Ongelmana on Hondan (8 hv) käynti. Kyseinen kone on vesipumpussa, jota käytetään jääteiden vesittämiseen. Yksinkertainen vehje; propelli putkessa.
Käynti aaltoilee erittäin pahasti. Arvaisin, että kierrosluku vaihtelee 1500 ja 3000 välillä muutaman sekunnin tasaisissa jaksoissa. Kierrosluvun säädin tempoo kaasuläppää edestakaisin. Jos kaasun säätää sormella paikalleen, niin moottori vetää erittäin kauniisti millä kierroksilla tahansa. Paikallisella pienkonekorjaamolla ei riitä mielenkiinto asiaan (kun se käy niin se on kunnossa -tyyli). Vika lienee säätimessä, ehdotuksia??
Ongelma Hondan koneessa
19
13098
Vastaukset
- arvuuttajax
säätäsit ihan sormella sen moottorin päkättämään halutulla nopeudella.
Säädin ilmeisesti on tarkoitettu reagoimaan vesipumpun kuormaan; eli kun kuorma kasvaa, antaa säädin moottorille lisää kaasua. Kun kuorma pienenee , tulisi moottorin kaasutuksen vähentyä. NYT taitaa olla niin, että säädin ei pysy kuormituksen vaihtelun perässä; jää vaihtelunopeudessa jälkeen.
Nopeuta säätimen kuormitusmittaustaajuutta.
Jos säädin yrittää säätää riittävän taajasti(useasti), voi olla että säätimen suorittama kertakorjaus on liian vähäinen. - Greg
Arvelisin, että kaasuttimessa voisi olla roskia tai vettä.
Jos moottori ei saa kunnolla polttoainetta, niin se yrittää sammua. Kun se yrittää sammua, niin kierrosluvun säätäjä vetää kaasua. Kun kierrokset sitten nousenatkin, niin säädin korjaa niitä taas pienemmiksi jne.
Pienkonekorjaamot eivä ole joutuneet Korjailemaan Hondia. Heillä loppuisi leipä, mikäli ihmiset ostaisivat Hondia. Siksi ne myyvät Brigg:sejä.
Korjaamoiden käsitys, "kunnossa, kun käy"--johtuu siitä, että heidän koneitaan ei saa käyntiin yleensäkään.
Tyhjennä siis kaasuttimen kohokammio. Äläkä päästä niitä Briggsin miehiä koskemaan Hondaasi.- Olisikohan mahdollista
koneen rynnätessä täysille syntyy kavikointia eli vesi hajoaa,säädin pudottaa kierroksia ja taas saadaan "veteen" kiinni.Jotta tälviisii.
- RiK
Siinäpä se vastaus tulikin. kone ei saa polttoainetta oikealla tavalla. puhdistushommiksi menee.
- hondah
vakionopeudelle minä sen olen lukinnutkin, ei se varmaan kestäisikään jatkuvaa pöräyttelyä koko päivän, mutta voisihan se toimia kuten pitääkin. Vahtimattoman koneen valuminen ylikierroksillekin pelottaa.
Kaasutin on kyllä putsttu, sen B&S -miehetkin osaavat - ja minä. Kavitoinnista ei ole kyse, käy varsin tasaisesti sormiohjauksella, eli kuormitus ei vaihtele.
Miten muutetaan säätimen kuormitustaajuutta. Säädin korjaa liian herkästi ja laidasta laitaan. Sormella säätöä jarruttaen toimii OK.
Paremmat neuvot täältä saa kuin tämän paikkakunnan korjaamolta. Metsurit kuskaakin m-sahansa naapurikaupunkiin.- arvuuttajax
"Sormella säätöä jarruttaen toimii OK." -tuosta päättelen, että sulla on mekaaninen säädin(samanlainen kuin B&S:n pomminvarmassa); no, oisko mahoton homma viritellä siihen sormeilemaasi kohtaan jonkinlainen "kitkajarru" joka hidastaisi säädintä. B&S:ssahan säätövivussa on vaimenninjousi.
"Kuormanmittaustaajuus" liittyy P-,PI- ja PID-säätimiin. - hondah
arvuuttajax kirjoitti:
"Sormella säätöä jarruttaen toimii OK." -tuosta päättelen, että sulla on mekaaninen säädin(samanlainen kuin B&S:n pomminvarmassa); no, oisko mahoton homma viritellä siihen sormeilemaasi kohtaan jonkinlainen "kitkajarru" joka hidastaisi säädintä. B&S:ssahan säätövivussa on vaimenninjousi.
"Kuormanmittaustaajuus" liittyy P-,PI- ja PID-säätimiin.jarrua olen itsekin miettinyt. Tuntuu vain niin omituiselta, että Hondaa pitäisi itse viritellä.
- Greg
hondah kirjoitti:
jarrua olen itsekin miettinyt. Tuntuu vain niin omituiselta, että Hondaa pitäisi itse viritellä.
Olin pari päivää poissa...Mutta älä rakentele mitää omia jarruja koneeseen. Kuten varoitin..Brigsin miehet luulevat, että Hondiin pitäisi tehdä samoja viritelmiä. Säätimet ovat eri aikakaudelta.
Jos olet käyttänyt sen kaasuttimen auki, kuten minä ja nimim."kaasarissa"- suosittelimme, niin katso kaiken varalta myös bensahana...bensaletku...tankin ilmareikä..ilmanpuhdistin... jne. Ja huolehdi kunnon tiivisteet ennen kasausta.
Hondan säädin on herkkä ja varmatoiminen. Omilla konsteillasi et parempaa saa. Huomaa, että se estää samalla moottoria menemästä ylikierroksille. Nuo kaikki ominaisuudet menetä, jos muokkaat osia. Noilla viritelmillä voit rikkoa moottorin, koska sitä ei ole suunniteltu kilpamoottoriksi.
Honda osaa kyllä tehdä kilpamoottoreitakin. Formuloissa se putsasi palkintopöydät, ja lähti sitten pois. Hondissa oli jo silloin 200-400 hv:tä enemmän kuin muilla. (älä vertaa näihin engelsmannien "mugen Hondiin")
- kaasarissa
kaasuttimen pääsuutin tukossa ihan varmasti. säädin ei rupee temppuileen eikä jousivoimat muuttuile, vaan bensan saannis se vika, jota säädin sitte paikkailee ja käynti yhtä aaltoilemista. ilmeisesti GX-sarjan koneita, eli ota kaasari käteen(säätimen jousia ja vipuja vahingointtamatta)ja putsaa se pääsuutin. löytyy sieltä sakkakupin ruuvin takaa(meisselikanta) putsaa se kunnolla ja johan käy taas komeesti. harvoin mutta mahdollista kyllä että ns.tyhjäkäyntipiiri myös tukos. sen suutin löytyy kaasan päältä kunhan irroitaa ensin ristipäisen tyhjäkäyntiruuvin. siinä sitte sellainen ovaalinmuotoinen pieni muovikansinen muhvi. irroita se kangoittamalla tasaisesti molemmilta puolilta ylöspäin. putsaa ne pienet reiät ja paikoilleen. ja kyllä käy tasaisesti...
- säätö
Avaa 10mm mutteri säätimen akselista, paina vipua kaasutinta kohti ääriasentoonsa ja kiristä samalla mutteri. Pitäisi loppua vatkaaminen.
- hondah
säätö kirjoitti:
Avaa 10mm mutteri säätimen akselista, paina vipua kaasutinta kohti ääriasentoonsa ja kiristä samalla mutteri. Pitäisi loppua vatkaaminen.
Kiitos vihjeestä
- Greg
hondah kirjoitti:
Kiitos vihjeestä
Älä mene sorkkimaan sitä säätäjää. Yritin varoitella pitkin ja poikin tuollaisista säädöistä!
Hukkaan taisi mennä minunkin kirjoitukseni!
Saattaa se vatkaus loppua, mutta pysyy se vesiputkikin kyllä kuivana..!!! - hondah
Greg kirjoitti:
Älä mene sorkkimaan sitä säätäjää. Yritin varoitella pitkin ja poikin tuollaisista säädöistä!
Hukkaan taisi mennä minunkin kirjoitukseni!
Saattaa se vatkaus loppua, mutta pysyy se vesiputkikin kyllä kuivana..!!!hyvää joulua
- edelleen
Greg kirjoitti:
Älä mene sorkkimaan sitä säätäjää. Yritin varoitella pitkin ja poikin tuollaisista säädöistä!
Hukkaan taisi mennä minunkin kirjoitukseni!
Saattaa se vatkaus loppua, mutta pysyy se vesiputkikin kyllä kuivana..!!!Joo, eihän ne jousivoimat muutu, mutta entäpä normaalista kulumisesta johtuvat välykset niin vivustoissa kuin itse moottorissa? Ei ne Hondatkaan maailman tappiin asti samoilla säädöillä toimi. Tottakai ensimmäisenä kannattaa tarkistaa polttoaineensaanti ja puhdistaa kaasutin, mutta kyllä tuo keskipakosäätimen säätö on jokaisessa koneessa ajankohtainen ennemmin tai myöhemmin.
- hondah
Kaasutin on purettu ja putsattu, paineilmaakaan ei säästetty. Eikä toimi. En yllättynyt, johan pienkonehuolto oli putsannut kaasuttimen ja vaihtanut tulpan.
Näköjään tämä onkin motorisoitu VESIOINAS.- Greg
Vaikuttaako imun (kuristimen) käyttäminen käyntiin? Onko ilmanpuhdistin paikoillaan ja tiivis, sekä puhdas?
Jos koneesi kävi sellaisessa huollossa, jossa korjaavat ruohonleikkureita, niin en ihmettele ongelmaasi. Varoittelin siitä kyllä.
Minkä se huolto arveli viaksi? Vain maksoitko tyhjästä?
- Jari M.
Oletkos kokeillut eri kaasun asentoja, jos heijaaminen loppuisi? Itsellä on pieni Honda G100 pyörittämässä vesipumppua ja siinä heijaaminen alkaa, jos kaasu on täysillä. Kuristinläppää kiinni panemalla heijaaminen loppuu, mutta kun keventää vähän kaasua niin silloin toimii hyvin eikä kuristinta tarvita avuksi tasoittamaan käyntiä.
Jos ei ole kuormitusta, niin silloin ei heijaa vaikka olisi kaasu täysilläkin.- hondah
Kokeiltu on. Ei vain viitsisi käyttää vajaa kaasulla kun täydellä kaasulla vettä tulee paljon paremmin ja tehokin tuntuu riittävän ( kun sormella jarruttaa kaasuläppää).
- korjasin
hondah kirjoitti:
Kokeiltu on. Ei vain viitsisi käyttää vajaa kaasulla kun täydellä kaasulla vettä tulee paljon paremmin ja tehokin tuntuu riittävän ( kun sormella jarruttaa kaasuläppää).
Vika oli muutaman vuoden ja ihmettelin, purin kaasarin, putsasin, rasvasin ja tein kaikkeni.
Vika löytyi lopuksi tyhjäkäyntisuutin oli tukossa.
Tyhjäkäynti suutin oli hieman erikoisessa paikassa ja muovinen.
Otappa ja tutki vielä, muistaakseni kaasaria ei tarvinnut paljon purkia saadakseen sen suuttimen siivottua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662298Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381893Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣281592Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711560Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.911330Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1841214Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1111135Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬241130En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9952- 77949