Sisäänpäin kasvava struuma?!?!

Mitä se on?!

Hei!

Kävin tänään lääkärissä verikokeissa, tulehdusarvot ok, valkosolut yms, kai se oli jokin pieni verenkuva tms.
Vaivana vuosia sitten alkanut tunne kaulan ala-osassa nielemisvaikeutena. Ruoka menee hyvin alas mutta tyhjää niellessä ja nesteiden kanssa tuntuu selvästi olevan jokin "portti" tuolla välillä eli ruokatorvi tuntuu kaulan ala-osassa ahtaalta. Vaiva pysyi hallinnassa monta vuotta (6 v sitten tehtiin vaivan alussa tähystyskin mutta mitään ei havaittu) mutta ny ttuo "portti" alkaa jo vaivata 24h vuorokaudessa, kaula on väsyneen tuntuinen, välillä tuo haittaa niin paljon että pitää yökätä, tänä aamuna oksensin ensimmäistä kertaa.
Hoitaja tuumasti että on olemassa sisäänpäin kasvavia struumia jotka eivät siis näy ulospäin vaan ainoastaan ahtauttaa kurkku/ruokatorvea.
Miten tuollainen todennetaan? Tähystyksellä? tarkemmilla verikokeilla? Tähystykseen olisi tosi vaikea mennä uudelleen koska viimeksi jouduin paniikkiin, lääkärin ensin työnnettyä letkun keuhkoputkeen ja en saanut ilmaa.... jouduin siis paniikkiin ja joudun varmasti myös uudelleen jos joudun vielä näkemäänkin kyseisen kapistuksen...

Kertokaa kokemuksia?!
Joskus vuosia sitten olen kuullut että struuma olisi perinnöllinen, kenelläkään suvussamme ei tietääkseni ole sitä, joten pitääkö paikkanasa?

Olen 36v, muuten terve nainen.

7

15726

Äänestä

Vastaukset 7

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pieni struuma

Pyydä lähete kilpirauhasen ulträänitutkimukseen. Se tehdään kaulan päältä samanlaisella laitteella kuin sikiötkin tutkitaan, ei satu. Minulta löytyi alla sentin kokoinen struuma eli kilpirauhasen kasvain. Se ei häiritse mutta jos se kasvaa ja tulee nielemisvaikeuksia, niin leikataan.

• struumainen

"Alle sentin mittainen struuma eli kilpirauhasen kasvain". Tarkoittanet kai alle sentin mittaista KYHMYÄ tai KYSTAA?

Struuma on kilpirauhasen suurentuminen normaalikokoa (15-25 grammaa) suuremmaksi. Struuma voi olla sellainen, että siinä on kyhmyjä, kystiä tai sitten ei mitään ylimääräisiä rakkuloita/kasvaimia. Ja päinvastoin: kystiä/kyhmyjä voi olla vaikka kilpirauhanen ei olisikaan suurentunut.

Toivottavasti pärjäilet hyvin eikä nielemisvaikeuksia tule.
        t. struumainen

• marju12

MoiOlen samasta asiasta monet kerrat käynyt lääkärissä,on tehty biopsia neljä kertaa ja ultrattu neljästi,hyvänlaatuiseksi kasvaimeksi on todettu.Olen kärsinyt nielemisongelmista parisen vuotta,kun se kasvaa ruokatorvea kohti.Leikkaukseen olen menoss kahen ja puolenviikon päästä.Toivon et kaikki menee hyvin ja pääsen vaivastani.Kehotan sinuakin meneen lääkäriin ja ottaan ultra ja biobsia jos sulla on samoja tuntemuksia kuin minulla.

• Jos vatsatähyyn

Hei alkuperäiselle kirjoittajalle!
        Jos puhut vatsalaukun tähystyksestä, niin sinulla on mahdollisuus pyytää siihen rauhoittava esilääkitys, mikäli tähy on edessä. Joillakin tuo tutkimus suoritetaan jopa kevyessä narkoosissa.

• Anonyymi

Hei!joko olet käynyt leikkauksessa??menikö hyvin?olen menossa myös leikkaukseen samasta vaivasta??olisi kiva kuulla miten ole toipunut ???

