliita lampunvaihtoja

-muuta huomioitavaa?

76

135112

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hifi

      Digiboxin voi kytkeä suoraan tykkiin. Ääntä varten tarvitset vahvistimen ja kovaääniset.
      Markkinoilla on riittävän hiljaisia tykkejä.
      Lamppukulut ovat turhan isot. Käyttötunnit enimmillään 2000 ja 3000 välillä. Kun tykki ilmoittaa tuntien olevan täynnä, lamppu täytyy vaihtaa vaikka sattuisi vielä toimimaankin. Näin siksi että lamppu on korkeapaineinen kaasupurkauslamppu jonka lasi haurastuu käytön myötä. Räjähtänyt lamppu saattaa vaurioittaa myös tykin sisäkaluja. Lamppua ei yleensä suositella pidettäväksi yhtäjaksoisesti kovin pitkiä aikoja päällä, ehkäpä 4-5 tuntia kerrallaan, sitten lampun täytyy antaa jäähtyä.
      Kuva on sitä parempi mitä pimeämmässä katsot.
      Yhteenveto: tykki ei korvaa telkkaria, mutta on mukava lisä rinnalla.

      • Satunnainen katselija

        Itse korvasin tv:n digiboksi tykki -yhdistelmällä n. puolitoista vuotta sitten. Hyvin on toiminut minulla enkä ole joutunut harkitsemaan tv:n ostoa. Monet varoitteli että ei tule toimimaan, pelottelua mm. lamppukuluilla ja sillä ettei kuvaa voi katsoa päivällä kun ei valovoima riitä.

        Toisaalta taidan katsoa kyllä tv:ta tavanomaista vähemmän, tykki on päällä ehkä 3 iltana viikossa n. 3 tuntia putkeen kerrallaan. Tästä voi laskea ~10h viikko ja 500h/vuosi. Toisin sanoen 3000h eliniällä 6v välein pitäisi lamppu vaihtaa.


      • Teuvo U

      • janne U

      • ....
        janne U kirjoitti:

        Ostat. Niin et tee samaa virhettä kun minä
        http://www.videotykkivertailu.info

        toivottavasti vastauksestasi on hyötyä 5v vanhaan aloitukseen.


      • asdfgg
        janne U kirjoitti:

        Ostat. Niin et tee samaa virhettä kun minä
        http://www.videotykkivertailu.info

        "Videotykki on laite, jolla heijastetaan toisesta laitteesta (esim. DVD-toistin, tietokone) syntynyt kuvasignaali valkokankaalle. Kuvan koko on tyypillisesti noin metrin.

        Nykyaikaisessa videotykeissä käytettävä tekniikka on joko LCD tai DLP"

        Kaikki info mitä sivulta löytyi on tuossa. Eipä juuri kostunut.


      • panelisti
        asdfgg kirjoitti:

        "Videotykki on laite, jolla heijastetaan toisesta laitteesta (esim. DVD-toistin, tietokone) syntynyt kuvasignaali valkokankaalle. Kuvan koko on tyypillisesti noin metrin.

        Nykyaikaisessa videotykeissä käytettävä tekniikka on joko LCD tai DLP"

        Kaikki info mitä sivulta löytyi on tuossa. Eipä juuri kostunut.

        Sitten on vielä Sonyn käyttämä lcos.


    • Jarkko

      digiboxi riittää. pääkanavilta tulee melkein dvd-tasoista kuvaa, mutta esim subtv:n elokuvia ei hirveästi kiinnosta katsella kolmemetrisenä. Itse katson elokuvat ja sarjat tykistä, uutiset ym vanhasta telkusta.

      Pahin ongelma on pimennyksen tarve. Pana AE700 on riittävän hiljanen, ei kiinnitä mitään huomiota. lamppukulut 10c / h, keskimäärin.

      • Satunnainen katselija

        Katseluetäisyys olisi apaut 2 metriä, joten antanee anteeksi hieman huonommat pimennysmahdollisuudet(?)

        Subtv:n lisäksi näkyy TV1000 kanavapaketti ja joku mistä tulee piirrettyjä kolmelta eri kanavalta (2xDisney CartoonNetjoku)


      • jarkko
        Satunnainen katselija kirjoitti:

        Katseluetäisyys olisi apaut 2 metriä, joten antanee anteeksi hieman huonommat pimennysmahdollisuudet(?)

        Subtv:n lisäksi näkyy TV1000 kanavapaketti ja joku mistä tulee piirrettyjä kolmelta eri kanavalta (2xDisney CartoonNetjoku)

        käy katsomassa www.projectorcentral.com, siellä on laskurit eri projektoreille, voit laskee katseluetäisyyden, ruudun koon ja valoisuuden


    • ...

      Tykin kuva on riittävän kirkas vain pimennetyssä huoneessa. Itselläni Epson EMP-TW10 katseluetäisyys pari metriä ja harmaa projisointitaso n.41". Tuolloin kuva on juuri ja juuri katsottavissa hämärässä huoneessa riittävällä laadulla, mutta vasta pimennys parantaa kuvan oikeasti hyväksi.

      Ainakin Epson meluaa aivan liikaa ja ko. tykissä ei ole kuvasuhdeautomatiikkaa. Ostin tykin ison telkkarin korvikkeeksi aikoinaan. Suurimmat ongelmat ovat siis pimennystarve, melu ja kuvasuhde. Kalliilla tykillä melutaso kenties voi olla pieni, joissakin saattaa olla myös SCARTin kautta kuvasuhdeautomatiikka. Lamppu kestää n. 3000 h ja vaikka itse olen käyttänyt varsin runsaasti tykkiä niin tunteja on vasta alle 1400 1,5 vuodessa. Eli jos on varaa ostaa tykki niin kyllä ne lamputkin riittävän kauan kestää, saatavuus voi olla eri juttu sitten.

      Nykyään kuitenkin isotkin litteät näytöt ovat niin edullisia ja kätevämpiä kuin tykki että en ottaisi tykkiä telkkarin korvikkeeksi. Telkkarin lisäksi ehkä varsinkin suureen tilaan elokuvia varten voisin hankkia. Ehkä. Itse uskon että tämä tykkivillitys tulee hiipumaan.

