e-pillerit

JustMe

Luin lehdestä, että e-pillerit suurentavat rintoja. Mahtaako olla totta? Kenelläkään kokemusta?

Olen 16 vuotias, ja aloin miettimään että pitäisköhän käydä ostamassa. En vain oikein tiedä paljon ne maksaa/saako niitä apteekin hyllyltä/ilman aikuista?

Kiitti vastauksista :)

95

74739

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ......

      olla 16 kun noin älyttömiä kyselet :D

      • Nunnu

        Olikohan tää provo..? Kuule ei niitä pilleritä saa kuin lääkärin määräämällä reseptillä. Eikä niitä nyt ihan pelkkää tissien kasvattamista varten kannata hankkia. Ei ne niitä niin merkittävästi kuitenkaan kasvata ja sulla kyllä varmasti kasvavat vielä ihan luonnostaan.


      • minä -89

        E-pillerit muuttavat kehon hormonitoimintaa niin että se "luulee" olevansa raskaana mistä seuraa nesteen kertymistä ympäri vartaloa, siis myös rintoihin. Painoa saattaa muutenkin tulla pari kiloa lisää. Rinnat saattavat varsinkin ensimmäisten käyttökuukausien aikana olla kipeät mutta tämä on yleensä ohimenevää. Joillakin (kuten minulla :D) turvotus on niin huomattavaa että läheiset huomauttavat laihtumisesta viikon pillerittömänä kautena. Hyvinä puolina ainakin itse olen huomannut ihon puhtauden selvän paranemisen, kuukautiskipujen ja vuodon runsauden vähenemisen ja päivälleen tarkan vuodon - ja tietysti sataprosenttisen ehkäisyvaikutuksen ;) Harkitse kuitenkin ennen kun alat käyttämään, kannattaa myös tutustua paljon puhuttuihin haittavaikutuksiin mitkä ovat vasta tutkimuksen alla, joista siis ei vielä varmasti tiedetä. Siunattua joulua kaikille!


      • On sitten...
        minä -89 kirjoitti:

        E-pillerit muuttavat kehon hormonitoimintaa niin että se "luulee" olevansa raskaana mistä seuraa nesteen kertymistä ympäri vartaloa, siis myös rintoihin. Painoa saattaa muutenkin tulla pari kiloa lisää. Rinnat saattavat varsinkin ensimmäisten käyttökuukausien aikana olla kipeät mutta tämä on yleensä ohimenevää. Joillakin (kuten minulla :D) turvotus on niin huomattavaa että läheiset huomauttavat laihtumisesta viikon pillerittömänä kautena. Hyvinä puolina ainakin itse olen huomannut ihon puhtauden selvän paranemisen, kuukautiskipujen ja vuodon runsauden vähenemisen ja päivälleen tarkan vuodon - ja tietysti sataprosenttisen ehkäisyvaikutuksen ;) Harkitse kuitenkin ennen kun alat käyttämään, kannattaa myös tutustua paljon puhuttuihin haittavaikutuksiin mitkä ovat vasta tutkimuksen alla, joista siis ei vielä varmasti tiedetä. Siunattua joulua kaikille!

        Mitä nyt olen kuullut niin e- pillereiden käytöstä tulisi aivoveren tulppa, jotain syöpää jne.
        Joten kun itse alan käyttää ehkäisyä en todellakaa turvaudu e- pillereihin, jälkiehkäisy saa riittää ja eikös se kans toimi :)


      • hkjbnmc
        On sitten... kirjoitti:

        Mitä nyt olen kuullut niin e- pillereiden käytöstä tulisi aivoveren tulppa, jotain syöpää jne.
        Joten kun itse alan käyttää ehkäisyä en todellakaa turvaudu e- pillereihin, jälkiehkäisy saa riittää ja eikös se kans toimi :)

        Jälkiehkäisy nyt on niin maailman tyhmin ehkäisykeino, sitähän käytetään jos muu ehkäisykeino on pettäny tai se on unohtunut! ehkäisy tarkoittaa sitä, ettei edes tarvi epäillä raskautta! jälkiehkäisy toimii, joskaan ei sataprosenttisesti (ei mikää ehkäisy ole 100%), mutta sitä EI tule käyttää kuin hätätilanteessa. Muu ehkäisykeino pitää löytyä! sitäpaitsi siinä on kai jotai rajoituksia et jälkiehkäisypillereitä ei sais käyttää hirveen usein (oliko jotai muutaman kerran vaa vuodessa), kai seki on joku terveysjuttu. Jälkiehkäisypillereiden teho ei ole yhtä hyvä läheskään ku muiden ehkäisyiden.

        että mietipä 2 kertaa mikä on fiksua ja mikä ei.


      • Ankeli
        On sitten... kirjoitti:

        Mitä nyt olen kuullut niin e- pillereiden käytöstä tulisi aivoveren tulppa, jotain syöpää jne.
        Joten kun itse alan käyttää ehkäisyä en todellakaa turvaudu e- pillereihin, jälkiehkäisy saa riittää ja eikös se kans toimi :)

        "Jälkiehkäisy saa riittää ja eikös se kans toimi". Tiedättekö kuinka moni teini tulee vuosittain paksuksi tällä ajattelutavalla? Sinä, "on sitten...", koetappa lukea edes kerran se tuoteselostus ja käyttöohje sieltä pakkauksen sisältä. Jälkiehkäisyä voi käyttää vain korkeintaan 3 krt vuodessa, sen jälkeen ehkäisyteho huononee ja terveydelliset vaikutukset ovat huonot. Lisäksi mitä kauemman odottaa että jälkiehkäisyn ottaa, sitä huonompi on ehkäisyprosentti. Ja olikos se vain 70% vaikka sen olisikin ottanut heti?

        Itse olen joutunut ottamaan 2 kertaa jälkiehkäisyn oman typeryyden takia, enkä suosittele sitä stressiä ja painetta kenellekään. Siinä sitten mietit tuliko apu ajoissa, olenko paksuna vai en.

        E-pillerien haittavaikutuksista voit kysellä tarkemmin terkkarilta, mutta niitä voivat olla masennus, mielialanmuutokset, herkkyys, rintojen arkuus, migreeni, pahoinvointi, seksuaalivietin muutokset, painonmuutokset, nesteen kertyminen ym. Rintasyöpää on havaittu hieman enemmän e-pillereitä käyttävillä. Kuitenkin nuo on niin henkilöstä kiinni. Itsellä ei ollut mitään. Mielialanvaihteluita saattoi olla. Siskostani tuli kiukkuinen kuin ampiainen kun käytti pillereitä.

        Sitten se rintojen kasvu. Sehän ei ole syy eikä mikään hankkia pillereitä. Mutta on totta että pillerit saattaa joskus kasvattaa rintoja. Mutta huomaa, että se kaikki on läskiä tai nestettä. Itsellä kasvoi kupilla rinnat, mutta ovat kaukana kiinteästä.

        Sitten se aivan ensimmäinen kysymys.


      • tyttö -90
        minä -89 kirjoitti:

        E-pillerit muuttavat kehon hormonitoimintaa niin että se "luulee" olevansa raskaana mistä seuraa nesteen kertymistä ympäri vartaloa, siis myös rintoihin. Painoa saattaa muutenkin tulla pari kiloa lisää. Rinnat saattavat varsinkin ensimmäisten käyttökuukausien aikana olla kipeät mutta tämä on yleensä ohimenevää. Joillakin (kuten minulla :D) turvotus on niin huomattavaa että läheiset huomauttavat laihtumisesta viikon pillerittömänä kautena. Hyvinä puolina ainakin itse olen huomannut ihon puhtauden selvän paranemisen, kuukautiskipujen ja vuodon runsauden vähenemisen ja päivälleen tarkan vuodon - ja tietysti sataprosenttisen ehkäisyvaikutuksen ;) Harkitse kuitenkin ennen kun alat käyttämään, kannattaa myös tutustua paljon puhuttuihin haittavaikutuksiin mitkä ovat vasta tutkimuksen alla, joista siis ei vielä varmasti tiedetä. Siunattua joulua kaikille!

        Voisiitteko auttaa...unohdin ottaa yhen pillerin joskus laatan alkuosissa,alotin sen heti edellisen perään kun siirsin kuukautisia..(eli tavallaan unohdin menkkojen aikaan,jos en olisi siirtänyt)...ton laatan jälkeen kuitenki tuli menkat..mutta silti mietityttää voinko olla raskaana?? :S vastailtaa..vähä mietityttää täälä päin..


      • ---
        tyttö -90 kirjoitti:

        Voisiitteko auttaa...unohdin ottaa yhen pillerin joskus laatan alkuosissa,alotin sen heti edellisen perään kun siirsin kuukautisia..(eli tavallaan unohdin menkkojen aikaan,jos en olisi siirtänyt)...ton laatan jälkeen kuitenki tuli menkat..mutta silti mietityttää voinko olla raskaana?? :S vastailtaa..vähä mietityttää täälä päin..

        no et voi olla raskaana jos menkat tuli.


      • tikku
        minä -89 kirjoitti:

        E-pillerit muuttavat kehon hormonitoimintaa niin että se "luulee" olevansa raskaana mistä seuraa nesteen kertymistä ympäri vartaloa, siis myös rintoihin. Painoa saattaa muutenkin tulla pari kiloa lisää. Rinnat saattavat varsinkin ensimmäisten käyttökuukausien aikana olla kipeät mutta tämä on yleensä ohimenevää. Joillakin (kuten minulla :D) turvotus on niin huomattavaa että läheiset huomauttavat laihtumisesta viikon pillerittömänä kautena. Hyvinä puolina ainakin itse olen huomannut ihon puhtauden selvän paranemisen, kuukautiskipujen ja vuodon runsauden vähenemisen ja päivälleen tarkan vuodon - ja tietysti sataprosenttisen ehkäisyvaikutuksen ;) Harkitse kuitenkin ennen kun alat käyttämään, kannattaa myös tutustua paljon puhuttuihin haittavaikutuksiin mitkä ovat vasta tutkimuksen alla, joista siis ei vielä varmasti tiedetä. Siunattua joulua kaikille!

        kannattaisko mun vaihtaa nuvaringistä e-pillereihin? oon kuullu että ne lihottais ym. mutta niillä o myös joitai haittavaikutuksia? minkälaisia? ku ittellä olis haaveena lihomine, painan vähän päälle 40 kg, kiloja tarttis ku oon pia 16. renkaalla mulla ei oo ollu minkäällaisia haittavaikutuksia, olisko pillereiskää? nuvaring ei helpottanu kuukautiskipuja, josko pillerit sitte..


      • pppöa
        hkjbnmc kirjoitti:

        Jälkiehkäisy nyt on niin maailman tyhmin ehkäisykeino, sitähän käytetään jos muu ehkäisykeino on pettäny tai se on unohtunut! ehkäisy tarkoittaa sitä, ettei edes tarvi epäillä raskautta! jälkiehkäisy toimii, joskaan ei sataprosenttisesti (ei mikää ehkäisy ole 100%), mutta sitä EI tule käyttää kuin hätätilanteessa. Muu ehkäisykeino pitää löytyä! sitäpaitsi siinä on kai jotai rajoituksia et jälkiehkäisypillereitä ei sais käyttää hirveen usein (oliko jotai muutaman kerran vaa vuodessa), kai seki on joku terveysjuttu. Jälkiehkäisypillereiden teho ei ole yhtä hyvä läheskään ku muiden ehkäisyiden.

        että mietipä 2 kertaa mikä on fiksua ja mikä ei.

        Joo, mulla olisi sellainen kysymys että mistä tietää että on raskaana jos käyttää e-pillereitä? tuleeko silloin sitä vuotoviikkoa ollenkaan? ja sitte toinen että jos käyttää e-pillereitä ja yhdynnässä vielä kondomia, voiko tulla raskaaksi?


      • tui tui
        pppöa kirjoitti:

        Joo, mulla olisi sellainen kysymys että mistä tietää että on raskaana jos käyttää e-pillereitä? tuleeko silloin sitä vuotoviikkoa ollenkaan? ja sitte toinen että jos käyttää e-pillereitä ja yhdynnässä vielä kondomia, voiko tulla raskaaksi?

        miten monta e-pilleriä täytyy syödä ennen ku alkaa harrastaa seksii ilman kondomii? pliis auttakaa !


      • tsiipatsaapa
        minä -89 kirjoitti:

        E-pillerit muuttavat kehon hormonitoimintaa niin että se "luulee" olevansa raskaana mistä seuraa nesteen kertymistä ympäri vartaloa, siis myös rintoihin. Painoa saattaa muutenkin tulla pari kiloa lisää. Rinnat saattavat varsinkin ensimmäisten käyttökuukausien aikana olla kipeät mutta tämä on yleensä ohimenevää. Joillakin (kuten minulla :D) turvotus on niin huomattavaa että läheiset huomauttavat laihtumisesta viikon pillerittömänä kautena. Hyvinä puolina ainakin itse olen huomannut ihon puhtauden selvän paranemisen, kuukautiskipujen ja vuodon runsauden vähenemisen ja päivälleen tarkan vuodon - ja tietysti sataprosenttisen ehkäisyvaikutuksen ;) Harkitse kuitenkin ennen kun alat käyttämään, kannattaa myös tutustua paljon puhuttuihin haittavaikutuksiin mitkä ovat vasta tutkimuksen alla, joista siis ei vielä varmasti tiedetä. Siunattua joulua kaikille!

        mul ois semmonen ongelma, et hauisin e pillerit,mutten MISSÄÄN TAPAUKSSESSA lihoa, saati et tissit kasvais. oo 17 v , 57kilonen ja C/D kuppi. näyttäis ihan kauheelta jos kasvais e tai h kuppiin.... tai et viel vyötärölle tulis lisää kiloja. Kysynki nyt siis et mistä merkeistä ootte lihonu ja mistä ette mielestänne? tietysti asiasta pitää myös jutella lääkärin kanssa ja lääkkeet vaikuttaa yksilöllisesti, mut oisin silti tosi kiitollinen jos joku/jotkut viitsis vastata...pyydän vastatkaa... kiitos jo etkukäteen(:


      • meibii (uusi pillerikäyttäjä)
        On sitten... kirjoitti:

        Mitä nyt olen kuullut niin e- pillereiden käytöstä tulisi aivoveren tulppa, jotain syöpää jne.
        Joten kun itse alan käyttää ehkäisyä en todellakaa turvaudu e- pillereihin, jälkiehkäisy saa riittää ja eikös se kans toimi :)

        Veritulpan eli tromboosin riskin on tosiaan todettu olevan e-pillereitä käyttävillä naisilla jonkin verran suurempi kuin niillä jotka eivät käytä. Toisaalta riski on alun perinkin ihan minimaalisen pieni, pillereiden kanssa tai ilman, ja raskaana olevilla naisilla se on suurempi kuin pillereiden käyttäjillä...
        Rintasyöpää on havaittu pillereiden käyttäjillä enemmän, mutta se voi johtua siitäkin, että käyttäjät käyvät aika säännöllisesti(noin kerran vuodessa) lääkärillä, eli muilla se saattaa jäädä piiloon pidemmäksi aikaa.
        Mua nämä ei estäneet, sillä hormonaalinen ehkäisy tuntui varmemmalta vakisuhteessa kuin pelkkä kortsu. Jälkiehkäisyä ei saa käyttää kuin kolme kertaa vuodessa, eikä sitä ole tarkoitettukaan varsinaiseen ehkäisyyn, (rasittaahan se varmasti kroppaa, siksi on rajoitukset) että käyttäkää mieluummin huolellisesti vanhaa kunnon kumia tai turvautukaa oman käden apuun. Huom! Pillerit ei suojaa sukupuolitaudeilta!


      • meye
        hkjbnmc kirjoitti:

        Jälkiehkäisy nyt on niin maailman tyhmin ehkäisykeino, sitähän käytetään jos muu ehkäisykeino on pettäny tai se on unohtunut! ehkäisy tarkoittaa sitä, ettei edes tarvi epäillä raskautta! jälkiehkäisy toimii, joskaan ei sataprosenttisesti (ei mikää ehkäisy ole 100%), mutta sitä EI tule käyttää kuin hätätilanteessa. Muu ehkäisykeino pitää löytyä! sitäpaitsi siinä on kai jotai rajoituksia et jälkiehkäisypillereitä ei sais käyttää hirveen usein (oliko jotai muutaman kerran vaa vuodessa), kai seki on joku terveysjuttu. Jälkiehkäisypillereiden teho ei ole yhtä hyvä läheskään ku muiden ehkäisyiden.

        että mietipä 2 kertaa mikä on fiksua ja mikä ei.

        ...että jälkiehkäsypillerit ovat todella kalliita. yksi pilleri meidän lähiapteekissa makso n. 17 euroa!


      • ssallaa91
        tui tui kirjoitti:

        miten monta e-pilleriä täytyy syödä ennen ku alkaa harrastaa seksii ilman kondomii? pliis auttakaa !

        Voisiko joku kertoa että onko normaalia jos on syönyt pillerit ohjeen mukaan ja tyhjennysvuotoa ei tule. ?


      • mdgfamg
        On sitten... kirjoitti:

        Mitä nyt olen kuullut niin e- pillereiden käytöstä tulisi aivoveren tulppa, jotain syöpää jne.
        Joten kun itse alan käyttää ehkäisyä en todellakaa turvaudu e- pillereihin, jälkiehkäisy saa riittää ja eikös se kans toimi :)

        LOL


      • minä-77
        minä -89 kirjoitti:

        E-pillerit muuttavat kehon hormonitoimintaa niin että se "luulee" olevansa raskaana mistä seuraa nesteen kertymistä ympäri vartaloa, siis myös rintoihin. Painoa saattaa muutenkin tulla pari kiloa lisää. Rinnat saattavat varsinkin ensimmäisten käyttökuukausien aikana olla kipeät mutta tämä on yleensä ohimenevää. Joillakin (kuten minulla :D) turvotus on niin huomattavaa että läheiset huomauttavat laihtumisesta viikon pillerittömänä kautena. Hyvinä puolina ainakin itse olen huomannut ihon puhtauden selvän paranemisen, kuukautiskipujen ja vuodon runsauden vähenemisen ja päivälleen tarkan vuodon - ja tietysti sataprosenttisen ehkäisyvaikutuksen ;) Harkitse kuitenkin ennen kun alat käyttämään, kannattaa myös tutustua paljon puhuttuihin haittavaikutuksiin mitkä ovat vasta tutkimuksen alla, joista siis ei vielä varmasti tiedetä. Siunattua joulua kaikille!

        Ei edes e-pillerit.


      • S|ni-
        On sitten... kirjoitti:

        Mitä nyt olen kuullut niin e- pillereiden käytöstä tulisi aivoveren tulppa, jotain syöpää jne.
        Joten kun itse alan käyttää ehkäisyä en todellakaa turvaudu e- pillereihin, jälkiehkäisy saa riittää ja eikös se kans toimi :)

        Tietysti jokaisella on omanlaisensa hyvät/- ja huonot puolensa pillereissa. Itse syön Merciloneja (ne ovat halvimpia e-pillereitä) n22euroa paketti. Muuten toimineet loistavasti, ehkäisy prosentti 100 mutta niihin haittavaikutuksiin.. Jatkuva alavatsan kipu, tiputtelua, järkyttävät mielenalanvaihtelut ja kiukkusuus "kohtaukset" mikään ei tunnu miltään, ihan kuin olisin muuttunut eri ihmiseksi pillereiden aloittamisen jälkeen.

        Mutta kaikkihan tietysti on ihmisestä kiinni, joillekkin Mercilonit sopivat joillekkin eivät.


      • kakklalalklk
        tsiipatsaapa kirjoitti:

        mul ois semmonen ongelma, et hauisin e pillerit,mutten MISSÄÄN TAPAUKSSESSA lihoa, saati et tissit kasvais. oo 17 v , 57kilonen ja C/D kuppi. näyttäis ihan kauheelta jos kasvais e tai h kuppiin.... tai et viel vyötärölle tulis lisää kiloja. Kysynki nyt siis et mistä merkeistä ootte lihonu ja mistä ette mielestänne? tietysti asiasta pitää myös jutella lääkärin kanssa ja lääkkeet vaikuttaa yksilöllisesti, mut oisin silti tosi kiitollinen jos joku/jotkut viitsis vastata...pyydän vastatkaa... kiitos jo etkukäteen(:

        ainakaan minua. olen aina ollut tosi hoikka ja haluaisin lihoa, mutta diane nova pillereitä syötyäni reilu 2 vuotta tuntuu että ne ovat jopa hidastaneet tissieni kasvua. käyttöohjeissakin lukee että joissain (harvinaisissa) tapauksissa pillerit aiheuttavat painonlaskua.fucking damn. kun mulla on akne niin pakko vetää vaan niitä pillereitä vaikka en lihoiskaan koska mieluummin pidän ihoni sitten hyvänä.


      • ylpeäteiniäiti
        tyttö -90 kirjoitti:

        Voisiitteko auttaa...unohdin ottaa yhen pillerin joskus laatan alkuosissa,alotin sen heti edellisen perään kun siirsin kuukautisia..(eli tavallaan unohdin menkkojen aikaan,jos en olisi siirtänyt)...ton laatan jälkeen kuitenki tuli menkat..mutta silti mietityttää voinko olla raskaana?? :S vastailtaa..vähä mietityttää täälä päin..

        kuule, oot selvästi raskaana. Sun kandeis mennä lääkärii ja tekee abortti, ellet haluu lasta.
        on ne muksut ihan mukavia. ite tehny abortin 2004 vuonna, epäonnistui. Nyt on potra poika kainalossa, kassitki on jo laskeutunu.


      • voi jessus
        hkjbnmc kirjoitti:

        Jälkiehkäisy nyt on niin maailman tyhmin ehkäisykeino, sitähän käytetään jos muu ehkäisykeino on pettäny tai se on unohtunut! ehkäisy tarkoittaa sitä, ettei edes tarvi epäillä raskautta! jälkiehkäisy toimii, joskaan ei sataprosenttisesti (ei mikää ehkäisy ole 100%), mutta sitä EI tule käyttää kuin hätätilanteessa. Muu ehkäisykeino pitää löytyä! sitäpaitsi siinä on kai jotai rajoituksia et jälkiehkäisypillereitä ei sais käyttää hirveen usein (oliko jotai muutaman kerran vaa vuodessa), kai seki on joku terveysjuttu. Jälkiehkäisypillereiden teho ei ole yhtä hyvä läheskään ku muiden ehkäisyiden.

        että mietipä 2 kertaa mikä on fiksua ja mikä ei.

        tämän lisäksi jälki ehkäisy e ole ihan vaaraton. se voi jopa aiheuttaa sen, että ei voi tulla enää iknä raskaaksi, että sen kanssa kannattaa olla varovainen. joskus ehkä kuitenkin tahtoo niitä lapsia. Ja onhan niitä muitakin ehkäisyjä kuin e-pilleri jos sitä ei tahdo käyttää kuten kondomi ei silloin tarvii turvautua jälkiehkäisyyn. se on sama kun jos sanoo et ei tarvii ehkäisyä koska tekee sitten abortin jos niin käy.


    • SininenKoira

      ja sitä mukaan lihoomista. Mielialat muuttuvat jne...

      • Littlebitle

        En ainakaan itse ole huomannut mitään ruokahalun muutosta. Kaikki on suhteellista, riippuu sopiiko pillerit henkilölle vaiko ei. Itse olen nyt vaihtanut kerran pilleri merkkiä ja luulen että olen löytänyt itselleni sopivan. Suosittelisin e-pillereitä ihmiselle joka OIKEASTI tarvitsee niitä kuukautisten säännöllistämiseen tai raskauden ehkäisyyn, turhaa hankkia niitä sen takia että haluaisi rintojen kasvavan. Eikä ne pillerit välttämättä edes kasvata rintoja, itse en ainakaan ole huomannut eroa!


      • adfhd

        Oon käyttäny yli vuoden pillereitä, ikää 22 vuotta eikä taatusti oo lisänny ruokahalua, saati sitte lihottanu! Itekki oon hoikka ja aina halunnu lisää painoa, ikävä kyllä ei pillereistä ollut tässä suhteessa apua. Ihon kunto on parantunu huomattavasti, mutta mitään muita vaikutuksia (positiivisia tai negatiivisia) en oo huomannu.


    • pupeli-_

      no kuulehan tytteli saanen kertoa että e-pillereillä on kyllä vaikutusta tissejen kasvamiseen mutta siinä sivussa voi vähän leventyäkkin ja vatta alkaa pömppöömään ;) joo o niitä pillereitä saa yleensä ku marssii vaan terkkarille ja sanoo että haluun nappulat ja sitte se kirjottaa sulle jonkun paperin ja meet gynelle joka teköö tutkimukset ja siinä se täts it ;)

    • diudanz_

      Ei ehkä kannata lähteä hankkimaan e-pillereitä noin ekevin syin. Niistä seuraa kuitenkin yleensä enemmän negatiivisia kuin positiivisia sivuvaikutuksia. E-pillerit kannattaa hankkia, kun siihen todella on syytä (esim. raskaudenehkäisy, kovat menkkakivut tai menkkojen epäsäännöllisyys).

      Sitä paitsi rintojen suurentaminen e-pillereiden avulla on pelkkää legendaa. Gynekologi vahvisti tämän myös todeksi; pillerit saattavat aiheuttaa turvotusta eri ruumiinosissa, mutta varsinaisesti rinnat eivät siis suurene.

      Rintojen koko määräytyy aika pitkälti geenejen mukaan, ja niitä onkin sitten paha mennä muuttelemaan :D

      • Ankeli

        Tästäkin voidaan varmaan olla montaa mieltä. On suhteellisen mielenkiintoista että juttu on legenda, vaikka omat rintani kasvoivat yhdellä kupilla kun aloitin pillereiden käytön. Eikä kyse ole turvotuksesta, kun ovat olleet kupin suuremmat jo 2 vuotta.


      • asdasdasda
        Ankeli kirjoitti:

        Tästäkin voidaan varmaan olla montaa mieltä. On suhteellisen mielenkiintoista että juttu on legenda, vaikka omat rintani kasvoivat yhdellä kupilla kun aloitin pillereiden käytön. Eikä kyse ole turvotuksesta, kun ovat olleet kupin suuremmat jo 2 vuotta.

        tai sitten tissis vaan kasvo ihan nuoruuden takia, että ne ei sillon ollut ihan alussa täydessä kasvussaan, ja toiseks, jos oot ruvennu syömään enemmän niitä napsittuasi, kyllä ne rasvat tisseihikin menee aika lailla :P


      • emmalisai

        Jos teillä ei oo tissit kasvanu pillereillä, niin äläkää tuluko tänne katkerana levittään juttua ettei ne mitään auta. TOTTAKAI niillä jotain vaikutusta VOI olla, kun naishormonien lisäyksestä kehossa on kyse. Oletteko esimerkiks ikään kuullu, että lääkäri voi määrätä erittäin pienistä ja olemattomista rinnoista kärsiville naisille hormovalmisteita, joilla rintoihin voi tulla hieman enemmän täytettä (tosin vain korkeintaan sillä yhdellä kupilla.)

        E-pillerit ei oo yhtään eri asia, paitsi että hormoneja on tietysti vähemmän kuin varsinaisissa lääkkeissä. Mutta keho ei sitä tiedä, se käyttää hormonit niinkuin itselleen on paras; joillakin se vaikuttaa tissien kasvuun, toisilla taas esimerkiks lantion levenemiseen.

        Ja mikä sää oot sanoon, että toivo isommista tisseistä on 'kevyt peruste' hankkia pillerit? Vitut oo. Ihan samalla lailla voi sitte sanoa, että akne on liian kevyt peruste. Kysehän on kummassaki tapauksessa pelkästä estetiikasta. 16-vuotiaalle en kyllä lähtis ekana mitään pillereitä tuputtaan, kyllä ne rinnat kerkiää kasvaa vielä kakskymppiseks asti.


      • huh heijjaa
        emmalisai kirjoitti:

        Jos teillä ei oo tissit kasvanu pillereillä, niin äläkää tuluko tänne katkerana levittään juttua ettei ne mitään auta. TOTTAKAI niillä jotain vaikutusta VOI olla, kun naishormonien lisäyksestä kehossa on kyse. Oletteko esimerkiks ikään kuullu, että lääkäri voi määrätä erittäin pienistä ja olemattomista rinnoista kärsiville naisille hormovalmisteita, joilla rintoihin voi tulla hieman enemmän täytettä (tosin vain korkeintaan sillä yhdellä kupilla.)

        E-pillerit ei oo yhtään eri asia, paitsi että hormoneja on tietysti vähemmän kuin varsinaisissa lääkkeissä. Mutta keho ei sitä tiedä, se käyttää hormonit niinkuin itselleen on paras; joillakin se vaikuttaa tissien kasvuun, toisilla taas esimerkiks lantion levenemiseen.

        Ja mikä sää oot sanoon, että toivo isommista tisseistä on 'kevyt peruste' hankkia pillerit? Vitut oo. Ihan samalla lailla voi sitte sanoa, että akne on liian kevyt peruste. Kysehän on kummassaki tapauksessa pelkästä estetiikasta. 16-vuotiaalle en kyllä lähtis ekana mitään pillereitä tuputtaan, kyllä ne rinnat kerkiää kasvaa vielä kakskymppiseks asti.

        Olipa kaunis lähestyminen asiaan, josta huomaa, ettei sinulla ole mitään tietoa mistä puhut. Jätetäänkö nää "tietämiset" ihan vaikka muille, jos omat tiedot on noin omasta päästä keksittyjä.

        Kuten sanottu, pillerit voivat aiheuttaa nesteen kertymistä elimistöön ja se voi näkyä turvotuksena esimerkiksi rinnoissa, usein myös samanaikaisesti muualla. Kyse ei kuitenkaan ole rintakudoksen kasvusta, mikä merkitsisi todellista ja pysyvää kasvua. Kun pillerit lopettaa, turvotus laskee hiljalleen. Toisilla se voi tehdä sen jo taukoviikon aikana, jos syö sellaista pillerimerkkiä, jossa tauko pidetään.

        Ja kyllä todellakin on liian kevyt peruste hankkia EHKÄISYpillerit vain sen takia, että haluaa isommat tissit. Aivan samoin kun on täysin liioiteltua hankkia EHKÄISYpillerit, jos on akne. Jälkimmäiseen on ihan muut hoitokeinot. Akne on sairaus, pienet tissit eivät ole. Kyse ei aknessa ole pelkästään estetiikasta.


      • kodsff
        Ankeli kirjoitti:

        Tästäkin voidaan varmaan olla montaa mieltä. On suhteellisen mielenkiintoista että juttu on legenda, vaikka omat rintani kasvoivat yhdellä kupilla kun aloitin pillereiden käytön. Eikä kyse ole turvotuksesta, kun ovat olleet kupin suuremmat jo 2 vuotta.

        Niin kiinnostais tietää te joilla on kokemusta että kuinka nopeesti pillereiden käytön aloittamisen jälkeen rintojen kasvua tai ihon kunnon paranemista tapahtui??


    • ...hyy

      niihin tarttee reseptin!

    • ampe

      hei.. aloitin e-pillerien käytön menkkakipujen ja niiden epäsäännöllisyyden takia... nyt olen huomannut että kun söin pillereitä 16 päivää,niin menkat menivät melkein puoli viikkoa yli ja ihan saman laatan aikana tuli pahoja haittavaikutuksia... kokoajan vatsaa vääntää ja on pientä verenvuotoa.
      joten.. osaako kukaan sanoa että onko tää normaalia pillerien ekan kuukauden aikana vai jotain hölyttävämpää?

    • daadelis

      Hahahah ei vittu te ootte hauskoja.

      "Joten kun itse alan käyttää ehkäisyä en todellakaa turvaudu e- pillereihin, jälkiehkäisy saa riittää ja eikös se kans toimi :)"

      Tää oli ensimmäinen mikä pisti silimään. Et voi tosissas olla noin typerä?

      "Sitten se rintojen kasvu. Sehän ei ole syy eikä mikään hankkia pillereitä."

      Are you absolutely sure? Jos se on jolleki ihmiselle syy hankkia niin mitäs vittua se sulle kuuluu.

      "no et voi olla raskaana jos menkat tuli."

      Kyllä itseasiassa voi. Vuotoa voi tulla kahtena ja jopa kolmena kuukautena raskauden alkamisen jälkeen, tosin se on yleensä tavallista niukempaa.


      Niin ja PS, MAHDOLLISENA JÄRKYTYKSENÄ KAIKILLE NÄSÄVIISASTELIJOILLE: IHMINEN ON YKSILÖLLINEN. TOISILLA EHKÄISYPILLEREIDEN KÄYTTÖ AIHEUTTAA ERILAISIA OIREITA KUIN TOISILLA!

      Olen puhunut.

      • melekone_pöllö

        Apua!
        Olin yhdännässä..
        Emme käyttäneet mitään ehkäsymenetelmää käytän e-pillereitä ja kotona huomasinkin, että pillerit olikin loppu!
        Onko mahdollista että e-pillereitten vaikutus kestäisi niiden loputtuakin?
        Jos vaikuttaa, niin kuinka kauan?


      • roosasall
        melekone_pöllö kirjoitti:

        Apua!
        Olin yhdännässä..
        Emme käyttäneet mitään ehkäsymenetelmää käytän e-pillereitä ja kotona huomasinkin, että pillerit olikin loppu!
        Onko mahdollista että e-pillereitten vaikutus kestäisi niiden loputtuakin?
        Jos vaikuttaa, niin kuinka kauan?

        Voiko olla raskaana kun on kuukautiset??
        Yleensä mulla on säännölliset kuukautiset mut tällä kertaa vuoto on tosi omituinen,3 päivä on tullu aamuisin vain ja vähäse...
        Voiko se olla merkki että oon raskaana???
        Pelottaa...


      • minä vain

        äskenen viesti oli lyhyesti ja ytimekkäästi sanottu! olen samaa mieltä.


      • abcd123
        minä vain kirjoitti:

        äskenen viesti oli lyhyesti ja ytimekkäästi sanottu! olen samaa mieltä.

        sain koulun terkkarilta pillerit noin kaks kuukautta sitten ja oon nyt siis syönyt kaks levyä ja hyvin tuntuu toimivan.
        Terkkari kuitenkin sano, että kun on syöny kaks tai kolme kuukautta niin pitäs mennä johonki verikokeeseen, jossa tarkastetaan maksa-arvoja.. Onko se todella pakollinen ja onko kellään kokemusta siitä?
        niin ja neuovlaanhan se aika pitää varata, että pillereitä sais lisää..? millainen se neuvola käynti on tai siis eihän mitään sisätutkimusta tarvita?


      • _tyttö_
        abcd123 kirjoitti:

        sain koulun terkkarilta pillerit noin kaks kuukautta sitten ja oon nyt siis syönyt kaks levyä ja hyvin tuntuu toimivan.
        Terkkari kuitenkin sano, että kun on syöny kaks tai kolme kuukautta niin pitäs mennä johonki verikokeeseen, jossa tarkastetaan maksa-arvoja.. Onko se todella pakollinen ja onko kellään kokemusta siitä?
        niin ja neuovlaanhan se aika pitää varata, että pillereitä sais lisää..? millainen se neuvola käynti on tai siis eihän mitään sisätutkimusta tarvita?

        itse hankein e-pillerit niin, että menin varaamaan ajan neuvolasta terveydenhoitajalta joka antoi minulle uuden ajan jolloin hän kertoi pillereistä tarkemmin yms.silloin hän antoi myös ajan lääkärille joka saattaa tehdä gynekologisen tutkimuksen mutta esim. minulle sitä ei tehty. samalla kerralla hän antoi minulle 6 kk pillerit ja reseptin.jossakin vaiheessa täytyy käydä lääkärillä tarkistamassa että pillerit sopivat ja minulle sanottiin että hän voi ottaa jossakin vaiheessa papa-näytteen. mutta ilmaiseksi pillereitä saa 9 kk:ksi tai ainakin täällä. muutamilla ensimmäisillä kerroilla ei todennäköisesti tehdä sisätutkimuksia riippuen montako seksikumppania on ollut.


      • nuvaring käyttäjä
        abcd123 kirjoitti:

        sain koulun terkkarilta pillerit noin kaks kuukautta sitten ja oon nyt siis syönyt kaks levyä ja hyvin tuntuu toimivan.
        Terkkari kuitenkin sano, että kun on syöny kaks tai kolme kuukautta niin pitäs mennä johonki verikokeeseen, jossa tarkastetaan maksa-arvoja.. Onko se todella pakollinen ja onko kellään kokemusta siitä?
        niin ja neuovlaanhan se aika pitää varata, että pillereitä sais lisää..? millainen se neuvola käynti on tai siis eihän mitään sisätutkimusta tarvita?

        Itse kun aloitin eka ehkäisemisen pillereillä, mutta maksakoe paljasti et se laski maksaarvoja. Vaihdoin sitten nuvaringiin ja nyt ei oo mitään ongelmia :) Eli kannattaa siellä maksakokeessa käydä! Ois voinu tulla vaikka mitä ongelmia, jos ei aiemmin oltais tuota huomattu.

        Ensimmäisen kerran kun sain reseptin niin piti käydä gynekologilla jossa tehtuub "sisätutkimus", mut muistaakseni seuraavalla reseptillä riitti et lääkärin kanssa kävi juttelemassa :o En tosin muista oliko noin ja kohta pitäis taas resepti uusia.


      • pöbvsuozjl
        _tyttö_ kirjoitti:

        itse hankein e-pillerit niin, että menin varaamaan ajan neuvolasta terveydenhoitajalta joka antoi minulle uuden ajan jolloin hän kertoi pillereistä tarkemmin yms.silloin hän antoi myös ajan lääkärille joka saattaa tehdä gynekologisen tutkimuksen mutta esim. minulle sitä ei tehty. samalla kerralla hän antoi minulle 6 kk pillerit ja reseptin.jossakin vaiheessa täytyy käydä lääkärillä tarkistamassa että pillerit sopivat ja minulle sanottiin että hän voi ottaa jossakin vaiheessa papa-näytteen. mutta ilmaiseksi pillereitä saa 9 kk:ksi tai ainakin täällä. muutamilla ensimmäisillä kerroilla ei todennäköisesti tehdä sisätutkimuksia riippuen montako seksikumppania on ollut.

        mitä sil terkkaril pitää sit sanoo et saa ne pillerit?? ei kai ny mikätahansa selitys käy...mun mutsi o lääkäri ynm. mut en ny viiti silltä niitä reseptejä alkaa hinkuu. alkas epäilee et mitä vittuu vaik se oiski vaa menkkoihi


      • plääääääääh
        pöbvsuozjl kirjoitti:

        mitä sil terkkaril pitää sit sanoo et saa ne pillerit?? ei kai ny mikätahansa selitys käy...mun mutsi o lääkäri ynm. mut en ny viiti silltä niitä reseptejä alkaa hinkuu. alkas epäilee et mitä vittuu vaik se oiski vaa menkkoihi

        Oma SUKULAINEN ei voi määrätä lääkkeitä suomessa. Ei ainakaan lääkärin etiikkojen sun muiden mukaan!

        Ja niille on omat syynsäkin ja niin pitääkin olla.

        Ja ette voi olla noin lapsellisia!
        Niin sairasta niin sairasta..


    • vierailija

      kukaan ei tuntunut siihen hintakysymykseen vastaavan JOS ei ole ilmainen ensimmäisellä kerralla. abortin jälkimainingeissa mulle annettiin resepti ja pillerit pitäis käydä hakemassa ja popsia yhessä antibioottien kans enkä hintaa hoksannut kysyä eikä se haittavaikutuksien mahollinen turpoaminenkaan varmasti mukava yllätys olis.. vaan sitähän ei vielä tosiaan tiiä mitä neki tuo tullessaan vai tuoko mitään.

      • tsiipatsaapa

        mul ois semmonen ongelma, et hauisin e pillerit,mutten MISSÄÄN TAPAUKSSESSA lihoa, saati et tissit kasvais. oo 17 v , 57kilonen ja C/D kuppi. näyttäis ihan kauheelta jos kasvais e tai h kuppiin.... tai et viel vyötärölle tulis lisää kiloja. Kysynki nyt siis et mistä merkeistä ootte lihonu ja mistä ette mielestänne? tietysti asiasta pitää myös jutella lääkärin kanssa ja lääkkeet vaikuttaa yksilöllisesti, mut oisin silti tosi kiitollinen jos joku/jotkut viitsis vastata...pyydän vastatkaa... kiitos jo etkukäteen(: .....................................................


      • jljlljljljljlj
        tsiipatsaapa kirjoitti:

        mul ois semmonen ongelma, et hauisin e pillerit,mutten MISSÄÄN TAPAUKSSESSA lihoa, saati et tissit kasvais. oo 17 v , 57kilonen ja C/D kuppi. näyttäis ihan kauheelta jos kasvais e tai h kuppiin.... tai et viel vyötärölle tulis lisää kiloja. Kysynki nyt siis et mistä merkeistä ootte lihonu ja mistä ette mielestänne? tietysti asiasta pitää myös jutella lääkärin kanssa ja lääkkeet vaikuttaa yksilöllisesti, mut oisin silti tosi kiitollinen jos joku/jotkut viitsis vastata...pyydän vastatkaa... kiitos jo etkukäteen(: .....................................................

        kun haluis alkaa käyttää e-pillereitä,niin lääkärille tarvis varata aika?pitääkö siä sit olla haarat levällään?oon pikkusen ujo niin jännittäis tommonen.vai höpiseekö se lääkäri siinä sit jotain niistä pillereistä?


      • meibii
        jljlljljljljlj kirjoitti:

        kun haluis alkaa käyttää e-pillereitä,niin lääkärille tarvis varata aika?pitääkö siä sit olla haarat levällään?oon pikkusen ujo niin jännittäis tommonen.vai höpiseekö se lääkäri siinä sit jotain niistä pillereistä?

        Ite kävin just lääkärillä ja sain pillerit. Tekeekö lääkäri sisätutkimuksen eli gynekologisen tutkimuksen riippuu varmaan paljon yksilöstä. Mulle tehtiin, mutta ei se mikään kamala tilanne ole, kannattaa muistaa että se on sun etu ja kuuluu lääkärin ammattiin, ei se lekuri siis ainakaan ihmeempia ajattele siitä tilanteesta. Mua ei kerennyt edes jännittää kun oli mukava nuori mieslääkäri.
        Ja siitä ite tutkimuksesta... Multa se katto ensin kohdunkaulan ihan jollakin pienellä vehkeellä, ja tunnusteli sitten sormien avulla itse kohdun ja munasarjat. Kipeetä sen ei kuulu tehdä, aristusta siinä just tutkitaan, eli älähtää saa jos tuntuu pahalta. Jos on poikakaveri niin voitte vaikka "harjoitella" keskenänne tutkimusta. Saattaa sitten tuntua vieraan seurassakin helpommalta. Ite tein niin vähän puolivahingossa kun kulta on niin utelias. Ja varmaan se autto.


      • jos sais?
        meibii kirjoitti:

        Ite kävin just lääkärillä ja sain pillerit. Tekeekö lääkäri sisätutkimuksen eli gynekologisen tutkimuksen riippuu varmaan paljon yksilöstä. Mulle tehtiin, mutta ei se mikään kamala tilanne ole, kannattaa muistaa että se on sun etu ja kuuluu lääkärin ammattiin, ei se lekuri siis ainakaan ihmeempia ajattele siitä tilanteesta. Mua ei kerennyt edes jännittää kun oli mukava nuori mieslääkäri.
        Ja siitä ite tutkimuksesta... Multa se katto ensin kohdunkaulan ihan jollakin pienellä vehkeellä, ja tunnusteli sitten sormien avulla itse kohdun ja munasarjat. Kipeetä sen ei kuulu tehdä, aristusta siinä just tutkitaan, eli älähtää saa jos tuntuu pahalta. Jos on poikakaveri niin voitte vaikka "harjoitella" keskenänne tutkimusta. Saattaa sitten tuntua vieraan seurassakin helpommalta. Ite tein niin vähän puolivahingossa kun kulta on niin utelias. Ja varmaan se autto.

        Njooh, mä ite kans aattelin alottaa e-pillereiden käytön, kun mulla on ihan tajuttoman epäsäännölliset menkat ja kivuliaatkin. Sit tietty ois kiva saada kuppikokoa nostettua ees A-kuppiin... En mä tutkimuksia pelkää tai mitään, mut voisko joku selittää iha että montako tabua päivässä pitää ottaa, ja jos pillereiden käytön lopettaa, niin palaako ehkä lihonnut keho ja suuremmat tissit entiseen muotoonsa? Joo vaikutan varmaa vähän tyhmältä, mutta fiksumpaa se on kysyä ku jäädä tyhmäksi :D


      • yhdyn aikaisempaan kirjoitt...
        jos sais? kirjoitti:

        Njooh, mä ite kans aattelin alottaa e-pillereiden käytön, kun mulla on ihan tajuttoman epäsäännölliset menkat ja kivuliaatkin. Sit tietty ois kiva saada kuppikokoa nostettua ees A-kuppiin... En mä tutkimuksia pelkää tai mitään, mut voisko joku selittää iha että montako tabua päivässä pitää ottaa, ja jos pillereiden käytön lopettaa, niin palaako ehkä lihonnut keho ja suuremmat tissit entiseen muotoonsa? Joo vaikutan varmaa vähän tyhmältä, mutta fiksumpaa se on kysyä ku jäädä tyhmäksi :D

        tällaista kysyisin että jos rinnat suurenevat ja paino nousee pillereiden syönnin aikana, niin voiko mahan kuluttaa pois liikkumalla, ja pieneneekö samalla rinnat?


      • meibii
        jos sais? kirjoitti:

        Njooh, mä ite kans aattelin alottaa e-pillereiden käytön, kun mulla on ihan tajuttoman epäsäännölliset menkat ja kivuliaatkin. Sit tietty ois kiva saada kuppikokoa nostettua ees A-kuppiin... En mä tutkimuksia pelkää tai mitään, mut voisko joku selittää iha että montako tabua päivässä pitää ottaa, ja jos pillereiden käytön lopettaa, niin palaako ehkä lihonnut keho ja suuremmat tissit entiseen muotoonsa? Joo vaikutan varmaa vähän tyhmältä, mutta fiksumpaa se on kysyä ku jäädä tyhmäksi :D

        Pillereitä otetaan yksi päivässä, joka päivä suurin piirtein samaan aikaan. Yhdessä pakkauksessa on joko 21 tai 28 pilleriä. 21:n tabletin pakkauksen pillerit kestää siis kolme viikkoa, jotka syöt pillereitä, sitten pidetään väliviikko, eli ei oteta pillereitä, tällöin tulee menkat. 28 tabletin pakkauksia on nykyään, ovat aika uusia. Niissä seitsemän ylimääräistä tablettia ovat ns placebo-lääkettä eli lumelääkettä. Niissä ei siis ole hormoneja eli vaikuttavia aineita, niitä otetaan vain, koska voi olla helponmpi käyttää pillereitä kun ei tarvitse miettiä milloin tauko alkaa ja loppuu, koska sitä ei tarvitse lainkaan pitää. Unohtamisen vaaraa on tällöin pienempi. Menkat tulevat placebopilleriviikolla.

        Lääkärille kannattaa mainita, että haluat lievitystä kivuliaisiin menkkoihin. Joidenkin pillereiden sivuvaikutuksiin voi kuulua kivuliaammat kuukautiset, toiset helpottavat kipua. Mutta se on kaikki yksilöllistä, ja oikeat löytyy kokeilemalla. Mulle eka merkki aiheutti tukkoisen olon, päänsärkyä ja pahoinvointia. Uusia ei tällä hetkellä huomaakaan.

        Painonnousu ja nesteen kertyminen (turpoaminen) on kans yksilöllistä. Multa meni ekoina kahtena kuukautena ruokahalu, kaikki lämmin ruoka ällötti, mutta sellaiset kai yleensä tasaantuu. Painonnousua ei kannata stressata, se asettuu itsekseen kun pitää itestään huolta. Mulla paino ei ole noussut, eikä tissit kasvaneet, vaikka poikaystävä niitä kovana tarkkaileekin, ja uskottelee itselleen, että ne on joka kerta hieman isommat :)


      • ....
        meibii kirjoitti:

        Pillereitä otetaan yksi päivässä, joka päivä suurin piirtein samaan aikaan. Yhdessä pakkauksessa on joko 21 tai 28 pilleriä. 21:n tabletin pakkauksen pillerit kestää siis kolme viikkoa, jotka syöt pillereitä, sitten pidetään väliviikko, eli ei oteta pillereitä, tällöin tulee menkat. 28 tabletin pakkauksia on nykyään, ovat aika uusia. Niissä seitsemän ylimääräistä tablettia ovat ns placebo-lääkettä eli lumelääkettä. Niissä ei siis ole hormoneja eli vaikuttavia aineita, niitä otetaan vain, koska voi olla helponmpi käyttää pillereitä kun ei tarvitse miettiä milloin tauko alkaa ja loppuu, koska sitä ei tarvitse lainkaan pitää. Unohtamisen vaaraa on tällöin pienempi. Menkat tulevat placebopilleriviikolla.

        Lääkärille kannattaa mainita, että haluat lievitystä kivuliaisiin menkkoihin. Joidenkin pillereiden sivuvaikutuksiin voi kuulua kivuliaammat kuukautiset, toiset helpottavat kipua. Mutta se on kaikki yksilöllistä, ja oikeat löytyy kokeilemalla. Mulle eka merkki aiheutti tukkoisen olon, päänsärkyä ja pahoinvointia. Uusia ei tällä hetkellä huomaakaan.

        Painonnousu ja nesteen kertyminen (turpoaminen) on kans yksilöllistä. Multa meni ekoina kahtena kuukautena ruokahalu, kaikki lämmin ruoka ällötti, mutta sellaiset kai yleensä tasaantuu. Painonnousua ei kannata stressata, se asettuu itsekseen kun pitää itestään huolta. Mulla paino ei ole noussut, eikä tissit kasvaneet, vaikka poikaystävä niitä kovana tarkkaileekin, ja uskottelee itselleen, että ne on joka kerta hieman isommat :)

        ittelläni ekana viikkona pillerien aloittamisesta oli huono ruokahalu, mutta kaikki normalisoitui sitten. Joku oli kirjoittanut että pillerien aikana turvottaa, mutta taukoviikkona "laihtuu". Itselläni taas aivan toisin perin, eli kaikki on yksilöllistä!

        suosittelen: Yasmin-merkki. Minulle se käy, toisille ei.


    • random

      Unohdin ottaa laatan kolmanneksi vikan pillerin. No otin, sitten seuraavana päivänä sen heti kun muistin ja samalla myös sen päivän pillerin.

      Sen jälkeen otin laatan vikan pillerin ja aloin pitämään perus 7 vuorokauden taukoa. Nyt en ole kahteen päivään ottanut pilleriä ja kohta pitäisi menkkojen alkaa.

      Toisaalta luin ohjeesta, että mun olis pitäny heti unohdettuani alottaa 7 vuorokauden tauko tai vaihtoehtosesti jatkaa heti uutta laattaa edellisen loputtua. No, enpä kumpaakaan tehnyt, koska olen idiootti, enkä ottanut asiasta selvää.

      Nyt pelottaa. Osaako kukaan sanoa olisiko mahdollista, että olen raskaana?

      • suvi-

        voiko olla yhdynnässä ilman kondomia jos on käyttänyt vasta viikon e-pillereitä? kiitos etukäteen:)


      • yasminelle
        suvi- kirjoitti:

        voiko olla yhdynnässä ilman kondomia jos on käyttänyt vasta viikon e-pillereitä? kiitos etukäteen:)

        Lue ne ohjeet, siellä se luki mutta en muista enään ulkoa


      • inunj
        yasminelle kirjoitti:

        Lue ne ohjeet, siellä se luki mutta en muista enään ulkoa

        Oon nyt alomassa meliane merkkiset pillerit, onko kenelläkään kokemuksia niistä? Ja onko kaikki merkit muka yhtä suojaavia raskaudelta? Ku luin netistä jotain keskusteluja niin löyty noista melianeista pelkästään niitä juttuja et olis tullu raskaaks O_O


    • äityliolevinaan

      E-pillereitä et saa ilman reseptiä.

      Itse olen käyttänyt yksiä pillereitä yli 2v eikä mun rinnat ole kasvanut siitä enempää. En ole edes lihonut. Joillakin niin käy, sillä kaikki reagoivat omalla tavallaan pillereihin.

      Pillereistä voi tulla myös finnejä ja lihoa ja muita huonoja sivuvaikutuksia. Mieti onko se sen arvoista.

      E-pillerit aiheuttavat saman reaktion kehossasi kuin raskauden alku. Siitä rintojenkin kasvu johtuu. Sitten kun lopetat pillereiden syönnin, rintasi palaavat normaaliin kokoonsa ja niistä voi tulla jopa roikot.

      Olet nuori ja typerä kun kyselet tuollaisia. Siispä rintasi kasvavat tuosta vielä todennäköisesti. Ja jos ei kasva niin se on voivoi. Voit silti olla hyvännäköinen, kuten kauniskasvoinen, esim. lauta-Kätlinkin melkein voitti pp:n.

      • art4

        Ja tän takia kannatti kaivaa 4 vuotta vanha keskustelu? Pääset toistelemaan samoja asioita ja haukkumaan toista nuoreksi ja typeräksi, vaikka tämä on ehtinyt kasvaa jo 4 vuotta. Älykästä.


      • ???
        art4 kirjoitti:

        Ja tän takia kannatti kaivaa 4 vuotta vanha keskustelu? Pääset toistelemaan samoja asioita ja haukkumaan toista nuoreksi ja typeräksi, vaikka tämä on ehtinyt kasvaa jo 4 vuotta. Älykästä.

        EIkö ole niin että kun siirtää menkkoja niin voi esiintyä pientä tiputtelua silloin tällöin, niin ohjeissa sanotaan. MInulla kävi niin että siirsin menkkoja ja 2 viikon päästä tuli 5 päivän runsas vuoto. Pientä tiputteluako?? onko normaalia???


      • ui88
        ??? kirjoitti:

        EIkö ole niin että kun siirtää menkkoja niin voi esiintyä pientä tiputtelua silloin tällöin, niin ohjeissa sanotaan. MInulla kävi niin että siirsin menkkoja ja 2 viikon päästä tuli 5 päivän runsas vuoto. Pientä tiputteluako?? onko normaalia???

        Niin nimenomaan pakkausselosteessa kerrotaan siitä, mitä VOI tapahtua. Ei siellä sanota, että kaikille sitten käy näin. Jokainen keho reagoi omalla tavallaan. Sinulla mitä ilmeisemmin alkoi tyhjennysvuoto siinä kohtaa.


      • heeips..

        "Pillereisrä voi tulla myös finnejä" Ei muuten ole totta! Jotkut käyttävät pillereitä aknen hoitoon, niin miten siit vois tulla finnei? varmaa aika paska merkki sul jos niist finnei tulee ja lihoo. paras ja uusin on yaz ;)


      • -
        heeips.. kirjoitti:

        "Pillereisrä voi tulla myös finnejä" Ei muuten ole totta! Jotkut käyttävät pillereitä aknen hoitoon, niin miten siit vois tulla finnei? varmaa aika paska merkki sul jos niist finnei tulee ja lihoo. paras ja uusin on yaz ;)

        On muuten totta. Luepa vaikka se Yazien pakkausseloste ja sieltä kohta, missä kerrotaan mahdollisista haittavaikutuksista. Kaikki e-pillerit voivat aiheuttaa finnejä!

        Mikään pillerimerkki ei ole parempi kuin toinen, koska eri ihmisille sopii eri pillerit ja joillekin eivät sovi mitkään. Yaz ei muuten ole edes markkinoiden uusin pilleri.

        Eli summa summarum, viestisi oli täynnä täysin väärää tietoa.


    • kokojj

      Niin kiinnostais tietää te joilla on kokemusta että kuinka nopeesti pillereiden käytön aloittamisen jälkeen rintojen kasvua tai ihon kunnon paranemista tapahtui??

    • Ei varmaa tietoa

      Saat todennäköisesti teitää nopeiten.

    • laihajaonnellinen

      mitä vittua sä niillä vitun pillereillä teet? ai koska on suojaikäraja ylittyny ni pitää ottaa paljaana sisää?? ja jos haluut suurentaa tissei etkä huorata ni suosittelen hieromaan rintoihin runsaasti voita ja sit meet vittu saunaan ni pitäis kasvaa. etkö tiiä et ne pillerit lihottaa vai ootko jo läski? jos oot ni eks sul oo jo isot tissit niinku kaikil läskeil? ja miks haluut isot tissit ku ei ketää kiinnosta ne, meit jätkii kiinnostaa vaa hyvä perse ja bonari on jos tykkäät ottaa suihin kauan ja usein.

      • dfghgfd

        Tarvitseeko pillereitä sit jos käyttää kondomia tai siis onko suoja merkittäväst parempi? Pelottaa kauheest et tuun raskaaks ku käytän seksis vaan kortsua....


      • hr
        dfghgfd kirjoitti:

        Tarvitseeko pillereitä sit jos käyttää kondomia tai siis onko suoja merkittäväst parempi? Pelottaa kauheest et tuun raskaaks ku käytän seksis vaan kortsua....

        Tuplaehkäisy on aina varmempi. Jos kondomi sattuisi repeämään olisi sen ehkäisyteho silloin 0%. Silloin pillerit ovat siinä pelastamassa, sillä niiden teho oikein käytettynä on 99%-99,9%. Kyllä kondominkin kanssa pärjää yksistään, jos on huolellinen. Niillä hormoneillakin on omat mahdolliset haittavaikutuksensa.


      • plöö
        dfghgfd kirjoitti:

        Tarvitseeko pillereitä sit jos käyttää kondomia tai siis onko suoja merkittäväst parempi? Pelottaa kauheest et tuun raskaaks ku käytän seksis vaan kortsua....

        Kyllä sen todennäkösesti huomaa jos kortsu on rikki menny, luulisin näin. Koska kyllä useimmiten esim.jätkäkii pitää vähä huolta asiasta ja se kyl huomaa jos ei oo kumissa kamat tallella enää... :d
        Mutta tottakai on parempi suoja jos käyttää sekä kumia että pillereitä, siihen en väitä vastaan.


    • ?

      Oon 16 v ja ajattelin hankkia pillerit, ihan ehkäisyn ja menkkojen epäsäännöllisyyden takia.
      Mietin tässä sitä että saako ensimmäisen pakkauksen(set) ilmaiseksi aina? Ja muutenki paljon ne suunnillee maksaa, koska en haluis vanhempien tietävän, joten en viittis pyytää niiltä rahaa niihin ja oma budjetti on aika pieni :S

      • -

        Ei saa aina ilmaiseksi. Riippuu täysin paikasta. Pillereiden hinta riippuu hyvin paljon merkistä. Keskimäärin siinä 10€ kieppeillä per kuukausi.


      • joku random..

        Jos haluut pillereit, käyppäs ehkäsyneuvolas. se neuvoo ja vastaa kysymyksii. Sielt saa myös 3 kuukaudelle ilmaset piltsut ja reseptin et voit hankkii lisää apteekist. yaz merkistä 3 kuukauden pakkaus maksaa n. 30 euroo. Ei mitään halpaa...


      • -
        joku random.. kirjoitti:

        Jos haluut pillereit, käyppäs ehkäsyneuvolas. se neuvoo ja vastaa kysymyksii. Sielt saa myös 3 kuukaudelle ilmaset piltsut ja reseptin et voit hankkii lisää apteekist. yaz merkistä 3 kuukauden pakkaus maksaa n. 30 euroo. Ei mitään halpaa...

        Ei ole mikään sääntö, että ehkäisyneuvolasta saa ilmaisia pillereitä. Joka paikassa toimitaan eri tavalla! Jossain jaetaan jopa puolen vuoden pillerit ilmaiseksi ja jossain muualla pillereitä ei saa lainkaan ilmaiseksi.


    • joku random...

      Kui vanhanaikaisia te ihmiset täällä ootte? e-piltsut mitää lihota, herranjumala : D Itse olen vain laihtunut.. jos e-pillerit olisivat vaarallisia, miksi niitä myytäisiin : P Mulla ei kumminkaan ollut valinnanvaraa, menkkavuoto nii suuri et iha anemia iski. Hemoglobiini oli jotai 91 luokkaa jotei e-pillerit ja rautalääkkeet siitähä seuras. Huomasin kyl et rinnat on kasvanu aika paljo o.ö... oon 158cm (enkä kasva enää) painan noin 43 kiloo ja rinnat on d kuppi, ja neki alkaa olla pienet..

      • -

        Huoh... todella. Jos mitään ei tiedä asiasta, ei kannata silloin myöskään kertoa omia viisauksiaan.

        E-pillerit voivat aiheuttaa painonnousua monellakin tapaa:
        Ne voivat aiheuttaa nesteen kertymistä elimistöön -> paino nousee
        Ne voivat aiheuttaa aineenvaihdunnan muutoksia -> paino nousee
        Ne voivat aiheuttaa ruokahalun kasvamista -> paino nousee

        Jos sinä olet laihtunut, hienoa. Kaikkien muiden kehot eivät toimi samalla tavalla.

        Pillerit voivat joissakin tapauksissa olla jopa hengenvaaralliset.

        Vanhanaikaikaisuudella ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Kaikki nämä tiedot löytyvät pakkausselosteista. Sinulla ei selvästi ole ollut halua lukea yhdenkään pillerimerkin selostetta.


      • MaailmanTyhmin :)
        - kirjoitti:

        Huoh... todella. Jos mitään ei tiedä asiasta, ei kannata silloin myöskään kertoa omia viisauksiaan.

        E-pillerit voivat aiheuttaa painonnousua monellakin tapaa:
        Ne voivat aiheuttaa nesteen kertymistä elimistöön -> paino nousee
        Ne voivat aiheuttaa aineenvaihdunnan muutoksia -> paino nousee
        Ne voivat aiheuttaa ruokahalun kasvamista -> paino nousee

        Jos sinä olet laihtunut, hienoa. Kaikkien muiden kehot eivät toimi samalla tavalla.

        Pillerit voivat joissakin tapauksissa olla jopa hengenvaaralliset.

        Vanhanaikaikaisuudella ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Kaikki nämä tiedot löytyvät pakkausselosteista. Sinulla ei selvästi ole ollut halua lukea yhdenkään pillerimerkin selostetta.

        Ihmiset ovat erilaisia kyllä... Enkä enää tiedä mitä uskoa, kun joku sanoo sitä ja toinen tätä, mutta itse haluisin kylläkin eniten luottaa ammattilaisiin, jotka ovat asiaan perehtyneet.. eikä se ees minun oma viisauteni ollut ;D en mä niin fiksu sentää oo, et keksisin tollasta, ja vaikka keksisin, ei mulla oo tapana valehdella tarkotuksella jossai chatissa. ANTEEKSI ystäväiseni, mutta yritin vain auttaa, ei tarkotukseni ollut ärsyttää sinua tyhmyydelläni.


    • joku random

      Oon kysyny kahelta ammattilaiselta, että lihottaako pillerit, koska ite oon nii tarkka painostani, ja kummatkin sano et ei. joskus ennenvanhaan e-pillerit olivat kulma vielä niin kehnoja, että saattoivat aiheuttaa painonnousua. Eli kyllä mäkin jotain tästä asiasta tiedän, kun olen ammattilaisilta. KAIKKI lääkkeet voivat olla hengenvaarallisia väärin käytettyinä. Miksi myytäisiin lääkkeitö jotka voivat TAPPAA! eihän se olisi edes laillista o.ö ja anteeksi jos olen ihan vitun urpo paskiaine ja tajusin asiasi väärin, mutta näin vain on : ) ehkä e-pillereistä johtuu, että olen tullut urpoksi, joka tajua mistään mitään..

      • joku random taas

        Jeesh! Kirjotuskurssille : D mähä osaan kirjottaa.. Onks mahollist et yhel ihmisel voi tulla noi paljo kirjotusvirheit, ja ei ees oo huomannu niit ku jälkikätee o.ö no kaikkiha on mahollist.. Mua kiinnostais tietää, et mitä tapahtuu, jos koira syö yhden pillerin. Eihän yhdestä pilleristä sentään mitään hengenvaarallista tapahdu? Minulla nimittäin kerra tippui piltsu lattialle, ja ehin sen juuri nostaa, ennen kuin haukkuni ehti nähdä sen. Tän jälkeen oon miettiny tätä asiaa..


    • joku random

      voi voi voi.. olen kylläkin kysynyt kahdelta asian ammattilaiselta, voivatko pillerit aiheuttaa painonnousua, kummatkin sanoivat EI. Ennenvanhaan pillerit olivat kumminkin vielä niin huonoja, että aiheuttivat painonnousua. ja KAIKKI lääkkeet ovat hengenvaarallisia, jos niitä käyttää väärin! eihän se edes ole laillista myydä pillereitä, jotka TAPPAVAT, vaikka niitä käyttäisi ohjeiden mukaan. olis se aika sairasta, eikö muka sustakin? Ja anteeks jos ymmärsin vaan asiasi väärin.

      • joku random

        Miks tää asia nyt tänne tuli kahteen kertaan? ekalla kerralla ei suostunut lähettämään joten aloinpa sepittämään uudelleen.. no mutta älkää välittäkö tosta toisesta viestistä : )


      • -

        Kumpikin "asian ammattilainen" on siis maalaillut sinulle ruusunpunaisia kuvia. Käy vaikka huvikseen lueskelemassa täällä suomi24:ssä ehkäisypalstan keskusteluita. Sieltä löydät vaikka kuinka paljon henkilöitä, joille pillerit ovat aiheuttaneet painonnousua. Ja kyllä, tästä varoitetaan myös pakkausselosteissa. Jos niin ei voisi tapahtua, ei sitä esitettäisi mahdollisten haittavaikutusten luettelossa.

        Pillereiden käyttö voi aiheuttaa esimerkiksi veritulpan joka sydämeen kulkeutuessaan tappaa. Jopa täysin oikein käytettynä tämä riski on olemassa.

        Nämäkin asiat selviävät lukemalla jonkun pillerimerkin pakkausseloste.


    • whoot..

      ovatha ne "asian ammattilaiset" niin ihhanii ihmisii : ) mie ihailen niit koko sydämestäni. joo unoha : D Jos ny rehellisiä ollaan, ni oon niin laiska, etten jaksa pakkausselosteita lueskella... Uskon kumminkin pillereihin kuolemisen olevan melko harvinaista ^^ Tai mistä minä nyt sitäkää voin tietää. Itse ainaki hengissä pyyhellän toistaiseksi : D

    • kamoon

      Voi hyvä luoja ihmiset, miten ei kaiken valistuksen jälkeenkään kaikki tiedä edes perusteita?? Noh, teiniäitinä kai sitä aikuistuu sitte nopeesti. Ja hei jee, tissitki voi kasvaa

    • jeeejje

      E-pillerit ovat tulleet ainakin minulle paljon halvemmaksi kuin kondomit!
      Rintani suurenivat jopa 2 kuppikokoa tosin toki tässä on itsekkin alkanut tulla aikuisemmaksi. Painoa voi alkaa kertyä jos vähänkään muuttaa elämäntapoja..
      Kamala juttu on ollu se että mieleni on alkanut vaihella.. varmaan vaihdettava toiseen ehkäisytapaa.

      Gynellä käyminen voi olla ensin kamalaa mutta se kannattaa ottaa vakavasti..
      Tietojeni mukaan virtsatulehdus voi helposti muuttua klamydiaan ja tietysti kannatta tutkia itsensä ennen kuin lopettaa kondomin käytön.

      T. Tytteli 17 vuotta

    • tyhmäkuinsaapas

      hmm.. tämä nyt on aika tyhmä kysymys muttakun ihan junnu olen. ostin juuri ensimmäiset e-pillerit ja yrittänyt etsiä kaikkea tietoa niistä. Aloitan ne sitten ku seuraavat menkat alkaa eli n. 2 vk päästä. siihen mennesseä joku viisaampi voisi kertoa että kun ottaa sen ekan pillerin niin loppuuko menkat :D vai jatkuuko ne normaalisti ensin ja sitten tulee se n. 28pv tauko? kun sanotaan että vaikuttaa heti, niin missä mielessä? siinä että ei tarvitse muita ehkäisymenetelmiä vai että kuukautisetkinloppuvat heti. :DD auttakaa!

      • hbujnk

        Vaikuttaa heti = tekee sen, mitä varten ne pillerit ovat, EHKÄISEE (raskautta)

        Kukaan ei voi tietää, mitä tapahtuu menkoillesi, kun pillerit aloitat. Teoriassa menkkojen pitäisi jatkua ihan normaalisti ja sitten seuraavat tulevat ensimmäisellä pilleritauolla (jos käytät sellaista merkkiä, jossa tauko pidetään). Ihan yhtä mahdollista on kuitenkin se, että

        a) menkat loppuvat kesken
        b) menkat jatkuvat paljon pidempään kuin normaalisti, esimerkiksi koko ensimmäisen pilleriliuskan ajan
        c) menkat vähenevät huomattavasti ja kestävät lyhyemmän ajan
        d) menkat loppuvat kesken ja kuitenkin vielä alkavat uudelleen
        e) jotain muuta

        Sen näkee sitten myöhemmin, mitä sinulle tapahtuu.


    • tyhmäkuinsaapas

      kiitti tästä :)

    • minee

      Mulla olis sellainen kysymys joka mua hieman vaivaa. Eli mulla on e-pillerit aknen hoitoon ja ehkäisyys. Kun uusin respetin olivat aikasemmat pillerit ehtinyt jo loppua ja aloitin pillereiden syönnin 1 ½vm myöhässä. Onko ehkäisy silloin voimassa?

      Selosteessa luki, että jos ottaa kuukautisten 2-5pv täytyisi syödä pillereitä 7pv että ehkäisy on.

      • jk

        Mikä on 1 ½vm? Koita myös kertoa (paljon) selkeämmin minkälaisesta tilanteesta on kyse ja mikä pillerimerkki on käytössä.


    • minee

      kirjoitus virhe, eli tarkoiti vk eli viikkoa. Cypretyl on pillerin merkki.
      Ja siis kiinostaisi vain tietää, että onko tuo ehkäisy voimassa vaikka olenkin niinsanotusti kesken aloittanut pillereiden otot.
      pillereitä olen syönyt 2 vuotta

      • jk

        Eli sinun piti saada resepti uusituksi pillereiden jatkamista varten, mutta ehdit vasta 1½ viikkoa myöhässä aloittaa pillerit? Silloin ehkäisyteho on menetetty. Tuolla 2-5 päivän aloittamisella ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa. Et sinä ollut pillereitä ensimmäistä kertaa aloittamassa, vaan sinun piti niitä jatkaa tauon jälkeen.

        Tilanne on siis se, että sinun olisi pitänyt jäädä odottamaan ensimmäisiä luomumenkkoja ja aloittaa sitten vasta e-pillereiden käyttö ikään kuin uudestaan alusta. Nyt olet aloittanut ne uudelleen ihan kesken kierron, eikä ehkäisytehoa voi taata kukaan. Älä luota tehoon ensimmäisen liuskan aikana.


    • hdfgdfh

      E-pillerit eivät ole hyvä idea. Niitä ei kannata ottaa. Ne ovat tarkoitettu ehkäisyyn, mutta parempi olla se kortsu käytössä. E-pillerit voi aiheuttaa vaikeuksia kehossa. Sairastuttaa sitä jne.
      Ja ne antakaa niiden menkkojenkin vaan tulla milloin pitää.
      Menkkakivutkin hoituu muulla tavoin kuin pilsuja popsimalla.

      • hgjkhbjk

        Paljon mielipiteitä, mutta ei yhtään oikeaa perustetta. Mielipiteet ois hyvä perustella edes jotenkin.


      • jaapajaah
        hgjkhbjk kirjoitti:

        Paljon mielipiteitä, mutta ei yhtään oikeaa perustetta. Mielipiteet ois hyvä perustella edes jotenkin.

        Varmasti omakohtaisia kokemuksia monilla haittojen suhteen, varsinkin pitkäaikaiskäytöllä. Eiköhän ne ole riittävän päteviä. Plus netistä saa aika paljon tietoa.
        Jos kysyt lääkefirmalta, joka tekee kyseisiä pilsuja, tietysti sanoisivat olevan täysin turvallisia, koska haluavat vain taloudellista hyötyä. Eivät välitä ihmisten terveydestä.


    • simple as that

      itse sain ehkäisyneuvonnassa pillerit. Oon 15. Eka siellä keskusteltiin. Sitte se anto 3kk pillerit ilmaseks, ilman sisätutkimusta.niin simppelii :)

    • minä

      Jos oot vasta 16 sun ei todellakaan kannata yrittää kasvattaa rintojas eikä varsinkaan e-pillereillä. Oon melko varma et sun rintas kasvaa vielä luonnostaankin.

    • Anonyymi

      E pillerit saa aikaiseksi horny zombeja

    • Anonyymi

      T bum bum

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      127
      3227
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1275
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1086
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      13
      1043
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      54
      972
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      966
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      934
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      839
    Aihe