Tämä nyt ei varsinaisesti ole mikään sairaus, mutta ajattelin vain kysyä, että löytyykö muita joille luoja on luonut oikein kunnon lättäjalat?? Itselle nämä rumat jalat ovat oikea vitsaus, joka piinaa minua varmaan läpi elämän. Aina jotenkin piilottelen jalkojani niin etteivät muut vain vahingossakaan huomaa räpylöitäni, ja paljain jaloin en todellakaan pysty olemaan ihmisten ilmoilla. Joskus nuorempana sain oikein kopmmenttiakin jaloistani, ja se sai kyllä vieläkin enemmän minut häpeämään jalkojani. Olen huomannut miten ihailen toisten ns. "normaaleja" jalkoja, ja oikeasti kadehdin heitä. Tuntuu, että olen yksin tällaisen ongelman kanssa, koska en ikinä elämässäni ole nähnyt kenelläkään samanlaisia lättäjalkoja. Tiedän, että pitäisi olla onnellinen siitä, että yleensä on jalat joilla kävellä, koska kaikilla ei ole niitäkään! En tiedä, olen kai sitten hassu ja turhamainen, kun tällainen asia piinaa minua näin paljon! Mutta jos jaloille tehtäisiin kauneusleikkauksia, menisin kyllä viivana, koska kyllä tämä niin paljon hankaloittaa elämääni.
lättäjalka
17
10503
Vastaukset
- räpylä
niin hyvä, mutta käsittääkseni ns. lättäjalatkin voivat aiheuttaa erilaisia ongelmia. Jalkaterä on kuitenkin se perusta (kuten rakennuksessa), jonka varassa koko kroppa lepää. Toivotaan, ettei mitään vaivoja ilmene myöhemminkään.
Niin se vaan on, että ihminen joka kärsii jokapäiväisistä kivuista, olisi iki onnellinen kivuttomista, vaikkakin lättänistä jaloistaan. Elämä opettaa....- verkkosukat
Niinpä. Hyvä on terveenä olla, mutta minulla on toisessa jalassa verkkosukkakuvio. Varsinkin kesällä harmittaa vietävästi, - ja uimahalleissa, -ja joskus olisi mukava käyttää hametta... Ymmärrän ehkä sinua
- KalleC
Joo, täällä on kohtalotoveri. Epäilen, että lättäjalat ovat miehelle ehkä vielä nolompi juttu kuin naisille. Aikanaanhan sitä vitsailtiin, etteivät lättäjalat edes armeijaan kelpaa. Tuleepa sitä myös naisilta joskus aika estottomia kommentteja lättäjaloista :-(
No, itselläni on suuret, leveät, rumat ja helposti rasittuvat lättäjalat. Antaisin myös aika paljon, että olisi tuollaist hoikat ja holvikkaat jalat. Tukipohjallisia joudun käyttämään. Ei vain tule mieleen kavereiden kanssa ottaa puheeksi, että käväisin tässä teettämässä uudet jalkatuet itselleni.
En muuten kyllä tiedä mistä se johtuu, että lättäjalkojen ympärillä on tuo kummallinen häpeä.- jalkaholvi
on periytyvää. Itsekään en pysty kesäisin enää kunnolla ilman kipua kävelemään,kun muutenkin on iso jalka(41), eikä sinne mahdu tukipohjalliset, kesäkenkiin.No, mutta kesäänhän on vielä aikaa....Jalkaterissä on paljon luita ja auta armias kun tulet ulkoa jos olet lähtenyt huonoilla kengillä, sattuu varpaiden luihin kun astut sukkasillasi kotona!
