Ongelma Hondan koneessa

hondah

Ongelmana on Hondan (8 hv) käynti. Kyseinen kone on vesipumpussa, jota käytetään jääteiden vesittämiseen. Yksinkertainen vehje; propelli putkessa.
Käynti aaltoilee erittäin pahasti. Arvaisin, että kierrosluku vaihtelee 1500 ja 3000 välillä muutaman sekunnin tasaisissa jaksoissa. Kierrosluvun säädin tempoo kaasuläppää edestakaisin. Jos kaasun säätää sormella paikalleen, niin moottori vetää erittäin kauniisti millä kierroksilla tahansa. Paikallisella pienkonekorjaamolla ei riitä mielenkiinto asiaan (kun se käy niin se on kunnossa -tyyli). Vika lienee säätimessä, ehdotuksia??

19

13240

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • arvuuttajax

      säätäsit ihan sormella sen moottorin päkättämään halutulla nopeudella.
      Säädin ilmeisesti on tarkoitettu reagoimaan vesipumpun kuormaan; eli kun kuorma kasvaa, antaa säädin moottorille lisää kaasua. Kun kuorma pienenee , tulisi moottorin kaasutuksen vähentyä. NYT taitaa olla niin, että säädin ei pysy kuormituksen vaihtelun perässä; jää vaihtelunopeudessa jälkeen.
      Nopeuta säätimen kuormitusmittaustaajuutta.
      Jos säädin yrittää säätää riittävän taajasti(useasti), voi olla että säätimen suorittama kertakorjaus on liian vähäinen.

    • Greg

      Arvelisin, että kaasuttimessa voisi olla roskia tai vettä.

      Jos moottori ei saa kunnolla polttoainetta, niin se yrittää sammua. Kun se yrittää sammua, niin kierrosluvun säätäjä vetää kaasua. Kun kierrokset sitten nousenatkin, niin säädin korjaa niitä taas pienemmiksi jne.

      Pienkonekorjaamot eivä ole joutuneet Korjailemaan Hondia. Heillä loppuisi leipä, mikäli ihmiset ostaisivat Hondia. Siksi ne myyvät Brigg:sejä.
      Korjaamoiden käsitys, "kunnossa, kun käy"--johtuu siitä, että heidän koneitaan ei saa käyntiin yleensäkään.

      Tyhjennä siis kaasuttimen kohokammio. Äläkä päästä niitä Briggsin miehiä koskemaan Hondaasi.

      • Olisikohan mahdollista

        koneen rynnätessä täysille syntyy kavikointia eli vesi hajoaa,säädin pudottaa kierroksia ja taas saadaan "veteen" kiinni.Jotta tälviisii.


      • RiK

        Siinäpä se vastaus tulikin. kone ei saa polttoainetta oikealla tavalla. puhdistushommiksi menee.


    • hondah

      vakionopeudelle minä sen olen lukinnutkin, ei se varmaan kestäisikään jatkuvaa pöräyttelyä koko päivän, mutta voisihan se toimia kuten pitääkin. Vahtimattoman koneen valuminen ylikierroksillekin pelottaa.
      Kaasutin on kyllä putsttu, sen B&S -miehetkin osaavat - ja minä. Kavitoinnista ei ole kyse, käy varsin tasaisesti sormiohjauksella, eli kuormitus ei vaihtele.
      Miten muutetaan säätimen kuormitustaajuutta. Säädin korjaa liian herkästi ja laidasta laitaan. Sormella säätöä jarruttaen toimii OK.
      Paremmat neuvot täältä saa kuin tämän paikkakunnan korjaamolta. Metsurit kuskaakin m-sahansa naapurikaupunkiin.

      • arvuuttajax

        "Sormella säätöä jarruttaen toimii OK." -tuosta päättelen, että sulla on mekaaninen säädin(samanlainen kuin B&S:n pomminvarmassa); no, oisko mahoton homma viritellä siihen sormeilemaasi kohtaan jonkinlainen "kitkajarru" joka hidastaisi säädintä. B&S:ssahan säätövivussa on vaimenninjousi.
        "Kuormanmittaustaajuus" liittyy P-,PI- ja PID-säätimiin.


