Sisäänpäin kasvava struuma?!?!

Mitä se on?!

Hei!

Kävin tänään lääkärissä verikokeissa, tulehdusarvot ok, valkosolut yms, kai se oli jokin pieni verenkuva tms.
Vaivana vuosia sitten alkanut tunne kaulan ala-osassa nielemisvaikeutena. Ruoka menee hyvin alas mutta tyhjää niellessä ja nesteiden kanssa tuntuu selvästi olevan jokin "portti" tuolla välillä eli ruokatorvi tuntuu kaulan ala-osassa ahtaalta. Vaiva pysyi hallinnassa monta vuotta (6 v sitten tehtiin vaivan alussa tähystyskin mutta mitään ei havaittu) mutta ny ttuo "portti" alkaa jo vaivata 24h vuorokaudessa, kaula on väsyneen tuntuinen, välillä tuo haittaa niin paljon että pitää yökätä, tänä aamuna oksensin ensimmäistä kertaa.
Hoitaja tuumasti että on olemassa sisäänpäin kasvavia struumia jotka eivät siis näy ulospäin vaan ainoastaan ahtauttaa kurkku/ruokatorvea.
Miten tuollainen todennetaan? Tähystyksellä? tarkemmilla verikokeilla? Tähystykseen olisi tosi vaikea mennä uudelleen koska viimeksi jouduin paniikkiin, lääkärin ensin työnnettyä letkun keuhkoputkeen ja en saanut ilmaa.... jouduin siis paniikkiin ja joudun varmasti myös uudelleen jos joudun vielä näkemäänkin kyseisen kapistuksen...

Kertokaa kokemuksia?!
Joskus vuosia sitten olen kuullut että struuma olisi perinnöllinen, kenelläkään suvussamme ei tietääkseni ole sitä, joten pitääkö paikkanasa?

Olen 36v, muuten terve nainen.

7

12545

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pieni struuma

      Pyydä lähete kilpirauhasen ulträänitutkimukseen. Se tehdään kaulan päältä samanlaisella laitteella kuin sikiötkin tutkitaan, ei satu. Minulta löytyi alla sentin kokoinen struuma eli kilpirauhasen kasvain. Se ei häiritse mutta jos se kasvaa ja tulee nielemisvaikeuksia, niin leikataan.

      • struumainen

        "Alle sentin mittainen struuma eli kilpirauhasen kasvain". Tarkoittanet kai alle sentin mittaista KYHMYÄ tai KYSTAA?

        Struuma on kilpirauhasen suurentuminen normaalikokoa (15-25 grammaa) suuremmaksi. Struuma voi olla sellainen, että siinä on kyhmyjä, kystiä tai sitten ei mitään ylimääräisiä rakkuloita/kasvaimia. Ja päinvastoin: kystiä/kyhmyjä voi olla vaikka kilpirauhanen ei olisikaan suurentunut.

        Toivottavasti pärjäilet hyvin eikä nielemisvaikeuksia tule.
        t. struumainen


    • marju12

      MoiOlen samasta asiasta monet kerrat käynyt lääkärissä,on tehty biopsia neljä kertaa ja ultrattu neljästi,hyvänlaatuiseksi kasvaimeksi on todettu.Olen kärsinyt nielemisongelmista parisen vuotta,kun se kasvaa ruokatorvea kohti.Leikkaukseen olen menoss kahen ja puolenviikon päästä.Toivon et kaikki menee hyvin ja pääsen vaivastani.Kehotan sinuakin meneen lääkäriin ja ottaan ultra ja biobsia jos sulla on samoja tuntemuksia kuin minulla.

      • Jos vatsatähyyn

        Hei alkuperäiselle kirjoittajalle!
        Jos puhut vatsalaukun tähystyksestä, niin sinulla on mahdollisuus pyytää siihen rauhoittava esilääkitys, mikäli tähy on edessä. Joillakin tuo tutkimus suoritetaan jopa kevyessä narkoosissa.


      • Anonyymi

        Hei!joko olet käynyt leikkauksessa??menikö hyvin?olen menossa myös leikkaukseen samasta vaivasta??olisi kiva kuulla miten ole toipunut ???


    • Harmillista

      Minä olen syönyt thyroksia erilaisina annoksina jo 16 vuotta. Nielemisvaikeudet ovat lisääntyneet, joskus tuntuu että tukehdun yrittäessäni niellä ruokaa. Ruuan nieleminen ei aina onnistu millään, joutuu kakomaan useamman kerran. Tullut sellaisia kipuja tuohon kurkun seudulle. Yskän kohtauksia tulee selälleen kun yrittää kääntyä nukkumaan. Äitini sisaruksilla (7), jokaisella Oli struuma muutamalla ulospäin "isopallukka" ja toisilla kasvoi sisäänpäin. He kaikki pääsivät leikkaukseen. Äitinikin leikattiin kaksi kertaa. Kahdella sisarellani on struuma ja leikattu kumpikin toinen kaksi kertaa. Minä olen käynyt lääkärissä (viim. helmikuussa) puhunut ja pyytänyt tutkimuksiin. Hän määrää vain verikokeisiin. Tulokset muuten paitsi kilpirauhasen kohdalta hyvät, niin lääkäri sanoo ei ole mitään vikaa veriarvot on hyvät. Muutetaan vain kilpirauhas lääkityksen annosta ja niin on pärjättävä. Harmittaa no onneksi olen aika vanha jo.

      • Kummallista abc

        Kai annostusta muutettiin suurempaan päin? Itselleni oli kehittynyt struuma ennen kuin autoimmuunityreodiitin aiheuttama hypotyreoosi diagnosoitiin. Lääkityksen myötä struuma hävisi. Sairaus todettiin jo kovin nuorena.

        Sinun tapaus on ihan erilainen, koska olet syönyt Thyroxinia 16 vuotta. Jo painon tunne kaulalla pitäisi olla syy tutkia kaulaasi ultraäänellä. Jos käytät terveyskeskusta, vaihda omalääkäriä tai ota yhteyttä aseman johtavaan lääkäriin. Ei kuulosta järkevältä jättää sut tarkemmin tutkimatta, jos verikokeet on normaalit.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      434
      3133
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      108
      2522
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      376
      2394
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      158
      2045
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1867
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1287
    7. 167
      1273
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1186
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      72
      1121
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      977
    Aihe