Annetaan hermeliinikani

epätoivoinen

Minulla on 1 vuotias hermeliinityttö. Olen aivan
epäitoivoinen sen kanssa! Varasin jo ajan että vien
sen eläinlääkärille nukutettavaksi, mutta tämä
on viimeinen oljenkorsi..
Pupu on muuttunut hirviöksi ;) Ennen ensimmäistä
kiima-aikaa se oli todella kiltti ja seurallinen
pupu. Sitten alkoi kamala käytös; kun päästi irti
jaloittelemaan alkoi kytätä tilaisuutta päästä
sohvalle t. tuoliin pissalle. Lisäksi matot saavat
kyytiä hampailla. Papanointi lattialle alkoi.
Se myös alkoi hyökkäillä jalkoihin jos yritti
kävellä ohi.
Samaan aikaan alkoi hyökkäily, muriseminen ja
pureminen. Näitä viim. mainittuja se tekee jos
on häkissään, ruoan anto on mennyt vaikeaksi.
Silittää se antaa kyllä kopin ulkopuolella.
Nyt se onkin pelkästään häkissä. En jaksa enää..
Tämä ei ole kokemattomuutta kanien hoidossa, vaan
minulla on ollut elämäni aikana useita kaneja,
sisäsiistejä ja kilttejä.
Karua tekstiä tuli, mutta haluaako joku tällaisen
pikku riiviön omakseen? Mukana tulee häkki tarvik-
keineen ja kantohäkki. Kerron rehellisesti tässä
millainen tapaus on kyseessä, ettei kukaan
kokematon ottaisi sitä ja kohtelisi sitten huo-
nosti..
Jos sinulla riittää aikaa ja tarmoa vihkiytyä
tällaisen eläimen hoitoon niin vastaa. Ihan-
teellinen paikka pupulle olisi vaikka jossain
maalla.
Jos pupu ei näin pääse toiseen kotiin on minun
pakko viedä se eläinlääkärille...

16

2480

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • enni

Missä päin tämä pupu on? mulla on itsellä samalainen riiviä, alle vuoden ikäinen tyttö... jos ne kahestaan rauhoittuisivat?:)

• enni

mun mielestä se on ihan yleistä että pupu papanoi lattialle, eläinkaupassakin kauppias (jolla itsellä paljon hermeliinejä) sanoi että ne papanoi aina minne sattuu. Pissaamaan voi opettaa muttei papanoimaan.
      Niin, tätä mun kania ei myöskään voi jättää vahtimatta huoneeseen, se on heti sängyllä pissaamassa :/.
      Jä täälläkin hyökätään käsien päälle, kun häkkiiin laitetaan ruokaa ->yleinen naaraiden tapa.
      Mutta kerroppas missä päin pupusi on, voisi kiinnostaa :). Minkä värinen se on? nimi? :)
      Olen kuullut että jos uusi tulokas on eijempaa naarasta vanhempi, voisi reviirin selvittely tappeluilta välttyä.

• Laura

Lueppa toinen viestini..Ehkä sinäkin löydät sieltä uusia vinkkejä. Tsemppiä kanisi kanssa ja olet oikeilla jäljillä. Toivottavasti voit ottaa myös toisen kanin:)

Ilmottele jos kaipailet neuvoja.
        Asustan Jämsässä jos olet lähimaastosta tulkaa ihmeessä tutustumaan kaniini:)
        LAura

• epätoivoinen

Pupu on siis Espoossa ja sen nimi on "vaan" Pupu.
        Olisi hienoa jos olet täältä päin ja ottaisit sen
        kanillesi kaveriksi! Mulla varmaan tuli siinä se
        virhe että valitsin hermeliinin. Aiemmat kanini
        ovat olleet isompia ja paljon lempeämpiä luonteil-
        taan. Pupu on tummanharmaa, yksivärinen. Peruin
        nukutusajan ja yritän saada sille uuden kodin.
        On lohduttavaa että muillakin on ollut samoja
        ongelmia tyttöpupujen kanssa, reviirin tiukkaa
        vartiointia..
        Jos olet 70 km säteeltä Espoosta niin voin tuoda
        pupun uuteen kotiinsa. Voin myös lähettää kuvan
        sähköpostilla.

