45 vuoden purjehdusurani aikana minulla ei ole ollut minkäänlaista ukkosjohdinta (hassu nimi muuten, enhän minä siitä äänestä välitä vaan siitä sähköstä...)
Joskus olen kyllä lukenut sellaisesta virityksistä että kiinnittää auton maadoituskaapelia molempiin sivuvantteihi ja antaa löysät päät laahata vedessä. Olen myös lukenut että kannattaa maadoitaa mastonjalan kölipultteihin (kuten myös akku).
Jokunen vuosi sitten törmäsin sellaisen vekottimeen (en valitettavasti muista nimikettä, olisiko ollut joku "dispergattori" tai jotain sinne päin, vappuhuiska (tai sampanjavispilä) metallista joka asennetaan mastonhuippuun ja väitetään pitävän salamat loitolla ?!?.
Mikä on totta ja mikä on tarua? Millä tavalla tuon salamasuojan (myös sähköjärjestelmän osalta) pitäisi hoitaa asianmukaisesti?
Salamasuoja?
15
3167
Vastaukset
- Sir BB
viereen rantautuminen ei liene koskaan ongelma sinulle, kun studaat ukkosta.
- Arkonada
Farr 40 ja H-vene joku vuosi sitten 5-6 metrin päässä toisistaan ja salama iski H-veneen mastoon, vaikka mastojen pituusero oli n. 7 metriä!
- tällaisitsta
Arkonada kirjoitti:
Farr 40 ja H-vene joku vuosi sitten 5-6 metrin päässä toisistaan ja salama iski H-veneen mastoon, vaikka mastojen pituusero oli n. 7 metriä!
mutta se ei ehkä ollut mitä kysyin.
Kitos kuiteskin! - on kulkenut
Arkonada kirjoitti:
Farr 40 ja H-vene joku vuosi sitten 5-6 metrin päässä toisistaan ja salama iski H-veneen mastoon, vaikka mastojen pituusero oli n. 7 metriä!
100-300 metriä, ehkä ne viimeiset 7 m eivät ole niin oleellisia?
- Maxi
Oheisessa linkissä perehdytään tähän ongelmaan.
http://users.evtek.fi/~karisv/ukkonen/ukkon2000.htm
Toivottavasti on jotain apua! - seilaaja
Samaa asiaa olen itsekkin pohtinut kun kerran rajussa ukkosessa saaristomerellä tuli oltua. Enpä ole ainakaan vielä virittelemään mitään. Jossain keskusteluissa väitettiin että jos asentaa kyseisiä virityksiä kasvaa salaman osumisen todennäköisyys. Tämä taisi olla vene avomerellä tyyppinen keskustelu.
- seilaaja
niin, aika vähän noita ukkosenjohdattimia on näkynyt.
- vielä-
Maston alapäästä paksu kuparisukka kölipulttiin (lisämutteri prikat).Jos hyvä tehdään niin sivu- ja perävantin kiinnityspulteista kuparisukka köliin. Kun kerran hommiin ruvettiin niin maadoitetaan moottori ja kaikki läpiviennit samaan nippuun, tulee korroosio asiatkin koidettua. Muistettaan pitää sinkit potkusiakselissa kunnossa.
- 7391
Jaa ukkosenjohdattimiako ne kölipultteihin vedetyt paksut kaapelit veneessä ovatkin ;)
Mikäs idea on muuten vetää myös keula- ja perästaagista piuha kölipulttiin, jos vanteista ja mastonjalasta jo on yhteys? Eikös se sähkö mene mieluiten helpointa (=vähiten resistanssia) reittiä eli mastoon iskiessään joko mastoa tai maadoitettuja vantteja pitkin? - maa
7391 kirjoitti:
Jaa ukkosenjohdattimiako ne kölipultteihin vedetyt paksut kaapelit veneessä ovatkin ;)
Mikäs idea on muuten vetää myös keula- ja perästaagista piuha kölipulttiin, jos vanteista ja mastonjalasta jo on yhteys? Eikös se sähkö mene mieluiten helpointa (=vähiten resistanssia) reittiä eli mastoon iskiessään joko mastoa tai maadoitettuja vantteja pitkin?Olisiko niin että kun kaikki metalliosat liitetään yhteen saadaan aikaan metalli häkki millä veneen lisäksi suojataan ihmisiä.
