Ulosviemisestä kysymys

aamulenkki

Aamusella, koirani (about vuoden vanha narttu) herättää minut vinkumalla ulos, joskus syystä (että pissaa oitis) ja joskus muuten vaan, eli ei pissaa aamulenkillä. Tällaista se on ollut siis pentuajoista, viety ollaan aina kun se on vinkunut, ja heti herättyämme.

Nyt, kumminkin, koira on ollut pitkiäkin aikoja pissaamatta, ja pidättää ilmeisesti osaa, koskapa ei ole sisälle pissannut n. kahteen kuukauteen. On ollut jopa 15 tuntia kotona yksikseen jne jne.
Voinko alkaa sivuuttamaan aamuvinkumiset? Tuntuu että se huomiota sillä osaksi kanssa yrittää..

En voi uskoa että minun aikuista koiraa tarvitsee pissattaa juuri silloin kun siltä siitä sattuu tuntumaan, viideltäkin aamulla?! (iltalenkki kahdeltatoista)

Herään kumminkin noin yhdeksän maissa sitä joka tapauksessa viemään. Ärsyttää kun viideltä vietyäni koiran en saa unta.

Olisi mukava tietää että voin viedä koirani sitten kun minua sattuu huvittamaan herätä, eikä toisinpäin.

Mitä olette mieltä?
Kokemuksia asiasta?

30

4100

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yönä

koirani vinkui kahden aikaan yöllä ja käytin sitä ulkona. Sitten taas nukuimme ja seuraavan kerran herätti viiden aikaan ja taas käytiin. Ei hirveä pitkä pissi tullut kummallakaan kerralla. Varsinaisen aamulenkin teimme noin puoli kahdeksan. Tämä yö olikin poikkeus, sillä illalla käytin koiraa ulkona noin klo 21.00. Jos käytän ulkona vielä klo 22.30, koira nukkuu jopa neljään asti aamulla. Koira on 2 vuotias uros. En ymmärrä mitä sinä valitat, sitten vasta aihetta, kun käytät joka neljän tunnin välein. Luulen, että minunkin koirani vain haluaa huomiota, mutta koska asun kerrostalossa, naapuriystävällisyyden takia vien koirani ulos, ettei naapurit herää vinkumiseen.

• aamulenkki

En kyllä viitsisi viedä kaksivuotiasta koiraa noin usein, tai opettaa siihen että pääsee ulos noin usein.

Ja kylä minullekin saattaa tulla neljän tunnin välein herätys, jos yhdeltä vien ja aamupissille vaatii jo viideltä. Tätä tarkoitinkin, ei sillä "voi" olla hätä vielä silloin..

Toisaalta taas, mitä huomiota se saa siinä herättäessään minua? En huomioi sitä mitenkään aamulenkeillä, ja kun palaamme asuntoon, se menee nukkumaan heti.

Tuohon naapuriystävällisyyteen, koirani vähän vaan vikisee, ei silleen oikeasti vingu täyttä kurkkua.

Ehkä minun sitten pitää olla vaan tyytyväinen siihen että koirani yleensä edes pyytää ulos :D
        eikä vaan pissaa sisälle jos ei kukaan huomaa.

• Nuusku
        aamulenkki kirjoitti:

En kyllä viitsisi viedä kaksivuotiasta koiraa noin usein, tai opettaa siihen että pääsee ulos noin usein.

Ja kylä minullekin saattaa tulla neljän tunnin välein herätys, jos yhdeltä vien ja aamupissille vaatii jo viideltä. Tätä tarkoitinkin, ei sillä "voi" olla hätä vielä silloin..

Toisaalta taas, mitä huomiota se saa siinä herättäessään minua? En huomioi sitä mitenkään aamulenkeillä, ja kun palaamme asuntoon, se menee nukkumaan heti.

Tuohon naapuriystävällisyyteen, koirani vähän vaan vikisee, ei silleen oikeasti vingu täyttä kurkkua.

Ehkä minun sitten pitää olla vaan tyytyväinen siihen että koirani yleensä edes pyytää ulos :D
        eikä vaan pissaa sisälle jos ei kukaan huomaa.

Meidän koira ei onneksi pissi noin usein mutta alkoi huvittamaan tuo ulos pyytäminen että onkohan meidän poitsu jolla on noinkin omaperäinen tapa..poitsumme ei onneksi vingu ulos..se hyppää olkapäälle roikkumaan kun sillä on hätä!:)

• Tevoni

No onhan se saanut huomiota kun nouset ylös sängystä!
      Etkö ole kummiskin opettanut tietämättä koirallesi että sen tarvitsee vain vinkua niin se pääsee ulos? Eli kun olet aina mennyt niin koira oppii siihen.
      Miksi muuten voit jättää koirasi 15 tuntia yksin kotiin? Se nyt on pahin noista ongelmista, hanki hoitaja koirallesi jos sen pitää olla niin kauan yksin!

• aamulenkki

Et varmaankaan huomannut että puhuin vuoden vanhasta koirasta? Joten pentuaikoina mielestäni sisäsiisteysopetukseen kuuluukin koiran vieminen kun se herää, tms. Ettei pääse sisälle pissailemaan.

Joten pakkohan mun on ollut sitä huomiota sille SILLÄ tavalla antaa, ei kai se pentu yksikseen opi sisäsiistiksi.

Koirani ei ole ollut viittätoista tuntia yksin montaa kertaa, eikä se ole mielestäni mikään paha aika. Joskus työpäivät saattavat venähtää. Ei koirani siitä kärsi.

Edelleen ärsyttää ihmiset jotka ajattelevat että niiden pitää luovuttaa koko elämänsä koiralle.. Koira on lemmikki, ja sopeutuu kyllä.

Mutta niin, mielestäsi voin siis alkaa sivuuttamaan nuo aamuvinkumiset, tiedän että tahattomastihan se on ne oppinut. Satun vaan heräämään pienimpäänkin vinkaisuun :)
        Olen huomannut että työpäivän kestää kyllä hyvin sisäsiistinä. Ennemminkin käpertyä kainaloon se haluaa kuin ulos (jos siis tulen töistä)..

Ehkä koitan pari kertaa olla reagoimatta sen vinkunaan. Tai varmaan siihen herään, mutta tarvii sitten vaan makoilla :)

• Tevoni
        aamulenkki kirjoitti:

Et varmaankaan huomannut että puhuin vuoden vanhasta koirasta? Joten pentuaikoina mielestäni sisäsiisteysopetukseen kuuluukin koiran vieminen kun se herää, tms. Ettei pääse sisälle pissailemaan.

Joten pakkohan mun on ollut sitä huomiota sille SILLÄ tavalla antaa, ei kai se pentu yksikseen opi sisäsiistiksi.

Koirani ei ole ollut viittätoista tuntia yksin montaa kertaa, eikä se ole mielestäni mikään paha aika. Joskus työpäivät saattavat venähtää. Ei koirani siitä kärsi.

Edelleen ärsyttää ihmiset jotka ajattelevat että niiden pitää luovuttaa koko elämänsä koiralle.. Koira on lemmikki, ja sopeutuu kyllä.

Mutta niin, mielestäsi voin siis alkaa sivuuttamaan nuo aamuvinkumiset, tiedän että tahattomastihan se on ne oppinut. Satun vaan heräämään pienimpäänkin vinkaisuun :)
        Olen huomannut että työpäivän kestää kyllä hyvin sisäsiistinä. Ennemminkin käpertyä kainaloon se haluaa kuin ulos (jos siis tulen töistä)..

