Kirjoitin aiemmin tällaisen viestin:
"Eilen illalla kotia ajellessa Focus teki jotain uutta ja ihmeellistä. Ensin räpsähti ovet lukkoon (tähän on jo tottunut), mutta sen jälkeen nopeusmittari meni nollaan. Tarkistin ikkunasta, että olin vielä liikkeessä, vauhtia oli n. 100 km/h. Auto alkoi ihmeellisesti nykimään ts. tasaisella kaasulla ajo ei onnistunut. Tätä kesti n. 10 sekunttia. Vaihdoin vaihdetta pienempään ja nopeusmittari heräsi eloon. Samalla poistui tuo nykiminen ja matka eteni taas tasaisesti. Nyt mietityttää, mistä tämä johtui (sähköistä?) vai onko tämä lopun alkua. Auto on 1,6 bensa hätspäk vm. -01 ja on muuten toiminut hyvin.
Onko jollakin muulla ollut kokemuksia vastaavasta?"
Vastaukseksi sain akun kulumisen, mutta se ei ole vikana. Fokkeri on nyt alkanut tekemään tätä säännöllisesti. Nopeusmittari vaan menee nollille, mutta matka jatkuu. Tuntuu kuin auton vääntö heikkenisi samalla. Syksyn kuluessa huomasin myös, että raitisilmasuodatin on laitettu päin v....., koska vedet satoivat sisään. Voisiko näillä asioilla olla joku yhteys? Lattiaan en saanut täysin kuivaksi, koska aina kun sen kuivatin niin seuraavana päivänä se jo kastui. Auto menossa pikapuolin huoltoon. Saavat vaihtaa sen suodattimen samalla. Mutta mitä pitäisi huolto-penoille sanoa, auton nykivästä käytöksestä.
vika vain jatkuu
12
4417
Vastaukset
sähkövika siinä selvästi on. Pääseekö lattialle valuva vesi kastelemaan matkalla kojelaudan alta johtoliittimiä, kojelaudan elektroniikkaa, virtalukkoa tms?
Jos vedentulon syynä on liikkeessä väärin asennettu suodin ja sen takia vesi pääsee elektroniikkaan, kuuluu koko projekti takuutyön piiriin. Korjaamoilla on vakuutukset asennusvirheille joten ei se ihan suoraan korjaamon kustannuksiksi jää. Käytä tarvittaessa kuluttajansuojavirkailijoitten palveluja.- peltiruuvi
Soittelin voortin huoltoon ja sanoivat, että vika tod. näk. nopeusmittarin anturissa. Minua vähän arveluttaa. Haluisin usko tuohon, mutta silti noi sähköt mietityttää vähän.
Tuskin mitään autoa on kuitenkaa akvaarioksi suunniteltu. Veden sisällä lillumisella on varmasti vaikutusta autoon. Sukkasillaan ei ainakaan voi apukuskin puolella olla, ellei halua saada flunssaa ;).
- lol
"Tarkistin ikkunasta, että olin vielä liikkeessä, vauhtia oli n. 100 km/h."
- nopeusmittarista
ettei ollut kierroslukumittari, joka meni nollille.
- enää auennut
eikö ikkunamekanismikin ollut rikki ja jouduit avamaan oven heti kun automaattilukko ovissa hellitti
- more power
Raitisilmasuodattimen päällä oleva muovisuoja on todennäköisesti irronnut liimauksestaan tuulilasin alareunasta suodattimen vaihdon yhteydessä. Minun ex-Focukseeni vaihtoivat aikoinaan takuuseen ko. muovin, niin vuoto loppui.
- peltiruuvi
Raitisilmasuodattimen vian tiesin jo entuudestaan. Tälläkin palstalla aiheesta on keskusteltu aika-ajoin. Omakohtaisesti huomasin ongelman vasta, kun parkkeerasin auton ulos. Tavallisesti auto on tallissa suojassa.
Nopeusmittarin vika on viesteistä päätellen aivan uniiikki? Kysymyksessä ei ole kieroslukumittari, niin kuin joku jo tuossa ehdotti.Mittariston "nollaantuminen" on ollut aiemminkin esillä.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=4500000000001049&posting=22000000005952756- peltiruuvi
janti kirjoitti:
Mittariston "nollaantuminen" on ollut aiemminkin esillä.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=4500000000001049&posting=22000000005952756Kiitos janti! Lueskelin mielenkiinnolla aiempia viestejä. En ole siis yksin.
Nyt näyttää entistä enemmän sille, että sisään satanut vesi sähköt ovat ongelman takana. Tosin en aivan saanut selvää siitä, että mitä pitäisi eristää ja missä.
Autossani tuo ilmiö on aina liittynyt siihen, kun olen liikenteessä -0 kelissä, tai kun auto lämpenee ja sisätilassa oleva kosteus höyrystyy. Tietysti konehuoneen puolella käy samoin. Ongelma tulee siis esille vasta hiukan lähdön jälkeen. Minun auton mittari ei näytä viivaa, tai mene nollille, myös radio jatkaa tomimistaan aivan hyvin. Ihmetyttää vain tuo vedon väheneminen (voi tietysti olla mielikuvituksen tuotetta, kun alkaa tarkkailemaan auton käyttäytymistä tarkemmin). peltiruuvi kirjoitti:
Kiitos janti! Lueskelin mielenkiinnolla aiempia viestejä. En ole siis yksin.
Nyt näyttää entistä enemmän sille, että sisään satanut vesi sähköt ovat ongelman takana. Tosin en aivan saanut selvää siitä, että mitä pitäisi eristää ja missä.
Autossani tuo ilmiö on aina liittynyt siihen, kun olen liikenteessä -0 kelissä, tai kun auto lämpenee ja sisätilassa oleva kosteus höyrystyy. Tietysti konehuoneen puolella käy samoin. Ongelma tulee siis esille vasta hiukan lähdön jälkeen. Minun auton mittari ei näytä viivaa, tai mene nollille, myös radio jatkaa tomimistaan aivan hyvin. Ihmetyttää vain tuo vedon väheneminen (voi tietysti olla mielikuvituksen tuotetta, kun alkaa tarkkailemaan auton käyttäytymistä tarkemmin).Itse ostaisin/vaihtaisin uuden akun, mikäli autossa on vielä alkuperäinen akku.
Samalla puhdistaisin akun navat ja tarkastaisin miinusjohdon maadoituksen runkoon.
Ekana voisi tietankin koettaa tuota Engelsmannien kikkaa ja suojata/siirtää tuon moottorin/jäähdytysneesteen lämpösensorin johdot tai 2. sylinterin sytytysjohdin.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=4500000000001049&posting=22000000006041103
Kostealla säällä se lämpösensori taitaa saada hiukan virtasta tuosta sytytysjohdosta. Tämä sitten aiheuttaa kaikenlaista sekoilua ohjauselektroniikassa ja moottorin säädöissäkin.
- Nopeusmittarin nollautumisesta
Mulla on Focus -00, jossa esiintyi tuota mittarin nollaantumista aika ajoin. Eka kerran sitä esiintyi jo pari-kolme vuotta sitten. Nopeusmittari putosi nolliin ja trippimittari ei ei lisännyt matkaa, vaan oli jämähtänyt paikalleen. Joskus se näytti pelkkää viivaa. Kierrosluku- ja muut mittarit ja valot toimivat kunnolla. Katkosta kesti yleensä muutamasta sekunnista muutamaan minuuttiin.
Kun eka kerran puhuin asiasta huollon yhteydessä Stockmannin huoltopäällikkö oli huuli pyöreänä ja ehdotti mittariston vaihtoa runsaaseen 300 egen hintaan. Totesin silloin ettei haitta ole tuon väärtti ja jatkoin ajoa tuolla viime kesään saakka. Katsastuksissa aina jännitti tilttaako mittari. Ei kuitenkaan koskaan juuri silloin. No niin viime kesänä vein auton taas huoltoon (120000 km) ja mainitsin taas tuon häiriön olemassaolosta, niin huoltopäällikkö muisti kuulleensa viasta ja hetken räplättyään tietokonettaan löysikin kuvauksen tästä viasta.
Eli vaihdetaan anturi ja huollon yhteydessä tehtynä kustannus on 10-20 egen luokkaa. Tilasin vaihdon ja sen jälkeen mittari on toiminut juuri niin kuin pitääkin kertaakaan nollaantumatta.
Sulla oli noita muitakin oireita, joita minä en omassa havainnut. Välttämättä nuo ei kaikki johdu yhdestä viasta, vaan ne voivat toki myös olla toisistaan riippumattomia. Kun viet auton huoltoon, niin pyydä niitä pistämään se raitisilmasuodatin asiallisesti paikalleen ja kuntoon. Jos tuon anturin vaihto on parin kympin hintainen sinunkin huoltopaikassasi, niin se kannattaa tehdä ihan varmuuden vuoksi. Mulla ainakin se auttoi.- FOCUS-99
Minulla tuo vika myös korjaantui nopeusmittarin anturan vaihdolla.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 322073
Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?
Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle471986Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas3091799- 961326
- 301322
Ikävöin sua
Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan71278Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko141196Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?
Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?101127Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!
Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii661016- 381009