Hat mot finlandssvenskar?

the_fixer

Morjens på er alla!

Varför är det så att jag, som bott hela mitt liv i Västnyland, aldrig personligen stött på "hat" mot finlandssvenskar? Det verkar som om vissa är stora i orden på Internet men när det kommer till det verkliga livet kniper man käft. Patetiskt.

9

2202

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Gojan

      därför att de där hatarna knappast finns här i södra Finland. Jag har heller aldrig heller träffat på dom. De är de där "jyväjemmarna" från finnskogarna som skriver här.:)

      • jyväjemmari

        "De är de där "na" från finnskogarna som skriver här.:)"

        Är jordbrukare från Östra Finland och har aldrig mött negativa inställningar mot mig och min familj eller mot mina närmast helt finskspråkiga svärföräldrar. Grannsämjan har alltid varit god.


      • du är svenskspråkig??
        jyväjemmari kirjoitti:

        "De är de där "na" från finnskogarna som skriver här.:)"

        Är jordbrukare från Östra Finland och har aldrig mött negativa inställningar mot mig och min familj eller mot mina närmast helt finskspråkiga svärföräldrar. Grannsämjan har alltid varit god.

        va, sanningen fram!


    • samuel strang

      Jag har inte heller stött på dessa människor. Det är sannolikt frågan om några inlandsbusar. Ni vet, människor som aldrig har träffat en finlandssvensk och sålunda vet allt om dem...

      • Kia

        glada, vänliga trevliga, roliga vackra, kloka helt enkelt supertrevliga människor!;)


    • *snöflicka*

      Här på österbotten möter man ganska ofta hat mot finlandssvenskar (och mot alla andra minoriteter, olika nationalitetet osv.)

      Först och främst är det frågan om människor som bor i en helfinsk kommun på landet och som tror sig veta allt. De har hemskt många fördomar och alla som ser lite annorlunda ut, talar på ett annat sätt än de själva eller har en annorlunda bakgrund är nästan fiender.

      De känner sig kanske lite osäkra? Har dåligt självförtroende? Har aldrig pratat med nån finlandssvensk?

      Och historin har förstås påverkat, på många sätt. I gamla tider var ju den svenskspråkiga kusten rikare än de fattiga lantbrukarområdena på österbotten. Kanske är det frågan om avundfjukhet även i dag?

      Naturligtvis är största delen av människorna här på österbotten härliga, oavsett modersmålet :)

      • Kia

        Min mans mamma var från Österbotten och vi hälsade ofta på hans mommo i Jakobstad. Jag som är från Helsingfors tyckte där va så mysigt och trivsamt. Här nere bara stressar alla.
        Men du skriver "på" Österbotten. Heter det inte i österbotten?;)


      • ...som på isflottan
        Kia kirjoitti:

        Min mans mamma var från Österbotten och vi hälsade ofta på hans mommo i Jakobstad. Jag som är från Helsingfors tyckte där va så mysigt och trivsamt. Här nere bara stressar alla.
        Men du skriver "på" Österbotten. Heter det inte i österbotten?;)

        och driver iväg mot sverige....

        därför "på ö-botten"...


    • håkan

      go till sverige

    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      81
      1810
    2. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Maailman menoa
      230
      1562
    3. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      85
      1475
    4. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1318
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      163
      1091
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      64
      1073
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      922
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      62
      906
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      856
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      94
      814
    Aihe