Voiko epilepsiasta parantua?

Tonttutyttö-84

Hei!
Mulla diagnosoitiin epilepsia pari vuotta sitten vilkkuvalotestin (EEG?) pohjalta. Löytyi joku epipesäke tai jotain semmosta (ei kasvain).Olin saanut 2 tajuttomuuskouristuskohtausta, jotka molemmat lähtivät liikkeelle vilkkuvien/ liikkuvien valojen vuoksi. Kohtausten aikoihin olin ollut todella stressaantunut ja kiireinen. Voiko olla syynä mahdolliseen epilepsiaani? Mitään muuta syytä en ole keksinyt yhtäkkiselle epin puhkeamiselle, ei ole suvussa epiä jne.

Olen nyt syönyt 2 vuotta lääkkeitä (ja syön edelleen), eikä ole ollut lääkkeiden alottamisen jälkee yhtään kohtausta.:)Olen elänyt normaalista ja käynyt baareissa, juonut alkoholia välistä runsaastikin, valvonut öitä jne. Juuri olin baarissa, jossa oli kunnon strobovalot, eikä tullut mitään oireita, vaikka juuri valojen pitäisi herkistää minut kohtauksille. Vähän epäilyttää onko mulla edes epilepsiaa.. Voiko epi parantua tai esim. esiintyä vain suurissa stressitilanteissa? Todella onnellinen olen, että epi ei ole mun elämään pahemmin vaikuttanut, ainakaan vielä. Ihmetyttää vaan tämä epidiagnoosi ja se, että olenko edes epileptikko..?

Mukavaa Joulua Kaikille ja Terveempää Uuttavuotta 2006!:)

-Tonttu-

27

6538

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sauvatar

      Epileptikko olla ja lääkkeillä onneksi kohtauksesi on poissa pysynyt ja niinhän se on tarkoituskin. Hyvä lääketasapaino niin voit elää huoletta kuten terveetkin.
      Meidänkään suvussa ei Epiä ole vain minulle puhkesi ja mitään syytä ei ole löydetty, ei edes kasvainta tai muutakaan mikä kohtauksia tekee. Niitä vain tulee ja sen kanssa täytyy oppia elämään.

      Vaikka tilanteesi olisi niin hyvä, että lääkkeitäkään et enään söisi niin pitäisin sinua yhä Epileptikkona sillä kohtaukset voivat alkaa uudelleen jopa monien vuosien jälkeen. Onko se sitten stressi vai mikä sen puhkaisee, en tiedä.


      Kaikkea hyvää ja toivottavasti jatkossakin pärjäät lääkkeiden kanssa yhtä hyvin ;)

    • mies 35v.

      terve,

      Sun kannattaisi jutella jonkun neurologin kanssa asiasta. Siis eri neurologin kuin diagnoosin teki.

      Lääkkeiden syönti on varmaankin turha jos kohtauksia ei tule mutta toki ne voivat alkaa uudestaan vuosien päästäkin kuten sauvatar sanoi. Mulla kohtaukset alkoi stressistä työttömyyden takia. toki kului myös jonkun verran alkoholia , mikä osaltaan pahensi tilannetta.

      Sulla on ainakin jos on edes epilepsia, hyvin lievä sellainen. ja mitä tulee parantumiseen, niin siitä voi parantua käsittääkseni jossakin tapauksissa.

      hyvää joulua vaan sulle neito.

      • sauvatar

        näkisi neidon Epilepsiaa lievänä sillä hän on saanut tajuttomuus kouristuskohtauksia ja ne onneksi pysyy lääkkeillä kurissa.