      • hondah
        arvuuttajax kirjoitti:

        "Sormella säätöä jarruttaen toimii OK." -tuosta päättelen, että sulla on mekaaninen säädin(samanlainen kuin B&S:n pomminvarmassa); no, oisko mahoton homma viritellä siihen sormeilemaasi kohtaan jonkinlainen "kitkajarru" joka hidastaisi säädintä. B&S:ssahan säätövivussa on vaimenninjousi.
        "Kuormanmittaustaajuus" liittyy P-,PI- ja PID-säätimiin.

        jarrua olen itsekin miettinyt. Tuntuu vain niin omituiselta, että Hondaa pitäisi itse viritellä.


      • Greg
        hondah kirjoitti:

        jarrua olen itsekin miettinyt. Tuntuu vain niin omituiselta, että Hondaa pitäisi itse viritellä.

        Olin pari päivää poissa...Mutta älä rakentele mitää omia jarruja koneeseen. Kuten varoitin..Brigsin miehet luulevat, että Hondiin pitäisi tehdä samoja viritelmiä. Säätimet ovat eri aikakaudelta.

        Jos olet käyttänyt sen kaasuttimen auki, kuten minä ja nimim."kaasarissa"- suosittelimme, niin katso kaiken varalta myös bensahana...bensaletku...tankin ilmareikä..ilmanpuhdistin... jne. Ja huolehdi kunnon tiivisteet ennen kasausta.

        Hondan säädin on herkkä ja varmatoiminen. Omilla konsteillasi et parempaa saa. Huomaa, että se estää samalla moottoria menemästä ylikierroksille. Nuo kaikki ominaisuudet menetä, jos muokkaat osia. Noilla viritelmillä voit rikkoa moottorin, koska sitä ei ole suunniteltu kilpamoottoriksi.

        Honda osaa kyllä tehdä kilpamoottoreitakin. Formuloissa se putsasi palkintopöydät, ja lähti sitten pois. Hondissa oli jo silloin 200-400 hv:tä enemmän kuin muilla. (älä vertaa näihin engelsmannien "mugen Hondiin")


    • kaasarissa

      kaasuttimen pääsuutin tukossa ihan varmasti. säädin ei rupee temppuileen eikä jousivoimat muuttuile, vaan bensan saannis se vika, jota säädin sitte paikkailee ja käynti yhtä aaltoilemista. ilmeisesti GX-sarjan koneita, eli ota kaasari käteen(säätimen jousia ja vipuja vahingointtamatta)ja putsaa se pääsuutin. löytyy sieltä sakkakupin ruuvin takaa(meisselikanta) putsaa se kunnolla ja johan käy taas komeesti. harvoin mutta mahdollista kyllä että ns.tyhjäkäyntipiiri myös tukos. sen suutin löytyy kaasan päältä kunhan irroitaa ensin ristipäisen tyhjäkäyntiruuvin. siinä sitte sellainen ovaalinmuotoinen pieni muovikansinen muhvi. irroita se kangoittamalla tasaisesti molemmilta puolilta ylöspäin. putsaa ne pienet reiät ja paikoilleen. ja kyllä käy tasaisesti...

      • säätö

        Avaa 10mm mutteri säätimen akselista, paina vipua kaasutinta kohti ääriasentoonsa ja kiristä samalla mutteri. Pitäisi loppua vatkaaminen.


      • hondah
        säätö kirjoitti:

        Avaa 10mm mutteri säätimen akselista, paina vipua kaasutinta kohti ääriasentoonsa ja kiristä samalla mutteri. Pitäisi loppua vatkaaminen.

