Vatsan kasvu

Onnellinen odottaja

Hei!
Kertoisitteko monennella viikolla teillä alkoi vatsan huomattava kasvaminen?
olen nyt 22 raskausviikon lopulla,vatsa kasvanut ihan hyvin mutta ei vielä näy niin vaatteiden alta...haluaisin niin esitellä ylpeänä vatsaani :)
Tiedän ,että tämäkin asia riippuu ihmisen rakenteesta ja kaikilla on erikokoiset vatsat yms,mutta olisi kiva kuulla kokemuksista!

17

10434

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sinua...

mutta vatsani alkoi kasvaa (ensin turposi veden takia) melkein heti, kun sain kuulla olevani raskaana ja tämä tapahtui 8 vk:lla.

Nyt olen 27 vk:lla ja vatsa on jo niin suuri, että ihmiset kyselevät, tuleeko vauva seuraavina päivinä. Jo kuukausi sitten eräs tarjoilija ravintolassa kysyi laskettua aikaana, ja kun sanoin marraskuun lopulla, hänen ilmeensä meni harkitsevaksi. Sitten hän kysyi, oletko varma ettei siellä ole kaksosia?

Eräs ystäväni on myös raskaana ja nyt 22 vk:lla kuten sinäkin, ja hänelle lääkäri sanoi, että vatsa on hieman normaalia pienempi. Kun olen hänen kanssaan liikenteessä, kaikki juttelee vain minulle vauvan tulosta, muttei hänen pientä vatsaansa näe kukaan.

Eli olen toisaalta myös ylpeä, että vatsa näkyy, mutta toisaalta se ei ole niin käytännöllistä, koska vatsa on jo nyt jokapaikassa tiellä ja saan ostella uusia vaatteita. Kaverini taas on surullinen, koska häen vatsansa ei näy, mutta toisaalta suuri vatsa ei häiritse hänen liikkumistaan jne, ja hänelle sopii vieläkin! vanhat vaatteet.

• mamma

on pyöristynyt jo mukavasti,moni voisi luulla että olen hieman lihonut,mutta vain massun kohdalta olen kohta viikolla17.:)

• kolmas tulossa!
        mamma kirjoitti:

on pyöristynyt jo mukavasti,moni voisi luulla että olen hieman lihonut,mutta vain massun kohdalta olen kohta viikolla17.:)

...mutta nyt, kun odotan kolmatta, toivon, että masu pysyy piilossa mahdollisimman pitkään! Ei siis piilossa muiden katseilta, mutta että vois kulkea normaali vaatteissa. Esikoisen kanssa maha näkyi vasta 30 rv tienoilla selvästi, kuopuksen kanssa n. 20 viikoilla. Mitenhän nyt, kun raskausviikkoja on takana vasta 8...

• Valtava

Olen rv 29 3, neuvolan täti alkoi kuitenkin masun koon takia suresti epäillä olisiko raskaus pidemmällä,
      OLEN VALTAVA!
      --> näillä helteillä olo ei ole kovinkaan reipas,
      ja miehenikin jo kysyi hymyillen (hyvää tarkoittaen)...kasvaako tosiaan mahani vielä paljon?
      Ole huoleti, pikkuinen masu on helpompi ja pääasia että tiedät olevasi raskaana, sitä tunnetta ei voi kukaan viedä pois! = )
      Onnea isolle odotukselle!!

• mami-82

Hei!

Itselläni kun odotin esikoista alkoi jo masu kasvamaan todella alussa. Kohtuni on hiukka kallellaan selkärankaanpäin, mutta silti kohtu kasvoi kovaa vauhtia. huomattavissa oli masukumpu jo 12 viikolla. olen 152cm pitkä joten masu korostuu pituuteeni nähden todella paljon. alussa ennen raskautta minun vyötärönympärys oli 66cm ja aivan viimeisillään masunymp. oli 125cm..ja olin aivan valtava. Minulle tuli 28kiloa lisää painoa..=(( mikä oli aivan liian paljon. Mutta suurin osa niistä oli nestettä ja turvotusta. kilot karisi nopeasti mutta 10 kiloa jäi roikkumaan. Päätettiin alkaa yrittää toista lasta miehen kanssa kun poika oli 11kk ja heti tärppäs=) ja nyt laskettu aika on 4.3.03 ja masu on aivan kamalan iso viikkoja vasta 15, mutta kohtu kasvaakin toisen raskauden aikana huomattavasti nopeempaa..
      Kyllä sinä pääset vielä masuasi esittelemään=)) nauti raskaudesta=))

• äiti -79

odotan kolmatta lastani. edellisestä raskaudesta on yli 5 vuotta aikaa. olen 163cm pitkä ja ollut aina melko laiha. ennen raskautta painoa oli 48kg, vatsan kohdalta olen tosi laiha( en tosin nyt) maha aivan kuopalla aina. edellisessä raskaudessa painoa tuli vain 7kg ja vatsa oli tosi pieni. synnyttämään mennessä kysyttiin laitoksella että tulenko puolen välin ultraan. ärsytti kun kaikki koko ajan sanoivat että onkohan sulla kaikki kunnossa kun noin pieni maha. asia vaivasi ja suututti ihan hirveästi. nyt raskausviikkoja on takana 16 ja vatsa on aivan valtava. eikä todellakaan ole mitään turvotusta. nyt huolena on että voiko raskaudet olla näin erilaisia. onko tämä normaalia että vatsa on nyt jo näin iso. aikasemmissa raskauksissa ei mitään turvotustakaan ollut edes alussa. painoa ei ole tullut kuin muutama kilo. kuinka muilla, näkyykö mahanne jo? tätä ei todellakaan enää peitellä millään villapaidoilla. näkyy jo niin selvästi. oisin halunnut pitää "salassa" hiukan pidempään mutta minkäs teet.

• yykaakoo
        äiti -79 kirjoitti:

odotan kolmatta lastani. edellisestä raskaudesta on yli 5 vuotta aikaa. olen 163cm pitkä ja ollut aina melko laiha. ennen raskautta painoa oli 48kg, vatsan kohdalta olen tosi laiha( en tosin nyt) maha aivan kuopalla aina. edellisessä raskaudessa painoa tuli vain 7kg ja vatsa oli tosi pieni. synnyttämään mennessä kysyttiin laitoksella että tulenko puolen välin ultraan. ärsytti kun kaikki koko ajan sanoivat että onkohan sulla kaikki kunnossa kun noin pieni maha. asia vaivasi ja suututti ihan hirveästi. nyt raskausviikkoja on takana 16 ja vatsa on aivan valtava. eikä todellakaan ole mitään turvotusta. nyt huolena on että voiko raskaudet olla näin erilaisia. onko tämä normaalia että vatsa on nyt jo näin iso. aikasemmissa raskauksissa ei mitään turvotustakaan ollut edes alussa. painoa ei ole tullut kuin muutama kilo. kuinka muilla, näkyykö mahanne jo? tätä ei todellakaan enää peitellä millään villapaidoilla. näkyy jo niin selvästi. oisin halunnut pitää "salassa" hiukan pidempään mutta minkäs teet.

Kylläpä olet vanhan ketjun onnistunut kaivamaan esiin, ap:n "vauva" taitaa olla jo 9-vuotias:D Kannattaisi varmaan aloittaa kokonaan uusi ketju, jos joku aihe kiinnostaa, tämmöinen tuntuu vähän kummalliselta.

• Toukomamma2010

Olen ylipainoinen ja bmi 39.3. Esikoisesta ei näkynyt raskaus kuin vasta paria kuukautta ennen laskettua aikaa. Nyt toista odotellessani raskauden ovat tuttavat huomanneet n. pari viikkoa sitten eli rv 20. Mukava mielestäni, että se nyt jo näkyy ylipainosta huolimatta :).

• vatsakas

ensimmäisellä kerralla vatsa näkyi noin 22rv kohdalla, samoin toisella - tosin siitä sitten kasvua tulikin reippaasti ja SF-mitta huiteli jossakin avaruudessa. (Synnytyksessä sitten ilmeni että napanuora oli ollut aika lyhyt ja vauvan kasvuasennot rajalliset - ja siksi oli hyvinkin 'pinnalla'.)

Nyt kolmatta kertaa raskaana ja MAHA ei enää pieni pyöreä vatsa vaan MAHA - näkyi jo viikolla 8.... tosin minulla oli kyllä ylipainoa hieman jäänyt juuri vatsan seudulle kahdelta aikaisemmalta kerralta, joten vaikuttanee sitten tähän mahaankin.

• pieni maha!

itsellä rv 31 1 ja vatsan näkee juu mutta takki päällä ei, eli on vasta kasvanut tuohon kokoon mikä se nyt on ja kaikki päivittelee pientä mahaa, onko lapsi normin kookoinen ym. huoh, kyllä ne siellä neuvolassa tietää ja mittailee ja kaikki on ollu käyrillä hyvin! ja ne ei oo koskaan neuvolas sitä ihmetelly eli tuskin olen ainut pienmaha, ja toisekseen, vaikka maha on pieni niin sekin on väärin jos joku sanoo että no on sulla helppoa, no joo mut samankokonen vauva siel on kun muillakin se ei vaan ole siinä mahapömpössä vaan tuolla sisuksissa piilossa ja on todella tukala olo nyt jo! yhtälailla se napsuttelee kylkiluita sun muuta sählää :) ja niin olen pitkä ja laiha!

• isomahainen äiti
        pieni maha! kirjoitti:

itsellä rv 31 1 ja vatsan näkee juu mutta takki päällä ei, eli on vasta kasvanut tuohon kokoon mikä se nyt on ja kaikki päivittelee pientä mahaa, onko lapsi normin kookoinen ym. huoh, kyllä ne siellä neuvolassa tietää ja mittailee ja kaikki on ollu käyrillä hyvin! ja ne ei oo koskaan neuvolas sitä ihmetelly eli tuskin olen ainut pienmaha, ja toisekseen, vaikka maha on pieni niin sekin on väärin jos joku sanoo että no on sulla helppoa, no joo mut samankokonen vauva siel on kun muillakin se ei vaan ole siinä mahapömpössä vaan tuolla sisuksissa piilossa ja on todella tukala olo nyt jo! yhtälailla se napsuttelee kylkiluita sun muuta sählää :) ja niin olen pitkä ja laiha!

Mulla pomppasi masu näkyviin hyvin varhaisessa vaiheessa, ja kyllä huomasi että oli vauvamasu kyseessä koska en ole ylipainoinen, eikä kukaan koskaan kyllä luullutkaan, että olisin vain lihonut.
        Nyt olen viikoilla 37 1, ja kyllä muuten mahaa löytyy. Monesti olen kuullut kysyttävän, että odotanko kaksosia. Ehei, yksi siellä vain on kyllä se on varmistettu sen verran monesti jo. :)

Mutta minäpä olenkin ylpeä isosta masustani, joka on siis pyöreä kuin pallo ja hassun näköinen kun on jo laskeutunut. Voisin jopa sanoa, että näytän siltä kuin olisin kirjaimellisesti pallon niellyt! On tämä kovakin kuin jalkapallo, hitto soikoon. No mutta, myönnän kyllä reilusti, että painoa on tullut reippaasti. Mutta tähän on vaikuttaneet monet ongelmatekijät raskauteni aikana. Niin kauan kaikki on hyvin, kun vauva voi hyvin. Minä ehdin kyllä liikakilot karistaa sitten kun sen aika on. :)

Onnea odotukseen kaikille, ja hyvää tulevaa vuotta 2010!

• Pähkinä purtavaksi
        isomahainen äiti kirjoitti:

Mulla pomppasi masu näkyviin hyvin varhaisessa vaiheessa, ja kyllä huomasi että oli vauvamasu kyseessä koska en ole ylipainoinen, eikä kukaan koskaan kyllä luullutkaan, että olisin vain lihonut.
        Nyt olen viikoilla 37 1, ja kyllä muuten mahaa löytyy. Monesti olen kuullut kysyttävän, että odotanko kaksosia. Ehei, yksi siellä vain on kyllä se on varmistettu sen verran monesti jo. :)

Mutta minäpä olenkin ylpeä isosta masustani, joka on siis pyöreä kuin pallo ja hassun näköinen kun on jo laskeutunut. Voisin jopa sanoa, että näytän siltä kuin olisin kirjaimellisesti pallon niellyt! On tämä kovakin kuin jalkapallo, hitto soikoon. No mutta, myönnän kyllä reilusti, että painoa on tullut reippaasti. Mutta tähän on vaikuttaneet monet ongelmatekijät raskauteni aikana. Niin kauan kaikki on hyvin, kun vauva voi hyvin. Minä ehdin kyllä liikakilot karistaa sitten kun sen aika on. :)

Onnea odotukseen kaikille, ja hyvää tulevaa vuotta 2010!

kuinka sitä esittelemällä halutaan esitellä isoa mahaa, jos on raskaana ja toivotaan että kasvaisi pian ja isoksi. Mutta sitten kun pitäisi olla sinut oman kropan kanssa ilman, että siellä on ketään kasvamassa, niin yritetään peitellä sitä kovastikin. Onko kukaan koskaan miettinyt, että vaikka itse kuvittelisi kuinka omaavansa raskausmahan, niin jotkut saattaa ajatella tai katsoa esim. kaupungilla vain että on lihonut?

Kaikista ei vain yksinkertaisesti huomaa onko lihonut vai raskaana ja täten voisi ihan hyvin silti ylpeänä kulkea kaupungilla pää pystyssä. Mitä merkitystä sillä on mitä muut ihmiset ajattelee kropasta, oli raskaana tai ei.

Ironista vain huomata, kuinka ajatusmaailma vain muuttuu odottavilla äideillä mahoistaan raskauden aikana, vaikka muut ei sitä raskausmahana ajattelisikaan vaan lihomisena. Onko kukaan muu koskaan ajatellut näitä asioita?

• 909003
        Pähkinä purtavaksi kirjoitti:

kuinka sitä esittelemällä halutaan esitellä isoa mahaa, jos on raskaana ja toivotaan että kasvaisi pian ja isoksi. Mutta sitten kun pitäisi olla sinut oman kropan kanssa ilman, että siellä on ketään kasvamassa, niin yritetään peitellä sitä kovastikin. Onko kukaan koskaan miettinyt, että vaikka itse kuvittelisi kuinka omaavansa raskausmahan, niin jotkut saattaa ajatella tai katsoa esim. kaupungilla vain että on lihonut?

Kaikista ei vain yksinkertaisesti huomaa onko lihonut vai raskaana ja täten voisi ihan hyvin silti ylpeänä kulkea kaupungilla pää pystyssä. Mitä merkitystä sillä on mitä muut ihmiset ajattelee kropasta, oli raskaana tai ei.

Ironista vain huomata, kuinka ajatusmaailma vain muuttuu odottavilla äideillä mahoistaan raskauden aikana, vaikka muut ei sitä raskausmahana ajattelisikaan vaan lihomisena. Onko kukaan muu koskaan ajatellut näitä asioita?

Musta on ollut mahtavan terapeuttista olla raskaana: naisena kun on saanut vuosikaudet yrittää aina olla laihempi kuin onkaan & piilotella vatsamakkaroitaan.

Nyt voi röllöttää vauvamahansa kanssa ja kaikki päivittelee isoon ääneen kuinka IHANA se on! No, mulla on tosi selkeä vauvamaha eli sellainen rantapallo, mikä ei mitenkään voi olla lihomista kenenkään mielestä...

• 40+4
        909003 kirjoitti:

Musta on ollut mahtavan terapeuttista olla raskaana: naisena kun on saanut vuosikaudet yrittää aina olla laihempi kuin onkaan & piilotella vatsamakkaroitaan.

Nyt voi röllöttää vauvamahansa kanssa ja kaikki päivittelee isoon ääneen kuinka IHANA se on! No, mulla on tosi selkeä vauvamaha eli sellainen rantapallo, mikä ei mitenkään voi olla lihomista kenenkään mielestä...

maha on pallo, laskeutunut sellainen.. Ja iso.. Rupesi näkymään jo hyvin varhaisessa vaiheessa, ja huomasi kyllä heti että vauvamasu oli kyseessä. Ja minä tiedän, että iho venyy ja vaikea päästä eroon raskauden jälkeen, mutta mitä sitten? Minä tiesin kyllä mitä raskaus voi mahdollisesti saada aikaan kehossani, ja saikin. Mutta olen täysin sinut asian kanssa, ja luulisi että jokainen joka lasta haluaa ajattelee samoin.. Ajatusmaailma ei voi olla niin naiivi, että automaattisesti kuvitellaan jokaisen odottajan ja tämän myötä synnyttäneen naisen vartalo palautuisi ihannemittoihin pian raskauden jälkeen. Olkoot ne onnellisia kenellä näin käy, mutta kyllä sen vartalon ajallaan takaisin normi mittoihin saa jos jaksaa yrittää.

Onnea kaikille odotukseen, oli sitten iso taikka pieni masu..

• Pähkinä purtavaksi
        40+4 kirjoitti:

maha on pallo, laskeutunut sellainen.. Ja iso.. Rupesi näkymään jo hyvin varhaisessa vaiheessa, ja huomasi kyllä heti että vauvamasu oli kyseessä. Ja minä tiedän, että iho venyy ja vaikea päästä eroon raskauden jälkeen, mutta mitä sitten? Minä tiesin kyllä mitä raskaus voi mahdollisesti saada aikaan kehossani, ja saikin. Mutta olen täysin sinut asian kanssa, ja luulisi että jokainen joka lasta haluaa ajattelee samoin.. Ajatusmaailma ei voi olla niin naiivi, että automaattisesti kuvitellaan jokaisen odottajan ja tämän myötä synnyttäneen naisen vartalo palautuisi ihannemittoihin pian raskauden jälkeen. Olkoot ne onnellisia kenellä näin käy, mutta kyllä sen vartalon ajallaan takaisin normi mittoihin saa jos jaksaa yrittää.

Onnea kaikille odotukseen, oli sitten iso taikka pieni masu..

En tarkoittanutkaan viestilläni raskauden jälkeistä aikaa, jolloin kroppa on ilman muuta muuttunut, eikä välttämättä samanlaiseksi saisikaan kuin ennen raskautta. Se on hienoa, että hyväksyy sen asian, ettei raskauskiloista välttämättä helppo päästäkään eroon.

Tarkoitin ennen raskautta olevaa aikaa, jolloin monilla naisilla on ennestään paino-ongelmia ja sitä peitellään ja sitten kun raskaaksi tulee, niin sitten sitä päinvastoin esitellään. Ja kukaan ei välttämättä tuntemattomista tai tuttavistakaan huomaa eroa ja miksi pitäisikään. Miksi ei voisi olla tyytyväinen jokatapauksessa. Tuntuu, että se ajatus on vain monilla naisilla päässä, että kun on raskaana, niin ihmiset näkee vain raskausmahan eivätkä mitään muuta vaikka olisikin lisäkiloja.

• 40+5
        Pähkinä purtavaksi kirjoitti:

En tarkoittanutkaan viestilläni raskauden jälkeistä aikaa, jolloin kroppa on ilman muuta muuttunut, eikä välttämättä samanlaiseksi saisikaan kuin ennen raskautta. Se on hienoa, että hyväksyy sen asian, ettei raskauskiloista välttämättä helppo päästäkään eroon.

Tarkoitin ennen raskautta olevaa aikaa, jolloin monilla naisilla on ennestään paino-ongelmia ja sitä peitellään ja sitten kun raskaaksi tulee, niin sitten sitä päinvastoin esitellään. Ja kukaan ei välttämättä tuntemattomista tai tuttavistakaan huomaa eroa ja miksi pitäisikään. Miksi ei voisi olla tyytyväinen jokatapauksessa. Tuntuu, että se ajatus on vain monilla naisilla päässä, että kun on raskaana, niin ihmiset näkee vain raskausmahan eivätkä mitään muuta vaikka olisikin lisäkiloja.

ymmärsin kyllä mitä tarkoitat :) Ja olet aivan oikeassa! On se totta, että kun tarkekin miettii niin kyllä niitä liikakiloja varmasti tulee peiteltyä, mutta raskausaikana ei. Itse olin hoikka ennen raskauttani, ja olen saanut lisäkiloja jonkin verran.. Painonhallinta on ollut paljon vaikeampaa kuin osasin kuvitellakaan. Ja tietysti minua osaltani harmittaa tämä, koska tiedän että vartaloni ei todellakaan näytä samalta enää.. Mutta tärkeintä on, että lapsi olisi terve ja hyvävointinen :)

Minä kerkeän sitten pudotella loput raskauskilojen rippeet pois kun sen aika tulee :) Hyvää odotusta kaikille edelleen toivottelen!

• huhtimamma

ja vatsa on jo aikamoinen :)
      Viime viikkoina vatsan kasvu on ollut tosi kovaa!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      64
      5592
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      20
      4207
    3. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2906
    4. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      152
      2170
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1906
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      124
      1728
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1377
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      68
      1154
    9. Harmi, se on

Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1126
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      77
      978
    Aihe