Ehkä koitan pari kertaa olla reagoimatta sen vinkunaan. Tai varmaan siihen herään, mutta tarvii sitten vaan makoilla :)

Kyllä huomasin koiran iän! Eihän sinun koirasi pentuna olekkaan kerjännyt ulos vaan sinä olet vienyt ruon, leikin sekä unien jälkeen! Sinähän silloin päätit koska mennään ulos, ei koirasi koska sehän olisi ilomielin tehnyt sisälle tarpeensa eikä edes ymmärrä pyytää ulos. Tämä tapahan on tullut vanhempana ja koira kyllä oppii vikkelästi jopa ei niin toivottuja asioita kun että jos minä tässä vähän aikaa vingun niin sinä kyllä huomioit ja nouset ylös sängystä. Minä kyllä jatkaisin nukkumista, en edes sanoisi koiralle mitään. Katselet sitten josko koirasi on tehnyt jotain tarpeita sisään aamulla kun nouset mutta siitähän ei sitten voi vihastua vaan ilolla korjataan :-)

Mutta tohon 15 tuntiin, kyllä koira on lemmikki mutta miten se liittyy siihen että se ei pääse ulos sinä aikana??? Yritäppä itse olla pissaamatta 15 tuntia tai ilman seuraa. Koiran pitäisi elää meidän ihmisten ehdoilla? Kyllä se niin on että jos koiran hankkii niin kyllä on niin vaan että meidän ihmisten pitää kummiskin jossain määrin elää koiran ehdoilla! Meidän pitää kyllä olla lauman johtaja mutta kyllä koiran perustarpeet pitää hoitaa.

• aamulenkki
        Tevoni kirjoitti:

Kyllä huomasin koiran iän! Eihän sinun koirasi pentuna olekkaan kerjännyt ulos vaan sinä olet vienyt ruon, leikin sekä unien jälkeen! Sinähän silloin päätit koska mennään ulos, ei koirasi koska sehän olisi ilomielin tehnyt sisälle tarpeensa eikä edes ymmärrä pyytää ulos. Tämä tapahan on tullut vanhempana ja koira kyllä oppii vikkelästi jopa ei niin toivottuja asioita kun että jos minä tässä vähän aikaa vingun niin sinä kyllä huomioit ja nouset ylös sängystä. Minä kyllä jatkaisin nukkumista, en edes sanoisi koiralle mitään. Katselet sitten josko koirasi on tehnyt jotain tarpeita sisään aamulla kun nouset mutta siitähän ei sitten voi vihastua vaan ilolla korjataan :-)

Mutta tohon 15 tuntiin, kyllä koira on lemmikki mutta miten se liittyy siihen että se ei pääse ulos sinä aikana??? Yritäppä itse olla pissaamatta 15 tuntia tai ilman seuraa. Koiran pitäisi elää meidän ihmisten ehdoilla? Kyllä se niin on että jos koiran hankkii niin kyllä on niin vaan että meidän ihmisten pitää kummiskin jossain määrin elää koiran ehdoilla! Meidän pitää kyllä olla lauman johtaja mutta kyllä koiran perustarpeet pitää hoitaa.

Noh, minä koitan huomenaamusta lähtien joko loppuisi vinkuminen.

Olen kyllä pomo ja lauman johtaja ja täytän koiran perustarpeet, mutta silti koira elää minun ehdoillani, minun laumassani. Vanhempani elävät koiran ehdoilla ja se on sen näköistäkin se touhu. Harmittaa oikein katsella. Se viisitoista tuntia liittyy siten koiran lemmikkiyteen että sen on sopeuduttava jos joskus menee ylitöiksi. Se on sen duuni mun laumassa.

Niin ja voin helposti olla vaikka kaksi vuorokautta ilman vessakäyntiä :D

• sudenkorento75
        aamulenkki kirjoitti:

Olen kyllä pomo ja lauman johtaja ja täytän koiran perustarpeet, mutta silti koira elää minun ehdoillani, minun laumassani. Vanhempani elävät koiran ehdoilla ja se on sen näköistäkin se touhu. Harmittaa oikein katsella. Se viisitoista tuntia liittyy siten koiran lemmikkiyteen että sen on sopeuduttava jos joskus menee ylitöiksi. Se on sen duuni mun laumassa.

mikä on päivärytmisi tällaisen 15h työpäivää ennen ja jälkeen? Mikä on koirasi rotu ja minkämittaisia lenkkejä teet?
        Miten vietät aikasi tämän 15h jälkeen kotona?

• aamulenkki
        sudenkorento75 kirjoitti:

mikä on päivärytmisi tällaisen 15h työpäivää ennen ja jälkeen? Mikä on koirasi rotu ja minkämittaisia lenkkejä teet?
        Miten vietät aikasi tämän 15h jälkeen kotona?

Älkääs nyt jaksako tehdä tästä mitään isoa juttua, koira on siis ollut noin 15 tuntia yksin vain pari kertaa elämänsä aikana.

Mutta tällaisena päivänä: Vien aamulla juuri ennen töihin lähtöäni koiran ulkoilemaan. Kun tulen töistä, vien sen uudestaan. Tämän jälkeen olen juuri pyrkinyt viemään pari kolme kertaa koiran, eikä minulla sitten tällaisten työpäivien jälkeen ole seuraavana päivänä ollut töitä, joten voin koirani kanssa olla enemmän.

Tietenkin koitan välttää niitä pitkiä päiviä ja olen onnistunutkin hyvin, mutta joskus on pakko.
        :)

Koirani on sekarotuinen, pieni.

• sudenkorento75
        aamulenkki kirjoitti:

Älkääs nyt jaksako tehdä tästä mitään isoa juttua, koira on siis ollut noin 15 tuntia yksin vain pari kertaa elämänsä aikana.

Mutta tällaisena päivänä: Vien aamulla juuri ennen töihin lähtöäni koiran ulkoilemaan. Kun tulen töistä, vien sen uudestaan. Tämän jälkeen olen juuri pyrkinyt viemään pari kolme kertaa koiran, eikä minulla sitten tällaisten työpäivien jälkeen ole seuraavana päivänä ollut töitä, joten voin koirani kanssa olla enemmän.

Tietenkin koitan välttää niitä pitkiä päiviä ja olen onnistunutkin hyvin, mutta joskus on pakko.
        :)

Koirani on sekarotuinen, pieni.

Mikä on yleisesti lenkin pituus? Onko sinulla tietoa mitä rotuja koirassa on? Yritän näin hahmottaa koiran energiatarpeen/rotukohtaiset tarpeet?

• aamulenkki kirjoitti:

Sulla taitaa nyt olla jokin "pomottamisen" tarve.

>
        - Onko sillä koiralla muuta mahdollisuutta.
        Harrastatko koirasi kanssa muuta kuin pissalenkkejä ? -

• aamulenkki
        Sikra kirjoitti:

Sulla taitaa nyt olla jokin "pomottamisen" tarve.

>
        - Onko sillä koiralla muuta mahdollisuutta.
        Harrastatko koirasi kanssa muuta kuin pissalenkkejä ? -

Harrastan paaljon koirani kanssa. Vien sen koirapuistoon leikkimään, koulutan sitä (nykyään en niin paljon ulkona, kun pimu tuppaa jäätymään:D) ja sillä on kasoittain leluja ja aktivointilelujakin.

Koiralla on muutakin "duunia" laumassani, mutta tuossa tekstissä hieman yksinkertaistin. Koira on perheenjäsen, ystävä, joskus masennuksesta piristäjä :) ja vaikka mitä. Se on myös sen duuni.
        Ei tuota pimua voi katsoa hymyilemättä.