      • Jarkko

        Olet oikeassa siinä että kuvasuhdeautomatiikka on tärkeä. Itselläni on Panasonic AE700 ja siinä automatiikka toimi scartin kanssa loistavasti, lisäksi 4:3-kuvan levennys 16:9:ksi on hyvin tehty ettei juuri huomaa leveitä kasvoja tms.

        Telkkarissani ei toimi ollenkaan niin hyvin. Katsonkin telkkarista lähinnä uutiset ja sellaisia sarjoja tms joihin en keskity vaan ne pyörii taustalla keskustelun tai lehden luvun aikana.

        Jos pyrkii 40" kokoluokkaan ei ole mitään järkeä hankkia tykki. Itselläni on 150" kuva, ja se vaatii ehdottomasti pimennetyn huoneen. Mutta onkin kokemuksena elokuvateatteri-luokkaa.

        Itse uskon että tykkivillitys jatkuu hintojen pudotessa mutta nimenomaan vain elokuvien katseluun pimeähkössä huoneessa. Tykki ei voi koskaa toimia hyvin valaistussa tilassa, vaikka valotehoa olisi kuinka paljon. Tykki ei voi lähettää mustaa valoa, joten musta on aina samanväristä kuin projisointitausta, joka kontrastin takia näyttää mustalta jos huone on pimeä. Teoriassa voisi tietenkin olla musta kangas, jolloin homma pelaisi, mutta silloin taas valkoisen tuottamiseen tarvitaan tuhottomasti valotehoa.


      • ..............................

        Taustavalo kestää? Itse ldc näytölle luvataan 20000h. Hp:n läppäristä meni n.150-200h jälkeen ekan kerran taustavalaistus, onneksi takuuseen, ja nyt se on taas osittain pimeänä.


    • Arska

      Jess!
      Kerrankin,ainakin tähän mennessä, keskustelu johon eivät puhtaat laitefriikit ole ottaneet onneksi kantaa.
      Peruskysymys on hyvä.Onkö järkevää ostaa tavalliseen asuntoon iso telkkari, vai panna kattoon projektori kiinni.
      Olen tätä miettinyt, varsinkin nyt kun perusprojektorien hinnat ovat tulleet alas siedettävälle tasolle.Uutisiin riittäisi toi vanha putkitöllö, mutta elävät kuvat olisi kiva katsoa suuremmista tuumista.

      • satunnainen katselija

        olisi kyllä sanomattoman kätevää, jos sen perinteisen telkkarin voisi kipata olohuoneesta kokonaan pois.

        Itse en tykkää näpertää av-laitteiden mielikuvituksellisten liitäntöjen kanssa, scarttikin on liian vaikea kun se on liian epäselvästi epäsymmetrinen liitin.

        Mutta tuo on totta, että mustaa valoa ei tykki pysty lähettämään. Mustat kohdat ovat siis juuri sen harmaita kun valaistus kankaasta tekee. Tämä varmasti vaikuttaa kaikkiin väreihin.

        Tykki tulisi olemaan meillä päällä luokkaa 10h/vrk kun muksut kuitenkin haluaa sillä katsoa kaiken maailman piirrettynsä.


      • tykkimies
        satunnainen katselija kirjoitti:

        olisi kyllä sanomattoman kätevää, jos sen perinteisen telkkarin voisi kipata olohuoneesta kokonaan pois.

        Itse en tykkää näpertää av-laitteiden mielikuvituksellisten liitäntöjen kanssa, scarttikin on liian vaikea kun se on liian epäselvästi epäsymmetrinen liitin.

        Mutta tuo on totta, että mustaa valoa ei tykki pysty lähettämään. Mustat kohdat ovat siis juuri sen harmaita kun valaistus kankaasta tekee. Tämä varmasti vaikuttaa kaikkiin väreihin.

        Tykki tulisi olemaan meillä päällä luokkaa 10h/vrk kun muksut kuitenkin haluaa sillä katsoa kaiken maailman piirrettynsä.

        Itse hankin tykin tuossa viime keväänä ja olen tyytyväinen on minulla ihan omassa tilassa ja siihen on kytketty tietsikka, xboxi ja dvd soitin.
        Eli en käytä tykkiä kuin noilla laitteilla eli lähinnä pelaamiseen ja leffojen katseluun.
        Digiboxikin on mutta lähinnä formuloita tulee katottua tykiltä ei muuta. Mulla on ollut käytännössä se pelatessa melkein joka ilta ja siltikään ei lamppu ole kuin 348h käytetty että toi tykin lamppu kestää "2000" tuntia mutta saattaa kestää pitempään mutta kyllä se kovan käytön vaatii että lamppu menee. Minun tykin uusi lamppu maksaa 461 eskoo eli silloin kun lamppu menee niin onhan se hintava mutta kyllä se on vaan hienoo katella leffoi ja pelailla meinaan onhan se telkkarikin joskus uusittava että katson kuitenkin että tykki on hyvä, mutta en kuitenkaan ottaisi sitä TV käyttöön eli pidän telkkarin rinnalla jatkossakin.Eli yhteenvetona pidä kummatkin niin silloin on hyvä fiilistelllä leffoja isolta kankaalta ja muuten sitten katsoa TV:stä.


    • on aivan

      paska kuva.ei todellakaan katsomisen arvoista..
      itsellä oli huom! oli ja oli kyllä viimeinen tykki! nää uudet lituska näytöt sata kertaa parempia!!!!!

      • kolmas tykki menossa..

        ..ja oletko osannut kuvan säätää. Itsellä neljän vuoden kokemus kolmesta eri tykistä ja en kyllä vaihtaisi enää tv:tä tilalle, uudet tykit kuvaltaan niin hyviä oikein asennettuna ja säädettynä. Makuuhuoneessa on kyllä littee tv uutisia varten, mutta eipä siitä muuta juuri viitsi katsoa. Paljon parempi kuva on nykysessä tykissäni, sanyon Z4, kun makkarissa olevassa thomsonin 32" littanassa. suunnilleen saman hintaisia olivat.