        Kiitos vihjeestä


      • Greg
        hondah kirjoitti:

        Kiitos vihjeestä

        Älä mene sorkkimaan sitä säätäjää. Yritin varoitella pitkin ja poikin tuollaisista säädöistä!

        Hukkaan taisi mennä minunkin kirjoitukseni!

        Saattaa se vatkaus loppua, mutta pysyy se vesiputkikin kyllä kuivana..!!!


      • hondah
        Greg kirjoitti:

        Älä mene sorkkimaan sitä säätäjää. Yritin varoitella pitkin ja poikin tuollaisista säädöistä!

        Hukkaan taisi mennä minunkin kirjoitukseni!

        Saattaa se vatkaus loppua, mutta pysyy se vesiputkikin kyllä kuivana..!!!

        hyvää joulua


      • edelleen
        Greg kirjoitti:

        Älä mene sorkkimaan sitä säätäjää. Yritin varoitella pitkin ja poikin tuollaisista säädöistä!

        Hukkaan taisi mennä minunkin kirjoitukseni!

        Saattaa se vatkaus loppua, mutta pysyy se vesiputkikin kyllä kuivana..!!!

        Joo, eihän ne jousivoimat muutu, mutta entäpä normaalista kulumisesta johtuvat välykset niin vivustoissa kuin itse moottorissa? Ei ne Hondatkaan maailman tappiin asti samoilla säädöillä toimi. Tottakai ensimmäisenä kannattaa tarkistaa polttoaineensaanti ja puhdistaa kaasutin, mutta kyllä tuo keskipakosäätimen säätö on jokaisessa koneessa ajankohtainen ennemmin tai myöhemmin.


    • hondah

      Kaasutin on purettu ja putsattu, paineilmaakaan ei säästetty. Eikä toimi. En yllättynyt, johan pienkonehuolto oli putsannut kaasuttimen ja vaihtanut tulpan.
      Näköjään tämä onkin motorisoitu VESIOINAS.

      • Greg

        Vaikuttaako imun (kuristimen) käyttäminen käyntiin? Onko ilmanpuhdistin paikoillaan ja tiivis, sekä puhdas?

        Jos koneesi kävi sellaisessa huollossa, jossa korjaavat ruohonleikkureita, niin en ihmettele ongelmaasi. Varoittelin siitä kyllä.

        Minkä se huolto arveli viaksi? Vain maksoitko tyhjästä?


    • Jari M.

      Oletkos kokeillut eri kaasun asentoja, jos heijaaminen loppuisi? Itsellä on pieni Honda G100 pyörittämässä vesipumppua ja siinä heijaaminen alkaa, jos kaasu on täysillä. Kuristinläppää kiinni panemalla heijaaminen loppuu, mutta kun keventää vähän kaasua niin silloin toimii hyvin eikä kuristinta tarvita avuksi tasoittamaan käyntiä.

      Jos ei ole kuormitusta, niin silloin ei heijaa vaikka olisi kaasu täysilläkin.

      • hondah

        Kokeiltu on. Ei vain viitsisi käyttää vajaa kaasulla kun täydellä kaasulla vettä tulee paljon paremmin ja tehokin tuntuu riittävän ( kun sormella jarruttaa kaasuläppää).


      • korjasin
        hondah kirjoitti:

        Kokeiltu on. Ei vain viitsisi käyttää vajaa kaasulla kun täydellä kaasulla vettä tulee paljon paremmin ja tehokin tuntuu riittävän ( kun sormella jarruttaa kaasuläppää).

        Vika oli muutaman vuoden ja ihmettelin, purin kaasarin, putsasin, rasvasin ja tein kaikkeni.
        Vika löytyi lopuksi tyhjäkäyntisuutin oli tukossa.
        Tyhjäkäynti suutin oli hieman erikoisessa paikassa ja muovinen.
        Otappa ja tutki vielä, muistaakseni kaasaria ei tarvinnut paljon purkia saadakseen sen suuttimen siivottua.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      96
      1886
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1340
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

      Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

      Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

      Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

      en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

      Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe