Löytyykö jostakin tietoa sähkökeskimoottorista purjeveneelle?
Sähkökeskimoottori
33
4288
Vastaukset
- ei löydy
johtuen siitä että akkukapasiteettia ei löydy.
- hyperlinkki
technologies kirjoitti:
- purjeet
hyperlinkki kirjoitti:
Kiitos saamistani vinkeistä ja osoitteista. Olen saanut kaipaamaani apua
- löytyy
yksi vaihtoehto www.ozecodrive.com ja muutakin.
- ole kieletty
1 hv = 0,74 kW = 704 vattia. (tosiasia)
teho P(vatti)= U (jännite, voltti = 12)* I (virta, ampeeri) (tosiasia tasavirralla)
Eli ajatellaan että tarvitsemme viiden hevosvoiman perämoottorin tehoa:
5*0.74*1000/12= 308 ampeeria.
Tavallinen autoakku on 60 Ah (ampeerituntia). Sillä voidaan ajaa 10 minuuttia. Suuret veneakut ovat 700 Ah. Niillä pystyisi ajamaan 2 (!) tuntia, mutta miten niitä sitten saisi ladattua?
Sähkämoottori on mahdollinen yhdistettynä polttokennoon (polttoaineena vetykaasu tms) mutta tekniikka on vielä kehitysasteella.
Tosiasioita ei voi muuttaa! - miksi ei diesel?
ole kieletty kirjoitti:
1 hv = 0,74 kW = 704 vattia. (tosiasia)
teho P(vatti)= U (jännite, voltti = 12)* I (virta, ampeeri) (tosiasia tasavirralla)
Eli ajatellaan että tarvitsemme viiden hevosvoiman perämoottorin tehoa:
5*0.74*1000/12= 308 ampeeria.
Tavallinen autoakku on 60 Ah (ampeerituntia). Sillä voidaan ajaa 10 minuuttia. Suuret veneakut ovat 700 Ah. Niillä pystyisi ajamaan 2 (!) tuntia, mutta miten niitä sitten saisi ladattua?
Sähkämoottori on mahdollinen yhdistettynä polttokennoon (polttoaineena vetykaasu tms) mutta tekniikka on vielä kehitysasteella.
Tosiasioita ei voi muuttaa!Diesel electric system, provides ultra-quiet motoring, and significant fuel efficiency benefits over conventional diesels.
The system is as much as 15-20% more efficient than conventional diesels. This is in part because electrical transmission losses are less than mechanical transmission losses, and in part because the diesel is able to run closer to its optimum rev rate for more of the time. - osaa
ole kieletty kirjoitti:
1 hv = 0,74 kW = 704 vattia. (tosiasia)
teho P(vatti)= U (jännite, voltti = 12)* I (virta, ampeeri) (tosiasia tasavirralla)
Eli ajatellaan että tarvitsemme viiden hevosvoiman perämoottorin tehoa:
5*0.74*1000/12= 308 ampeeria.
Tavallinen autoakku on 60 Ah (ampeerituntia). Sillä voidaan ajaa 10 minuuttia. Suuret veneakut ovat 700 Ah. Niillä pystyisi ajamaan 2 (!) tuntia, mutta miten niitä sitten saisi ladattua?
Sähkämoottori on mahdollinen yhdistettynä polttokennoon (polttoaineena vetykaasu tms) mutta tekniikka on vielä kehitysasteella.
Tosiasioita ei voi muuttaa!Kannattaa käydä ozodriven sivuuilla niin voi oppiakin jotain. Homman idea on se että akut lautautuvat yli 3 solmin nopeudessa. Eli potkuria käytetään lataukseen ei työntämiseen jos näin halutaan.
- Viki
osaa kirjoitti:
Kannattaa käydä ozodriven sivuuilla niin voi oppiakin jotain. Homman idea on se että akut lautautuvat yli 3 solmin nopeudessa. Eli potkuria käytetään lataukseen ei työntämiseen jos näin halutaan.
Mielenkiintoinen tuo Ozidriven lataava sähkömoottoripaketti. Vastaavia virityksiä ovat harrastajat tehneet itse, mutta tässä on osattu tuotteistaa idea nätiksi paketiksi. Lisäksi latausteho on melko hyvä, jos purjeilla päästään yli 6 kn vauhteihin.
Sähkömoottorit tulevat tietysti yleistymäään myös vesikulkuneuvoissa, etenkin purjeveneissä. Ensin ideologisesti oikein ajattelevat, purjehduksesta nauttivat ja ympäristötietoiset veneilijät.
3 tn kokoluokassa (LWL n. 7 m) kohtuullisella akkukapasiteetilla saavutetaan lähes runkonopeus n. 5 kW teholla, jolloin akkua tarvitaan esim 100 Ah/48V (vastaa 400 Ah/12 V) tunnin ajoa varten. Täysi teho tarvitaan jos satamaan tulossa on kova vastatuuli jne, muutoin sähkökruisailija lipuu äänettömästi 3-4 kn vauhtia, jolloin toimintasäde kolminkertaistuu ja toiminta-aika kuusinkertaistuu.
Sähköveneilyn perusteita:
http://www.electricboats.co.uk/sizing.html
Yksi kaupallinen sähkömoottorilla oleva s-vetolaite:
http://www.sillette.co.uk/elect_saildrives.pdf - jokke
osaa kirjoitti:
Kannattaa käydä ozodriven sivuuilla niin voi oppiakin jotain. Homman idea on se että akut lautautuvat yli 3 solmin nopeudessa. Eli potkuria käytetään lataukseen ei työntämiseen jos näin halutaan.
Vetuksen hybridikin mielenkiintoinen.
- mutta mistä
Viki kirjoitti:
Mielenkiintoinen tuo Ozidriven lataava sähkömoottoripaketti. Vastaavia virityksiä ovat harrastajat tehneet itse, mutta tässä on osattu tuotteistaa idea nätiksi paketiksi. Lisäksi latausteho on melko hyvä, jos purjeilla päästään yli 6 kn vauhteihin.
Sähkömoottorit tulevat tietysti yleistymäään myös vesikulkuneuvoissa, etenkin purjeveneissä. Ensin ideologisesti oikein ajattelevat, purjehduksesta nauttivat ja ympäristötietoiset veneilijät.
3 tn kokoluokassa (LWL n. 7 m) kohtuullisella akkukapasiteetilla saavutetaan lähes runkonopeus n. 5 kW teholla, jolloin akkua tarvitaan esim 100 Ah/48V (vastaa 400 Ah/12 V) tunnin ajoa varten. Täysi teho tarvitaan jos satamaan tulossa on kova vastatuuli jne, muutoin sähkökruisailija lipuu äänettömästi 3-4 kn vauhtia, jolloin toimintasäde kolminkertaistuu ja toiminta-aika kuusinkertaistuu.
Sähköveneilyn perusteita:
http://www.electricboats.co.uk/sizing.html
Yksi kaupallinen sähkömoottorilla oleva s-vetolaite:
http://www.sillette.co.uk/elect_saildrives.pdfSähkömoottorin ongelmana on juuri tuo sähkön saatavuus. Akut täytyy saada jollain ilveellä ladattua. Kuinkahan moni haluaa veneeseensä jarruna toimivan potkurigeneraattorin? Eihän taittolapapotkureita olisi tällöin edes keksitty.
- purjeet
jokke kirjoitti:
Vetuksen hybridikin mielenkiintoinen.
Kiitos ajatuksestasi. En löytänyt Vetuksen hybridiä. Osaako joku antaa osoitteen?
- Ainakin haluan
mutta mistä kirjoitti:
Sähkömoottorin ongelmana on juuri tuo sähkön saatavuus. Akut täytyy saada jollain ilveellä ladattua. Kuinkahan moni haluaa veneeseensä jarruna toimivan potkurigeneraattorin? Eihän taittolapapotkureita olisi tällöin edes keksitty.
Nopeudessa häviän. Sen tiedän.Mutta voitan monessa muussa.
Historiaa ovat mm.
-moottorin huollot
-öljynvaihdot
-polttoaineet
-polttoainetankit
Esimerkiksi laiturisähköä on saatavilla ja aurinkopaneelit kehittyvät! - taittolapa
mutta mistä kirjoitti:
Sähkömoottorin ongelmana on juuri tuo sähkön saatavuus. Akut täytyy saada jollain ilveellä ladattua. Kuinkahan moni haluaa veneeseensä jarruna toimivan potkurigeneraattorin? Eihän taittolapapotkureita olisi tällöin edes keksitty.
Potkuri on itse asiassa taittolapapotkuri jos ei työnnetä tain ladata niin sillon siivet suppuun...
- for yachts
miksi ei diesel? kirjoitti:
Diesel electric system, provides ultra-quiet motoring, and significant fuel efficiency benefits over conventional diesels.
The system is as much as 15-20% more efficient than conventional diesels. This is in part because electrical transmission losses are less than mechanical transmission losses, and in part because the diesel is able to run closer to its optimum rev rate for more of the time.http://www.max-power.com/fuelcell/
http://www.smartfuelcell.de/index.php?id=8 - muttei onnistu
Ainakin haluan kirjoitti:
Nopeudessa häviän. Sen tiedän.Mutta voitan monessa muussa.
Historiaa ovat mm.
-moottorin huollot
-öljynvaihdot
-polttoaineet
-polttoainetankit
Esimerkiksi laiturisähköä on saatavilla ja aurinkopaneelit kehittyvät!Huollon tarve vähenee, muttei poistu. Kaikkia liikkuvia osia tarvitsee huoltaa.
Polttoainetankin tilalle saat akuston.
Yhdellä kiinteällä 100a aurinkopanelilla saa parikymmentä ampeerituntia päivässä sähköä ja sillä ei aja 5 kW moottorilla kuin viitisen minuuttia. Käyttösähköä ei jäisi ollenkaan, mutta onhan kynttilöitä.
Purjehdittaessa olosuhteet huononevat ja sähköä saa paljon vähemmän. Paneleita pitäisi olla 5-10 kpl, mutta niiden sijoittelu ei ole mahdollista. Panelit kehittyvät, mutta kehitykselläkin on rajansa.
Laiturisähkö on hyvä ratkaisu 100Ah laturilla akuston saisi yön aikana täyteen. Tavallisten hyvien akkujen käyttöikä on 3-5 vuotta. Erikoisakkujen 5-10v. Akkuja tarvittaisiin keskikokoiseen veneeseen min 500Ah. Eli kustannukset halvimmillaan 100e vuodessa akuston osalta. Erikoisakuilla 200e/v.
Viiden kilovatin eli alle 5 hevosvoiman moottori toimisi täydellä teholla tunnin. Puoliteholla pari tuntia. Edellyttäen, että akusto olisi aina täynnä.
Käytännössä, jos haluaisi nykyaikaisen veneen kaikki mukavuudet ja ajelisi koneella 1/2 tuntia aamulla ja 1/2 tuntia illalla, niin olisi pakko aina yöpyä vierasvenesatamassa, josta saa maasähkön. Luonnonsatamissa olsi todellakin tuulen vietävänä. - purjeet
muttei onnistu kirjoitti:
Huollon tarve vähenee, muttei poistu. Kaikkia liikkuvia osia tarvitsee huoltaa.
Polttoainetankin tilalle saat akuston.
Yhdellä kiinteällä 100a aurinkopanelilla saa parikymmentä ampeerituntia päivässä sähköä ja sillä ei aja 5 kW moottorilla kuin viitisen minuuttia. Käyttösähköä ei jäisi ollenkaan, mutta onhan kynttilöitä.
Purjehdittaessa olosuhteet huononevat ja sähköä saa paljon vähemmän. Paneleita pitäisi olla 5-10 kpl, mutta niiden sijoittelu ei ole mahdollista. Panelit kehittyvät, mutta kehitykselläkin on rajansa.
Laiturisähkö on hyvä ratkaisu 100Ah laturilla akuston saisi yön aikana täyteen. Tavallisten hyvien akkujen käyttöikä on 3-5 vuotta. Erikoisakkujen 5-10v. Akkuja tarvittaisiin keskikokoiseen veneeseen min 500Ah. Eli kustannukset halvimmillaan 100e vuodessa akuston osalta. Erikoisakuilla 200e/v.
Viiden kilovatin eli alle 5 hevosvoiman moottori toimisi täydellä teholla tunnin. Puoliteholla pari tuntia. Edellyttäen, että akusto olisi aina täynnä.
Käytännössä, jos haluaisi nykyaikaisen veneen kaikki mukavuudet ja ajelisi koneella 1/2 tuntia aamulla ja 1/2 tuntia illalla, niin olisi pakko aina yöpyä vierasvenesatamassa, josta saa maasähkön. Luonnonsatamissa olsi todellakin tuulen vietävänä.Sähkön käyttöä purjeveneen apukoneena voidaan laskeskella monesta lähtökohdasta. Olet näemmä paneutunut asiaan ja olet hyvin varauksellinen.
Uskon, että sähkön käyttö ei ole kovin mielekäs veneessä, jolla moottorivoimalla ajetaan päivittäin ja pääsääntöisesti moottorivoimalla.
Purjeveneeseen se saattaisi sopia juuri purjeiden vuoksi. Pääasiallinen veneily tapahtuu purjehtien ja satamamanööverit sähköllä.
Tavallisia auton starttiakkuja saa n 40€ / 60 Ah. 600Ah maksaisi n. 400€ eli maintsemasi 100€ / vuosi
&00Ah /12 V antaa 7200Wh. Tämä riittää 5kW satamatouhuun jopa tunnin ajaksi, mikä riittää verreten hyvin. Tyynen ilman verkkaista matkantekoa voi harrastaa 0,5 kilovatilla Jopa yli 10 tuntia. Akkujen varaus on luonnollisesti mielekästä rannassa. Mukana voi olla puolen kilovatin kevyr polttoaine agrekaatti jost saadaan tiukan paikan tullen apuja. Mikäli kesän purjehdusretkellä kaikki energia loppuu, eikä tuule, on jäätävä saareen telttailemaan ja odotettava syystuulia. - purjeet
purjeet kirjoitti:
Sähkön käyttöä purjeveneen apukoneena voidaan laskeskella monesta lähtökohdasta. Olet näemmä paneutunut asiaan ja olet hyvin varauksellinen.
Uskon, että sähkön käyttö ei ole kovin mielekäs veneessä, jolla moottorivoimalla ajetaan päivittäin ja pääsääntöisesti moottorivoimalla.
Purjeveneeseen se saattaisi sopia juuri purjeiden vuoksi. Pääasiallinen veneily tapahtuu purjehtien ja satamamanööverit sähköllä.
Tavallisia auton starttiakkuja saa n 40€ / 60 Ah. 600Ah maksaisi n. 400€ eli maintsemasi 100€ / vuosi
&00Ah /12 V antaa 7200Wh. Tämä riittää 5kW satamatouhuun jopa tunnin ajaksi, mikä riittää verreten hyvin. Tyynen ilman verkkaista matkantekoa voi harrastaa 0,5 kilovatilla Jopa yli 10 tuntia. Akkujen varaus on luonnollisesti mielekästä rannassa. Mukana voi olla puolen kilovatin kevyr polttoaine agrekaatti jost saadaan tiukan paikan tullen apuja. Mikäli kesän purjehdusretkellä kaikki energia loppuu, eikä tuule, on jäätävä saareen telttailemaan ja odotettava syystuulia.&00Ah /12 V tarkoitti 600ah / 12V. lyöntivirhe johtuu merkkien 6 ja & sijoituksesta samaan näppäimeen.
- insinööri
..nykyään (Aziood). Ettei sähkö-diesel tai lontooksi diesel-electric systeemin soveltamisen pitäisi mitenkään hankalaa olla. Etuina mm.hiljaisuus ja värinättömyys. Ja toki laitteisto olisi mahdollista varustaa kohtuullisella akkukapasiteetilla, jolloin esim laiturimanöövereitä varten ei konetta tarvitsisi tahkota käyntiin.
- Göran
Mistähän kuvittelet tuon hiljaisuuden ja värinättömyyden tulevan diesel-sähköisessä veneessä? Voi käydä niinkin, että melu nousee kun konetta joutuu käyttämään suuremmilla kierroksilla.
Käytännössä kulutus nousee huonon hyötysuhteen vuoksi, ja mikä kaikkein pahinta sekä hinta ja paino nousevat huomattavasti generaattorin ja sähkömoottorin painon vuoksi.
Risteilijöissä diesel-sähköinen on käytössö siksi, että sähköä menee paljon muuhunkin kuin propulsioon. - selitän
Göran kirjoitti:
Mistähän kuvittelet tuon hiljaisuuden ja värinättömyyden tulevan diesel-sähköisessä veneessä? Voi käydä niinkin, että melu nousee kun konetta joutuu käyttämään suuremmilla kierroksilla.
Käytännössä kulutus nousee huonon hyötysuhteen vuoksi, ja mikä kaikkein pahinta sekä hinta ja paino nousevat huomattavasti generaattorin ja sähkömoottorin painon vuoksi.
Risteilijöissä diesel-sähköinen on käytössö siksi, että sähköä menee paljon muuhunkin kuin propulsioon.Diesel-kone värähtelee paljon käydessään. Kun siihen kytketään akseli, joka kulkee veneen pohjan läpi, välittyy tämä värinä runkoon. Tästä värinästä aiheutuu myös suurin osa melusta.
Diesel-sähköisessä konstruktiossa voidaan diesel-koneen ja generaattorin yhdistelmä eristää rungosta paljon paremmin. Akselia pyörittävän sähkömoottorin värinät ovat lähes olemattomat dieseliin verrattuna.
Hyötysuhde säilyy ihan siedettävänä, vaikka sekä generaattorissa, että sähkömoottorissa hukataan energiaa. Tämä johtuu siitä, että järjestelmä voidaan optimoida asettamalla diesel-kone pyörimään jatkuvasti parhaan hyötysuhteen alueella. Dieselin kierroslukualuehan on verrattain kapea.
Risteilijöissä diesel-sähköinen systeemi ei todellakaan ole käytössä muun sähkönkulutuksen takia. Niissä tuppaa olemaan jopa ihan erillinen järjestelmä tuon muun sähkön tuottoon.
Todellisia syitä ovat juurikin nuo hiljaisuus ja värinättömyys, mutta nekään eivät ole tärkeimmät syyt. Ison laivan tarvitsema teho on suuri, ja näin ollen moottoritkin ovat järkyttävän suuria. Tuollainen suuri diesel-moottori kiihtyy ja hidastuu erittäin hitaasti, joten laivan käsittely olisi vaikeaa suoralla akselivedolla. Lisäksi laivalla tulisi voida peruuttaa ja jarruttaa, mutta se taas vaatii peruutusvaihteen kytkemisen. Arvaapa millaiset voimat on kyseessä, kun lyöt pakin päälle isossa risteilijässä!
Azipod ruoripotkurijärjestelmät, joissa laivaa liikuttavat sähkömoottorit potkureineen pyörivät 360 astetta, tekevät aluksen käsittelystä perinteistä järjestelmää paljon helpommin käsiteltävän.
Mutta siinä olen kanssasi samaa mieltä, että veneeseen järjestelmä ei ole järkevä hintansa ja painonsa takia. - Göran
selitän kirjoitti:
Diesel-kone värähtelee paljon käydessään. Kun siihen kytketään akseli, joka kulkee veneen pohjan läpi, välittyy tämä värinä runkoon. Tästä värinästä aiheutuu myös suurin osa melusta.
Diesel-sähköisessä konstruktiossa voidaan diesel-koneen ja generaattorin yhdistelmä eristää rungosta paljon paremmin. Akselia pyörittävän sähkömoottorin värinät ovat lähes olemattomat dieseliin verrattuna.
Hyötysuhde säilyy ihan siedettävänä, vaikka sekä generaattorissa, että sähkömoottorissa hukataan energiaa. Tämä johtuu siitä, että järjestelmä voidaan optimoida asettamalla diesel-kone pyörimään jatkuvasti parhaan hyötysuhteen alueella. Dieselin kierroslukualuehan on verrattain kapea.
Risteilijöissä diesel-sähköinen systeemi ei todellakaan ole käytössä muun sähkönkulutuksen takia. Niissä tuppaa olemaan jopa ihan erillinen järjestelmä tuon muun sähkön tuottoon.
Todellisia syitä ovat juurikin nuo hiljaisuus ja värinättömyys, mutta nekään eivät ole tärkeimmät syyt. Ison laivan tarvitsema teho on suuri, ja näin ollen moottoritkin ovat järkyttävän suuria. Tuollainen suuri diesel-moottori kiihtyy ja hidastuu erittäin hitaasti, joten laivan käsittely olisi vaikeaa suoralla akselivedolla. Lisäksi laivalla tulisi voida peruuttaa ja jarruttaa, mutta se taas vaatii peruutusvaihteen kytkemisen. Arvaapa millaiset voimat on kyseessä, kun lyöt pakin päälle isossa risteilijässä!
Azipod ruoripotkurijärjestelmät, joissa laivaa liikuttavat sähkömoottorit potkureineen pyörivät 360 astetta, tekevät aluksen käsittelystä perinteistä järjestelmää paljon helpommin käsiteltävän.
Mutta siinä olen kanssasi samaa mieltä, että veneeseen järjestelmä ei ole järkevä hintansa ja painonsa takia.Johan oli "asiantuntevaa" kommenttia! Pakko vastata silti:
Ainoa asia missä olet oikeassa on se, että diesel-sähköinen voi olla vähävärinäisempi kuin huono mekaaninen asennus. Jos on kunnon asennus, niin koneen värinät eivät ole ongelma: nykyisissa ei-dieselsähköisissä laivoissakin suurin värinänaiheuttaja on potkuriherätteet.
Hyötysuhde diesel-sähköisellä on reilusti huonompi johtuen häviöistä, ja normaalia hyvinsuunniteltua (uppouma-) venettä ajetaan joka tapauksessa lähellä optimipistettä. Ja jotta voisit pitää generaattorin kokoajan vakiokierrosluvulla, tarvitaan siihen muutakin kuin moottori ja genu (esim. taajuusmuuttaja).
Sitten PAHIN MOKA 1: dieselsähköisessä risteilijässä kaikki sähkö tehdään samalla voimalalla (esim. 5 x 10MW diesel), ja tarpeen mukaan se sitten ohjataan potkureilla ja hotellille. Sellaista laivaa missä sähkö tehdään eri koneilla (=apukoneilla) kutsutaan ihan tavalliseksi.
Ja PAHIN MOKA 2: diesel-mekaanisia laivoja ei peruuteta vaihteella, vaan a) pääkoneen pyörimissuuntaa vaihtamalla (esim. suurin osa maailman rahtilaivoista) tai b) säätösiipipotkurilla (esim. suurin osa maailman matkustajalaivoista)
Dieselsähköinen ei yleensä ole mitenkään parempi kiihtymään, vaan päinvastoin: yleensä hidastaminen on ongelma, kun tehoa pitää hukata rauhallisesti, jottei laiva mene takateholle.
Niin, ainoa oikea lause ole tuo Azipod-kappale. Prosentteina siis tyypillistä netti-tietoa...
- purjeet
Sain paljon käyttökelpoista tietoa.
Oma suunnitelmani:
Rakennan 6m kajuutallista perhepurtta. Kuvat TM 1958. Purressa on n300kg lyijytäytteinen köli. Kolipainoa voi lisätä veneen pohjalle jopa 600ah/12v (toiset 300 kiloa) akuilla. Lataus rannassa ei ole ongelma.
Moottoriksi 1000-2000W, jolloin kohtuu teholla ajoa jopa 10 tuntia. Tuulta vastaan näin pieni teho ei riitä, mutta silloonhan voidaan käyttää purjeita!
Lataus voidaan toteuttaa pienellä agrekaatilla 1000W riittää. Myös aurinkopanelia vois toki käyttää. Onko kokemuksia purjeveneessä.
Pihvi: Venettä kuljettaa tuuli. Satamamanööverit 2000W sähkömoottorilla. Tyynellä ajo n. 500-1000W teholla lillitellen. Lataus rannassa. Pidemmillä retkillä lataus muutaman satasen polttomoottoriagregaatilla pensiinin voimalla.
Lisää kokemuksia? Lisää vinkkejä. Eihän jokaisen kannata samoja virheitä tehdä! - Katso täält
Katso sivulta sunwind.ch siellä on tehdas valmisteinen Sunwind280 sähkömoottorilla. Hinta ihme Suomesta otsikolla ????
- 301
Ompa varsin moottorivenemäinen sisäratkaisu. Tälläisi ideoita ja avauksia kaipaan perinteisen pimeiden ratkaisujen sijaan.
- jokke
301 kirjoitti:
Ompa varsin moottorivenemäinen sisäratkaisu. Tälläisi ideoita ja avauksia kaipaan perinteisen pimeiden ratkaisujen sijaan.
Ihmiset vuosituhansia vaeltaneet pimeydessä eikä eksyneet, tämä hybridi hyvä välivaihe kilpailukykyiselle (nauran itsekin tälle sanalle ,tai nyt voin)polttokennolle, kuka tykkää hiljaisuudesta .
- jokke
Kokeile, google vetus, sitten tulee Vetus den Ouden NV ja latailet luettelon koneellesi, kieli ehkä eksoottinen mutta on kuvia ja sivut kääntyvät kuin kirjaa lukisi.
- purjeet
Mielenkiintoinen ratkaisu.
- jokke
Purjeilla kulkevalle kulkurille ei ole tämä hyötysuhde numero yksi, ja jos alkaa akut loppumaan vaikka päämoottorin imasemana päräytetään voimalaitos tuotantoon veneessä, ehkä ekologisesti parempi ratkaisu kuin lauhdevoimalla halkaistut atomit.
- suomessakin
Siitä on ollu lehtijuttu, puupurjevene jossa diiseli korvattiin sähkömoottorilla ja akustolla - likimain sama paino(!!!)
Juttu oli jossain meikäläisessä venelehdessä tässä n. 2v aikana - hanko oli muistaakseni purjeveneen kotisatama.
Minusta ainakin hyvä idea - järkeä saa käyttää myös niin että se tehoreservi löytyy kun satamaan tultaessa tarvitaan (sille jollekin joka tyrmäsi heti kerralla idean).
Keksijä herra Ponkala on tehnyt Aurinkotuuli nimisen aluksen joka toimii kai täysin aurinkosähköllä - tiedot sanalla "aurinkotuuli" "ponkala" googlesta...
Mutta etsi tuo lehtijuttu, siitä selviää suurin osa tarvittavasta.
Näitä ideoitsijoita maailma tarvitsee!!
:))- muttei merikelpoinen
Tapasin kerran Ponkalan veneneen. Vene ei ole merikelpoinen, sillä tuulella sillä ei voi ajella peinen moottorin ja suuren tuulipinta-alan takia.
- purjevene?
muttei merikelpoinen kirjoitti:
Tapasin kerran Ponkalan veneneen. Vene ei ole merikelpoinen, sillä tuulella sillä ei voi ajella peinen moottorin ja suuren tuulipinta-alan takia.
Kyseessähän oli purjevene. Miten siis moottorin teho liittyy merikelpoisuuteen?
- purjeet
purjevene? kirjoitti:
Kyseessähän oli purjevene. Miten siis moottorin teho liittyy merikelpoisuuteen?
teit koko asian perusoivalluksen. Juuri tähän perustan koko ajatuksen. Purjevenettä kuljettavat purjeet ja vain avuksi otetaan sähkö.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1077706
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?1075888- 835147
- 1394516
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan113210- 552947
- 582898
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102434- 612427
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.562036