      • eka tykki
        kolmas tykki menossa.. kirjoitti:

        ..ja oletko osannut kuvan säätää. Itsellä neljän vuoden kokemus kolmesta eri tykistä ja en kyllä vaihtaisi enää tv:tä tilalle, uudet tykit kuvaltaan niin hyviä oikein asennettuna ja säädettynä. Makuuhuoneessa on kyllä littee tv uutisia varten, mutta eipä siitä muuta juuri viitsi katsoa. Paljon parempi kuva on nykysessä tykissäni, sanyon Z4, kun makkarissa olevassa thomsonin 32" littanassa. suunnilleen saman hintaisia olivat.

        Itsellä digiviritin tietsikassa kiinni joten pienemmät tv-katselutarpeet sen näytöltä. Jos haluaa nauttia kuvasta kattelen sitten kankaalta sanyolla. Kuvasuhteet automaattiset. Todella hyvä kuva on ihan perusasetuksillakin, lisäksi helppo säädellä. Eihän tosta mitään ääntä kuule kun kaapin päällä seisoo. Saksasta tilasin ja säästin satoja euroja... En kyllä ison telkkarin ostoa suosittele, kyllä tämä on ihan eri luokkaa !


      • tykittäjä
        eka tykki kirjoitti:

        Itsellä digiviritin tietsikassa kiinni joten pienemmät tv-katselutarpeet sen näytöltä. Jos haluaa nauttia kuvasta kattelen sitten kankaalta sanyolla. Kuvasuhteet automaattiset. Todella hyvä kuva on ihan perusasetuksillakin, lisäksi helppo säädellä. Eihän tosta mitään ääntä kuule kun kaapin päällä seisoo. Saksasta tilasin ja säästin satoja euroja... En kyllä ison telkkarin ostoa suosittele, kyllä tämä on ihan eri luokkaa !

        onko jotai nettisivuja tai jotain mistä niitä tykkejä voi tilata sit? vai mitä kautta sen tilasit?


      • Liitäntä?
        eka tykki kirjoitti:

        Itsellä digiviritin tietsikassa kiinni joten pienemmät tv-katselutarpeet sen näytöltä. Jos haluaa nauttia kuvasta kattelen sitten kankaalta sanyolla. Kuvasuhteet automaattiset. Todella hyvä kuva on ihan perusasetuksillakin, lisäksi helppo säädellä. Eihän tosta mitään ääntä kuule kun kaapin päällä seisoo. Saksasta tilasin ja säästin satoja euroja... En kyllä ison telkkarin ostoa suosittele, kyllä tämä on ihan eri luokkaa !

        Millä tavalla ovat kuvasuhteet automaattiset?


      • Jarkko
        Liitäntä? kirjoitti:

        Millä tavalla ovat kuvasuhteet automaattiset?

        Kun digiboxi lähettää kuvasuhdebitin, telkkari tai tykki muuttaa automaattisesti kuvan oikeaksi. Kuvasuhdetieto välittyy vain scartin kautta, joten komponenttiliitännällä se ei tule. Tämä toimii tai on toimimatta eri tavalla eri laitteissa. Panasonic AE700 toimii näin: kun oikea kvasuhde on (anamorfinen) 16:9, niin tykki siirtyy WIDE 16:9-tilaan ja näyttää koko kuvan koko leveydeltä. Kun kuvasuhde on 4:3, tykki siirtyy JUST -tilaan eli näyttää kuvan levennetynä, mutta fiksusti niin että keskeltä kuva on lähes orginaali ja sivuista hieman venytetty. Näyttää hyvältä eikä venytys häiritse, toisin kuin eräissä muissa tykeissä. On myös tykkeja ja telkkareita jotka näyttävät 4:3-kuvan 4:3:na, mutta minä pidän enemmän hyvällä tavalla venytetystä leveästä kuvasta.


    • on aivan..

      eli tykki oli sonyn vpl-cx80.ja olin kyllä todella pettynyt piste

      • jarkko

        Tuo sony pitäisi olla ihan laadukas dataprojektori, en kyllä ole nähnyt.

        Jos kuitenkin katsot lähinnä elokuvia etkä tietokone-esityksiä, olisi ehkä kannattanut valita videoprojektori eikä dataprojektori. Dataprojektoreilla on hyvä valoteho jotta näkyisivät valaistuissakin tiloissa, mutta niitten värit, mustan taso, natiiviresoluutio, kontrastit, tuulettimen äänitaso ym on optimoitu tietokonekäyttöön eivätkä ne sovellu kovin hyvin elokuvien katseluun. Olen toista merkkiä kerran kokeillut elokuvakäyttöön ja aikamoinen pettymys tosiaankin oli.

        Videoprojektori taas näyttää elokuvat hyvin mutteivät sovellu ollenkaan dataprojektoriksi, heikon valotehon takia.


      • jesjesjes
        jarkko kirjoitti:

        Tuo sony pitäisi olla ihan laadukas dataprojektori, en kyllä ole nähnyt.

        Jos kuitenkin katsot lähinnä elokuvia etkä tietokone-esityksiä, olisi ehkä kannattanut valita videoprojektori eikä dataprojektori. Dataprojektoreilla on hyvä valoteho jotta näkyisivät valaistuissakin tiloissa, mutta niitten värit, mustan taso, natiiviresoluutio, kontrastit, tuulettimen äänitaso ym on optimoitu tietokonekäyttöön eivätkä ne sovellu kovin hyvin elokuvien katseluun. Olen toista merkkiä kerran kokeillut elokuvakäyttöön ja aikamoinen pettymys tosiaankin oli.

        Videoprojektori taas näyttää elokuvat hyvin mutteivät sovellu ollenkaan dataprojektoriksi, heikon valotehon takia.

        Sanyon videotykki ja tykittää tosi makeesti


      • minä

        Kuka nyt ostaa tuollaisen tykin kotiin? Kontrastisuhde 350:1 ja valoteho 3000 ANSI-lumenia. Kannattaapi käydä katsomassa vaikkapa Pansonic PT-AE-900, jossa on 1200 ANSI-lumenia valotehoa joka riittää loistavasti kotikäyttöön ja kontrastisuhde 5500:1. En yhtään ihmettele, että petyit. Kannattaa ottaa huomioon, että dataprojektorit on suunniteltu sillä periaatteella, että huoneessa voi pitää vielä valoja päällä ja kuvasta saa selvää. Kotikäyttöön tarkoitetut tykit vaativat sitten tietysti huoneen pimennyksen.