• Harmillista

Minä olen syönyt thyroksia erilaisina annoksina jo 16 vuotta. Nielemisvaikeudet ovat lisääntyneet, joskus tuntuu että tukehdun yrittäessäni niellä ruokaa. Ruuan nieleminen ei aina onnistu millään, joutuu kakomaan useamman kerran. Tullut sellaisia kipuja tuohon kurkun seudulle. Yskän kohtauksia tulee selälleen kun yrittää kääntyä nukkumaan. Äitini sisaruksilla (7), jokaisella Oli struuma muutamalla ulospäin "isopallukka" ja toisilla kasvoi sisäänpäin. He kaikki pääsivät leikkaukseen. Äitinikin leikattiin kaksi kertaa. Kahdella sisarellani on struuma ja leikattu kumpikin toinen kaksi kertaa. Minä olen käynyt lääkärissä (viim. helmikuussa) puhunut ja pyytänyt tutkimuksiin. Hän määrää vain verikokeisiin. Tulokset muuten paitsi kilpirauhasen kohdalta hyvät, niin lääkäri sanoo ei ole mitään vikaa veriarvot on hyvät. Muutetaan vain kilpirauhas lääkityksen annosta ja niin on pärjättävä. Harmittaa no onneksi olen aika vanha jo.

• Kummallista abc

Kai annostusta muutettiin suurempaan päin? Itselleni oli kehittynyt struuma ennen kuin autoimmuunityreodiitin aiheuttama hypotyreoosi diagnosoitiin. Lääkityksen myötä struuma hävisi. Sairaus todettiin jo kovin nuorena.

Sinun tapaus on ihan erilainen, koska olet syönyt Thyroxinia 16 vuotta. Jo painon tunne kaulalla pitäisi olla syy tutkia kaulaasi ultraäänellä. Jos käytät terveyskeskusta, vaihda omalääkäriä tai ota yhteyttä aseman johtavaan lääkäriin. Ei kuulosta järkevältä jättää sut tarkemmin tutkimatta, jos verikokeet on normaalit.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä sun salaisuus on,kun näytät niin nuorelta..

Vaikka oot jo noin vanha!?
      Ikävä
      116
      1477
    2. MiltäKaivattusi

Näyttää? !
      Ikävä
      50
      960
    3. Perhoseni (miehelle)

Miksi et usko, että mun rakkaus sinuun on aitoa ja vilpitöntä? Tai että se oli jo silloin? Miksi ajattelet, ettet ole r
      Ikävä
      146
      764
    4. Myönnetään, tunnen lämpimiä tunteita kohtaasi

Vaikutat tosin liian hyvältä ollaksesi totta. Komeita miehiä on maailma pullollaan mutta sinussa on jotain.....
      Ikävä
      50
      746
    5. Mitä meidän välillämme

On käynyt näiden vuosien aikana?
      Ikävä
      70
      676
    6. Uskaltaisitko

Tavata kaivattusi tässä tilanteessa?
      Ikävä
      67
      626
    7. Olen tavattavissa

tänään klo 17-02 siinä ravintolassa. Tulethan sinäkin?
      Ikävä
      53
      617
    8. Halaus juuri sinulle

Kaikki järjestyy kyllä. Luota vain. ❤️🫶
      Ikävä
      59
      596
    9. Onko Sofia jälleen jätetty?

Moni asia viittaisi siihen, että hän on jälleen sinkku.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      119
      558
    10. Rekat seisovat dieselin hinnan takia . Ala ei kestä tällaista hintatasoa, sanoo yrittäjä .

EU:n kallein diesel on kova paikka kuljetusalalle. Ajoja on jätetty ajamatta kannattavuus­ongelmien vuoksi, sanoo alan e
      Kajaani
      119
      535
    11. Mies, näetkö minut myös

Seksuaalisena ihmisenä ja naisena? Haluatko minua seksuaalisesti? Vai olenko mielestäsi tyttönen?
      Ikävä
      20
      500
    12. Kuka se on

Kuhmon komein aikamies?
      Kuhmo
      5
      488
    13. Voiko se ikinä toimia

Voiko meistä ikinä tulla mitään? Näin kauan aikaa on kulunut ja mitään ei tapahdu... En usko, että sinä mietit minua het
      Ikävä
      32
      488
    14. Voin tulla

Sisustamaan sulle 🤭
      Ikävä
      55
      478
    15. Meneekö unohtamis

Projektisi hyvin??
      Ikävä
      34
      477
    16. Nainen, mitä mieltä olet kodittomista?

Ja heistä jotka eivät kykene huolehtimaan asioistaan, itsestään eikä terveydestään? Miten heidän kanssaan tulisi toimia?
      Ikävä
      118
      466
    17. Uskallatko paljastaa

Millä nimellä löydyn puhelimestasi?
      Ikävä
      49
      457
    18. Mitä jos...

Susta tykätään poikana enemmän, kun tyttönä? Miten asian käsittelet tai otat tiedon vastaan? T nainen gubetellija herät
      Sinkut
      142
      453
    19. Miksi jätit vastaamatta mies

Silloin kauan sitten 😔
      Ikävä
      42
      420
    20. Kuollut teini Kajaanissa

Kuulemma sellaista huhua liikkeessä?
      Kajaani
      4