Morjens på er alla!
Varför är det så att jag, som bott hela mitt liv i Västnyland, aldrig personligen stött på "hat" mot finlandssvenskar? Det verkar som om vissa är stora i orden på Internet men när det kommer till det verkliga livet kniper man käft. Patetiskt.
Hat mot finlandssvenskar?
9
2245
Vastaukset
- Gojan
därför att de där hatarna knappast finns här i södra Finland. Jag har heller aldrig heller träffat på dom. De är de där "jyväjemmarna" från finnskogarna som skriver här.:)
- jyväjemmari
"De är de där "na" från finnskogarna som skriver här.:)"
Är jordbrukare från Östra Finland och har aldrig mött negativa inställningar mot mig och min familj eller mot mina närmast helt finskspråkiga svärföräldrar. Grannsämjan har alltid varit god. - du är svenskspråkig??
jyväjemmari kirjoitti:
"De är de där "na" från finnskogarna som skriver här.:)"
Är jordbrukare från Östra Finland och har aldrig mött negativa inställningar mot mig och min familj eller mot mina närmast helt finskspråkiga svärföräldrar. Grannsämjan har alltid varit god.va, sanningen fram!
- samuel strang
Jag har inte heller stött på dessa människor. Det är sannolikt frågan om några inlandsbusar. Ni vet, människor som aldrig har träffat en finlandssvensk och sålunda vet allt om dem...
- Kia
glada, vänliga trevliga, roliga vackra, kloka helt enkelt supertrevliga människor!;)
- *snöflicka*
Här på österbotten möter man ganska ofta hat mot finlandssvenskar (och mot alla andra minoriteter, olika nationalitetet osv.)
Först och främst är det frågan om människor som bor i en helfinsk kommun på landet och som tror sig veta allt. De har hemskt många fördomar och alla som ser lite annorlunda ut, talar på ett annat sätt än de själva eller har en annorlunda bakgrund är nästan fiender.
De känner sig kanske lite osäkra? Har dåligt självförtroende? Har aldrig pratat med nån finlandssvensk?
Och historin har förstås påverkat, på många sätt. I gamla tider var ju den svenskspråkiga kusten rikare än de fattiga lantbrukarområdena på österbotten. Kanske är det frågan om avundfjukhet även i dag?
Naturligtvis är största delen av människorna här på österbotten härliga, oavsett modersmålet :)- Kia
Min mans mamma var från Österbotten och vi hälsade ofta på hans mommo i Jakobstad. Jag som är från Helsingfors tyckte där va så mysigt och trivsamt. Här nere bara stressar alla.
Men du skriver "på" Österbotten. Heter det inte i österbotten?;) - ...som på isflottan
Kia kirjoitti:
Min mans mamma var från Österbotten och vi hälsade ofta på hans mommo i Jakobstad. Jag som är från Helsingfors tyckte där va så mysigt och trivsamt. Här nere bara stressar alla.
Men du skriver "på" Österbotten. Heter det inte i österbotten?;)och driver iväg mot sverige....
därför "på ö-botten"...
- håkan
go till sverige
Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä642116Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721722Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701418Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2431389Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2371337Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421195- 811186
- 1281165
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3571126Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3291103