    • tykki

      Kyllä mä olen olu tosi tyytyväinen tykki kuvaan.
      Epsonin tykki ei ole kovin laadukas mutta tv:n pesee hinnassa. Panas.... talentava dvd jossa viritin.En tarvitsisi tv:tä mutta hyvä olla.
      Poikani oli ja on aivan hokissa ku saa pelata pleikkaa ja kaverit on ihmeissään.Kun äijät on oikean kokoisia.Ja vielä kun ääni tulee stereoista ni avot.Se on tosi pimeys parantaa kuvan värejä.

      Yhteen vetona kiva laite pääasiassa peli ja elokuva käyttöön.

      • Masa

        Jos haluatte kunnon tykin suht edulliseen hintaan, niin ostakaa Panasonicin pt-ae 900e tykki. Kuva on todella hyvä, ja kuvan säätömahdolliuudet mittavat! Usean testin voittaja tykki!


    • Markku-Sanelma

      -muuta huomioitavaa: raha.

      Voisit nekin rahasi sijoittaa tärkeämpään kuin johonkin typerään videotykkkiin. Vaikkapa perheesi hyvinvointiin, yhteinen lomamatka Pallakselle tai kylpyläviikonloppu. Lapset pystyvät pelaamaan Playstationia kyllä tavallisesta laajakuva-televisiostakin.

      • tpi

        Itse kyllä laitan rahani mieluummin vaikka tykkiin, josta on iloa jopa vuosiksi, kuin nopeasti ohimenevään ja -unohtuvaan lomaviikkoon.

        Mutta makunsa kullakin.


      • päin

        tälläidet urpot ajavat almeralla ja ovat sahalla töissä, kun pärjäähän sitä tuollainkin


    • kyllä ne

      lapet pystyy,mut mä en!

    • Fubak

      Ohjelmat ei parane yhtään.

    • Antti

      2000€ tykillä saa nykyään paremman kuvan kuin vastaavan hintaisella plasmalla/LCDllä. Koosta puhumattakaan.

      MUTTA ongelmana on herkkyys hajavalolle. Jos huoneesi on valoisa, ei parhaankaan tykin kuvasta saa kunnollista - kuvasta tulee harmaata mössöä. Etäisyyden lyhentäminenkään ei tässä auta. Vain kunnon verhot.

      Toinen ongelma on hankalampi käyttö; pitää laittaa myös stereot päälle jotta kuulee äänen. Kummasti vaan jokin "Tape Monitor" on aina päällä kun vaimo haluaisi katsoa TVtä - eikä ääntä tule.

      Mutta jos katseluohuoneessa on hämärää etkä pelkää pientä riesaa käytössä, ei tykkiä hakkaa mikään.


      PS. vaaleanharmaa seinä antaa paremman kuvan kuin puhtaan valkoinen.

      • satunnainen katselija

        että ääni tulee stereoiden kautta. Siinä pitää olla jo fakiiri kun on kaukosäätimet tykille ja stereoille ja tietty digiboksille. Joku noista yleensä on hukassa ja siinäpä se katselunautinto siitten olikin.

        Saatikka kaikkien perheenjäsenien omaksumiskyvystä pitäisi vielä selvitä.

        Toistaiseksi pari hyvää syytä OLLA HANKKIMATTA tykkiä _ainoaksi_ katselulaitteeksi:

        -normaalisti ei ole tarpeeksi pimeää kuitenkaan
        -laiteviidakko paisuu mahdottomaksi ja kaukosäätimet pyörii pitkin tupaa

        Semmonen all-in-one kapula olis tietty hieno. Mutta jos se joutuu sohvan syömäksi niin sitten ei katsota eikä kuunnella yhtään mitään.

        Toistaiseksi pysyttävä siis tuossa philipsin crt-töllöttimessä.


      • Jarkko

        Vaaleanharmma antaa USEIN paremman kuvan kuin valkoinen, muttei aina. Riippuu mitä tarvitsee. Harmaa parantaa mustan tasoa (joka on ongelma valoisissa tiloissa) kun taas valkoinen parantaa subjektiivista kirkkautta (joka taas on ongelma jos kuva on iso).

        Valoisa huone, pieni kuva = harmaa tausta.
        Pimeä huone, iso kuva = valkoinen tausta.
        Pimeä huone, pieni kuva = kumpikin käy
        Valoisa huone, iso kuva = sori, ei onnaa.

        Itse vaihdoin harmaasta valkoisen kun vaihdoin huonetta ja rupesein katsomaan yli kolmemetristä kuvaa.


      • tykitys
        satunnainen katselija kirjoitti:

        että ääni tulee stereoiden kautta. Siinä pitää olla jo fakiiri kun on kaukosäätimet tykille ja stereoille ja tietty digiboksille. Joku noista yleensä on hukassa ja siinäpä se katselunautinto siitten olikin.

        Saatikka kaikkien perheenjäsenien omaksumiskyvystä pitäisi vielä selvitä.

        Toistaiseksi pari hyvää syytä OLLA HANKKIMATTA tykkiä _ainoaksi_ katselulaitteeksi:

        -normaalisti ei ole tarpeeksi pimeää kuitenkaan
        -laiteviidakko paisuu mahdottomaksi ja kaukosäätimet pyörii pitkin tupaa

        Semmonen all-in-one kapula olis tietty hieno. Mutta jos se joutuu sohvan syömäksi niin sitten ei katsota eikä kuunnella yhtään mitään.

        Toistaiseksi pysyttävä siis tuossa philipsin crt-töllöttimessä.

        '-laiteviidakko paisuu mahdottomaksi ja kaukosäätimet pyörii pitkin tupaa '

        Mutta eihän se lisää ensimmäistäkään kaukosäädintä, teeveen kapula muuttuu tykin kapulaksi. Ja eikö laiteviidakko vaan siistiydy kun iso töllö siirtyy pois, tykki on tuskin kenenkään jaloissa. Korkeintaan katossa kävelevän kärpäsen..


      • Töllö pois
        tykitys kirjoitti:

        '-laiteviidakko paisuu mahdottomaksi ja kaukosäätimet pyörii pitkin tupaa '

        Mutta eihän se lisää ensimmäistäkään kaukosäädintä, teeveen kapula muuttuu tykin kapulaksi. Ja eikö laiteviidakko vaan siistiydy kun iso töllö siirtyy pois, tykki on tuskin kenenkään jaloissa. Korkeintaan katossa kävelevän kärpäsen..

        olisikin vallan mainiota - mokomakin härpäke viemässä olohuoneesta tilaa.

        Mutta kaukosäätimet telkkarin kanssa on -1 verrattuna tykkikäyttöön, jossa täytyy stereoiden kautta äänet huudattaa.

        Nyt töllön kanssa kaikki osaa katsoa peruskanavat kun ne tulee ihan yhden kaukosäätimen takaa: kuva, ääni ja itse kanavakin!

        Digiboksin kautta taas tarvitaan a) vaihtaa oikeasta napista telkkari oikealle kanavalle nielemään oikean scartin signaalia b) löytää se helkkarin digipoksinkapula jostain c) toivoa että pattereista vielä potkua löytyy kun kapula löytyy jonkun esineen alta...

        Tähän kun lyödään vielä se, että kolmannella säätimellä nakataan äänet maailmaan, niin jo alkaa olla vaikeusastetta pelissä.

        Ei ole sittenkään mun hommaa. Tarttee tyytyä ny tuohon tavalliseen telkkariin.


      • Jarkko kirjoitti:

        Vaaleanharmma antaa USEIN paremman kuvan kuin valkoinen, muttei aina. Riippuu mitä tarvitsee. Harmaa parantaa mustan tasoa (joka on ongelma valoisissa tiloissa) kun taas valkoinen parantaa subjektiivista kirkkautta (joka taas on ongelma jos kuva on iso).

        Valoisa huone, pieni kuva = harmaa tausta.
        Pimeä huone, iso kuva = valkoinen tausta.
        Pimeä huone, pieni kuva = kumpikin käy
        Valoisa huone, iso kuva = sori, ei onnaa.

        Itse vaihdoin harmaasta valkoisen kun vaihdoin huonetta ja rupesein katsomaan yli kolmemetristä kuvaa.

        minkä kokoisessa huoneessa sullon se tykki ja miltä etäisyyveltä tykittää? toi kolmen metrin kuva kuullostaa nimittäin jo aika mairealta. =o)


    • sopia MUTTA

      Päivällä ei sitten katsella töllöä koskaan jos on tykki systeemi.

      • höpö höpö

        kirjoitan tätä 80" ruutuun ja aika hyvin onnistuu, vai mitä ? vain nörttipelle istuu jakkaralla ja tuijottaa pientä välkkyvää postimerkkiä


      • Hitachi PJ-TX100
        höpö höpö kirjoitti:

        kirjoitan tätä 80" ruutuun ja aika hyvin onnistuu, vai mitä ? vain nörttipelle istuu jakkaralla ja tuijottaa pientä välkkyvää postimerkkiä

        Kyllä nykyaikainen 19" TFT näyttö sopii nettisurffailuun paremmin kuin tykki. Kokemusta on molemmista ja voin vilpittömästi sanoa, että netissä on parempi surffata 1280x1024 resoluutiolla kuin videotykin XGA resoilla. Ei ne kirjaimet kovin tarkkoja kankaalla ole. Elokuvakäyttöön tykki onkin sitten erinomainen vaihtoehto.


      • OLETKO UFO ???
        Hitachi PJ-TX100 kirjoitti:

        Kyllä nykyaikainen 19" TFT näyttö sopii nettisurffailuun paremmin kuin tykki. Kokemusta on molemmista ja voin vilpittömästi sanoa, että netissä on parempi surffata 1280x1024 resoluutiolla kuin videotykin XGA resoilla. Ei ne kirjaimet kovin tarkkoja kankaalla ole. Elokuvakäyttöön tykki onkin sitten erinomainen vaihtoehto.

        Tässä nyt sattuu olemaan WXGA. Niitä on parempiakin kun sun vanha väriruutta, poika !


      • PJ-TX100
        OLETKO UFO ??? kirjoitti:

        Tässä nyt sattuu olemaan WXGA. Niitä on parempiakin kun sun vanha väriruutta, poika !

        Ajattelin vain että noin juntilla ihmisellä on vähän vanhempaa mallia oleva tykki. Saa tosissaan etsiä sitä järkeä sieltä päästään, jos aivan tosissaan haluaa surffata netissä tykin kanssa. Meinaa vaan tulla melko kalliiksi tuo homma. Ja tuo vanha väriruutta on puoli vuotta vanha. Loistavat värit ja valoteho voittavat sinun rimpulan mennen tullen. Olen siitä satavarma!!!, kääppä


      • selitä vaa

        kyllä jopa kesälläkin huoneen saa ihan pimeäksi, valot pois ja sälekaihtimet kiinni..helveti hyvi mulla ainaki pelittää mihin kelloaikaan tahansa..


    • kannata

      Lamput maksaa ihan vitusti

    • Meikä

      Mutta varaudu siihen, että vaihdat lampun 600-1000 tunnin välein...

      Lamppujen hinta ratkaisee oikeastaan paljonko tykki maksaa...

      • hinnat

        Esim Panasonicin AE700:een saa lampun Japanista kotiin toimitettuna n 230eurolla.

        Ei kai tuosta tykin (tai telkkarin) katselusta koskaan mitään ilmaista saa aikaiseksi. Kaikki hauska tuppaa maksamaan jotain. Näin se vaan on.


      • juupa

        Nykyään lähes kaikilla uusilla tykeillä voi huoletta laskea lampunkestoksi sellaiset 2000h....


    • dodo

      Ostin pari viikkoa sitten Panan ysisatasen, enkä ole vielä sekuntiakaan katunut. Loistava kuvanlaatu leffoilla heti suoraan laatikosta. Ei liian äänekäs, hyvännäköinen ja laadukkaan oloinen peli. Harmaa "kangas" on rakenteilla mdf-levystä ja harmaaksi värjätystä Tikkurilan Harmony-maalista ja joulun jälkeen pääsee katsomaan kuvaa optimaalisessa tilassa.

      Tykin kanssa joutuu totuttautumaan pimeään, ellei sitten ole varaa ostaa CRT-tykkiä, joita käytettynä saatta muutamalla tonnilla irrotakin. CRT:n lamput kestävät iät ja ajat, mutta tykit ovat pirun kookkaita ja niiden kanssa kuvaa saa ainakin alussa säätää päivätolkulla. Ei ehkä aloittelijan hommaa.

      Pimennysverhoja saa kaupasta, joten kesäaikaankin voi vetää rullaverhon ikkunaan ja nauttia loistavasta kuvasta. Uusien tykkien Dynamic-tilassa voi kyllä mainiosti katsella uutiset yms. vaikka valoa huoneessa jalkalampun verran olisikin.

      Itse tykitän leffat 32-tuumaisen telkkarin yläpuolelle, joten ainakaan vielä en ole valmis töllöstä luopumaan. Ihmemiehen ja uutisten katseluun ei tykkiä kannata mielestäni nykyisillä lamppujen kestoilla haaskata.

      Suosittelen tykkiä varauksetta leffakäyttöön jos huoneen pimennys onnistuu kohtuullisesti. Kauniita ja rohkeita en kuitenkaan katselisi 100 tuuman näytöltä (senkään takia, että Sally Spectran naama näyttäisi lähinnä Grand Canyonilta, yhhh).

      Lapset varmasti riemastuvat jos pääsevät ihailemaan uusimpia Pixarin leffoja isolta kankaalta. Ovat meinaan niin hienoa katseltavaa tykin kautta, että oksat pois. Enkä usko, että emäntäkään valittaa kun Orlando Bloom onkin yhtäkkiä reaalikokoinen ja suorastaan käsinkosketeltava ;)

      -d

      • Juho

        Sitten kun vielä lasket sen tykin kuvan järkevälle korkeudelle niin hyvä. Eihän kukaan telkkariakaan nosta puoleentoista metriin tai elokuviin tunge eturiviin, jos valita saa.


      • Hifi

        CRT-tykin suurin etu lienee erinomainen kontrasti josta voi hyötyä ainoastaan jos katselutila on täysin pimeä ja lisäksi seinien, lattian ja katon tulee olla tummat ja valoa heijastamattomat. CRT-tykissä ei ole lamppuja!


      • Optoma
        Hifi kirjoitti:

        CRT-tykin suurin etu lienee erinomainen kontrasti josta voi hyötyä ainoastaan jos katselutila on täysin pimeä ja lisäksi seinien, lattian ja katon tulee olla tummat ja valoa heijastamattomat. CRT-tykissä ei ole lamppuja!

        Oli ehkä elämäni paras ratkasu ostaa tykki eikä mitään lcd telkkaria!Nykyään niissä on vielä paska kuva ja ois menny rahat hukkaan ja kyllä se iso kuva lisää katselunautintoo suunnattomasti.Ja lamput kestää todella pitkään eikä oo ees pahan hintasia.Telkkaria ei viitti enään ees katsoo kun harvoin.Ja ostakaa DLP-tykki niin ei tarvi itkee että täytyy olla ihan pimeä huone se on lcd-tykkien ongelma.Kyllä elokuvien ja urheilun katsominen ja pelien pelaaminen tykillä vasta pääsee oikeuksiinsa!!!Tykki aina tästälähtien tulee oleen olohuoneessa.


    • J.K.

      ei tarvitse mitään telkkaria koska digiboksi antaa singnaalin. Hiljasuus riippuu sitä minkä merkkisen tykin ostat on niitä hiljasiakin ja kovaäänisiä...

    • tuuletin

      Itse vaihdoin töllön tilalle ton Sonyn Full HD tykin (VPL-VW50) Suosittelen.

    • ainakaa et korvaat tykin kokonaan telkkarilla. tulee vaa ennenpitkää kalliiks hommata uusia lamppuja 3000-6000 tunnin välein minkä ne yleensä kestää. mikäli aiot kerta pitää sitä kokoajan päällä.

      eli kannattaa sulla oikiastaan se teevee säilyttää iha uutisia yms ohjelmia ajatellen. ja pyhität sen tykin leffoja ja mahollisia formuloiden seuraamista varten. ja kestää sitten lamputki huomattavasti pitempään. ja tietenki se viehätys isoa kuvaa kohtaa minkä vuoksi varmaa monet sen tykin hommaaki.

    • mikäli aijot käyttää tykkiä yhtämittaan 10 tuntia niin voisin suositella sulle jotain CRT tykkiä koska näissä ei tuu Lamppujen vaihtoa ku näiss käytetää kuvaputkia mutta ei nekää kestä ku maksiimissaan 15-25000tuntia? ite laittaisin mut ei oo tällä hetkellä tilaa minne laittaa. p.s ja kuten moni muuki on varmaan sulle huomauttannu nii varaudu semmoiseen yhtäkkiseen noin 200-500€ menoerää vähintää 300 käyttötunnin välein riippuen tykist.

    • mummasi

      kuulostaako 3 metriä liian lyhyeltä kankaan ja tykin välillä?

    • optimistien kuningas

      6000 tuntia, niin alkaa moni olla valmista kamaa..
      taustavaloputket paskana, poverit sammuu... Paneeli sanoo sopimuksen irti

      6000 tuntia..
      led telkkariessa värivirheitä ja valosuuden putoamista. ja laikuttumista.

      Kuvaputki töllöt kesti vuosikymmeniä... mutta ne on mennyttä kauraa..

      Videotykillä katseelee parin lampun verran, noin 4000-6000 tuntia, sit sekin on paska. ja sen korjaaminen on niin julmetun kallista, että ei todellakaan kannata. kun seuraava kohta rävähtää ihan heti perään.

    • Terwevertti

      Led-tykeistä ainakin projektorilamput.com myy sellasta, missä valoteho riittää kotikäyttöön

      • ona++

        Jos ihminen on älykääpiö, niin hän saa kiksinsä esim. etsimällä vanhoja viestiketjuja ja vastailemalla niihin. Lisäksi hän ei ymmärrä koko aiheesta tuon taivaallistakaan.


      • hkj
        ona++ kirjoitti:

        Jos ihminen on älykääpiö, niin hän saa kiksinsä esim. etsimällä vanhoja viestiketjuja ja vastailemalla niihin. Lisäksi hän ei ymmärrä koko aiheesta tuon taivaallistakaan.

        tiedättekö minkälaisia himmentimiä on kotiteattereihin ettäsaisi valot himmennettyä.


      • hannuhyr

        CASIO XJ-A 245 LED-projektorissa on lampun kesto 20 000 tuntia ja valovoima 2500 ansi lumenia, maksaa yli tonnin mutta käyttökuluiltaaan ja valovoimaltaan voittaa halvemmat vehkeet


      • kotiteatteriin
        hannuhyr kirjoitti:

        CASIO XJ-A 245 LED-projektorissa on lampun kesto 20 000 tuntia ja valovoima 2500 ansi lumenia, maksaa yli tonnin mutta käyttökuluiltaaan ja valovoimaltaan voittaa halvemmat vehkeet

        Datatykki, jonka ominaisuudet ovat huonot kotiteatterikäyttöön.


    • Vidioottitykittelijä

      Itse laitoin reilu puoli vuotta sitten tykin piskuisen 24" littunäytön kaveriksi ja tässä hieman omia mietelmiäni ja kokemuksiani videotykeistä.

      Videotykki vaatii aina pimennettävän tilan kaverikseen. Vähäinenkin hajavalo huoneessa ja varsikin kankaalle heijastuessaan tekee kuvasta heti hailakan ja musta väri haalistuu vaalean harmaaksi, olipa tykki kuinka high end tai kallis tahansa. Kuvasta lähtee potku pois. Tämä johtuu siitä, että kuvaa heijastettaessa valkokankaalle, mustaa väriä ei voidakaan heijastaa valon avulla samoin kuin muulle kuvasisällölle tehdään. Musta väri ei "tartu" valoon kiinni. Tykki muodostaakin mustan värin heijastamalla "varjon" valkokankaalle eli toisinsanoen estämällä valon kulun kankaalle mustan värin kohdalla. Näin toimivat kaikki videotykit. Voit kokeilla helposti kuinka syvää mustan väri voi huoneessasi olla laittamalla käden tykin ja kankaan väliin, siten että kätesi luo varjon valkokankaalle, kätesi varjo on tällöin se mustan syvin sävy, joka kankaalle voidaan muodostaa. Huomaat samalla kuinka hyvin heijastettu kuva pystyy huijaamaan aivojasi kokemaan hyvin tumman harmaan värin täysin mustaksi. Ja mikä se musta väri oikeasti valkokankaalla onkaan. Mitä parempi tykki pimeässä huoneessa, sitä lähemmäksi aitoa mustaa väriä päästään.

      Näppituntumalla voisi sanoa näin, että jos saat huoneen pimennettyä siten, ettet näe lukea sanomalehteä edes pinnistelemällä, niin silloin kannattaa harkita videotykin ostoa.

      Myös valkokankaaseen kannattaa panostaa. Valkokankaaseen se kuva lopulta heijastetaan ja valkokangas määrää hyvinkin suurelta osin kuinka hyvä kuva tykistä saadaan. Ympäristömuuttujat pitää tosin olla kunnossa, eli pimennettävyys. Hyvälaatuisen tykin kuvaa ei kannata pilata huonolla valkokankaalla, silitetyllä rätillä tai heijastamalla kuva betoniseinälle. Tosin itsetehdyllä projisiointipinnalla voi säästää selvää rahaa ja se voi toimia erittäinkin hyvin. Kannattaa googletella kokemuksia ja teko-ohjeita noista DIY-kankaista ja pitää sellainen terve epäileväisyys ja harkinta kuitenkin mukana touhussa. Kaikilla jotka hehkuttavat omatekemää kangastaan, ei välttämättä ole omakohtaista kokemusta mihin oikein kunnollinen kaupallisesti valmistettu huippukangas kykenee. Hinta-laatusuhde noissa kaupallisissa huippukankaissa kuitenkin on (kuvanlaadun ohella) mykistävä.

      Ja tietokoneiden kaveriksi datatykeiksi suunnitellut mallit kannataa unohtaa kotiteatterikäytössä. Niissä painotetaan usein enemmänkin valovoimaa kuin mustan värin toistoa. Myös kuvan lomituksenpoistoon ja skaalaukseen käytetyt piirit ovat usein heikohkoja, jolloin kuvaan tulee alkuperäisen kuvasignaalin virheiden lisäksi myös tykin itsensä muodostamia virheitä.

      Videotykki ei pysty korvaaman telvisiota käytön helppoudessa; ei tarvitse pimennellä tilaa ja kaikki toiminnot ovat yhden virtanappulan ja kaukosäätimen takana. Eikä televisioon tarvitse vaihdella kalliita lamppuja määräajoin.

      Toisaalta telvisio ei pysty korvaamaan videotykkiä; suuretkin littutöllöt näyttävät postimerkeiltä kun on tottunut tuollaiseen pari metriä leveään hyvälaatuiseen kuvaan, varsinkin elokuvat aukeavat täyteen loistoonsa vasta valkokankaalla, kun ei tarvitse pinnistellä, että mikähän heijaste noista näyttelijän aurinkolaseista nyt tuossakin kohtauksessa heijastuu.

      Hyvä on myös muistaa, että mitä suurempi kuva, sitä parempilaatuista lähdemateriaalia tarvitaan. Kuvassa olevat virheet kasvavat aina kuvan koon mukana, eivätkä ne katoa mystisesti kuvasta mihinkään. Jos ahnedit kuvan koon liian isoksi ostamalla videotykin voi itku päästä katsottaessa digikanavien säästökoodatulla bittivirralla tuotettua kuvaa. Tämä tosin on suht henkilökohtainen juttu mitä kukin hyvälaatuisena kuvana pitää. Jos lähtöpään kuva on digisuttua, ei sitä huippuskaalaimetkaan enää palauta takaisin alkuperäiseen loistoonsa. Onneksi nämä Suomen digikanavatkin sentään joskus pääsevät yllättämään kuvanlaadullaan, hyvin harvoin ja ainoastaan hetkittäin tosin. Hyvälaatuinen DVD kuva hyvälaatuisen skaalaimen läpi ajettuna on videotykillä aika lailla mielestäni se minivaatimus ja vasta blu-ray leffat pystyvät antamaan sen "oikean" elokuvateatterikokemuksen.

      Sanoisin myös, että videotykin rinnalla olisi hyvä olla pieni telkku kaverina, jonka kautta voi hoitaa satunnaiset lyhytaikaiset television katselut tai digiboksin ajastukset. Videotykin lamppua ei tällöin tarvitse rasittaa lyhytaikaisella tykin käynnistämisellä.

      • Äh, tarkoitin tällä

        lauseella tietenkin, että kaupallisella huippukankaalla kuvanlaatu voi olla mykistävä, mutta ne ovat myös mykistävän kalliita kapistuksia.

        "Hinta-laatusuhde noissa kaupallisissa huippukankaissa kuitenkin on (kuvanlaadun ohella) mykistävä. "


      • ML
        Äh, tarkoitin tällä kirjoitti:

        lauseella tietenkin, että kaupallisella huippukankaalla kuvanlaatu voi olla mykistävä, mutta ne ovat myös mykistävän kalliita kapistuksia.

        "Hinta-laatusuhde noissa kaupallisissa huippukankaissa kuitenkin on (kuvanlaadun ohella) mykistävä. "

        Itselläni on led tykki ja toimii hienosti sekä pelaamisessa että telkkuna. Tykissä on sisäinen digi tv. Toimii telkkarin sijasta hienosti ei tarvitse digibokseja, eikä johtoja hirveitä määriä. Minulla on olohuoneessa aivan kuin telkkarikin.
        Kaikki varoitti minua että ei led tykillä tee mitään. Minä ajattelin ottaa riskin ja kokeilla, voin rehellisesti suositella kaikille.


      • panelisti
        ML kirjoitti:

        Itselläni on led tykki ja toimii hienosti sekä pelaamisessa että telkkuna. Tykissä on sisäinen digi tv. Toimii telkkarin sijasta hienosti ei tarvitse digibokseja, eikä johtoja hirveitä määriä. Minulla on olohuoneessa aivan kuin telkkarikin.
        Kaikki varoitti minua että ei led tykillä tee mitään. Minä ajattelin ottaa riskin ja kokeilla, voin rehellisesti suositella kaikille.

        Kerropa merkki ja malli niin kommentoin sen jälkeen lisää.


      • Siis onko tää joku
        panelisti kirjoitti:

        Kerropa merkki ja malli niin kommentoin sen jälkeen lisää.

        mystinen uusi malli, siis led-tykki, jossa sisäinen digiviritin? Minäkään en moisesta ole kuullut, joten valaisisitko - ledeillä tai ilman - hieman minkä valmistajan merkki on kyseessä. Härpäkkeessä tuskin kovin hyvälaatuisia kaiuttimia sisäänrakennettuina, joten joudut käytännössä hoitamaan äänet ulkopuolisten kajauttimien kautta. Varsinkin jos haluat kuulla äänet valkokankaan suunnasta. Digiviritin vaatii myös antennin tai antenninjohdon laitteeseen, joten ei se johtohässäkkä siitä vähene mihinkään (hdmi-piuha dvd-toistimelta, antenninjohto, virtajohto, äänijohto/-dot).

        Ei noi halvat led-tykin ainakaan missään muotoa haasta hyvää elokuvaprojektoria, pari tuollaista pikkutykkiä on tullut nähtyä. Varsinaiset elokuville tarkoitetut led-projut sitten maksavatkin viisinumeroisia euromääriä, niiden kuvaa en ole nähnyt.


      • ... kaikki on totta. On ilo lukea tälläisiä vastauksia, missä paneudutaan tosi-asioihin.


    • teemi29
    • videotykkimies
    • lamputon tykki

      kyllä ne pelaa ilman lamppuakin noi nykyajan tykit... ostin lamputtoman tykin ja hyvin pelaa... eipähän tule kalliita lampunvaihtoja ja on päällä yölläkin vaikka kukaan ei katsokkaan. Kuvakoko seinällä noin 150 tuumainen ja parempi kuva tuossa tykissä on kuin edellisessä lg:n 50 tuuman full hd led taustavalaistuksella olevassa tv:ssä. Ikinä en osta tavallista tv:tä enään. Lisäksi tykistä ei kuulu minkäänlaista ääntä, kuten tavallisesta kaasupurkauslampullisesta tykistä jossa kaikenmaailman ropellit puhaltaa ettei toisen puheesta saa selvää vaikka huutaisi. Mukavan hiljainen tykki joka on jopa hiljaisempi kuin tavallinen taulu tv, josta aina vähän kuuluu verkkohuminaa ja näytön hurinaa.

    • Toska123

      Tääl olis kans yks telkan tykkiin vaihtanut ja vuoden päivät tykkiä käyttäneenä voin todeta ettei tykki talosta enään telkkaan vaihdu. Toki saan huoneen pimeäksi ja leffat on joko 3d tai blurayta mutta kaiken tuon vaivan korvaa elokuvateatterimainen katseluelämys! Tykkinä on optoman hd33 ja sitä voi pitää päällä minuutin tai vuorokausia yhtäsoittoa, ei ole vielä mun käytössä hajonut eikä ole lamppua tarvinut vaihtaa vaikka onkin jo tunteja 2500... 3d laseja olen takuuseen joutunut vaihtamaan kahdet. Eikä kannata unohtaa tykkiä hankkivan että ääniin joutuu myös panostamaan, rahaa saa menemään rajattomasti mutta ite otin hintahaarukastani 3-5 merkkiä vahvistimista ja kaijuttimista koekuunteluun ja valitsin mieleiset. Kaikille tykkejä käyttäville makoisia elämyksiä elokuvien tai pelien parissa ja telkan nimeen vannoville tiedoksi että kannattaa käydä katsomassa liikkeissä, ei se katsominen maksa ja saatat vaikka tykätäkin...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2032
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      54
      1917
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1885
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1588
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1388
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1330
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1316
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1301
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe