Hat mot finlandssvenskar?

the_fixer

Morjens på er alla!

Varför är det så att jag, som bott hela mitt liv i Västnyland, aldrig personligen stött på "hat" mot finlandssvenskar? Det verkar som om vissa är stora i orden på Internet men när det kommer till det verkliga livet kniper man käft. Patetiskt.

9

2310

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Gojan

därför att de där hatarna knappast finns här i södra Finland. Jag har heller aldrig heller träffat på dom. De är de där "jyväjemmarna" från finnskogarna som skriver här.:)

• jyväjemmari

"De är de där "na" från finnskogarna som skriver här.:)"

Är jordbrukare från Östra Finland och har aldrig mött negativa inställningar mot mig och min familj eller mot mina närmast helt finskspråkiga svärföräldrar. Grannsämjan har alltid varit god.

• du är svenskspråkig??
        jyväjemmari kirjoitti:

"De är de där "na" från finnskogarna som skriver här.:)"

Är jordbrukare från Östra Finland och har aldrig mött negativa inställningar mot mig och min familj eller mot mina närmast helt finskspråkiga svärföräldrar. Grannsämjan har alltid varit god.

va, sanningen fram!

• samuel strang

Jag har inte heller stött på dessa människor. Det är sannolikt frågan om några inlandsbusar. Ni vet, människor som aldrig har träffat en finlandssvensk och sålunda vet allt om dem...

• Kia

glada, vänliga trevliga, roliga vackra, kloka helt enkelt supertrevliga människor!;)

• *snöflicka*

Här på österbotten möter man ganska ofta hat mot finlandssvenskar (och mot alla andra minoriteter, olika nationalitetet osv.)

Först och främst är det frågan om människor som bor i en helfinsk kommun på landet och som tror sig veta allt. De har hemskt många fördomar och alla som ser lite annorlunda ut, talar på ett annat sätt än de själva eller har en annorlunda bakgrund är nästan fiender.

De känner sig kanske lite osäkra? Har dåligt självförtroende? Har aldrig pratat med nån finlandssvensk?

Och historin har förstås påverkat, på många sätt. I gamla tider var ju den svenskspråkiga kusten rikare än de fattiga lantbrukarområdena på österbotten. Kanske är det frågan om avundfjukhet även i dag?

Naturligtvis är största delen av människorna här på österbotten härliga, oavsett modersmålet :)

• Kia

Min mans mamma var från Österbotten och vi hälsade ofta på hans mommo i Jakobstad. Jag som är från Helsingfors tyckte där va så mysigt och trivsamt. Här nere bara stressar alla.
        Men du skriver "på" Österbotten. Heter det inte i österbotten?;)

• ...som på isflottan
        Kia kirjoitti:

Min mans mamma var från Österbotten och vi hälsade ofta på hans mommo i Jakobstad. Jag som är från Helsingfors tyckte där va så mysigt och trivsamt. Här nere bara stressar alla.
        Men du skriver "på" Österbotten. Heter det inte i österbotten?;)

och driver iväg mot sverige....

därför "på ö-botten"...

• håkan

go till sverige

Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      5261
    2. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      78
      3317
    3. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      18
      2909
    4. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      2605
    5. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      45
      2441
    6. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      84
      2044
    7. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      32
      1901
    8. Se meidän sydänyhteys

Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      73
      1536
    9. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      66
      1334
    10. Maija Kajan

Aiheutti hormoonien määräämisellään massiivisen rintasyöpien lisääntymisaallon!!!!
      Tampere
      75
      1300
    Aihe