- Wellu
Tuossa ketjun kuluessa jo huomautettiinkin, että lättäjalat ovat vähän muutakin kuin vain fyysinen vaiva, erityisesti varmaan meille miehille. Laitan tuohon erään neitstä haaviin tarttuneen pätkän, joka tätä kuvastelee:
"Erään talon ikkunasta huomattiin kerran, että taloon on tulossa mustalaisia. Niinpä pantiin vanha pappa tuvan pöydälle makaamaan ja vanha lakana päälle. Häntä uskoteltiin vainajaksi ja haluttiin näin saada mustalaiset nopeasti talosta pois. Jujutus onnistui siihen saakka, kunnes eräs mustalaisista totesi: ” Ompa vanhalla isännällä lättäjalat.” Silloin pomppasi vainaja suutuksissaaan pystyyn ja tokaisi: ”Ei oo mitkkää lättäjalat! Näillä on sodat ja kaikki käytynnä!” Tarina kertoo, että tummien ajaessa pois talosta pyörivät kärrinkiekotkin oikeinpäin."- Lättis
Ortopedien mielestä lättäjalka tai holvin korkeus ei mitenkään korreloi vaivojen kanssa. Lättäjaloilla on juostu (Paavo Nurmi), tanssittu (Jorma Uotinen) ja uitu (Kasvio Sievinen Hård Thorpe). Ja sodittu. Armeija raakitti lättäjalat yhteen aikaan vain sen takia, että rahapulan vuoksi karsittiin suurista ikäluokista kaikki jotka millään verukkeella voitiin. Kauneus taas on katsojan silmässä. Voihan itsetunto-ongelman perustaa minkä päälle tahansa. Liian isot tissit tai liian pienet tissit. Tai jalat.
- KalleC
Lättis kirjoitti:
Ortopedien mielestä lättäjalka tai holvin korkeus ei mitenkään korreloi vaivojen kanssa. Lättäjaloilla on juostu (Paavo Nurmi), tanssittu (Jorma Uotinen) ja uitu (Kasvio Sievinen Hård Thorpe). Ja sodittu. Armeija raakitti lättäjalat yhteen aikaan vain sen takia, että rahapulan vuoksi karsittiin suurista ikäluokista kaikki jotka millään verukkeella voitiin. Kauneus taas on katsojan silmässä. Voihan itsetunto-ongelman perustaa minkä päälle tahansa. Liian isot tissit tai liian pienet tissit. Tai jalat.
Totta kai me lättäjalat täällä heilumme siinä kuin muutkin. Kysymys on kuitenkin enemmästä kuin katosojan silmässä olevasta kauneudesta. Ei kysymys ihan vain itsetunto-ongelmasta ona.
Vahna käsitys ja laaja tulkinta ohjaa lättäjalkaan liityvää häpeää. Voit pukuhuoneessa sanoa kaverillesi, että onpas sulla tuota mahaa kasvanut, mutta voitko ottaa puheeksi sen, että onpas sullakin massiiviset lättäjalat?
Hauska juttu tässä on mielestäni myös se, että nykyään puhutaan siististi "pronaatio ongelmista" kun itse asiassa on kysymys lättäjalasta.
Mutta ei se mitään, lättäjalkana tässä tätä palloa tallataan. - Nurmi?
Lättis kirjoitti:
Mihin perustat väitteesi, että Paavo Nurmi oli lättäjalka? Jotakin rajaa sentään panettelussa.
- tyttö -90
Lättis kirjoitti:
Entä jos tytöllä/naisella on lättäjalat?? Mitä mieltä olet siitä? itselläni on ja äidilläni on, se on hyvin kiusallinen ongelma jos niin voi sanoa. Esim. ei voi käyttää korkokenkiä saati sitten ollenkaan naisten kenkiä! Ajattele mikä työ ja vaiva olis ostella/teettää mittatilaus kenkiä! Suurempi ongelma se on varmasti naisille kuin miehille!
- Todellinen ongelma
Myös minulla on samanlaiset jalat ja se on hyvin kiusallista kuten sanoitkin. Minäkin yritän aina piilotella niitä ja vielä pahempaa on se ettei voi oikein käyttää naisten kenkiä tai ainakaan korkokenkiä! Tuntuu muutenkin että kaikki on minussa vialla..!
- ONNETON MYÖS
VOIN KERTOA, ETTET OLE YKSIN ONGELMASI KANSSA. HUOMASIN YKS KAKS PUOLI VUOTTA SITTEN, ETTÄ JALKANI NÄYTTÄVÄT OUDOILTA. SEN JÄLKEEN HELVETILLISIÄ KIPUJA ON OLLUT PUOLI VUOTTA, ENKÄ OLE VOINUT ENÄÄ KÄYDÄ TÖISSÄ. HEH. MIETIN, ETTEN VOI ENÄÄ TANSSIA HÄÄVALSSIAKAAN MIEHENI KANSSA, NIIN RUMAT JA EPÄKELVOT JALKANI OVAT.
- qwertyuiopåasdfg
Itselläni ei ole ollut mitään vaivoja vaikka onkin lättäjalat.
Öh, ja mitä erikoista niissä on, tai siis paheneeko se kasvaessa tai mitä? Ihan normaalit jalat minulla on ja käveleekin nopeammin kuin jotkut muut eikä väsy edes kuin todella pitkällä matkalla...
Ei hankaloita minulla ainakaan mitään, mitäs tämäkin sitten tarkoittaa? - The Räpyläjalka
Itselläni on myös ongelmana lättäjalat. Ja mikään "madaltunut jalkaholvi" ei ihan ole kyseessä, kun ei sitä holvia ole olleskaan. Ehkä jalkani on muutenkin leveä, mutta myös holvin puutteen vuoksi en voi käyttää naisten kenkiä, etenkään korollisia. Ja joskus kengät mitä "kuolaan", pitäisi hankkia pari numeroa suurempana, koska jalka on leveä..... Hyvin ärsyttävää ja turhaittavaa....
Mutta, sitä sitten elellään vain lenkkareilla ja normi kävelykengillä. Juhlakenkinä on miesten juhlakenkien tyyppiset, ei naisten...- kans
lättäjalka. Itsellä ei oikeestaan koskaan ole ollut ongelmana se "rumuus". Nyt kuitenkin vähän alle kuuskymppisenä niistä on ollut tosi suurta ongelmaa selän ja polvien kanssa.
Mulle tehtiin molempiin jalkoihin ns. jalkapöydän jäykistys, kun jalkani olivat ortopedin mielestä kuin paistinlastat.
Jalkapöytä oli muutenkin, kun jalkaholvin osalta romahtaneet. Lättäjalkaisuuden lisäksi mulla on niin yliliikkuvat nivelet. Monia vuosia on ollut pakko kaikissa kenkissä käyttää jalkatukia, mutta sitten nekään ei enää riittäneet.
Oikea jalka on nyt tosi hyvä, mutta vasemman kanssa on jo tehty 2 korjausleikkausta, kun jostain syystä nivel ei luudu.
Leikkausten jälkeen pääsen paljon paremmin liikkumaan ja polvikivut on jääneet pois ja osa varsinkin ristiselän kivuista on myös helpottanut. - kaksi paistinlastaa
kans kirjoitti:
lättäjalka. Itsellä ei oikeestaan koskaan ole ollut ongelmana se "rumuus". Nyt kuitenkin vähän alle kuuskymppisenä niistä on ollut tosi suurta ongelmaa selän ja polvien kanssa.
Mulle tehtiin molempiin jalkoihin ns. jalkapöydän jäykistys, kun jalkani olivat ortopedin mielestä kuin paistinlastat.
Jalkapöytä oli muutenkin, kun jalkaholvin osalta romahtaneet. Lättäjalkaisuuden lisäksi mulla on niin yliliikkuvat nivelet. Monia vuosia on ollut pakko kaikissa kenkissä käyttää jalkatukia, mutta sitten nekään ei enää riittäneet.
Oikea jalka on nyt tosi hyvä, mutta vasemman kanssa on jo tehty 2 korjausleikkausta, kun jostain syystä nivel ei luudu.
Leikkausten jälkeen pääsen paljon paremmin liikkumaan ja polvikivut on jääneet pois ja osa varsinkin ristiselän kivuista on myös helpottanut.Olipa lohdullista ja kiinnostavaa lukea edellinen kirjoitus. Minulla on sorjien säärien jatkeena ihan armottomat lätyskät, jalkaholveisita ei tietoakaan:(((( Lisäksi minulla on myöskin nuo yliojentuvat nivelet. Olen kärsinyt oikeastaan koko ikäni (n. 4 vuosikymmentä) hyvin kivuliaista jaloista. Lapsena lääkärissä ja teveydenhoitajalla asia kuitattiin kasvukipuina. Kun kolmikymppisenä sain saman diagnoosin lääkäriltä kipujen syyksi niin ei enää naurattanut. Aktiivisena kuntoilijana kivuliaat jalat ovat olleet todellinen riesa! Jalkasärkyjen lisäksi kärsin alaselän säryistä, mutta pari kertaa lääkärissä asiasta käydessäni kukaan ei ole vilkaissut edes pyynnöstä lätysköitä jalkaholvejani joilla paino makaa. Särkylääkkeitä vaan kipuun! Onkohan yleislääkäreillä mitään hajua näistä tuki- ja liikuntaelin ongelmista?
Vasta tänä vuonna fysioterapeutti huomioi huomattavasti yliojentuvat niveleni, lättäjalkani ja niihin liittyvät ongelmat. Tukipohjallisten lisäksi on apuna ollut se että en kävele samoilla kengillä kahta päivää per'kkäin vaan annan jaloille vaihtelua. Lisäksi korolliset kengät ovat estäneet olemattoman holvin särkyjä. Fysioterapeutti kuittasi korolliset kengät myös yliojentuville polvinivelille hyväksi.
Mikä tuollainen korjausleikkaus on? Miten se tehdään ja mitä sillä korjataan ja mihin korjauksella pyritään? Voi kunpa jaksaisit vastauksen kirjoittaa... tietämätön olisi todella kiitollinen. - pahin
kaksi paistinlastaa kirjoitti:
Olipa lohdullista ja kiinnostavaa lukea edellinen kirjoitus. Minulla on sorjien säärien jatkeena ihan armottomat lätyskät, jalkaholveisita ei tietoakaan:(((( Lisäksi minulla on myöskin nuo yliojentuvat nivelet. Olen kärsinyt oikeastaan koko ikäni (n. 4 vuosikymmentä) hyvin kivuliaista jaloista. Lapsena lääkärissä ja teveydenhoitajalla asia kuitattiin kasvukipuina. Kun kolmikymppisenä sain saman diagnoosin lääkäriltä kipujen syyksi niin ei enää naurattanut. Aktiivisena kuntoilijana kivuliaat jalat ovat olleet todellinen riesa! Jalkasärkyjen lisäksi kärsin alaselän säryistä, mutta pari kertaa lääkärissä asiasta käydessäni kukaan ei ole vilkaissut edes pyynnöstä lätysköitä jalkaholvejani joilla paino makaa. Särkylääkkeitä vaan kipuun! Onkohan yleislääkäreillä mitään hajua näistä tuki- ja liikuntaelin ongelmista?
Vasta tänä vuonna fysioterapeutti huomioi huomattavasti yliojentuvat niveleni, lättäjalkani ja niihin liittyvät ongelmat. Tukipohjallisten lisäksi on apuna ollut se että en kävele samoilla kengillä kahta päivää per'kkäin vaan annan jaloille vaihtelua. Lisäksi korolliset kengät ovat estäneet olemattoman holvin särkyjä. Fysioterapeutti kuittasi korolliset kengät myös yliojentuville polvinivelille hyväksi.
Mikä tuollainen korjausleikkaus on? Miten se tehdään ja mitä sillä korjataan ja mihin korjauksella pyritään? Voi kunpa jaksaisit vastauksen kirjoittaa... tietämätön olisi todella kiitollinen.Ongelma on varmaan nää lättäjalat.Äitin mielest mul on sellaset,ku kävin äsken näyttää,miks yhtäkkii tuli sietämätön kipu tähän toisee jalkaan!KAMALAA!!!Ja oon viel parkouraaja! :(
- tuolta
pahin kirjoitti:
Ongelma on varmaan nää lättäjalat.Äitin mielest mul on sellaset,ku kävin äsken näyttää,miks yhtäkkii tuli sietämätön kipu tähän toisee jalkaan!KAMALAA!!!Ja oon viel parkouraaja! :(
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491526Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 201026
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871026- 86946
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187886Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99825- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70759