- mieltä
että ne voltit kuljettuaan ne sadat metrit ja osuessaan mastoosi varmasti valitsevat viime metreillää sinun kaapelisi,voi olla mutta voi myös olla ettei.
- iskee
mieltä kirjoitti:
että ne voltit kuljettuaan ne sadat metrit ja osuessaan mastoosi varmasti valitsevat viime metreillää sinun kaapelisi,voi olla mutta voi myös olla ettei.
Jos iskee salama, valitsee helpoimman tien mereen ja paksu kupari parempi vaihtoehto kuin mastovalokaapelit tai antennikaapeli, loppumatka ilmassa tai hiilikuiduissa. Kuparia 16mm2 kaapelia hyvät puristettavat liittimet päihin. Maadoitetussa veneessä asuu turvallisesti.
- Pelle Peloton
Propellipää menee Biltemaan ja ostaa paksuimpia käynnistyskaapeleita, jotka putiikista löytyy, usemman parin. Sitten kun sähköä rupeaa olemaan ilmassa turhan sakeana, pistetään hauenleuat kaikkiin mahdollisiin vantteihin ja staageihin kiinni alapäähän ja heitetään toinen pää mereen, tarvittaessa metallipainolla varustettuna. Nautitaan ilotulituksesta ja otsonin hajusta pilsnerin kera.
- kokemuksia
joskus 80 luvulla kisassa salama -(osahaara) iski mastoon. Oli aika pauke. Luulin aluksi, että naapuri ajoi kivelle, mutta sitten huomattiin, että meiltä on kaikki elektroniikka pimeenä. Vakuutustarkastaja nostatti veneen ylös ja kävi kaikki paikat läpi. Lampun kannat oli sulanut möykyiksi, johtoja sulanut ja kaikki elektroniikka meni uusiksi.
Hän kertoin myös (legendaa ehkä, ehkä ei) että joskus jokin suomalainen hyvässä maineessa ollut veneveistämö laminoi kuparijohtimet runkoon ja johti sieltä köliin. No tällainen vene sai salamasta töötin välimerellä ja kuulema katkesi koska lämpö poltti veneen poikki. Meidän paatti nostatettiin sen takia, ettei rungon mahdollinen kosteus olisi lämmetessään vaurioittanut runkoa.
Nykyään vain äkkiä laituriin, tai ankkuriin ja ne akkukaapelin malliset releet ulos ja pää peiton alle piiloon. Salaman iskun aiheuttamat korvaukset on kuulema yleisempiä kuin uskotaan. - tap
Ne wappuhuiskat maston päässä eivät taatusti vaikuta yhtään mitään salaman kulkuun... se on vain hyvä konsti kerätä rahat pois herkkäuskoisilta.
Mutta vanttien maadoitus köliin auttaa myös sellaisessa tapauksessa kun salama lyö veteen veneen lähelle. Eli kunnollinen maadoitus suojaa veneen laitteet tällaisessa tapauksessa. Tästä on omakohtaisia kokemuksia muutaman vuoden takaa. Naapuriveneestä hajosi silloin kaikki elektroniikka, meillä ei tapahtunut mitään. Saattaa olla että vanteista veteen vedetyt maadoitusjohdotkin toimivat, mutta niiden avulla maadoitus ei ole niin hyvä kuin kiinteillä kaapeleilla köliin vedetty maadoitus (hauenleuoissa vastus on suurempi kuin kunnollisessa kiinteässä 'ruuviliitoksessa')
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1575970
- 1145555
Olen miettinyt kauan
miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h465247Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa323255- 552789
Ostiko maailma sinut minulta?
Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue252601- 432290
- 232090
Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta131900On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na151821