Minulla on kai oudot vessatavat, mutta kyllä pystyn.
        Se ei silti tarkoita, tiesit oikein, että koirani voi pitää ulkoiluttamatta "mielivaltaisesti" viisitoista tuntia.
        Kerroinkin tuolla jossain että se oli vain pari kertaa ja hoitajaa kyllä ajattelin.. mutta ei sitä kumminkaan säännöllisesti tapahdu. Enää luultavasti ei ollenkaan.

• m&m

esim.jokin sairaus! Käytä eläinlääkärillä ja älä nyt hemmetti pidä koiraa yksin 15 tuntia!!

• aamulenkki

Käytin sitä vähän aikaa sitten, kun aloin erottaa pentuaikaa nuoruusajasta :)

Ei ollut mitään.

Ja pyrin olemaan pitämättä.

• sudenkorento75

miksi koira tekee noin. Meillä urokset eivät vikise yöllä ulos muutakuin silloin jos niillä on vatsa kipeä (ripuli) tai sitten jos nartuilla on juoksu. Sitten sitä vaan nuuskitaan ja tuhistaan eikä mitään muuta, silloin menee mulla hermo ja käsken yleensä heti napakalla äänellä koiran omalle paikalleen. No sulla on tuo koira narttu joten tuskin tätä ongelmaa siinä on.
      Kannattaisi nyt kuitenkin kysyä elläinlääkäriltä mistä saattaa johtua, rakko ei mahdollisesti tyhjene normaalisti? virtsatieinfektio?

• Voi.. nyt kyllä ihmettelen mix sinä yleensäkkään olet koiran hankkinut, koira on vasta vuoden ikäinen, ja nyt jo..sua ei huvita koiran perushoitoon kuuluva, ulkoiluttaminen, sillonkun
      kun koira sitä tarvitsee ???
      Kuvittele itse jos sulla on vessahätä ja sua ei lasketa vessaan, ennenkuin neljäntunnin kuluttua..

Eikä koiraa saa pitää viittätoista tuntia yksin, ja ulkoiluttamatta.Tottakai se tuollaisen iksinolon jälkeen haluaa jo huomiotakin. Järjestä koiralle säännöllinen elämä niin teillä kummallakin on paljon helpompaa yhteiselo.

No vastaus tuohon kysymykseesi, koira viedään ulos sillonkun koiralla on hätä, eikä
      sillon kun sua sattuu huvittamaan !!

• aamulenkki

Kyllä minä koirani hoidan, ja olen sen harkinnut ja ottanut rakkaudella, uskokaas nyt. Näkisitte vaan tuon pimun :)

Koira pääsee kyllä päivän aikana useasti ulos. Niin ja jos joku kysyy; se saa myös ruokaa, haleja, koulutusta ja kaikkea sitä mitä muidenkin ihmisten koirat.

Kyselin nyt vaan tuosta, joskus ollut turhaa tuo aamuvinkuminen meinaan. Sairautta sillä ei ole ainakaan ell mukaan.

Vien koiran ulos aina kun sillä on hätä. Kyllä. Totta. Mutta aamuisin sillä joskus ei ole ollut, kun se on vinkunut ja olen sen vienyt. Siitä vaan ihmettelin..
        Vien sen kuitenkin niin myöhään illalla vielä, että ajattelin että josko saisin joku aamu nukkua pidempään ja saisin opetettua turhat vinkumiset pois.

Ei muuta :D
        Nykyinen työni loppuu kohta, (arvatkaa vaan miten rasittava:D) joten saan säännöllisemmän elämän, tosin meitä on enemmän kuin yksi aikuinen tässä taloudessa, että eiköhän toi pikku pimu pärjää :)

• Oma kokemus: mun koira vinkuu myöskin aamulla. Vinkuu, kun kuulen, että ekan kerran käännän vaikkapa kylkeä tai herätyskello soi. Oma tulkintani asiasta on se, että innostuu: nyt on aika nousta ja tehdään jotain kivaa, jee! Pärjää hyvin työpäivän ajan pissaamatta, vaikka liki aina ruokatunnilla käynkin ulkoiluttamassa. Aamuisin harvoin on mitekään erityinen pissahätä. Se vinkuu vain sitä "ihanaa, nähdään taas pitkän yön jälkeen" -iloaan.

Mutta. Tänä aamuna vinkui, kun kylkeä käänsin ja kelloa katsoin. Ei riittänyt, kun käänsin selän ja jatkoin unia, vinkui vain. Vein ulos, ja kyllä, kova pissahätä sillä oli. Pointti ehkä siinä, ettei joka vinkaisua tarvi ottaa tosissaan, mutta pitäisi opetella tuntemaan oma koiransa niin, että erottaa ilon vinkumiset oikeasta "hädästä".

Ja olen samaa mieltä muiden kanssa siitä, että 15 h on liian pitkä aika koiralle olla yksin. ite kärsin karmeasta morkkikseta jo 8 h yksinolon jälkeen. Ja kyllä se koira munkin laumassa on alimmainen. Koiran ottaminen kuitenkin tarkoittaa aina enemmän tai vähemmän MYÖS koiran ehdoilla elämistä. Se on elävä olento ja vaikka sinä olisit lauman pomo, on sinun koirasi huomioitava.

• aamulenkki

Juuri tuota tarkoitan! :)

Omakin koirani vinkaisee juuri sen herätyskellon jälkeen tai jos kylkeä käännän. Sitä se varmaan on että se luulee aamun ja kaikkien kivuuksien alkaneen.
        Ilostapa tuo saattaakin osaksi olla.
        Tuo tuntemisjuttu tulee kyllä aikanaan varmasti, koirani on ollut minulla niin vähän aikaa vasta.

Kyllä minä nousen sen vinkumisen jälkeen yleensä, tai ainakin sen toisen vinkumisen. Että jos sattuukin sitten olemaan hätä.

Ja kyllä minullakin morkkis oli sen 15 tunnin jälkeen, tietysti, en minä sitä mitenkään ylpeydellä kertonut.

Huomioin koirani tietysti! Sehän on kuin oma vauva :) Mutta tuolla kun sanoin että koira menee minun elämäni mukaan, tarkoitin sitä yleensä, että vaikka huomioin koirani, ja päiväni kulkee esim koiran ulosvientien tai ruoka-aikojen mukaan, ei se silti ole pääasia elämässä, ei se määrää sitä.

• tuo meiju tuossa

Tänään käytin eläinlääkärillä ja syynä oli virtsiitti, että kyllä sitä vain omistaja koiransa tuntee :). Antibiooteilla paranee, joten ei syytä huoleen.

• onko virtsatietulehdus

..ellei opeta käymään oman rytmisi mukaan..itselläni ainakin koira on oppinut minun rytmini...en tiedä onnistuuko se kaikilla yksilöillä..vien aamulla sitten kun oon itse rauhassa herännyt; koirani nukkuu yhtä pitkään..aamulla ja päivällä kerran ja illalla ennen nukkumaan menoa..illalla vain pissatan eli sanon yleensä tes nyt mutta joskus se on kieroillut ja tekee vain merkkipissan kun yrittää päästä lenkkilölle vielä..sitten on täytynyt viedä vielä yöllä.(onneksi kuitenkin harvoin).mokomakin lurkki ;)

• aamulenkki

Tosiaan on ell käynyt ja ei ollut mitään.

Olen kyllä joo kuullut että moni koira on oppinut tämän emäntänsä rytmin, ovat vaan pirun ovelia :D

Eiköhän se tuosta ala kulkemaan, onhan se vielä nuori ja varmasti murroksetkin päällä jne.

Huijaahan nuo koirat minkä kerkeevät :) Ne on viisaampia kun sitä itse luulis. Sitten vaa tapittavat koiransilmillään. :)

• Heidi S

Meillä on hassu juttu. Koira (1v4kk) oppi pentuna siihen että isäntä päätää sen aina ulos ensimmäisestä tai viimeistään toisesta pyynnöstä. No pentuna se oli ihan järkevää mutta sama toiminta jatkuu edelleen.

Mutta kun minä olen kotona, ei minua herätetä. Muutama viikko sitten viikonloppuna minä nousin 10:ltä ja ehdottelin koirille josko voisi mennä aamupissalla.

Saattaa se vaan olla niin, että koirasi jostain syystä haluaa sinut hereille vaikkei hätää olisikaan. Kokeilemalla tiedät mistä on kysymys. Enkä minä sinua ainakaan "lynkkaisi", jos et koiraa joka ikinen aamu kuskaa ulos viideltä! Riski tetysti on että ne lammikot/kasat lattialta löytyy.

• Heidi S

Luinpa tuossa uudelleen ketjua. Kukaan "normaali" ihminen ei kysyisi mitenkään julkisesti koiran aamuheräämisestä, jos pitäisi jatkuvasti 15 tuntia koiraa yksin!

Kokemukseta tiedän että se on rasittavaa kun "joku määrä päivän alkamisaja" siis rajoittaa rankasti yöunia.

Sinun tapauksessasi kun nähtävästi koiralla ei oikeasti ole mitää vikaa, niin kokeilisin siirtää sen aamuheräämisrytmiä myöhäisemmäksi. Tuskin se siitä hirveästi kärsii vaikka nukkuisi muutaman yön yksikseenkin.

• aamulenkki

Niinpä.

Olet ihan oikeassa! :)

Sanoinkin tuolla jossain jo että kokeilen vaan sitten jättää heräämistä myöhäisemmäksi, vaikka sitten pissalammikoiden uhalla. :)

Eipä siitä mitään haittaakaan ole :D

• Joodå

Minun koirani on tällä hetkellä 1,5 v. Se on ollut täysin sisäsiisti noin 4 kk ikäisestä. Ei pientäkään vahinkoa sen jälkeen. Mutta, se ei myöskään ole ikinä pyytänyt päästä ulos. Se on ilmeisesti tottunut siihen rytmiin, mikä meillä on, eli aamulenkki noin 8-9 aikaan, päivälenkki joskus 12-14 välillä, iltalenkki 17.30-19.00, ja yölenkki 21.30-23.00. Ajat suunnilleen noin. Lenkkien pituus vaihtelee sen mukaan mitä jaksaa, joskus vain sen pituisia, että saa molemmat temput tehtyä. Mutta tosiasia on, etten ole koskaan huomannut sen pyytävän päästä ulos.

• hurtta-83

Ole onnellinen että se herättää sinut. Nouse ylös ja käytä koira, minä ainakin tekisin niin.

Oletteko aina käyttäneet koiran vain silloin kun se on vinkunut vaiko muutenkin useaan otteeseen päivän aikana, ettei ole oppinut vinkumisellaan pääsemään pihalle?

Miten paljon muuten käytät koirulaista pihalla?

Meillä hukat käytetään aamulla nopealla pissalenkillä, sen jälkeen ovat muutamia tunteja yksin(minä koulussa). Kun tulen koulusta käytän hukat pissalla, tulen kotiin ja syön(ja syötän koirat jos en aamulla ole kerinnyt), rentoudun hetken ja sen jälkeen lähetään ulos ja ollaan monia tunteja jossain(harrastamassa, kouluttelemassa tai muuten vain lenkkeilemässä, porukalla tai ilman),sitten kun tulen kotiin annan ilta ruuan ja sen jälkeen koirat mänöövät nukkumaan ja heräävät vasta aamulla.
      Jos ovat kipeitä tai jotain niin sit herättäävät yöllä viemään ulos.

Näin meillä...

Nuorempana uros oli niin täynnä elämän intoa ja iloa että tuli aikaisin aamulla kiskomaan peittoa pois ja varastamaan tyynyn tai tökkimään kuonolla ja kun nousin ylön niin voi sitä riemua...

Pentu aikana pompin ylös parin tunnin välein, halusin opettaa koiran kerralla tekemään pihalle(en sanomalehelle) ja niinpä minä sitten käytin sitä pihalla vähän väliä, noin parin tunnin välein...välillä ukko huijas ja vinku pihalle vaik ei hätä ollutkaan ja sit tykitteli pellolla korvat lerpattaen ja tassut solmussa, hän halusi leikkiä =)...eikä ymmärtänyt miksi minä olin vähän tokkurassa ;)

• koirasta

Tee palvelus ja luovu koirasta, anna se johonkin rakastavaan kotiin, kun et viitsi sitä hoitaa. Muista, että koira ei ole lelu, jota tarvitsee hoitaa vain silloin kun sattuu huvittamaan.Hanki tilalle vaikka Furby, joka on pienten lasten suosikki, mutta sehän sinä oletkin käytöksestäsi päätellen. Fyrby on siitä kiva, että kun siihen kyllästyy voi näppärästi ottaa patterit pois.

• älä huomio

Kuullostaa todellakin siltä että koira on oppinut että kun se vinkuu, sinä nouset ja viet sen ulos. Jos koira kuitenkin pystyy pidättämään jopa 15 tuntia niin eiköhän se pysty sen muutaman tunnin lisää.

Eli älä nouse, älä edes huomioi koiraa. Se ei saa pomottaa sinua vaan sinä päätät koska koira viedään ulos.

Tuosta pidätysajasta. KUn koira on yksin tai yöllä se nukkuu. Joten sen aineenvaihdunta hidastuu ja näin ollen sille ei tule pissahätä niin nopeasti kuin silloin kun se liikkuu. Eli kyllä aikuinen koira pystyy pidättämään kevyesti tuon yö ajan.

Eli lyhyesti, sivuuta ne aamu vinkumiset ja vie ulos kun heräät.

JOS käy niin että koira pissaa sisälle niin sitten kannattaisi viedä se ell jotta siltä voidaan testata se että ei ole mitään tulehdusta. Kysymys voi tietenkin olla myös ihan mielenosoituspissasta. En nyt usko että sellaista tapahtuu nartulla, taitaa olla enemmän pomottavien uroskoirien juttuja.

Oma koira lopetti ininät kun en huomioinut ja nykyään se jää sänkyyn makaamaan kun herään keittämään kahvit. Hyvä kun sitä edes ulos saa lähtemään.
      Paitsi kun tuli lunta...silloin piti vähän yrittää;)))

• mä.

jos sillä koiralla kova hätä tulee yksin ollessa niin varmasti päästää pissat ja kakat lattialle.
      mutta eipä tältä palstalta saa koskaan muuta kuin haukkuja ja syytöksiä vaikka kuinka asiallisesti kysyisi.

Ketjusta on poistettu 19 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      219
      5983
    2. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      26
      3764
    3. Koska näet seuraavan kerran

Kaivattusi? Onko päivä tiedossa vai sattumasta kiinni?
      Ikävä
      82
      2597
    4. Ootko nainen jotenkin

itseäs täynnä? Mars laihduttamaan. 🫵🏽 K
      Ikävä
      39
      2131
    5. Hyvästi.....

En vain enää jaksa.....
      Ikävä
      33
      1902
    6. Hyvää yötä

Mm❤️
      Ikävä
      45
      1878
    7. Ongelma Ibizalla

Mistä saada triatleetin jalkaan mahtuva kenkä häitä varten?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      1775
    8. Eelle

Huomenta,ajattelen sua..
      Ikävä
      21
      1656
    9. Hauskaa nimipäivää rakkaalle!

On kova ikävä. Rakastan sua ikuisesti ❤️🤗😘
      Ikävä
      27
      1502
    10. Tappajamanne kiinni

Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!
      Mikkeli
      33
      1478
    Aihe