• enni
        epätoivoinen kirjoitti:

vartiointia..
        sähköpostilla.

asun Oulussa :(. Toivottavasti pupusi löytää uuden kodin!

• venla

ei tuo ole mitenkään kummallista hermeliineiltä, useimmat niistä omaavat juuri tuollaisen luonteen. Ei kuitenkaan kannattaisi kovin pienenlle lapselle sitä antaa, kokeneempi ihminen osaa varmasti käsitellä pupuasi.
        Minä itse olen muutaman hermeliini poikueen teettänyt (ilman kasvattajanimeä) ja todennut ne juuri sun kuvauksen kaltaisiksi.
        Jos haluat luopua siitä, pistä mailia näihin; http://www.keltainenporssi.fi
        http://www.annetaan.net

• Vampiria
        epätoivoinen kirjoitti:

vartiointia..
        sähköpostilla.

Heips

minä niin kovasti haluaisin tuon kanin kanilleni kaveriksi.olen ennekin ollut tekemisissä ns.ongelmaeläinten kanssa,mutta sitkeällä yrityksellä kaikista on tullut ihania,tasapainoisia lemmikkejä.ongelma on vaan siinä,että asun kaukana.kanithan kestävät yllättävän hyvin kuljetuksetkin,kunhan saavat välillä jaloitella jne...mutta mutta...nyt kyseessä on tosiaan satoja kilsoja.silti haluaisin jotenkin tämän homman sumplia,että pupu saisi uuden kodin.yhteyttäkin voisimme pitää.mailaa mulle [email protected]
        nettiin en ehkä enään tänään pääse,mutta todella olisin valmis pupun ottamaan.jos vain saadaan jotenkin tää sumplittua...

• sirius

pistäppä ilmoitus tännekkin; http://www.lemmikkipalstat.net ->apula -> muut lemmikit ->annetaan.
      Ei tuo niin kauhealta kuulosta, ei ainakaan niin että pieni pitäisi lopettaa!
      Pistä ilmoitukseen myös missä päin, tuskin kukaan lähtee kania hesasta hakemaan jos rovaniemellä asuu.

• Laura

Hei!

Kuinkas monta kania sinulla on ollut aijemmin?! Minkä rotuisia?!
      Olen itse neljän hermeliini kanin omistaja. Joten minulla on aika paljon kokemusta kanien hoidosta jo 6 vuoden ajalta.
      Jos sinulla ei ole ennen ollut hermeleitä ne voivat olla uusi tuttavuus.Kaikilla roduilla on omat piirteensä. Hermelit ovat luonteeltaan hyvin seurallisia ja luonnekaneja. On hyvin tyypillistä että ne pureksivat mattoja ja johtoja sekä pissailevat sinne tänne. On kuitenkin erittäin yksin kertaista touttaa kani käymään pissalla astiassa tai jos jätät sen kopin auki ulkoiluttamisen ajksi luultavasti se pissaa koppiinsa. Kun aloitat ulkoiluttamisen istu itse rauhassa lattialle niin kani ei pure ja hyökkäile. Tarjoa sille makupaloja ja anna kanin rauhassa tulla luoksesi.
      Aina jos kanisi syö sellaista mitä se ei saa syödä komenna kaniasi nimellä. Rakentele sisälle esteitä ja koloja missä kanillasi on vapaata temmellys tilaa.
      Jos kuljet kävellen kanisi ohi niin se luultavasti hyökkää jalkoihisi sinun tulisikin liikkua matalana mielellään kontaten tai olla jatkuvasti makuullaan. Jos entiset kanisi eivät ole tehneet papanoita lattialle niin se on kyllä IHME. Niiltähän nyt ei voi välttyä kun juoksuttaa kania sisällä. Juoksuuksen jälkeen sinun tulee kerätä ne käsin tai talouspaperilla.
      Minulla on tapana laittaa pinu sanomalehtiä aina johonkin nurkkaan kun alan juoksuttaa kanejani. Nosta aina kani papereiden päälle aloittaessasi juoksutuksen sillä kani olettaa aina että paikka johon hänet lasketaan on hänen pissapaikkansa.Laita myös paperille muutama papana niin että pupusi sisäistää sen olevan pissapaikka.Jos kanisi aloitaa pissata muualle nosta se nopeasti sanomalehdille. Opettelu voi kestää hetken mutta kun kani sen oppii on se sen arvoista. Sohville en edes päästä kania vaan aina jos se sinne hyppää otan sen alas sillä kanit tykkäävät merkata pissallaan uudet ja pehmeet paikat.
      Niin ja tiesithän että jos kani esim.pissaa oman omistajansa syliin se ilmaisee sillä ylintä ystävyyttään.

Älä nyt ihmeessä vie kaniasi piikille. Kyllä sille uusi koti löytyy ja koitahan itse ensin. Olet varmasti itsekin yllättynyt miten kanisi oppii.

Noin yleisesti muute hermeliini luppakorvat ovat kiltempiä kuin hermeliinit.
      Tsemppiä syksyyn!

• Jessica

Kaikki tuo kuulostaa hyvin tyypilliseltä kanin (naaras) käytökseltä.

Sohvalle/tuolille pissaaminen:
      jostain syystä monet kanit ovat ihastuneita pissaamaan juuri näihin paikkoihin eli ei ole mitenkään tavatonta! Pissat pitää vaan pestä huolellisesti pois, ettei tuoksu jää kankaaseen, jolloin kani tekee saman uudelleen ja uudelleen.

Matot:
      Meiltä ei enää ehjää mattoa löydy; se on kaninomistajan elämää se! Onpahan yksilölliset rimpsut ainakin! Reunoihin voi levittää sitruunan mehua tai etikkaa viemään pahimman jyrsimisinnon.

Papanat lattialla:
      Papanoita tuntuu kaneilla tulevan ihan huomaamatta. Kanin opettaminen sisäsiistiksi ei vaadi suunnattomia ponnistuksia, kärsivällisyyttä kylläkin. Meillä ei tule enää edes papanoita lattioille, herra kun on niin siisti, mutta paljon kertausta ja ohjausta vaadittiin kunnes tähän päästiin.

Hyökkäily/pureminen/muriseminen häkissä:
      Naaraskani puolustaa häkkiään (pesäänsä) emon antaumuksella. Se on tyypillistä ja täysin luonnollista käyttäytymistä. Siksi naaraskanin häkkiä tulisikin lähestyä rauhallisesti eikä yrittää silittää tai ottaa sitä häkistä syliin, vaan ainoastaan vapaana olessa. Kani kyllä oppii pian, että ruokaa on tulossa kun avaat häkin oven eikä koe sinua enää uhaksi pesälleen.

Hyökkäily jalkoihin:
      Kannattaisi yrittää pikkuhiljaa totuttaa kani itseesi. Antamalla pieniä herkkuja (vapaana ollessa), juttelemalla mukavia (kanit tykkäävät kuunnella höpötystä, ainakin meillä) ja sitä rataa. Helpoiten käy kun käyt istumaan lattialle ja annat kanin lähestyä ja haistella rauhassa. Jos kani yrittää purra älä riuhtaisi kättäsi/jalkaasi nopeasti pois vaan yritä toimia rauhallisesti ja saavuttaa näin kanisi luottamuksen.

Mielestäni kanisi ei siis ole riiviö! Se vaan ei ole tottunut ihmisiin ja käsittelyyn. Kuvailemasi "vastoinkäymiset" (ts. kanin luonnollinen käyttäytyminen) eivät ole syy lopettaa kania tai edes antaa sitä pois. Olet ottanut vastuullesi eläimen ja vaikkei se olekaan osoittautunut lemmikkikirjojen unelma-pupuksi, olet sen hankkiessasi ottanut sen vastuullesi koko sen eliniäksi. Vastoinkäymisissä ei anneta periksi, ne voitetaan! Toisaalta, jos kiintymyksesi ja omistautumisesi kaniasi kohtaan on tuota luokkaa on varmasti parempi, että se saa uuden kodin josta löytyy mielenkiintoa sen elämää kohtaan. Eläimen lopettaminen olisi järjetöntä!

Mutta päästä ihmeessä kanisi taas jaloittelemaan häkin ulkopuolelle (siksi kunnes uusi koti löytyy, jos aiot edelleen pysyä päätöksessäsi ja antaa sen pois)! Voithan vaikka peittää sohvan ja tuolit, jos pelkäät sen taas pissaavan niille. Kanit vaativat paljon liikuntaa päivittäin ja jo muutaman päivän kykkiminen häkissä on varmasti tuskallisen turhauttavaa kanille jonka jalat on luotu juoksemaan ja hyppimään.

Ilmoittele palstalla, onko uusi koti löytynyt!

• epätoivoinen

Tätä odotinkin ja ansaitsinkin; saarnaa.
        Tiedän että teen väärin kun en jaksa enää sen
        kanssa elää, mutta kun avomieskään ei enää jaksa
        sen hyökkäilyä. En tiedä kumpi on enemmän väärin;
        lopetus vai anto toiseen kotiin, kumpikaan ei ole
        oikein. Itseppähän kuitenkin syntini kannnan.. ;(
        Minulla on ennenkin ollut naaraskaneja, eivätkä ne
        ole murisseet tai purreet, ne eivät tosin olleet
        hermeliinejä.

• epätoivoinen

Kani on siis Espoossa.

• K

Jos ei niin täältä voisi löytyä. En vaan löytänyt yhteystietojasi mistään. Otappa yhteyttä [email protected] niin kerron minkälainen koti olisi pikku hirmuliinille.

• Mia

mulla on 11v hermeliini tyttö kani..:)kunnon pullukka..:)
        itseasiassa se on aika kärttynen...jos sitä yrittää silittää niin se räpsyttää niillä etu tassuilla..:)ja murisee..:)mutta kiltti se on..antaa se silittää kunnollaki kuhan vaan rauhallisesti lähestyy sitä..ei mitään äkkinäisiä liikkeitä..tottakai sillon pelästyy...
        mutta onnea kanisi kanssa..toivottavasti löydät sille uuden kodin..

• marica

Kuules..Olen tottunut hemmujen kiukutteluun jo parin vuoden ajan joten olisi mukavaa saada yksi kärttyinen lisää..:D Eli jos pupulla ei ole vielä kotia niiin..soitappas tai tekstaa minulle *voit laittaa myös mailia oss. [email protected]* kyyti järjestetään...varmasti 050-5609008/marica
      Ei se tilanne niin paha voi olla..:D

• epätoivoinen

Kani on nyt saanut uuden, hyvän kodin Oulusta.
      Onnellisesti päättyi tämä tarina ;)
      Kiitos kaikille!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      102
      4823
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      49
      3242
    3. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      85
      2979
    4. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      81
      1737
    5. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      41
      1510
    6. 450 000 ulosotossa

Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden
      Perussuomalaiset
      107
      1342
    7. Onko esitutkinta jo saatu päätökseen?

Ketkä saa syytteet? Voi olla iso määrä ihmisiä?
      Ähtäri
      16
      1049
    8. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      110
      1026
    9. Miehen taloudellinen tilanne ja

halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah
      Ikävä
      43
      1017
    10. Miksi syyllistät minua siitä etten pysty vastaamaan tunteisiin?

En minä sille mitään mahda. Tuntuu pahalta. En pysty enää keskittymään mihinkään enkä nauttimaan mistään, kun tämä tilan
      Ikävä
      40
      981
    Aihe