      • se sama kaveri
        sauvatar kirjoitti:

        näkisi neidon Epilepsiaa lievänä sillä hän on saanut tajuttomuus kouristuskohtauksia ja ne onneksi pysyy lääkkeillä kurissa.

        sauvatar,

        niin kaunis kuin nimesi onkin, niin enhän mä nyt sanonutkaan että asia ei kannattais tutkia, vaikka onkin lievä. ja kannattais sunkin muistaa, vaikka näytät tietävän hyvin , mistä puhut, että me molemmat kun ei tarkkaan tiedetä millaisesta kohtauksesta oli kyse.

        se , että joku sanoo kouristuskohtauksesta, ei vielä tarkoita, että oliko se varmaan niin, vai oliko esim. silminnäkijöitä...

        terv. mies


        ps . sauvatar. älä torju tai vähättele mun viestejä, koska sairastan itse epilepsiaa ja tiedän tasan tarkkaan mistä puhun. ja sun mielipitees mitä olen katsonut on ihan asiaa.


      • sauvatar
        se sama kaveri kirjoitti:

        sauvatar,

        niin kaunis kuin nimesi onkin, niin enhän mä nyt sanonutkaan että asia ei kannattais tutkia, vaikka onkin lievä. ja kannattais sunkin muistaa, vaikka näytät tietävän hyvin , mistä puhut, että me molemmat kun ei tarkkaan tiedetä millaisesta kohtauksesta oli kyse.

        se , että joku sanoo kouristuskohtauksesta, ei vielä tarkoita, että oliko se varmaan niin, vai oliko esim. silminnäkijöitä...

        terv. mies


        ps . sauvatar. älä torju tai vähättele mun viestejä, koska sairastan itse epilepsiaa ja tiedän tasan tarkkaan mistä puhun. ja sun mielipitees mitä olen katsonut on ihan asiaa.

        viestiesi sanomaa, mutta kuitenkin....

        Tuskin kukaan sanoo saaneensa kouristuskohtausta jos ei ole siitä varma. Kuten kyselijä neitonen kertoi saaneensa. Mistä keksit, että hän olisi epävarma saamastaan kouristuskohtauksesta ???

        Siitähän ei ollut kyse vaan siitä, että neitonen miettii mahtaako enään sairastaa Epilepsiaa, kun kohtaukset pysyvät poissa lääkityksen avulla.


    • ymmärtänyt

      Epilepsiasta ei voi parantua, sillä epilepsia ei ole sairaus vaan oire. Oireet tosin voi pysyä poissa, toisilla jopa loppuiän. Mutta useimmiten lääkkeiden avulla. Jos oireiden poispysyminen vaatii keskushermostoon vaikuttavia lääkkeitä (kuten epilepsialääkkeet ovat), ei voida puhua "paranemisesta". Kun oireet pysyy poissa lääkityksellä on luonnollista, että herää toivo paranemisesta ja epäusko koko diagnoosia kohtaan. Tietynlainen paraneminen voi tapahtua jos epileptisiä oireita aiheuttava sairaus kyetään poistamaan. Aiheuttaja on kuitenkin vain harvoin ninin selkeä ja poistettavissa. Stressi ja kiire eivät aiheuta epilepsiaa, mutta ovat yhteydessä sairauden puhkeamiseen ja oireiden pahenemiseen. Eli stressi saattaa laukaista jo "kytevän" ongelman.

      • etpä tiedä asiasta

        no ei se epilepsia todellakaan ole mikään oire vaan sairaus.

        toiseks. siitä voi parantua mutta se kun ei ole mikään yleissääntö. sä et kyl tiedä hevon p... tästä asiasta. Joidenkin kohdalla epilepsia loppuu kokonaan ajan myötä.

        terv. mies.


      • lähteeni
        etpä tiedä asiasta kirjoitti:

        no ei se epilepsia todellakaan ole mikään oire vaan sairaus.

        toiseks. siitä voi parantua mutta se kun ei ole mikään yleissääntö. sä et kyl tiedä hevon p... tästä asiasta. Joidenkin kohdalla epilepsia loppuu kokonaan ajan myötä.

        terv. mies.

        Epilepsia on oire tai oireyhtymä. Ja niitä oireita on hyvin monenlaisia ja monenasteisia kuten tältakin palstalta huomaa. Näin sanotaan mm.
        http://www.glaxosmithkline.fi/asiakaspalvelu/potohjeet/aik_epil.pdf
        (sivulla 11)

        Ja kehitysvammahuollon tietopankissa:
        http://www.saunalahti.fi/kup/syndroma/epileps.htm
        Omasta puolestani epilepsiaa saa kutsua myös sairaudeksi tai vammaksi. Ja mielestäni sitä on perusteltua kutsua myös pitkäaikaissairaudeksi.


      • olisitko ystävällinen
        etpä tiedä asiasta kirjoitti:

        no ei se epilepsia todellakaan ole mikään oire vaan sairaus.

        toiseks. siitä voi parantua mutta se kun ei ole mikään yleissääntö. sä et kyl tiedä hevon p... tästä asiasta. Joidenkin kohdalla epilepsia loppuu kokonaan ajan myötä.

        terv. mies.

        Ja jos syytät toista paskan puhumisesta ja omaat mielestäsi pätevämpää tietoa, niin viitsitkö perustella näkökantasi ja kertoa mihin oma näkemyksesi perustuu. Kuulisin mielelläni perusteesi. Muussa tapauksessa jätän kommenttisi omaan arvoon.


      • sauvatar
        olisitko ystävällinen kirjoitti:

        Ja jos syytät toista paskan puhumisesta ja omaat mielestäsi pätevämpää tietoa, niin viitsitkö perustella näkökantasi ja kertoa mihin oma näkemyksesi perustuu. Kuulisin mielelläni perusteesi. Muussa tapauksessa jätän kommenttisi omaan arvoon.

        mieltä olen kanssasi. Perusteluja odotellen...


      • Hugo

        Hirvittävän stressin jälkeen varmaan lähes jokainen saa epilepsian kaltaisia oireita ja varmaa on, että epilepsiakohtaus saadaa kaikille keinotekoisesti aiheutettua.


    • timanttimies

      oire siis stressi pois

    • opiskelija85

      Hei!
      Itse olen sairastanut epilepsiaa noin 5 vuotta. En ole saanut kohtauksia enää vuosiin ja lääkärini on sanonut, että minulla on hyvät mahdollisuudet parantua tästä sairaudesta. Joten lippu korkealla vaan!

      • sauvatar

        kun jollain menee noin hyvin.


    • mv.

      minulla on ollut epilepsia reilusti yli 10 vuotta. 2007 syksyllä vaihdettiin 1 lääke ja lisättiin 3-as lääke sen jälkeen kohtaukset ovat vähentyneet ja lievintyneet". viime vuosien aikana yhtä lääkettä on vähennetty ja hyvältä tuntuu ja tuntuu ,että aina vain syön turhaa tai liikaa lääkkeitä. ei 6 tablettia ny kyllä paljon päiväs ole mutta ajatellen olotilaa. hyvää alkavaa uutta vuotta 2014. vastaa jos on samoja kokemuksia ym.

      • Piristyin

        Olen ollut kohtaukseton 23 vuotta, ja vasta tänä vuonna aloitettiin lääkkeen vähentäminen. Olo piristyi merkittävästi. Tällä hetkellä on kaksi lääkettä, yhteensä 5,5 tablettia.


      • yksi joukossa
        Piristyin kirjoitti:

        Olen ollut kohtaukseton 23 vuotta, ja vasta tänä vuonna aloitettiin lääkkeen vähentäminen. Olo piristyi merkittävästi. Tällä hetkellä on kaksi lääkettä, yhteensä 5,5 tablettia.

        Minulle ainakin sanottu kun aikuisiällä sairastunut, että lääkitys loppuelämän, vaikka leikattaisiinkin.
        Temporaali kyseessä.


    • ei sittenkään terve

      Minulla oli 8 vuotta kohtauksetonta aikaa, kunnes toissa päivänä sain kohtauksen. Vuonna 2006 sain 2 tajuttomuuskourituskohtausta, jonka jälkeen aloitettiin Absenor lääkitys. Lääkitys purettiin viime syksynä, mutta ei näköjään olisi kannattanut. Nyt aloitettiin sama lääkitys uudestaan.

      • lepsiatar

        Minut juuri leikattu ja olen siitä eteenpäin ollut kohtaukseton, mutta lääkäri tiesi heti sanoa, ettei tuota äkkiä tultaisi vähentämään. Jos koskaan... Haittavaikutukset kyllä mystisesti vähentyneet.


      • 22 vuotta ...
        lepsiatar kirjoitti:

        Minut juuri leikattu ja olen siitä eteenpäin ollut kohtaukseton, mutta lääkäri tiesi heti sanoa, ettei tuota äkkiä tultaisi vähentämään. Jos koskaan... Haittavaikutukset kyllä mystisesti vähentyneet.

        Samoin minut on leikattu ja saamani ohjeen mukaan sai aloittaa vähentämisen kolmevuotiskontrollin jälkeen. Koskaan ei tulla lopettamaan lääkitystä saamani infon mukaan. Ensimmäisen kerran minulla vähennettiin 22 vuoden kohtauksettomuuden jälkeen...


    • glor

      Mullekin on sanottu että tuskin päästään kokonaan lääkkeistä eroon, mutta koko ajan yritetään löytää sopiva yhdistelmä, jotta voisi karsia lääkemäärää ja annoksia. Tällä hetkellä 4 eri lääkettä (vaihto meneillään), ja annokset melkoisen suuria. Kohtaukset on vähentyneet vuosi vuodelta.

    • Utelias EPILEPTIKKO

      Luin, että neurologiset sairaudet kuuluu inhimillisten ominaisuuksien kirjoon

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/12132513

      Ehkä on niin, että epilepsiasta ei tarvitse parantua, sillä se on osa ihmisen erilaisuutta. Ei kaikki ole tautia, mikä näyttää kummalta tai haittaa ihmistä.

    • Anonyymi

      Minulla todettiin epilepsia 15 -vuotiaana grand mal -kohtauksen jälkeen ( ja muutama pienempi). Mitään 'vikaa' ei kuvissa tai sähkökäyrissä löydetty, ja lääkityksen aloittamisen jälkeen ei suuria kohtauksia ollut. Söin lääkkeitä noin viisi vuotta, kunnes päätettiin lopettaa vähitellen. Olen tehnyt neljä lasta ja olen nyt yli 50-vuotta ja kohtauksia ei ole ollut ja elän ihan normaalia elämää. Joten voi päästä elämään ilman lääkkeitä. Minulle sanottiin muinoin, että aivot kehittyvät hyvin tuosta 15-vuotiaasta eteenpäin vielä ja siksi mahdollisuus jättää todennäköisesti lääkkeet pois aikuisena. Tämä on siis oma kokemukseni. Minulla oli myös siihen aikaan jo hyvä ja moderni neurologi, millä oli kyllä suuri merkitys.

    • Anonyymi

      Itsellä ollut epilepsia noin 5vuotta vuoden olin ilman lääkkeitä sitten sain uudestaan kohtauksen nyt sitten syödään taas niitä paskan makuisia tabletteja

    • Anonyymi

      Tämä ei ole mikään virallinen ohje mutta kyllä uskon että aivosähköjä voi tasata mm. meditoimalla, joogalla ja liikunnalla

      • Anonyymi

        Minulla hoitokeinona Maslow'n tarvehierarkia käytännössä (tarpeet tasapainoisesti) piti reilun vuoden ilman kohtauksia ennen 100-prosenttisesti onnistunutta kirurgiaa. Tärkein keino oli stressin ehkäisy tasapainoisilla tarpeilla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1759
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1347
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1325
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1284
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe